Οικονομία

Τουρισμός: Βραχύβια ήταν η φετινή σεζόν σημειώνουν οι ξενοδόχοι

Τουρισμός: Βραχύβια ήταν η φετινή σεζόν σημειώνουν οι ξενοδόχοι

«Πήραμε ένα «rebound» καλύτερο του αναμενόμενου. Και αυτό δεν αφορά μόνον τον Αύγουστο» είπε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ), Αλέξανδρος Βασιλικός κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου που παραχώρησε σήμερα Τετάρτη 10 Νοεμβρίου, σημειώνοντας, πάντως, ότι μπροστά μας έχουμε ένα βαρύ χειμώνα με τις προκλήσεις να διαδέχονται η μία την άλλη. Άλλωστε ακόμα και η European Travel Commission (ETC) στη χθεσινή έκθεση της, διαπιστώνει ότι η ουσιαστική ανάκαμψη της αγοράς δεν θα επιτευχθεί πριν το 2024.

Αναφορικά με τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού τη φετινή τουριστική περίοδο, ήταν καλύτερες από το αναμενόμενο ως προς την ανθεκτικότητα της φιλοξενίας, ωστόσο η σεζόν στη χώρα μας αποδείχτηκε βραχύβια, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας για την εξέλιξη τιμής και πληρότητας περιόδου Ιουνίου - Οκτωβρίου 2021, που διενήργησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Επιμελητηρίου.

Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος ΞΕΕ
Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος ΞΕΕ

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, η ανάκαμψη του τουρισμού δεν ήταν οριζόντια και η διάρκεια της φετινής τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα ήταν βραχύβια. Η μέση πληρότητα στα ανοιχτά ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας έφτασε στην κορύφωσή της σε ποσοστό 83,7% την εβδομάδα από τις 9 έως 15 Αυγούστου, με τις συνεχούς λειτουργίας μονάδες το ίδιο διάστημα να σημειώνουν πληρότητα 70,8%.

Παράλληλα η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων (με αναγωγή στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού δηλαδή λαμβάνοντας υπόψη και τα κλειστά ξενοδοχεία) άγγιξε τον Αύγουστο το 74,8% όταν την αντίστοιχη περίοδο του 2020 η πληρότητα στα ξενοδοχεία της χώρας διαμορφώθηκε στο 29,8%, αποτέλεσμα που κατά το ΞΕΕ, δικαιώνει την απόφαση της πολιτείας για άνοιγμα του τουρισμού στα μέσα του περασμένου Μαΐου.

Ο Σεπτέμβριος ξεκίνησε με εξαιρετικές επιδόσεις, οι οποίες έφθιναν σταδιακά κατ΄αναλογία του αριθμού των ξενοδοχείων που έκλειναν. Η πληρότητα διαμορφώθηκε μεσοσταθμικά στο 58,4% έχοντας όμως ξεκινήσει από σχετικά υψηλά επίπεδα. Η πτώση αποδίδεται στο σταδιακό κλείσιμο των ξενοδοχείων της περιφέρειας, αλλά και στη χαμηλή πληρότητα των μονάδων της Αττικής η οποία απέχει αρκετά από τις κανονικές επιδόσεις τους, τους μήνες Σεπτέμβριο – Οκτώβριο καθώς οι αγορές επιχειρηματικών ταξιδιών, συνεδρίων και εκθέσεων δεν έχουν ανακάμψει ακόμη. Μεσοσταθμικά επίσης τον Οκτώβριο σε Κρήτη και Νησιά Νοτίου Αιγαίου η πληρότητα ανήλθε στο 58,9% και 55,7% αντίστοιχα, ποσοστό που καταδεικνύει ότι στις περιοχές αυτές καταγράφηκε μετατόπιση της τουριστικής περιόδου, δεδομένου ότι η σεζόν ξεκίνησε ουσιαστικά στις αρχές Ιουλίου.

Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, τα 4 και 5 αστέρων ξενοδοχεία παρουσίασαν τις υψηλότερες πληρότητες καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν. Ωστόσο, στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί πως το 76% των ελληνικών ξενοδοχείων ανήκει στις κατηγορίες 3, 2 και 1 αστεριών.

Επίσης, διαπιστώθηκε ότι οι υψηλότερες επιδόσεις καταγράφηκαν στις περιφέρειες Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου.

«Πήραμε ένα «rebound» καλύτερο του αναμενόμενου. Κι αυτό δεν αφορά μόνον τον Αύγουστο. Η αξία αυτού του «rebound» φαίνεται ήδη στα τουριστικά έσοδα και θα φανεί έτι περαιτέρω στα δημόσια έσοδα του κράτους και στις τσέπες των πολιτών, ενόψει ενός δύσκολου χειμώνα. Ενός χειμώνα με τις προκλήσεις να διαδέχονται η μια την άλλη, όπως συμβαίνει τώρα, με την ραγδαία αύξηση του αριθμού των κρουσμάτων και τη συνακόλουθη έξαρση της πανδημίας, με τη διεθνή κρίση του ενεργειακού κόστους και τις έντονα ανατιμητικές τάσεις στα προϊόντα» επεσήμανε ο κ. Βασιλικός σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας.

Ο πρόεδρος του ΞΕΕ αναφέρθηκε και στο πρόβλημα εξεύρεσης προσωπικού, σημειώνοντας ότι σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, αποχώρησε από τον κλάδο, το 22 - 25% των εργαζόμενων.

Όπως υπογράμμισε, η εικόνα της χώρας μας έχει ενισχυθεί και αυτό αποτυπώνεται στην ισχυρή ζήτηση για το 2022. «Δεν θα πρέπει όμως να ξεχάσουμε πως οι προκλήσεις είναι εδώ και έχουμε μπροστά μας 6 μήνες αβεβαιότητας και σκληρής δουλειάς σε δύο στρατηγικούς άξονες:

Τη συνέχιση της στήριξης των επιχειρήσεων που ακόμα πλήττονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας - το ευρωπαϊκό πλαίσιο state aid έχει εξάλλου παραταθεί μέχρι τον Ιούνιο του 2022 για αυτόν τον σκοπό. Η άρση των μέτρων στήριξης δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι οριζόντια σε ένα περιβάλλον με παντελή έλλειψη προκαταβολών και κατηγορίες ξενοδοχείων να συνεχίζουν να υπολειτουργούν στις πόλεις και τους ορεινούς όγκους.

Τον μακροχρόνιο σχεδιασμό προκειμένου να χτίσουμε την επόμενη ημέρα της φιλοξενίας, ο οποίος είναι στρατηγικής σημασίας για τη φυσιογνωμία της χώρας, τη σταθερή και διατηρήσιμη ανάπτυξή της, το ανθρώπινο δυναμικό της, τον βιώσιμο και κλιματικά ουδέτερο χαρακτήρα της οικονομίας της, την καινοτομία των υπηρεσιών της και την ποιότητα της καθημερινότητάς της».

Πηγή: Εthnos.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

tsoukalas popup