Η Gen Z θεωρείται η «γενιά που προτιμά το κινητό» και δικαίως, καθώς αποτελεί περίπου το 40% όλων των χρηστών κινητών τηλεφώνων παγκοσμίως.
Επίσης, είναι η πρώτη γενιά, που έχει αναπτύξει μια τόσο ισχυρή σχέση με το διαδίκτυο. Δεν έχει σχεδόν καμία ανάμνηση «πριν» τα smartphones, ενώ δεν μπορεί να φανταστεί καν τη ζωή της χωρίς τα social media. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως δεν έχει κουραστεί κιόλας από την απρόσωπη επαφή του διαδικτύου.
Όσο κι αν προκαλεί εντύπωση, η Gen Z (γενιά που γεννήθηκε μεταξύ 1997 και 2012) φαίνεται πως έχει βαρεθεί τα dating apps, δηλαδή τις εφαρμογές γνωριμιών και πως θα προτιμούσε να συναντά ανθρώπους στην πραγματική ζωή.
Σε γενικές γραμμές, οι εφαρμογές γνωριμιών χάνουν την απήχησή τους σε χρήστες όλων των ηλικιών. Αυτό, ίσως οφείλεται σε ένα αυξανόμενο αίσθημα ότι οι αλγόριθμοι δεν τους βοηθούν να βρουν αυτό που ψάχνουν. Η απογοήτευση, ωστόσο, είναι μεγάλη κυρίως στους digital natives, με τις έρευνες να σημειώνουν ότι δημοφιλείς εφαρμογές όπως το Tinder και το Hinge, χάνουν σωρηδόν χρήστες. Οι νέοι, φαίνεται πως προτιμούν πλέον την άμεση επαφή.
Οι εφαρμογές που χάνουν συνεχώς από τη Gen Z
Σύμφωνα με στοιχεία της Ofcom, οι τέσσερις κορυφαίες εφαρμογές γνωριμιών στο Ηνωμένο Βασίλειο, είχαν σημειώσει πτώση στη χρήστη τους από το 2023, με το Tinder να χάνει 600.000 χρήστες, το Hinge να έχει χάσει 131.000, το Bumble να μειώνεται κατά 368.000 χρήστες και το Grindr να μειώνεται κατά 11.000.
Όπως επισημαίνει ο Guardian, ο συνολικός αριθμός ενηλίκων που επισκέφθηκαν μια υπηρεσία γνωριμιών τον Μάιο του 2024, σχεδόν 5 εκατομμύρια, ήταν σε γενικές γραμμές ίδιος με την ίδια περίοδο του 2023, αλλά η ελαφρά μείωση θα μπορούσε να συνδεθεί με τις αλλαγές στις συνήθειες γνωριμιών.
Τα παιδιά της Gen Z φλερτάρουν κυρίως στα social media. Ωστόσο, οι επαφές γνωριμιών φαίνεται πως τους κουράζουν, καθώς το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια αυξανόμενη ρομαντικοποίηση της προσωπικής συνάντησης και αλληλεπίδρασης.
Σύμφωνα με τον Λουκ Μπρούνινγκ, ερευνητή που ασχολείται με το online dating, οι εφαρμογές γνωριμιών εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται από νέους που αναζητούν σχέση, ακόμα και αν η πληθώρα των διαδικτυακών υπηρεσιών καθιστά μερικές φορές δύσκολη την πλοήγηση.
Αυτή, δεν είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει ότι η Gen Z γυρίζει την πλάτη στις εφαρμογές γνωριμιών.
Η κατάσταση στις ΗΠΑ
Μόνο το 26% των 18 έως 29 ετών στις ΗΠΑ χρησιμοποιεί υπηρεσίες online dating σε σύγκριση με το 61% των 30 έως 49 ετών, σύμφωνα με στοιχεία της Statista από τον Σεπτέμβριο του 2023.
Οι εφαρμογές γνωριμιών δεν είναι πλέον κουλ για τη Gen Z, επειδή γνωρίζει ότι οι εταιρείες αυτές επικεντρώνονται αποκλειστικά στο να βγάλουν χρήματα και όχι στο να δημιουργήσουν μια καλή εμπειρία για τον χρήστη, εξηγεί ο Τζεφ Γκέντερ, επαγγελματίας σύμβουλος για άτομα και ζευγάρια και συγγραφέας του βιβλίου «Big Dating Energy».
«Νιώθουν ότι η εγγραφή σε εφαρμογές γνωριμιών κάνει τα tech boys και τους επενδυτές της Silicon Valley πλουσιότερους. Πιστεύουν ότι θέλουν να τους κρατήσουν στην εφαρμογή όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε να βγάλουν χρήματα και όχι να τους ταιριάξουν πραγματικά με κάποιον», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με έκθεση της Hinge για τις τάσεις γνωριμιών, που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο του 2024, τουλάχιστον το 95% της Gen Z που χρησιμοποιεί την εφαρμογή Hinge φοβάται την απόρριψη και πάνω από τους μισούς λένε ότι η ανησυχία για την απόρριψη τους έχει κρατήσει πίσω από την επιδίωξη πιθανών σχέσεων.
Ως αποτέλεσμα, η Gen Z θέλει να εγκαταλείψει τις εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένης της επιστροφής στις παραδοσιακές μεθόδους γνωριμιών, όπως η συνάντηση με κάποιον στην πραγματική ζωή, σύμφωνα με έρευνα της Eventbrite σε 1.001 ερωτηθέντες στις ΗΠΑ.
Σχεδόν οι μισοί από τους Gen Z επιθυμούν να γνωρίσουν συντρόφους ζωής μέσω των κοινών τους φίλων και περίπου το ένα τρίτο ελπίζει ότι αυτό θα συμβεί στην καθημερινή τους ρουτίνα, διαπίστωσε η Eventbrite.