Τρίτη, 17 Νοεμβρίου 2020 17:42

Εκτός στόχου ο προϋπολογισμός: Στα 9 δισ. το πρωτογενές έλλειμμα

Γράφτηκε από την
Ad Slot
Η μεγάλη υστέρηση εσόδων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, προκάλεσε πρωτογενές έλλειμμα ύψους 9,056 δισ. ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό το διάστημα Ιανουαρίου - Οκτωβρίου

Κατά πολύ εκτός στόχου βγήκε ο προϋπολογισμός για το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2020, παρουσιάζοντας, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, πρωτογενές έλλειμμα ύψους 9,056 δισ. ευρώ, έναντι του στόχου για 3,261 δισ. ευρώ πρωτογενές πλεόνασμα. Αντίστοιχα, την ίδια περίοδο πέρυσι είχε σημειωθεί πρωτογενές πλεόνασμα 5,739 δισ. ευρώ.

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη ο οποίος δήλωσε ότι «τα φορολογικά έσοδα τον Οκτώβριο είχαν μείωση κατά 12,3%, κινήθηκαν συνεπώς καλύτερα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο λαμβανομένων υπόψη των συνθηκών. Δηλαδή τις επιπτώσεις της πανδημίας στα έσοδα από τουρισμό που επηρεάζουν τον ΦΠΑ του τρίτου τριμήνου, την μείωση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων και τα άλλα μέτρα που αποφάσισε η κυβέρνηση. Με δεδομένα τα έκτακτα υγειονομικά μέτρα περιμένουμε όμως σημαντική επιδείνωση των εσόδων στο επόμενο διάστημα, που θα απεικονίζεται στα στοιχεία για τα έσοδα το 2020 που θα καταγράφει ο υπό κατάθεση προϋπολογισμός».

Τα φορολογικά έσοδα τον Οκτώβριο είχαν μείωση κατά 12,3%, δήλωσε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης

Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, την περίοδο του Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2020, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού (γενική κυβέρνηση) ύψους 13,442 δισ. ευρώ έναντι στόχου για έλλειμμα 987 εκατ. ευρώ που έχει περιληφθεί για το αντίστοιχο διάστημα του 2020 στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020 και πλεονάσματος 906 εκατ. ευρώ που είχε σημειωθεί το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 38,403 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,787 δισ. ευρώ ή 11,1% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020. Η σημαντική αυτή υστέρηση εσόδων, παρά τα αυξημένα έσοδα ΠΔΕ, οφείλεται κυρίως, στη μείωση της οικονομικής δραστηριότητας λόγω της υγειονομικής κρίσης, στην επίπτωση από τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπισή της, καθώς και στις αυξημένες επιστροφές φορολογικών εσόδων.

Μείωση στα καθαρά έσοδα

Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 42,984 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 4,009 δισ. ευρώ ή 8,5% έναντι του στόχου. Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 35,564 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 6,052 δισ. ευρώ ή 14,5% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του 2020. Ωστόσο, σε σύγκριση με τις επικαιροποιημένες εκτιμήσεις για την περίοδο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2020 που περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Προϋπολογισμού (Draft Budgetary Plan - DBP) 2021, το οποίο κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 15 Οκτωβρίου 2020 και οι οποίες περιέχουν τις επιπτώσεις των μέτρων για την αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης, τα έσοδα από φόρους είναι μειωμένα κατά περίπου 43 εκατ. ευρώ.

Η υστέρηση αυτή από το στόχο, εκτός από την επίπτωση της υγειονομικής κρίσης, οφείλεται κυρίως:

  1. Στη μείωση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων που έχουν πληγεί από τον COVID-19,
  2. Στην καταβολή του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων σε 8 μηνιαίες δόσεις αντί των 3 διμηνιαίων δόσεων που είχαν προβλεφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020,
  3. Στην καταβολή του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων σε 8 μηνιαίες δόσεις αντί των 6 μηνιαίων δόσεων του στόχου.

Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 4,581 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 778 εκατ. ευρώ από το στόχο. Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 4,436 δισ ευρώ, αυξημένα κατά 1,681 δισ. ευρώ έναντι του στόχου.

Ειδικότερα, τον Οκτώβριο του 2020 το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4,899 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 72 εκατ. ευρώ σε σχέση με το μηνιαίο στόχο. Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 5,393 δισ. ευρώ, μειωμένα έναντι του μηνιαίου στόχου κατά 5 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από φόρους ανήλθαν σε 4,569 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 561 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2020. Ωστόσο, σύμφωνα με τις επικαιροποιημένες μηνιαίες εκτιμήσεις που προκύπτουν από τα μεγέθη που περιέχονται στο DBP, τα έσοδα από φόρους είναι μειωμένα για το μήνα Οκτώβριο 2020 κατά 137 εκατ. ευρώ. Η υστέρηση αυτή από το στόχο εκτιμάται ότι οφείλεται κυρίως στα μειωμένα έσοδα από ΦΠΑ, της περιόδου Ιουλίου - Σεπτεμβρίου 2020, για τους υπόχρεους υποβολής τριμηνιαίων δηλώσεων, καθώς και στη μείωση της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος των νομικών προσώπων που έχουν πληγεί από την πανδημία.

Αυξημένα τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ σε σχέση με τις εκτιμήσεις

Αντιθέτως, αυξημένα σε σχέση με το στόχο, εκτιμώνται τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ λόγω της παράτασης που δόθηκε για την πληρωμή της πρώτης και της δεύτερης δόσης μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Οι επιστροφές εσόδων του Οκτωβρίου 2020 ανήλθαν σε 494 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 67 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου (427 εκατ. ευρώ). Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 606 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 524 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2020 ανήλθαν στα 51,845 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 7,668 δισ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι κυριότερες αιτίες της εμφανιζόμενης απόκλισης είναι:

  1. η δαπάνη αποζημίωσης ειδικού σκοπού λόγω της πανδημίας του COVID-19 (μισθωτών και επιστημόνων) ύψους περίπου 1,450 δισ. ευρώ, η οποία πληρώθηκε από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (κατηγορία μεταβιβάσεων),
  2. η δαπάνη ενίσχυσης επιχειρήσεων με τη μορφή επιστρεπτέας προκαταβολής ύψους περίπου 2,064 δισ. ευρώ, η οποία πληρώθηκε από το υπουργείο Οικονομικών (κατηγορία μεταβιβάσεων),
  3. η δαπάνη έκτακτης επιχορήγησης προς τον ΕΦΚΑ και τον ΕΟΠΥΥ για την κάλυψη υστέρησης εσόδων από τις μειωμένες ασφαλιστικές εισφορές λόγω της πανδημίας, ύψους 489 εκατ. και 263 εκατ. ευρώ αντίστοιχα,
  4. η δαπάνη επιχορήγησης προς τον ΕΦΚΑ για τα αναδρομικά ποσά των συνταξιούχων ύψους 1,4 δισ. ευρώ,
  5. οι αυξημένες εκροές του ΠΔΕ κατά 2,279 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω των δαπανών για την αποζημίωση ειδικού σκοπού επιχειρήσεων και αυτοαπασχολούμενων ύψους 494 εκατ. ευρώ, για την επιδότηση τόκων δανείων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων ύψους 186 εκατ. ευρώ, για το μέτρο της ενίσχυσης των επιχειρήσεων με τη μορφή της επιστρεπτέας προκαταβολής ύψους 997 εκατ. ευρώ, για τη δράση ΤΕΠΙΧ ΙΙ ύψους 768 εκατ. ευρώ και για τη σύσταση ταμείου εγγυοδοσίας επιχειρήσεων λόγω της πανδημίας του COVID-19 ύψους 1 δισ. ευρώ και
  6. οι αυξημένες πληρωμές για τόκους κατά 181 εκατ. ευρώ. Με αντίρροπο χαρακτήρα κινήθηκε η υποεκτέλεση σε άλλες μείζονες κατηγορίες δαπανών, οι οποίες τροφοδοτήθηκαν με ανάλωση μέρους του αποθεματικού.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο του Ιανουαρίου - Οκτωβρίου 2020 παρουσιάζονται αυξημένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 κατά 9,383 δισ. ευρώ, με τη μεγαλύτερη αύξηση στο σκέλος του ΠΔΕ και στο σκέλος των μεταβιβάσεων, κυρίως λόγω των προαναφερόμενων αιτιών. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού τον Οκτώβριο 2020 ανήλθαν στα 7,079 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 2,666 δισ. ευρώ έναντι του στόχου λόγω της υπερεκτέλεσης των μεταβιβάσεων λόγω COVID.

Πηγή: Ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 17 Νοεμβρίου 2020 10:51

Σχετικά Άρθρα

  • Κρατικός προϋπολογισμός 2025: Εκτιμήσεις για επιπλέον έσοδα 2,5 δισ. ευρώ χωρίς επιβολή νέων φόρων
    Κρατικός προϋπολογισμός 2025: Εκτιμήσεις για επιπλέον έσοδα 2,5 δισ. ευρώ χωρίς επιβολή νέων φόρων

    Η ανάπτυξη, η μείωση της φοροδιαφυγής και η αύξηση του εισοδήματος για μισθωτούς και συνταξιούχους θα αποτελέσουν τις τρεις βασικές πηγές από τις οποίες ο κρατικός προϋπολογισμός του 2025 θα εξασφαλίσει επιπλέον έσοδα ύψους 2,5 δισ. ευρώ, χωρίς την επιβολή νέων φόρων.

    Παράλληλα, οι κρατικές δαπάνες θα αυξηθούν, δίνοντας έμφαση στη στήριξη των ευάλωτων ομάδων, μέσα από μέτρα για το στεγαστικό, το δημογραφικό και την ενίσχυση του εισοδήματος. Ο προϋπολογισμός του 2025 προβλέπει επιπλέον μέτρα στήριξης ύψους 2,94 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το 2024.

    Όλα αυτά περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή την περασμένη Δευτέρα. Ένα σημαντικό στοιχείο που επισημαίνεται στο προσχέδιο είναι η επίδραση των γεωπολιτικών εξελίξεων, οι οποίες ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά την επίτευξη των στόχων του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αναφέρει δημοσίευμα του ΑΠΕ-ΜΠΕ.

    Στο δυσμενές σενάριο για την Ελλάδα, οι παράγοντες αστάθειας μπορεί να προκύψουν από ένα αρνητικό διεθνές οικονομικό περιβάλλον, την αύξηση των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, καθώς και από πιθανή μείωση της τουριστικής ζήτησης.

    Παρά τις προκλήσεις, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκτιμά ότι θα εισπράξει επιπλέον φορολογικά έσοδα ύψους 2,47 δισ. ευρώ το 2025, αυξάνοντας τα συνολικά έσοδα από φόρους στα 68,7 δισ. ευρώ, από 66,24 δισ. το 2024, δηλαδή μια αύξηση 3,7%.

    Σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025, η αύξηση αυτή θα προέλθει τόσο από την αναμενόμενη οικονομική ανάπτυξη όσο και από τη μείωση της φοροδιαφυγής, η οποία θα ενισχυθεί από την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

    Μέχρι το 2027, τα έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αναμένεται να κυμανθούν από 2 έως 2,5 δισ. ευρώ ετησίως, με στόχο τη μείωση του κενού ΦΠΑ στο 9% μέχρι το 2026.

    Τα Έσοδα

    Τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025 προβλέπεται να φτάσουν τα 74,612 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 3,824 δισ. ευρώ ή 5,4% σε σχέση με το 2024. Αναλυτικά, τα έσοδα από τους φόρους διαμορφώνονται ως εξής:

    • Φόρος εισοδήματος: Αναμένεται να φτάσει τα 24,941 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 1,065 δισ. ευρώ ή 4,5%. Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων θα ανέλθει σε 15,052 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 878 εκατ. ευρώ, λόγω της ανάπτυξης της οικονομίας και της αύξησης του κατώτατου μισθού. Ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων θα φτάσει τα 7,972 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 180 εκατ. ευρώ.
    • Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας: Αναμένεται να μειωθούν στα 2,395 δισ. ευρώ, λόγω της μείωσης του ΕΝΦΙΑ κατά 20% για όσους ασφαλίσουν την κατοικία τους.
    • Φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών: Αναμένεται να φτάσουν τα 37,798 δισ. ευρώ, αυξημένοι κατά 1,528 δισ. ευρώ (4,2%). Από αυτά, τα έσοδα από τον ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν σε 26,508 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,254 δισ. ευρώ.

    Το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού του 2025 περιλαμβάνει μέτρα στήριξης εισοδημάτων, αντιμετώπισης του στεγαστικού και δημογραφικού προβλήματος, συνολικού ύψους 2,94 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, το συνολικό δημοσιονομικό κόστος των παρεμβάσεων για το 2025 αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,104 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2024, φτάνοντας τα 2,944 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 628 εκατ. ευρώ αφορούν παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων, με 1,112 δισ. ευρώ να προέρχονται από μειώσεις εσόδων και 484 εκατ. ευρώ από αυξήσεις. Επιπλέον, σημαντικές παρεμβάσεις ύψους 2,316 δισ. ευρώ θα γίνουν στο σκέλος των δαπανών.

    Οι δαπάνες

    Για το 2025, οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 80,562 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 4,344 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2024. Η αύξηση αυτή αποδίδεται κυρίως στην επιτάχυνση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), στην παραλαβή οπλικών συστημάτων από το Υπουργείο Εθνικής 'Αμυνας, στην κάλυψη της απώλειας εσόδων του ΕΟΠΥΥ λόγω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, στην αύξηση των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων και στην ενίσχυση των νοσοκομείων του ΕΣΥ.

    Για το 2024, οι συνολικές δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να ανέλθουν στα 76,218 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,586 δισ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού. Οι δαπάνες για παροχές προς τους εργαζόμενους θα φτάσουν τα 404 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 36 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2024. Επιπλέον, προβλέπεται δαπάνη 250 εκατ. ευρώ για το επίδομα θέρμανσης.

    Οι δαπάνες για μεταβιβάσεις σε φορείς, τόσο εντός όσο και εκτός Γενικής Κυβέρνησης, αναμένεται να διαμορφωθούν στα 34,203 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,124 δισ. ευρώ συγκριτικά με το 2024. Αυτή η αύξηση οφείλεται κυρίως στην ενίσχυση του ΕΟΠΥΥ με 525 εκατ. ευρώ, για την κάλυψη των απωλειών εσόδων από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στον κλάδο υγείας, καθώς και στην ενίσχυση των νοσοκομείων του ΕΣΥ.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021 - Αυξήθηκαν οι παράτυπες δαπάνες
    Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021 - Αυξήθηκαν οι παράτυπες δαπάνες

    Για τους αυξανόμενους χρηματοοικονομικούς κινδύνους, που απειλούν τον προϋπολογισμό της ΕΕ εξαιτίας του πρωτοφανούς ύψους του χρέους, του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και του υψηλού πληθωρισμού, προειδοποιεί το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), σε έκθεσή του που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα.

    Παράλληλα, το ΕΕΣ εκτιμά το ποσοστό σφάλματος στις δαπάνες του προϋπολογισμού της ΕΕ στο 5,6% το 2023 (από 4,2% το 2022 και 3,0% το 2021).

    Αξίζει να σημειωθεί ότι το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος συγκρίνεται με το όριο του 2%, που έχει οριστεί ως το ποσοστό σφάλματος πάνω από το οποίο παράτυπες δαπάνες θεωρούνται σημαντικές.

    Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, και το 2023 το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος στις δαπάνες από τον προϋπολογισμό της ΕΕ έχει αυξηθεί, όμως το ΕΕΣ εκφράζει ανησυχία για την αύξηση του επιπέδου του σφάλματος σε 5,6% που περιέχουν οι ύψους 191,2 δισ. ευρώ δαπάνες της ΕΕ από τον προϋπολογισμό της.

    Επιπλέον, παρατυπίες εντοπίζονται και σε τμήμα του ποσού των 48 δισ. ευρώ που δαπανήθηκε στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), του κύριου πυλώνα του Ταμείου της ΕΕ για την ανάκαμψη μετά την πανδημία (NextGenerationEU).

    Το ΕΕΣ εντόπισε πληρωμές για τις οποίες δεν πληρούνταν όλες οι προϋποθέσεις, καθώς και αδυναμίες στα συστήματα δικλείδων των κρατών μελών.

    Το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το εκτιμώμενο σφάλμα ήταν σημαντικό και διάχυτο και, για τον λόγο αυτό, διατυπώνει αρνητική γνώμη σχετικά με τις δαπάνες της ΕΕ το 2023. Το ΕΕΣ επισημαίνει ότι η σημαντική αύξηση του εκτιμώμενου ποσοστού σφάλματος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα σφάλματα που εντοπίστηκαν στις δαπάνες συνοχής, τα οποία ανέρχονται σε 9,3% (έναντι 6,4% το 2022). Μια πιθανή αιτία που αναφέρει για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εθνικές διοικήσεις να εξασφαλίσουν την κατάλληλη χρηματοδότηση των έργων συνοχής είναι η πίεση που τους ασκείται να προβούν σε δαπάνες από ανταγωνιστικά ταμεία της ΕΕ.

    Ο ΜΑΑ πάσχει από αδυναμίες του συστήματος

    Σχετικά με τις δαπάνες του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), το Ελεγκτικό Συνέδριο διατύπωσε γνώμη με επιφύλαξη. Επισημαίνει ότι μετά την πανδημία ο ΜΑΑ πάσχει από αδυναμίες του συστήματος και παράτυπες πληρωμές.

    Συγκεκριμένα, το 2023 ήταν το τρίτο έτος υλοποίησης του ΜΑΑ, στο πλαίσιο του οποίου οι χώρες της ΕΕ λαμβάνουν χρηματοδότηση, εφόσον επιτύχουν προκαθορισμένα ορόσημα και τιμές-στόχους.

    Το 2023 πραγματοποιήθηκαν 23 πληρωμές επιχορηγήσεων σε 17 κράτη μέλη.

    Το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι περίπου το ένα τρίτο των εν λόγω πληρωμών του ΜΑΑ δεν πληρούσε τους σχετικούς όρους και προϋποθέσεις. Το αποτέλεσμα ήταν έξι πληρωμές να περιέχουν σημαντικό σφάλμα. Το ΕΕΣ εντόπισε επίσης αδυναμίες στον σχεδιασμό των ορόσημων ή των τιμών-στόχου, καθώς και επίμονα προβλήματα με την αξιοπιστία των πληροφοριών που περιλαμβάνονταν στις διαχειριστικές δηλώσεις των κρατών μελών.

    Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021

    Σύμφωνα με το ΕΕΣ, το χρέος της ΕΕ αυξάνεται και επιβαρύνει όλο και περισσότερο τα οικονομικά της ΕΕ. Το συνολικό ύψος των εκκρεμών αναλήψεων υποχρεώσεων, που εάν δεν αποδεσμευθούν αντιπροσωπεύουν μελλοντικά χρέη, στα τέλη του 2023 έφθασε στο πρωτοφανές ποσό των 543 δισ. ευρώ (από 452,8 δισ. ευρώ το 2022).

    Εν τω μεταξύ, το χρέος της ΕΕ εκτινάχθηκε το 2023, φθάνοντας στα 458,5 δισ. ευρώ (από 348 δισ. ευρώ το 2022, αύξηση κατά 32%), κυρίως λόγω του δανεισμού 268,4 δισ. ευρώ για το Ταμείο Ανάκαμψης. Το χρέος της ΕΕ είναι πλέον διπλάσιο απ' ό,τι το 2021 (όταν ανερχόταν σε 236,7 δισ. ευρώ).

    Αυτό σημαίνει ότι η ΕΕ είναι πλέον ένας από τους μεγαλύτερους εκδότες χρεωστικών τίτλων στην Ευρώπη, ενώ δεν είναι σαφές αν η πρόταση της Επιτροπής για τους ιδίους πόρους θα εξασφαλίσει επαρκή έσοδα για την αποπληρωμή του χρέους του Ταμείου Ανάκαμψης. Τα δε πρόσθετα έξοδα, που συνεπάγονται τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, εκτιμάται ότι κυμαίνονται μεταξύ 17 και 27 δισ. ευρώ.

    Πληθωρισμός και πόλεμος στην Ουκρανία

    Το ΕΕΣ επισημαίνει επίσης ότι ο υψηλός πληθωρισμός εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Εκτίμησή του είναι ότι, μέχρι το τέλος του 2025, ο προϋπολογισμός της ΕΕ θα μπορούσε να χάσει σχεδόν το 13% της αγοραστικής του δύναμης. Στο τέλος του 2023, το συνολικό άνοιγμα του προϋπολογισμού της ΕΕ, με το οποίο μετράται ο κίνδυνος που συνδέεται με τις εγγυήσεις από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και τις ενδεχόμενες υποχρεώσεις, ανερχόταν σε 298 δισ. ευρώ (έναντι 248,3 δισ. ευρώ το 2022).

    Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδοτική βοήθεια της ΕΕ στην Ουκρανία, το ΕΕΣ σημειώνει ότι υπερδιπλασιάστηκε το 2023 (από 16 δισ. ευρώ σε 33,7 δισ. ευρώ) και προειδοποιεί ότι η μετάθεση στο μέλλον των κινδύνων πιθανής αθέτησης υποχρεώσεων εξόφλησης δανείων θα μπορούσε να θέσει υπό πίεση τον ενωσιακό προϋπολογισμό.

    Επιπλέον, υπογραμμίζονται οι σοβαροί κίνδυνοι που εγκυμονεί η διευκόλυνση για την Ουκρανία που δημιουργήθηκε το 2024, με στόχο την παροχή πρόσθετης χρηματοδοτικής στήριξης ύψους μέχρι και 33 δισ. ευρώ με τη μορφή δανείων, για την περίοδο 2024-2027, η οποία δεν απαιτεί οποιαδήποτε πρόβλεψη.

    Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Stephanie Lecocq
  • Μητσοτάκης: «Ο νέος προϋπολογισμός κάνει καλό στην τσέπη μας» - Οι 5 λόγοι
    Μητσοτάκης: «Ο νέος προϋπολογισμός κάνει καλό στην τσέπη μας» - Οι 5 λόγοι

    «Ο νέος προϋπολογισμός για το 2024-2025 κάνει καλό στην τσέπη μας», υποστηρίζει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης σε βίντεο, που ανέβασε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, εξηγεί, πως «περιλαμβάνει 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων. Έτσι κλείνουμε σταθερά την ψαλίδα που μας χωρίζει από τα ευρωπαϊκά εισοδήματα».

    «Όλα σε ένα πλαίσιο δημοσιονομικής σταθερότητας και υπευθυνότητας»

    «Νοικοκυρεύει κι άλλο δημόσιο χρέος διότι το μειώνει κατά σχεδόν 5 μονάδες του ΑΕΠ αυξάνοντας επιπλέον τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας και ελαφρύνοντας τις επόμενες γενιές. Κάνει πιο ισχυρή και πιο ανθεκτική την οικονομία μας διότι στοχεύει στην αύξηση των εξαγωγών των ελληνικών προϊόντων και μείωση των εισαγωγών», συμπληρώνει.

    «Κλείνει το επενδυτικό κενό που άφησε στην οικονομία μας η κρίση. Διότι συγκριτικά με το 2019 υπερδιπλασιάζει τις δημόσιες επενδύσεις που κάνουμε σε υγεία, παιδεία, ασφάλεια, πολιτική προστασία», συνεχίζει.

    Κλείνοντας το βίντεο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επισημαίνει πως «όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα πλαίσιο δημοσιονομικής σταθερότητας και υπευθυνότητας. Σε μια στιγμή που άλλες ισχυρές ευρωπαϊκές χώρες είτε βρίσκονται σε ύφεση είτε έχουν υπερβολικά ελλείμματα»

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Στη Βουλή το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού – Αναλυτικά τα μέτρα στήριξης
    Στη Βουλή το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού – Αναλυτικά τα μέτρα στήριξης

    Ο προϋπολογισμός θα είναι συντονισμένος με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα.

    Την πρώτη Δευτέρα του Οκτωβρίου, όπως σήμερα (7/10), είναι η μέρα κατάθεσης του προσχεδίου του προϋπολογισμού στη Βουλή. Ο φετινός θα είναι απολύτως συντονισμένος με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο - με αιχμή το όριο (3%) στις πρωτογενείς δαπάνες - που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα.

    Οι βασικές παραδοχές του κειμένου θα είναι οι εξής:

    • Δημόσιο Χρέος: 149,1% από 153,7% που θα διαμορφωθεί στο τέλος της φετινής χρονιάς
    • ΑΕΠ: +2,3% (μικρή επιτάχυνση από το φετινό 2,2%). Και το 2025 η Ελληνική οικονομία θα μεγεθύνεται πολύ πιο γρήγορα από τον κοινοτικό μέσο όρο
    • Πρωτογενές πλεόνασμα: 2,5%
    • Πληθωρισμός: 2,1% από 2,8% που θα κλείσει φέτος
    • Ανεργία: 9,7% επιστρέφει στα προ κρίσης επίπεδα (9,6% το 2009)
    • Επενδύσεις: +8,4%
    • Εξαγωγές: +4%
    • Εισαγωγές: +3,6%
    Τα μέτρα

    Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού περιλαμβάνονται και όλα τα μέτρα τα οποία έχουν ήδη ανακοινωθεί, ύψους 1,45 δισ. ευρώ:

    • Αύξηση συντάξεων ανάλογα με την πορεία του πληθωρισμού και του ρυθμού ανάπτυξης. Η αύξηση εκτιμάται κοντά στο 2,5%.
    • Έκτακτη οικονομική ενίσχυση 100-200 ευρώ το Δεκέμβριο σε συνταξιούχους που δεν θα δουν αύξηση στη σύνταξη τους λόγω προσωπικής διαφοράς. Αφορά περίπου 670.000 συνταξιούχους µε συντάξεις έως 1.600 ευρώ, που έχουν προσωπική διαφορά μεγαλύτερη των 10 ευρώ.
    • Επιπλέον εντός του Δεκεμβρίου θα καταβληθούν: μία επιπλέον δόση στους δικαιούχους επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ, ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ, ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδόματος ΑµεΑ του ΟΠΕΚΑ (αφορά περίπου 185.000 άτομα).
    • Οι ανασφάλιστοι υπερήλικες δικαιούχοι του αντίστοιχου επιδόματος του ΟΠΕΚΑ (περίπου 35.000) θα λάβουν ενίσχυση 200 ευρώ, επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος θα λάβουν και οι δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (περίπου 205.000).
    • Οριζόντια αύξηση στους μισθούς του Δημοσίου από την 1η Απριλίου ώστε ο εισαγωγικός να µην υπολείπεται του επιπέδου του κατώτατου μισθού.
    • Από 1η Απριλίου του 2025 θα τεθεί σε ισχύ ο νέος κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ο οποίος τώρα ανέρχεται σε 830 ευρώ με ορίζοντα να αυξηθεί στα 950 ευρώ το 2027. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων.
    • Αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος για τα περιφερειακά πανεπιστήμια από τα 1.500 ευρώ σε 2.000 ευρώ ετησίως και 2.500 σε περίπτωση συγκατοίκησης, από το τρέχον ακαδημαϊκό έτος.
    • Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ένστολων (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Λιμενικό, Ένοπλες Δυνάμεις) από 1/1/2025.
    • Νέα μείωση 1% στις ασφαλιστικές εισφορές από την αρχή του 2025. Κατά 0,5% από τις εισφορές εργαζομένων και κατά 0,5% από τις εργοδοτικές εισφορές κλάδου Υγείας
    • Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
    • Μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο µε την εφαρμογή µμηδενικού συντελεστή από το 2025.
    • Τριετής απαλλαγή φόρου εισοδήματος για κενά ακίνητα που θα ενοικιαστούν.
    • Απαλλαγή από ΦΠΑ και το 2025 στα νέα κτίρια.
    • Απαλλαγή από τον φόρο ασφαλίστρου (15%) συμβολαίων υγείας για παιδιά έως 18 ετών. Φοροαπαλλαγή οικειοθελών παροχών επιχειρήσεων υπέρ νέων γονέων.
    • Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 20% για κατοικίες έως 500.000 ευρώ που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές.
    • Αυτοτελής φορολόγηση εφημεριών ιατρών ΕΣΥ µε συντελεστή 22%.
    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Οι κρυφοί άσσοι στα έσοδα του ΥΠΟΙΚ – Τι σημαίνουν για τα πλεονάσματα
    Οι κρυφοί άσσοι στα έσοδα του ΥΠΟΙΚ – Τι σημαίνουν για τα πλεονάσματα

    Τα μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής γεμίζουν τα κρατικά ταμεία και δημιουργούν νέα δεδομένα για τη δημοσιονομική πολιτική και τους στόχους που έχουν τεθεί για τα πρωτογενή πλεονάσματα και το χρέος τα επόμενα χρόνια. Ήδη, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του εφετινού προϋπολογισμού, στο οκτάμηνο η υπέρβαση των εσόδων ανήλθε στο 1,9 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τις νεότερες εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου, τα επόμενα χρόνια αναμένεται το πλεόνασμα των εσόδων να ανέλθει σε 2-2,5 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.

    Το νέο δημοσιονομικό τοπίο θα αποτυπώνεται στις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2025 που θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Οκτωβρίου καθώς και στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα 2024-2027 που συζητείται με τις Βρυξέλλες και αναμένεται να οριστικοποιηθεί εντός του επόμενου μήνα.

    Το στίγμα αυτών των θετικών εξελίξεων έδωσε ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης με δηλώσεις του στο Bloomberg την περασμένη εβδομάδα, όπου προανήγγειλε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα εφέτος θα είναι υψηλότερο, στο 2,4% του ΑΕΠ, έναντι της αρχικής πρόβλεψης 2,1% του ΑΕΠ.

    Σε ανάλογα επίπεδα αναμένεται να κινηθούν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι στόχοι του υπουργείου Οικονομικών για το πρωτογενές πλεόνασμα και τα επόμενα χρόνια ανεβάζοντας τον πήχη συγκριτικά με τις έως τώρα προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου προγράμματος (2,1% του ΑΕΠ)

    Οι εξελίξεις αυτές, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Ελλάδα αναπτύσσεται με ποσοστό αρκετά υψηλότερο από τις άλλες χώρες της ΕΕ, δίνουν περιθώρια μεγαλύτερης ευελιξίας στο οικονομικό επιτελείο σχετικά με την πολιτική δαπανών χωρίς να διακυβεύεται η πολιτική δημοσιονομικής πειθαρχίας και ευνοούν την προσπάθεια μείωσης του χρέους. Είναι ενδεικτικό ότι λόγω της υπέρβασης των εσόδων, οι φετινές πρωθυπουργικές εξαγγελίες στη ΔΕΘ περιλάμβαναν ένα πρόσθετο πακέτο ελαφρύνσεων και ενισχύσεων ύψους 500 εκατ. ευρώ σε πλήρη συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    “Λόγω της καλύτερης από το αναμενόμενο απόδοσης του προϋπολογισμού, μπορούμε να έχουμε μεγαλύτερη αύξηση των δαπανών σε σύγκριση με τις αρχικές εκτιμήσεις", ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης στη συνέντευξή του στο Bloomberg .

    Η Ελλάδα θα είναι σε θέση να αυξήσει τις καθαρές της δαπάνες κατά "λίγο υψηλότερα από 3%" το 2025 — έναντι της αρχικής πρόβλεψης για 3% — και να συνεχίσει να τις αυξάνει με ανάλογο ρυθμό μέχρι το τέλος του 2028 , διευκρίνισε ο υπουργός.

    Σε ό,τι αφορά το δημόσιο χρέος, στο υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν τώρα μείωσή του κατά 20 μονάδες έως το τέλος του 2028. Από τα επίπεδα του 152,7% του ΑΕΠ που αναμένεται να διαμορφωθεί εφέτος εκτιμάται ότι θα περιοριστεί στο 130% του ΑΕΠ, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες η Ελλάδα να κατέβει από το υψηλότερο σκαλί των χωρών της ΕΕ με το μεγαλύτερο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.

    Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση προγραμματίζει νέα πρόωρη αποπληρωμή δανείων από το πρόγραμμα διάσωσης συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ (8,9 δισ. δολ.). Θα πρόκειται για την τρίτη πρόωρη αποπληρωμή του δανείου που έλαβε η Ελλάδα στο πρώτο πρόγραμμα διάσωσης το 2010, γνωστό ως Greek Loan Facility.

    Στο μέτωπο της φοροδιαφυγής, δύο σημαντικές παρεμβάσεις που έδωσαν τη μεγάλη ανάσα στα κρατικά έσοδα είναι αφενός ο νέος τρόπος τεκμαρτού προσδιορισμού του εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών, αφετέρου το πλέγμα μέτρων που εφαρμόζεται για την ψηφιοποίηση και τη χρήση νέων τεχνολογιών από την ΑΑΔΕ για τη σύλληψη της φορολογητέας ύλης. Μεταξύ των μέτρων αυτών είναι η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, η επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, όπως η αξιοποίηση των φορολογικών στοιχείων από την πλατφόρμα My DATA που επιτρέπουν την αυτοματοποίηση των φορολογικών ελέγχων.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Προϋπολογισμός 2025: Οι βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης - Αντίστροφη μέτρηση για τις αποφάσεις
    Προϋπολογισμός 2025: Οι βασικές προτεραιότητες της κυβέρνησης - Αντίστροφη μέτρηση για τις αποφάσεις

    Στην τελική ευθεία για την οριστικοποίηση των μεγεθών του προϋπολογισμού του 2025 εισέρχεται τις επόμενες ημέρες το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης καθώς ξεκινούν οι συσκέψεις για την λήψη των αποφάσεων που θα αποτυπώσουν τις βασικές προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής για το επόμενο έτος.

    Πρόκειται για αποφάσεις σε βασικούς τομείς της οικονομίας που θα υπαγορεύονται από τις βασικές πολιτικές και οικονομικές προτεραιότητες της κυβέρνησης μεταξύ των οποίων η στήριξη των οικονομικά ευάλωτων, παράλληλα με την ανάγκη διατήρησης της δημοσιονομικής πειθαρχίας που προβλέπουν οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες της ΕΕ, η συνέχιση της πολιτικής μείωσης των φόρων και η αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας.

    Έτσι ο νέος προϋπολογισμός θα είναι μια άσκηση ισορροπίας ανάμεσα στις υποχρεώσεις τήρησης των νέων δημοσιονομικών κανόνων που θέτουν όριο 3% στην αύξηση των πρωτογενών δαπανών το 2025 και στην ανάγκη να συνεχιστεί η πολιτική στήριξης των χαμηλών εισοδημάτων, όπως έχει εξαγγείλει ήδη η κυβέρνηση, παράλληλα με την περαιτέρω μείωση των φορολογικών βαρών. Στην εξίσωση θα πρέπει να προστεθεί η κάλυψη βασικών κατηγοριών δαπανών στις οποίες περιλαμβάνονται οι δαπάνες για τα εξοπλιστικά, για τις νέες προσλήψεις που έχουν εξαγγελθεί και για την απονομή νέων συντάξεων, όπως και αυτές που αφορούν την αντιμετώπιση των φαινομένων της κλιματικής αλλαγής.

    «Σύμμαχος» της κυβέρνησης είναι βεβαίως, οι θετικές εξελίξεις στην εκτέλεση του φετινού προϋπολογισμού λόγω της αύξησης των εσόδων και του πρωτογενούς πλεονάσματος πέραν των στόχων που έχουν τεθεί που αναμένεται να διευκολύνουν τη λήψη των αποφάσεων.

    Οι βασικές εξαγγελίες για την οικονομική πολιτική του 2025 αναμένεται να γίνουν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη από το βήμα της ΔΕΘ στις αρχές Σεπτεμβρίου. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η κυβέρνηση έχει διαμηνύσει ότι δεν θα χαρακτηρίζονται από τη λογική των παροχών, θα είναι ισορροπημένες με βάση τις δυνατότητες της οικονομίας και τις ανάγκες της κοινωνίας.

    Το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη ανακοινώσει ότι στο τέλος του έτους θα χορηγηθεί πρόσθετο επίδομα στους συνταξιούχους που δεν λαμβάνουν ετήσιες αυξήσεις λόγω προσωπικής διαφοράς. Στο πλαίσιο αυτό, δεδομένης και της θετικής πορείας του φετινού προϋπολογισμού, αναμένεται να εξεταστεί η δυνατότητα ενίσχυσης και άλλων ευάλωτων ομάδων χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων. Υπάρχουν, επίσης, εισηγήσεις για διεύρυνση της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών που έχουν εξαγγελθεί και προβλέπουν μείωσή τους 0,5% το 2025 και 0,5% το 2027.

    Οι δημοσιονομικοί στόχοι του νέου προϋπολογισμού θα εναρμονίζονται με τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης 2024-2025. Σ’ αυτό προβλέπεται ότι το πρωτογενές πλεόνασμα για το 2025 και τα επόμενα χρόνια θα διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση για την περαιτέρω μείωση του δημόσιου χρέους το οποίο αναμένεται να υποχωρήσει φέτος στο 143% του ΑΕΠ.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Παρεμβάσεις και ελαφρύνσεις συνολικού ύψους περίπου 880 εκατ. ευρώ αναμένονται στο νέο προϋπολογισμό - Ποιοι ωφελούνται
    Παρεμβάσεις και ελαφρύνσεις συνολικού ύψους περίπου 880 εκατ. ευρώ αναμένονται στο νέο προϋπολογισμό - Ποιοι ωφελούνται

    Με εστίαση στην «οροφή» στις πρωτογενείς δαπάνες, όπως άλλωστε επιτάσσουν οι Βρυξέλλες, καταρτίζεται ο νέος προϋπολογισμός. Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους απεστάλησαν από τους φορείς και τα υπουργεία οι προτάσεις τους με τις εκτιμήσεις σχετικά με τις δαπάνες και τα έσοδα για το τρέχον έτος και το 2025, και μετά τον Δεκαπενταύγουστο αναμένεται να πυκνώσουν οι σχετικές συσκέψεις στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

    Σύμφωνα με τους νέους κανόνες του Συμφώνου Σταθερότητας, το βασικό εργαλείο για τη δημοσιονομική πειθαρχία αποτελούν οι πρωτογενείς δαπάνες, οι οποίες πλέον δεν θα μπορούν να αυξηθούν περισσότερο από το όριο του 3%. Ήτοι, η Ελλάδα δεν θα μπορεί να υπερβεί το επόμενο έτος το όριο των 115 δισ. ευρώ, από περίπου 111,6 δισ. ευρώ εφέτος. Στο ασφυκτικό αυτό πλαίσιο, θα πρέπει να «χωρέσει» το σύνολο των μέτρων της κοινωνικής πολιτικής, από τις φορολογικές ελαφρύνσεις και τα επιδόματα, έως τις νέες προσλήψεις στο Δημόσιο και τις αυξήσεις στις συντάξεις.

    Παράλληλα, η χώρα θα πρέπει να εκπληρώνει τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ, ενώ, με τα έως σήμερα δεδομένα, προβλέπεται ανάπτυξη της τάξης του 2,6%, αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 2% και περαιτέρω μείωση του δημοσίου χρέους, στο 146,3% του ΑΕΠ το 2025 από 152,7% του ΑΕΠ εφέτος.

    Ωστόσο, στον νέο προϋπολογισμό θα συμπεριληφθούν οι νέες παρεμβάσεις και οι ελαφρύνσεις συνολικού ύψους περίπου 880 εκατ. ευρώ, όπως έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση.

    Θα πρόκειται για τη νέα αύξηση των συντάξεων σύμφωνα με την άνοδο του ΑΕΠ και τον πληθωρισμό (κόστος περίπου 400 εκατ. ευρώ), τη μείωση κατά 0,5% των ασφαλιστικών εισφορών (κόστος 225 εκατ. ευρώ), την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος (κόστος 120 εκατ. ευρώ), τη μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο με τη νέα μέθοδο (εκτιμώμενο κόστος περίπου 100 εκατ. ευρώ), την παράταση της αναστολής του ΦΠΑ στις νέες οικοδομές (κόστος 20 εκατ. ευρώ) και την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος (κόστος 15 εκατ. ευρώ).

    Ταυτόχρονα, τα Χριστούγεννα αναμένεται να υπάρξει και το επίδομα στους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά, το οποίο θα καλυφθεί από τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων με συντελεστή 33%, κονδύλι που υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ. Με βάση το μοντέλο ενίσχυσης των συνταξιούχων που εφαρμόστηκε πέρυσι, το επίδομα θα κυμανθεί κλιμακωτά από 100 ευρώ έως 250 ευρώ για συνταξιούχους με προσωπική διαφορά και άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων έως 1.600 ευρώ τον μήνα, και θα αφορά σε περίπου 770.000 συνταξιούχους.

    Σημειώνεται ότι στόχος των κυβερνητικών παραγόντων είναι να υπάρξει τα Χριστούγεννα και επιπλέον επίδομα σε περίπου 230.000 μακροχρόνια ανέργους, άτομα με αναπηρία και άλλους ευάλωτους πολίτες. Ουσιαστικά θα πρόκειται για το τελευταίο έκτακτο μέτρο που θα έχει τη δυνατότητα να δώσει η κυβέρνηση, μετά το «στοπ» που μπαίνει από το 2025 με το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Οι οριστικές αποφάσεις για το ύψος της ενίσχυσης, τα κριτήρια και τους δικαιούχους, θα ληφθούν στις αρχές του Σεπτεμβρίου, όταν και θα υπάρχει ασφαλής εικόνα για τα ακριβή δημοσιονομικά περιθώρια, σύμφωνα με την εκτέλεση του προϋπολογισμού εφέτος και το ύψος της ανάπτυξης.

    Ο Σεπτέμβριος, εξάλλου, θα είναι ο μήνας και του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες, και το οποίο, σύμφωνα με παράγοντες της οικονομίας, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τις όποιες γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και τις επιπτώσεις τους στις τιμές της ενέργειας.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Χατζηδάκης: Φοροελαφρύνσεις και μέτρα ενίσχυσης εισοδημάτων 870 εκατ. στον φετινό προϋπολογισμό
    Χατζηδάκης: Φοροελαφρύνσεις και μέτρα ενίσχυσης εισοδημάτων 870 εκατ. στον φετινό προϋπολογισμό

    Στο πακέτο μέτρων ύψους 870 εκατ. ευρώ, το οποίο θα περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του 2025, αναφέρθηκε από το Οικονομικών Φόρουμ των Δελφών ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης.

    Τις βασικές παρεμβάσεις που θα περιλαμβάνει ο προϋπολογισμός του 2025 σε σχέση με την ενίσχυση εισοδημάτων και τη μείωση φόρων και εισφορών παρουσίασε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

    Παράλληλα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ανακοίνωσε ότι αν οι πάροχοι δεν μειώσουν τις προμήθειες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, τότε η κυβέρνηση θα παρέμβει νομοθετικά στην κατεύθυνση αυτή.

    Ειδικότερα ο προϋπολογισμός του 2025 θα περιλαμβάνει:

    • Τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5%, κόστους 215 εκατ. ευρώ.
    • Τη μείωση, ουσιαστικά κατάργηση, του τέλους επιτηδεύματος για τους επαγγελματίες, κόστους 120 εκατ. ευρώ.
    • Τη μόνιμη επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στους αγρότες, κόστους 100 εκατ. ευρώ.
    • Την αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος (15 εκατ. ευρώ).
    • Την αύξηση των συντάξεων, η οποία με βάση το γνωστό μαθηματικό τύπο, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί περίπου στα 400 εκατ. ευρώ.
    • Την αναστολή του ΦΠΑ στις οικοδομές, κόστους 20 εκατ. ευρώ.
    «Δουλεύουμε στις προεκλογικές δεσμεύσεις»

    Πρόκειται, όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, για μέτρα συνολικού ύψους 870 εκατ. ευρώ. «Ερχόμαστε από τον Απρίλιο και σας λέμε με σχετική ακρίβεια πώς θα κινηθούμε το 2025. Αυτό δείχνει ότι έχουμε ένα επιτελείο, που δουλεύει συστηματικά, λαμβάνοντας υπόψη τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ», σημείωσε ο Υπουργός, προσθέτοντας ότι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα την επόμενη χρονιά θα είναι και πάλι ίσος με το 2,1% του ΑΕΠ.

    «Θα μείνουμε στις προεκλογικές δεσμεύσεις της Νέας Δημοκρατίας. Θα συνεχίσουμε τη σοβαρή και υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, που είναι θεμέλιο για τη γενικότερη προσπάθεια στην οικονομία», πρόσθεσε.

    Απαντώντας σε ερωτήσεις στο πλαίσιο συζήτησης, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής:

    - Για το διεθνές περιβάλλον: «Η Ελλάδα δεν είναι σε γυάλα και προφανώς επηρεάζεται από τις εξελίξεις Αλλά έχοντας περάσει την κρίση της πανδημίας και την ενεργειακή κρίση, είδαμε ότι η οικονομία έχει αντέξει και έχουμε πολύ ισχυρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το μέσο όρο της ευρωζώνης. Συνδυάζουμε τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, δηλαδή να κρατάμε τα υπερπλεονάσματα για τις δύσκολες χρονιές, με τη δική μας πολιτική βούληση, ώστε να έχουμε σταθερή, στιβαρή και υπεύθυνη δημοσιονομική πολιτική, όπως θα έκανε κάθε συνετός νοικοκύρης. Ακριβώς επειδή ζούμε σε ασταθές περιβάλλον, πρέπει να έχουμε στην άκρη περισσεύματα και να τα χρησιμοποιούμε στις δύσκολες στιγμές».

    - Για τις επενδύσεις και τις εξαγωγές: Τους επόμενους μήνες θα κατατεθεί νέο θεσμικό πλαίσιο για την ενθάρρυνση των συγχωνεύσεων επιχειρήσεων και της καινοτομίας, με φορολογικά και άλλα κίνητρα. «Έχουμε σημαντικό επενδυτικό κενό, αλλά και πολύ σημαντική αύξηση, ιδίως στις Άμεσες Ξένες Επενδύσεις, όπου σημειώθηκε ρεκόρ 20ετίας. Και στις εξαγωγές έχουμε τη μεγαλύτερη αύξηση από οποιοδήποτε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Δεν έχουμε φτάσει ακόμα, αλλά πλησιάζουμε τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», τόνισε.

    Ειδικότερα, σε σχέση με την κριτική που διατυπώνεται για υψηλή συμμετοχή του Real Estate στις επενδύσεις, ο Υπουργός τόνισε ότι το ποσοστό των επενδύσεων σε ακίνητα ως προς το σύνολο των επενδύσεων μειώθηκε κατά την περίοδο 2019 – 2023 σε 35% από 42%, που ήταν επί ΣΥΡΙΖΑ, ενώ την ίδια περίοδο το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν σημαντικά υψηλότερο (49,7%).

    - Για τα μέτρα κατά της φοροδιαφυγής και τις προμήθειες στα POS: Ο κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε ότι είναι σε εξέλιξη 11 διαφορετικές πρωτοβουλίες για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, που περιλαμβάνουν από τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS μέχρι τα μέτρα που λαμβάνονται για το λαθρεμπόριο καυσίμων. Πρόκειται, όπως είπε, για τις περισσότερες πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί στη σύγχρονη πολιτική ιστορία, οι οποίες ήδη αποφέρουν αποτελέσματα, καθώς το 2023 υπολογίζεται ότι εξασφαλίστηκαν 500 εκατ. ευρώ επιπλέον έσοδα εξαιτίας της διεύρυνσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

    Αναφερόμενος στις προμήθειες που επιβάλλονται στις συναλλαγές αυτές, υπενθύμισε ότι εκτός από τα κλασικά συστήματα υπάρχουν και τα συστήματα άμεσων πληρωμών, όπως είναι το IRIS με μηδενικές προμήθειες για τους πολίτες και πολύ χαμηλές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους επιτηδευματίες. Ξεκαθάρισε ωστόσο «ότι αν δεν υπάρξουν το επόμενο διάστημα οι εξελίξεις που όλοι ευχόμαστε, θα υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για τη μείωση των προμηθειών, ιδίως στις συναλλαγές μικρού ύψους».

    - Για τα εισοδήματα και τον πληθωρισμό: O κ. Χατζηδάκης υπενθύμισε ότι ο κατώτατος μισθός –αντίστοιχα είναι τα στοιχεία και για τον μέσο μισθό– έχει αυξηθεί σωρευτικά από το 2019 κατά 27,7%, ενώ ο πληθωρισμός το ίδιο διάστημα μαζί με την εκτίμηση για το 2024 είναι 16,5%. Δηλαδή χαμηλότερος από την αύξηση των εισοδημάτων. Τόνισε δε ότι αυτό εν πολλοίς εξηγεί και την εκλογική νίκη της Νέας Δημοκρατίας το 2023. «Ασφαλώς έχει επηρεαστεί η οικονομία από την κρίση όπως και από τις άνευ προηγουμένου φυσικές καταστροφές», σημείωσε ο υπουργός τονίζοντας ωστόσο ότι την ίδια στιγμή είμαστε στην κορυφή του πίνακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς την αύξηση του Α.Ε.Π.

    «Αυτός είναι ο καλύτερος δρόμος για να πετύχουμε την πραγματική σύγκλιση. Τα επόμενα χρόνια όπως θα αποτυπώνεται και στο πρόγραμμα που θα κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιδιώξουμε μέσο ρυθμό ανάπτυξης 2,5%».
    Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση για τις πολιτικές εξελίξεις σε σχέση με τις ευρωεκλογές, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε ότι το πρόβλημα της Νέας Δημοκρατίας είναι διττό: αφενός ότι κάποιοι στην Ελλάδα (αλλά και σε όλη την Ευρώπη) θεωρούν ότι αυτές οι εκλογές δεν έχουν τόση σημασία και αφετέρου ότι η Νέα Δημοκρατία πηγαίνει «επικίνδυνα καλά» στις δημοσκοπήσεις.

    «Εμείς λέμε ότι οι ευρωεκλογές έχουν σημασία για την σοβαρή, υψηλού επιπέδου εκπροσώπηση της χώρας στην ευρωβουλή, ιδιαίτερα μετά τα προβλήματα που είχε η εικόνα της Ελλάδας την προηγούμενη δεκαετία. Έχει σημασία ποιοι θα πάνε, δεν μπορεί να εξάγουμε την γραφικότητα στις Βρυξέλλες. Επιπλέον, οι ευρωεκλογές παράγουν πολιτικά μηνύματα. Αν προκύψει ένα πολιτικό μωσαϊκό, αυτό θα είναι αρνητικό για την οικονομία.

    Η κυβέρνηση προφανώς θα συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις αγνοώντας το πολιτικό κόστος, αλλά το θετικό αφήγημα που υπάρχει διεθνώς για την οικονομία θα «νερώσει». Το 2023 πήραμε 41% και έκτοτε διερωτώμαι τι έχει χειροτερέψει στην οικονομία και συνολικά στη χώρα. Δεν ισχυρίζομαι ότι είμαστε αλάνθαστοι και τα κάναμε όλα τέλεια, αλλά πρέπει να δούμε το πράγμα πιο ψύχραιμα και σφαιρικά», κατέληξε.

    Πηγή: Cnn.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς