Αφορμή της κατάθεσης πέραν των προτάσεων και αρκετών ακόμη παρατηρήσεων ή αντιρρήσεων σοβαρών για την αντίληψη αλλά και την τακτική που ακολουθείται σήμερα σε περιφερειακό επίπεδο είναι η επιχειρούμενη αναθεώρηση του «Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης».
Πρόκειται ειδικότερα για ένα νέο σχέδιο στο οποίο όπως τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Κώστας Νικολούτσος, εισάγονται πολλές αλλαγές σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο, ωστόσο, θα μπορούσε να προηγηθεί ένα ευρύτερο χρονικά στάδιο διαβούλευσης και ενημέρωσης.
Αναλυτική και προσεγμένη εργασία
Παρ’ όλα αυτά, μετά από συζήτηση με τα μέλη του Δ.Σ. και αναλυτική και προσεκτική εξέταση των δεδομένων και των δυνατοτήτων έγινε μια προσεγμένη εργασία τον συντονισμό της οποίας σε συνεργασία με τον κ. Νικολούτσο, είχε ο Α’ Αντιπρόεδρος του ΕΒΕ κ. Νίκος Παναγιωτακόπουλος.
Επισημαίνεται πάντως, ότι παρά τη δυναμική που εμφανίζει ο Νομός, τα βασικά οικονομικά του μεγέθη και οι δείκτες αποτυπώνουν μια βαθιά αναντιστοιχία δυνατοτήτων και κοινωνικοοικονομικής πραγματικότητας. Καταλυτικό ρόλο εδώ βεβαίως, έχει συντελέσει η έλλειψη των απαραίτητων υποδομών.
Ενδιαφέρον εξάλλου παρουσιάζει στην εργασία του Επιμελητηρίου η αποτίμηση των προβλημάτων, όπως και η αντίρρηση του θεσμικού φορέα, απέναντι στις μέχρι τώρα στρατηγικές επιλογές του σχεδίου, με την κεντρομόλο τάση τους, προς την έδρα της Περιφέρειας, στην Αχαΐα. (Οι συγκεκριμένες απόψεις θα αναπτυχθούν σε προσεχές δημοσίευμα). Όσον αφορά τώρα τις προτάσεις ανά τομέα, αυτές έχουν ως εξής:
Η προτεραιότητα έργων υποδομής
- Η συνέχιση της κατασκευής της Ολυμπίας Οδού σε όλο το μήκος της μέχρι και την Τσακώνα, σαν απαραίτητο στοιχείο διασύνδεσης της δυτικής Πελοποννήσου, συνδυαζόμενη με έναν κλάδο προς την Αρχαία Ολυμπία (από τον Πύργο).
- Η Οριζόντια διασύνδεση της Πελοποννήσου με την ολοκλήρωση του έργου «Ολυμπία – Βυτίνα – Τρίπολη» που θα ομογενοποιήσει τον ενιαίο γεωγραφικά χώρο της Πελοποννήσου.
- Η αναβάθμιση του λιμένα Κατακόλου, με την αποφασιστική επιτάχυνση των έργων, τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη και που αφορούν τα λιμενικά έργα, έργα χερσαίου χώρου και διασύνδεσης με το βασικό οδικό δίκτυο (Λαστέικα – Άγιος Ιωάννης ) και παραλληλη αναβάθμιση του λιμένος Κυλλήνης και κατοχύρωση του ρολού του ως επιβατικού και εμπορευματικού και απόκρουση προσπαθειών για μεταφορά λειτουργιών του σε άλλα λιμάνια (Πάτρας ).
- Η Λειτουργία του πολιτικού αεροδρομίου στην Ανδραβίδα παράλληλα με το αεροδρόμιο του Άραξου ως απαραίτητο στοιχείο της Τουριστικής ανάπτυξης της Ηλείας, της ανάπτυξης του λιμένος Κατάκολου και της προοπτικής του ως λιμάνι Αφετηρίας Κρουαζιέρας και της υποβοήθησης της εξαγωγής των αγροτικών προϊόντων της Ηλείας.
- Η Επανάληψη λειτουργίας του σιδηροδρόμου στην Ηλεία ως πρώτης προτεραιότητας.
Τριες άξονες για
πρωτογενή τομέα
- Τον εκσυγχρονισμό του αρδευτικού και αποστραγγιστικού δικτύου του Νομού Ηλείας.
- Τον καθορισμό της Ηλείας ως είναι η κύρια αγροτική παραγωγική περιοχή της ΠΔΕ, που προϋποθέτει την ύπαρξη Δημοπρατηρίου Αγροτικών προϊόντων και την ανάπτυξη μεταποιητικών βιομηχανιών.
- Την αναγκαιότητα μελέτης χωρικού σχεδιασμού των κτηνοτροφικών πάρκων, τη γη υψηλής παραγωγικότητας, με τις απαραίτητες χωροταξικές ρυθμίσεις για ασύμβατες χρήσεις.
Ο αγωγός
φυσικού αερίου
- Η Ενέργεια με τις δυνατότητες αξιοποίησης των πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων, αλλά και την ανάγκη επέκτασης του δικτύου του Φυσικού Αερίου (που με βάση το σχεδιασμό φτάνει μέχρι την Μεγαλόπολη) και στην Ηλεία, αλλά και την αξιοποίηση του δικτύου στην διαφαινομένη εκμετάλλευση των κοιτασμάτων του Κατάκολου, που δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να αποβεί σε βάρος της γενικότερης ανάπτυξης, σε συνδυασμό με τις ΑΠΕ μπορούν να δώσουν αναπτυξιακή ώθηση και να αποφέρει αντισταθμιστικά οφέλη στον Νομό.
- Μελέτη έναρξης διαδικασιών για την σύνδεση της Ηλείας με τον αγωγό φυσικού αερίου από την Μεγαλόπολη
Αξιοποίηση
αρχαιολογικών χώρων
- Να τεθεί στο κέντρο της προσοχής όλης της ΠΔΕ αλλά και της αναπτυξιακής προσπάθειας της η Αρχαία Ολυμπία, ο φημισμένος παγκόσμια αρχαιολογικός προορισμός και να αντιμετωπιστεί ειδικά, με ειδικό σχέδιο & ειδική αντιμετώπιση με την παράλληλη αξιοποίηση & διασύνδεση των αρχαιολογικών χώρων της Αρχαίας Ήλιδας, του Επικούρειου Απόλλωνα, του Κάστρου Χλεμούτσι κ.α.
- Να αναδειχθεί η πολιτιστική διαδρομή Χλεμούτσι – Ήλιδα – Ολυμπία – Ανδρίτσαινα - Επικούρειος Απόλλων ως αρχαιολογικό πάρκο, με προσπάθεια ενοποίησης των αρχαιολογικών χωρών, χρηματοδότηση αναστηλωτικών εργασιών, ενίσχυση του θεσμού της Ολυμπιακής Εκεχειρίας, ανάδειξη και αξιοποίηση νεοτέρων μνημείων κλπ.
- Τουριστική ανάπτυξη του Νομού μας, με συνδυασμένη αξιοποίηση των αρχαιολογικών και πολιτιστικών πόρων του, των όμορφων και εκτεταμένων παραλιών του, το πολυποίκιλο περιβάλλον του ( Αλφειός, Νέδα, Πηνειός, οικότοπος Κοτυχίου Στροφυλιάς, το οροπέδιο της Φολόης και τα ιαματικά λουτρά Κυλλήνης και Καϊάφα).
- Επίλυση του προβλήματος της διαχείρισης των υγρών και στερεών αποβλήτων – απορριμμάτων του Νομού, απαραίτητη προϋπόθεση ανάπτυξης ειδικά στον τομέα του τουρισμού
Έρευνα και
καινοτομία
Δεδομένης της ελλιπούς (ανύπαρκτης) υποδομής ερευνητικού κέντρου ή φορέα στην ευρύτερη περιοχή του Ν. Ηλείας, προτείνεται η ίδρυση ενός ερευνητικού πάρκου στοχευμένων ερευνητικών και επιχειρησιακών δράσεων. H σύσταση ενός νεοφυούς ερευνητικού φορέα στελεχωμένου από αξιόλογους επιστήμονες και ερευνητές (που δραστηριοποιούνται κυρίως στην τοπική περιοχή), που θα δραστηριοποιείται στους κατά βάση άμεσης προτεραιότητας κλάδους ανάπτυξης, διαφαίνεται ως η πλέον ενδεδειγμένη αλλά και επιτακτική λύση, προκειμένου να διασυνδεθεί η εφαρμοσμένη έρευνα με τις τοπικές επιχειρήσεις. Η ίδρυση ενός κέντρου καινοτομίας εστιασμένου στην εφαρμοσμένη έρευνα με γνώμονα επιχειρηματικές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας θα μπορέσει να εστιάσει, αναπτύξει και εξειδικεύσει σε υψηλής τεχνολογίας λύσεις που ανταποκρίνονται σε προορισμένες προδιαγραφές και ανάγκες και έχουν άμεση εφαρμογή και αποτελεσματικότητα στην τοπική ανάπτυξη.
* Προτείνεται ακόμη η δημιουργία οργανωμένων ΒΙΠΕ – ΒΙΟΠΑ και επιχειρηματικού πάρκου στην Ηλεία και στον γενικότερο σχεδιασμό, ζητείται να απαλειφθεί η έννοια «δίπολο Πύργος – Πάτρα» διότι υπονοεί παραρτηματοποίηση και δορυφοροποίηση.