Στα ψιλά πέρασαν τις προηγούμενες ημέρες οι δηλωσεις του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη πως τα 75 Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία της χώρας θα περάσουν στη διαχείριση του υπουργείου Ναυτιλίας. Αυτή η εξέλιξη πρακτικά σημαίνει απώλεια εσόδων για τους δήμους και αξιοποίηση ή μη των λιμένων ανάλογα με τις ορέξεις της εκάστοτε Κυβέρνησης.
Τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία του Κατακόλου και της Κυλλήνης θα περάσουν στο υπουργείο Ναυτιλίας, καθώς δεν αποτελούν εξαίρεση στα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός και από εκεί και πέρα μένει να δούμε τι σχεδιασμός θα γίνει για το μέλλον τους.
Για το λιμάνι της Κυλλήνης και λόγω της πορθμιακής σύνδεσης με Ζάκυνθο και Κεφαλονιά, η κατάσταση δεν αναμένεται να αλλάξει δραματικά.
Όμως για το Κατάκολο που σήμερα αποτελεί φιλέτο στον τομέα της κρουαζιέρας, όντας στην 5η θέση της κίνησης, θα πρέπει να διατηρήσουμε αρκετές επιφυλάξεις για το μέλλον του…
Θα αξιοποιηθεί και θα γιγαντωθεί ώστε να αποτελέσει μια πύλη της κρουαζιέρας με επέκταση στο homeport ή θα έχει την τύχη των υπόλοιπων μεγάλων έργων της Ηλείας;
Αυτό είναι ένα μεγάλο ερώτημα που ζητά απάντηση.
Σύμφωνα με όσα έγραψε η ΕΦΣΥΝ, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει με διαφορετικό τρόπο από αυτόν που είχε επιλέξει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (υπο-παραχωρήσεις) στην αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών της χώρας πουλώντας ακόμα και μετοχές των Οργανισμών, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης ανακοίνωσε ακόμα μία αλλαγή που ήδη προκαλεί αντιδράσεις.
Οπως έκανε γνωστό, τα περίπου 75 Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία θα αλλάξουν χέρια και από τους δήμους και τις κοινότητες που τα διαχειρίζονται μέχρι σήμερα θα περάσουν στο κράτος και συγκεκριμένα στο υπουργείο Ναυτιλίας.
Αυτό θα γίνει στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθεί η κυβέρνηση στο μοντέλο λιμενικής διακυβέρνησης, καθώς στη χώρα διαχρονικά υπάρχουν διάφορα επίπεδα λιμενικής διακυβέρνησης (Οργανισμοί Λιμένος, Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, Κρατικά Λιμενικά Ταμεία κ.ά.), μοντέλο το οποίο, σύμφωνα με τον υπουργό, δεν είναι αποδεκτό. Για τον λόγο αυτό στο υπουργείο Ναυτιλίας μελετούν την αλλαγή του τρόπου λειτουργίας τους.
Ωστόσο ήδη έχουν αρχίσει να καταγράφονται οι πρώτες αντιδράσεις και οι προβληματισμοί τόσο στην τοπική αυτοδιοίκηση όσο και στις τοπικές κοινωνίες, καθώς πολλοί είναι αυτοί που εκτιμούν ότι τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία θα ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο με τα περιφερειακά λιμάνια, αυτόν της ιδιωτικοποίησης.
Ας σημειωθεί ότι τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία έχουν ιδιαίτερη σημασία για έναν τόπο και για έναν δήμο, αφού αποτελούν σημαντική πηγή εσόδων, ειδικά για τους νησιωτικούς δήμους. Στο πλαίσιο ενδυνάμωσης των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, τον Φεβρουάριο του 2019, το υπουργείο Εσωτερικών χρηματοδοτούσε με 20 εκατ. ευρώ μέσω του προγράμματος «Φιλόδημος ΙΙ» τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία με στόχο τη σύνταξη ή επικαιροποίηση σχεδίων και μελετών στο πλαίσιο της κατασκευής, βελτίωσης και συντήρησης λιμενικών υποδομών.
Τα προβλήματα του Λιμενικού Συστήματος όπως και των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων είναι διαπιστωμένα και καταγεγραμμένα εδώ και χρόνια σχεδόν από όλες τις πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας. Ποτέ όμως μέχρι σήμερα δεν επιλέχτηκε η λύση η διαχείρισή τους να φύγει από τους δήμους για τους λόγους που προαναφέραμε.
Τον Ιούνιο του 2019 η Γενική Γραμματεία Λιμένων, αναζητώντας λύσεις για τα προβλήματα αυτά, προχώρησε στην εκπόνηση μιας χρήσιμης μελέτης με στόχο την επιλογή της καλύτερης πρότασης για την αναδιοργάνωση του λιμενικού συστήματος. Η μελέτη προέκρινε ως την πλέον πρόσφορη λύση τη δημιουργία Περιφερειακών Λιμενικών Επιτελικών Δομών Υποστήριξης, οι οποίες θα μπορούν να συνδράμουν τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ilialive.gr οι εξελίξεις σε αυτό το πεδίο θα ειναι άμεσες, με το χρόνο υλοποίησης της απόφασης του υπουργού να προσδιορίζεται στο χρονικό διάστημα δύο μηνών.
Θα μπορέσουν άραγε οι δήμοι να αντιδράσουν σε αυτές τις εξελίξεις που θα αποδυναμώσουν τα ταμεία τους, αλλά και θα προκαλέσουν φουρτούνες στις τοπικές κοινωνίες; Θα καταφέρουν να ενεργοποιήσουν ως μέτρο πίεσης την ΚΕΔΕ για να “φρενάρουν” τα σχέδια της κυβέρνησης;
Το σίγουρο είναι πως ανοίγει ένα νέο μέτωπο που καλούνται να δώσουν μάχη τόσο οι δύο δήμαρχοι Πύργου και Ανδραβίδας - Κυλλήνης, όσο και συνολικά το συμβούλιο αιρετών του νομού…