Σάββατο, 28 Μαϊος 2022 19:04

Με σπασμένα φρένα η άνοδος στις τιμές της βενζίνης: Φόβοι ότι θα φτάσει στα 3 ευρώ το λίτρο και σενάρια για νέο κύκλο Fuel Pass

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Προβληματισμός επικρατεί στο οικονομικό επιτελείο για την ανοδική πορεία που καταγράφουν οι τιμές της βενζίνης, με τις αυξήσεις στα καύσιμα να αναμένονται ακόμη μεγαλύτερες τις επόμενες ημέρες και σε ορισμένα σημεία της χώρας να φλερτάρουν με τα 3 ευρώ το λίτρο.

Σε αυτό το πλαίσιο, πληθαίνουν τα σενάρια για νέο κύκλο επιδόματος καυσίμων – του γνωστού Fuel Pass- από τον Ιούλιο.

Πολύ μεγάλες αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης

Η κατάσταση φαίνεται πως δεν καλυτερεύει στο μέτωπο της αγοράς καυσίμων: Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων, Γιώργος Ασμάτογλου, μιλώντας στο OPEN και την εκπομπή «Τώρα Ό,τι Συμβαίνει», προειδοποίησε για αυξήσεις που θα φτάνουν έως και τα 2,5 λεπτά την ημέρα.

Εάν αυτές οι προβλέψεις επαληθευτούν, το 2,20 ευρώ/λίτρο που είναι η μέση τιμή στην Αττική θα γίνει 2,30 ευρώ/λίτρο, ενώ το 2,60 ευρώ/λίτρο που ισχύει στη νησιωτική χώρα, θα εκτοξευτεί στα 2,70 ευρώ/λίτρο.

«Αν συνεχίσει να πηγαίνει έτσι, δεν νομίζω ότι θα σταθεί στο 2,80 στις υψηλές τιμές», είπε ο κ. Ασμάτογλου, κάτι που σημαίνει ότι θα δούμε σύντομα την τιμή της βενζίνης να «σκαρφαλώνει» στα 3 ευρώ!

Ο λόγος που συνεχίζεται το ράλι ανόδου είναι «η κερδοσκοπία που γίνεται μεταξύ της διαμόρφωσης της τιμής στο αργό μέχρι το διυλισμένο προϊόν, για τις χώρες της Ν. Ευρώπης και ειδικότερα για την Ανατολική Μεσόγειο, όπου βρίσκονται Ιταλία και Ελλάδα», υπογράμμισε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα είναι σε επίπεδα... Μονακό.

Αναφερόμενος στον φόρο καυσίμων, τόνισε ότι υπάρχει μείωση στις πωλήσεις άρα και των εσόδων και ο ΦΠΑ καλύπτει αυτή τη χασούρα.

Fuel Pass: Ανοιχτό το ενδεχόμενο επέκτασης τον Ιούλιο

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, κυκλοφορούν ήδη σενάρια να επεκταθεί και μετά τον Ιούνιο η επιδότηση καυσίμων. Αυτό είπε πρόσφατα, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας. «Προσπαθούμε κάθε φορά να δημιουργούμε δημοσιονομικό χώρο ξέροντας ότι θα έχουμε ελλείμματα, ώστε να ενισχύουμε όσο μπορούμε περισσότερο νοικοκυριά και επιχειρήσεις», δήλωσε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι είναι πρόωρο να μιλάμε τώρα για επέκταση της επιδότησης, δεδομένου ότι το τρέχον πρόγραμμα λήγει στο τέλος Ιούνιου.

«Με τα σημερινά δεδομένα ο δημοσιονομικός χώρος της χρονιάς εξαντλήθηκε, γιατί μειώσαμε φόρους και επιδοτήσαμε γενναία και αναδρομικά και για έναν χρόνο μετά το ηλεκτρικό ρεύμα. Ένα μέτρο που αγγίζει τα 1,1 δισ. ευρώ», δήλωσε χαρακτηριστικά μιλώντας στον ΣΚΑΪ.

Ωστόσο, επισήμανε ότι με βάση την εκτέλεση του προϋπολογισμού και με την πορεία του τουρισμού, η κυβέρνηση βρίσκει δημοσιονομικό χώρο για να στέκεται κοντά στην κοινωνία όσο περισσότερο μπορεί. «Αισιοδοξώ ότι θα βρεθεί δημοσιονομικός χώρος, όμως θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να επεκτείνουμε τον ΦΠΑ σε εστίαση, μεταφορές και γυμναστήρια, να καταργήσουμε την εισφορά αλληλεγγύης, αλλά και για το δημόσιο και τους συνταξιούχους», τόνισε. Σημείωσε ότι με βάση τα στοιχεία της 6ης Μαΐου στην Ευρώπη, η Ελλάδα έχει δώσει διπλάσιους πόρους από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

Πώς γίνεται η αίτηση για το Fuel Pass

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η καταβολή του Fuel Pass, δηλαδή της ενίσχυσης για τα καύσιμα, του επιδόματος βενζίνης, που έχει στόχο να απορροφήσει μέρος από το αυξημένο κόστος των καυσίμων.

Υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επιλέξουν την είσπραξη της επιδότησης καυσίμου σε τραπεζικό λογαριασμό ή την δημιουργία άυλης ψηφιακής κάρτας (στην οποία θα τους πιστωθούν επιπλέον 5 ευρώ) η οποία χρησιμοποιείται αποκλειστικά σε πρατήρια καυσίμων.

Για πρόσβαση και αίτηση στην πλατφόρμα για το Fuel Pass πατήστε εδώ: https://vouchers.gov.gr/

Υπενθυμίζεται, ότι το ποσό της ενίσχυσης κυμαίνεται από 30 έως 50 ευρώ και εξαρτάται από τον τύπο του οχήματος και την κύρια κατοικία του δικαιούχου.

Τα βήματα της αίτησης:

Η ΚΥΑ περιγράφει τα βήματα για την πίστωση του επιδόματος βενζίνης:

  • Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας οι δικαιούχοι αιτούνται την έκδοση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας στην οποία πιστώνεται το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης. Η ψηφιακή κάρτα εκδίδεται από τράπεζα
  • Η είσοδος του δικαιούχου στην ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω gov.gr πραγματοποιείται με τους κωδικούς taxisnet
  • Μετά την είσοδό του στην εφαρμογή ο αιτών συμπληρώνει και επικαιροποιεί τα στοιχεία επικοινωνίας του και, ειδικότερα, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου, και αιτείται την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας και την πίστωση του σχετικού ποσού σε αυτήν.
  • Μετά την ολοκλήρωση της αίτησης και εφόσον επαληθευθεί η ιδιότητά του ως δικαιούχου, η Κοινωνία της Πληροφορίας διαβιβάζει εγκριτική απόφαση στην τράπεζα και εμβάζει αμελλητί το χρηματικό ποσό που αντιστοιχεί στον δικαιούχο.
  • Ακολούθως, η τράπεζα ενημερώνει τον δικαιούχο για τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει για την ενεργοποίηση της κάρτας και την πίστωση του χρηματικού ποσού, αποστέλλοντας: α) γραπτό μήνυμα (sms) στον αριθμό κινητού τηλεφώνου που έχει δηλώσει ο δικαιούχος στην ειδική εφαρμογή, με ενσωματωμένες οδηγίες και β) μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) στην ηλεκτρονική διεύθυνση που έχει δηλώσει ο δικαιούχος στην ειδική εφαρμογή με ενσωματωμένο σύνδεσμο για την ενεργοποίηση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας. Μετά την είσοδο στον ανωτέρω σύνδεσμο, ο δικαιούχος δημιουργεί προσωπικό κωδικό πρόσβασης (password) και λαμβάνει κωδικό επιβεβαίωσης, με νέο γραπτό μήνυμα (sms), προκειμένου να ενεργοποιήσει την ψηφιακή χρεωστική κάρτα του.
  • Το χρηματικό ποσό που πιστώνεται στην χρεωστική κάρτα, δύναται να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τον δικαιούχο για την πραγματοποίηση αγοράς καυσίμων και δεν είναι εφικτή οποιαδήποτε μεταφορά σε τρίτο πρόσωπο, εκτός των ανωτέρω ή η ανάληψή του.
  • Η ψηφιακή χρεωστική κάρτα παραμένει ενεργοποιημένη έως την 31η.7.2022, μετά την πάροδο της οποίας το πιστωτικό ίδρυμα ή ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός υποχρεούται άμεσα να την απενεργοποιήσει.
  • Για τους δικαιούχους που επιλέγουν τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά πέντε (5) ευρώ

Τα ποσά

Προβλέπεται ποσό ενίσχυσης 50 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 35 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία στις Περιφέρειες:

  • Βορείου Αιγαίου,
  • Νοτίου Αιγαίου,
  • Ιονίων Νήσων,
  • Κρήτης,
  • Περιφερειακή Ενότητα Νήσων της Περιφέρειας Αττικής,
  • Περιφερειακή Ενότητα Σποράδων της Περιφέρειας Θεσσαλίας,
  • Περιφερειακή Ενότητα Θάσου Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης,
  • Νήσο Σαμοθράκη της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου,
  • Νήσο Αμμουλιανή της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής

40 ευρώ για ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και 30 ευρώ για ιδιοκτήτες μοτοσικλετών με κύρια κατοικία στην υπόλοιπη Ελλάδα

Τρόποι πίστωσης της οικονομικής ενίσχυσης

Το επίδομα βενζίνης πιστώνεται στον δικαιούχο είτε:

  • σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα, που εκδίδεται ειδικά για τον σκοπό αυτόν από τράπεζα ή
  • σε τραπεζικό λογαριασμό επιλογής του.

Διαδικασία πίστωσης σε τραπεζικό λογαριασμό

  • Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας των αιτήσεων, οι δικαιούχοι μπορούν να ζητούν την πίστωση του επιδόματος σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους.
  • Ο δικαιούχος μπαίνει στην πλατφόρμα με τους κωδικούς taxisnet, συμπληρώνει και επικαιροποιεί τα στοιχεία επικοινωνίας του (email, κινητό τηλέφωνο) ενώ συμπληρώνει και τον αριθμό του προσωπικού τραπεζικού λογαριασμού του και αιτείται την πίστωση του σχετικού ποσού στον λογαριασμό αυτόν.

Μετά την ολοκλήρωση της αίτησης και εφόσον επαληθευθεί η ιδιότητά του ως δικαιούχου, η Κοινωνία της Πληροφορίας διαβιβάζει εγκριτική απόφαση στην τράπεζα για τον σκοπό της πίστωσης του ποσού της οικονομικής ενίσχυσης, και εν συνεχεία εμβάζει, στο πιστωτικό ίδρυμα το χρηματικό ποσό που αντιστοιχεί στον δικαιούχο.

Πηγή: ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 28 Μαϊος 2022 19:05

Σχετικά Άρθρα

  • Τρόφιμα: Φόβος για αύξηση των τιμών έως και 50%; Η κλιματική αλλαγή φέρνει καύσωνα διαρκείας στην ακρίβεια
    Τρόφιμα: Φόβος για αύξηση των τιμών έως και 50%; Η κλιματική αλλαγή φέρνει καύσωνα διαρκείας στην ακρίβεια

    Τα τρόφιμα θα ακριβύνουν από 30% ως 50% την επόμενη δεκαετία αν συνεχιστεί η άνοδος της θερμοκρασίας στην Ευρώπη, προειδοποιούν επιστήμονες

    Σύντομα, το μεγάλο πρόβλημα, δεν θα είναι δεν θα είναι μόνο οι υψηλές τιμές στα τρόφιμα, αλλά οι ελλείψεις σε μια σειρά από αγροδιατροφικά προϊόντα, εξαιτίας και της κλιματικής αλλαγής.

    Πρόκειται για μια προειδοποίηση που ακούμε όλο και πιο συχνά από φορείς της βιομηχανίας τροφίμων και του οργανωμένου λιανεμπορίου, και στην Ελλάδα.

    Ο επιχειρηματίας και πρόεδρος του ΣΕΒ Σπύρος Θεοδωρόπουλος, έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι έχουμε περάσει πλέον στο επόμενο στάδιο της κρίσης, όπου από την ακρίβεια στις τιμές έχουμε φτάσει στις ελλείψεις τροφίμων και πρώτων υλών. «Κάποια προϊόντα απλώς θα πάψουν να υπάρχουν. Και θα είναι αυτά που θα χτυπηθούν περισσότερο από την κλιματική κρίση. Αν δεν συνέλθει, για παράδειγμα, ο πορτοκαλεώνας της νότιας Αμερικής, ο μεγαλύτερος του κόσμου, που θα βρίσκουμε πορτοκάλια;», είχε πει χαρακτηριστικά σε συζήτηση με δημοσιογράφους.

    Η κλιματική κρίση «θρέφει» τον πληθωρισμό στα τρόφιμα

    Το επιχείρημα ότι η κλιματική κρίση και ο πληθωρισμός των τροφίμων είναι φαινόμενα αλληλένδετα δεν είναι καινούργιο. Επανήλθε δριμύτερο στο δημόσιο διάλογο το 2022, όταν ο πόλεμος στην Ουκρανία, σε συνδυασμό με μια σειρά ακραία καιρικά φαινόμενα στις χώρες της Ασίας και της Νότιας Αμερικής, εκτόξευσαν τις τιμές σε βασικά διατροφικά αγαθά.

    Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Γκράνθαμ για την Κλιματική Αλλαγή και το Περιβάλλον (Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment), η αστάθεια των τιμών τείνει να γίνει εγγενές χαρακτηριστικό στα παγκόσμια συστήματα τροφίμων, που είναι πλέον όλο και πιο διασυνδεδεμένα. Το πανεπιστημιακό ερευνητικό κέντρο του Imperial College του Λονδίνου, έχει διεξάγει εκτενείς έρευνες για τη σχέση της διατροφικής κρίσης με την κλιματική αλλαγή.

    Οι ολοένα πιο έντονοι καύσωνες, που αναμένεται να πλήξουν την Ευρώπη ως και το 2035, θα ενισχύσουν τον πληθωρισμό των τροφίμων κατά 30-50%.

    Νέα έρευνα, αυτή τη φορά από γερμανικό πανεπιστημιακό ινστιτούτο (Potsdam Institute for Climate Impact Research), παρουσιάζει ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία για το πώς η υπερθέρμανση του πλανήτη, εντείνει τις πληθωριστικές πιέσεις στις τιμές των τροφίμων.

    Όπως αναφέρει η περιβαλλοντική επιθεώρηση Carbon Brief, οι ερευνητές συνδύασαν κλιματικά δεδομένα με περισσότερες από 27.000 μηνιαίες παρατηρήσεις δεικτών τιμών καταναλωτή για τρόφιμα που καταναλώνονται στο σπίτι και σε εστιατόρια σε 121 χώρες. Με βάση τη συνδυαστική αυτή καταγραφή, οι ερευνητές ποσοτικοποίησαν την επίδραση που είχαν οι θερμοκρασίες στον πληθωρισμό σε βάθος 25ετίας.

    Ευρώπη: Η ακραία ζέστη ανεβάζει τον πληθωρισμό των τροφίμων

    Η μελέτη του Potsdam Institute συμπεραίνει ότι οι υψηλές θερμοκρασίες αυξάνουν «επίμονα» τον πληθωρισμό των τροφίμων τόσο σε χώρες με υψηλά όσο και σε χώρες με χαμηλά εισοδήματα. χώρες χαμηλού εισοδήματος.

    Συγκεκριμένα, οι ερευνητές διαπίστωσαν, ότι η υψηλότερη θερμοκρασία κατά τη διάρκεια των ήδη θερμότερων μηνών προκάλεσε τις μεγαλύτερες αυξήσεις στον πληθωρισμό των τροφίμων. Αυτό «συνεπάγεται βραχυπρόθεσμες αυξήσεις του πληθωρισμού από εξαιρετικά θερμές περιόδους», γράφουν οι συγγραφείς – συμπεριλαμβανομένου του έντονου καλοκαιριού του 2022.

    Ο παραπάνω χάρτης, που βασίζεται σε δεδομένα από αυτή τη μελέτη, δείχνει πόσο το θερμότερο καλοκαίρι της Ευρώπης που έχει καταγραφεί ποτέ, επηρέασε τον ετήσιο πληθωρισμό τροφίμων.

    Ακριβότερα ως 50% τα τρόφιμα λόγω ζέστης

    Το καλοκαίρι του 2022 οι ευρωπαϊκές χώρες, αντιμετώπισαν «ασυνήθιστα έντονους και εκτεταμένους» καύσωνες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της ΕΕ. Η ζέστη έσπασε ρεκόρ, συνέβαλε στο ξέσπασμα πυρκαγιών, σκότωσε περισσότερους από 60.000 ανθρώπους και επηρέασε εκατοντάδες εκατομμύρια άλλους.

    Ο καύσωνας επηρέασε το κόστος των τροφίμων, σύμφωνα με τη μελέτη, με τον πληθωρισμό των τροφίμων να αυξάνεται κατά 0,43-0,93 ποσοστιαίες μονάδες.

    Ο ευρωπαϊκός πληθωρισμός τροφίμων ποικίλλει κάθε χρόνο, μένοντας γενικά κάτω από το 5%, αλλά μπορεί να εκτοξευθεί πολύ υψηλότερα. Τα ποσοστά εκτοξεύτηκαν έως και 19% κατά τη διάρκεια ορισμένων περιόδων του 2022 και του 2023.

    Ο πληθωρισμός των τροφίμων και της ενέργειας αυξήθηκε απότομα το 2022, ειδικότερα, για διάφορους άλλους λόγους, συμπεριλαμβανομένης της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και της αυξημένης ζήτησης στον απόηχο της πανδημίας Covid-19.

    Η μελέτη προειδοποίησε επίσης ότι οι πιο έντονοι καύσωνες, που αναμένεται να πλήξουν την Ευρώπη ως και το 2035, θα ενισχύσουν τον πληθωρισμό των τροφίμων κατά 30-50%.

    Ο Δρ Maximilian Kotz, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Ινστιτούτο του Πότσνταμ για την έρευνα των κλιματικών επιπτώσεων, εξεπλάγη από το πόσο ισχυρός θα είναι ο αντίχτυπος της κλιματικής αλλαγής στις τιμές των τροφίμων.

    Ο ίδιος θεωρεί ότι για να μειωθούν οι κίνδυνοι, είναι απαραίτητη καταρχάς η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και η προσαρμογή της παραγωγικότητας της γεωργίας.

    Πηγή: in.gr

  • Στα αποκαΐδια της φωτιάς, φουντώνει η ακρίβεια: Τρόφιμα, καύσιμα, ενέργεια, τραβάνε την ανηφόρα
    Στα αποκαΐδια της φωτιάς, φουντώνει η ακρίβεια: Τρόφιμα, καύσιμα, ενέργεια, τραβάνε την ανηφόρα

    Η ακρίβεια ενισχύεται εκ νέου, με τα σενάρια ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή και την αστάθεια στην εσωτερική αγορά. Λειψυδρία, πανώλη και πυρκαγιές, πλήττουν την ντόπια πάραγωγή.

    Η ακρίβεια που δεν έφυγε ποτέ, ενισχύεται από τον κίνδυνο περαιτέρω ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με τους εγχώριους παράγοντες αποσταθεροποίησης: Λειψυδρία, πανώλη, τώρα και η πίεση στον προϋπολογισμό από τις πυρκαγιές, δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, που ενισχύει εκ νέου τις πληθωριστικές πιέσεις. Ενώ ακόμα δεν έχει κατακαθίσει ο καπνός από τις καταστροφικές φωτιές στην Αττική, μια νέα φωτιά φουντώνει, με ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά.

    Οι σταθερά υψηλές τιμές των ναύλων για τα κοντέινερ μεταφοράς εμπορευμάτων, οι καθυστερήσεις στην τροφοδοσία από τις αγορές της Ασίας, η άνοδος στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου (σχεδόν 9% σε μία μόλις εβδομάδα για το Βrent) και οι προβλέψεις για άνοδο στο φυσικό αέριο – με βάση τα μακροοικονομικά μοντέλα των αναλυτών, δημιουργούν νευρικότητα και στην εγχώρια αγορά.

    Η ακρίβεια… στα τσιγκέλια

    Παράλληλα όμως με τα δυσοίωνα σενάρια, οι καταναλωτές έχουν αρχίσει ήδη να βλέπουν ανατιμήσεις, πριν η επαπειλούμενη γεωπολιτική κρίση κορυφωθεί.

    Το κόστος για το σημερινό τραπέζι του Δεκαπενταύγουστου, για όσους γιορτάζουν με ψητό αρνί, αλλά και για τα εκατοντάδες πανηγύρια στην επικράτεια τις επόμενες ημέρες, , θα είναι αυξημένο ως και 80%, σε σύγκριση με το Πάσχα. Η απαγόρευση μετακίνησης και σφαγής ντόπιων αιγοπροβάτων, που διαρκεί ήδη τρεις εβδομάδες, ως τις 19 Αυγούστου, με την πιθανότητα παράτασης, έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη άνοδο των τιμών στα εισαγόμενα αρνιά.

    Για όσους γιορτάζουν με ψητό αρνί, το κόστος θα είναι αυξημένο ως και 80%

    Πετάει το ρουμάνικο αρνί

    Με βάση έρευνες της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, το εισαγόμενο αρνί, Ρουμανίας και Ισπανίας, πουλιέται σήμερα στην λιανική από 14 ως 16 ευρώ το κιλό. Το Πάσχα το ελληνικό αρνί πωλούνταν στο «καλάθι του νοικοκυριού» 10 ευρώ το κιλό. Στην Κρήτη, όπου το αρνί είναι περιζήτητο και λόγω των γάμων, η ΕΕΚΕ το εντόπισε να πωλείτει ως και 18,90 το κιλό.

    «Θα έπρεπε να απαγορευθούν οι εισαγωγές αμνοεριφίων από τη Ρουμανία, από την οποία προήλθαν τα πρώτα μολυσμένα αρνιά»

    Για τον πρόεδρο της ΕΕΚΕ Απόστολο Ραυτόπουλο, μέρος της ακρίβειας οφείλεται στην αισχροκέρδεια και όχι στην πανώλη. «Τα αγοράζουν από τη Ρουμανία 6 ως 7 ευρώ το κιλό στη χονδρική, και στη λιανική φτάνουν σε υπερδιπλάσια τιμή», δηλώνει στο in.

    Ο ίδιος μας λέει ότι εφόσον ο Δεκαπενταύγουστος είναι η μεγαλύτερη γιορτή μετά το Πάσχα, η κυβέρνηση όφειλε να είχε βάλει το αρνί στο καλάθι του νοικοκυριού, επιτρέποντας τις μετακινήσεις και τις σφαγές ντόπιων αρνιών από τις «καθαρές» περιοχές.

    Πάντως στα στοιχεία του ΟΚΑΑ για τις τιμές χονδρικής, τα εισαγόμενα αρνιά πωλούνται ως και 11,20 ευρώ το κιλό, από 8 ως 8.80 πέρυσι τέτοια εποχή, ενώ ντόπιο αρνί «δεν διατίθεται».

    Αυξήσεις και στα άλλα είδη

    Ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ υποστηρίζει ότι θα έπρεπε να απαγορευθούν οι εισαγωγές αμνοεριφίων από τη Ρουμανία, από την οποία προήλθαν τα πρώτα μολυσμένα αρνιά. Επικαλείται μάλιστα σχετικό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που επιτρέπει να κλείνουν τα σύνορα αν υπάρχουν κρούσματα «εισαγόμενων» ζωονόσων, πρόταση την οποία υποστηρίζουν και οι κτηνοτρόφοι.

    Μαζί με το αρνί, έχουν αρχίσει να ακριβαίνουν εκ νέου και τα υπόλοιπα είδη κρέατος, αφού αυξάνεται η ζήτηση. Αυτό καταγράφηκε και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό του Ιουλίου. Το μοσχάρι ακρίβυνε 2% σε σχέση με τον Ιούνιο και το χοιρινό 1.5%, πριν αποτυπωθούν στην αγορά οι συνέπειες της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών.

    Η κρίση ανοίγει την όρεξη για ανατιμήσεις

    Η ανησυχία των καταναλωτών είναι ότι οι υπαρκτή κρίση και οι αναταράξεις στις διεθνείς αγορές λόγω Μέσης Ανατολής, θα «ανοίξουν την όρεξη» στους κερδοσκόπους, που θα βρουν αφορμή για νέες ανατιμήσεις. Στην Ελλάδα υπάρχει ήδη κακό προηγούμενο, όταν το 2022, το έτος με τις υψηλότερες αυξήσεις τιμών στη λιανική, οι μεγάλες επιχειρήσεις σημείωσαν παγκόσμιο ρεκόρ στα περιθώρια κέρδους, με 15,8%, έναντι 10,8% του διεθνούς μέσου όρου.

    «Δεν είναι μόνο η κρίση στη Μέση Ανατολή. Είναι η ξηρασία, η ανομβρία, η έλλειψη προϊόντων. Πολλές περιφέρειες έχουν δώσει οδηγίες στους αγρότες να μην ποτίζουν γιατί δεν υπάρχει νερό. Στην Ηλεία τα καρπούζια είναι αμάζευτα και λιώνουν στα χωράφια. Δεν συμφέρει τους παραγωγούς να τα μαζέψουν, γιατί οι χονδρέμποροι τα αγοράζουν 8-15 λεπτά το κιλό, όταν μόνο το κόστος για καλλιέργεια και συγκομιδή είναι 25 ευρώ το κιλό», λέει ο κ. Ραυτόπουλος.

    Καρπούζια Αλβανίας και πεπόνια Ιράν

    Εξαιτίας των ελλείψεων ντόπιων προϊόντων, που σε ένα βαθμό τροφοδοτούνται και από τις στρεβλώσεις σε κρίκους της αλυσίδας των τροφίμων, αυξάνονται οι εισαγωγές φρέσκων προϊόντων από το εξωτερικό.

    Η ΕΚΕΕ μιλάει για «καρπούζια από την Αλβανία και το Κόσοβο, πατάτες από την Αίγυπτο, πεπόνια από το Ιράν, τομάτες Πολωνίας και Τουρκίας», ενώ τον τελευταίο χρόνο υπήρξε άυξηση πάνω από 62% στις εισαγόμενες πιπεριές.

    Ο λαχανόκηπος της Αττικής «τσουρουφλίστηκε»

    Οι φωτιές στη Βορειανατολική Αττική, που κατέκαψαν και καλλιέργειες στον Μαραθώνα τον «λαχανόκηπο» του λεκανοπεδίου, είναι η χαριστική βολή, σχολιάζει ο κ. Ραυτόπουλος. «Καταστράφηκαν θερμοκήπια, φυτώρια, μονάδες καλλιέργειας οπωροκηπευτικών. Για τους παραγωγούς που επλήγησαν δεν υπάρχει τίποτα πλέον, όχι για να πουλήσουν, αλλά για να μαζέψουν. Από τον επόμενο μήνα και το χειμώνα, από πού θα τρώμε προϊόντα στην Αττική; Μελιτζάνες, τομάτες, άνηθο, μαϊντανό; Θα αυξηθούν κι άλλο οι παραγωγές από τρίτες χώρες, εντός και εκτός ΕΕ, και μαζί τους και οι τιμές», προβλέπει ο ίδιος.

    Κι ενώ αναμένονται νέες ανατιμήσεις σε τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά, οι υψηλές τιμές στην ενέργεια, τα καύσιμα και φυσικά τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, εξακολουθούν να είναι βραχνάς και τον Αύγουστο. Η ΕΕΚΕ επιμένει ότι φέτος οι ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά σε βασικές γραμμές αγγίζουν το 15%, επικαλούμενη συγκριτικές έρευνες.

    Για τα τιμολόγια του ρεύματος η Ένωση Εργαζόμενων Καταναλωτών υπογραμμίζει, ότι η επιδότηση του Αυγούστου, των 1,6 λεπτών την κιλοβατώρα, δεν αντισταθμίζει τις ανατιμήσεις που φτάνουν σε ένα μήνα τα 2,8 λεπτά, αναιρώντας το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι θα πληρώσουμε φθηνότερα το ρεύμα από ό,τι τον Ιούλιο.

    Όσο για τα καύσιμα, το γεγονός ότι η βενζίνη πωλείται πάνω από 2 ευρώ το λίτρο σε νησιωτικές περιοχές, ενώ έχουν καταγραφεί τιμές ως και 2,35 ευρώ, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το τι θα συμβεί όταν τα «σκάγια» από την πυριτιδαποθήκη της Μέσης Ανατολής, χτυπήσουν την Ευρώπη.

    Πηγή: in.gr

  • Γιαννιτσοχώρι: Ανετράπη βυτιοφόρο καυσίμων (photos & video)
    Γιαννιτσοχώρι: Ανετράπη βυτιοφόρο καυσίμων (photos & video)

    Ένα βυτιοφόρο με καύσιμα ανετράπη στην Ε.Ο. Πύργου - Κυπαρισσίας

    Δεν έχει υπάρξει για την ώρα διαρροή. Σπεύδουν στο σημείο δυνάμεις της Πυροσβεστικής.

    Νεότερη ενημέρωση

    Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, δεν υπάρχει εγκλωβισμένο άτομο.

    Νεότερη ενημέρωση

    Σύμφωνα με πληροφορίες, το βυτιοφόρο ευτυχώς ήταν άδειο οπότε αποφεύχθηκε το ενδεχόμενο διαρροής και ανάφλεξης.

    vytioforo anatropi giannitsoxori 1

    vytioforo anatropi giannitsoxori 2

    vytioforo anatropi giannitsoxori 3

    Περισσότερα σε λίγο…

  • Γιατί στοιχίζει τόσο η βενζίνη στην Ελλάδα;
    Γιατί στοιχίζει τόσο η βενζίνη στην Ελλάδα;

    “Ιράν-Ισραήλ” και η διαδρομή αισχροκέρδειας στην τιμή των καυσίμων.

    Βράδυ Σαββάτου, 13 Απριλίου 2024: Οι ειδοποιήσεις στο κινητό μου έρχονται η μία μετά την άλλη. Το Ιράν (αντ)επιτέθηκε στο Ισραήλ. Μπαίνω να διαβάσω. Πάμε σε γενικευμένη σύρραξη; Θα γίνει τελικά ο Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος; Πώς θα αντιδράσουν οι μεγάλοι παίκτες ισχύος που εμπλέκονται στη Μέση Ανατολή; Ερωτήματα κοινά σε όλους με τους οποίους μίλησα εκείνο το βράδυ. Το μόνο που δεν αναρωτηθήκαμε ήταν τι θα συμβεί με τις τιμές του μαύρου χρυσού. Η αλήθεια είναι ότι κάπως είχαμε προετοιμαστεί για αυτό. Άλλωστε, το κοντέρ στις αντλίες των βενζινάδικων είχε ακουμπήσει ταβάνι εδώ και μέρες.

    Ακολουθώντας τα βήματα της διεθνούς ανόδου των τιμών του πετρελαίου κατά 18%, η μέση τιμή της βενζίνης ξεκίνησε στα 1,82 ευρώ το λίτρο στο ξεκίνημα του 2024 και στιγμές πριν η Τεχεράνη ανταποδώσει το πλήγμα στην πρεσβεία της στη Συρία, έφτανε το 1,96 ευρώ. Βέβαια, μια σύντομη περιήγηση στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, όπως και στην ευρύτερη περιφέρεια, θα αποδείκνυε ότι το πράγμα είχε ξεφύγει προ πολλού με τα ταμπλό στα πρατήρια βενζίνης να σημειώνουν τιμές που άγγιζαν ακόμη και τα 2,20- 2,30 ευρώ. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι δύο μέρες μετά το χτύπημα του Ιράν στο Ισραήλ, ο Πρόεδρος των Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Αττικής, κύριος Νίκος Παπαγεωργίου προανήγγειλε ότι οι τιμές θα πάρουν φωτιά μέχρι και το Πάσχα, ενώ μελλοντικά δεν θα εγκαταλείψουν εύκολα την τιμή των 2 ευρώ [Ρ/Σ «Parapolitika 90,1»].

    Η εργαλειοποίηση του διεθνούς περιβάλλοντος

    Εργαλειοποιείται το διεθνές περιβάλλον για να διαμορφώνονται οι τιμές στην Ελλάδα; Αυτό το ερώτημα απηύθυνε το NEWS 24/7 στον δημοσιογράφο, οικονομολόγο και διδάσκοντα σε ΑΕΙ Ελλάδας και Κύπρου, κ. Λεωνίδα Βατικιώτη. Όπως ο ίδιος εξηγεί: «Η επίρριψη της ευθύνης στον πόλεμο της Ουκρανίας ή την Μέση Ανατολή λειτουργεί σαν προπέτασμα καπνού για τα καρτέλ. Μάρτυρας είναι τα υπερκέρδη που εμφανίζουν οι μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες μονοπωλούν την αγορά και κάνουν κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους».

    Το ζήτημα φαίνεται να αποκτά μεγαλύτερη διάσταση καθώς, όπως είπαμε, ενόψει του Πάσχα η τιμή της βενζίνης αναμένεται να ανέβει αισθητά. Αν αυτό συμβεί, σίγουρα δεν θα οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις διεθνείς εντάσεις, λένε στο NEWS 24/7 καλά ενημερωμένες πηγές που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους. Επιπλέον, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και το συνηθισμένο φαινόμενο οι τιμές να τραβούν την ανιούσα κάθε Χριστούγεννα, Πάσχα και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, αφού σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς έχουμε συγκεκριμένη προσφορά, η οποία ορίζεται από τα αποθέματα.

    Τώρα, γιατί τα αποθέματα δεν αυξάνονται εγκαίρως, ώστε να μην αυξηθούν οι τιμές, όταν όλοι γνωρίζουμε πότε θα αυξηθεί η ζήτηση, είναι ένα ερώτημα που προκύπτει εύλογα. Για τον λόγο αυτό ρώτησα τον κύριο Βατικιώτη, ο όποιος απαντά λέγοντας πως «αν τα αποθέματα υπολείπονταν της ζήτησης θα υπήρχαν άδεια ράφια. Δε νομίζω να υπάρχει πολίτης αυτής της χώρας που να έχει παρατηρήσει έλλειψη σε προϊόντα σε σούπερ μάρκετ ή εμπορικά. Η υπερβάλλουσα ζήτηση, που δεν αποτυπώνεται σε καμία στατιστική, είναι μια ακόμη δικαιολογία που χρησιμοποιείται από τις μεγάλες επιχειρήσεις για να καλυφθεί η αισχροκέρδεια».

    Το σύστημα Platts και η ελληνική «ιδιαιτερότητα»

    Το ζήτημα με τα αποθέματα δεν αποτελεί τη μόνη ελληνική «ιδιαιτερότητα». Πριν πάμε όμως εκεί, είναι αναγκαίο να εξηγήσουμε τον πάγιο τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι τιμές στα πετρελαιοειδή. Ψάχνοντας απαντήσεις, ζητήσαμε την συμβολή του διδάσκοντα Διεθνή Χρηματοοικονομική και Τραπεζική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, κου. Κώστα Μελά.

    Όπως εξηγεί στο NEWS 24/7: «Για να υπολογίσουμε την τιμή της βενζίνης και άλλων καυσίμων πρέπει πρώτα να ανατρέξουμε στην τιμή Platts. Περί τίνος πρόκειται; Η Platts είναι μια εξειδικευμένη εταιρεία που ιδρύθηκε το 1909 με έδρα το Λονδίνο και καθορίζει την αξία σε δολάρια ΗΠΑ στην οποία μπορεί να πωλείται η βενζίνη ανά τόνο από εταιρείες διύλισης. Αυτή η τιμή ονομάζεται τιμή Platts ή δείκτης Platts και υπολογίζεται ως σταθμισμένος μέσος όρος των τιμών των πετρελαιοειδών σε διαφορετικές γεωγραφικές τοποθεσίες. Ουσιαστικά, η εταιρεία αποτελεί σημαντικό σημείο αναφοράς για εκατοντάδες ενεργειακές εταιρείες, εμπόρους και επενδυτικές τράπεζες, διότι εκφράζει ποια είναι η πραγματική αξία των διυλισμένων προϊόντων με βάση τις φυσικές ανταλλαγές σε μια συγκεκριμένη ημέρα και σε ένα συγκεκριμένο μέρος. Στην πράξη, το 90% των 250 κορυφαίων ενεργειακών εταιρειών στον κόσμο και το 100% των 50 κορυφαίων φορέων εκμετάλλευσης ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου αναφέρονται στους δείκτες Platts, οι οποίοι ελέγχουν τις πάνω από 8.500 τιμές spot, δείκτες και τιμές συμβολαίου που δημοσιεύονται καθημερινά από το πρακτορείο. Για την περίπτωση της Ελλάδος, οι τιμές αναφοράς αναφέρονται στις αντίστοιχες τιμές Platts της γεωγραφικής περιοχής Ανατολικής Μεσογείου».

    Παρ όλα αυτά, πρέπει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα αν και η τιμή της βενζίνης προσδιορίζεται με βάση αυτό το σύστημα, όλο και περισσότεροι μιλούν για τον κεντρικό ρόλο που παίζουν οι παράγοντες του κλάδου της διύλισης.

    Οι παράγοντες με τη μεγαλύτερη επίδραση στην τιμή

    Από την άλλη, υπάρχουν αρκετοί που υποστηρίζουν ότι πρέπει μεταξύ άλλων να λάβουμε υπόψη πως η πρώτη ύλη συμβάλλει καθοριστικά στην διαμόρφωση της τελικής τιμής που θα πληρώσουμε. «Το κόστος του αργού πετρελαίου, ενός μη ανανεώσιμου πόρου, εξαρτάται άμεσα από τη ζήτηση. Όταν η ζήτηση αυξάνεται, αυξάνεται και η τιμή, ενώ όταν μειώνεται η ζήτηση, η τιμή καταλήγει να πέφτει», μου λέει κατά τη συνομιλία μας ο κύριος Μελάς.

    Επιπλέον, τονίζει ότι πρέπει να εισαχθεί στη σχετική συζήτηση κι ο ρόλος του κόστους διύλισης, «αφού το αργό πετρέλαιο δεν χρησιμοποιείται σε ‘’καθαρότητα’’, αλλά τροποποιείται για να μετατραπεί σε βενζίνη και άλλα καύσιμα», με τους διαφορετικούς τύπους του (ελαφρύ και αργό) να καθορίζουν τον βαθμό «απλότητας» της επεξεργασίας του και το τελικό κόστος .

    Στο τελευταίο συνδράμουν και οι συνθήκες της αγοράς, αφού σύμφωνα με τον πεπειραμένο στη διεθνή χρηματοοικονομική και τραπεζική ακαδημαϊκό, όταν η ζήτηση καυσίμων είναι υψηλή και οι προμήθειες του αργού χαμηλές, τα διυλιστήρια μπορεί να αναγκαστούν να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο για την απόκτηση πρώτων υλών. Αντίθετα, αυτό το κόστος θα είναι πολύ χαμηλό όταν η ζήτηση είναι χαμηλότερη με υψηλά αποθέματα.

    Τεράστια έσοδα για το Δημόσιο, μεγάλος χαμένος ο καταναλωτής

    Πάντως, για τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, κ. Μιχάλη Κιούση ο λόγος που οι τιμές παραμένουν στα ουράνια ακόμη και όταν υποχωρούν οι διεθνείς τιμές έγκειται στην υψηλή φορολογία. «Η Ελλάδα έχει την υψηλότερη τιμή βενζίνης στην Ευρώπη», έλεγε τον Φεβρουάριο του 2023, προσθέτοντας ότι πρόκειται για ένα γεγονός «δυσανάλογο με την αγοραστική μας δύναμη».

    Έναν χρόνο αργότερα λίγα πράγματα έχουν αλλάξει, καθώς ο ιδιαίτερα υψηλός ΦΠΑ και ο ΕΦΚ (και τα δύο κληροδοτήματα της μνημονιακής περιόδου) έχουν ως αποτέλεσμα κάθε φορά που η βενζίνη φτάνει στα 2€, 81 λεπτά να κατευθύνονται προς τα διυλιστήρια, 9 λεπτά αποτελούν το κέρδος του δικτύου εμπορίας και διανομής και 1,10 πηγαίνει προς το κράτος.

    «Το κράτος είναι ο μεγάλος κερδισμένος της υπερφορολόγησης», μού απαντά σήμερα ο κύριος Βατικιώτης, όταν τον ρωτώ ποιο το αποτύπωμα της ακρίβειας στα καύσιμα στην οικονομική ζωή των πολιτών και κατ’ επέκταση στην οικονομία της χώρας. Ο ίδιος εξηγεί ότι λόγω «της ανελαστικότητας της ζήτησης, μιας και είναι απαραίτητο έξοδο για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, κάθε παραπάνω λεπτό στην τελική τιμή της βενζίνης ή του πετρελαίου αυξάνει τα έσοδα και των ενεργειακών μονοπωλίων και του κράτους που είναι ο μεγάλος κερδισμένος λόγω της υπερφορολόγησης (Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης, ΦΠΑ, κ.λπ.)».

    Πράγματι, βάσει των στοιχείων του εβδομαδιαίου δελτίου της Κομισιόν με στοιχεία από τις 08/04/2024, η Ελλάδα είχε την 3η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά από την Ολλανδία και τη Δανία, όταν είναι 3η από το τέλος σε ό, τι αφορά την αγοραστική δύναμη των πολιτών της. Μια εβδομάδα αργότερα, η διεθνής πλατφόρμα Globalpetrolprices κατέτασσε τη χώρα μας στην 9η θέση παγκοσμίως με την ακριβότερη βενζίνη.

    Το πράγμα γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον αν σκεφτεί κανείς ότι στην Ιταλία- χώρα στην οποία οι τιμές διαμορφώνονται από το σύστημα Platts της Αν. Μεσογείου – η προ φόρων τιμή της βενζίνης είναι κατά 5% φθηνότερη συγκρινόμενη με αυτή που πληρώνουμε στην Ελλάδα.

    Η έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού

    Γιατί συμβαίνει αυτό; Μήπως η ευθύνη τελικά βαραίνει και τα πρατήρια υγρών καυσίμων; Ο υψηλός ανταγωνισμός (αν και τοπικός, άρα ενδέχεται να διαφέρει το επίπεδο συγκέντρωσης ανά περιοχή), το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, αλλά και οι συνεχείς έλεγχοι του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας μάς απομακρύνουν από αυτό ενδεχόμενο.

    Για να βρούμε τις απαντήσεις που γυρεύουμε, πιθανά πρέπει να εστιάσουμε εκ νέου την προσοχή μας στην πορεία που ακολουθούν τα καύσιμα πριν φτάσουν στις αντλίες των πρατηρίων.

    Η μέχρι τώρα πορεία των τιμών δείχνει ότι στην Ελλάδα όταν οι τιμές διεθνώς αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι. Όμως, όταν αυτές υποχωρούν, οι εν Ελλάδι τιμές υποχωρούν μεν, με πολύ πιο αργούς ρυθμούς δε· ρυθμούς που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού.

    Κάπως έτσι φτάνουμε στον Αύγουστο του 2023, όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Τεύχος 7) δημοσίευσε τα πρώτα στοιχεία μιας έρευνας που απλωνόταν σε όλη την αγορά. Τότε, τα δεδομένα ανέφεραν υψηλό βαθμό συγκέντρωσης στη διύλιση, κατάσταση αντιστρόφως ανάλογη με τα πρατήρια λιανικής που ανέρχονται σε 5χιλ, διασφαλίζοντας καλύτερους όρους ανταγωνισμού.

    Συγκεκριμένα η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) τόνιζε ότι «η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων (…) σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας».

    Τι ήθελε να πει η Έκθεση;

    Πιθανότατα ότι υπήρχαν λόγοι που έχριζαν βαθύτερης διερεύνησης σχετικά με τις συνθήκες ανταγωνισμού «στις οικείες αγορές προκειμένου να διευκρινιστούν αν η παρατηρούμενη ασυμμετρία, και γενικότερα η αύξηση της τιμής αυτών των προϊόντων την τελευταία διετία, οφείλονται στην απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, όσο και-σε- ζητήματα αναφορικά με τον μηχανισμό τιμολογιακής πολιτικής, την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και άλλων πιθανών φραγμών εισόδου και ανάπτυξης της αγοράς και τη διατήρηση υψηλού περιθωρίου κέρδους από τις επιχειρήσεις του κλάδου».

    Ίσως τα πράγματα να άλλαζαν αν γινόταν πράξη παλαιότερες εξαγγελίες σχετικά με το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς πετρελαιοειδών, ταυτόχρονα με τον μετασχηματισμό των κανόνων για τα αποθέματα ασφαλείας που διαμορφώνουν σημαντικά την τιμή των καυσίμων, αλλά και τα περιθώρια κερδοφορίας.

    Παρόλα αυτά, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν υπήρξε κάποια ραγδαία εξέλιξη.

    Πόσα λίτρα βενζίνης αγοράζουμε πλέον με τον βασικό μισθό;

    Στις 22 Απριλίου 2024 ακριβότερη βενζίνη από την Ελλάδα (1,992 ευρώ) είχαν μόνο 4 από τις 42 χώρες της ευρύτερης περιοχής, λέει ο κ. Βατικιώτης. «Κάθε σύγκριση γίνεται πιο απογοητευτική αν λάβουμε υπόψη μας και τα εισοδήματα, δεδομένου ότι οι μισθοί στην Ελλάδα είναι από τους χαμηλότερους. Στην Ελλάδα λοιπόν ο μισθός αντιστοιχούσε σε 551 λίτρα βενζίνης, στην Πορτογαλία σε 670, σε Ιταλία 901, στην Ισπανία 1.133, στη Γαλλία 1.288 και στην Γερμανία σε 1.661 λίτρα! Δεν το λες και καταπληκτική ποιότητα ζωής….».

    Ομολογουμένως όχι. Ζούμε μια κατάσταση που φαντάζει αδιανόητη, αλλά όχι ακατανόητη.

    Η μέχρι τώρα πορεία των τιμών δείχνει ότι στην Ελλάδα όταν οι τιμές διεθνώς αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι. Όμως, όταν αυτές υποχωρούν, οι εν Ελλάδι τιμές υποχωρούν μεν, με πολύ πιο αργούς ρυθμούς δε· ρυθμούς που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού. Η συνθήκη αυτή, γνωστή και ως φαινόμενο Rockets&Feathers, σύμφωνα με την ΕΑ, μπορεί «να οφείλεται σε διάφορα αίτια και ενδεχόμενες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, τόσο από την πλευρά της ζήτησης όσο και από την πλευρά της προσφοράς, μεταξύ των οποίων η ύπαρξη ρητής ή σιωπηρής συμπαιγνίας, αποθηκευτικοί περιορισμοί, κόστος αναζήτησης (search costs) για τους καταναλωτές λόγω internalities κλπ».

    Υπάρχει λύση;

    Για να απαντήσουμε σ’ αυτό το κομβικής σημασίας ερώτημα, πρέπει πρώτα να γίνει κατανοητό ότι η σωστή αναφορά για την αξιολόγηση της τάσης των τιμών της βενζίνης (και των υπόλοιπων καυσίμων) δεν είναι το αργό πετρέλαιο, αλλά η αξία των διυλισμένων προϊόντων που διακινούνται στη διεθνή αγορά που καταγράφει καθημερινά η Platts. Αυτό υποστηρίζει ο κύριος Μελάς, για τον οποίο «η συσχέτιση μεταξύ αργού πετρελαίου και καυσίμου δεν είναι επαρκής για να εξηγήσει την τάση στις τιμές της βενζίνης, αλλά εμπλέκεται η Platts που θα μπορούσε να ακολουθήσει διαφορετική δυναμική».

    Ο μηχανισμός λειτουργίας θα μπορούσε να είναι παραμορφωτικός και να έχει κερδοσκοπικό αντίκτυπο στις τιμές πετρελαίου και των διυλισμένων προϊόντων; Η απάντηση μάλλον είναι θετική. Ωστόσο, παράγοντες που επηρεάζουν την τιμή Platts σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, οι οποίοι παραπέμπουν κυρίως στη δυναμική προσφοράς και ζήτησης ενεργειακών προϊόντων, καθώς και οι οικονομικές συνθήκες, οι παγκόσμιες πολιτικές, καιρικές συνθήκες και οι διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών είναι δύσκολο να φανερώσουν εμπράκτως περιπτώσεις κερδοσκοπίας, αναφέρει ο συνομιλητής μου.

    Παρόλα αυτά, οι συνεχείς έλεγχοι από το κράτος μπορούν να μας δείξουν αν υπάρχουν πρακτικές ολιγοπωλιακές που κρατούν ψηλά το περιθώριο κέρδους. Στα χέρια της πολιτείας βρίσκεται και η μείωση των υπερβολικά υψηλών φόρων, που διατηρούνται για λόγους καθαρά δημοσιονομικούς.

    Εν ολίγοις, πρέπει να υπάρξει η πολιτική βούληση η οποία με στοχευμένες παρεμβάσεις θα εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία της εγχώριας αγοράς, θα σκύψει πάνω από τα πραγματικά προβλήματα και θα δώσει λύσεις.

    Γιατί, όπως λέει κι ο κύριος Μελάς: «Στην Ελλάδα υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο, αλλά δεν τηρείται».

    Πηγή: news247.gr

  • «Τσουχτερή» η πασχαλινή έξοδος με τη βενζίνη στα δύο ευρώ το λίτρο
    «Τσουχτερή» η πασχαλινή έξοδος με τη βενζίνη στα δύο ευρώ το λίτρο

    «Τσουχτερή» αποδεικνύεται για τους οδηγούς η πασχαλινή έξοδος με αυτοκίνητο καθώς η τιμή της βενζίνης ξεπερνά ήδη σε πολλές περιοχές της χώρας τα δύο ευρώ.

    Το ανοδικό ράλι στη βενζίνη ξεκίνησε, εκ νέου, από τις αρχές του 2024 ενώ η συνεχιζόμενη ένταση και οι τελευταίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, εντείνουν την ανησυχία για το επόμενο διάστημα, την ίδια στιγμή που η ζήτηση για καύσιμα είναι αυξημένη και αναμένεται να συνεχίσει όσο προχωράμε προς το καλοκαίρι.

    Έτσι παρότι η μετακίνηση προς τους πασχαλινούς προορισμούς με αυτοκίνητο, παραμένει η πιο συμφέρουσα λύση, όταν πρόκειται για τετραμελή οικογένεια ή παρέα, εντούτοις η επιβάρυνση από το κόστος των καυσίμων δεν είναι αμελητέα.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι για ένα ταξίδι από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη με επιστροφή, με αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού, η συνολική δαπάνη ανέρχεται κοντά στα 220 ευρώ, μαζί και με το κόστος των διοδίων.

    Όσοι, από την άλλη πλευρά, επιλέξουν για το Πάσχα, μεγάλα νησιά της χώρας στα οποία είναι απαραίτητη η μετακίνηση με αυτοκίνητο, πέραν το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα πρέπει να συνυπολογίσουν και το γεγονός ότι η τιμή της βενζίνης είναι ακόμη πιο αυξημένη καθώς ακόμη και κατά τη διάρκεια του χειμώνα δεν έπεσε κάτω από τα 2 ευρώ.

    Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων (25/4) η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης φτάνει τα 1,984 ευρώ το λίτρο, όταν πριν από μία εβδομάδα (18/4), έφτανε τα 1,977 ευρώ το λίτρο.

    Στην Αττική κατά μέσο όρο πωλείται μεσοσταθμικά 1,955 ευρώ το λίτρο ενώ στη Θεσσαλονίκη, το 1,951 ευρώ το λίτρο. Οι υψηλότερες μέσες τιμές καταγράφονται στις Κυκλάδες με 2,202 ευρώ το λίτρο και στα Δωδεκάνησα με 2,140 ευρώ το λίτρο. Στη Λευκάδα φτάνει κατά μέσο όρο τα 2,063 ευρώ το λίτρο, στη Κεφαλονιά τα 2,061 ευρώ το λίτρο ενώ στο Ρέθυμνο τα 2,047 και το Ηράκλειο Κρήτης τα 2,024 ευρώ το λίτρο.

    Πηγή: cnn.gr

  • Ηλεία: “Καίνε” οι τιμές της βενζίνης – Δεν έχει τέρμα το ράλι των αυξήσεων
    Ηλεία: “Καίνε” οι τιμές της βενζίνης – Δεν έχει τέρμα το ράλι των αυξήσεων

    Της Δήμητρας Βέλμαχου

    Πονοκέφαλος ξανά για τους οδηγούς η τιμή των καυσίμων, που έχει πάρει την ανηφόρα, με την τιμή της βενζίνης στην Ηλεία, να “φλερτάρει” με τα 2€ και τις πληροφορίες που φτάνουν στα αυτιά μας να κάνουν λόγο για περαιτέρω αυξήσεις.

    Η πρόσφατη άνοδος των τιμών του φυσικού αερίου στις ΗΠΑ όπως τονίζουν οι αναλυτές ευθύνεται για την αύξηση των τιμών του πετρελαίου παγκοσμίως, οι οποίες έχουν εκτιναχθεί στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων μηνών εν μέσω ουκρανικών επιθέσεων με μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε ρωσικά διυλιστήρια πετρελαίου, τα οποία έχουν κλείσει το 1% της παγκόσμιας ικανότητας διύλισης αργού.

    Στην Ηλεία μάλιστα εκτός από τους οδηγούς, η αύξηση στην τιμή του πετρελαίου αποτελεί σοβαρό πλήγμα και για τον αγροτικό κόσμο ο οποίος τα τελευταία χρόνια βάλλεται σε κάθε επίπεδο.

    Την πραγματική εικόνα όμως που επικρατεί στην περιοχή, την σκιαγράφησαν με δηλώσεις τους στο ilialive.gr οι ιδιοκτήτες των πρατηρίων υγρών καυσίμων, οι οποίοι και από την πλευρά του εμφανίζονται ιδιαίτερα ανήσυχοι για την πορεία αυτού του φαινομένου.

    Από το πρατήριο Silk oil ο κ. Σπυρογιάννης, εξέφρασε την ελπίδα του να δοθεί επιτέλους ένα τέλος στις απανωτές αυξήσεις των καυσίμων.

    spirogiannis

    «Η τιμή της βενζίνης αυτή τη στιγμή είναι στο 1,95 € το τελευταίο διάστημα οι τιμές δυστυχώς είναι ανοδικές και το μόνο που ελπίζουμε κι εμείς είναι να μπει ένα φρένο σε αυτό το ράλι των τιμών. Όμως λόγω της Άνοιξης κι επειδή είμαστε ένας νομός που στηρίζεται στη Γεωργία υπάρχει μια σχετική κατανάλωση σε σχέση με τους υπόλοιπους μήνες. Γιατί και οι αγρότες πρέπει να καλλιεργήσουν παρά την υψηλή τιμή του πετρελαίου. Ευελπιστούμε να μειωθούν οι τιμές για να εξομαλυνθεί κάπως η κατάσταση και να μπορέσουν όλοι να κάνουν πιο άνετα τις δουλειές τους.

    Από την πλευρά του ο Ηρακλής Διονυσόπουλος, σχολίασε πως πλέον οι οδηγοί έχουν ξεχάσει πως είναι να “φουλάρουν” το αυτοκίνητό τους.

    Dionusopoulos

    "Οι τιμές έχουν πάρει την ανηφόρα χωρίς λόγο και αιτία. Η κίνηση έχει πέσει γιατί δεν υπάρχουν χρήματα.

    Το 65% της τιμής είναι φόροι. Για τον λόγο αυτό έχουμε ξεχάσει και το φουλάρισμα».

  • Καύσιμα: Δεύτερη ακριβότερη χώρα στην Ευρωζώνη η Ελλάδα
    Καύσιμα: Δεύτερη ακριβότερη χώρα στην Ευρωζώνη η Ελλάδα

    Η αύξηση στα καύσιμα προκαλεί προβλήματα σε οδηγούς και πρατηριούχους

    Πονοκέφαλο έχει προκαλέσει στους οδηγούς η αύξηση των τιμών στα καύσιμα. Οι αυξήσεις επηρεάζουν όμως και τους ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων, καθώς οι καταναλωτές στη Βόρεια Ελλάδα προτιμούν να αγοράζουν φθηνή βενζίνη από τη Βουλγαρία και την Τουρκία.

    Συγκεκριμένα, την ανιούσα έχει παρει η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης, η οποία είναι μία ανάσα πριν «σπάσει» το φράγμα των 2 ευρώ. Η Eurostat δείχνει δε ότι η μέση τιμή της αμόλυβδης την προηγούμενη εβδομάδα ήταν 1,934, ενώ στην Ευρώπη το αντίστοιχο ήταν στα 1,759. Μάλιστα, προκύπτει ότι η Ελλάδα έχει την 2η θέση υψηλότερη τιμή στην Ευρωζώνη.

    Νέα αύξηση στη βενζίνη προς το Πάσχα

    Ο Νίκος Παπαγεωργίου, Πρόεδρος πρατηριούχων εμπόρων καυσίμων Αττικής μίλησε για την πορεία της τιμής των καυσίμων στο «MEGA Σαββατοκύριακο». «Οι φόροι είναι αυτοί που επιβαρύνουν την τιμή και βλέπουμε την τελική τιμή στα πρατήρια της Ελλάδας να είναι υψηλότεροι από ότι είναι στον μέσο όρο της Ευρώπης», είπε αρχικά.

    Χαρακτηριστικά, στην Σλοβακία η τιμή της βενζίνης είναι στο 1,69 ευρώ, ενώ πρόσθεσε ότι «Οι τιμές στην Αυστρία είναι στο 1,54 το πετρέλαιο, η Βουλγαρία είναι στο 1,37 και η Τσεχία στο 1,55 ευρώ».

    Τέλος, ο πρόεδρος πρατηριούχων εμπόρων καυσίμων Αττικής εκτίμησε ότι οδεύοντας προς το Πάσχα η τιμή της βενζίνης αναμένεται να ανέβει περισσότερο και να σπάσει το φράγμα των 2 ευρώ στα περισσότερα ταμπλό των πρατηρίων.

    Πηγή: in.gr

  • Νέο ράλι στα καύσιμα - Σε ποιες περιοχές η βενζίνη έσπασε το φράγμα των 2 ευρώ
    Νέο ράλι στα καύσιμα - Σε ποιες περιοχές η βενζίνη έσπασε το φράγμα των 2 ευρώ

    Οι μετακινήσεις με το αυτοκίνητο μετατρέπονται ξανά σε πολυτέλεια, καθώς καταγράφεται νέο ράλι στην τιμή της βενζίνης. Η τιμή της αμόλυβδης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη φλερτάρει με τα δύο ευρώ, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις τα ξεπερνά. Σε Δωδεκάνησα, Ευρυτανία, Κεφαλλονιά, Κυκλάδες, Λέσβο, Λευκάδα και Ρέθυμνο η τιμή της βενζίνης έσπασε το φράγμα των δύο ευρώ.

    Η ανοδική τάση διατηρείται με το μπρέντ να διαπραγματεύεται πάνω από τα 89 δολάρια το βαρέλι, που είναι η υψηλότερη τιμή από τον περασμένο Οκτώβριο.

    Οι ουκρανικές επιθέσεις με drones κατά ρωσικών διυλιστηρίων σε μία χρονική στιγμή που ο ΟΠΕΚ έχει περιορίσει την παραγωγή τους θα εκτοξεύσουν περαιτέρω τις τιμές.

    Πιθανές ανατιμήσεις και σε βασικά αγαθά

    «Η Ουκρανία λέει "τα πάντα είναι στο τραπέζι όσον αφορά το πετρέλαιο", την ώρα που ο ΟΠΕΚ προχώρησε σε περικοπές και η πετρελαϊκή παραγωγή στις ΗΠΑ δεν πρόκειται να αυξηθεί όπως πέρυσι. Οπότε οδεύουμε σε πιο σφιχτή αγορά», προειδοποίησε η Χελιμα Κροφτ από την RBC Capital Markets.

    Να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις στα καύσιμα είναι πιθανό να συμπαρασύρουν και την υπόλοιπη εφοδιαστική αλυσίδα, οδηγώντας σε νέες αυξήσεις σε βασικά αγαθά.

    Πηγή: Ethnos.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch