Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου 2019 17:27

Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Καμπανάκι» για την ανάπτυξη και τις φοροελαφρύνσεις

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Κινδύνους για την ανάπτυξη προβλέπει το Γραφείο Προϋπολογισμού και προειδοποιεί - «Βέβαιες» οι παροχές 1,2 δισ. ευρώ, αλλά «αβέβαιες» οι εξοικονομήσεις 1,5 δισ. για τα πλεονάσματα του 2020

Μεγαλύτερη συγκράτηση και περισσότερη ανησυχία για την πορεία των δημοσιονομικών συνθηκών στη χώρα μας εκπέμπει το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή, στη Γνώμη την οποία κατέθεσε για το προσχέδιο της κυβέρνησης για το 2019.

Δείτε εδώ τη Γνώμη του Γραφείου Προϋπολογισμού

Για πρώτη φορά, το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή, του οποίου επικεφαλής είναι ο κ. Φραγκίσκος Κουτεντάκης, εξετάζει προσχέδιο της νέας κυβέρνησης Μητσοτάκη. Και μεταξύ άλλων, επισημαίνει και προειδοποιεί ότι:

1. Οι ελαφρύνσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για το 2020 έχουν ένα βέβαιο κόστος (635 εκατ. από μείωση της φορολογίας νομικών προσώπων, 281 εκατ. από μείωση φορολογίας φυσικών προσώπων και 123 εκατ. από μείωση ασφαλιστικών εισφορών). Δεν είναι εξίσου βέβαιες όμως οι εξοικονομήσεις από άλλα μέτρα, με τα οποία η κυβέρνηση στηρίζει τον στόχο για τα πλεονάσματα. Και ενώ οι εξοικονομήσεις από τη φορολογία ακίνητης περιουσίας (202 εκατ.) παρουσιάζουν υψηλή βεβαιότητα, αντιθέτως –όπως επισημαίνει- η μείωση της οροφής δαπανών (500 εκατ.), η επισκόπηση δαπανών (80 εκατ.), εσόδων (134 εκατ.), η βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης (123 εκατ.) και η προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών (642 εκατ.) έχουν λιγότερο εξασφαλισμένη απόδοση. Η απόδοση του μέτρου για 30% υποχρεωτικές πληρωμές μέσω τραπεζών, περιγράφεται ως αρκετά επισφαλής και έτσι, συνολικά, το Γραφείο αντιμετωπίζει με ανησυχία εξοικονομήσεις ύψους 1, 479 δισ. ευρώ αθροιστικά!

2. Η πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,8% στηρίζεται μεν στα μέτρα επεκτατικής πολιτικής που στηρίζουν το διαθέσιμο εισόδημα και την κατανάλωση, αλλά δεν φαίνεται να λαμβάνει υπ' όψιν τον αντίκτυπο από τα μέτρα περιοριστικής πολιτικής. Κυρίως, όμως, όπως προειδοποιεί το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή, η πρόβλεψη αυτή είναι διπλάσια από εκείνη για την ευρωζώνη (1,4%) και μεγαλύτερη απ' ό,τι προβλέπουν για την Ελλάδα οι διεθνείς οργανισμοί. Επιπλέον, το Γραφείο Προϋπολογισμού επεκτείνεται και σε προειδοποιήσεις για τον κίνδυνο από διεθνείς επιδράσεις και γεωστρατηγικές εντάσεις, που δεν έχουν ακόμα προσμετρηθεί από διεθνείς οργανισμούς.
Επιπλέον, η Γνώμη του Γραφείου Προϋπολογισμού φαίνεται να εκφράζει διαφωνίες και στο θέμα της αλλαγής, καθώς αναφέρει τα εξής:

«Το προσχέδιο προϋπολογισμού 2020 είναι το πρώτο της νέας κυβέρνησης και αποτυπώνει τις προθέσεις δημοσιονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσει για το επόμενο έτος. Μεθοδολογικά, ακολουθεί σε γενικές γραμμές τη δομή παρουσίασης του περσινού προσχεδίου καθώς εμφανίζει τα δημοσιονομικά μεγέθη απευθείας σε δεδουλευμένη βάση και σε δύο σενάρια, το σενάριο βάσης (πίνακας 2.1) και το σενάριο μετά παρεμβάσεων (πίνακας 2.9). Μια σύνοψη των δύο πινάκων αναπαράγεται στο παράρτημα στο τέλος του παρόντος κειμένου.

Αναλυτικότερα, η μείωση της οροφής λειτουργικών δαπανών φαίνεται κυρίως στην κατηγορία των αγορών αγαθών και υπηρεσιών του κρατικού προϋπολογισμού που εμφανίζεται μειωμένη κατά 400 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με το κείμενο του προσχεδίου (σελ. 36) έχει οριστεί ειδικό αποθεματικό στην κατηγορία των δαπανών υπό κατανομή που θα καλύψει τυχόν αποκλίσεις στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών. Ωστόσο, αφού αποτελεί μέρος του τακτικού αποθεματικού, δεν αντισταθμίζεται ο δημοσιονομικός κίνδυνος. Πλέον του παραπάνω μέτρου – που εμφανώς προϋποθέτει εξοικονομήσεις από την πλευρά των Υπουργείων -παρουσιάζονται επιπλέον εξοικονομήσεις συνολικού ύψους 337 εκατ. ευρώ από την επισκόπηση δαπανών και εσόδων και τη βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης.

Η άλλη σημαντική περιοριστική παρέμβαση είναι η επιβολή ενιαίου ποσοστού 30% για το εισόδημα που καταναλώνεται με ηλεκτρονικές πληρωμές. Πρόκειται για μια απλοποίηση και αυστηροποίηση του υπάρχοντος πλαισίου που ενισχύει σημαντικά τα κίνητρα ηλεκτρονικών συναλλαγών και αποσκοπεί στη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης. Η αποτελεσματικότητά του, δηλαδή η αύξηση των εσόδων είτε από τη φορολογία εισοδήματος είτε κατανάλωσης, εξαρτάται αφενός από τη συμπεριφορά των φορολογούμενων (ειδικά εκείνων που κάλυπταν μικρότερο ποσοστό του εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές) και αφετέρου από την αυστηρότητα εφαρμογής του (όπως η αυτόματη συμπλήρωση του ποσού των ηλεκτρονικών πληρωμών χωρίς δυνατότητα τροποποίησης από τον χρήστη).

Σημειώνεται ακόμα ότι στο σενάριο μετά παρεμβάσεων προβλέπεται θετική επίπτωση στο ΑΕΠ (959 εκατ. ευρώ σε ονομαστικούς όρους) που με τη σειρά του οδηγεί σε αύξηση των εσόδων – ιδιαίτερα μέσω της ιδιωτικής κατανάλωσης. Σε πραγματικούς όρους, ο ρυθμός μεγέθυνσης του 2020 προβλέπεται διπλάσιος από εκείνον της Ευρωζώνης (2,8% έναντι 1,4%) και αρκετά υψηλότερος από τις αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ (2,2%). Η αύξηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με το προσχέδιο, στη θετική επίδραση των επεκτατικών παρεμβάσεων. Η υπόθεση αυτή είναι επί της αρχής ορθή, τουλάχιστον όσον αφορά τη ζήτηση. Ωστόσο, το εύρος της ενδέχεται να περιοριστεί εξαιτίας των αντισταθμιστικών παρεμβάσεων. Πρόσθετες πηγές κινδύνου για το ρυθμό μεγέθυνσης προέρχονται από την επιβράδυνση της διεθνούς οικονομίας και από την κλιμάκωση της γεωπολιτικής έντασης.

Συμπερασματικά, το προσχέδιο προϋπολογισμού 2020 είναι συμβατό με την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, ωστόσο υπάρχουν αβεβαιότητες που σχετίζονται με τα περιθώρια εξοικονομήσεων των λειτουργικών δαπανών, την αποτελεσματικότητα των κινήτρων για ηλεκτρονικές συναλλαγές και το ύψος του ρυθμού μεγέθυνσης. Η ορθή του εκτέλεση εξαρτάται από οικονομικές συμπεριφορές και συνθήκες που βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό έξω από τον άμεσο έλεγχο των δημοσιονομικών αρχών. Συνεπώς, συνιστούμε επαγρύπνηση προκειμένου να διορθωθούν πιθανές αποκλίσεις».
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου 2019 19:54

Σχετικά Άρθρα

  • «Όχι» σε οριζόντια μέτρα στήριξης λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Δεν υπάρχουν περιθώρια για γενικευμένες παρεμβάσεις»
    «Όχι» σε οριζόντια μέτρα στήριξης λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Δεν υπάρχουν περιθώρια για γενικευμένες παρεμβάσεις»

    Την λήψη στοχευμένων μέτρων στήριξης που θα έχουν συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, προτείνει, μεταξύ των άλλων, στην τριμηνιαία έκθεσή του, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής και σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι προσωρινά, στοχευμένα και να χρηματοδοτούνται από πρόσθετα τρέχοντα έσοδα, ώστε να μην επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος».

    «Όχι» σε οριζόντια μέτρα στήριξης

    Ταυτόχρονα, αντιτίθεται στην λήψη οριζόντων μέτρων και σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «στις σημερινές συνθήκες, δεν υπάρχουν περιθώρια γενικευμένων παρεμβάσεων - όπως στην περίοδο της πανδημίας - καθώς θα επιδεινώσουν την ήδη εύθραυστη δημοσιονομική κατάσταση και θα καταστήσουν τη χώρα μας ευάλωτη σε κάθε είδους διαταραχές».

    Παράλληλα στην έκθεση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η ελληνική οικονομία κατέγραψε υψηλό ρυθμό ετήσιας μεγέθυνσης 7% στο πρώτο τρίμηνο του έτους, αρκετά πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (5,4%). Το ποσοστό ανεργίας του Απριλίου είναι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με το προηγούμενο έτος (12,5% από 17,2%), καθώς η απασχόληση κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση κατά 10,8%.

    Ενδεικτικά στην έκθεση αναφέρονται τα εξής:

    • Από την άλλη πλευρά, στο πρώτο τρίμηνο του έτους, ο δείκτης μισθολογικού κόστους μειώθηκε κατά 1,9% σε σχέση με πέρυσι, ενώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών είναι σχεδόν δυόμισι φορές υψηλότερο από το πρώτο τρίμηνο του 2021 (6,4 δισ. από 2,6 δισ.).

    • Ο πληθωρισμός, τέλος, αυξάνεται συστηματικά, καθώς τον Μάιο ο εναρμονισμένος δείκτης έφτασε το 10,5% και ο εθνικός δείκτης το 11,3%.

    • Στα δημόσια οικονομικά, τα στοιχεία του πρώτου 4μήνου δείχνουν σαφώς βελτιωμένη εικόνα του πρωτογενούς αποτελέσματος Γενικής Κυβέρνησης σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του προηγούμενου έτους, κατά 5,4 δισ. ευρώ, που οφείλεται κυρίως στην άρση των έκτακτων μέτρων για την πανδημία, αλλά και στην αύξηση των φορολογικών εσόδων (κυρίως ΦΠΑ) εξαιτίας του πληθωρισμού. Παράλληλα, ο λόγος δημόσιου χρέους ως προς το ΑΕΠ συνεχίζει την πτωτική του πορεία εξαιτίας της σημαντικής ανόδου του ονομαστικού ΑΕΠ, λόγω του υψηλότερου πληθωρισμού.

    • Οι εξελίξεις αυτές, σε συνδυασμό με την υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχουν συμφωνηθεί, είχαν ως αποτέλεσμα την απόφαση εξόδου από την ενισχυμένη εποπτεία και την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας του Ελληνικού Δημοσίου, που παραμένει ένα επίπεδο κάτω από την επενδυτική βαθμίδα.

    • Οι εξελίξεις στην ελληνική οικονομία καθορίζονται από τις συνθήκες της διεθνούς οικονομίας, που είναι ανησυχητικές εξαιτίας τριών, τουλάχιστον, παραγόντων: το αυξημένο κόστος ενέργειας, την άνοδο των επιτοκίων και τη γεωπολιτική αστάθεια, ο συνδυασμός των οποίων εντείνει την οικονομική αβεβαιότητα. Η παρατεταμένη αβεβαιότητα, με τη σειρά της, θα επηρεάσει την αντίληψη του κινδύνου και κατά συνέπεια τις κινήσεις κεφαλαίων που χρηματοδοτούν τόσο τις ιδιωτικές επενδύσεις όσο και τον δημόσιο δανεισμό, ενώ παράλληλα ενδέχεται να οδηγήσει και σε αναβολή καταναλωτικών αποφάσεων.

    • Υπό αυτό το πρίσμα, ο υψηλός ρυθμός μεγέθυνσης του πρώτου τριμήνου είναι οπωσδήποτε μια θετική εξέλιξη, πρέπει όμως να ληφθούν υπόψη δύο στοιχεία. Το πρώτο, είναι η χαμηλή βάση σύγκρισης, δηλαδή η αρνητική μεγέθυνση του πρώτου τριμήνου 2021 (-1,7%), καθώς τα περιοριστικά μέτρα βρίσκονταν ακόμα σε ισχύ. Το δεύτερο, είναι ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία άρχισε στα τέλη Φεβρουαρίου, δηλαδή οι επιπτώσεις του αφορούσαν μόνο τον τελευταίο μήνα του πρώτου τριμήνου.

    • Με αυτά τα δεδομένα, το γραφείο αναμένει επιβράδυνση από το δεύτερο τρίμηνο του έτους, η έκταση της οποίας θα εξαρτηθεί, μεταξύ άλλων, από την επίδοση του τουρισμού, τον βαθμό ενεργοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης, την επίπτωση του αυξημένου κόστους ενέργειας και την άνοδο των επιτοκίων δανεισμού.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Γραφείο Προϋπολογισμού: Όχι στα οριζόντια μέτρα για τα καύσιμα - Ναι σε στοχευμένα για τη στήριξη των ευάλωτων
    Γραφείο Προϋπολογισμού: Όχι στα οριζόντια μέτρα για τα καύσιμα - Ναι σε στοχευμένα για τη στήριξη των ευάλωτων

    Μεγαλύτερη αναγκαιότητα προκύπτει για μέτρα στήριξης αναφορικά με το ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο θέρμανσης, λέει ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού Φραγκίσκος Κουτεντάκης

    «Ύμνος» στην δημοσιονομική πειθαρχία και υπευθυνότητα από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, αλλά και «καμπανάκι» για αυτοσυγκράτηση και πολιτική συναίνεση μπροστά στις τεράστιες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η χώρα. Με απλά λόγια η Έκθεση που υπογράφεται από τον κύριο Φραγκίσκο Κουτεντάκη και την Επιστημονική ομάδα του Γραφείου τονίζει ότι «η δημοσιονομική ασφάλεια της χώρας απαιτεί μια ελάχιστη πολιτική συναίνεση»

    Τα «σενάρια πολέμου» που εκπόνησε η επιστημονική ομάδα του Γραφείου Προϋπολογισμού προβλέπουν ανάπτυξη 2,75% για φέτος ("ήπιο" σενάριο) ή και μόλις 2,21% (το δυσμενές) , ενώ για τον εναρμονισμένο τιμάριθμο προβλέπει 7,43% (το βασικό σενάριο) ή και 11,01% ( το «κακό» σενάριο). Για τα επιτόκια δανεισμού προβλέπει αύξηση 1% ή 2% αντίστοιχα.

    Πολεμικό κάλεσμα

    Χωρίς πολλές περιστροφές η Έκθεση αναφέρει επί λέξει, μεταξύ άλλων τα εξής:

    · η επαναφορά της δημοσιονομικής ισορροπίας αποτελεί μείζονα προτεραιότητα.
    · οι όποιες επεκτατικές παρεμβάσεις πρέπει να είναι προσωρινές και να περιοριστούν αποκλειστικά στην απορρόφηση του αυξημένου ενεργειακού κόστους με στόχευση στις ευάλωτες ομάδες
    · αντίθετα πρέπει να αποφευχθούν οριζόντιες παρεμβάσεις καθώς και μόνιμα μέτρα δημοσιονομικής χαλάρωσης που δεν σχετίζονται με το ενεργειακό κόστος.

    Και… για όποιον δεν κατάλαβε, η Έκθεση απευθύνεται πρωτίστως προς τα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου αλλά, κατ’επέκταση, προς ολόκληρο τον πολιτικό κόσμο αναφέρει:

    · Κατανοούμε ότι η έντονη πολιτική πόλωση που επικρατεί δεν ενθαρρύνει τη δημοσιονομική υπευθυνότητα. Όμως η παράδοση της δημοσιονομικής πλειοδοσίας δεν καθιστά λιγότερο επιτακτική την ανάγκη προετοιμασίας απέναντι σε προκλήσεις με άγνωστη διάρκεια και έκβαση.
    · Η δημοσιονομική ασφάλεια της χώρας απαιτεί μια ελάχιστη πολιτική συναίνεση πάνω στους κύριους άξονες στρατηγικής που θα ενισχύσει το κλίμα οικονομικής εμπιστοσύνης, θα βελτιώσει το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, και κατ’ επέκταση θα καταστήσει περισσότερο διαχειρίσιμες τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.
    · Διαφορετικά, αν η χώρα μας οδηγηθεί σε νέα αύξηση του δημόσιου χρέους, κινδυνεύει να αντιμετωπίσει δυσάρεστες δημοσιονομικές καταστάσεις.

    Προβλέψεις για το 2022

    Συγκεκριμένα, για το 2022 το ΓΠΚΒ προβλέπει ρυθμό μεγέθυνσης μεταξύ 2,21% (δυσμενές σενάριο) και 2,75% (ήπιο σενάριο). Οι προβλέψεις έχουν παραχθεί με τη χρήση του οικονομετρικού υποδείγματος NIGEM .
    Screenshot_2022-03-15_114450

    Ολόκληρη η Εκθεση

    H έκθεση του Φραγκίσκου Κουτεντάκη «δικαιώνει πλήρως όσα λέμε τόσες μέρες για την ενέργεια και τι πρέπει να κάνουμε και τι όχι…» σχολίασε με ανάρτησή του στο twitter ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης.

    Ο κ. Κουτεντάκης διορισθείς από τον @syriza_gr ως επικεφαλής του Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής δημοσίευσε την έκθεση του για το Δ´ τρίμηνο https://t.co/gd7jDrDpOq και μεταξύ των άλλων δικαιώνει πλήρως όσα λέμε τόσες μέρες για την ενέργεια και τί πρέπει να κάνουμε και τί όχι… pic.twitter.com/8e0vGzzpQs

    — Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) March 15, 2022
    Πηγή: protothema.gr
  • Γραφείο προϋπολογισμού: Διαχειρίσιμες οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας
    Γραφείο προϋπολογισμού: Διαχειρίσιμες οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας

    Σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, ο πληθωρισμός παραμένει σε αρνητικό έδαφος, -2,0% τον Οκτώβριο

    Τα θετικά αλλά και τα αρνητικά σημεία της ελληνικής οικονομίας που διαμορφώνονται μετά και το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορονοϊού καταγράφει στην έκθεσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή. Ειδικότερα, ναι οι μακροοικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα εξακολουθούν να καθορίζονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας, εντούτοις η κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας το τρίτο τρίμηνο διαμορφώθηκε στο -11,7% (σε ετήσια βάση) και αποτελεί τη χειρότερη επίδοση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, ο πληθωρισμός παραμένει σε αρνητικό έδαφος (-2,0% τον Οκτώβριο) και το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών έφτασε τα 8,6 δις ευρώ το εννεάμηνο (από 90 εκατ. ευρώ πέρυσι).

    Την ίδια ώρα, όμως, όπως αναφέρεται στην έκθεση η εικόνα της αγοράς εργασίας είναι επίσης ανησυχητική, παρότι λιγότερο δραματική. «Σύμφωνα με τα στοιχεία του Αυγούστου, η απασχόληση έχει μειωθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, όμως η ανεργία παραμένει σχεδόν αμετάβλητη στο 16,8%, αφενός λόγω της μείωσης του εργατικού δυναμικού κατά 2,8% και αφετέρου λόγω των ειδικών μέτρων διατήρησης των θέσεων εργασίας».

    Σε ότι αφορά τη δημοσιονομική εικόνα, κατά το Γραφείο Προϋπολογισμού είναι εξίσου προβληματική καθώς «την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου καταγράφεται πρωτογενές έλλειμμα κοντά στα 7 δις ευρώ που αντιστοιχεί σε επιδείνωση κατά 10,8 δις σε σχέση με πέρυσι».

    Εντούτοις, θετικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι «αυτό δεν δείχνει να επηρεάζει τις αποδόσεις των τίτλων του ελληνικού δημοσίου που παραμένουν ιδιαίτερα χαμηλές, καθώς συνεχίζουν να στηρίζονται από την εξαιρετικά διευκολυντική νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας». Επίσης, το Γραφείο Προϋπολιγισμού σημειώνει ότι αποτελεί θετική εξέλιξη η πρόσφατη αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τον οίκο αξιολόγησης Moody’s.

    «Σε κάθε περίπτωση, οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας παραμένουν βραχυχρόνια διαχειρίσιμες, λόγω των ειδικών συνθηκών που επέβαλαν τη χαλάρωση των δημοσιονομικών περιορισμών του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και τη διευκολυντική νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Παρ' όλα αυτά, το δεύτερο κύμα της πανδημίας εντείνει την αβεβαιότητα και τους μεσοπρόθεσμους κίνδυνους για την οικονομία. Η διάρκεια όσο και η έκταση των επιπτώσεων αυτού του δεύτερου κύματος είναι άγνωστες, γνωρίζουμε όμως πως όσο διευρύνονται οι οικονομικές και δημοσιονομικές απώλειες της πανδημίας, τόσο παρατείνεται ο χρόνος που θα χρειαστεί μέχρι την επαναφορά στην προ κορονοϊού κατάσταση», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σύνοψη της έκθεσης.

    Την ίδια ώρα, το Γραφείο Προϋπολογισμού υπογραμμίζει ότι καθίσταται αναγκαία η εκπόνηση μιας στρατηγικής διαχείρισης της πανδημίας που δεν θα περιορίζεται μόνο στις αναγκαίες μεταβιβάσεις και φοροαπαλλαγές αλλά θα στοχεύει στην ενίσχυση της δημόσιας υγείας, της εκπαίδευσης και των μέσων μαζικής μεταφοράς, τόσο σε ανθρώπινο επιστημονικό προσωπικό όσο και σε υποδομές, προκειμένου βραχυπρόθεσμα να περιοριστεί η μετάδοση της πανδημίας με την ελάχιστη δυνατή διαταραχή στις καθημερινές δραστηριότητες και μετακινήσεις των πολιτών – και κατά συνέπεια στις οικονομικές επιπτώσεις – και μεσοπρόθεσμα να αναβαθμιστεί το επίπεδο των δημόσιων υπηρεσιών και υποδομών που αποτελούν προϋποθέσεις για τον δυνητικό ρυθμό μεγέθυνσης.

    Σε ότι αφορά τον κρίσιμο παράγοντα, δηλαδή το εμβόλιο οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν πως οι θετικές προοπτικές για την οικονομία προέρχονται πρώτον, από τα ενθαρρυντικά νέα για την ανάπτυξη εμβολίου κατά του COVID-19 και δεύτερον, από τα διαθέσιμα κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης Next Generation EU (NGEU) που, εφόσον ξεπεραστεί η εμπλοκή από τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας και της Πολωνίας, αναμένεται ότι θα κατευθυνθούν, κατά κύριο λόγο σε νέες επενδύσεις οδηγώντας σε μια σημαντική άνοδο του πραγματικού ΑΕΠ για την περίοδο 2021-26.

    Έκθεση Πισσαρίδη

    Τέλος, αναφορικά με την έκθεση Πισσαρίδη το Γραφείο Προϋπολογισμού αναφέρει ότι οι περισσότερες προτάσεις που περιλαμβάνει έχουν σημαντικό οικονομικό και πολιτικό κόστος και η υλοποίησή τους προϋποθέτει έναν σημαντικό βαθμό πολιτικής και κοινωνικής συναίνεσης. «Συνεπώς, η έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην υλοποίηση των προτάσεων που οδηγούν στην αναβάθμιση του ανθρώπινου κεφαλαίου, στη βελτίωση των όρων συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας, στην πράσινη ανάκαμψη και στην ψηφιακή μετάβαση της ελληνικής οικονομίας. Τα πεδία αυτά συγκεντρώνουν τις περισσότερες πιθανότητες συναίνεσης μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων και αποτελούν σπάνια ευκαιρία να συμφωνηθεί μια κοινά αποδεκτή μακροπρόθεσμη στρατηγική», καταλήγει.

    Πηγή: Εthnos.gr

  • Γραφείο Προϋπολογισμού: Συμβατές με το δημοσιονομικό χώρο οι ελαφρύνσεις
    Γραφείο Προϋπολογισμού: Συμβατές με το δημοσιονομικό χώρο οι ελαφρύνσεις

    Οι ελαφρύνσεις που ανακοίνωσε προεκλογικά η κυβέρνηση βρίσκονται εντός δημοσιονομικού χώρου, σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή.

    Συμβατές με τον προβλεπόμενο δημοσιονομικό χώρο για το 2019 είναι οι μειώσεις ΦΠΑ και η καταβολή της 13ης σύνταξης σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής.

    Ο επικεφαλής του Γραφείου, κ. Φραγκίσκος Κουτεντάκης, κατά την παρουσίαση της έκθεσης του πρώτου τριμήνου για την οικονομία εκτίμησε ότι το σύνολο των μέτρων που ανακοινώθηκαν και εφαρμόζονται φτάνουν τα 1,05 δισ. ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ) για πρωτογενές πλεόνασμα 4,1% του ΑΕΠ, πριν τη λήψη των μέτρων, το Γραφείο Προϋπολογισμού καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν κινδυνεύει ο στόχος.

    Ο λογαριασμός 0,55% του ΑΕΠ, αναλύεται ως εξής:

    - 441 εκατ. ευρώ είναι η εξαμηνιαία επίπτωση από τις μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών από υψηλότερους σε χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ.

    - 830 εκατ. ευρώ «κοστίζει» η λεγόμενη 13η σύνταξη

    - 80 εκατ. ευρώ είναι η επίπτωση των αλλαγών στις συντάξεις χηρείας αλλά παράλληλα προβλέπεται

    - αύξηση των δημοσίων εσόδων κατά 59 εκατ. ευρώ εξαιτίας της ρύθμισης των 120 δόσεων στα ασφαλιστικά ταμεία και 233 εκατ. ευρώ εξαιτίας της αντίστοιχης ρύθμισης στην εφορία.

    Οι προβλέψεις σχετικά με την αύξηση των εσόδων από τις ρυθμίσεις οφειλών στην εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία είχαν αμφισβητηθεί έντονα από τους τεχνοκράτες των θεσμών, με τις πρώτες πληροφορίες να αναφέρουν εκτιμήσεις περί πιθανής απώλειας εσόδων έως και 1 δισ. ευρώ (0,5% του ΑΕΠ), κάτι που μένει να φανεί εάν και κατά πόσο θα αποτυπώνεται στην έκθεση της Κομισιόν, όταν δημοσιευθεί ο επίσημος προγραμματισμός στις 5 Ιουνίου. Και το γραφείο προϋπολογισμού της Βουλής θεωρεί ότι τόσο αυτή η ρύθμιση όσο και οι προηγούμενες έχουν ένα βαθμό αβεβαιότητας στην εφαρμογή τους αλλά εκτιμά ότι οι προβλέψεις του ΥΠΟΙΚ είναι συντηρητικές και άρα αρκετά ασφαλείς να επιβεβαιωθούν. Το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, παραθέτει και στοιχεία αναφορικά με την περυσινή υπεραπόδοση επί του πρωτογενούς πλεονάσματος. Το 2018, σε όρους ενισχυμένης εποπτείας, το πρωτογενές πλεόνασμα ανήλθε σε 7,928 δισ. ευρώ (4,3% του ΑΕΠ) όταν ο στόχος αφορούσε σε πλεόνασμα 6,465 δισ. ευρώ (3,5% του ΑΕΠ), διαμορφώνοντας έτσι ένα δημοσιονομικό περιθώριο 1,462 δισ. ευρώ.

    Πηγή: News247.gr

  • Γραφείο Προϋπολογισμού: Υπερπλεόνασμα 2 δισ. ευρώ το 2018, αλλά αυξάνονται τα ρίσκα

    Υπερπλεόνασμα 2 δισ. ευρώ βλέπει για το 2018 το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή στην τριμηνιαία έκθεσή του για την ελληνική οικονομία που παρουσιάστηκε σήμερα από τον συντονιστή του Γραφείου Φραγκίσκο Κουτεντάκη.

    Το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή έχοντας επεξεργαστεί τα δεδομένα από την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο 9μηνο, έχει διαπιστώσει πως το πρωτογενές πλεόνασμα είναι υψηλότερο κατά 1 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι και πως στο σύνολο του έτους θα αγγίξει το 4,5% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 3,5% στο πρόγραμμα.

    Σύμφωνα με τον Φραγκίσκο Κουτεντάκη πέραν των δημοσιονομικών επιδόσεων η ελληνική οικονομία διατηρεί δυναμική και στο τρίτο τρίμηνο του έτους, με θετικό ρυθμό ανάπτυξης, την ανεργία σε πτωτική τροχιά και αύξηση των μισθών. Ο ίδιος πάντως εμφανίσθηκε να ανησυχεί για αβεβαιότητες που παρουσιάζονται στον ορίζοντα και έχουν να κάνουν με τον εκλογικό κύκλο, τις δικαστικές αποφάσεις, το διεθνές περιβάλλον, το κόστος δανεισμού του δημοσίου, αλλά και σκάνδαλα που βλάπτουν την εικόνα τη Ελλάδος στο εξωτερικό.

    Για τους κινδύνους αυτούς η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή αναφέρει τα εξής:

    1. Διεθνές περιβάλλον. Η περαιτέρω κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβράδυνση της ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας και κατ’ επέκταση να επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές και τον ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας. Η συνέχιση των αναταράξεων στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές εξαιτίας ταχύτερης ανόδου των αμερικανικών επιτοκίων και ανατίμησης του δολαρίου και οι συνεπακόλουθες αρνητικές επιπτώσεις στις αναδυόμενες οικονομίες που έχουν μεγάλο μέρους του χρέους τους εκφρασμένο σε δολάρια καθώς και η συνέχιση των εντάσεων στις σχέσεις ΕΕ-Ιταλίας θα μπορούσαν να αυξήσουν την αποστροφή κινδύνου των διεθνών επενδυτών. Κάτι τέτοιο θα είχε αρνητικές επιπτώσεις, καθώς θα οδηγούσε σε αύξηση του κόστους εξυπηρέτησης του ελληνικού δημόσιου χρέους, γεγονός που θα αποθάρρυνε νέες εκδόσεις ομολόγων και θα δρούσε ανασταλτικά στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
    1. Υψηλό κόστος δανεισμού. Οι αποδόσεις των δεκαετών ομολόγων παραμένουν πάνω από το 4% κυρίως λόγω της Ιταλίας. Παρά τις υψηλές αποδόσεις, η ύπαρξη του ταμειακού αποθέματος ασφαλείας διασφαλίζει την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της γενικής κυβέρνησης για διάστημα τουλάχιστον δύο ετών και επιτρέπει την προσεκτική και καλά σχεδιασμένη επάνοδο στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου. Ωστόσο, αυτό δεν θα πρέπει να οδηγήσει σε εφησυχασμό καθώς η επιστροφή στις διεθνείς αγορές με βιώσιμους όρους είναι το τελικό κριτήριο για το εάν τελικά η χώρα θα καταφέρει να ξεπεράσει οριστικά την μακρόχρονη κρίση. Επιπρόσθετα, οι αποδόσεις των τίτλων του δημοσίου επηρεάζουν το σύνολο των εγχώριων επιτοκίων και διατηρούν σε υψηλά επίπεδα το κόστος δανεισμού των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, δρώντας αποτρεπτικά για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.

    Συμπληρωματικά σε αυτό, το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών, περιορίζει τις δυνατότητες του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει τις εγχώριες επενδύσεις και την ανάκαμψη της οικονομίας. Το ενδεχόμενο μιας βραδύτερης από την αναμενόμενη αύξησης των επενδύσεων το 2019, σε συνδυασμό με μία ταχύτερη επιβράδυνση της εξωτερικής ζήτησης για τα εγχώρια αγαθά και υπηρεσίες θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης για το επόμενο έτος.

    1. Δικαστικές αποφάσεις. Σημαντική πηγή αβεβαιότητας αποτελεί και η κλιμάκωση των δημοσιονομικών πιέσεων υπό το βάρος δικαστικών αποφάσεων που ακυρώνουν εφαρμοσμένες μισθολογικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις. Η πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση για καταβολή των αναδρομικών ποσών σε μισθωτούς και συνταξιούχους των ειδικών μισθολογίων που προέκυψαν από τις δικαστικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας αποτελεί μια πράξη συμμόρφωσης στη συνταγματική νομιμότητα. Ωστόσο, προκύπτουν ζητήματα ίσης μεταχείρισης καθώς δεν είναι απόλυτα σαφές γιατί οι μισθολογικές και συνταξιοδοτικές περικοπές ήταν συνταγματικές σε κάποιες κατηγορίες δημόσιων λειτουργών αλλά αντισυνταγματικές σε κάποιες άλλες. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να εγείρει επιπλέον δικαστικές διεκδικήσεις από άλλες κατηγορίες μισθωτών ή συνταξιούχων με σημαντικό δημοσιονομικό ρίσκο.
    1. Εκλογικός κύκλος. Η αβεβαιότητα αυτή θα μπορούσε να ενισχυθεί λαμβάνοντας υπόψη ότι η ελληνική οικονομία εισέρχεται σε εκλογικό κύκλο με εντεινόμενο πολιτικό ανταγωνισμό ο οποίος μπορεί να στείλει αντιφατικά μηνύματα όσον αφορά τις δεσμεύσεις της οικονομικής πολιτικής και να διαταράξει τις ευνοϊκές προσδοκίες που έχουν διαμορφωθεί.
    1. Εταιρικές «ατασθαλίες». Μια ακόμα εστία αβεβαιότητας προέκυψε από πρόσφατες υποθέσεις που έλαβαν ιδιαίτερη δημοσιότητα και σε διεθνές επίπεδο. Αυτές αφορούν στις δημοσιευμένες λογιστικές καταστάσεις της εισηγμένης εταιρείας Folli Follie και την παραβίαση των κεφαλαιακών ελέγχων της Κίνας από ελληνική επιχείρηση με τη χρήση των συστημάτων πληρωμών POS ελληνικής συστημικής τράπεζας. Τέτοιες υποθέσεις δημιουργούν αμφιβολίες για τις διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης και την επάρκεια των εποπτικών αρχών και δεν συνεισφέρουν στην εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης στην οικονομία.

    Πηγή: cnn.gr - Φωτογραφία: EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

  • Γραφείο Προϋπολογισμού: Αποπληρωμή οφειλών, φόροι και περιστολή δαπανών στηρίζουν το πλεόνασμα

    Βελτιωμένο κατά 1,08 δισ. ευρώ εμφανίζεται το ενοποιημένο πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης στο 9μηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2018 σε σχέση με το αντίστοιχο 9μηνο του 2019, σύμφωνα με την εκτίμηση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή.

    Σε ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα το Γραφείου Προϋπολογισμού αναφέρει πως στην πλευρά των εσόδων, τα φορολογικά έσοδα εμφανίζονται αυξημένα κατά 516 εκατ. ευρώ και τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είναι βελτιωμένα κατά 298 εκατ. ευρώ. Αυτό αντισταθμίζεται από τα μειωμένα έσοδα αποκρατικοποιήσεων, κατά 1,037 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, που περιλαμβάνονται στην κατηγορία «Μη Φορολογικά και Έκτακτα Έσοδα».

    Στην πλευρά των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού παρατηρείται αύξηση κατά 582 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, η οποία οφείλεται στην αύξηση των Πρωτογενών δαπανών κατά 1,040 δισ. ευρώ, στη μείωση των δαπανών για τόκους κατά 353 εκατ. ευρώ και στη μείωση των δαπανών ΠΔΕ κατά 105 εκατ. ευρώ.

    Αναφορικά με τους υπόλοιπους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης, τα Νομικά Πρόσωπα εμφανίζουν μειωμένα έσοδα κατά 157 εκατ. ευρώ και μειωμένες δαπάνες κατά 423 εκατ. ευρώ, καταλήγοντας σε ένα ταμειακό πρωτογενές αποτέλεσμα βελτιωμένο κατά 213 εκατ. σε ετήσια βάση. Οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό εμφανίζονται αυξημένες κατά 94 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

    Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταγράφουν αυξημένα έσοδα κατά 582 εκατ. ευρώ και αυξημένες δαπάνες κατά 335 εκατ. ευρώ με συνέπεια το πρωτογενές αποτέλεσμα τους να είναι βελτιωμένο κατά 244 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η αύξηση των εσόδων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης οφείλεται κυρίως στις αυξημένες μεταβιβάσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό ύψους 509 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017.

    Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης καταγράφουν αυξημένα έσοδα κατά 905 εκατ. ευρώ και αυξημένες δαπάνες κατά 1.210 εκατ. ευρώ, με συνέπεια την επιδείνωση του ταμειακού πρωτογενούς πλεονάσματός τους κατά 306 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Η αύξηση των εσόδων των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης οφείλεται αφενός στην αύξηση των μεταβιβάσεων από τον Κρατικό προϋπολογισμό κατά 387 εκατ. ευρώ και αφετέρου στην αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 473 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017 (το τελευταίο δεν φαίνεται στη συνοπτική ταξινόμηση του πίνακα 1).

    Τέλος, η μεγαλύτερη μείωση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης κατά 709 εκατ. ευρώ στο 9μηνο του 2018 έναντι μικρότερης μείωσης κατά 442 εκατ. ευρώ στην αντίστοιχη περίοδο πέρυσι είχε ευνοϊκότερη επίπτωση κατά 267 εκατ. ευρώ στο πρωτογενές αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης το 2018.

    Πηγή: cnn.gr - Φωτογραφία: EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς