Τετάρτη, 12 Αυγούστου 2020 19:15

Προϋπολογισμός: Πρωτογενές έλλειμμα 8,199 δισ. ευρώ - Ο ρόλος των φορολογικών δηλώσεων

Γράφτηκε από

Τα έσοδα του Ιουλίου επηρεάστηκαν αρνητικά από την χρονική παράταση που δόθηκε για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων

Πρωτογενές έλλειμμα ύψους 8,199 δισ. ευρώ παρουσίασε ο προϋπολογισμός στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2020 έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,166 δισ. ευρώ αποτυπώνοντας στα δημοσιονομικά μεγέθη τις επιπτώσεις απο την πανδημία του κορονοϊού. Αυτό προκύπτει απο τα στοιχεία για την πορεία των μεγεθών του προυπολογισμού στο επτάμηνο, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι η μείωση των εσόδων απο φόρους που καταγράφεται τον Ιούνιο είναι μικρότερη σε σχεση με τις μειώσεις των δύο προηγούμενων μηνών.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θεόδωρος Σκυλακάκης ανέφερε ότι «τα στοιχεία του προσωρινού Δελτίου Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού του Ιουλίου 2020, που δημοσιεύονται, δείχνουν μια μείωση των εσόδων από φόρους κατά 15% σε σχέση με τις προβλέψεις του - προ κορονοϊού - προϋπολογισμού. Η μείωση αυτή είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις μειώσεις των δύο προηγουμένων μηνών (Ιούνιος -16,9%, Μάιος -35,5%), όπου καταγράφηκε η επίπτωση του lockdown και των εκτεταμένων αναστολών φορολογικών υποχρεώσεων. Τα έσοδα του Ιουλίου επηρεάστηκαν αρνητικά από την χρονική παράταση που δόθηκε για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων και την πληρωμή της πρώτης δόσης του φόρου εισοδήματος, μέχρι τις 28 Αυγούστου, καθώς και από τις δευτερογενείς επιπτώσεις της παγκόσμιας πανδημίας μέσω της βαθιάς ύφεσης που επιφέρει στον τουρισμό».

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, την περίοδο του Ιανουαρίου - Ιουλίου 2020 παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού (γενική κυβένρηση) ύψους 11,651 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 2,086 δισ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2020 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020. Το πρωτογενές αποτέλεσμα το επτάμηνο διαμορφώθηκε σε έλλειμμα ύψους 8,199 δισ. ευρώ, έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος 1,763 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο το 2019.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 23,106 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,966 δισ. ευρώ ή 17,7% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην μείωση της οικονομικής δραστηριότητας λόγω της υγειονομικής κρίσης.

Επιπρόσθετα, εκκρεμεί η καταχώριση ποσού 185 εκατ. ευρώ περίπου (30 εκατ. ευρώ για τον Απρίλιο 2020, 49 εκατ. ευρώ για τον Μάιο 2020 και 106 εκατ. ευρώ περίπου για τον Ιούνιο 2020) στους Αναλυτικούς Λογαριασμούς Εσόδων (ΑΛΕ) και συγκεκριμένα στην κατηγορία «Φόροι». Το ποσό αυτο θα εμφανιστεί στους ορθούς ΑΛΕ μετά την επίλυση του υφιστάμενου τεχνικού προβλήματος όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών. Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 25,940 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 4,479 δισ. ευρώ ή 14,7% έναντι του στόχου.

Έσοδα από φόρους

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 22,678 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 3,570 δισ. ευρώ ή 13,6% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020. Ωστόσο, σε σύγκριση με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις για την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2020 που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας το οποίο κατατέθηκε στην Ε.Ε. στις 30 Απριλίου 2020 και οι οποίες περιέχουν τις επιπτώσεις των μέτρων για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης και λαμβανομένου υπόψη του ποσού των 185 εκατ. ευρώ, του οποίου η καταχώριση εκκρεμεί, τα έσοδα από φόρους είναι αυξημένα κατά περίπου 42 εκατ. ευρώ, παρά την χρονική παράταση που δόθηκε για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων και την πληρωμή της πρώτης δόσης του φόρου εισοδήματος, μέχρι τις 28 Αυγούστου.

Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου διευκρινίζει το υπουργείο Οικονομικών.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2,835 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 488 εκατ. ευρώ από το στόχο (2,347 δισ. ευρώ). Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1,684 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 523 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Ειδικότερα, τον Ιούλιο 2020 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4,110 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 1,063 δισ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο. Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 4,683 δισ. ευρώ, μειωμένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 984 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 4,416 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 777 εκατ. ευρώ ή 15% έναντι του μηνιαίου στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020. Ωστόσο, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες μηνιαίες εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας τα έσοδα από φόρους είναι μειωμένα για το μήνα Ιούλιο 2020 κατά 333 εκατ. ευρώ, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην παράταση που δόθηκε μέχρι τις 28 Αυγούστου για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων και την πληρωμή της πρώτης δόσης του φόρου εισοδήματος.

Οι επιστροφές εσόδων του Ιουλίου 2020 ανήλθαν σε 573 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 79 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου (494 εκατ. ευρώ). Tα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 37 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 173 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.

Δαπάνες

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουλίου 2020 ανήλθαν στα 34,757 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 4,599 δισ. ευρώ έναντι του στόχου (30,158 δισ. ευρώ). Οι κυριότερες αιτίες της εμφανιζόμενης απόκλισης είναι:

  • η δαπάνη αποζημίωσης ειδικού σκοπού λόγω της πανδημίας του COVID-19 ύψους περίπου 1,118 δισ. ευρώ (μισθωτών και επιστημόνων), η οποία πληρώθηκε από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατηγορία μεταβιβάσεων),
  • η δαπάνη ενίσχυσης επιχειρήσεων με την μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής ύψους περίπου 864 εκατ. ευρώ , η οποία πληρώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών (κατηγορία μεταβιβάσεων),
  • η δαπάνη έκτακτης επιχορήγησης προς τον ΕΦΚΑ και τον ΕΟΠΥΥ για την κάλυψη υστέρησης εσόδων από τις μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές λόγω της πανδημίας, ύψους 262 και 263 εκατ. ευρώ αντίστοιχα,
  • οι αυξημένες εκροές του ΠΔΕ κατά 2,293 δισ. ευρώ κυρίως λόγω των δαπανών για την αποζημίωση ειδικού σκοπού επιχειρήσεων και αυτοαπασχολούμενων, για την επιδότηση τόκων δανείων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, για το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής επιχειρήσεων και για την σύσταση ταμείου εγγυοδοσίας επιχειρήσεων λόγω της πανδημίας του COVID-19 και
  • οι αυξημένες πληρωμές για τόκους κατά 207 εκατ. ευρώ.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Ιουλίου 2020 παρουσιάζονται αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 κατά 4,3 δισ. ευρώ, με την μεγαλύτερη αύξηση στο σκέλος του ΠΔΕ, το οποίο παρουσίασε αυξημένη δαπάνη κατά 3,122 δισ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, κυρίως λόγω των προαναφερόμενων αιτιών.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιουλίου 2020 ανήλθαν στα 6,530 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 1,896 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της εφαρμογής των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του COVID-19.

Πηγή: Ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 12 Αυγούστου 2020 19:07

Σχετικά Άρθρα

  • Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021 - Αυξήθηκαν οι παράτυπες δαπάνες
    Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021 - Αυξήθηκαν οι παράτυπες δαπάνες

    Για τους αυξανόμενους χρηματοοικονομικούς κινδύνους, που απειλούν τον προϋπολογισμό της ΕΕ εξαιτίας του πρωτοφανούς ύψους του χρέους, του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και του υψηλού πληθωρισμού, προειδοποιεί το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), σε έκθεσή του που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα.

    Παράλληλα, το ΕΕΣ εκτιμά το ποσοστό σφάλματος στις δαπάνες του προϋπολογισμού της ΕΕ στο 5,6% το 2023 (από 4,2% το 2022 και 3,0% το 2021).

    Αξίζει να σημειωθεί ότι το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος συγκρίνεται με το όριο του 2%, που έχει οριστεί ως το ποσοστό σφάλματος πάνω από το οποίο παράτυπες δαπάνες θεωρούνται σημαντικές.

    Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, και το 2023 το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος στις δαπάνες από τον προϋπολογισμό της ΕΕ έχει αυξηθεί, όμως το ΕΕΣ εκφράζει ανησυχία για την αύξηση του επιπέδου του σφάλματος σε 5,6% που περιέχουν οι ύψους 191,2 δισ. ευρώ δαπάνες της ΕΕ από τον προϋπολογισμό της.

    Επιπλέον, παρατυπίες εντοπίζονται και σε τμήμα του ποσού των 48 δισ. ευρώ που δαπανήθηκε στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), του κύριου πυλώνα του Ταμείου της ΕΕ για την ανάκαμψη μετά την πανδημία (NextGenerationEU).

    Το ΕΕΣ εντόπισε πληρωμές για τις οποίες δεν πληρούνταν όλες οι προϋποθέσεις, καθώς και αδυναμίες στα συστήματα δικλείδων των κρατών μελών.

    Το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το εκτιμώμενο σφάλμα ήταν σημαντικό και διάχυτο και, για τον λόγο αυτό, διατυπώνει αρνητική γνώμη σχετικά με τις δαπάνες της ΕΕ το 2023. Το ΕΕΣ επισημαίνει ότι η σημαντική αύξηση του εκτιμώμενου ποσοστού σφάλματος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα σφάλματα που εντοπίστηκαν στις δαπάνες συνοχής, τα οποία ανέρχονται σε 9,3% (έναντι 6,4% το 2022). Μια πιθανή αιτία που αναφέρει για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εθνικές διοικήσεις να εξασφαλίσουν την κατάλληλη χρηματοδότηση των έργων συνοχής είναι η πίεση που τους ασκείται να προβούν σε δαπάνες από ανταγωνιστικά ταμεία της ΕΕ.

    Ο ΜΑΑ πάσχει από αδυναμίες του συστήματος

    Σχετικά με τις δαπάνες του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), το Ελεγκτικό Συνέδριο διατύπωσε γνώμη με επιφύλαξη. Επισημαίνει ότι μετά την πανδημία ο ΜΑΑ πάσχει από αδυναμίες του συστήματος και παράτυπες πληρωμές.

    Συγκεκριμένα, το 2023 ήταν το τρίτο έτος υλοποίησης του ΜΑΑ, στο πλαίσιο του οποίου οι χώρες της ΕΕ λαμβάνουν χρηματοδότηση, εφόσον επιτύχουν προκαθορισμένα ορόσημα και τιμές-στόχους.

    Το 2023 πραγματοποιήθηκαν 23 πληρωμές επιχορηγήσεων σε 17 κράτη μέλη.

    Το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι περίπου το ένα τρίτο των εν λόγω πληρωμών του ΜΑΑ δεν πληρούσε τους σχετικούς όρους και προϋποθέσεις. Το αποτέλεσμα ήταν έξι πληρωμές να περιέχουν σημαντικό σφάλμα. Το ΕΕΣ εντόπισε επίσης αδυναμίες στον σχεδιασμό των ορόσημων ή των τιμών-στόχου, καθώς και επίμονα προβλήματα με την αξιοπιστία των πληροφοριών που περιλαμβάνονταν στις διαχειριστικές δηλώσεις των κρατών μελών.

    Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021

    Σύμφωνα με το ΕΕΣ, το χρέος της ΕΕ αυξάνεται και επιβαρύνει όλο και περισσότερο τα οικονομικά της ΕΕ. Το συνολικό ύψος των εκκρεμών αναλήψεων υποχρεώσεων, που εάν δεν αποδεσμευθούν αντιπροσωπεύουν μελλοντικά χρέη, στα τέλη του 2023 έφθασε στο πρωτοφανές ποσό των 543 δισ. ευρώ (από 452,8 δισ. ευρώ το 2022).

    Εν τω μεταξύ, το χρέος της ΕΕ εκτινάχθηκε το 2023, φθάνοντας στα 458,5 δισ. ευρώ (από 348 δισ. ευρώ το 2022, αύξηση κατά 32%), κυρίως λόγω του δανεισμού 268,4 δισ. ευρώ για το Ταμείο Ανάκαμψης. Το χρέος της ΕΕ είναι πλέον διπλάσιο απ' ό,τι το 2021 (όταν ανερχόταν σε 236,7 δισ. ευρώ).

    Αυτό σημαίνει ότι η ΕΕ είναι πλέον ένας από τους μεγαλύτερους εκδότες χρεωστικών τίτλων στην Ευρώπη, ενώ δεν είναι σαφές αν η πρόταση της Επιτροπής για τους ιδίους πόρους θα εξασφαλίσει επαρκή έσοδα για την αποπληρωμή του χρέους του Ταμείου Ανάκαμψης. Τα δε πρόσθετα έξοδα, που συνεπάγονται τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, εκτιμάται ότι κυμαίνονται μεταξύ 17 και 27 δισ. ευρώ.

    Πληθωρισμός και πόλεμος στην Ουκρανία

    Το ΕΕΣ επισημαίνει επίσης ότι ο υψηλός πληθωρισμός εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Εκτίμησή του είναι ότι, μέχρι το τέλος του 2025, ο προϋπολογισμός της ΕΕ θα μπορούσε να χάσει σχεδόν το 13% της αγοραστικής του δύναμης. Στο τέλος του 2023, το συνολικό άνοιγμα του προϋπολογισμού της ΕΕ, με το οποίο μετράται ο κίνδυνος που συνδέεται με τις εγγυήσεις από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και τις ενδεχόμενες υποχρεώσεις, ανερχόταν σε 298 δισ. ευρώ (έναντι 248,3 δισ. ευρώ το 2022).

    Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδοτική βοήθεια της ΕΕ στην Ουκρανία, το ΕΕΣ σημειώνει ότι υπερδιπλασιάστηκε το 2023 (από 16 δισ. ευρώ σε 33,7 δισ. ευρώ) και προειδοποιεί ότι η μετάθεση στο μέλλον των κινδύνων πιθανής αθέτησης υποχρεώσεων εξόφλησης δανείων θα μπορούσε να θέσει υπό πίεση τον ενωσιακό προϋπολογισμό.

    Επιπλέον, υπογραμμίζονται οι σοβαροί κίνδυνοι που εγκυμονεί η διευκόλυνση για την Ουκρανία που δημιουργήθηκε το 2024, με στόχο την παροχή πρόσθετης χρηματοδοτικής στήριξης ύψους μέχρι και 33 δισ. ευρώ με τη μορφή δανείων, για την περίοδο 2024-2027, η οποία δεν απαιτεί οποιαδήποτε πρόβλεψη.

    Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Stephanie Lecocq
  • Μητσοτάκης: «Ο νέος προϋπολογισμός κάνει καλό στην τσέπη μας» - Οι 5 λόγοι
    Μητσοτάκης: «Ο νέος προϋπολογισμός κάνει καλό στην τσέπη μας» - Οι 5 λόγοι

    «Ο νέος προϋπολογισμός για το 2024-2025 κάνει καλό στην τσέπη μας», υποστηρίζει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης σε βίντεο, που ανέβασε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εξηγεί, πως «περιλαμβάνει 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων. Έτσι κλείνουμε σταθερά την ψαλίδα που μας χωρίζει από τα ευρωπαϊκά εισοδήματα».

    «Όλα σε ένα πλαίσιο δημοσιονομικής σταθερότητας και υπευθυνότητας»

    «Νοικοκυρεύει κι άλλο δημόσιο χρέος διότι το μειώνει κατά σχεδόν 5 μονάδες του ΑΕΠ αυξάνοντας επιπλέον τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας και ελαφρύνοντας τις επόμενες γενιές. Κάνει πιο ισχυρή και πιο ανθεκτική την οικονομία μας διότι στοχεύει στην αύξηση των εξαγωγών των ελληνικών προϊόντων και μείωση των εισαγωγών», συμπληρώνει.

    «Κλείνει το επενδυτικό κενό που άφησε στην οικονομία μας η κρίση. Διότι συγκριτικά με το 2019 υπερδιπλασιάζει τις δημόσιες επενδύσεις που κάνουμε σε υγεία, παιδεία, ασφάλεια, πολιτική προστασία», συνεχίζει.

    Κλείνοντας το βίντεο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επισημαίνει πως «όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα πλαίσιο δημοσιονομικής σταθερότητας και υπευθυνότητας. Σε μια στιγμή που άλλες ισχυρές ευρωπαϊκές χώρες είτε βρίσκονται σε ύφεση είτε έχουν υπερβολικά ελλείμματα»

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Στη Βουλή το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού – Αναλυτικά τα μέτρα στήριξης
    Στη Βουλή το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού – Αναλυτικά τα μέτρα στήριξης

    Ο προϋπολογισμός θα είναι συντονισμένος με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα.

    Την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου, όπως σήμερα (7/10), είναι η μέρα κατάθεσης του προσχεδίου του προϋπολογισμού στη Βουλή. Ο φετινός θα είναι απολύτως συντονισμένος με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο - με αιχμή το όριο (3%) στις πρωτογενείς δαπάνες - που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα.

    Οι βασικές παραδοχές του κειμένου θα είναι οι εξής:

    • Δημόσιο Χρέος: 149,1% από 153,7% που θα διαμορφωθεί στο τέλος της φετινής χρονιάς
    • ΑΕΠ: +2,3% (μικρή επιτάχυνση από το φετινό 2,2%). Και το 2025 η Ελληνική οικονομία θα μεγεθύνεται πολύ πιο γρήγορα από τον κοινοτικό μέσο όρο
    • Πρωτογενές πλεόνασμα: 2,5%
    • Πληθωρισμός: 2,1% από 2,8% που θα κλείσει φέτος
    • Ανεργία: 9,7% επιστρέφει στα προ κρίσης επίπεδα (9,6% το 2009)
    • Επενδύσεις: +8,4%
    • Εξαγωγές: +4%
    • Εισαγωγές: +3,6%
    Τα μέτρα

    Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού περιλαμβάνονται και όλα τα μέτρα τα οποία έχουν ήδη ανακοινωθεί, ύψους 1,45 δισ. ευρώ:

    • Αύξηση συντάξεων ανάλογα με την πορεία του πληθωρισμού και του ρυθμού ανάπτυξης. Η αύξηση εκτιμάται κοντά στο 2,5%.
    • Έκτακτη οικονομική ενίσχυση 100-200 ευρώ το Δεκέμβριο σε συνταξιούχους που δεν θα δουν αύξηση στη σύνταξη τους λόγω προσωπικής διαφοράς. Αφορά περίπου 670.000 συνταξιούχους µε συντάξεις έως 1.600 ευρώ, που έχουν προσωπική διαφορά μεγαλύτερη των 10 ευρώ.
    • Επιπλέον εντός του Δεκεμβρίου θα καταβληθούν: μία επιπλέον δόση στους δικαιούχους επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ, ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ, ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδόματος ΑµεΑ του ΟΠΕΚΑ (αφορά περίπου 185.000 άτομα).
    • Οι ανασφάλιστοι υπερήλικες δικαιούχοι του αντίστοιχου επιδόματος του ΟΠΕΚΑ (περίπου 35.000) θα λάβουν ενίσχυση 200 ευρώ, επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος θα λάβουν και οι δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (περίπου 205.000).
    • Οριζόντια αύξηση στους μισθούς του Δημοσίου από την 1η Απριλίου ώστε ο εισαγωγικός να µην υπολείπεται του επιπέδου του κατώτατου μισθού.
    • Από 1η Απριλίου του 2025 θα τεθεί σε ισχύ ο νέος κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ο οποίος τώρα ανέρχεται σε 830 ευρώ με ορίζοντα να αυξηθεί στα 950 ευρώ το 2027. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων.
    • Αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος για τα περιφερειακά πανεπιστήμια από τα 1.500 ευρώ σε 2.000 ευρώ ετησίως και 2.500 σε περίπτωση συγκατοίκησης, από το τρέχον ακαδημαϊκό έτος.
    • Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ένστολων (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Λιμενικό, Ένοπλες Δυνάμεις) από 1/1/2025.
    • Νέα μείωση 1% στις ασφαλιστικές εισφορές από την αρχή του 2025. Κατά 0,5% από τις εισφορές εργαζομένων και κατά 0,5% από τις εργοδοτικές εισφορές κλάδου Υγείας
    • Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
    • Μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο µε την εφαρμογή µμηδενικού συντελεστή από το 2025.
    • Τριετής απαλλαγή φόρου εισοδήματος για κενά ακίνητα που θα ενοικιαστούν.
    • Απαλλαγή από ΦΠΑ και το 2025 στα νέα κτίρια.
    • Απαλλαγή από τον φόρο ασφαλίστρου (15%) συμβολαίων υγείας για παιδιά έως 18 ετών. Φοροαπαλλαγή οικειοθελών παροχών επιχειρήσεων υπέρ νέων γονέων.
    • Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 20% για κατοικίες έως 500.000 ευρώ που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές.
    • Αυτοτελής φορολόγηση εφημεριών ιατρών ΕΣΥ µε συντελεστή 22%.
    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Οι κρυφοί άσσοι στα έσοδα του ΥΠΟΙΚ – Τι σημαίνουν για τα πλεονάσματα
    Οι κρυφοί άσσοι στα έσοδα του ΥΠΟΙΚ – Τι σημαίνουν για τα πλεονάσματα

    Τα μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής γεμίζουν τα κρατικά ταμεία και δημιουργούν νέα δεδομένα για τη δημοσιονομική πολιτική και τους στόχους που έχουν τεθεί για τα πρωτογενή πλεονάσματα και το χρέος τα επόμενα χρόνια. Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του εφετινού προϋπολογισμού, στο οκτάμηνο η υπέρβαση των εσόδων ανήλθε στο 1,9 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις νεότερες εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου, τα επόμενα χρόνια αναμένεται το πλεόνασμα των εσόδων να ανέλθει σε 2-2,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.

    Το νέο δημοσιονομικό τοπίο θα αποτυπώνεται στις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2025 που θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου καθώς και στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2024-2027 που συζητείται με τις Βρυξέλλες και αναμένεται να οριστικοποιηθεί εντός του επόμενου μήνα.

    Το στίγμα αυτών των θετικών εξελίξεων έδωσε ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης με δηλώσεις του στο Bloomberg την περασμένη εβδομάδα, όπου προανήγγειλε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα εφέτος θα είναι υψηλότερο, στο 2,4% του ΑΕΠ, έναντι της αρχικής πρόβλεψης 2,1% του ΑΕΠ.

    Σε ανάλογα επίπεδα αναμένεται να κινηθούν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι στόχοι του υπουργείου Οικονομικών για το πρωτογενές πλεόνασμα και τα επόμενα χρόνια ανεβάζοντας τον πήχη συγκριτικά με τις έως τώρα προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος (2,1% του ΑΕΠ)

    Οι εξελίξεις αυτές, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ελλάδα αναπτύσσεται με ποσοστό αρκετά υψηλότερο από τις άλλες χώρες της ΕΕ, δίνουν περιθώρια μεγαλύτερης ευελιξίας στο οικονομικό επιτελείο σχετικά με την πολιτική δαπανών χωρίς να διακυβεύεται η πολιτική δημοσιονομικής πειθαρχίας και ευνοούν την προσπάθεια μείωσης του χρέους. Είναι ενδεικτικό ότι λόγω της υπέρβασης των εσόδων, οι φετινές πρωθυπουργικές εξαγγελίες στη ΔΕΘ περιλάμβαναν ένα πρόσθετο πακέτο ελαφρύνσεων και ενισχύσεων ύψους 500 εκατ. ευρώ σε πλήρη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    “Λόγω της καλύτερης από το αναμενόμενο απόδοσης του προϋπολογισμού, μπορούμε να έχουμε μεγαλύτερη αύξηση των δαπανών σε σύγκριση με τις αρχικές εκτιμήσεις", ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης στη συνέντευξή του στο Bloomberg .

    Η Ελλάδα θα είναι σε θέση να αυξήσει τις καθαρές της δαπάνες κατά "λίγο υψηλότερα από 3%" το 2025 — έναντι της αρχικής πρόβλεψης για 3% — και να συνεχίσει να τις αυξάνει με ανάλογο ρυθμό μέχρι το τέλος του 2028 , διευκρίνισε ο υπουργός.

    Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος, στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν τώρα μείωσή του κατά 20 μονάδες έως το τέλος του 2028. Από τα επίπεδα του 152,7% του ΑΕΠ που αναμένεται να διαμορφωθεί εφέτος εκτιμάται ότι θα περιοριστεί στο 130% του ΑΕΠ, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες η Ελλάδα να κατέβει από το υψηλότερο σκαλί των χωρών της ΕΕ με το μεγαλύτερο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.

    Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση προγραμματίζει νέα πρόωρη αποπληρωμή δανείων από το πρόγραμμα διάσωσης συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ (8,9 δισ. δολ.). Θα πρόκειται για την τρίτη πρόωρη αποπληρωμή του δανείου που έλαβε η Ελλάδα στο πρώτο πρόγραμμα διάσωσης το 2010, γνωστό ως Greek Loan Facility.

    Στο μέτωπο της φοροδιαφυγής, δύο σημαντικές παρεμβάσεις που έδωσαν τη μεγάλη ανάσα στα κρατικά έσοδα είναι αφενός ο νέος τρόπος τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών, αφετέρου το πλέγμα μέτρων που εφαρμόζεται για την ψηφιοποίηση και τη χρήση νέων τεχνολογιών από την ΑΑΔΕ για τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης. Μεταξύ των μέτρων αυτών είναι η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως η αξιοποίηση των φορολογικών στοιχείων από την πλατφόρμα My DATA που επιτρέπουν την αυτοματοποίηση των φορολογικών ελέγχων.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Προϋπολογισμός 2025: Οι βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης - Αντίστροφη μέτρηση για τις αποφάσεις
    Προϋπολογισμός 2025: Οι βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης - Αντίστροφη μέτρηση για τις αποφάσεις

    Στην τελική ευθεία για την οριστικοποίηση των μεγεθών του προϋπολογισμού του 2025 εισέρχεται τις επόμενες ημέρες το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης καθώς ξεκινούν οι συσκέψεις για την λήψη των αποφάσεων που θα αποτυπώσουν τις βασικές προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής για το επόμενο έτος.

    Πρόκειται για αποφάσεις σε βασικούς τομείς της οικονομίας που θα υπαγορεύονται από τις βασικές πολιτικές και οικονομικές προτεραιότητες της κυβέρνησης μεταξύ των οποίων η στήριξη των οικονομικά ευάλωτων, παράλληλα με την ανάγκη διατήρησης της δημοσιονομικής πειθαρχίας που προβλέπουν οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ, η συνέχιση της πολιτικής μείωσης των φόρων και η αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας.

    Έτσι ο νέος προϋπολογισμός θα είναι μια άσκηση ισορροπίας ανάμεσα στις υποχρεώσεις τήρησης των νέων δημοσιονομικών κανόνων που θέτουν όριο 3% στην αύξηση των πρωτογενών δαπανών το 2025 και στην ανάγκη να συνεχιστεί η πολιτική στήριξης των χαμηλών εισοδημάτων, όπως έχει εξαγγείλει ήδη η κυβέρνηση, παράλληλα με την περαιτέρω μείωση των φορολογικών βαρών. Στην εξίσωση θα πρέπει να προστεθεί η κάλυψη βασικών κατηγοριών δαπανών στις οποίες περιλαμβάνονται οι δαπάνες για τα εξοπλιστικά, για τις νέες προσλήψεις που έχουν εξαγγελθεί και για την απονομή νέων συντάξεων, όπως και αυτές που αφορούν την αντιμετώπιση των φαινομένων της κλιματικής αλλαγής.

    «Σύμμαχος» της κυβέρνησης είναι βεβαίως, οι θετικές εξελίξεις στην εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού λόγω της αύξησης των εσόδων και του πρωτογενούς πλεονάσματος πέραν των στόχων που έχουν τεθεί που αναμένεται να διευκολύνουν τη λήψη των αποφάσεων.

    Οι βασικές εξαγγελίες για την οικονομική πολιτική του 2025 αναμένεται να γίνουν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ στις αρχές Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι δεν θα χαρακτηρίζονται από τη λογική των παροχών, θα είναι ισορροπημένες με βάση τις δυνατότητες της οικονομίας και τις ανάγκες της κοινωνίας.

    Το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη ανακοινώσει ότι στο τέλος του έτους θα χορηγηθεί πρόσθετο επίδομα στους συνταξιούχους που δεν λαμβάνουν ετήσιες αυξήσεις λόγω προσωπικής διαφοράς. Στο πλαίσιο αυτό, δεδομένης και της θετικής πορείας του φετινού προϋπολογισμού, αναμένεται να εξεταστεί η δυνατότητα ενίσχυσης και άλλων ευάλωτων ομάδων χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων. Υπάρχουν, επίσης, εισηγήσεις για διεύρυνση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών που έχουν εξαγγελθεί και προβλέπουν μείωσή τους 0,5% το 2025 και 0,5% το 2027.

    Οι δημοσιονομικοί στόχοι του νέου προϋπολογισμού θα εναρμονίζονται με τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2024-2025. Σ’ αυτό προβλέπεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2025 και τα επόμενα χρόνια θα διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση για την περαιτέρω μείωση του δημόσιου χρέους το οποίο αναμένεται να υποχωρήσει φέτος στο 143% του ΑΕΠ.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Παρεμβάσεις και ελαφρύνσεις συνολικού ύψους περίπου 880 εκατ. ευρώ αναμένονται στο νέο προϋπολογισμό - Ποιοι ωφελούνται
    Παρεμβάσεις και ελαφρύνσεις συνολικού ύψους περίπου 880 εκατ. ευρώ αναμένονται στο νέο προϋπολογισμό - Ποιοι ωφελούνται

    Με εστίαση στην «οροφή» στις πρωτογενείς δαπάνες, όπως άλλωστε επιτάσσουν οι Βρυξέλλες, καταρτίζεται ο νέος προϋπολογισμός. Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους απεστάλησαν από τους φορείς και τα υπουργεία οι προτάσεις τους με τις εκτιμήσεις σχετικά με τις δαπάνες και τα έσοδα για το τρέχον έτος και το 2025, και μετά τον Δεκαπενταύγουστο αναμένεται να πυκνώσουν οι σχετικές συσκέψεις στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

    Σύμφωνα με τους νέους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, το βασικό εργαλείο για τη δημοσιονομική πειθαρχία αποτελούν οι πρωτογενείς δαπάνες, οι οποίες πλέον δεν θα μπορούν να αυξηθούν περισσότερο από το όριο του 3%. Ήτοι, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να υπερβεί το επόμενο έτος το όριο των 115 δισ. ευρώ, από περίπου 111,6 δισ. ευρώ εφέτος. Στο ασφυκτικό αυτό πλαίσιο, θα πρέπει να «χωρέσει» το σύνολο των μέτρων της κοινωνικής πολιτικής, από τις φορολογικές ελαφρύνσεις και τα επιδόματα, έως τις νέες προσλήψεις στο Δημόσιο και τις αυξήσεις στις συντάξεις.

    Παράλληλα, η χώρα θα πρέπει να εκπληρώνει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ, ενώ, με τα έως σήμερα δεδομένα, προβλέπεται ανάπτυξη της τάξης του 2,6%, αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 2% και περαιτέρω μείωση του δημοσίου χρέους, στο 146,3% του ΑΕΠ το 2025 από 152,7% του ΑΕΠ εφέτος.

    Ωστόσο, στον νέο προϋπολογισμό θα συμπεριληφθούν οι νέες παρεμβάσεις και οι ελαφρύνσεις συνολικού ύψους περίπου 880 εκατ. ευρώ, όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση.

    Θα πρόκειται για τη νέα αύξηση των συντάξεων σύμφωνα με την άνοδο του ΑΕΠ και τον πληθωρισμό (κόστος περίπου 400 εκατ. ευρώ), τη μείωση κατά 0,5% των ασφαλιστικών εισφορών (κόστος 225 εκατ. ευρώ), την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (κόστος 120 εκατ. ευρώ), τη μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο με τη νέα μέθοδο (εκτιμώμενο κόστος περίπου 100 εκατ. ευρώ), την παράταση της αναστολής του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές (κόστος 20 εκατ. ευρώ) και την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος (κόστος 15 εκατ. ευρώ).

    Ταυτόχρονα, τα Χριστούγεννα αναμένεται να υπάρξει και το επίδομα στους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά, το οποίο θα καλυφθεί από τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων με συντελεστή 33%, κονδύλι που υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ. Με βάση το μοντέλο ενίσχυσης των συνταξιούχων που εφαρμόστηκε πέρυσι, το επίδομα θα κυμανθεί κλιμακωτά από 100 ευρώ έως 250 ευρώ για συνταξιούχους με προσωπική διαφορά και άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων έως 1.600 ευρώ τον μήνα, και θα αφορά σε περίπου 770.000 συνταξιούχους.

    Σημειώνεται ότι στόχος των κυβερνητικών παραγόντων είναι να υπάρξει τα Χριστούγεννα και επιπλέον επίδομα σε περίπου 230.000 μακροχρόνια ανέργους, άτομα με αναπηρία και άλλους ευάλωτους πολίτες. Ουσιαστικά θα πρόκειται για το τελευταίο έκτακτο μέτρο που θα έχει τη δυνατότητα να δώσει η κυβέρνηση, μετά το «στοπ» που μπαίνει από το 2025 με το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος της ενίσχυσης, τα κριτήρια και τους δικαιούχους, θα ληφθούν στις αρχές του Σεπτεμβρίου, όταν και θα υπάρχει ασφαλής εικόνα για τα ακριβή δημοσιονομικά περιθώρια, σύμφωνα με την εκτέλεση του προϋπολογισμού εφέτος και το ύψος της ανάπτυξης.

    Ο Σεπτέμβριος, εξάλλου, θα είναι ο μήνας και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες, και το οποίο, σύμφωνα με παράγοντες της οικονομίας, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τις όποιες γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις επιπτώσεις τους στις τιμές της ενέργειας.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Χατζηδάκης: Φοροελαφρύνσεις και μέτρα ενίσχυσης εισοδημάτων 870 εκατ. στον φετινό προϋπολογισμό
    Χατζηδάκης: Φοροελαφρύνσεις και μέτρα ενίσχυσης εισοδημάτων 870 εκατ. στον φετινό προϋπολογισμό

    Στο πακέτο μέτρων ύψους 870 εκατ. ευρώ, το οποίο θα περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2025, αναφέρθηκε από το Οικονομικών Φόρουμ των Δελφών ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης.

    Τις βασικές παρεμβάσεις που θα περιλαμβάνει ο προϋπολογισμός του 2025 σε σχέση με την ενίσχυση εισοδημάτων και τη μείωση φόρων και εισφορών παρουσίασε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

    Παράλληλα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανακοίνωσε ότι αν οι πάροχοι δεν μειώσουν τις προμήθειες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, τότε η κυβέρνηση θα παρέμβει νομοθετικά στην κατεύθυνση αυτή.

    Ειδικότερα ο προϋπολογισμός του 2025 θα περιλαμβάνει:

    • Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5%, κόστους 215 εκατ. ευρώ.
    • Τη μείωση, ουσιαστικά κατάργηση, του τέλους επιτηδεύματος για τους επαγγελματίες, κόστους 120 εκατ. ευρώ.
    • Τη μόνιμη επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στους αγρότες, κόστους 100 εκατ. ευρώ.
    • Την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος (15 εκατ. ευρώ).
    • Την αύξηση των συντάξεων, η οποία με βάση το γνωστό μαθηματικό τύπο, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί περίπου στα 400 εκατ. ευρώ.
    • Την αναστολή του ΦΠΑ στις οικοδομές, κόστους 20 εκατ. ευρώ.
    «Δουλεύουμε στις προεκλογικές δεσμεύσεις»

    Πρόκειται, όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, για μέτρα συνολικού ύψους 870 εκατ. ευρώ. «Ερχόμαστε από τον Απρίλιο και σας λέμε με σχετική ακρίβεια πώς θα κινηθούμε το 2025. Αυτό δείχνει ότι έχουμε ένα επιτελείο, που δουλεύει συστηματικά, λαμβάνοντας υπόψη τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ», σημείωσε ο Υπουργός, προσθέτοντας ότι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα την επόμενη χρονιά θα είναι και πάλι ίσος με το 2,1% του ΑΕΠ.

    «Θα μείνουμε στις προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας. Θα συνεχίσουμε τη σοβαρή και υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, που είναι θεμέλιο για τη γενικότερη προσπάθεια στην οικονομία», πρόσθεσε.

    Απαντώντας σε ερωτήσεις στο πλαίσιο συζήτησης, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

    - Για το διεθνές περιβάλλον: «Η Ελλάδα δεν είναι σε γυάλα και προφανώς επηρεάζεται από τις εξελίξεις Αλλά έχοντας περάσει την κρίση της πανδημίας και την ενεργειακή κρίση, είδαμε ότι η οικονομία έχει αντέξει και έχουμε πολύ ισχυρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το μέσο όρο της ευρωζώνης. Συνδυάζουμε τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, δηλαδή να κρατάμε τα υπερπλεονάσματα για τις δύσκολες χρονιές, με τη δική μας πολιτική βούληση, ώστε να έχουμε σταθερή, στιβαρή και υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, όπως θα έκανε κάθε συνετός νοικοκύρης. Ακριβώς επειδή ζούμε σε ασταθές περιβάλλον, πρέπει να έχουμε στην άκρη περισσεύματα και να τα χρησιμοποιούμε στις δύσκολες στιγμές».

    - Για τις επενδύσεις και τις εξαγωγές: Τους επόμενους μήνες θα κατατεθεί νέο θεσμικό πλαίσιο για την ενθάρρυνση των συγχωνεύσεων επιχειρήσεων και της καινοτομίας, με φορολογικά και άλλα κίνητρα. «Έχουμε σημαντικό επενδυτικό κενό, αλλά και πολύ σημαντική αύξηση, ιδίως στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις, όπου σημειώθηκε ρεκόρ 20ετίας. Και στις εξαγωγές έχουμε τη μεγαλύτερη αύξηση από οποιοδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Δεν έχουμε φτάσει ακόμα, αλλά πλησιάζουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», τόνισε.

    Ειδικότερα, σε σχέση με την κριτική που διατυπώνεται για υψηλή συμμετοχή του Real Estate στις επενδύσεις, ο Υπουργός τόνισε ότι το ποσοστό των επενδύσεων σε ακίνητα ως προς το σύνολο των επενδύσεων μειώθηκε κατά την περίοδο 2019 – 2023 σε 35% από 42%, που ήταν επί ΣΥΡΙΖΑ, ενώ την ίδια περίοδο το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν σημαντικά υψηλότερο (49,7%).

    - Για τα μέτρα κατά της φοροδιαφυγής και τις προμήθειες στα POS: Ο κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε ότι είναι σε εξέλιξη 11 διαφορετικές πρωτοβουλίες για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, που περιλαμβάνουν από τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS μέχρι τα μέτρα που λαμβάνονται για το λαθρεμπόριο καυσίμων. Πρόκειται, όπως είπε, για τις περισσότερες πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί στη σύγχρονη πολιτική ιστορία, οι οποίες ήδη αποφέρουν αποτελέσματα, καθώς το 2023 υπολογίζεται ότι εξασφαλίστηκαν 500 εκατ. ευρώ επιπλέον έσοδα εξαιτίας της διεύρυνσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

    Αναφερόμενος στις προμήθειες που επιβάλλονται στις συναλλαγές αυτές, υπενθύμισε ότι εκτός από τα κλασικά συστήματα υπάρχουν και τα συστήματα άμεσων πληρωμών, όπως είναι το IRIS με μηδενικές προμήθειες για τους πολίτες και πολύ χαμηλές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους επιτηδευματίες. Ξεκαθάρισε ωστόσο «ότι αν δεν υπάρξουν το επόμενο διάστημα οι εξελίξεις που όλοι ευχόμαστε, θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για τη μείωση των προμηθειών, ιδίως στις συναλλαγές μικρού ύψους».

    - Για τα εισοδήματα και τον πληθωρισμό: O κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε ότι ο κατώτατος μισθός –αντίστοιχα είναι τα στοιχεία και για τον μέσο μισθό– έχει αυξηθεί σωρευτικά από το 2019 κατά 27,7%, ενώ ο πληθωρισμός το ίδιο διάστημα μαζί με την εκτίμηση για το 2024 είναι 16,5%. Δηλαδή χαμηλότερος από την αύξηση των εισοδημάτων. Τόνισε δε ότι αυτό εν πολλοίς εξηγεί και την εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας το 2023. «Ασφαλώς έχει επηρεαστεί η οικονομία από την κρίση όπως και από τις άνευ προηγουμένου φυσικές καταστροφές», σημείωσε ο υπουργός τονίζοντας ωστόσο ότι την ίδια στιγμή είμαστε στην κορυφή του πίνακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς την αύξηση του Α.Ε.Π.

    «Αυτός είναι ο καλύτερος δρόμος για να πετύχουμε την πραγματική σύγκλιση. Τα επόμενα χρόνια όπως θα αποτυπώνεται και στο πρόγραμμα που θα κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιδιώξουμε μέσο ρυθμό ανάπτυξης 2,5%».
    Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση για τις πολιτικές εξελίξεις σε σχέση με τις ευρωεκλογές, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι το πρόβλημα της Νέας Δημοκρατίας είναι διττό: αφενός ότι κάποιοι στην Ελλάδα (αλλά και σε όλη την Ευρώπη) θεωρούν ότι αυτές οι εκλογές δεν έχουν τόση σημασία και αφετέρου ότι η Νέα Δημοκρατία πηγαίνει «επικίνδυνα καλά» στις δημοσκοπήσεις.

    «Εμείς λέμε ότι οι ευρωεκλογές έχουν σημασία για την σοβαρή, υψηλού επιπέδου εκπροσώπηση της χώρας στην ευρωβουλή, ιδιαίτερα μετά τα προβλήματα που είχε η εικόνα της Ελλάδας την προηγούμενη δεκαετία. Έχει σημασία ποιοι θα πάνε, δεν μπορεί να εξάγουμε την γραφικότητα στις Βρυξέλλες. Επιπλέον, οι ευρωεκλογές παράγουν πολιτικά μηνύματα. Αν προκύψει ένα πολιτικό μωσαϊκό, αυτό θα είναι αρνητικό για την οικονομία.

    Η κυβέρνηση προφανώς θα συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις αγνοώντας το πολιτικό κόστος, αλλά το θετικό αφήγημα που υπάρχει διεθνώς για την οικονομία θα «νερώσει». Το 2023 πήραμε 41% και έκτοτε διερωτώμαι τι έχει χειροτερέψει στην οικονομία και συνολικά στη χώρα. Δεν ισχυρίζομαι ότι είμαστε αλάνθαστοι και τα κάναμε όλα τέλεια, αλλά πρέπει να δούμε το πράγμα πιο ψύχραιμα και σφαιρικά», κατέληξε.

    Πηγή: Cnn.gr

  • «Πέρασε» ο προϋπολογισμός του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας - Παπαηλιού: «Προϊόν συλλογικής δουλειάς και πολιτικής βούλησης»
    «Πέρασε» ο προϋπολογισμός του Δήμου Αρχαίας Ολυμπίας - Παπαηλιού: «Προϊόν συλλογικής δουλειάς και πολιτικής βούλησης»

    Της Βίκυς Γκουγκουστάμου

    Ομόφωνα εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Αρχαίας Ολυμπίας ο προϋπολογισμός του Δήμου για το οικονομικό έτος 2024, στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Κυριακή.

    Ο προϋπολογισμός, όπως ανέφερε ο Αντιδήμαρχος Διοικητικών & Οικονομικών Υπηρεσιών Σωτήρης Παπαηλιού, δείχνει την κατεύθυνση που θέλει να ακολουθήσει η Δημοτική Αρχή, προκειμένου να λειτουργήσουν οι 41 Δημοτικές Κοινοτήτων ως συνεχεία του Δήμου, και τόνισε πως «Ο προϋπολογισμός του Δήμου μας για 2024 αποτελεί προϊόν συλλογικής δουλειάς και πολιτικής βούλησης της Δημοτικής Αρχής προκειμένου να εφαρμοστεί το πρόγραμμά τη. Είναι ένας πραγματικός προϋπολογισμός, λειτουργικός, ρεαλιστικός, αναπτυξιακός, υλοποιήσιμος και ισοσκελισμένος, που αντιμετωπίζει την πραγματικότητα και την επιταγή του νόμου. Σίγουρα δε δίνει απαντήσεις στο σύνολο των απαιτήσεων της τοπικής κοινωνίας, αλλά επιτυγχάνει την απρόσκοπτη λειτουργία του Δήμου».

    Ο κ. Παπαηλιού, επισήμανε ότι ο προϋπολογισμός αντιπροσωπεύει την σχετικότητα, την αποτελεσματικότατα, σύμφωνα με την αύξηση των τακτικών εσόδων, την αύξηση του μισθολογίου των δημοτικών, επαλλήλως , των οφειλών και των δικαστικών αποφάσεων που περιορίζουν τα έσοδα του δήμου. «Επιπλέον υπάρχουν προβλέψεις, για την αξιοποίηση των ανθρώπινων πόρων, του κτηματολογίου, της τουριστικής προβολής, του εξορθολογισμού των δαπανών των οχημάτων, του ορθολογικού μοντέλου διοίκησης και της αναμόχλευσης του σχεδίου πόλης» κατέληξε.

    Η συνοπτική εικόνα εσόδων και εξόδων παρουσιάζεται ως εξής:

    ΕΣΟΔΑ

    • Τακτικά 5.666.618,33€
    • Έκτακτα 14.340.152,12€
    • Έσοδα ΠΟΕ 29.428,11€
    • Εισπράξεις από δάνεια και απαιτήσεις από Π.Ο.Ε 2.711.777,91€
    • Εισπράξεις υπέρ δημόσιου και τρίτων 1.387.415,20€
    • Χρηματικό Υπόλοιπο 3.050.361,02€

    ΣΥΝΟΛΟ ΕΣΟΔΩΝ 27.185.752,69€

    ΕΞΟΔΑ

    • Λειτουργικές δαπάνες Χρήσης 6.569.967,40€
    • Επενδύσεις 15.767.679,40€
    • Πληρωμές ΠΟΕ λοιπές αποδόσεις και προβλέψεις 4.676.251,69€
    • Αποθεματικό 171.854,20€

    ΣΥΝΟΛΟ ΕΞΟΔΩΝ 27.185.752,69€

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ