Οι μαθητές της Γ´ τάξης του ΓΕΛ κλήθηκαν σήμερα να διαχειριστούν ένα ιδιαίτερα επίκαιρο θέμα για τη βία σε βάρος του γυναικείου φύλου και τα έμφυλα στερεότυπα.
Η εξέταση στηριζόταν σε τρία κείμενα αναφοράς, από τα οποία το κείμενο 1 και το κείμενο 3 θεωρούνται βατά ως προς την έκταση και την κατανόησή τους, ενώ πιο απαιτητικό παρουσιάζεται το κείμενο 2 – απόσπασμα από το άρθρο της Μ. Παπαθανασίου (πρόσφατα δημοσιευμένο στην εφημερίδα Το Βήμα, 28-5-2023) που προβαίνει σε διάκριση του Φεμινισμού και του Νεοφεμινισμού.
Η διατύπωση των θεμάτων ανταποκρίνεται στην πολύμηνη ενασχόληση των υποψηφίων με ανάλογου τύπου ερωτήματα. Πιο συγκεκριμένα, στο Α1 ζητήθηκε περίληψη με εστίαση από το Κείμενο 1 που καθιστούσε εύκολη την άντληση των ζητούμενων πληροφοριών. (Να σημειωθεί ότι εδώ αυξήθηκαν οι βαθμολογικές μονάδες από 15 σε 20)
Πρωτότυπο το Β1 που περιλάμβανε ερωτήσεις αντιστοίχισης έναντι των ερωτήσεων Σωστού – Λάθους που είχαμε τις προηγούμενες χρονιές.
Χαρακτηριστικό το Β2 όπου ζητήθηκε τι δηλώνουν 5 διαρθρωτικές λέξεις με την ιδιαιτερότητα της πρόσθετης αναφοράς των νοημάτων που συνέδεαν.
Αναμενόμενο το Β3α που εξέταζε την προθετικότητα του συγγραφέα και ειδικότερα τις γλωσσικές επιλογές που χρησιμοποίησε για την ευαισθητοποίηση του αναγνώστη.
Το Β3β ζητούσε τον εντοπισμό των μερών της αντίθεσης που επιλέχθηκε ως τρόπος οργάνωσης της παραγράφου και την τεκμηρίωση της χρήσης της.
Το θέμα Γ που αφορούσε το λογοτεχνικό κείμενο (πεζό ως προς το είδος του) ήταν διατυπωμένο με σαφήνεια. Προερχόταν από το έργο του Χρήστου Οικονόμου «Οι κόρες του Ηφαιστείου» (2017), ήταν ιδιαίτερα εύκολο ως προς την κατανόησή του και έδινε την ευκαιρία στους υποψηφίους να κερδίσουν όλες τις βαθμολογικές μονάδες.
Τέλος, στο θέμα Δ, το θέμα της Έκθεσης, ζητήθηκε ομιλία για την παραβίαση των δικαιωμάτων των γυναικών, στην οποία οι υποψήφιοι έπρεπε αφενός να αναφερθούν σε μορφές παραβίασης και αφετέρου σε τρόπους που οι ίδιοι μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη της ισότητας. Αμφότερα είναι θέματα που έχουν συζητηθεί σε όλες τις αίθουσες του φροντιστηρίου μας και οι μαθητές ήταν επαρκώς προετοιμασμένοι.
Συνοψίζοντας, οι εξεταζόμενοι σήμερα με προσεκτική προσέγγιση των θεμάτων και ολοκληρωμένες απαντήσεις ελπίζουμε να ξεκίνησαν «με το δεξί» αυτή τη σειρά των Εξετάσεων. Τους ευχόμαστε ολόψυχα καλά αποτελέσματα και καλή συνέχεια στην προσπάθειά τους!
Κιούλου Ράνια
ΚΥΒΟΣ Φροντιστήριο Μέσης Εκπαίδευσης