Τρίτη, 13 Νοεμβρίου 2018 18:13

Γραφείο Προϋπολογισμού: Υπερπλεόνασμα 2 δισ. ευρώ το 2018, αλλά αυξάνονται τα ρίσκα

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Υπερπλεόνασμα 2 δισ. ευρώ βλέπει για το 2018 το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή στην τριμηνιαία έκθεσή του για την ελληνική οικονομία που παρουσιάστηκε σήμερα από τον συντονιστή του Γραφείου Φραγκίσκο Κουτεντάκη.

Το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή έχοντας επεξεργαστεί τα δεδομένα από την εκτέλεση του προϋπολογισμού στο 9μηνο, έχει διαπιστώσει πως το πρωτογενές πλεόνασμα είναι υψηλότερο κατά 1 δισ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι και πως στο σύνολο του έτους θα αγγίξει το 4,5% του ΑΕΠ, έναντι στόχου 3,5% στο πρόγραμμα.

Σύμφωνα με τον Φραγκίσκο Κουτεντάκη πέραν των δημοσιονομικών επιδόσεων η ελληνική οικονομία διατηρεί δυναμική και στο τρίτο τρίμηνο του έτους, με θετικό ρυθμό ανάπτυξης, την ανεργία σε πτωτική τροχιά και αύξηση των μισθών. Ο ίδιος πάντως εμφανίσθηκε να ανησυχεί για αβεβαιότητες που παρουσιάζονται στον ορίζοντα και έχουν να κάνουν με τον εκλογικό κύκλο, τις δικαστικές αποφάσεις, το διεθνές περιβάλλον, το κόστος δανεισμού του δημοσίου, αλλά και σκάνδαλα που βλάπτουν την εικόνα τη Ελλάδος στο εξωτερικό.

Για τους κινδύνους αυτούς η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή αναφέρει τα εξής:

  1. Διεθνές περιβάλλον. Η περαιτέρω κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβράδυνση της ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας και κατ’ επέκταση να επηρεάσει αρνητικά τις εξαγωγές και τον ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας. Η συνέχιση των αναταράξεων στις διεθνείς χρηματοπιστωτικές αγορές εξαιτίας ταχύτερης ανόδου των αμερικανικών επιτοκίων και ανατίμησης του δολαρίου και οι συνεπακόλουθες αρνητικές επιπτώσεις στις αναδυόμενες οικονομίες που έχουν μεγάλο μέρους του χρέους τους εκφρασμένο σε δολάρια καθώς και η συνέχιση των εντάσεων στις σχέσεις ΕΕ-Ιταλίας θα μπορούσαν να αυξήσουν την αποστροφή κινδύνου των διεθνών επενδυτών. Κάτι τέτοιο θα είχε αρνητικές επιπτώσεις, καθώς θα οδηγούσε σε αύξηση του κόστους εξυπηρέτησης του ελληνικού δημόσιου χρέους, γεγονός που θα αποθάρρυνε νέες εκδόσεις ομολόγων και θα δρούσε ανασταλτικά στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων.
  1. Υψηλό κόστος δανεισμού. Οι αποδόσεις των δεκαετών ομολόγων παραμένουν πάνω από το 4% κυρίως λόγω της Ιταλίας. Παρά τις υψηλές αποδόσεις, η ύπαρξη του ταμειακού αποθέματος ασφαλείας διασφαλίζει την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της γενικής κυβέρνησης για διάστημα τουλάχιστον δύο ετών και επιτρέπει την προσεκτική και καλά σχεδιασμένη επάνοδο στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου. Ωστόσο, αυτό δεν θα πρέπει να οδηγήσει σε εφησυχασμό καθώς η επιστροφή στις διεθνείς αγορές με βιώσιμους όρους είναι το τελικό κριτήριο για το εάν τελικά η χώρα θα καταφέρει να ξεπεράσει οριστικά την μακρόχρονη κρίση. Επιπρόσθετα, οι αποδόσεις των τίτλων του δημοσίου επηρεάζουν το σύνολο των εγχώριων επιτοκίων και διατηρούν σε υψηλά επίπεδα το κόστος δανεισμού των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, δρώντας αποτρεπτικά για την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.

Συμπληρωματικά σε αυτό, το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων των τραπεζών, περιορίζει τις δυνατότητες του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει τις εγχώριες επενδύσεις και την ανάκαμψη της οικονομίας. Το ενδεχόμενο μιας βραδύτερης από την αναμενόμενη αύξησης των επενδύσεων το 2019, σε συνδυασμό με μία ταχύτερη επιβράδυνση της εξωτερικής ζήτησης για τα εγχώρια αγαθά και υπηρεσίες θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης για το επόμενο έτος.

  1. Δικαστικές αποφάσεις. Σημαντική πηγή αβεβαιότητας αποτελεί και η κλιμάκωση των δημοσιονομικών πιέσεων υπό το βάρος δικαστικών αποφάσεων που ακυρώνουν εφαρμοσμένες μισθολογικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις. Η πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση για καταβολή των αναδρομικών ποσών σε μισθωτούς και συνταξιούχους των ειδικών μισθολογίων που προέκυψαν από τις δικαστικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας αποτελεί μια πράξη συμμόρφωσης στη συνταγματική νομιμότητα. Ωστόσο, προκύπτουν ζητήματα ίσης μεταχείρισης καθώς δεν είναι απόλυτα σαφές γιατί οι μισθολογικές και συνταξιοδοτικές περικοπές ήταν συνταγματικές σε κάποιες κατηγορίες δημόσιων λειτουργών αλλά αντισυνταγματικές σε κάποιες άλλες. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να εγείρει επιπλέον δικαστικές διεκδικήσεις από άλλες κατηγορίες μισθωτών ή συνταξιούχων με σημαντικό δημοσιονομικό ρίσκο.
  1. Εκλογικός κύκλος. Η αβεβαιότητα αυτή θα μπορούσε να ενισχυθεί λαμβάνοντας υπόψη ότι η ελληνική οικονομία εισέρχεται σε εκλογικό κύκλο με εντεινόμενο πολιτικό ανταγωνισμό ο οποίος μπορεί να στείλει αντιφατικά μηνύματα όσον αφορά τις δεσμεύσεις της οικονομικής πολιτικής και να διαταράξει τις ευνοϊκές προσδοκίες που έχουν διαμορφωθεί.
  1. Εταιρικές «ατασθαλίες». Μια ακόμα εστία αβεβαιότητας προέκυψε από πρόσφατες υποθέσεις που έλαβαν ιδιαίτερη δημοσιότητα και σε διεθνές επίπεδο. Αυτές αφορούν στις δημοσιευμένες λογιστικές καταστάσεις της εισηγμένης εταιρείας Folli Follie και την παραβίαση των κεφαλαιακών ελέγχων της Κίνας από ελληνική επιχείρηση με τη χρήση των συστημάτων πληρωμών POS ελληνικής συστημικής τράπεζας. Τέτοιες υποθέσεις δημιουργούν αμφιβολίες για τις διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης και την επάρκεια των εποπτικών αρχών και δεν συνεισφέρουν στην εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης στην οικονομία.

Πηγή: cnn.gr - Φωτογραφία: EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ

Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 13 Νοεμβρίου 2018 21:46

Σχετικά Άρθρα

  • «Όχι» σε οριζόντια μέτρα στήριξης λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Δεν υπάρχουν περιθώρια για γενικευμένες παρεμβάσεις»
    «Όχι» σε οριζόντια μέτρα στήριξης λέει το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Δεν υπάρχουν περιθώρια για γενικευμένες παρεμβάσεις»

    Την λήψη στοχευμένων μέτρων στήριξης που θα έχουν συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, προτείνει, μεταξύ των άλλων, στην τριμηνιαία έκθεσή του, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής και σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «τα μέτρα αυτά θα πρέπει να είναι προσωρινά, στοχευμένα και να χρηματοδοτούνται από πρόσθετα τρέχοντα έσοδα, ώστε να μην επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος».

    «Όχι» σε οριζόντια μέτρα στήριξης

    Ταυτόχρονα, αντιτίθεται στην λήψη οριζόντων μέτρων και σημειώνει χαρακτηριστικά ότι «στις σημερινές συνθήκες, δεν υπάρχουν περιθώρια γενικευμένων παρεμβάσεων - όπως στην περίοδο της πανδημίας - καθώς θα επιδεινώσουν την ήδη εύθραυστη δημοσιονομική κατάσταση και θα καταστήσουν τη χώρα μας ευάλωτη σε κάθε είδους διαταραχές».

    Παράλληλα στην έκθεση αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι η ελληνική οικονομία κατέγραψε υψηλό ρυθμό ετήσιας μεγέθυνσης 7% στο πρώτο τρίμηνο του έτους, αρκετά πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης (5,4%). Το ποσοστό ανεργίας του Απριλίου είναι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με το προηγούμενο έτος (12,5% από 17,2%), καθώς η απασχόληση κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση κατά 10,8%.

    Ενδεικτικά στην έκθεση αναφέρονται τα εξής:

    • Από την άλλη πλευρά, στο πρώτο τρίμηνο του έτους, ο δείκτης μισθολογικού κόστους μειώθηκε κατά 1,9% σε σχέση με πέρυσι, ενώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών είναι σχεδόν δυόμισι φορές υψηλότερο από το πρώτο τρίμηνο του 2021 (6,4 δισ. από 2,6 δισ.).

    • Ο πληθωρισμός, τέλος, αυξάνεται συστηματικά, καθώς τον Μάιο ο εναρμονισμένος δείκτης έφτασε το 10,5% και ο εθνικός δείκτης το 11,3%.

    • Στα δημόσια οικονομικά, τα στοιχεία του πρώτου 4μήνου δείχνουν σαφώς βελτιωμένη εικόνα του πρωτογενούς αποτελέσματος Γενικής Κυβέρνησης σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του προηγούμενου έτους, κατά 5,4 δισ. ευρώ, που οφείλεται κυρίως στην άρση των έκτακτων μέτρων για την πανδημία, αλλά και στην αύξηση των φορολογικών εσόδων (κυρίως ΦΠΑ) εξαιτίας του πληθωρισμού. Παράλληλα, ο λόγος δημόσιου χρέους ως προς το ΑΕΠ συνεχίζει την πτωτική του πορεία εξαιτίας της σημαντικής ανόδου του ονομαστικού ΑΕΠ, λόγω του υψηλότερου πληθωρισμού.

    • Οι εξελίξεις αυτές, σε συνδυασμό με την υλοποίηση των δεσμεύσεων που έχουν συμφωνηθεί, είχαν ως αποτέλεσμα την απόφαση εξόδου από την ενισχυμένη εποπτεία και την αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας του Ελληνικού Δημοσίου, που παραμένει ένα επίπεδο κάτω από την επενδυτική βαθμίδα.

    • Οι εξελίξεις στην ελληνική οικονομία καθορίζονται από τις συνθήκες της διεθνούς οικονομίας, που είναι ανησυχητικές εξαιτίας τριών, τουλάχιστον, παραγόντων: το αυξημένο κόστος ενέργειας, την άνοδο των επιτοκίων και τη γεωπολιτική αστάθεια, ο συνδυασμός των οποίων εντείνει την οικονομική αβεβαιότητα. Η παρατεταμένη αβεβαιότητα, με τη σειρά της, θα επηρεάσει την αντίληψη του κινδύνου και κατά συνέπεια τις κινήσεις κεφαλαίων που χρηματοδοτούν τόσο τις ιδιωτικές επενδύσεις όσο και τον δημόσιο δανεισμό, ενώ παράλληλα ενδέχεται να οδηγήσει και σε αναβολή καταναλωτικών αποφάσεων.

    • Υπό αυτό το πρίσμα, ο υψηλός ρυθμός μεγέθυνσης του πρώτου τριμήνου είναι οπωσδήποτε μια θετική εξέλιξη, πρέπει όμως να ληφθούν υπόψη δύο στοιχεία. Το πρώτο, είναι η χαμηλή βάση σύγκρισης, δηλαδή η αρνητική μεγέθυνση του πρώτου τριμήνου 2021 (-1,7%), καθώς τα περιοριστικά μέτρα βρίσκονταν ακόμα σε ισχύ. Το δεύτερο, είναι ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία άρχισε στα τέλη Φεβρουαρίου, δηλαδή οι επιπτώσεις του αφορούσαν μόνο τον τελευταίο μήνα του πρώτου τριμήνου.

    • Με αυτά τα δεδομένα, το γραφείο αναμένει επιβράδυνση από το δεύτερο τρίμηνο του έτους, η έκταση της οποίας θα εξαρτηθεί, μεταξύ άλλων, από την επίδοση του τουρισμού, τον βαθμό ενεργοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης, την επίπτωση του αυξημένου κόστους ενέργειας και την άνοδο των επιτοκίων δανεισμού.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Γραφείο Προϋπολογισμού: Όχι στα οριζόντια μέτρα για τα καύσιμα - Ναι σε στοχευμένα για τη στήριξη των ευάλωτων
    Γραφείο Προϋπολογισμού: Όχι στα οριζόντια μέτρα για τα καύσιμα - Ναι σε στοχευμένα για τη στήριξη των ευάλωτων

    Μεγαλύτερη αναγκαιότητα προκύπτει για μέτρα στήριξης αναφορικά με το ηλεκτρικό ρεύμα, το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο θέρμανσης, λέει ο επικεφαλής του Γραφείου Προϋπολογισμού Φραγκίσκος Κουτεντάκης

    «Ύμνος» στην δημοσιονομική πειθαρχία και υπευθυνότητα από το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, αλλά και «καμπανάκι» για αυτοσυγκράτηση και πολιτική συναίνεση μπροστά στις τεράστιες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η χώρα. Με απλά λόγια η Έκθεση που υπογράφεται από τον κύριο Φραγκίσκο Κουτεντάκη και την Επιστημονική ομάδα του Γραφείου τονίζει ότι «η δημοσιονομική ασφάλεια της χώρας απαιτεί μια ελάχιστη πολιτική συναίνεση»

    Τα «σενάρια πολέμου» που εκπόνησε η επιστημονική ομάδα του Γραφείου Προϋπολογισμού προβλέπουν ανάπτυξη 2,75% για φέτος ("ήπιο" σενάριο) ή και μόλις 2,21% (το δυσμενές) , ενώ για τον εναρμονισμένο τιμάριθμο προβλέπει 7,43% (το βασικό σενάριο) ή και 11,01% ( το «κακό» σενάριο). Για τα επιτόκια δανεισμού προβλέπει αύξηση 1% ή 2% αντίστοιχα.

    Πολεμικό κάλεσμα

    Χωρίς πολλές περιστροφές η Έκθεση αναφέρει επί λέξει, μεταξύ άλλων τα εξής:

    · η επαναφορά της δημοσιονομικής ισορροπίας αποτελεί μείζονα προτεραιότητα.
    · οι όποιες επεκτατικές παρεμβάσεις πρέπει να είναι προσωρινές και να περιοριστούν αποκλειστικά στην απορρόφηση του αυξημένου ενεργειακού κόστους με στόχευση στις ευάλωτες ομάδες
    · αντίθετα πρέπει να αποφευχθούν οριζόντιες παρεμβάσεις καθώς και μόνιμα μέτρα δημοσιονομικής χαλάρωσης που δεν σχετίζονται με το ενεργειακό κόστος.

    Και… για όποιον δεν κατάλαβε, η Έκθεση απευθύνεται πρωτίστως προς τα μέλη του ελληνικού Κοινοβουλίου αλλά, κατ’επέκταση, προς ολόκληρο τον πολιτικό κόσμο αναφέρει:

    · Κατανοούμε ότι η έντονη πολιτική πόλωση που επικρατεί δεν ενθαρρύνει τη δημοσιονομική υπευθυνότητα. Όμως η παράδοση της δημοσιονομικής πλειοδοσίας δεν καθιστά λιγότερο επιτακτική την ανάγκη προετοιμασίας απέναντι σε προκλήσεις με άγνωστη διάρκεια και έκβαση.
    · Η δημοσιονομική ασφάλεια της χώρας απαιτεί μια ελάχιστη πολιτική συναίνεση πάνω στους κύριους άξονες στρατηγικής που θα ενισχύσει το κλίμα οικονομικής εμπιστοσύνης, θα βελτιώσει το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών, και κατ’ επέκταση θα καταστήσει περισσότερο διαχειρίσιμες τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.
    · Διαφορετικά, αν η χώρα μας οδηγηθεί σε νέα αύξηση του δημόσιου χρέους, κινδυνεύει να αντιμετωπίσει δυσάρεστες δημοσιονομικές καταστάσεις.

    Προβλέψεις για το 2022

    Συγκεκριμένα, για το 2022 το ΓΠΚΒ προβλέπει ρυθμό μεγέθυνσης μεταξύ 2,21% (δυσμενές σενάριο) και 2,75% (ήπιο σενάριο). Οι προβλέψεις έχουν παραχθεί με τη χρήση του οικονομετρικού υποδείγματος NIGEM .
    Screenshot_2022-03-15_114450

    Ολόκληρη η Εκθεση

    H έκθεση του Φραγκίσκου Κουτεντάκη «δικαιώνει πλήρως όσα λέμε τόσες μέρες για την ενέργεια και τι πρέπει να κάνουμε και τι όχι…» σχολίασε με ανάρτησή του στο twitter ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης.

    Ο κ. Κουτεντάκης διορισθείς από τον @syriza_gr ως επικεφαλής του Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής δημοσίευσε την έκθεση του για το Δ´ τρίμηνο https://t.co/gd7jDrDpOq και μεταξύ των άλλων δικαιώνει πλήρως όσα λέμε τόσες μέρες για την ενέργεια και τί πρέπει να κάνουμε και τί όχι… pic.twitter.com/8e0vGzzpQs

    — Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) March 15, 2022
    Πηγή: protothema.gr
  • Γραφείο προϋπολογισμού: Διαχειρίσιμες οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας
    Γραφείο προϋπολογισμού: Διαχειρίσιμες οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας

    Σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, ο πληθωρισμός παραμένει σε αρνητικό έδαφος, -2,0% τον Οκτώβριο

    Τα θετικά αλλά και τα αρνητικά σημεία της ελληνικής οικονομίας που διαμορφώνονται μετά και το δεύτερο κύμα της πανδημίας του κορονοϊού καταγράφει στην έκθεσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή. Ειδικότερα, ναι οι μακροοικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα εξακολουθούν να καθορίζονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας, εντούτοις η κάμψη της οικονομικής δραστηριότητας το τρίτο τρίμηνο διαμορφώθηκε στο -11,7% (σε ετήσια βάση) και αποτελεί τη χειρότερη επίδοση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τους συντάκτες της έκθεσης, ο πληθωρισμός παραμένει σε αρνητικό έδαφος (-2,0% τον Οκτώβριο) και το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών έφτασε τα 8,6 δις ευρώ το εννεάμηνο (από 90 εκατ. ευρώ πέρυσι).

    Την ίδια ώρα, όμως, όπως αναφέρεται στην έκθεση η εικόνα της αγοράς εργασίας είναι επίσης ανησυχητική, παρότι λιγότερο δραματική. «Σύμφωνα με τα στοιχεία του Αυγούστου, η απασχόληση έχει μειωθεί κατά 2,5% σε ετήσια βάση, όμως η ανεργία παραμένει σχεδόν αμετάβλητη στο 16,8%, αφενός λόγω της μείωσης του εργατικού δυναμικού κατά 2,8% και αφετέρου λόγω των ειδικών μέτρων διατήρησης των θέσεων εργασίας».

    Σε ότι αφορά τη δημοσιονομική εικόνα, κατά το Γραφείο Προϋπολογισμού είναι εξίσου προβληματική καθώς «την περίοδο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου καταγράφεται πρωτογενές έλλειμμα κοντά στα 7 δις ευρώ που αντιστοιχεί σε επιδείνωση κατά 10,8 δις σε σχέση με πέρυσι».

    Εντούτοις, θετικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι «αυτό δεν δείχνει να επηρεάζει τις αποδόσεις των τίτλων του ελληνικού δημοσίου που παραμένουν ιδιαίτερα χαμηλές, καθώς συνεχίζουν να στηρίζονται από την εξαιρετικά διευκολυντική νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας». Επίσης, το Γραφείο Προϋπολιγισμού σημειώνει ότι αποτελεί θετική εξέλιξη η πρόσφατη αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τον οίκο αξιολόγησης Moody’s.

    «Σε κάθε περίπτωση, οι αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας παραμένουν βραχυχρόνια διαχειρίσιμες, λόγω των ειδικών συνθηκών που επέβαλαν τη χαλάρωση των δημοσιονομικών περιορισμών του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης και τη διευκολυντική νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Παρ' όλα αυτά, το δεύτερο κύμα της πανδημίας εντείνει την αβεβαιότητα και τους μεσοπρόθεσμους κίνδυνους για την οικονομία. Η διάρκεια όσο και η έκταση των επιπτώσεων αυτού του δεύτερου κύματος είναι άγνωστες, γνωρίζουμε όμως πως όσο διευρύνονται οι οικονομικές και δημοσιονομικές απώλειες της πανδημίας, τόσο παρατείνεται ο χρόνος που θα χρειαστεί μέχρι την επαναφορά στην προ κορονοϊού κατάσταση», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σύνοψη της έκθεσης.

    Την ίδια ώρα, το Γραφείο Προϋπολογισμού υπογραμμίζει ότι καθίσταται αναγκαία η εκπόνηση μιας στρατηγικής διαχείρισης της πανδημίας που δεν θα περιορίζεται μόνο στις αναγκαίες μεταβιβάσεις και φοροαπαλλαγές αλλά θα στοχεύει στην ενίσχυση της δημόσιας υγείας, της εκπαίδευσης και των μέσων μαζικής μεταφοράς, τόσο σε ανθρώπινο επιστημονικό προσωπικό όσο και σε υποδομές, προκειμένου βραχυπρόθεσμα να περιοριστεί η μετάδοση της πανδημίας με την ελάχιστη δυνατή διαταραχή στις καθημερινές δραστηριότητες και μετακινήσεις των πολιτών – και κατά συνέπεια στις οικονομικές επιπτώσεις – και μεσοπρόθεσμα να αναβαθμιστεί το επίπεδο των δημόσιων υπηρεσιών και υποδομών που αποτελούν προϋποθέσεις για τον δυνητικό ρυθμό μεγέθυνσης.

    Σε ότι αφορά τον κρίσιμο παράγοντα, δηλαδή το εμβόλιο οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν πως οι θετικές προοπτικές για την οικονομία προέρχονται πρώτον, από τα ενθαρρυντικά νέα για την ανάπτυξη εμβολίου κατά του COVID-19 και δεύτερον, από τα διαθέσιμα κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης Next Generation EU (NGEU) που, εφόσον ξεπεραστεί η εμπλοκή από τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας και της Πολωνίας, αναμένεται ότι θα κατευθυνθούν, κατά κύριο λόγο σε νέες επενδύσεις οδηγώντας σε μια σημαντική άνοδο του πραγματικού ΑΕΠ για την περίοδο 2021-26.

    Έκθεση Πισσαρίδη

    Τέλος, αναφορικά με την έκθεση Πισσαρίδη το Γραφείο Προϋπολογισμού αναφέρει ότι οι περισσότερες προτάσεις που περιλαμβάνει έχουν σημαντικό οικονομικό και πολιτικό κόστος και η υλοποίησή τους προϋποθέτει έναν σημαντικό βαθμό πολιτικής και κοινωνικής συναίνεσης. «Συνεπώς, η έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην υλοποίηση των προτάσεων που οδηγούν στην αναβάθμιση του ανθρώπινου κεφαλαίου, στη βελτίωση των όρων συμμετοχής των γυναικών στην αγορά εργασίας, στην πράσινη ανάκαμψη και στην ψηφιακή μετάβαση της ελληνικής οικονομίας. Τα πεδία αυτά συγκεντρώνουν τις περισσότερες πιθανότητες συναίνεσης μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων και αποτελούν σπάνια ευκαιρία να συμφωνηθεί μια κοινά αποδεκτή μακροπρόθεσμη στρατηγική», καταλήγει.

    Πηγή: Εthnos.gr

  • Σταϊκούρας: Εντός εβδομάδας ανακοινώνεται το μέρισμα για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες
    Σταϊκούρας: Εντός εβδομάδας ανακοινώνεται το μέρισμα για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες

    Το υπερπλεόνασμα θα πάει σε ανέργους και σε άλλες ευαίσθητες ομάδες, τόνισε ο υπουργός

    Αυτή την εβδομάδα, όπως δήλωσε ο υπουργός οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, θα ανακοινωθεί το ύψος του κοινωνικού μερίσματος, όπως επίσης και οι δικαιούχοι, οι οποίοι σε πρώτη φάση επιλογής είναι οι άνεργοι και ακολουθούν οι υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες.

    «Η βούληση μας είναι να μειώσουμε φόρους σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις», είπε ο κ. Σταϊκούρας προσθέτωντας ότι η στόχευση αυτής της κυβέρνησης είναι η μείωση φόρων.

    Προανήγγειλε, επίσης, ότι νωρίτερα από το 2021 θα αρχίσει η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο νέας μείωσης του ΕΝΦΙΑ και το 2020 και ξεκαθάρισε ότι δεν θα μπει ΕΝΦΙΑ στα χωράφια.

    Σημείωσε, μάλιστα, ότι το εισόδημα των πολιτών το 2020 θα είναι μεγαλύτερο από το 2019.

    Ο υπουργός κάλεσε τους πολίτες να ρυθμίσουν άμεσα τα δάνεια πρώτης κατοικίας καθώς όπως είπε δεν θα υπάρχει νέα παράταση για τη ρύθμιση των δανείων.

    Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι επόμενη μείωση του ΕΝΦΙΑ και της εισφοράς αλληλεγγύης θα γίνεται όσο υπάρχει δημοσιονομικός χώρος.

    Επίσης, τόνισε ότι κάποιες από τις αποδείξεις ερευνάται να μετρούν διπλά και ερευνάται, ακόμη, να μην ισχύει το τεκμήριο για τα αυτοκίνητα των πολυτέκνων.

    Στη συνέχει είπε ότι θα έχουμε μόνο μείωση φόρων και όχι αυξήσεις όπως γνωρίζαμε ως τώρα.

    Αποκάλυψε, επίσης, ότι εντός του 2020 θα ζητηθεί μείωση των πλεονασμάτων, εξέλιξη που θα δημιουργήσει νέο δημοσιονομικό χώρο επ’ ωφελεία των πολιτών.
    Πηγή: Protothema.gr
  • Πέτσας: Σε όσους υπερφορολογήθηκαν και στους ευάλωτους το υπερπλεόνασμα
    Πέτσας: Σε όσους υπερφορολογήθηκαν και στους ευάλωτους το υπερπλεόνασμα

    Ο κ.Πέτσας διευκρίνισε ότι οι τελικές αποφάσεις οριστικοποιούνται αυτές τις μέρες και η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα ενσωματωθεί πιθανότατα στο φορολογικό νομοσχέδιο

    Στους ευάλωτους και σε όσους υπερφορολογήθηκαν θα διανεμηθεί το υπερπλεόνασμα για το 2019, σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Στέλιο Πέτσα.

    Ο κ.Πέτσας διευκρίνισε στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ ότι οι τελικές αποφάσεις οριστικοποιούνται αυτές τις μέρες και η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα ενσωματωθεί πιθανότατα στο φορολογικό νομοσχέδιο.

    Για το 2020 τόνισε ότι το πλεόνασμα θα είναι στο 3,5%.

    «Από το 2021 και μετά στόχος είναι να ''προσγειωθεί'' σε χαμηλότερα επίπεδα και αυτό το χώρο που θα εξοικονομήσουμε το μεγαλύτερο μέρους του, περίπου 8 από τα 10 ευρώ να κατευθύνονται γαι μείωση φόρων και εισφορών και τα υπόλοιπα σε στοχευμένες κοινωνικές δαπάνες και στήριξη της οικογένειας».
    Αναφορικά με τις νέες εισφορές για τους μη μισθωτούς, ο κ. Πέτσας τόνισε ότι δίνουν τη δυνατότητα σε όσους ανήκουν στις ενδιάμεσες κατηγορίες, να πληρώνουν λιγότερο κάτι που θα αποτελέσει κίνητρο για να δηλώνουν τα πραγματικά τους εισοδήματα.

    Πρόσθεσε πως με αυτό τον τρόπο θα αυξηθούν και τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων.
    Πηγή: Protothema.gr
  • Προϋπολογισμός 2020: Πώς θα μοιραστεί το υπερπλεόνασμα - Σενάρια για μειώσεις ή επιστροφή φόρων και εισφορών
    Προϋπολογισμός 2020: Πώς θα μοιραστεί το υπερπλεόνασμα - Σενάρια για μειώσεις ή επιστροφή φόρων και εισφορών

    «Γλυκός πονοκέφαλος» οι επόμενες παροχές της κυβέρνησης - Παροχές 1,81 δισ. ευρώ για το 2020 περιλαμβάνει ο προϋπολογισμός που κατατέθηκε στη Βουλή

    «Πρώτα μετράμε και μετά μιλάμε», λένε στο υπουργείο Οικονομικών, αλλά πολλοί στην κυβέρνηση φαίνεται ότι βιάζονται να μοιράσουν πλεονάσματα 200-250 εκατ. ευρώ που ακόμα δεν τα είδαν. Οι αποφάσεις θα ληφθούν αρχές ή μέσα Δεκεμβρίου από τον Πρωθυπουργό. Μέχρι τότε, στο Γενικό Λογιστήριο «σπάνε και ξαναρίχνουν την τράπουλα» αλλά «δεν βγαίνει φύλλο» πάνω από μισό δισ. ευρώ για παροχές τον Δεκέμβριο. Και έτσι ανακύπτει ένα νέο δίλημμα στους κόλπους της κυβέρνησης: «μεσαία τάξη ή τα ασθενέστερα οικονομικά στρώματα» θα πάρουν φέτος το Κοινωνικό Μέρισμα;

    Τα τελευταία σενάρια μιλούν για μείωση ή επιστροφή είτε του φόρου εισοδήματος είτε της εισφοράς αλληλεγγύης. Με όποιον τρόπο και αν γίνει αυτό πάντως, μια τέτοια παροχή αφορά μόνον όσους βγάζουν παραπάνω 8.636 ή 12.000 ευρώ αντίστοιχα, δηλαδή αποκλείει όσους είναι άνεργοι, άποροι ή αμείβονται με τον κατώτατο μισθό. Η πρωθυπουργική εξαγγελία μιλούσε όμως για ευπαθείς ομάδες, κάτι το οποίο μνημόνευσε εχθές και κορυφαίο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης.
    Και ενώ ο ευχάριστος πονοκέφαλος των επομένων 30 ημερών καλά κρατεί, πιο ξεκάθαρα είναι τα πράγματα για το 2020. Ο κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει νέες παροχές 1,181 δισ. ευρώ. Οι παροχές είναι συγκεκριμένες και κοστολογημένες στον νέο Προϋπολογισμό:

    Οικογένεια και Υπογεννητικότητα

    · Χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου του 2020, με εξαιρετικά διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που καλύπτουν τουλάχιστον το 90% των οικογενειών.
    · Μετάπτωση στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ του 13% των ειδών βρεφικής ηλικίας και των κρανών ασφαλείας.

    Φυσικά Πρόσωπα

    · Μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 9% και αύξηση του αφορολόγητου ορίου για κάθε παιδί.
    · Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων πλήρους απασχόλησης κατά περίπου μια μονάδα βάσης.

    Επιχειρήσεις

    · Μείωση του φόρου εισοδήματος Νομικών Προσώπων από 28% στο 24% από τη χρήση του 2019.
    · Μείωση της φορολογίας των κερδών που θα διανεμηθούν το 2020 από 10% σε 5%.

    Οικοδομική Δραστηριότητα

    · Αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για τρία (3) έτη και του φόρου υπεραξίας ακινήτων.
    · Επιστροφή μέρους των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή, αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής, η οποία δεν θα επιφέρει επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του 2020.
    dimosionomikas

    Πηγή: Protohema.gr

  • Στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2020 με φοροελαφρύνσεις και θετικά μέτρα 1,2 δισ. ευρώ
    Στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2020 με φοροελαφρύνσεις και θετικά μέτρα 1,2 δισ. ευρώ

    Κατατίθεται σήμερα, έχοντας πάρει και επισήμως από χθες την έγκριση των ευρωπαϊκών θεσμών – Περί τα 400 εκατ. ευρώ το φετινό υπερπλεόνασμα, αλλά οι τελικές αποφάσεις για την αξιοποίησή του αναμένονται στις αρχές Δεκεμβρίου

    Με τον «αέρα» της χθεσινής επίσημης έγκρισής του από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς κατατίθεται σήμερα το μεσημέρι στη Βουλή ο Προϋπολογισμός του 2020, ο οποίος περιλαμβάνει φοροελαφρύνσεις και άλλα θετικά μέτρα συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ.

    Το τελικό κείμενο του Προϋπολογισμού, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν θα έχει σημαντικές διαφορές σε σχέση με το προσχέδιο και δεν θα περιλαμβάνει τις τελικές αποφάσεις για την αξιοποίηση του φετινού υπερπλεονάσματος με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος, καθώς η κυβέρνηση θέλει να έχει όσο το δυνατόν πιο πρόσφατα και αναλυτικά στοιχεία για να καταλήξει στο ύψος και στον τρόπο διάθεσης του πρόσθετου αυτού δημοσιονομικού χώρου.

    Η εκτίμηση του υπουργείου Οικονομικών είναι ότι, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, το πρωτογενές πλεόνασμα του 2019 θα κινηθεί προς το 3,8% του ΑΕΠ (0,3% του ΑΕΠ ή περίπου 400 εκατ. ευρώ πάνω από τον στόχο), δηλαδή όσο αναφέρει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Φθινοπωρινές Προβλέψεις της και στη χθεσινή αποτίμησή της για το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού. Σύμφωνα με τη χθεσινή 4η έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας, στη δημοσιονομική επίδοση του 2019 συνέβαλαν τα πρόσθετα φορολογικά έσοδα, κυρίως από τον ΦΠΑ (0,2% του ΑΕΠ επιπλέον σε σχέση με τις προβλέψεις) και τους ληξιπρόθεσμους φόρους ακινήτων (0,1% του ΑΕΠ επιπλέον), ενώ η απώλεια εσόδων λόγω επιστροφών φόρου ήταν 0,1% του ΑΕΠ μικρότερη απ’ ό,τι είχε υπολογιστεί.

    Η κυβέρνηση επιμένει στο τελικό σχέδιο του Προϋπολογισμού στην πρόβλεψη για ανάπτυξη 2% φέτος και 2,8% το επόμενο έτος, παρότι η Κομισιόν βάζει χαμηλότερα τον πήχη, στο 1,8% για το 2019 και στο 2,3% για το 2020. Η διαφορά μισής ποσοστιαίας μονάδας μεταξύ των προβλέψεων του υπουργείου Οικονομικών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αύξηση του ΑΕΠ την προσεχή χρονιά οφείλεται στην πιο αισιόδοξη εκτίμηση της ελληνικής πλευράς για τη θετική επίδραση των φοροελαφρύνσεων του 2020.

    Τα θετικά μέτρα του 2020

    Το πακέτο θετικών μέτρων του νέου προϋπολογισμού περιλαμβάνει:

    - Μείωση του εισαγωγικού συντελεστή φορολογίας εισοδήματος στο 9% από 22%.

    - Προσαύξηση του αφορολογήτου ορίου για κάθε παιδί. Η προσαύξηση για το 1ο παιδί διαμορφώνεται στα 364 ευρώ και από το 2ο παιδί και πάνω στα 1.000 ευρώ.

    - Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης κατά περίπου μία μονάδα βάσης από την 1η Ιουλίου 2020.

    - Μείωση του ΦΠΑ σε βρεφικά είδη και κράνη ασφαλείας στο 13%.

    - Μείωση του φόρου των επιχειρήσεων από το 28% στο 24% από τη χρήση του 2019 και μείωση του συντελεστή στα μερίσματα από 10% σε 5%.

    - Χορήγηση επιδόματος ύψους 2.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα γεννηθεί από την 1η Ιανουαρίου 2020, με εξαιρετικά διευρυμένα εισοδηματικά κριτήρια που καλύπτουν το 90% των οικογενειών.

    - Αναστολή του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές για 3 έτη.

    - Αναστολή του φόρου υπεραξίας ακινήτων για 3 έτη.

    - Επιστροφή φόρου για έως το 40% των δαπανών για ανακαινίσεις, ενεργειακή και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων που εξοφλούνται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

    Στις χθεσινές εκθέσεις της (4η έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας και έκθεση αποτίμησης του προσχεδίου προϋπολογισμού του 2020) η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικροτεί το πακέτο μέτρων που προωθεί η κυβέρνηση για την προσεχή χρονιά και το χαρακτηρίζει «φιλικό προς την ανάπτυξη». Τονίζει δε ότι, ενώ είναι δημοσιονομικά ουδέτερο χάρη στα μέτρα συγκράτησης δαπανών ή αύξησης εσόδων, «αναμένεται να βελτιώσει την ποιότητα των δημόσιων οικονομικών και να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη το 2020. Οι μειώσεις φόρων στο κεφάλαιο και στην εργασία είναι σημαντικά θετικά βήματα για τη μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων και της φορολογικής επιβάρυνσης της εργασίας».

    Εντούτοις, η Κομισιόν αφήνει και μία αιχμή για την ακύρωση της μείωσης του αφορολογήτου ορίου, χωρίς όμως να επιμείνει στην εφαρμογή του μέτρου, όπως έκανε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. «Η μεταρρύθμιση αυτή δεν αντιμετωπίζει το σχετικά υψηλό αφορολόγητο όριο για τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων, που αποτελούσε τμήμα της φορολογικής μεταρρύθμισης η οποία είχε συμφωνηθεί με τους θεσμούς στο πλαίσιο του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας το 2017 και αρχικά επρόκειτο να τεθεί σε εφαρμογή από το 2020», σχολιάζουν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν.

    Σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, οι αλλαγές στη φορολογική κλίμακα των φυσικών προσώπων θα μειώσουν την πραγματική φορολογική επιβάρυνση κατά 0,6% μεσοσταθμικά. Πολύ πιο σημαντική θα είναι η μείωση για τα εισοδήματα ύψους έως 10.000 ευρώ, καθώς θα φθάσει το 3,5%. Παρότι η φορολογική κλίμακα γίνεται πιο προοδευτική, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε πολύ μικρή μείωση της εισοδηματικής ανισότητας (μόλις κατά 0,26%), «καθώς τα νοικοκυριά σε κίνδυνο φτώχειας ήδη δεν πλήρωναν φόρο εισοδήματος». Όμως, στους αυτοαπασχολούμενους το ποσοστό φτώχειας προβλέπεται ότι θα μειωθεί κατά 2,3 ποσοστιαίες μονάδες.

    Κομβικές αλλαγές στο φορολογικό πεδίο, οι οποίες περιλαμβάνονται στον Προϋπολογισμό του 2020, είναι η ενίσχυση της χρήσης του πλαστικού χρήματος με την υποχρέωση να πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι ηλεκτρονικές πληρωμές ύψους 30% επί του πραγματικού εισοδήματός τους και η αναπροσαρμογή και επέκταση των αντικειμενικών αξιών. Μάλιστα, από την 4η έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας προκύπτει ότι σχεδιάζονται επίσης ευρείες αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ, με στόχο να γίνει δικαιότερη η κατανομή του φόρου από το ερχόμενο έτος.

    Οι αστάθμητοι παράγοντες των δικαστικών αποφάσεων και των μισθών

    Η χθεσινή 4η έκθεση των θεσμών στο πλαίσιο της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας εντοπίζει δύο σημαντικούς δημοσιονομικούς κινδύνους, που αφορούν στις συντάξεις και στους μισθούς στο Δημόσιο.

    «Ενώ το Συμβούλιο Επικρατείας επικύρωσε πρόσφατα τη συνταγματικότητα των βασικών πυλώνων της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης του 2016, ορισμένα στοιχεία της θα χρειαστεί να επαναπροσδιοριστούν. Ο δημοσιονομικός αντίκτυπος μπορεί να είναι ακόμα σημαντικός», σημειώνουν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν και προσθέτουν: «Οι αρχές έχουν δεσμευτεί να καλύψουν το πιθανό πρόσθετο δημοσιονομικό κόστος εντός της οροφής δαπανών του Υπουργείου Εργασίας για το 2020. Επιπλέον, ο αντίκτυπος θα περιοριστεί από το γεγονός ότι σημεία-κλειδιά της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης του 2016 κρίθηκαν συνταγματικά και το ΣτΕ δεν αναγνώρισε δικαίωμα καταβολής αναδρομικών. Ωστόσο, τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των στελεχών του Δημοσίου βρίσκονται ακόμα υπό εξέταση στο Ελεγκτικό Συνέδριο».

    Ως προς το μισθολογικό κόστος, η επισήμανση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι ότι ο αυξημένος αριθμός συμβασιούχων εγείρει δημοσιονομική ανησυχία. Σύμφωνα με την έκθεση, η νέα κυβέρνηση κάνει προσπάθεια να ανακτήσει τον έλεγχο των προσλήψεων, αλλά και πάλι ο στόχος για τους συμβασιούχους έχει ξεπεραστεί κατά 5.200 άτομα.
    Πηγή: Protothema.gr
  • Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Καμπανάκι» για την ανάπτυξη και τις φοροελαφρύνσεις
    Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής: «Καμπανάκι» για την ανάπτυξη και τις φοροελαφρύνσεις

    Κινδύνους για την ανάπτυξη προβλέπει το Γραφείο Προϋπολογισμού και προειδοποιεί - «Βέβαιες» οι παροχές 1,2 δισ. ευρώ, αλλά «αβέβαιες» οι εξοικονομήσεις 1,5 δισ. για τα πλεονάσματα του 2020

    Μεγαλύτερη συγκράτηση και περισσότερη ανησυχία για την πορεία των δημοσιονομικών συνθηκών στη χώρα μας εκπέμπει το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή, στη Γνώμη την οποία κατέθεσε για το προσχέδιο της κυβέρνησης για το 2019.

    Δείτε εδώ τη Γνώμη του Γραφείου Προϋπολογισμού

    Για πρώτη φορά, το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή, του οποίου επικεφαλής είναι ο κ. Φραγκίσκος Κουτεντάκης, εξετάζει προσχέδιο της νέας κυβέρνησης Μητσοτάκη. Και μεταξύ άλλων, επισημαίνει και προειδοποιεί ότι:

    1. Οι ελαφρύνσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για το 2020 έχουν ένα βέβαιο κόστος (635 εκατ. από μείωση της φορολογίας νομικών προσώπων, 281 εκατ. από μείωση φορολογίας φυσικών προσώπων και 123 εκατ. από μείωση ασφαλιστικών εισφορών). Δεν είναι εξίσου βέβαιες όμως οι εξοικονομήσεις από άλλα μέτρα, με τα οποία η κυβέρνηση στηρίζει τον στόχο για τα πλεονάσματα. Και ενώ οι εξοικονομήσεις από τη φορολογία ακίνητης περιουσίας (202 εκατ.) παρουσιάζουν υψηλή βεβαιότητα, αντιθέτως –όπως επισημαίνει- η μείωση της οροφής δαπανών (500 εκατ.), η επισκόπηση δαπανών (80 εκατ.), εσόδων (134 εκατ.), η βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης (123 εκατ.) και η προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών (642 εκατ.) έχουν λιγότερο εξασφαλισμένη απόδοση. Η απόδοση του μέτρου για 30% υποχρεωτικές πληρωμές μέσω τραπεζών, περιγράφεται ως αρκετά επισφαλής και έτσι, συνολικά, το Γραφείο αντιμετωπίζει με ανησυχία εξοικονομήσεις ύψους 1, 479 δισ. ευρώ αθροιστικά!

    2. Η πρόβλεψη για ανάπτυξη 2,8% στηρίζεται μεν στα μέτρα επεκτατικής πολιτικής που στηρίζουν το διαθέσιμο εισόδημα και την κατανάλωση, αλλά δεν φαίνεται να λαμβάνει υπ' όψιν τον αντίκτυπο από τα μέτρα περιοριστικής πολιτικής. Κυρίως, όμως, όπως προειδοποιεί το Γραφείο Προϋπολογισμού στη Βουλή, η πρόβλεψη αυτή είναι διπλάσια από εκείνη για την ευρωζώνη (1,4%) και μεγαλύτερη απ' ό,τι προβλέπουν για την Ελλάδα οι διεθνείς οργανισμοί. Επιπλέον, το Γραφείο Προϋπολογισμού επεκτείνεται και σε προειδοποιήσεις για τον κίνδυνο από διεθνείς επιδράσεις και γεωστρατηγικές εντάσεις, που δεν έχουν ακόμα προσμετρηθεί από διεθνείς οργανισμούς.
    Επιπλέον, η Γνώμη του Γραφείου Προϋπολογισμού φαίνεται να εκφράζει διαφωνίες και στο θέμα της αλλαγής, καθώς αναφέρει τα εξής:

    «Το προσχέδιο προϋπολογισμού 2020 είναι το πρώτο της νέας κυβέρνησης και αποτυπώνει τις προθέσεις δημοσιονομικής πολιτικής που θα ακολουθήσει για το επόμενο έτος. Μεθοδολογικά, ακολουθεί σε γενικές γραμμές τη δομή παρουσίασης του περσινού προσχεδίου καθώς εμφανίζει τα δημοσιονομικά μεγέθη απευθείας σε δεδουλευμένη βάση και σε δύο σενάρια, το σενάριο βάσης (πίνακας 2.1) και το σενάριο μετά παρεμβάσεων (πίνακας 2.9). Μια σύνοψη των δύο πινάκων αναπαράγεται στο παράρτημα στο τέλος του παρόντος κειμένου.

    Αναλυτικότερα, η μείωση της οροφής λειτουργικών δαπανών φαίνεται κυρίως στην κατηγορία των αγορών αγαθών και υπηρεσιών του κρατικού προϋπολογισμού που εμφανίζεται μειωμένη κατά 400 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με το κείμενο του προσχεδίου (σελ. 36) έχει οριστεί ειδικό αποθεματικό στην κατηγορία των δαπανών υπό κατανομή που θα καλύψει τυχόν αποκλίσεις στις αγορές αγαθών και υπηρεσιών. Ωστόσο, αφού αποτελεί μέρος του τακτικού αποθεματικού, δεν αντισταθμίζεται ο δημοσιονομικός κίνδυνος. Πλέον του παραπάνω μέτρου – που εμφανώς προϋποθέτει εξοικονομήσεις από την πλευρά των Υπουργείων -παρουσιάζονται επιπλέον εξοικονομήσεις συνολικού ύψους 337 εκατ. ευρώ από την επισκόπηση δαπανών και εσόδων και τη βελτίωση αποτελεσματικότητας των φορέων γενικής κυβέρνησης.

    Η άλλη σημαντική περιοριστική παρέμβαση είναι η επιβολή ενιαίου ποσοστού 30% για το εισόδημα που καταναλώνεται με ηλεκτρονικές πληρωμές. Πρόκειται για μια απλοποίηση και αυστηροποίηση του υπάρχοντος πλαισίου που ενισχύει σημαντικά τα κίνητρα ηλεκτρονικών συναλλαγών και αποσκοπεί στη βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης. Η αποτελεσματικότητά του, δηλαδή η αύξηση των εσόδων είτε από τη φορολογία εισοδήματος είτε κατανάλωσης, εξαρτάται αφενός από τη συμπεριφορά των φορολογούμενων (ειδικά εκείνων που κάλυπταν μικρότερο ποσοστό του εισοδήματος με ηλεκτρονικές πληρωμές) και αφετέρου από την αυστηρότητα εφαρμογής του (όπως η αυτόματη συμπλήρωση του ποσού των ηλεκτρονικών πληρωμών χωρίς δυνατότητα τροποποίησης από τον χρήστη).

    Σημειώνεται ακόμα ότι στο σενάριο μετά παρεμβάσεων προβλέπεται θετική επίπτωση στο ΑΕΠ (959 εκατ. ευρώ σε ονομαστικούς όρους) που με τη σειρά του οδηγεί σε αύξηση των εσόδων – ιδιαίτερα μέσω της ιδιωτικής κατανάλωσης. Σε πραγματικούς όρους, ο ρυθμός μεγέθυνσης του 2020 προβλέπεται διπλάσιος από εκείνον της Ευρωζώνης (2,8% έναντι 1,4%) και αρκετά υψηλότερος από τις αντίστοιχες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΔΝΤ (2,2%). Η αύξηση αυτή οφείλεται, σύμφωνα με το προσχέδιο, στη θετική επίδραση των επεκτατικών παρεμβάσεων. Η υπόθεση αυτή είναι επί της αρχής ορθή, τουλάχιστον όσον αφορά τη ζήτηση. Ωστόσο, το εύρος της ενδέχεται να περιοριστεί εξαιτίας των αντισταθμιστικών παρεμβάσεων. Πρόσθετες πηγές κινδύνου για το ρυθμό μεγέθυνσης προέρχονται από την επιβράδυνση της διεθνούς οικονομίας και από την κλιμάκωση της γεωπολιτικής έντασης.

    Συμπερασματικά, το προσχέδιο προϋπολογισμού 2020 είναι συμβατό με την επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, ωστόσο υπάρχουν αβεβαιότητες που σχετίζονται με τα περιθώρια εξοικονομήσεων των λειτουργικών δαπανών, την αποτελεσματικότητα των κινήτρων για ηλεκτρονικές συναλλαγές και το ύψος του ρυθμού μεγέθυνσης. Η ορθή του εκτέλεση εξαρτάται από οικονομικές συμπεριφορές και συνθήκες που βρίσκονται σε μεγάλο βαθμό έξω από τον άμεσο έλεγχο των δημοσιονομικών αρχών. Συνεπώς, συνιστούμε επαγρύπνηση προκειμένου να διορθωθούν πιθανές αποκλίσεις».
    Πηγή: Protothema.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς