Πέμπτη, 05 Σεπτεμβρίου 2019 09:17

Πλεονάσματα: Δύσκολες αλλά όχι απίθανες οι ελαφρύνσεις για τα νοικοκυριά το 2020

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Περιθώρια για παροχές από τα νοικοκυριά ακόμη και το 2020 θα έχει η κυβέρνηση, αν οι δανειστές δεχθούν μια πρώτη δημοσιονομική χαλάρωση για την Ελλάδα μέσω των ANFA.

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει τώρα το κυβερνητικό επιτελείο, το οποίο αναζητά, αλλά δεν βρίσκει, μέτρο άμεσης εφαρμογής για την ελάφρυνση των νοικοκυριών, μπορεί να λυθεί μέχρι και την οριστικοποίηση του προϋπολογισμού.

Σε αυτή την χρονική φάση η κυβέρνηση έχει βάλει στο τραπέζι δύο πιθανά τέτοια μέτρα. Την μείωση του πρώτου συντελεστή φορολογίας από το 22% στο 9% μέχρι και τα 10.000 ευρώ και την μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Και τα δύο χρειάζονται πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο για να εφαρμοστούν από το 2020.

Η μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 9%, χωρίς καμία παρέμβαση στην κλίμακα, έχει ένα κόστος κοντά στα 2 δισ.

Η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης σε δύο δόσεις θα κοστίσει περίπου 660 εκατ. ευρώ, δηλαδή 330 εκατ. τον χρόνο.

Ωστόσο και αυτό το μέτρο δεν μπορεί να εφαρμοστεί, αν δεν υπάρξει πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος. Τούτο με δεδομένο ότι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες διαβεβαιώνουν ότι το ύψος του αφορολόγητου θα παραμείνει στα επίπεδα των 8.636 ευρώ για άγαμους μισθωτούς και συνταξιούχους, μέχρι και 9.500 για οικογένειες με παιδιά. Η οριστική κατάργηση του μέτρου της μείωσης του αφορολόγητου προσθέτει επιπλέον δημοσιονομικό κόστος 2 δισ. ευρώ για τον επόμενο χρόνο, περιορίζοντας ασφυκτικά τα περιθώρια για νέες ελαφρύνσεις.

Παράθυρο ευκαιρίας

Από την άλλη, η χθεσινή τοποθέτηση της Εκτελεστικής Διευθύντριας του ΔΝΤ, Κριστίν Λαγκάρντ, στην ακρόασή της για την θέση της Προέδρου της ΕΚΤ στο Ευρωκοινοβούλιο είναι σίγουρα βοηθητική Η κ. Λαγκάρντ είπε ότι το ΔΝΤ υποστηρίζει ότι οι δημοσιονομικοί στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ συμπιέζουν την ανάπτυξης και θα πρέπει να αναθεωρηθούν σε πλεονάσματα στο 1,5% - 2% του ΑΕΠ κατ' ανώτερο

Το πρώτο θετικό είναι ότι το αίτημα της Ελλάδας για μικρότερους δημοσιονομικούς στόχους θα υποστηρίζουν και το ΔΝΤ και σύντομα και η ΕΚΤ.

Αυτό δημιουργεί ένα θετικό περιβάλλον για να περάσει η Ελλάδα μια πρώτη χαλάρωση που έχει θέσει ήδη στους θεσμούς μέσω των ANFA ύψους 4,8 που θα πρέπει να δοθούν ως το 2022. Ως γνωστό, τα χρήματα αυτά εκταμιεύονται κάθε εξάμηνο με βάση την πρόοδο της Ελλάδας σε βασικές μεταρρυθμίσεις. Κάθε χρόνο θα εκταμιεύονται προς την Ελλάδα 1,2 δισ. Τα χρήματα αυτά με βάση την συμφωνία του 2018 δεν υπολογίζονται στα δημόσια έσοδα με βάση την ενισχυμένη εποπτεία. Αν δεχθούν οι θεσμοί και το Eurogroup, τα χρήματα αυτά θα υπολογίζονται εφεξής και στο πρωτογενές πλεόνασμα.

Πιθανή συμφωνία ως το τέλος του χρόνου

Η έμμεση αυτή χαλάρωση έχει και το πλεονέκτημα ότι Γερμανία και Ολλανδία, Αυστρία, Φιλανδία και Σλοβακία θα μιλήσουν στα κοινοβούλια τους για αλλαγή ενός κανόνα που ίσχυε μόνο για την Ελλάδα και όχι για «γνήσια» μείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων.

Το σχέδιο αυτό φαίνεται ότι προχωρά, αλλά θα ξέρουμε σίγουρα μέχρι και το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού τον Νοέμβριο αν μπορούν να ενταθούν κάποια μέτρα ελάφρυνσης και για τα νοικοκυριά από τον επόμενο χρόνο.

Κοινοτικές πηγές άφηναν ανοικτό να έχουμε συμφωνία για το θέμα μέχρι και το τέλος του χρόνου και ένα νέο μηχανισμό ελέγχου για την εκταμίευση των χρημάτων μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020.

Το ζητούμενο είναι αν θα επιτραπεί η Ελλάδα να κάνει τον νέο υπολογισμό από το 2020. Τότε θα υπάρχει χώρος να μειωθεί και η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, αλλά να γίνει και η δεύτερη δόση μείωσης του ΕΝΦΙΑ.

Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 05 Σεπτεμβρίου 2019 14:34

Σχετικά Άρθρα

  • Οι κρυφοί άσσοι στα έσοδα του ΥΠΟΙΚ – Τι σημαίνουν για τα πλεονάσματα
    Οι κρυφοί άσσοι στα έσοδα του ΥΠΟΙΚ – Τι σημαίνουν για τα πλεονάσματα

    Τα μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής γεμίζουν τα κρατικά ταμεία και δημιουργούν νέα δεδομένα για τη δημοσιονομική πολιτική και τους στόχους που έχουν τεθεί για τα πρωτογενή πλεονάσματα και το χρέος τα επόμενα χρόνια. Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του εφετινού προϋπολογισμού, στο οκτάμηνο η υπέρβαση των εσόδων ανήλθε στο 1,9 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις νεότερες εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου, τα επόμενα χρόνια αναμένεται το πλεόνασμα των εσόδων να ανέλθει σε 2-2,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.

    Το νέο δημοσιονομικό τοπίο θα αποτυπώνεται στις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2025 που θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου καθώς και στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2024-2027 που συζητείται με τις Βρυξέλλες και αναμένεται να οριστικοποιηθεί εντός του επόμενου μήνα.

    Το στίγμα αυτών των θετικών εξελίξεων έδωσε ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης με δηλώσεις του στο Bloomberg την περασμένη εβδομάδα, όπου προανήγγειλε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα εφέτος θα είναι υψηλότερο, στο 2,4% του ΑΕΠ, έναντι της αρχικής πρόβλεψης 2,1% του ΑΕΠ.

    Σε ανάλογα επίπεδα αναμένεται να κινηθούν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι στόχοι του υπουργείου Οικονομικών για το πρωτογενές πλεόνασμα και τα επόμενα χρόνια ανεβάζοντας τον πήχη συγκριτικά με τις έως τώρα προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος (2,1% του ΑΕΠ)

    Οι εξελίξεις αυτές, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ελλάδα αναπτύσσεται με ποσοστό αρκετά υψηλότερο από τις άλλες χώρες της ΕΕ, δίνουν περιθώρια μεγαλύτερης ευελιξίας στο οικονομικό επιτελείο σχετικά με την πολιτική δαπανών χωρίς να διακυβεύεται η πολιτική δημοσιονομικής πειθαρχίας και ευνοούν την προσπάθεια μείωσης του χρέους. Είναι ενδεικτικό ότι λόγω της υπέρβασης των εσόδων, οι φετινές πρωθυπουργικές εξαγγελίες στη ΔΕΘ περιλάμβαναν ένα πρόσθετο πακέτο ελαφρύνσεων και ενισχύσεων ύψους 500 εκατ. ευρώ σε πλήρη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    “Λόγω της καλύτερης από το αναμενόμενο απόδοσης του προϋπολογισμού, μπορούμε να έχουμε μεγαλύτερη αύξηση των δαπανών σε σύγκριση με τις αρχικές εκτιμήσεις", ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης στη συνέντευξή του στο Bloomberg .

    Η Ελλάδα θα είναι σε θέση να αυξήσει τις καθαρές της δαπάνες κατά "λίγο υψηλότερα από 3%" το 2025 — έναντι της αρχικής πρόβλεψης για 3% — και να συνεχίσει να τις αυξάνει με ανάλογο ρυθμό μέχρι το τέλος του 2028 , διευκρίνισε ο υπουργός.

    Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος, στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν τώρα μείωσή του κατά 20 μονάδες έως το τέλος του 2028. Από τα επίπεδα του 152,7% του ΑΕΠ που αναμένεται να διαμορφωθεί εφέτος εκτιμάται ότι θα περιοριστεί στο 130% του ΑΕΠ, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες η Ελλάδα να κατέβει από το υψηλότερο σκαλί των χωρών της ΕΕ με το μεγαλύτερο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.

    Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση προγραμματίζει νέα πρόωρη αποπληρωμή δανείων από το πρόγραμμα διάσωσης συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ (8,9 δισ. δολ.). Θα πρόκειται για την τρίτη πρόωρη αποπληρωμή του δανείου που έλαβε η Ελλάδα στο πρώτο πρόγραμμα διάσωσης το 2010, γνωστό ως Greek Loan Facility.

    Στο μέτωπο της φοροδιαφυγής, δύο σημαντικές παρεμβάσεις που έδωσαν τη μεγάλη ανάσα στα κρατικά έσοδα είναι αφενός ο νέος τρόπος τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών, αφετέρου το πλέγμα μέτρων που εφαρμόζεται για την ψηφιοποίηση και τη χρήση νέων τεχνολογιών από την ΑΑΔΕ για τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης. Μεταξύ των μέτρων αυτών είναι η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως η αξιοποίηση των φορολογικών στοιχείων από την πλατφόρμα My DATA που επιτρέπουν την αυτοματοποίηση των φορολογικών ελέγχων.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • ΔΝΤ: Στο 2,1% το πρωτογενές πλεόνασμα το 2024 - Μείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους
    ΔΝΤ: Στο 2,1% το πρωτογενές πλεόνασμα το 2024 - Μείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους

    Πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ εφέτος και μείωση του δημόσιου χρέους κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες στο 158,8% του ΑΕΠ προβλέπει για την Ελλάδα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) με την έκθεσή του για τις δημοσιονομικές εξελίξεις (Fiscal Monitor).

    Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να διατηρηθεί στο 2,1% του ΑΕΠ έως το 2029 που είναι ο χρονικός ορίζοντας των προβλέψεων του Ταμείου.

    Αν ληφθούν υπόψη και οι τόκοι για το δημόσιο χρέος, προβλέπεται δημοσιονομικό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης 0,9% του ΑΕΠ εφέτος, το οποίο θα αυξηθεί σταδιακά στο 1,4% το 2029.

    Στο σύνολο της Ευρωζώνης, αναμένεται πρωτογενές έλλειμμα 1,2% του ΑΕΠ εφέτος, το οποίο θα μειωθεί σταδιακά στο 0,2% το 2029, ενώ το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα προβλέπεται να μειωθεί από 3,5% στο 2,3% του ΑΕΠ, αντίστοιχα.

    Τα πρωτογενή πλεονάσματα θα επιτρέψουν τη σταθερή μείωση του δημόσιου χρέους της Ελλάδας τα επόμενα χρόνια, με το ύψος του να υποχωρεί στο 138,8% του ΑΕΠ το 2029. Το ίδιο έτος, το δημόσιο χρέος της Ευρωζώνης προβλέπεται να είναι ελαφρά μειωμένο στο 87,7% του ΑΕΠ από 88,6% το 2023.

    Τα έσοδα της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να μειωθούν σταδιακά από 46,8% του ΑΕΠ φέτος στο 43,7% το 2029, ενώ οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης θα μειωθούν από το 47,7% του ΑΕΠ στο 45,1%, αντίστοιχα.

    Αύξηση του παγκόσμιου χρέους

    Το ΔΝΤ διαπιστώνει ότι η δημοσιονομική πολιτική έγινε πιο επεκτατική το 2023, μετά τη βελτίωση στο μέτωπο των ελλειμμάτων και του χρέους την προηγούμενη διετία, και καλεί τις χώρες να επιμείνουν στη δημοσιονομική προσαρμογή καθώς το χρέος αυξάνεται, σε μία χρονιά που θα γίνουν εκλογές σε πάρα πολλές χώρες.

    «Οι παγκόσμιες οικονομικές και χρηματοπιστωτικές προοπτικές βελτιώθηκαν τους τελευταίους έξι μήνες. Ο πληθωρισμός μειώθηκε, οι χρηματοπιστωτικές συνθήκες χαλάρωσαν και οι κίνδυνοι για τις προοπτικές είναι ισορροπημένοι. Ωστόσο, πολλές χώρες συνεχίζουν να δυσκολεύονται με το υψηλό δημόσιο χρέος και τα υψηλά ελλείμματα, εν μέσω νέων προκλήσεων από τα υψηλά πραγματικά επιτόκια και τις φθίνουσες μεσοπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης», σημειώνει το Ταμείο.

    Τέσσερα χρόνια μετά την αρχή της πανδημίας, οι δημόσιες δαπάνες, χωρίς τις πληρωμές τόκων, παρέμειναν περίπου 3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ υψηλότερες σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα στις αναπτυγμένες οικονομίες (εκτός των ΗΠΑ) και 2 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερες στις αναδυόμενες οικονομίες (εκτός της Κίνας).

    Το παγκόσμιο δημόσιο χρέος αυξήθηκε στο 93% του ΑΕΠ το 2023 και παρέμεινε 9 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα σε σχέση με το προ της πανδημίας επίπεδο.

    Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ Jim Lo Scalzo

  • Προϋπολογισμός: Με πρωτογενές πλεόνασμα 3,55 δισ. «έτρεξε» στο 7μηνο - Αυξημένα τα φοροέσοδα
    Προϋπολογισμός: Με πρωτογενές πλεόνασμα 3,55 δισ. «έτρεξε» στο 7μηνο - Αυξημένα τα φοροέσοδα

    Διπλάσιο του στόχου -κυρίως λόγω συγκράτησης των δαπανών- ήταν το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού στο επτάμηνο του έτους, καθώς διαμορφώθηκε σε 3,555 δισ. ευρώ, έναντι 1,830 δισ. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός και 1,161 δισ. ευρώ που ήταν την ίδια περίοδο το 2022.

    Ειδικότερα, όπως αναφέρει η imerisia.gr, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου - Ιουλίου 2023, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 1.438 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 2.320 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2023 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και ελλείμματος 4.585 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 3.555 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1.830 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 1.161 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022.

    Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 37.145 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 541 εκατ. ευρώ ή 1,4% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.

    Οι λόγοι αυτής της υποεκτέλεσης είναι οι κάτωθι:

    α) δεν εισπράχθηκε το τίμημα, ύψους 1.496 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών, που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί κατά τον μήνα Ιούνιο, καθόσον η σχετική διαδικασία για την έγκριση της σύμβασης είναι σε εξέλιξη.

    β) δεν εισπράχθηκε δόση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ύψους 1.718 εκατ. ευρώ που είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί κατά τον μήνα Ιούλιο.

    Αντίθετα, στις υπόλοιπες κατηγορίες εσόδων σημειώθηκε υπερεκτέλεση που οφείλεται κυρίως:

    (α) στα αυξημένα φορολογικά έσοδα του επταμήνου και

    (β) στην είσπραξη ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs, που δεν είχε προβλεφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.

    Αυξημένα κατά 2.347 εκατ. τα φοροέσοδα

    Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 33.768 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2.347 εκατ. ευρώ ή 7,5% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Τμήμα της αύξησης αυτής, ποσού 470 εκατ. ευρώ περίπου, αφορά την παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023, ενώ είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό θα εισπραττόταν κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022. Το υπόλοιπο ποσό της υπερεκτέλεσης προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023, όσο και από την καλύτερη απόδοση στην είσπραξη των φόρων τρέχοντος έτους.

    Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 3.947 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 636 εκατ. ευρώ από τον στόχο (3.311 εκατ. ευρώ), μέρος των οποίων οφείλεται στην επιστροφή ΦΠΑ, κατά τον μήνα Μάρτιο, στον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων (ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.) ποσού 220 εκατ. ευρώ περίπου, που προκύπτει από έσοδα που έχουν εισπραχθεί από τον ΔΑΠΕΕΠ και αποδοθεί στο Κράτος από τον Προσωρινό Μηχανισμό Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας.

    Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 2.271 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 534 εκατ. ευρώ από τον στόχο (2.805 εκατ. ευρώ).

    Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.

    Ειδικότερα, τον Ιούλιο 2023 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 6.270 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 1.747 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου εξαιτίας κυρίως της μη είσπραξης δόσης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η οποία είχε προβλεφθεί ότι θα εισπραχθεί κατά τον μήνα Ιούλιο.

    Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 6.554 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 193 εκατ. ευρώ ή 3,0% έναντι του στόχου.

    Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 559 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 50 εκατ. ευρώ από τον στόχο (509 εκατ. ευρώ).

    Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 88 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 32 εκατ. ευρώ από τον στόχο (120 εκατ. ευρώ).

    Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Ιουλίου 2023 ανήλθαν στα 38.583 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 1.423 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (40.006 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, ενώ παρουσιάζονται αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, κατά 295 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων πληρωμών τόκων κατά 1.552 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη και αντίρροπες μεταβολές σε λοιπές κατηγορίες δαπανών.

    Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 1.085 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των πληρωμών για δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων ύψους 680 εκατ. ευρώ.

    Αξιοσημείωτα γεγονότα είναι η επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. ύψους 503 εκατ. ευρώ, προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Market Pass, η απόδοση προς το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης ύψους 367 εκατ. ευρώ των υπερκερδών παραγωγών ενέργειας, για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30ή Ιουλίου 2022, καθώς και οι φετινές πληρωμές επιδότησης Diesel θέρμανσης ύψους 100 εκατ. ευρώ. Όλες οι προαναφερθείσες πληρωμές καταβλήθηκαν με ανακατανομή πιστώσεων από το αποθεματικό για προώθηση δράσεων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (πιστώσεις υπό κατανομή).

    Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 5.333 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υστέρηση ύψους 337 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του ΠΔΕ περιλαμβάνουν ποσό ύψους 83 εκατ. ευρώ προς εξυπηρέτηση μέτρων COVID-19, με σημαντικότερα εξ αυτών, την ενίσχυση των φορέων υγείας με επικουρικό προσωπικό για την ανταπόκριση στις ανάγκες λόγω της πανδημίας COVID-19 στις Περιφέρειες, τη στήριξη των νεοφυών επιχειρήσεων στο πλαίσιο του Elevate Greece, τη δημιουργία δικτύου νοσηλευτών για τη λήψη δειγμάτων βιολογικού υλικού και τη νοσηλευτική βοήθεια στα ύποπτα κρούσματα κορονοϊού κατ’ οίκον και την επιχορήγηση υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου, που διατηρούν φυσικό κατάστημα, για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Πρωτογενές πλεόνασμα 2,4 δισ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2023
    Πρωτογενές πλεόνασμα 2,4 δισ. ευρώ το πρώτο τετράμηνο του 2023

    Στα 2,4 δισ. ευρώ διαμορφώθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα, για την περίοδο του Ιανουαρίου - Απριλίου 2023, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 869 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 799 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις.

    Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ξεπέρασε τα 21 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 13,5% με την υπερεκτέλεση να οφείλεται κυρίως στα αυξημένα φορολογικά έσοδα του τετραμήνου, στην είσπραξη ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs, που δεν είχε προβλεφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και στα αυξημένα έσοδα του ΠΔΕ.

    Όπως δείχνουν τα στοιχεία παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 789 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για έλλειμμα 3,8 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2023 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023 και ελλείμματος 3,3 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

    Αναλυτικότερα, για το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, αυτά ξεπέρασαν τα 21 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,5 δισ. ευρώ ή 13,5% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.

    Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 23.185 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2.901 εκατ. ευρώ ή 14,3% έναντι του στόχου.

    Τα έσοδα των μειζόνων κατηγοριών του κρατικού προϋπολογισμού έχουν ως ακολούθως:

    1. Τα έσοδα της κατηγορίας «Φόροι» ανήλθαν σε 17.803 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 1.567 εκατ. ευρώ ή 9,7% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Τμήμα της αύξησης αυτής, ποσού 470 εκατ. ευρώ περίπου, αφορά την παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023, ενώ είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό θα εισπραττόταν κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022. Το υπόλοιπο ποσό της υπερεκτέλεσης προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023, όσο και από την καλύτερη απόδοση του ΦΠΑ τρέχοντος έτους.

    Ειδικότερα για τους κυριότερους φόρους της κατηγορίας αυτής παρατηρούνται τα εξής:

    • Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 7.574 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 481 εκατ. ευρώ.
    • Τα έσοδα των ΕΦΚ ανήλθαν σε 2.032 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 80 εκατ. ευρώ.
    • Τα έσοδα των φόρων ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 353 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 42 εκατ. ευρώ.
    • Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 4.991 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 473 εκατ. ευρώ.

    2. Τα έσοδα της κατηγορίας «Κοινωνικές Εισφορές» ανήλθαν σε 19 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον στόχο.

    • Τα έσοδα της κατηγορίας «Μεταβιβάσεις» ανήλθαν σε 3.959 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 811 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, κυρίως λόγω της είσπραξης ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs, όπως προαναφέρθηκε. Από το ως άνω εισπραττόμενο ποσό των 3.959 εκατ. ευρώ, ποσό 1.504 εκατ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι αυξημένα κατά 159 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

    3. Τα έσοδα της κατηγορίας «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών» ανήλθαν σε 284 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 18 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.

    4. Τα έσοδα της κατηγορίας «Λοιπά τρέχοντα έσοδα» ανήλθαν σε 1.120 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 506 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Εξ αυτών, ποσό 252 εκατ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι αυξημένα κατά 182 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

    5. Στην κατηγορία «Πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων» δεν παρατηρήθηκαν έσοδα έναντι στόχου 2 εκατ. ευρώ.

    Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2.128 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 389 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1.739 εκατ. ευρώ), κυρίως λόγω της επιστροφής ΦΠΑ, τον μήνα Μάρτιο στον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων (ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.) ποσού 220 εκατ. ευρώ περίπου, που προκύπτει από έσοδα που έχουν εισπραχθεί από τον ΔΑΠΕΕΠ και αποδοθεί στο Κράτος από τον Προσωρινό Μηχανισμό Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας.

    Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1.756 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 341 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1.415 εκατ. ευρώ).

    Τα στοιχεία του Απριλίου

    Ειδικότερα, τον Απρίλιο 2023 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4,2 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 231 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου, ενώ τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,6 δισ. ευρώ, αυξημένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 252 εκατ. ευρώ.

    Συγκεκριμένα τα έσοδα ανά μείζονα κατηγορία του κρατικού προϋπολογισμού, για τον Απρίλιο 2023 έχουν ως ακολούθως:

    1. Τα έσοδα της κατηγορίας «Φόροι» ανήλθαν σε 4,1 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 131 εκατ. ευρώ ή 3,2% έναντι του στόχου.

    Ειδικότερα για τους κυριότερους φόρους της κατηγορίας αυτής παρατηρούνται τα εξής:

    • Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 1.963 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 64 εκατ. ευρώ.
    • Τα έσοδα των ΕΦΚ ανήλθαν σε 511 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 46 εκατ. ευρώ.
    • Τα έσοδα των φόρων ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 71 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 24 εκατ. ευρώ.
    • Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 854 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 15 εκατ. ευρώ.

    2. Τα έσοδα της κατηγορίας «Κοινωνικές Εισφορές» ανήλθαν σε 5 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον στόχο.

    • Τα έσοδα της κατηγορίας «Μεταβιβάσεις» ανήλθαν σε 90 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 4 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Ποσό 61 εκατ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι αυξημένα κατά 3 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

    3. Τα έσοδα της κατηγορίας «Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών» ανήλθαν σε 78 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 4 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023.

    4. Τα έσοδα της κατηγορίας «Λοιπά τρέχοντα έσοδα» ανήλθαν σε 255 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 120 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. Εξ αυτών, ποσό 7 εκατ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι μειωμένα κατά 5 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

    Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 407 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 21 εκατ. ευρώ από τον στόχο (385 εκατ. ευρώ).

    Τα συνολικά έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 68 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ από τον στόχο (70 εκατ. ευρώ).

    Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Απριλίου 2023 ανήλθαν στα 21.846 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 529 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (22.375 εκατ. ευρώ), που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, ενώ παρουσιάζονται αυξημένες, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022, κατά 839 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω των αυξημένων μεταβιβάσεων του τακτικού προϋπολογισμού κατά 881 εκατ. ευρώ.

    Στο σκέλος του Τακτικού Προϋπολογισμού οι πληρωμές παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου κατά 339 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στον ετεροχρονισμό των πληρωμών για δαπάνες εξοπλιστικών προγραμμάτων ύψους 838 εκατ. ευρώ.

    Αξιοσημείωτα γεγονότα είναι η επιχορήγηση προς την Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. ύψους 502 εκατ. ευρώ, προς εξυπηρέτηση των αναγκών του Market Pass, καθώς και η απόδοση προς το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης ύψους 367 εκατ. ευρώ των υπερκερδών παραγωγών ενέργειας, για την περίοδο από την 1η Οκτωβρίου 2021 έως και την 30ή Ιουνίου 2022. Και οι δύο προαναφερθείσες κινήσεις πραγματοποιήθηκαν με ανακατανομή πιστώσεων από το αποθεματικό για προώθηση δράσεων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης (πιστώσεις υπό κατανομή).

    Οι πληρωμές στο σκέλος των επενδυτικών δαπανών ανήλθαν στα 2.811 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υποεκτέλεση ύψους 190 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες του ΠΔΕ περιλαμβάνουν ποσό ύψους 52 εκατ. ευρώ προς εξυπηρέτηση μέτρων COVID-19, με σημαντικότερα εξ αυτών, την ενίσχυση των φορέων υγείας με επικουρικό προσωπικό για την ανταπόκριση στις ανάγκες λόγω της πανδημίας COVID-19 στις Περιφέρειες και την επιχορήγηση υφιστάμενων μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου του λιανεμπορίου, που διατηρούν φυσικό κατάστημα, για την ανάπτυξη, αναβάθμιση και διαχείριση ηλεκτρονικού καταστήματος.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Ελληνική οικονομία: Τα 10+1 «καυτά» μέτωπα της ελληνικής οικονομίας μετά τις εκλογές
    Ελληνική οικονομία: Τα 10+1 «καυτά» μέτωπα της ελληνικής οικονομίας μετά τις εκλογές

    Η ακρίβεια, τα χρέη και τα «βαθιά« οικονομικά ζητήματα που χρήζουν λύσεων

    «Καυτά» είναι τα μέτωπα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει το οικονομικό επιτελείο της επόμενης κυβέρνησης μετά τις εκλογές, καθότι μια σειρά από κρίσιμα προβλήματα χρήζουν επίλυσης και μάλιστα -άμεσης- ορισμένα. Το βέβαιο είναι ότι τα όποια θέματα θα αντιμετωπιστούν υπό το πρίσμα της επαναφοράς των δημοσιονομικών κανόνων από το 2024, οι οποίοι είχαν «χαλαρώσει» κατά την πανδημία και θα παραμείνει έτσι μέχρι το τέλος του 2023. Άλλωστε, μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να καταλήξει η Κομισιόν στο νέο πλαίσιο του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Μεγάλο «στοίχημα» θα αποτελέσει και η άνοδος του ΑΕΠ, καθότι θα σκιαγραφήσει -μεταξύ άλλων – και το αναπτυξιακό πλαίσιο παάνω στο οποίο θα κινηθεί η ελληνική οικονομία.

    Αντιμετώπιση ακρίβειας και πληθωρισμού

    Κορυφαίο ζήτημα αποτελεί η αντιμετώπιση της ακρίβειας και του πληθωρισμού, κυρίως σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα, καθότι οι ανατιμήσεις τους κινούνται με 2ψήφιο ποσοστό για 13ο συνεχόμενο μήνα, ενώ βρίσκονται σε άνοδο για 22 μήνες, ροκανίζοντας τα εισοδήματα των πολιτών. Μπορεί η συμβολή του πληθωρισμού το 2022 ( 9,5%) να συνέβαλε να αυξηθεί το ΑΕΠ σε τρέχουσες τιμές, να μειώσει το δημόσιο χρέος (ως ποσοστό του ΑΕΠ και όχι ως απόλυτο μέγεθος που αυξήθηκε) , όμως η διατήρησή του σε επίπεδο πάνω από 4% θα προκαλέσει πολλά προβλήματα.

    Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο που κατέθεσε η κυβέρνηση, 0 πληθωρισμός αναμένεται να διαμορφωθεί σε 4,5% το έτος 2023 και να αποκλιμακωθεί σε 2,4% το έτος 2024 και 2% τα έτη 2025 και 2026. Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά πως θα κινηθεί στο 4,2% φέτος και στο 2,4% του χρόνου, παραμένοντας πάνω από το επίπεδο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

    Μισθοί και ΑΕΠ

    Σημαντικό θέμα αποτελεί και η άνοδος του ΑΕΠ, το οποίο αναμένεται να είναι πάνω από 2% για φέτος, ιδίως όταν φαίνεται πως τα πρώτα στοιχεία για τον τουρισμό δείχνουν ότι τα πράγματα θα είναι καλύτερα από το 2022. Πέρα από την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, βασικό ζήτημα αποτελεί και η άνοδος των εισοδημάτων. Όπως προκύπτει, η συνέχιση των αυξήσεων έχει προκαλέσει μείωση των εισοδημάτων, όπως καταγράφει και η τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ. Στην Ελλάδα, ο μέσος ονομαστικός μεικτός μισθός το 2022 αυξήθηκε κατά 1,5% αλλά ο μέσος πραγματικός μισθός μειώθηκε κατά 7,4% λόγω του πληθωρισμού 9,7%, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ. Οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα υπέστησαν την τέταρτη μεγαλύτερη μείωση των πραγματικών μισθών τους την περασμένη χρονιά στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ. Ενώ και την τριετία 2019-2022 η Ελλάδα ήταν η μία από τις δύο μόνο χώρες του ΟΟΣΑ στις οποίες ο ονομαστικός μισθός μειώθηκε.

    Ιδιωτικό χρέος

    Μεγάλο «αγκάθι» αποτελεί το αυξανόμενο ιδιωτικό χρέος, το οποίο πλήττει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Το «κόκκινο» ιδιωτικό ληξιπρόθεσμο χρέος έχει εκτοξευτεί σχεδόν στα 260 δις. ευρώ κινούμενο ανοδικά κατά περίπου 40 δις. ευρώ, κατά την τελευταία χρόνια. Την ίδια στιγμή, σχεδόν 4 εκατομμύρια πολίτες έχουν οφειλές στην εφορία, με περίπου 2 εκατομμύρια να κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, ήτοι κατασχέσεις και πλειστηριασμούς, ενώ το 40% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές, όταν η τελευταία ανεπαρκής ρύθμιση χρεών «πετάει» εκτός 4 στις 5 επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες, σύμφωνα με δημόσιες τοποθετήσεις των φορέων τους. Ακόμη, σε 1.412.322 έχουν ληφθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης (κατασχέσεις και πλειστηριασμοί) ενώ οι οφειλέτες στους οποίους δύναται να ληφθούν αναγκαστικά μέτρα φτάνουν 2.036.867, ενώ το 2022 επιβλήθηκαν 518.622 αναγκαστικά μέτρα είσπραξης οφειλών (κατασχέσεις και πλειστηριασμοί), με τον αριθμό να καταγράφει αύξηση κατά 104,9% σε σχέση με το 2021 (253.083).

    Δημόσιο χρέος

    «Αγκάθι» αποτελεί και το δημόσιο χρέος της Ελλάδας. Είναι θετικό το γεγονός ότι μειώθηκε κατά το 2022 ως ποσοστού του ΑΕΠ από 193,3% σε 171,3%, το οποίο οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και στον πολύ υψηλό πληθωρισμό. Μάλιστα, το δημόσιο χρέος αναμένεται να συνεχίσει την πτωτική του τάση, υποχωρώντας στο 160,2% του ΑΕΠ φέτος και στο 154,4% το 2024, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Κομισιόν. Ωστόσο, ο συνολικός όγκος του χρέους που το Ελληνικό Δημόσιο πρέπει να αποπληρώσει και για το οποίο πρέπει να πληρώνει τόκους (χρέος Κεντρικής Κυβέρνησης) αυξήθηκε την ίδια περίοδο ακόμη περισσότερο, κατά 36,3 δισ. ευρώ, φτάνοντας τα 392,3 δισ. ευρώ. Το γεγονός ότι δεν λαμβάνεται υπόψη το χρέος της Κεντρικής Κυβέρνησης ως ποσοστό του ΑΕΠ οφείλεται στο ότι ένα μέρος του είναι ενδοκυβερνητικό χρέος, δηλαδή χρέος της κεντρικής διοίκησης προς τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Αυτή η κατηγορία χρέους αυξήθηκε επίσης.

    Ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών

    Μεγάλο «αγκάθι» αποτελεί και χαμηλή ανταγωνιστικότητα της ελληνική οικονομίας, η οποία αποτυπώνεται και στο υψηλό έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Η Κομισιόν προβλέπει ότι το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών θα μειωθεί από το υπερβολικά υψηλό 11,8% του ΑΕΠ το 2022 στο 9,2% φέτος και στο 7,8% το 2024. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών 10πλασιάστηκε από το 2019 μέχρι το τέλος του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.

    Μέτρα στήριξης και πρωτογενές πλεόνασμα

    Γενικά, τα δημοσιονομικά ζητήματα θα αποτελέσουν θέμα αιχμής, ωστόσο υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το ότι θα υπάρχει δημσοιονομικός χώρος. Είναι χαρακτηριστικό ότι Δημοσιονομικά περιθώρια για λήψη πρόσθετων μέτρων στήριξης από τη νέα κυβέρνηση «βλέπει» η Κομισιόν, όπως προκύπτει από το κείμενο των εαρινών της προβλέψεων που δημοσιοποιήθηκε. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος, αυτές είναι θετικότερες σε σχέση με τις αντίστοιχες της Ελλάδας.

    Το παραπάνω συνεπάγεται ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να λάβει επιπλέον μέτρα στήριξης των πολιτών μέσα στο 2023. Η επόμενη κυβέρνηση θα έχει περιθώριο λήψης μέτρων, εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    Ειδικότερα, η Κομισιόν εκτιμά ότι το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα θα αγγίξει το 1,9% του ΑΕΠ, όταν ο στόχος του Προγράμματος Σταθερότητας παραμένει στο 0,7% και η εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών, με βάση την εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2023 κάνει λόγο για 1,1%. Κάτι τέτοιο θα συνεπαγόταν τη δημιουργία ενός δημοσιονομικού χώρου λίγο πάνω από 2,5 δισ. ευρώ. Αυτό θα συμβεί, εφόσον υπάρξει υπέρβαση του στόχου, κάτι το οποίο αναμένεται να υποβοηθηθεί και από τη διαφαινόμενη καλύτερη πορεία του τουρισμού από το 2022 και πολύ πιθανόν και από το 2021.

    Οι τιμές του φυσικού αερίου

    Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα θα είναι η πορεία των τιμών του φυσικού αερίου. Οι υπολογισμοί της Κομισιόν γίνονται με την παραδοχή ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας θα είναι φέτος 2,4%. Ωστόσο, οι «διαρροές» του υπουργείου Οικονομικών με βάση τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού με την εκτόξευση των εσόδων, αλλά και τη ραγδαία αποκλιμάκωση των τιμών του φυσικού αερίου στα 32 ευρώ ανά μεγαβατώρα, κάνουν λόγο για συνθήκες οι οποίες θα επιτρέψουν στο ελληνικό ΑΕΠ να αυξηθεί κατά 3% φέτος.

    Αξίζει να σημειωθεί πως ο προϋπολογισμός συντάχθηκε με την παραδοχή μέσης τιμής φυσικού αερίου στα 120 ευρώ/ Mwh. Η τιμή του όμως έχει υποχωρήσει κάτω από τα 35 ευρώ/ Mwh. Όπως τονίζεται στην έκθεση της Κομισιόν, αν και η απειλή ενεργειακής κατάρρευσης του μπλοκ με απόλυτη έλλειψη φυσικού αερίου έχει μειωθεί σημαντικά, η εξέλιξη των τιμών παραμένει εξαιρετικά αβέβαιη.

    Σε ένα υποθετικό σενάριο όπου η μέση τιμή του φυσικού αερίου διαμορφωνόταν φέτος στα 35 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ο ρυθμός ανάπτυξης θα κέρδιζε σχεδόν δύο επιπλέον 2 ποσοστιαίες μονάδες, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Με 120 ευρώ ανά μεγαβατώρα, το ετήσιο κόστος για τα 55 εκατ. MWh φυσικού αερίου που καταναλώνει η Ελλάδα φτάνει τα 6 δισ. ευρώ, με 35 ευρώ, το κόστος υποχωρεί σε 1,750 δισ. ευρώ. Η διαφορά των 4,250 δισ. ευρώ προστίθεται απευθείας στο ΑΕΠ, σύμφωνα με κορυφαία πηγή του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

    Επενδυτική βαθμίδα

    Ζητούμενο αποτελεί και η επανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Η Ελλάδα αναμένεται προχωρήσει την απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας μετά τις εκλογές, όντας η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ενωση που βαθμολογείται χαμηλότερα από αυτήν, αφού την έχασε πριν από περίπου 13 χρόνια, στα τέλη του 2010. όπως προκύπτει και από αναλύσεις ξένων οίκων, το θέμα αυτό αναμένεται να έχει ευτυχή κατάληξη, μέσα στους επόμενους μήνες, ανεξαρτήτως του αποτελέσματος των εθνικών εκλογών. Σύμφωνα με την Alpha Bank, η πρόωρη επιστροφή σε δημοσιονομική ισορροπία, σε συνδυασμό με την εκτίμηση για επίτευξη πλεονασματικού πρωτογενούς αποτελέσματος το 2023 και τη ραγδαία αποκλιμάκωση του λόγου χρέους προς ΑΕΠ κατά 35 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία διετία, συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξη της επενδυτικής βαθμίδας, ενδεχομένως ακόμα και μέσα στο 2023.

    Στεγαστικό πρόβλημα

    Κεφαλαιώδες ζήτημα αποτελεί και η ακρίβεια στη στέγαση για τους πολίτες. Η άνοδος των τιμών συνεχίζεται, με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος να δείχνουν πως οι τιμές πώλησης των κατοικιών, σε όλη την χώρα, αυξήθηκαν +5,5% το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2023, ενώ το αντίστοιχο περσινό είχαν αυξηθεί κατά 7,5%. Το πρόβλημα είναι ακόμα πιο έντονο για τα πιο φτωχά νοικοκυριά.

    Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το φτωχότερο 20% των ελληνικών νοικοκυριών πληρώνει 43% (διάμεση τιμή) του εισοδήματός του στο ενοίκιο. Παράλληλα, βασικό παράγοντα για την εξέλιξη των τιμών αποτελεί η αύξηση των στεγαστικών επιτοκίων καθώς σύμφωνα με τους αναλυτές το μέσο στεγαστικό επιτόκιο θα αγγίξει το 6% εντός του 2023, σε μια εποχή κατά την οποία το κόστος διαβίωσης συνεχώς αυξάνεται, το ίδιο και το κόστος ενέργειας.
    Δημογραφικό

    Η Ελλάδα αντιμετωπίζει επίσης ένα εξαιρετικά δυσμενές δημογραφικό προφίλ το οποίο μπορεί να επιβαρύνει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα. Το μερίδιο του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας θα συρρικνωθεί σχεδόν κατά εννέα ποσοστιαίες μονάδες έως το 2050, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Eurostat. Αυτός είναι ο βασικός λόγος πίσω από τη συγκριτικά αδύναμη μακροπρόθεσμη δυνητική ανάπτυξη, την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέβλεψε σε 1,2% για την περίοδο 2019 έως 2070 στην Έκθεση για τη Γήρανση του 2021 (Ageing Report).

    Ταμείο Ανάκαμψης

    Η χώρα αναμένει πολλά από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Συνεπώς, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να «τρέξει» τα ορόσημα προκειμένου να υπάρχει ταχεία χρήση των πόρων προς όφελος της ελληνικής οικονομίας. Με βάση τον προγρμματισμό, νέο επίσημο αίτημα μέχρι το τέλος του καλοκαιριού αναμένεται να πραγματοποιήσει η Ελλάδα προς την Κομισιόν για επιπλέον δάνεια ύψους 5 δις. ευρώ και επιδοτήσεις 760 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του REPowerEU. Εφόσον ευοδωθεί κάτι τέτοιο το ποσό που θα λάβει η Ελλάδα, μαζί με τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης, αυξάνεται στα 36 δις. ευρώ. Το ποσό των 760 εκατ. ευρώ μπορεί να διατεθεί για επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα και στην παραγωγή κυρίως σε ιδιώτες και νοικοκυριά, για δράσεις όπως είναι για παράδειγμα αντικατάσταση των θερμοσιφώνων στα σπίτια. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη-μέλη έχουν τη δυνατότητα κατάθεσης του σχετικού αιτήματος μέχρι το τέλος Αυγούστου.

    Πηγή: in.gr

  • Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 273 εκατ. ευρώ - Στο 0,1% του ΑΕΠ
    Πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 273 εκατ. ευρώ - Στο 0,1% του ΑΕΠ

    Με πρωτογενές πλεόνασμα στο 0,1% του ΑΕΠ έκλεισε το 2022, σύμφωνα με την πρώτη ανακοίνωση στοιχείων από την ΕΛΣΤΑΤ και την Eurostat, επιβεβαιώνοντας την καλή πορεία της ελληνικής οικονομίας, με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας να προαναγγέλει το μηδενικό πρωτογενές έλλειμμα για το 2022, ήδη από τις αρχές του μήνα.

    Συγκεκριμένα, το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2022 ανέρχεται σε 273 εκατ. ευρώ, σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού για πρωτογενές έλλειμμα 1,6% του ΑΕΠ.

    Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από έλλειμμα 8,45 δισ. ευρώ το 2021 το 2022 το πρωτογενές ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης γύρισε σε πλεόνασμα 273 εκατ. ευρώ και αντίστοιχα από -4,7% του ΑΕΠ σε 0,1%.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Προϋπολογισμός: Στα 8,1 δισ ευρώ το πρωτογενές έλλειμμα το πρώτο πεντάμηνο
    Προϋπολογισμός: Στα 8,1 δισ ευρώ το πρωτογενές έλλειμμα το πρώτο πεντάμηνο

    Το πρωτογενές έλλειμμα έφτασε στα 8,139 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 7,169 δισ. ευρώ - Οι κατηγορίες που αυξήθηκαν και μειώθηκαν τα έσοδα

    Σε πολύ υψηλά επίπεδα, συνέπεια και της πανδημίας του κορονοϊού, σε υψηλότερα και από το στόχο που είχε τεθεί, έφτασε το πρωτογενές έλλειμμα που παρουσίασε ο προϋπολογισμός το πεντάμηνο Ιανουάριος - Μάιος 2021. Ειδικότερα, «σκαρφάλωσε» στα 8,139 δισ. ευρώ, έναντι στόχου 7,169 δισ. ευρώ, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών που δόθηκαν στη δημοσιότητα. Να σημειωθεί ότι το αντίστοιχο πεντάμηνο πέρυσι είχε σημειωθεί πρωτογενές έλλειμμα 4,843 δισ. ευρώ.

    Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, το πεντάμηνο παρουσιάστηκε έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού (Γενική Κυβέρνηση) ύψους 10,800 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 9,769 δισ ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2021 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2021 και ελλείμματος 7,494 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2020.

    Μειώθηκαν τα καθαρά έσοδα

    Αναλυτικότερα, το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 18,275 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 274 εκατ. ευρώ ή 1,5% έναντι της εκτίμησης για το αντίστοιχο διάστημα που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2021.

    Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 19,919 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 296 εκατ. ευρώ ή 1,5% έναντι του στόχου.

    Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 16,859 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 193 εκατ. ευρώ ή 1,1% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2021.

    Οι κατηγορίες που αυξήθηκαν και μειώθηκαν τα έσοδα το πεντάμηνο

    Ειδικότερα, την περίοδο του Ιανουαρίου - Μαΐου 2021 αύξηση έναντι του στόχου παρατηρήθηκε στις εξής κύριες κατηγορίες εσόδων:

    1. ΕΦΚ καπνικών προϊόντων κατά 10 εκατ. ευρώ ή 1,3%,
    2. Φόροι επί χρηματοοικονομικών και κεφαλαιακών συναλλαγών κατά 46 εκατ. ευρώ ή 30,1%,
    3. Φόροι ταξινόμησης οχημάτων κατά 25 εκατ. ευρώ ή 25,6%,
    4. Λοιποί φόροι επί αγαθών κατά 33 εκατ. ευρώ ή 126,8%,
    5. Λοιποί φόροι επί παραγωγής κατά 34 εκατ. ευρώ ή 6,0%,
    6. Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από Φυσικά Πρόσωπα (ΦΠ) κατά 42 εκατ. ευρώ ή 1,2%,
    7. Λοιποί τρέχοντες φόροι κατά 510 εκατ. ευρώ ή 91,1% εκ των οποίων : Φόροι Οχημάτων κατά 625 εκατ. ευρώ ή 600,7%,
    8. Λοιπά τρέχοντα έσοδα κατά 346 εκατ. ευρώ ή 61,8% εκ των οποίων : Επιστροφές δαπανών κατά 182 εκατ. ευρώ ή 116,5%.

    Μειωμένα έναντι του στόχου την ίδια περίοδο ήταν τα έσοδα στις κάτωθι βασικές κατηγορίες:

    1. ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών κατά 84 εκατ. ευρώ ή 12,8%,
    2. ΦΠΑ λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών κατά 308 εκατ. ευρώ ή 5,1%,
    3. ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων κατά 219 εκατ. ευρώ ή 13,6%,
    4. ΕΦΚ λοιπών προϊόντων κατά 12 εκατ. ευρώ ή 6,4%,
    5. Λοιποί φόροι επί συγκεκριμένων υπηρεσιών κατά 83 εκατ. ευρώ ή 17,0%,
    6. Φόροι και δασμοί επί εισαγωγών κατά 16 εκατ. ευρώ ή 13,3%,Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας κατά 78 εκατ. ευρώ ή 11,8% εκ των οποίων : ΕΝΦΙΑ κατά 67 εκατ. ευρώ ή 10,6%
    7. Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από εταιρίες (ΝΠ) κατά 102 εκατ. ευρώ ή 14,1%,
    8. Μεταβιβάσεις κατά 147 εκατ. ευρώ ή 7,2%,
    9. Πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων κατά 300 εκατ. ευρώ ή 99,1%.

    Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 1,644 δισ ευρώ, μειωμένες κατά 22 εκατ. ευρώ από το στόχο.

    Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1,683 δισ ευρώ, μειωμένα κατά 254 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

    Τα έσοδα το Μάιο 2021

    Ειδικότερα, τον Μάιο 2021 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 3,150 δισ ευρώ αυξημένο κατά 193 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο.

    Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3,451 δισ ευρώ, αυξημένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 125 εκατ. ευρώ.

    Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 2,920 δισ ευρώ, μειωμένα κατά 14 εκατ. ευρώ ή 0,5% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2021.

    Οι κυριότερες κατηγορίες εσόδων στις οποίες σημειώθηκε αύξηση έναντι του στόχου τον Μάιο 2021, είναι οι παρακάτω:

    1. ΦΠΑ λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών κατά 99 εκατ. ευρώ,
    2. Φόροι επί χρηματοοικονομικών και κεφαλαιακών συναλλαγών κατά 12 εκατ. ευρώ,
    3. Μεταβιβάσεις κατά 105 εκατ. ευρώ,
    4. Λοιπά τρέχοντα έσοδα κατά 40 εκατ. ευρώ.

    Αντίθετα, μειωμένες έναντι του στόχου ήταν τον Μάιο 2021 κυρίως οι εξής βασικές κατηγορίες εσόδων:

    1. ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών κατά 21 εκατ. ευρώ,
    2. ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων κατά 48 εκατ. ευρώ,
    3. ΕΦΚ καπνικών προϊόντων κατά 20 εκατ. ευρώ,
    4. Φόρος εισοδήματος πληρωτέος από εταιρίες (ΝΠ) κατά 20 εκατ. ευρώ,
    5. Λοιποί τρέχοντες φόροι κατά 19 εκατ. ευρώ.

    Οι επιστροφές εσόδων του Μαΐου 2021 ανήλθαν σε 301 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 68 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου (369 εκατ. ευρώ).

    Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 340 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 90 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.

    Οι δαπάνες το πεντάμηνο

    Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Μαΐου 2021 ανήλθαν στα 29,074 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 757 εκατ. ευρώ ή 2,7% έναντι του στόχου.

    Η υποεκτέλεση του Τακτικού Προϋπολογισμού ύψους 733 εκατ. ευρώ οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι σημαντικό μέρος των υπό κατανομή πιστώσεων που επρόκειτο να μεταφερθούν στην κατηγορία των μεταβιβάσεων εντός της περιόδου Ιανουαρίου - Μαΐου, τελικά δεν μεταφέρθηκαν, κυρίως διότι υπήρξε μεταγενέστερη του προϋπολογισμού απόφαση, να εξυπηρετηθεί μερικώς το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής από πόρους του ΠΔΕ.

    Οι ταμειακές πληρωμές που σχετίζονται με τα εξοπλιστικά προγράμματα του Υπουργείου Εθνικής 'Αμυνας (κατηγορία αποκτήσεων παγίων περιουσιακών στοιχείων), κινήθηκαν αυξητικά σε σχέση με τον αρχικό στόχο κατά 688 εκατ. ευρώ, προς εξυπηρέτηση των σχετικών συμβάσεων. Ομοίως αυξητικά κινήθηκαν και οι δαπάνες τόκων κατά 221 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον αρχικό στόχο.

    Το σκέλος του ΠΔΕ κινήθηκε αντίρροπα σε σχέση με τον Τακτικό Προϋπολογισμό, παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με τον στόχο κατά 1,819 δισ ευρώ (πληρωμές 3,559 δισ ευρώ έναντι στόχου 1,740 δισ. ευρώ), κυρίως λόγω των ανωτέρω αυξημένων πληρωμών του μέτρου της επιστρεπτέας προκαταβολής.

    Η προσωρινή εικόνα των κυριότερων πληρωμών των μέτρων κατά της πανδημίας για την περίοδο Ιανουαρίου - Μαΐου, έχει ως εξής:

    1. η δαπάνη αποζημίωσης ειδικού σκοπού λόγω της πανδημίας του COVID-19 (μισθωτών) ύψους 1,653 δισ. ευρώ, η οποία πληρώθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατηγορία μεταβιβάσεων),
    2. η επιστρεπτέα προκαταβολή ύψους 1,618 δισ ευρώ από την κατηγορία των μεταβιβάσεων και 1,108 δισ ευρώ από το ΠΔΕ,
    3. η κρατική αποζημίωση εκμισθωτών ύψους 508 εκατ. ευρώ, λόγω μειωμένων μισθωμάτων που λαμβάνουν,
    4. η επιχορήγηση προς τον ΟΠΕΚΑ ύψους 155 εκατ. ευρώ, για την αποπληρωμή δανείων πληγέντων από την πανδημία,
    5. η ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που επλήγησαν από τον COVID-19 στις Περιφέρειες ύψους 217 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ,
    6. η επιδότηση τόκων δανείων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων ύψους 47 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ και
    7. οι δαπάνες σχετικά με το ταμείο εγγυοδοσίας επιχειρήσεων ύψους 220 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ.

    Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου
    - Μαΐου 2021 παρουσιάζονται αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 κατά 5,552 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω των προαναφερθέντων μέτρων κατά της πανδημίας και των αυξημένων πληρωμών εξοπλιστικών προγραμμάτων και τόκων.

    Πηγή: ethnos.gr
  • Επιστροφή της Ελλάδας σε υψηλά πλεονάσματα από το 2023
    Επιστροφή της Ελλάδας σε υψηλά πλεονάσματα από το 2023

    Επιστροφή σε υψηλά πλεονάσματα από το 2023 - Τι αποκαλύπτει το Μεσοπρόθεσμο

    Το 2023 η δημοσιονομική πολιτική προσαρμόζεται στοχεύοντας σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2% του ΑΕΠ. Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να ανέλθει σε 2,8% του ΑΕΠ το 2024 και σε 3,7% του ΑΕΠ το 2025

    Την επιστροφή σε υψηλά πλεονάσματα από το 2023, τα οποία φτάνουν στο 3,7% του ΑΕΠ το 2025 ενσωματώνει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής της περιόδου 2022 - 2025, που υποβάλλεται στις Βρυξέλλες.

    Τα... αποκαλυπτήρια των βασικών παραδοχών του Σχεδίου έκανε το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, που γνωμοδότησε επί αυτών των προβλέψεων, σημειώνοντας ότι οι στόχοι είναι επιτεύξιμοι, αρκεί όντως η πανδημία να έχει λάβει τέλος και να μην απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα.

    Από το 2023, οι δημοσιονομικοί κανόνες επανέρχονται, σε συνάρτηση με τις προσδοκίες για αναθεώρηση τους σε πιο ευέλικτο πλαίσιο. Ανεξάρτητα με την διαφαινόμενη αναθεώρηση των ευρωπαϊκών δημοσιονομικών κανόνων, το 2023 η δημοσιονομική πολιτική προσαρμόζεται στοχεύοντας σε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2% του ΑΕΠ. Το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να ανέλθει σε 2,8% του ΑΕΠ το 2024 και σε 3,7% του ΑΕΠ το 2025.

    Διαβάστε περισσότερα στο imerisia.gr

    Πηγή: Εthnos.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς