Πέμπτη, 01 Οκτωβρίου 2020 14:28

Οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μειώνουν τα τιμολόγια ρεύματος και στην χονδρική και στην λιανική αγορά

Γράφτηκε από

Κοινή δήλωση όλων των φορέων του κλάδου για το ενεργειακό κόστος

Την άποψη ότι οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας συνέβαλαν στην μείωση της Οριακής Τιμής Συστήματος, δηλαδή στο χονδρεμπορικό κόστος του ρεύματος και αυτό είχε θετική επίπτωση στα τιμολόγια νοικοκυριών και επιχειρήσεων, εκφράζει σύσσωμη η αγορά των ΑΠΕ, απαντώντας στις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Περιβάλλοντος Κωστή Χατζηδάκη που έκανε λόγο για στρεβλώσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και για ένα καθεστώς προστατευτισμού και υπερκερδών στον κλάδο της πράσινης ανάπτυξης.

Σε ανακοίνωσή τους, οι φορείς του κλάδου επισημαίνουν ότι κατά την περίοδο 2016-2018 η μεσοσταθμική μείωση της ΟΤΣ (οριακής τιμής συστήματος) χάρη στις ΑΠΕ, υπολογισμένη με πραγματικά δεδομένα από την λειτουργία του μηχανισμού χρέωσης προμηθευτών ήταν 13 ευρώ ανά μεγαβατώρα και περιορίστηκε για ρυθμιστικούς λόγους στα 7,5 ευρώ με την εφαρμογή ωριαίου πλαφόν που επέβαλε η ΡΑΕ.
Αποτέλεσμα της μείωσης της ΟΤΣ, όπως αναφέρουν είναι να απολαμβάνουν οι Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας χαμηλότερες τιμές αγοράς και να τους δίνεται η δυνατότητα να μετακυλίσουν (λόγω ανταγωνισμού) τις τιμές αυτές στα τιμολόγια των πελατών τους, δηλαδή των ελληνικών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Οι φορείς των ΑΠΕ επικαλούνται μάλιστα και πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, σύμφωνα με τα οποία η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας απολαμβάνει από αρκετά έως σημαντικά χαμηλότερες τιμές ρεύματος σε σχέση με τις αντίστοιχες κατηγορίες άλλων κρατών – μελών της ΕΕ και τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Στα νοικοκυριά, όπως αναφέρουν που αντιπροσωπεύουν αριθμητικά τη σχετική πλειοψηφία των καταναλώσεων στη χώρα μας και απορροφούν το 33% της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται ετησίως, οι τιμές του ρεύματος είναι ξεκάθαρα χαμηλότερες του Ευρωπαϊκού μέσου όρου και αρκετά πιο κάτω από το τιμολογούμενο κόστος στη Γερμανία, την Ιταλία, την Γαλλία, αλλά και τη Σλοβακία, τη Σλοβενία και την Αυστρία.

Αλλά και στους Μη Οικιακούς καταναλωτές, κατηγορία στην οποία ανήκει η μεγάλη πλειονότητα της μικρής και μεσαίας επιχειρηματικότητας, οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις, οι επαγγελματίες, κλπ στην Ελλάδα και αντιπροσωπεύει το 46% της ετήσιας κατανάλωσης στη χώρα, η εικόνα παραμένει ίδια.

Και σ’ αυτή την κατηγορία οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα είναι χαμηλότερες σε σχέση με το μέσο όρο των Κρατών-Μελών της ΕΕ και σίγουρα αρκετά πιο κάτω σε σχέση με ανταγωνιστικές χώρες.

Οι φορείς (ΕΛΕΑΒΙΟΜ – ΕΛΕΤΑΕΝ – ΕΣΗΑΠΕ - ΕΣΜΥΕ – ΣΕΦ – ΣΠΕΦ) παραθέτουν τα στοιχεία αυτά προς αποκατάσταση της πραγματικής εικόνας, δεδομένης της εξαιρετικής σημασίας των ΑΠΕ για την ενεργειακή μετάβαση και την πράσινη ανάκαμψη στη χώρα. Αφορμή όπως επισημαίνεται, είναι τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας και θέλουν το ύψος των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα να είναι γενικώς το υψηλότερο σε σχέση με τις τιμές του ρεύματος στις χώρες-μέλη της ΕΕ. «Εξ αυτού συνάγουν αβίαστα το συμπέρασμα ότι οι Έλληνες τελικοί καταναλωτές - πρωτίστως τα νοικοκυριά και η βιομηχανία, άλλα και ο πρωτογενής τομέας όπως και αυτός των υπηρεσιών - υφίστανται ένα δυσβάστακτο κόστος, που προέρχεται από την παραγωγή ενέργειας και ιδιαίτερα από τις ΑΠΕ και υποσκάπτει τις αναπτυξιακές δυνατότητες της χώρας».
Οι φορείς παραδέχονται ότι οι τιμές της ελληνικής χονδρεμπορικής αγοράς, οι οποίες είναι πράγματι από τις υψηλότερες στην ΕΕ, δεν συνδέονται αναλογικά με τις χαμηλότερες τιμές της λιανικής, οφείλονται σε παράγοντες που δεν σχετίζονται με τις ΑΠΕ ή με τον τρόπο αποζημίωσής τους.

Ενδεικτικά αναφέρονται το μίγμα και η ποιότητα της ελληνικής θερμικής παραγωγής, οι συντελεστές κόστους της παραγωγής αυτής (καύσιμο, παλαιότητα μονάδων, κόστος δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων), η ισχνή παρουσία καθετοποιημένων παικτών (πλην ΔΕΗ) που δύνανται να ανακτούν τα κόστη παραγωγής από διαφορετικές αγορές, οι περιορισμένες έως σήμερα διεθνείς διασυνδέσεις και η αρχιτεκτονική και ρύθμιση της σημερινής χονδρικής αγοράς ηλεκτρισμού.

Υπενθυμίζεται τέλος ότι οι ΑΠΕ, πέραν της μείωσης του κόστους παραγωγής ενέργειας, δημιουργούν σημαντική προστιθέμενη αξία, διατηρούν υφιστάμενες και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας, τονώνουν την περιφερειακή ανάπτυξη και προσφέρουν ανταποδοτικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες, απεξαρτούν τη χώρα από εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα, βελτιώνουν το εμπορικό ισοζύγιο, μειώνουν τους αέριους ρύπους και προστατεύουν το περιβάλλον.
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 01 Οκτωβρίου 2020 11:17

Σχετικά Άρθρα

  • Αυτοκατανάλωση ενέργειας: Πότε θα δίνονται αποζημιώσεις σε πολίτες και επιχειρήσεις
    Αυτοκατανάλωση ενέργειας: Πότε θα δίνονται αποζημιώσεις σε πολίτες και επιχειρήσεις

    Αποζημίωση για την πλεονάζουσα ενέργεια που παράγεται, έχουν την δυνατότητα να λαμβάνουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις της χώρας, μέσω της Υπουργικής Απόφασης που προωθεί την αυτοκατανάλωση ενέργειας.

    Ειδικότερα, μέσω του νέου σχήματος αυτοκατανάλωσης δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους καταναλωτές της χώρας, σε εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε όλα τα επίπεδα τάσης του ηλεκτρικού συστήματος, να συμψηφίζουν ταυτοχρονισμένα τις ποσότητες που καταναλώνουν στις εγκαταστάσεις τους με τις ποσότητες που παράγει ένας ή περισσότεροι σταθμοί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), και να λαμβάνουν αποζημίωση για την πλεονάζουσα ενέργεια, σύμφωνα με τις τιμές της αγοράς.

    Οι σταθμοί ΑΠΕ μπορεί να ανήκουν στους ίδιους ή σε τρίτο πρόσωπο, να εγκαθίστανται είτε στον ίδιο χώρο με την εγκατάσταση κατανάλωσης (net billing) είτε οπουδήποτε αλλού στο δίκτυο (virtual net billing), και το τρίτο πρόσωπο, κάτοχος του σταθμού, δύναται να εγγυάται μια σταθερή τιμή πώλησης της ενέργειας. Με αυτή τη δυνατότητα, οι ενεργειακές εταιρείες εγκαθιστούν συστήματα ΑΠΕ, με ή χωρίς αποθήκευση, για να συμψηφίζουν τις καταναλώσεις του αυτοκαταναλωτή, απελευθερώνοντας περαιτέρω τη λιανική αγορά ενέργειας.

    Οι καταναλωτές ενέργειας θα συμμετέχουν, πλέον, ενεργά στις εξελίξεις της αγοράς, αξιοποιώντας τη φθηνή ενέργεια από ΑΠΕ και θα αποφεύγουν τον κίνδυνο αύξησης των τιμών ενέργειας στα τιμολόγια τους.

    Όφελος πλεονάσματος ως έκπτωση στον εκκαθαριστικό λογαριασμό ρεύματος

    Ειδικά για τους οικιακούς αυτοκαταναλωτές έως 10.8 kW, δίνεται η δυνατότητα να λαμβάνουν το όφελος του πλεονάσματος ενέργειας ως έκπτωση στον εκκαθαριστικό λογαριασμό ρεύματος του παρόχου τους.

    Για τις επιχειρήσεις και τους μεγαλύτερους καταναλωτές που εγκαθιστούν συστήματα άνω των 10.8 kW, τα έσοδα της πλεονάζουσας ενέργειας που θα λαμβάνουν από την αγορά θα πηγαίνουν απευθείας στον τραπεζικό τους λογαριασμό.

    Παράλληλα, με την εφαρμογή της συλλογικής αυτοκατανάλωσης, οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων μιας πολυκατοικίας θα μπορούν να εγκαθιστούν φωτοβολταϊκά συστήματα είτε στην ταράτσα της πολυκατοικίας είτε οπουδήποτε αλλού, με την προϋπόθεση ότι κατέχουν νόμιμα την χρήση του χώρου.

    Η μετάβαση από το σχήμα net metering στο νέο πρόγραμμα net billing θα γίνεται με απλοποιημένες διαδικασίες και με απλή γνωστοποίηση στον διαχειριστή του δικτύου.

    Στρεβλώσεις του προηγούμενου σχήματος αυτοκατανάλωσης έχουν περιοριστεί με ενέργειες, όπως η αλλαγή του χρόνου εκκαθάρισης των συμψηφιζόμενων ποσοτήτων από την τριετία στο έτος.

    Πρόσθετα, υπό το νέο σχήμα net billing ο ταυτοχρονισμός της παραγωγής ενέργειας με την κατανάλωση αντικατοπτρίζει το πραγματικό κόστος της ενέργειας που συμψηφίζεται χωρίς να δημιουργούνται ελλείμματα στην αγορά.

    Η εφαρμογή της αυτοκατανάλωσης είναι πρώτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση και ακολουθεί τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μεγαλύτερη συμμετοχή των καταναλωτών ενέργειας στην αγορά (prosumers). Συγχρόνως, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δίνει ισχυρό κίνητρο για την εγκατάσταση αποθήκευσης (μπαταριών), η οποία θα επιφέρει την μεγιστοποίηση του οικονομικού οφέλους του καταναλωτή/αυτοπαραγωγού και θα βοηθήσει το ίδιο ηλεκτρικό σύστημα να απορροφήσει περισσότερες ΑΠΕ, απελευθερώνοντας πολύτιμο ηλεκτρικό χώρο.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Σε υψηλά επίπεδα η παραγωγή ΑΠΕ το Α' εξάμηνο στην Ελλάδα
    Σε υψηλά επίπεδα η παραγωγή ΑΠΕ το Α' εξάμηνο στην Ελλάδα

    Σε υψηλά επίπεδα παρέμεινε η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, διάστημα κατά το οποίο η χώρα μας πέτυχε καλύτερες επιδόσεις ως προς το «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος σε σχέση με την ΕΕ.

    Ειδικότερα, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία του ΑΔΜΗΕ για την παραγωγή ρεύματος στο διάστημα Ιανουαρίου - Ιουνίου (δεν έχουν πιστοποιηθεί τα δεδομένα Μαΐου - Ιουνίου) οι ΑΠΕ (αιολικά, φωτοβολταϊκά και υδροηλεκτρικά) κάλυψαν το 58,1 % της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ενώ το υπόλοιπο καλύφθηκε από τις μονάδες φυσικού αερίου (35,6 %) και το λιγνίτη (6,2 %).

    Η φετινή επίδοση κινείται κοντά στα επίπεδα του 2023, όταν οι ΑΠΕ αντιστοιχούσαν στο 58,8 % της παραγωγής, παρά το γεγονός ότι εν τω μεταξύ έχουν προστεθεί στο παραγωγικό δυναμικό της χώρας δεκάδες μεγαβάτ νέων ΑΠΕ, κυρίως φωτοβολταϊκών.

    Πηγές από τον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών αποδίδουν την εξέλιξη στο γεγονός ότι η αύξηση του παραγωγικού δυναμικού δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη αύξηση της ζήτησης ρεύματος, ιδίως κατά τις ώρες που μεγιστοποιείται η παραγωγή των ΑΠΕ. Έτσι οι διαχειριστές των δικτύων προχωρούν για λόγους ευστάθειας του συστήματος σε περικοπές της "πράσινης" παραγωγής οι οποίες - κατά τις ίδιες πηγές - σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας φθάνουν έως και σε διψήφια ποσοστά.

    Αντίστοιχες είναι οι εξελίξεις στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, όπου οι ΑΠΕ κερδίζουν έδαφος αλλά παρατηρείται μείωση της ζήτησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurelectric την περασμένη εβδομάδα, η παραγωγή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 σημείωσε ρεκόρ, φθάνοντας στο 45,66 % (περιλαμβάνονται υδροηλεκτρικά, φωτοβολταϊκά, χερσαία και υπεράκτια αιολικά), ποσοστό που υπολείπεται σε σχέση με την ελληνική επίδοση. Σύμφωνα με την Eurelectric, που εκπροσωπεί την ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλεκτρικής ενέργειας, "οι κύριοι λόγοι πίσω από αυτό το αξιοσημείωτο αποτέλεσμα ήταν η πρωτοφανής εισροή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο σε συνδυασμό με τη σταθεροποίηση του πυρηνικού στόλου".

    Προσθέτει ωστόσο ότι: «Ενώ οι αριθμοί από την πλευρά της προσφοράς είναι ελπιδοφόροι, δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο για τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ μειώθηκε κατά 5,1% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022 και συνέχισε να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα το 2024 - 4,8% χαμηλότερα από το πρώτο εξάμηνο του 2022. Η τάση αυτή οφείλεται κυρίως στη μετεγκατάσταση της βιομηχανίας στο εξωτερικό, στις υψηλότερες θερμοκρασίες, στην εξοικονόμηση ενέργειας και στην αργή οικονομική ανάπτυξη».

    Για το λόγο αυτό η Eurelectric εισηγείται στη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή την άμεση εφαρμογή σχεδίου εξηλεκτρισμού της οικονομίας.

    Πηγή: cnn.gr -- Φωτογραφία από skeeze από το Pixabay

  • ΑΠΕ: Η πράσινη ενέργεια ετοιμάζεται να εκθρονίσει τον γαιάνθρακα
    ΑΠΕ: Η πράσινη ενέργεια ετοιμάζεται να εκθρονίσει τον γαιάνθρακα

    Ακόμα και στην Κίνα, η οποία είναι πρώτη σε εκπομπές άνθρακα, οι ΑΠΕ μπορεί να καλύψουν την αύξηση της ζήτησης στο μέλλον.

    Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αναμένεται να εκθρονίσουν το 2025 το ρυπογόνο ορυκτό κάρβουνο ως πρώτη πηγή ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως, ανακοίνωσε την Τετάρτη η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (IEA).

    Οι ΑΠΕ, με πρώτη την ηλιακή ενέργεια από φωτοβολταϊκά, αναμένεται να καλύπτουν τότε το πάνω από ένα τρίτο της ηλεκτροπαραγωγής. Το μερίδιό τους θα αυξηθεί από το 30% του το 2023 στο 37% το 2026, εκτιμά η έκθεση Ηλεκτρική Ενέργεια 2024.

    Τα επόμενα χρόνια η πράσινη ενέργεια θα καλύψει την αύξηση της ζήτησης στις προηγμένες οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη.

    Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στην Κίνα, στην οποία αντιστοιχεί σήμερα το ήμισυ της παγκόσμιας ηλεκτροπαραγωγής από γαιάνθρακα. Παραμένουν ωστόσο αβεβαιότητες όσον αφορά τις βροχοπτώσεις και τον αντίκτυπό τους στα φράγματα, την εξέλιξη της οικονομικής ανάκαμψης και τη ζήτηση, επισημαίνει η έκθεση.

    Σε παγκόσμιο επίπεδο, η διάδοση των ΑΠΕ και της πυρηνικής ενέργειας αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση της χρήσης γαιάνθρακα σε λιγότερο από το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος.

    Η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος από γαιάνθρακα αναμένεται να μειώνεται κατά μέσον όρο κατά 1,7% ανά έτος ως το 2026, αύξηση 1,6% το 2023, κυρίως χαμηλής υδροηλεκτρικής παραγωγής σε Ινδία και Κίνα.

    Την ίδια ώρα, η κατασκευή σταθμών που λειτουργούν με λιγότερο ρυπογόνο φυσικό αέριο αναμένεται να αυξηθεί «ελαφρά» τα τρία επόμενα χρόνια, κατά περίπου 1% ετησίως.

    Όσον αφορά την πυρηνική ενέργεια, η παγκόσμια παραγωγή αναμένεται ως το 2025 να ξαναφτάσει στα επίπεδα του 2021, με την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης στη Γαλλία, την επαναλειτουργία αντιδραστήρων στην Ιαπωνία και την έναρξη λειτουργίας νέων στην Κίνα, την Ινδία και τη Νότια Κορέα.

    Ακόμα, η έκθεση επισημαίνει ότι οι ενεργειακές ανάγκες των κέντρων δεδομένων, ιδιαίτερα τώρα με τη διάδοση της τεχνητής νοημοσύνης, ευθύνονται για την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια σε κάποιες περιοχές, με τη συνολική κατανάλωση να προβλέπεται να διπλασιαστεί στις 1.000 Twh (τεραβατώρες) έως το 2026.

    Πηγή: In.gr
  • H EE ενέκρινε τη νέα νομοθεσία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
    H EE ενέκρινε τη νέα νομοθεσία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

    Στόχος το μερίδιο τους στην κατανάλωση ενέργειας στην ΕΕ να φτάσει το 42,5% ως το 2030.

    Το Συμβούλιο της ΕΕ ενέκρινε σήμερα τη νέα οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σχεδόν διπλασιάζοντας το μερίδιό τους στην κατανάλωση ενέργειας στην ΕΕ στο 42,5% ως το 2030, από 22% που είναι σήμερα.

    Η νέα οδηγία προβλέπει και έναν πρόσθετο στόχο στο 45% που θα προσπαθήσουν να επιτύχουν τα κράτη-μέλη της ΕΕ.

    Όλα τα κράτη μέλη θα συμβάλουν στην επίτευξη των φιλόδοξων στόχων στον κλάδο των μεταφορών, στη βιομηχανία και στα κτίρια, με στόχο να επιταχυνθεί η ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε αυτούς τους τομείς.

    Ειδικότερα, η νέα οδηγία προβλέπει επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης για έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ο σκοπός είναι να επιταχυνθεί η ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU της ΕΕ, ούτως ώστε η ΕΕ να ανεξαρτητοποιηθεί από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τα κράτη μέλη θα σχεδιάσουν περιοχές επιτάχυνσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όπου τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα υποβάλλονται σε απλοποιημένη και γρήγορη διαδικασία χορήγησης αδειών. Η ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα θεωρείται επίσης «υπέρτατου δημόσιου συμφέροντος», γεγονός που θα περιορίσει τους λόγους νομικών αντιρρήσεων σε νέες εγκαταστάσεις.

    Για τις μεταφορές, τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ ενός δεσμευτικού στόχου μείωσης κατά 14,5% της έντασης των αερίων θερμοκηπίου στις μεταφορές από τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας έως το 2030 ή δεσμευτικό μερίδιο τουλάχιστον 29% των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην τελική κατανάλωση ενέργειας στον τομέα των μεταφορών έως το 2030.

    Για τη βιομηχανία, η νέα οδηγία προβλέπει αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ετησίως κατά 1,6%. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν ότι το 42% του υδρογόνου που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία θα πρέπει να προέρχεται από ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO) έως το 2030 και το 60% έως το 2035.

    Για τα κτίρια, οι νέοι κανόνες θέτουν ενδεικτικό στόχο τουλάχιστον 49% μεριδίου ανανεώσιμης ενέργειας ως το 2030. Οι στόχοι για τις ανανεώσιμες πηγές θέρμανσης και ψύξης θα αυξηθούν σταδιακά, με δεσμευτική αύξηση 0,8% ετησίως σε εθνικό επίπεδο έως το 2026 και 1,1% από το 2026 έως το 2030. Ο ελάχιστος ετήσιος μέσος όρος που ισχύει για όλα τα κράτη μέλη συμπληρώνεται με πρόσθετες ενδεικτικές αυξήσεις που υπολογίζονται ειδικά για κάθε κράτος μέλος.

    Για τη βιοενέργεια, η νέα οδηγία ενισχύει τα κριτήρια αειφορίας για τη χρήση βιομάζας για ενέργεια, προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος μη βιώσιμης παραγωγής βιοενέργειας. Τα κράτη μέλη θα διασφαλίσουν ότι εφαρμόζεται η αρχή της κλιμάκωσης, με έμφαση στα καθεστώτα στήριξης και λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τις εθνικές ιδιαιτερότητες.

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαιρέτισε την υιοθέτηση των δύο τελικών πυλώνων της νομοθετικής της δέσμης «Fit for 55» για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ για το 2030. Με την υιοθέτηση σήμερα της αναθεωρημένης Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και του Κανονισμού Αεροπορίας ReFuelEU, η ΕΕ έχει πλέον νομικά δεσμευτικούς κλιματικούς στόχους που καλύπτουν όλους τους βασικούς τομείς της οικονομίας.

    Η Πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε: «Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία επιφέρει την αλλαγή που χρειαζόμαστε για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Το κάνει, λαμβάνοντας υπόψη τα συμφέροντα των πολιτών μας και παρέχει ευκαιρίες για την ευρωπαϊκή μας βιομηχανία. Η νομοθεσία για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 έχει πλέον τεθεί σε ισχύ, και είμαι πολύ ικανοποιημένη που βρισκόμαστε σε καλό δρόμο ακόμα και για να ξεπεράσουμε αυτό το στόχο. Αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα για την Ευρώπη και τους παγκόσμιους εταίρους μας ότι η πράσινη μετάβαση είναι δυνατή, ότι η Ευρώπη τηρεί τις υποσχέσεις της».

    Η νέα οδηγία εγκρίθηκε από τους ευρωβουλευτές στα μέσα Σεπτεμβρίου και το πράσινο φως που έδωσε σήμερα το Συμβούλιο της ΕΕ (κράτη-μέλη), ανοίγει τον δρόμο για την έναρξη ισχύος της.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Πώς η Ελλάδα θα γίνει εξαγωγός πράσινης ενέργειας
    Πώς η Ελλάδα θα γίνει εξαγωγός πράσινης ενέργειας

    Η ενεργειακή μετάβαση, η πράσινη ενέργεια και οι υδρογονάνθρακες ήταν οι λέξεις «κλειδιά» που πρωταγωνίστησαν στην εβδομάδα που μόλις πέρασε και πλέον ζούμε με το ενδεχόμενο η Ελλάδα να γίνει σημαντικός εξαγωγός πράσινης ενέργειας.

    Όμως πως θα το καταφέρουμε αυτό; Η Ελλάδα δείχνει να «πατάει γκάζι» στην πράσινη μετάβαση, καθώς μέσα στα επόμενα χρόνια βρίσκονται «στα σκαριά» επενδύσεις άνω των 20 δισ. ευρώ συνολικά σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

    Είτε πρόκειται για φωτοβολταϊκά πάρκα, είτε για αιολικά, είτε για επενδύσεις στην αποθήκευση και μεταφορά ενέργειας, εγχώριες και διεθνείς εταιρείες έχουν δημιουργήσει έναν οδικό χάρτη επενδύσεων τεράστιας αξίας. Παράλληλα, καταλύτης στην προσπάθεια αυτή αναδεικνύεται και το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς προσφέρει ήδη κεφάλαια 4,5 δισ. ευρώ για τον σκοπό αυτό, ενώ δεν αποκλείεται –με τον ανασχεδιασμό του Ταμείου το προσεχές χρονικό διάστημα- το ποσό αυτό να αυξηθεί.

    Ενδεικτικό είναι ότι, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ανάπυξης Άδωνις Γεωργιάδης, «η Ελλάδα ξαφνικά δέχεται αιτήματα επενδύσεων» και σημειώνει πως υπάρχει τώρα το εξής πρόβλημα:

    «Τα αιτήματα για επενδύσεις για παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια στην Ελλάδα είναι υπερβολικά περισσότερα από το διαθέσιμο δίκτυο που έχουμε για να κουμπώσουμε επάνω τα έργα αυτά[...] Τα επόμενα 4-6 χρόνια θα είναι χρόνια κοσμογονίας στο δίκτυο και στις επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ελλάδα, χωρίς αμφιβολία».

    Παράλληλα, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου σε δηλώσεις σχετικά με την πράσινη ενέργεια σημείωσε πως «η Ελλάδα είχε την προνοητικότητα να σχεδιάσει την πράσινη μετάβαση εδώ και τρία χρόνια και τώρα να βρίσκεται σε φάση υλοποίησης».

    «Το μεγαλύτερο στοίχημα για την κυβέρνηση και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, παράλληλα με αυτόν τον άλλο κόσμο των επίκαιρων κρίσεων, των τιμών ενέργειας και της ενεργειακής ασφάλειας, είναι να απορροφήσουμε το 32% των κονδυλίων που έχει η Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης, που απευθύνονται σε πράσινες επενδύσεις - είναι 4,5 δισεκατομμύρια - να το απορροφήσουμε, να το ρίξουμε στην αγορά μέχρι το τέλος του 2025 [...] Επικεντρωνόμαστε χωρίς πολλά λόγια σε πρότζεκτ που θα απορροφήσουν αυτά τα ποσά, έχουμε στο υπουργείο κάτω από το RRF συνολικά 24 δράσεις στον τομέα της ενέργειας, της εξοικονόμησης, της ηλεκτροκίνησης, του περιβάλλοντος της αειφορίας».

    Περιφερειακός κόμβος για τη μεταφορά πράσινης ενέργειας

    Η ενεργειακή ασφάλεια και η πράσινη μετάβαση στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων συζητήθηκαν τη Δευτέρα 7/11 στη Σύνοδο Δυτικών Βαλκανίων, που πραγματοποιήθηκε στο Βερολίνο, με συμμετοχή του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα.

    Ο κ. Σκρέκας, σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, παρουσίασε τον στρατηγικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και την αλματώδη πρόοδο στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

    Όπως τόνισε «η Ελλάδα μετατρέπεται σε περιφερειακό κόμβο για τη μεταφορά πράσινης ενέργειας. Το μερίδιο αγοράς των ΑΠΕ θα ξεπεράσει φέτος το 46% και μπορεί κάλλιστα να φτάσει το 60% τα επόμενα τρία χρόνια. Εκτιμούμε ότι θα εγκαταστήσουμε εντός του 2022 νέα έργα ΑΠΕ 2GW, μέγεθος το οποίο είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερο συγκριτικά με τις νέες μονάδες ΑΠΕ που εντάχθηκαν στο σύστημα πριν από τρία χρόνια».

    Επίσης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανέφερε ότι η Ελλάδα προχωράει στην υλοποίηση κρίσιμων υποδομών που θα ενισχύσουν την ενεργειακή ανταγωνιστικότητα της χώρας. Στον τομέα του φυσικού αερίου, ο κ. Σκρέκας ανέδειξε τη σημασία της έναρξης λειτουργίας του αγωγού IGB και επισήμανε ότι ολοκληρώθηκε η δοκιμή αγοράς (market test) για τον αγωγό φυσικού αερίου με τη Βόρεια Μακεδονία, που εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα του 2025. Πρόκειται για ένα σύστημα που θα είναι 100% έτοιμο για τη μεταφορά υδρογόνου.

    Ελληνικοί υδρογονάνθρακες στο μέλλον

    Την Τρίτη 8/11 η Εθνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) ανακοίνωσε τα επόμενα βήματα στο πρόγραμμα εξερεύνησης κοιτασμάτων φυσικού αερίου της χώρας και την Πέμπτη 10/11 ξεκίνησαν από την ExxonMobil οι σεισμικές έρευνες νότια της Πελοποννήσου και δυτικά της Κρήτης για τη διερεύνηση κοιτασμάτων φυσικού αερίου.

    Κινητήριοι μοχλοί της νέας αποστολής της ΕΔΕΥΕΠ είναι οι φιλόδοξοι στόχοι της ενεργειακής μετάβασης της χώρας και ο εθνικός στόχος για μηδενικό ισοζύγιο εκπομπών άνθρακα έως το 2050. Παράλληλα, σκοπός είναι η Ελλάδα να καταστεί βασικός μοχλός ενεργειακής ασφάλειας και νέα πηγή ευρωπαϊκού ενεργειακού εφοδιασμού και να αξιοποιηθεί η ευκαιρία για ανάπτυξη και δημιουργία εσόδων από εγχώριους ενεργειακούς πόρους. Ενώ απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός ολιστικού και κλιματικά ουδέτερου ενεργειακού συστήματος.

    «Το κοίτασμα το οποίο πιθανολογούμε ότι υπάρχει νοτιοδυτικά της Κρήτης και της Πελοποννήσου ίσως είναι η τελευταία ελπίδα που έχει η εξορυκτική βιομηχανία για να να βρει μεγάλο κοίτασμα φυσικού αερίου στην περιοχή της ανατολικής Ευρώπης» αποκαλυψε ο υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι «μέχρι να τρυπήσουμε και να δούμε τι υπάρχει πραγματικά όλα είναι σε επίπεδο εκτιμήσεων».

    Οι σεισμικές έρευνες θα διαρκέσουν 2 χρόνια. Βάσει των αποτελεσμάτων τους, η κοινοπραξία θα κρίνει εάν θα προχωρήσουν σε ερευνητική γεώτρηση ή αν θα αποχωρήσει. Αν οι έρευνες κριθούν ικανοποιητικές, η ΕΔΕΥ εκτιμά ότι μέσα στο 2027 θα ξεκινήσει η παραγωγή φυσικού αερίου.

    Όπως αναφέρει δημοσίευμα της Handelsblatt και μεταδίδει η Deutsche Welle: «2.000 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου στα ανοιχτά των ελληνικών ακτών. H Eλλάδα θέλει να αξιοποιήσει γιγάντια αποθέματα. Ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης επιταχύνει τις έρευνες για φυσικό αέριο. Η εκμετάλλευσή τους θα μπορούσε να ξεκινήσει ήδη από το 2027. Όλη η Ευρώπη θα μπορούσε να ωφεληθεί».

    Με βάση την περσινή κατανάλωση, τα ενδεχόμενα κοιτάσματα θα αρκούσαν για να τροφοδοτήσουν ολόκληρη την ΕΕ με φυσικό αέριο για πάνω από πέντε χρόνια, κάνοντας την χώρα έναν σημαντικό εξαγωγό ενέργειας.

    Τα μεγάλα «deal» του ελληνικού ενεργειακού χάρτη

    Επειδή όμως η υλοποίηση του χρονοδιαγράμματος για την εξόρυξη, χρήση και εξαγωγή ελληνικών υδρογονανθράκων θα πάρει αρκετό χρόνο και μιλάμε με όρους πιθανοτήτων, ας δούμε τις συμφωνίες δισεκατομμυρίων που ανακοινώθηκαν τους τελευταίους μήνες και οι οποίες φέρνουν νέα δεδομένα στον ενεργειακό χάρτη της Ελλάδας.

    Ανάμεσα σε αυτές, κυρίαρχο ρόλο έχει η συμφωνία ανάμεσα στον όμιλο Ελλάκτωρ και την Motor Oil για την απόκτηση από τη δεύτερη του τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας της πρώτης. Πρόκειται για έναν ντιλ ύψους 1 δισ. ευρώ, που αλλάζει τις ισορροπίες στο κομμάτι των ΑΠΕ και ταυτόχρονα επιταχύνει την ανάπτυξή τους.

    Την ίδια στιγμή, νέα δεδομένα και στον κλάδο της λιανικής πώλησης ρεύματος φέρνει η εξαγορά της Watt+Volt από τη Mytilineos έναντι τιμήματος 36 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η Mytilineos ενισχύει σημαντικά και την παρουσία της στην ηλεκτροκίνηση, με 516 σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα.

    Ταυτόχρονα, στην ενέργεια του μέλλοντος και συγκεκριμένα στο «πράσινο υδρογόνο» στοχεύουν Motor Oil και η ΔΕΗ δημιουργώντας από κοινού την εταιρεία "Hellenic Hydrogen Α.Ε.", στην οποία η Motor Oil θα αποκτήσει 51% του μετοχικού κεφαλαίου και η ΔΕΗ 49% αυτού.

    Όπως αναφέρουν οι δύο εταιρείες σε σχετική τους ανακοίνωση, η νέα εταιρεία θα έχει σκοπό την ανάπτυξη έργων παραγωγής πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα, σε συνεργασία με μεγάλους και έμπειρους συμβουλευτικούς οίκους.

    Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί πως η ανάγκη για επενδύσεις σε ΑΠΕ είναι διεθνής με τα ποσά να ζαλίζουν, φτάνοντας ακόμη και τα 6 τρισεκατομμύρια δολάρια, κάθε χρόνο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει σε άρθρο της η επικεφαλής του ΔΝΤ Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα:

    «Οι πρόσφατες αυξήσεις στο κόστος των καυσίμων και των τροφίμων καθώς και οι επακόλουθες κοινωνικές ταραχές καταδεικνύουν το πόσο σημαντικές είναι οι επενδύσεις στην πράσινη ενέργεια και στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας έναντι των κραδασμών. Θα απαιτηθούν τεράστιες παγκόσμιες επενδύσεις για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης».

    Σε κάποια χρόνια από τώρα, νομοτελειακά η ενέργεια θα είναι κατά βάση «πράσινη». Και όποιος τοποθετηθεί έγκαιρα, επενδύοντας σωστά, θα βγει κερδισμένος. Όμως το ζήτημα δεν είναι μόνο η τσέπη των επενδυτών… η επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης έχει νόημα, καθώς προτεραιότητα οφείλει να είναι η βιωσιμότητα του πλανήτη, ώστε να μην φτάσουμε σε μη αναστρέψιμη κατάσταση.

    Η Χάλκη δείχνει τον δρόμο σε μικρότερη κλίμακα

    Ήταν 5 Νοεμβρίου 2021 η Χάλκη έγινε και επίσημα το πρώτο GR-eco island και σήμερα, ένα χρόνο μετά, το όραμα της μετατροπής της Χάλκης σε ένα «πράσινο» νησί έχει γίνει πράξη.

    Μέσα από μια σειρά δράσεων, το νησί μείωσε κατακόρυφα το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα και αναβαθμίστηκε ενεργειακά. Στις δράσεις αυτές περιλαμβάνεται η εγκατάσταση ενός φωτοβολταϊκού συστήματος ισχύος 1MWp, η δωρεά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων που ενισχύουν τον στόλο των δημοτικών οχημάτων και η παράλληλη τοποθέτηση φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στο λιμάνι του νησιού.

    Όπως έχει αναφέρει χαρακτηριστικά ο Δρ. Κωνσταντίνος Ανδριοσόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Akuo Greece που συμμετείχε στην πρωτοβουλία, στο πρώτο χρόνο της απρόσκοπτης λειτουργίας του, το Φωτοβολταϊκό Πάρκο παρήγαγε 1,822 GWh ηλεκτρικής ενέργειας και έχει πετύχει να καλύψει όχι μόνο τις ανάγκες της ενεργειακής κοινότητας και του νησιού, αλλά και να εξάγει πράσινη ενέργεια προς το διασυνδεδεμένο νησί της Ρόδου.

    Η Χάλκη αποτελεί πηγή έμπνευσης και γνώσης για τους εμπλεκόμενους, δίνοντας κατευθύνσεις για αντίστοιχες πρωτοβουλίες στο μέλλον, όμως για να υλοποιηθούν αντίστοιχες πρωτοβουλίες σε μεγαλύτερη κλίμακα χρειάζονται μεγάλες χρηματοδοτήσεις και καινοτόμα χρηματοδοτικά προγράμματα.

    Για αυτό το σκοπό, το Ταμείο Απανθρακοποίησης των νησιών αναμένεται να συγκεντρώσει 2 δισ. ευρώ και να μοχλεύσει διπλάσια κεφάλαια από ιδιωτικές επενδύσεις. Στόχος του είναι να ενισχύσει την πράσινη ενέργεια με υφιστάμενες και νέες τεχνολογίες ΑΠΕ, όπως είναι τα offshore αιολικά, να επιταχύνει τις διασυνδέσεις και να προωθήσει την πρωτοβουλία GΡ-eco Islands.

    Πηγή: cnn.gr - Photo by micheile dot com on Unsplash

  • Αυτοπαραγωγή και ενεργειακές κοινότητες επιστρατεύουν Tοπική Aυτοδιοίκηση και εταιρείες για τη μείωση του ενεργειακού κόστους
    Αυτοπαραγωγή και ενεργειακές κοινότητες επιστρατεύουν Tοπική Aυτοδιοίκηση και εταιρείες για τη μείωση του ενεργειακού κόστους

    Σε λύσεις αυτοπαραγωγής ενέργειας, ενεργειακού συμψηφισμού και ενεργειακών κοινοτήτων στρέφονται Τοπική Αυτοδιοίκηση και επιχειρήσεις για να περιορίσουν το ενεργειακό κόστος αλλά και να υποστηρίξουν ενεργειακά φτωχά νοικοκυριά. Συγκεκριμένα παραδείγματα παρουσιάστηκαν στο συνέδριο με τίτλο: «Κλιματική Ουδετερότητα- Από την φιλοδοξία στην υλοποίηση - Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην πρώτη γραμμή ευθύνης» που διοργάνωσαν χθες στα Καλάβρυτα το Δίκτυο Πόλεων με Λίμνες, το Συλλογικό σύστημα ΑΧΑΙΟΣ και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.

    Ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριος Φαρμάκης, ανέφερε μιλώντας στο συνέδριο ότι είναι σε εξέλιξη μεγάλο πρότζεκτ για την κατασκευή συνεργατικού δημόσιου φωτοβολταϊκού πάρκου με τη μέθοδο του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, που θα εξυπηρετεί τις ενεργειακές ανάγκες 12 δήμων και των αντίστοιχων δημοτικών επιχειρήσεων και οργανισμών εγγείων βελτιώσεων (συνολικά 66 φορέων της Περιφέρειας), με άμεσο όφελος για το ενεργειακό κόστος 300.000 κατοίκων, εκ των οποίων οι 150.000 είναι αγρότες. Πρόκειται, όπως είπε, για πάρκο ισχύος 107 μεγαβάτ που βρίσκεται στο στάδιο της αδειοδότησης από τον ΑΔΜΗΕ, προσθέτοντας ότι η Δυτική Ελλάδα είναι η πρώτη περιφέρεια στη χώρα εγκατεστημένης ισχύος σε ΑΠΕ.

    Ο ίδιος ανακοίνωσε ότι καταρτίστηκε master plan, που αξιοποιεί τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ ύψους 640 εκατ. ευρώ μεταξύ άλλων, σε νέα έργα και δράσεις πράσινης μετάβασης, ανακύκλωσης και κυκλικής οικονομίας αλλά και ανθεκτικότητας της Δυτικής Ελλάδας, που αντιμετωπίζει θέματα διάβρωσης των ακτών και κατολισθήσεων σε ορεινές περιοχές από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης.

    Αντίστοιχη λύση ενεργειακής αυτονομίας προωθεί ο Δήμος Αγρινίου: όπως ανέφερε ο δήμαρχος Αγρινίου και πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Παπαναστασίου, στο ίδιο στάδιο αδειοδότησης (χορήγηση όρων σύνδεσης από τον ΑΔΜΗΕ) βρίσκεται φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 18 μεγαβάτ που θα καλύψει όχι μόνο τις ανάγκες του δήμου αλλά και πολλών οικογενειών που βρίσκονται σε ένδεια κάνοντας πράξη, όπως είπε, την ενεργειακή δημοκρατία. Ζήτησε, δε, από τους διαχειριστές των δικτύων να δίνεται προτεραιότητα στην αδειοδότηση των ενεργειακών κοινοτήτων των ΟΤΑ.

    Επίσης, ο διευθυντής Περιβάλλοντος της Ολυμπίας Οδού Γεώργιος Καζαντζόπουλος, παρουσιάζοντας τα μέτρα μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας του δρόμου (εγκατάσταση φωτισμού led που προσαρμόζεται στις φωτιστικές και κυκλοφοριακές συνθήκες, αναβάθμιση των κτιρίων των ΣΕΑ, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων οδικής βοήθειας), ανέφερε ότι ως το 2025 θα εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά πάνελ κατά μήκος της οδού που θα καλύπτουν το 70% των αναγκών του δρόμου, ενώ ένα μέρος της ενέργειας θα πωλείται στο δίκτυο.

    Ο υφυπουργός στον πρωθυπουργό, αρμόδιος για Θέματα Κρατικής Αρωγής και Αποκατάστασης από Φυσικές Καταστροφές Χρήστος Τριαντόπουλος, ανέφερε ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα είναι πλέον πιο συχνά και πιο έντονα και δοκιμάζουν τις αντοχές των υποδομών που είχαν κατασκευαστεί με διαφορετικά δεδομένα και δεν δείχνουν την ανθεκτικότητα που πρέπει. Περιέγραψε επίσης το στρατηγικό σχεδιασμό για την πρόληψη των επιπτώσεων από τα ακραία φαινόμενα, την άμεση ανακούφιση των πληγέντων, την αποκατάσταση των ζημιών και την ανασυγκρότηση των περιοχών.

    Ο γενικός γραμματέας Εσωτερικών & Οργάνωσης του υπουργείου Εσωτερικών Μιχάλης Σταυριανουδάκης, σημείωσε πως στα 13 προγράμματα του «Αντώνης Τρίτσης» περιλαμβάνεται πλήθος δράσεων που αφορούν στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και στην ηλεκτροκίνηση, αναφέροντας πως το συνολικό ύψος του προγράμματος διαμορφώνεται στα 3,5 δις ευρώ, έχουν κατατεθεί συνολικά 1162 προτάσεις και μέχρι τώρα έχουν εγκριθεί 335 έργα, ύψους 1,1 δις ευρώ. Πρόσθεσε ότι οι πολιτικές εφαρμογές για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για τη διαδικασία της χρηματοδότησης των πληγέντων (με πέντε βασικά βήματα) και οι προσκλήσεις που έχουν προβλεφθεί από τα αναπτυξιακά προγράμματα "Α. Τρίτσης" και το " Πρόγραμμα Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών" αποτελούν μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης.

    Ο πρόεδρος του δικτύου πόλεων με λίμνες, Γιώργος Καπεντζώνης έθεσε θέμα ανταποδοτικών ωφελημάτων στους Δήμους περιοχών που λειτουργούν υδροηλεκτρικές μονάδες και είπε πως η τοπική αυτοδιοίκηση κινείται στην αλλαγή του ενεργειακού μοντέλου παραγωγής ενέργειας από τον ήλιο και τον αέρα και απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα. Για την ανθεκτικότητα στις συνέπειες της κλιματικής κρίσης, ο ίδιος τόνισε πως η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να κινείται προληπτικά σχεδιάζοντας έργα που προλαμβάνουν τις φυσικές καταστροφές αλλά και κατασταλτικά, αντιμετωπίζοντας τις επιπτώσεις τους αλλά και αποκομίζοντας όφελος από τη διαχείριση τους. Ενδεικτικά ο Ανδρέας Στεργίου, δήμαρχος Αργιθέας, την οποία επισκέφθηκε την περασμένη εβδομάδα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, τόνισε πως ο δήμος υλοποιεί το πρώτο πιλοτικό σχέδιο που είναι εναρμονισμένο με τον κλιματικό νόμο για τη διαχείριση των φερτών υλικών μετά από φυσικές καταστροφές.

    Ο δήμαρχος Καλαβρύτων Θανάσης Παπαδόπουλος, σημείωσε ότι οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι ορεινές περιοχές δεν είναι μόνο η κλιματική αλλαγή αλλά και η δημογραφική αποδυνάμωση που είναι αναγκαίο όπως τόνισε να αντιμετωπιστεί. Παράλληλα επισήμανε ότι τα τελευταία χρόνια της κρίσης, λόγω οικονομικής στενότητας έχει μείνει πίσω η συντήρηση κρίσιμων περιφερειακών υποδομών, και ζήτησε να δοθεί προτεραιότητα στο έργο αναβάθμισης του συνδετήριου οδικού άξονα Καλαβρύτων με την εθνική οδό.

    Τέλος, στο πλαίσιο του συνεδρίου ο πρόεδρος του δικτύου πόλεων με λίμνες κ. Καπετζώνης, από το Πανεπιστήμιο Πατρών οι Διονύσης Μαντζαβίνος αντιπρύτανης, Αλέξανδρος Κατσαούνης πρόεδρος χημικών Μηχανικών και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας Βασίλης Αϊβαλής συμφώνησαν να προωθηθεί μεταξύ τους συνεργασία για την υποστήριξη και προώθηση έργων ενεργειακής μετάβασης και κυκλικής οικονομίας.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Ομιλία Αυγερινοπούλου για το σχέδιο νόμου το ΥΠΕΝ για την απλοποίηση της αδειοδότησης νέων έργων ΑΠΕ
    Ομιλία Αυγερινοπούλου για το σχέδιο νόμου το ΥΠΕΝ για την απλοποίηση της αδειοδότησης νέων έργων ΑΠΕ

    Ομιλία στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της αδειοδοτικής διαδικασίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) πραγματοποίησε η Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου.

    Ακολουθεί το κείμενο της τοποθέτησης της Δρος Αυγερινοπούλου στην Ολομέλεια της Βουλής:

    «Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα συζητούμε ένα νομοσχέδιο το οποίο για να αξιολογηθεί ως προς την ενεργειακή, περιβαλλοντική και κλιματική του αξία, θα πρέπει να εκτιμηθεί σε σχέση με τις πλέον πρόσφατες εξελίξεις εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Το νομοσχέδιο, το οποίο έχει ήδη προετοιμαστεί πολύ νωρίτερα από την Κυβέρνηση, ανταποκρίνεται και πρωτοπορεί ως προς τους νέους στόχους που έθεσαν μόλις προχθές, 28 και 29 Ιουλίου στο Λουξεμβούργο, τα Συμβούλια των Υπουργών Ενέργειας και Περιβάλλοντος μέσα στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τη νομοθετική δέσμη για το κλίμα «Fit for 55». Ομοίως, προωθεί κατάλληλα τους στόχους της νέας Πράσινης Συμφωνίας, του πρόσφατου REPowerEU για την ενεργειακή αυτονομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και βέβαια της Σύμβασης-Πλαισίου του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή.

    Η έγκαιρη και συνεπώς επαρκής προετοιμασία της κλιματικής, ενεργειακής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας από την πλευρά της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί άλλη μια απόδειξη ότι η Ελλάδα του Κυριάκου Μητσοτάκη συνδιαμορφώνει ενεργά τον βηματισμό της κλιματικής ηγεσίας που ασκεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.

    Προωθώντας δυναμικά αυτές τις πολιτικές της Ένωσης το νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρυθμίζει σημαντικά θέματα σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό της αδειοδοτικής διαδικασίας των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και το ειδικότερο ζήτημα της συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας υψηλής απόδοσης. Ακόμη νομοθετεί υπέρ της επίτευξης δύο συγκεκριμένων καινοτόμων στόχων, πρώτον της αδειοδότησης της παραγωγής και αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας και δεύτερον της ανάπτυξης πιλοτικών θαλασσίων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών.

    Η νομοθετική ολοκλήρωση των διαδικασιών αδειοδότησης ΑΠΕ και της συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας υψηλής απόδοσης αποτελούν απαραίτητες διαδικασίες, ώστε να αυξήσουμε τη συμμετοχή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα της χώρας μας, να προχωρήσουμε στην απανθρακοποίηση της οικονομίας μας με γρηγορότερο ρυθμό και να εξασφαλίσουμε στους πολίτες, οι οποίοι υφίστανται ως σήμερα το υψηλό κόστος της ενέργειας, ηλεκτρισμό και θερμότητα με χαμηλότερο πλέον κόστος.

    Προς τούτο σημαντικά είναι και τα έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο και τα έκτακτα μέτρα μεταβατικού χαρακτήρα στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας για την άμβλυνση των οικονομικών συνεπειών της ενεργειακής κρίσης. Σύμφωνα με την υπουργική τροπολογία που κατατέθηκε αναστέλλεται η εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής για έναν χρόνο. Το μέτρο αυτό ελήφθη με τη φροντίδα τόσο της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος όσο και του ίδιου του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, με στόχο να ελαφρύνει άμεσα τα ελληνικά νοικοκυριά από τη δυσανάλογη επιβάρυνση που έχει προκληθεί από εξωγενείς παράγοντες στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Καθίσταται δε δυνατή και η αλλαγή προμηθευτή χωρίς κυρώσεις.

    Έτσι γίνεται φανερό ότι η Νέα Δημοκρατία βρίσκεται καθημερινά κοντά στους πολίτες και εφαρμόζει στην πράξη κοινωνικές πολιτικές οι οποίες ανακουφίζουν κάθε ελληνική οικογένεια.

    Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται πρόβλεψη για την αδειοδότηση και την άσκηση των δραστηριοτήτων παραγωγής και αποθήκευσης της ηλεκτρικής ενέργειας. Η δε προώθηση των τεχνολογιών αποθήκευσης της ενέργειας αποτελεί μια απόλυτη περιβαλλοντική προτεραιότητα, καθώς είναι προαπαιτούμενη για την έτι περαιτέρω παραγωγή ενέργειας από τις ανανεώσιμες πηγές. Μάλιστα το νομοσχέδιο προβλέπει τον συνδυασμό της παραγωγής ενέργειας και θερμότητας με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας με την ταυτόχρονη ενσωμάτωση τεχνολογιών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και την ταυτόχρονη δυνατότητα αποθήκευσης της ενέργειας αυτής από το δίκτυο. Προσφέρει συνεπώς τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός ολιστικού συστήματος και δίνει απάντηση στα αδιέξοδα που αντιμετώπιζαν έως τώρα οι παραγωγοί ενέργειας από τις ανανεώσιμες πηγές.

    Ομοίως ενισχύει την παραγωγή ΑΠΕ και στην περιφέρεια ρυθμίζοντας εκ νέου την ισχύ της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας.

    Τέλος, θα ήθελα να δώσω ιδιαίτερη έμφαση στην υιοθέτηση του νέου νομοθετικού πλαισίου για την ανάπτυξη πιλοτικών θαλασσίων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών. Το νομοσχέδιο περιγράφει τη διαδικασία χωροθέτησης και αδειοδότησης, το περιεχόμενο της σύμβασης σύνδεσης και της σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης, τη διαδικασία έκδοσης της ενιαίας άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας, τη διαδικασία παραχώρησης του θαλασσίου χώρου, καθώς και τις υποχρεώσεις των κατόχων των πιλοτικών θαλασσίων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών.

    Θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια στον Υπουργό κ. Σκρέκα και στην ομάδα εργασίας του Υπουργείου για την ολοκλήρωση αυτού του νομοθετικού πλαισίου. Γνωρίζουμε ότι ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για την ανάπτυξη πιλοτικών θαλασσίων πλωτών φωτοβολταϊκών σταθμών στην Ελλάδα και το νομοσχέδιο αυτό θα επιτρέψει την άμεση ανάπτυξη αυτών των έργων. Άλλωστε, σε παράκτιες χώρες με τόσο εκτεταμένο θαλάσσιο χώρο όπως η Ελλάδα, η δυνατότητα ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη θάλασσα είναι απαραίτητη. Θα μειωθούν και οι συγκρούσεις των χρήσεων γης στην ξηρά και θα δοθεί νέα ώθηση στην καινοτομία.

    Στα επόμενα βήματα, με την παράλληλη χωροθέτηση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, θα προχωρήσουμε και στην αδειοδότηση ακόμη πιο καινοτόμων μορφών παραγωγής ενέργειας από τα θαλάσσια πλωτά πάρκα, αλλά καλό θα ήταν να εξετάσουμε και συνδυασμούς περιβαλλοντικών τεχνολογιών, όπως οι τεχνολογίες απορρύπανσης της θάλασσας.

    Παράλληλα, θα αναμένουμε και την υιοθέτηση του νομοθετικού πλαισίου για το πράσινο υδρογόνο, το οποίο όπως μαθαίνουμε και αυτό προετοιμάζεται από το Υπουργείο.

    Συνεχίστε λοιπόν την καλή δουλειά, συνεχίστε να καινοτομείτε.

    Ευχαριστώ πολύ».

    (Δελτίο Τύπου)

  • Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Παράγοντας βιώσιμης ανάπτυξης
    Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας: Παράγοντας βιώσιμης ανάπτυξης

    Η οικονομική ανάπτυξη και η προστασία του περιβάλλοντος δεν είναι ασύμβατοι στόχοι.

    Ο πόλεμος στην Ουκρανία και η παγκόσμια ενεργειακή κρίση σήκωσαν φωνές διαμαρτυρίας που υποστηρίζουν ότι η «βεβιασμένη» απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα αφήνει τις οικονομίες εκτεθειμένες σε ακριβές περιπέτειες.

    Άλλοι δε έχουν υποστηρίξει ότι η επένδυση στις τεχνολογίες των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας επιβραδύνει την οικονομική ανάπτυξη και στερεί τις θέσεις εργασίας που προσέφερε επί δεκαετίες η βιομηχανία υδρογονανθράκων.

    Μόνο που οι απόψεις αυτές δείχνουν να διαψεύδονται από τα νούμερα: σύμφωνα με έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (IRENA), «η επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας θα τροφοδοτήσει την οικονομική ανάπτυξη, θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες απασχόλησης, θα ενισχύει την ανθρώπινη ευημερία και θα συμβάλλει στην εξασφάλιση ενός κλιματικά ασφαλούς μέλλοντος».

    Διπλός στόχος

    H έκθεση εκτιμά ότι ο διπλασιασμός του μεριδίου των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα έως το 2030 θα αυξήσει το παγκόσμιο ΑΕΠ έως και κατά 1,1%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια.

    Θα προσφέρει επίσης νέες ευκαιρίες απασχόλησης, καθώς οι ΑΠΕ έχουν υψηλές απαιτήσεις σε εργατικό δυναμικό και θα μπορούσαν να απασχολούν 24,4 εκατομμύρια άτομα έως το 2030.

    Το συμπέρασμα είναι ότι υπάρχουν πλέον «εμπειρικές ενδείξεις ότι η οικονομική ανάπτυξη και η προστασία του περιβάλλοντος είναι πλήρως συμβατές, και ότι η συμβατική άποψη περί συμβιβασμών είναι ξεπερασμένη και εσφαλμένη».

    Η αλήθεια βέβαια είναι ότι για την ανάπτυξη των ΑΠΕ δόθηκαν παλαιότερα απλόχερες επιδοτήσεις, μέτρο που εφαρμόζεται για την προώθηση κάθε νέας τεχνολογίας που μπορεί να βοηθήσει μελλοντικά την οικονομία, την υγεία του περιβάλλοντος και το κοινωνικό σύνολο.

    Όπως επισημαίνει το WWF Ελλάδας, «κρατικές ενισχύσεις δίνονται σε όλες τις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής, ανεξάρτητα από το ανθρακικό τους αποτύπωμα. Ενδεικτικά, μόνο κατά την τελευταία δεκαπενταετία η ενέργεια από ορυκτά καύσιμα έχει επιδοτηθεί με 15,4 δισκ. ευρώ».

    «Μέχρι σήμερα, πρακτικά έχουν υπάρξει δύο μορφές οικονομικής στήριξης για τις ΑΠΕ. Η μία αφορά την επιχορήγηση κεφαλαίου για την κατασκευή του έργου και η δεύτερη την επιδότηση της τιμής, στην οποία πωλείται η παραγόμενη ενέργεια. Και οι δύο αυτές μορφές στήριξης έχουν σήμερα είτε καταργηθεί, είτε ελαχιστοποιηθεί».

    Και αυτό επειδή η ηλιακή και αιολική ενέργεια κοστίζουν σήμερα φθηνότερα από τη λιγνιτική παραγωγή. Σύμφωνα με έκθεση της Lazard, σε διάστημα μόλις 9 ετών χρόνια το κόστος της αιολικής ενέργειας μειώθηκε κατά 69% και της ηλιακής από φωτοβολταϊκά κατά 89% ενώ σύμφωνα με στοιχεία της ΙRΕΝΑ, μόνο το 2018 το μέσο σταθμισμένο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ηλιακά πάρκα μειώθηκε κατά 26%.

    To κόστος της αδράνειας

    Όμως, ακόμα κι αν οι ΑΠΕ ήταν όντως ακριβότερες από τους υδρογονάνθρακες, η χρήση τους και πάλι θα ήταν επιβεβλημένη για την προστασία της οικονομίας, δεδομένου ότι πολυάριθμες εκθέσεις εκτιμούν ότι η αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης θα κοστίσει λιγότερο από τις πλημμύρες, τις φωτιές, τις ξηρασίες και τον μαζικό εκτοπισμό που φέρνει η άνοδος της θερμοκρασίας.

    Τον Απρίλιο, ο Λευκός Οίκος ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος του αιώνα οι φυσικές καταστροφές που συνδέονται με κλιματική αλλαγή θα κοστίζουν στον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό περίπου 2 τρισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο, ή 7,1% των εσόδων των ΗΠΑ.

    Σύμφωνα δε με περυσινή έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού και το Γραφείο για τη Μείωση του Κινδύνου Καταστροφών (UNDRR), η κλιματική αλλαγή στοιχίζει στον πλανήτη 383 εκατ. δολάρια την ημέρα.

    Ακόμα, η ασφαλιστική εταιρεία Swiss Re εκτίμησε πρόσφατα ότι οι καταστροφές που θα προκαλούνταν από την αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 2,6 βαθμούς Κελσίου μέχρι το 2050 θα μπορούσαν να μειώσει το παγκόσμιο ΑΕΠ κατά 14%.

    Τον Οκτώβριο, ο κλιματικός οικονομολόγος Νίκολας Στερν τόνισε: «Η μετάβαση στην ουδετερότητα μπορεί να μετατραπεί σε εξαιρετικό κίνητρο για μια νέα μορφή ανάπτυξης – να είναι η ιστορία της ανάπτυξης του 21ου αιώνα».

    Και όπως σχολίασε στον Guardian ο Μπομπ Γουάρντ, διευθυντής πολιτικής στο Ερευνητικό Ινστιτούτο Grantham για την Κλιματική Αλλαγή στο LSE της Βρετανίας «Οι επενδύσεις σε καθαρές υποδομές θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, ανάπτυξη και τεράστια εξοικονόμηση πόρων, ιδίως από τη στιγμή που θα εξαλείψουν την ανάγκη αγοράς των καταστροφικά ακριβών ορυκτών καυσίμων και θα αποφέρουν ακόμη μεγαλύτερα κέρδη, αν λάβουμε υπόψη το κόστος των χαμένων ζωών και θέσεων εργασίας από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την κλιματική αλλαγή, τα οποία θα αποφευχθούν».

    Και η εκτίμηση για την Ελλάδα

    Για την περίπτωση της χώρας μας, η απάντηση για την επίδραση των ΑΠΕ στην οικονομική ανάπτυξη έχει ήδη δοθεί από το 2011 από έκθεση της Επιτροπής Μελέτης Επιπτώσεων Κλιματικής Αλλαγής, η οποία προειδοποιούσε ότι αν οι σημερινές τάσεις συνεχιστούν, το κόστος για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα θα φτάσει μέχρι το τέλος του αιώνα τα 700 δισ. ευρώ, ή 300% του ΑΕΠ.

    Πηγή: In.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο