Οι λόγοι για να μην έχουμε κέφι να πάμε στη δουλειά είναι πολλοί. Ένας ψυχολόγος μας δίνει επτά συμβουλές για να αλλάξουμε τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την καθημερινότητα και να νιώσουμε καλύτερα στην εργασία μας
Πρόκειται για το μέρος στο οποίο ένας άνθρωπος θα ξοδέψει περίπου 90.000 ώρες κατά τη διάρκεια της ζωής του. Είναι, λοιπόν, εύκολο να κατανοήσουμε πόσο σημαντικό είναι για την ευεξία ενός εργαζομένου αυτές οι ώρες να περνούν ευχάριστα και παραγωγικά. Κι όμως, πολλές φορές, το βαρύ πρόγραμμα και κάποιες πιο ψυχρές συμπεριφορές κάνουν μερικές φορές την παραμονή στη δουλειά δύσκολη υπόθεση.
Πώς αλλάζει, όμως, αυτό; Θα μπορούσατε να φανταστείτε μια πραγματικότητα όπου πηγαίνετε στη δουλειά χαρούμενοι;
Κι όμως, αυτό δεν είναι και τόσο ανέφικτο όσο ίσως ακούγεται σε μερικούς, υποστηρίζει ο δρ Cary Cooper, καθηγητής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Manchester και επικεφαλής μιας κυβερνητικής μελέτης στο Ηνωμένο Βασίλειο για την ανθρώπινη ευεξία.
Ο ίδιος αποκάλυψε 7 συμβουλές που δίνει σε όλους τους εργαζόμενους για να νιώθουν περισσότερη χαρά στη δουλειά:
1. Παραμείνετε δραστήριοι και μετά τη δουλειά
Η ιδέα της γυμναστικής είναι πιθανότατα το τελευταίο πράγμα που θα σκεφτεί ένας εργαζόμενος μετά από μια κουραστική ημέρα στη δουλειά. Η διατήρηση, όμως, της δραστηριότητας και μετά τις εργάσιμες ώρες, όσο περίεργο κι αν ακούγεται, θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη βελτίωση της διάθεσης. Σίγουρα, η σωματική δραστηριότητα από μόνη της δεν μπορεί να εξαφανίσει το άγχος ή τα προβλήματα που ενδεχομένως αντιμετωπίζετε, μπορεί ωστόσο να μειώσει τη συναισθηματική ένταση και να σας χαρίσει «πνευματικό χώρο», ώστε να σκεφτείτε και να επιλύσετε τα ζητήματα που σας απασχολούν.
Η διαθέσιμη έρευνα, άλλωστε, έχει αναδείξει ότι η σωματική άσκηση βελτιώνει τη διάθεση, ενισχύοντας την παραγωγή σεροτονίνης και ντομαπίνης, δύο ορμονών που συνδέονται με θετικά συναισθήματα. Παράλληλα, ενισχύει τον καρδιακό ρυθμό, στέλνοντας περισσότερο οξυγόνο στον εγκέφαλο, γεγονός που συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του στρες και των καταθλιπτικών συμπτωμάτων. Παράλληλα, διατηρώντας το σώμα σας δραστήριο, βοηθάτε τον οργανισμό να μείνει μακριά από τον κίνδυνο σοβαρών ασθενειών, όπως καρδιοπάθειες, εγκεφαλικό επεισόδιο, διαβήτη τύπου 2 και καρκίνο.
Εάν η ιδέα της γυμναστικής σας φαίνεται πολύ «βαριά» για να την εντάξετε στην καθημερινότητά σας, ο δρ. Cooper προτείνει να περπατάτε από και προς τη δουλειά. Εάν η απόσταση είναι μεγάλη, μπορείτε να δοκιμάσετε να κατεβείτε μία στάση νωρίτερα ή να παρκάρετε το αυτοκίνητό σας πιο μακριά.
2. Επικοινωνήστε με τους συναδέλφους σας
Υπάρχουν στιγμές που ο εργασιακός φόρτος είναι τέτοιος, που νιώθετε ότι πρέπει να είστε απόλυτα συγκεντρωμένοι στη δουλειά, για να φέρετε εις πέρας τις υποχρεώσεις. Σύμφωνα με τον δρ. Cooper, ωστόσο, η ανάπτυξη σχέσεων με τους συναδέλφους θα σας χαρίσει ένα ευχάριστο διάλειμμα και θα βελτιώσει τη διάθεσή σας εντός του εργασιακού χώρου. «Όσο πιο πολύ επενδύσετε στις σχέσεις με τους συναδέλφους σας, τόσο πιο ευχάριστες θα σας φαίνονται οι ώρες στο γραφείο», υποστηρίζει ο ίδιος.
Μελέτη του 2017 που δημοσιεύθηκε στο Journal of Adolescence διαπίστωσε, επιπλέον, ότι συμμετέχοντας σε ομαδικές εργασίες ή βοηθώντας τους συναδέλφους, μπορείτε να ενισχύσετε την αυτοεκτίμησή σας.
3. Ασχοληθείτε με νέες δεξιότητες
Τα χόμπι είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να χαλαρώσετε μετά από μια γεμάτη μέρα στη δουλειά. Είναι σημαντικό να διαλέξετε κάτι το οποίο πραγματικά σας αρέσει και θα σας κρατήσει «γνωστικά ενεργούς», συμβάλλοντας στην ψυχολογική και πνευματική ευεξία σας. Η διαθέσιμη έρευνα έχει δείξει ότι η εκμάθηση μιας νέας δεξιότητας μπορεί να ενεργοποιήσει νευρώνες του εγκεφάλου, βοηθώντας παράλληλα στην επαγγελματική σας ανάπτυξη και πρόοδο.
Είναι σημαντικό να εξασφαλίσετε ότι στην καθημερινότητά σας υπάρχει αρκετός χρόνος για κοινωνικοποίηση, ψυχαγωγία και ξεκούραση, εκτός από δουλειά. Το να ξεκινήσετε μια δραστηριότητα με συγκεκριμένο πρόγραμμα θα σας βοηθήσει σε αυτή την προσπάθεια.
4. Επικεντρωθείτε στο παρόν
Ίσως προκαλεί εντύπωση, όμως το να επικεντρώνεστε στο παρόν, αντί να εμμένετε στο τι συνέβη ή τι πρόκειται να συμβεί θα μπορούσε να συμβάλλει σημαντικά σε μια ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Μαθαίνοντας να ζείτε στο παρόν, θα μπορείτε να εκτιμάτε και να απολαμβάνετε περισσότερο την κάθε στιγμή και, τελικά, την καθημερινότητά σας. Δώστε περισσότερη σημασία στις σκέψεις και τα συναισθήματα που βιώνετε στο παρόν. Εντοπίστε τις μικρές, καθημερινές χαρές και την ομορφιά γύρω σας. Παρατηρήστε τον κόσμο γύρω σας, τα χρώματα, τις μυρωδιές, τους ήχους. Μετατρέψτε αυτή τη νοοτροπία σε ρουτίνα και θα διαπιστώσετε σημαντική διαφορά στην καθημερινότητά σας.
5. Αναγνωρίστε τα θετικά
Μετά από μια κοπιαστική μέρα στη δουλειά, γεμάτη πίεση και άγχος, το να διακρίνετε τα θετικά που έχετε στη ζωή ίσως αποτελεί πρόκληση. Θα εκπλαγείτε, όμως, από το πόσο θα βελτιωθεί η ψυχολογία σας απλά και μόνο αν προσπαθήσετε να βλέπετε το ποτήρι μισογεμάτο. «Αποδεχθείτε ότι υπάρχουν πράγματα στη δουλειά και τη ζωή σας που δεν μπορείτε να αλλάξετε και επικεντρωθείτε σε εκείνα που εξαρτώνται από εσάς να τα διαμορφώσετε όπως επιθυμείτε», δηλώνει ο δρ. Cooper, προσθέτοντας να μην ξεχνάτε ποτέ να νιώθετε ευγνωμοσύνη για όσα έχετε.
6. Αποφύγετε τις ανθυγιεινές συνήθειες
Όταν το άγχος «χτυπάει κόκκινο», οι άνθρωποι στρέφονται πολλές φορές σε ανθυγιεινές συνήθειες, σε μια προσπάθεια να ξεφύγουν από την πίεση που αισθάνονται. Είτε πρόκειται για το κάπνισμα, την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ή καφεΐνης, ο ειδικός επισημαίνει ότι δεν είναι αυτός ο τρόπος να διαχειριστείτε το έντονο άγχος της καθημερινότητας. Αντιθέτως, οι καταχρήσεις σε βάθος χρόνου θα μπορούσαν να απειλήσουν σοβαρά την υγεία και την ευεξία σας.
7. Δουλέψτε πιο έξυπνα, όχι περισσότερο
Όλοι κάποια στιγμή έχουμε πάρει δουλειά για το σπίτι, ενώ μερικοί το έχουν αναγάγει σε συνήθεια. Ωστόσο, σύμφωνα με τον δρ. Cooper είναι εξαιρετικά σημαντικό η δουλειά να περιορίζεται αυστηρά στις εργάσιμες ώρες και ο ελεύθερος χρόνος να μην μπλέκεται ποτέ με εργασιακές υποχρεώσεις. Ο ειδικός επισημαίνει ότι θα πρέπει να αποδεχθείτε το γεγονός ότι πάντοτε θα υπάρχει κι άλλη δουλειά που πρέπει να γίνει, γι’ αυτό είναι σημαντικό να θέτετε προτεραιότητες.
Άλλωστε, το να εξασφαλίσετε ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι το κλειδί για να εξασφαλίσετε ευεξία και καλύτερη διάθεση.