Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου 2022 14:39

Αύξηση 107,8% της αξίας των καυσίμων που εισήγαγε η Ελλάδα στο επτάμηνο 2022

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Αθροιστικά η αξία των εισαγωγών καυσίμων στο επτάμηνο 2022 ανήλθε σε 15,8 δισ. ευρώ, από 7,6 δισ. ευρώ στο επτάμηνο 2021

Αύξηση 107,8% κατέγραψε η αξία των καυσίμων που εισήγαγε η Ελλάδα στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2022, σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2021. Αθροιστικά η αξία των εισαγωγών καυσίμων στο επτάμηνο 2022 ανήλθε σε 15,8 δισ. ευρώ, από 7,6 δισ. ευρώ στο επτάμηνο 2021.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022, το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών εμφάνισε αύξηση κατά 2,9 δισ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και διαμορφώθηκε σε 9,7 δισ. ευρώ.

Η αύξηση του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών οφείλεται στη μεγαλύτερη αύξηση των εισαγωγών έναντι των εξαγωγών. Αναλυτικότερα, οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση κατά 39,9% σε τρέχουσες τιμές (5,3% σε σταθερές τιμές) και οι εισαγωγές κατά 47,6% σε τρέχουσες τιμές (21,6% σε σταθερές τιμές). Ειδικότερα, σε τρέχουσες τιμές οι εξαγωγές και οι εισαγωγές αγαθών χωρίς καύσιμα αυξήθηκαν κατά 26,6% και 30,9% αντίστοιχα (10,0% και 22,0% σε σταθερές τιμές).

Η αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών οφείλεται στη βελτίωση κυρίως του ισοζυγίου ταξιδιωτικών υπηρεσιών, καθώς και των ισοζυγίων μεταφορών και λοιπών υπηρεσιών. Οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 191,4% και οι σχετικές εισπράξεις κατά 154,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021, αντιπροσωπεύοντας το 87,9% και το 97,1% των αντίστοιχων επιπέδων τους το 2019. Οι συνολικές τουριστικές εισπράξεις στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2022 ανήλθαν σε 8,8 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 5,3 δισ. ευρώ στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2021. Ειδικά τον Ιούλιο οι τουριστικές εισπράξεις ήταν αυξημένες κατά 1,4 δισ. ευρώ σε σχέση με τον Ιούλιο 2021.

Το πλεόνασμα του ισοζυγίου πρωτογενών εισοδημάτων μειώθηκε σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021, κυρίως λόγω της μείωσης των καθαρών εισπράξεων από λοιπά πρωτογενή εισοδήματα. Το πλεόνασμα του ισοζυγίου δευτερογενών εισοδημάτων αυξήθηκε, λόγω της βελτίωσης που κατέγραψαν οι λοιποί τομείς της οικονομίας, αλλά και ο τομέας της γενικής κυβέρνησης.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022, το πλεόνασμα του ισοζυγίου κεφαλαίων σχεδόν τριπλασιάστηκε σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2021 και διαμορφώθηκε σε 2 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της αύξησης των καθαρών εισπράξεων του τομέα της γενικής κυβέρνησης.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022, το έλλειμμα στο συνολικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και κεφαλαίων αυξήθηκε κατά 1,6 δισ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 και διαμορφώθηκε σε 7,8 δισ. ευρώ.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2022, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού σημείωσαν αύξηση κατά 1,1 δισ. ευρώ και οι υποχρεώσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού, που αντιστοιχούν σε άμεσες επενδύσεις μη κατοίκων στην Ελλάδα, κατέγραψαν αύξηση κατά 4,1 δισ. ευρώ.

Στις επενδύσεις χαρτοφυλακίου, η καθαρή αύξηση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται κυρίως στην άνοδο κατά 9,6 δισεκ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε ομόλογα και έντοκα γραμμάτια του εξωτερικού. Η καθαρή αύξηση των υποχρεώσεών τους οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στην άνοδο κατά 2,2 δισ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε ελληνικά ομόλογα και έντοκα γραμμάτια.

Στην κατηγορία των λοιπών επενδύσεων, η μείωση των απαιτήσεων των κατοίκων έναντι του εξωτερικού οφείλεται στη μείωση κατά 4,7 δισ. ευρώ των τοποθετήσεων κατοίκων σε καταθέσεις και repos στο εξωτερικό, η οποία αντισταθμίστηκε μερικώς από τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 3,1 δισ. ευρώ).

Η αύξηση των υποχρεώσεών τους αντανακλά κυρίως την άνοδο κατά 8,6 δισ. ευρώ των τοποθετήσεων μη κατοίκων σε καταθέσεις και repos στην Ελλάδα (περιλαμβάνεται και ο λογαριασμός TARGET) και τη στατιστική προσαρμογή που συνδέεται με την έκδοση τραπεζογραμματίων (κατά 3,1 δισ. ευρώ), η οποία αντισταθμίστηκε εν μέρει από τη μείωση κατά 3,9 δισ. ευρώ των δανειακών υποχρεώσεών τους προς μη κατοίκους.

Πηγή: Cnn.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου 2022 12:49

Σχετικά Άρθρα

  • Διπλασιάζεται το επίδομα αναδοχής για τα παιδιά με αναπηρία στα 750 ευρώ / μήνα
    Διπλασιάζεται το επίδομα αναδοχής για τα παιδιά με αναπηρία στα 750 ευρώ / μήνα

    Στα 750 ευρώ μηνιαίως αυξάνεται το επίδομα που λαμβάνουν οι ανάδοχοι γονείς παιδιών με αναπηρία, προχώρησε το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας στο πλαίσιο της συντεταγμένης και στοχευμένης πολιτικής αποϊδρυματοποίησης.

    Πρόκειται για διπλασιασμό από τα 375 ευρώ / μήνα που λαμβάνουν μέχρι σήμερα και μια σημαντική «ανάσα» για τους γονείς παιδιών που συνήθως έχουν αυξημένες ανάγκες. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί πως οι γονείς παιδιών με αναπηρία εξακολουθούν να λαμβάνουν το επίδομα αναδοχής και μετά την ενηλικίωσή τους.

    Παράλληλα, η αρμόδια υπουργός κ. Σοφία Ζαχαράκη ανακοίνωσε και σημαντική αύξηση του αντίστοιχου επιδόματος για τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης στα 525 ευρώ, από 325 ευρώ τον μήνα.

    Σε αυτές τις περιπτώσεις, το επίδομα συνεχίζει να καταβάλλεται σε άτομα τυπικής ανάπτυξης και μετά την ενηλικίωσή τους εφόσον σπουδάζουν ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις.

    Η καταβολή του επιδόματος διακόπτεται μετά το πέρας των σπουδών τους και σε κάθε περίπτωση με τη συμπλήρωση του 26ου έτους της ηλικίας τους.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου από τις αυξήσεις αυτές θα ωφεληθούν περί τα 639 παιδιά και 103 ενήλικές - εκ των οποίων οι 57 είναι άτομα με αναπηρίες - που έχουν ενταχθεί σε ανάδοχες οικογένειες.

    Πρόγραμμα Επαγγελματικής Αναδοχής για παιδιά με βαριές αναπηρίες

    Εντός του Νοεμβρίου θα έχουμε τις πρώτες συνδέσεις μεταξύ επαγγελματιών αναδόχων γονέων και παιδιών που ζουν σε ιδρύματα με ποσοστό αναπηρίας άνω του 67% ή ψυχικής αναπηρίας άνω του 50%.

    Με την υλοποίηση του θεσμού της επαγγελματικής αναδοχής, ανάδοχοι γονείς οι οποίοι για πρώτη φορά λαμβάνουν ειδική επιμόρφωση σε συνεργασία με δημόσια Πανεπιστήμια, όπως είναι το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, θα αναλάβουν τη φροντίδα παιδιών με αναπηρία συμβάλλοντας έτσι στην άρση των εμποδίων για την κοινωνική τους ένταξη και προσφέροντας τους ένα οικογενειακό πλαίσιο που θα μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες τους.

    Αναγνωρίζοντας τις αυξημένες οικονομικές απαιτήσεις οι οποίες σχετίζονται με τα έξοδα ενός παιδιού με υψηλά ποσοστά αναπηρίας, η μηνιαία αποζημίωση των επαγγελματιών ανάδοχων ανέρχεται σε 1.850 ευρώ μικτά, χωρίς ωστόσο να διακόπτεται η καταβολή του επιδόματος αναδοχής ή των λοιπών προνοιακών επιδομάτων τα οποία λαμβάνουν τα άτομα με αναπηρία.

    Πρόγραμμα Ημιαυτόνομης Διαβίωσης για παιδιά από 15 έως 26 ετών

    Παράλληλα, με την υλοποίηση του προγράμματος της Ημιαυτόνομης Διαβίωσης καλύπτεται για πρώτη φορά το μεγάλο κενό στην προστασία της μετεφηβικής ηλικίας των παιδιών που έχουν περάσει όλη τους την ζωή εντός των ιδρυμάτων και δεν έχουν περιθώρια να συνδεθούν με μια οικογένεια μέσω των θεσμών της αναδοχής και της υιοθεσίας.

    Αφορά παιδιά και νέους 15 ετών και άνω, οι οποίοι είτε ζουν σε ιδρύματα, είτε φιλοξενούνται προσωρινά, για λόγους προστασίας, σε κάποιο νοσοκομείο.

    Μέχρι το τέλος του 2025, στα διαμερίσματα Ημιαυτόνομης Διαβίωσης θα έχουν ενταχθεί τουλάχιστον 200 παιδιά και νέοι, με δυνατότητα παραμονής μέχρι και το 26ο έτος της ηλικίας τους.

    Το πρόγραμμα καλύπτει όλα τα έξοδα διαμονής των ωφελούμενων στα διαμερίσματα, κόστη για την εκπαίδευση, επιμόρφωση και την επαγγελματική κατάρτιση τους. Ειδικότερα προβλέπεται καθημερινή́ φροντίδα, ψυχοκοινωνική υποστήριξη και διασύνδεση με συμπληρωματικές παροχές και υπηρεσίες, όπως εξωσχολικές δραστηριότητες για τα ανήλικα παιδιά, ενώ στους ενήλικους νέους παρέχονται υπηρεσίες επαγγελματικής καθοδήγησης και εργασιακής συμβουλευτικής.

    Επιπλέον, με απόφαση της Υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας θεσμοθετήθηκε μηνιαίο οικονομικό βοήθημα ύψους 375 ευρώ, προκειμένου τα παιδιά που διαμένουν στα διαμερίσματα Ημιαυτόνομης Διαβίωσης να καλύπτουν τα προσωπικά τους έξοδα.

    Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με 12.600.000 ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Έρχεται το νέο επίδομα παιδιού - Ποιοι θα πάρουν αύξηση
    Έρχεται το νέο επίδομα παιδιού - Ποιοι θα πάρουν αύξηση

    Από την 1η Ιανουαρίου 2025 θα τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις στο επίδομα παιδιού, καθώς ενοποιείται η δεύτερη και τρίτη εισοδηματική κλίμακα του επιδόματος σε μία, και έτσι όσοι δικαιούχοι βρίσκονται στην τρίτη εισοδηματική κλίμακα, θα λάβουν 45 ευρώ ανά τέκνο, αντί για 28 ευρώ, και 90 ευρώ για το τρίτο παιδί και τα επόμενα.

    Παράλληλα, αυξάνεται η πρώτη κλίμακα όσο είναι και η νέα κλίμακα του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και εισάγονται περιουσιακά κριτήρια κινητής και ακίνητης περιουσίας που σήμερα δεν υπάρχουν, τα οποία θα είναι διευρυμένα σε σχέση με τα άλλα επιδόματα.

    Αξίζει να σημειωθεί πως δεν θα προσµετράται στα εισοδηματικά όρια, ώστε να υπάρχει κίνητρο προς εργασία το ποσοστό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία (20% σε Επίδομα Παιδιού και Στέγασης και 30% στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα).

    Παραδείγματα

    1. Μια οικογένεια με ετήσιο εισόδημα έως 10.500 ευρώ, το 2024 λάμβανε 70 ευρώ για ένα παιδί, 140 ευρώ για δύο και 280 ευρώ για τρία. Με την αύξηση επιδομάτων για το 2025 θα λαμβάνει 75 ευρώ για 1 παιδί, 150 ευρώ για δύο και 300 ευρώ για τρία παιδιά.

    2. Μια οικογένεια με ετήσιο εισόδημα έως 20.500 ευρώ θα λαμβάνει:

    • 45 ευρώ αντί για 28 ευρώ για ένα παιδί
    • 90 ευρώ αντί για 56 ευρώ για δύο παιδιά
    • 180 ευρώ αντί για 168 ευρώ για τρία παιδιά
    Ποιοι κινδυνεύουν να χάσουν το επίδομα

    Παρά τις αυξήσεις που έχουν ανακοινωθεί, τα νέα περιουσιακά κριτήρια ενδέχεται να αφήσουν ορισμένους δικαιούχους «εκτός».

    Για παράδειγμα, υπάρχει περίπτωση κάποιος που έχει χαμηλά εισοδήματα φέτος να χάσει το επίδομα, επειδή μπορεί να έχει κληρονομήσει κάτι, λόγω των περιουσιακών κριτηρίων.

    Συγκεκριμένα θα ελέγχονται:

    Α) Κινητή περιουσία

    • Αυτοκίνητα
    • Δίκυκλα
    • Καταθέσεις
    • Μετοχές/ομόλογα

    Β) Ακίνητη περιουσία

    • Σπίτια
    • Οικόπεδα
    • Αγροτεμάχια
    Την Δευτέρα 30/9 η 4η δόση

    Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την καταβολή της νεάς δόσης του επιδόματος παιδιού, που αντιστοιχεί στους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, με το άνοιγμα της πλατφόρμας Α21, αύριο Δευτέρα.

    Συγκεκριμένα, η πληρωμή της 4ης δόσης θα γίνει αύριο, Δευτέρα 30/9 και θα αφορά εκείνους στους οποίους η αίτηση έχει υποβληθεί οριστικά και έχει εγκριθεί.

    Η πλατφόρμα αναμένεται να ανοίξει στις 8:00 το πρωί.

    Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΟΠΕΚΑ, η 5η διμηνία δόση θα καταβληθεί την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024 και η 6η δόση μαζί με την μία επιπλέον δόση αναμένεται να καταβληθούν μεταξύ 20 και 23 Δεκεμβρίου.

    Πηγή: cnn.gr

  • Ποιοι συνταξιούχοι θα πάρουν αύξηση το 2025 - Πότε θα φανούν στο «πορτοφόλι» τους
    Ποιοι συνταξιούχοι θα πάρουν αύξηση το 2025 - Πότε θα φανούν στο «πορτοφόλι» τους

    Αυξημένες θα είναι οι συντάξεις για περισσότερους από δύο εκατομμύρια συνταξιούχους, με την αύξηση να εκτιμάται πως θα κυμανθεί μεταξύ 2,2% και 2,5%, με βάση τη μεταβολή του μέσου ετήσιου Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

    Πρόκειται για αυξήσεις που θα αρχίσουν να φαίνονται στους λογαριασμούς των δικαιούχων ήδη από αυτό τον Δεκέμβριο, όταν και θα πραγματοποιηθεί η καταβολή των συντάξεων Ιανουαρίου.

    Μάλιστα, στην περίπτωση που η αύξηση θα ανέλθει στο 2,5%, τότε η εθνική σύνταξη από 426,17 ευρώ θα φτάσει τα 436,8 ευρώ.

    Ειδικότερα, οι αυξήσεις εκτιμάται θα διαμορφωθούν ως εξής:

    • Δημόσιο: Η μέση σύνταξη γήρατος για έναν συνταξιούχο με 35 έτη θα διαμορφωθεί στα 1.316 ευρώ με μηνιαία αύξηση 32 ευρώ.
    • Πρώην ΙΚΑ: Η μέση σύνταξη με 30 έτη ασφάλισης θα διαμορφωθεί στα 1.219 ευρώ με μηνιαία αύξηση 30 ευρώ.
    • Ταμεία ΔΕΚΟ και Τραπεζών: Η μέση σύνταξη γήρατος με 30 έτη ασφάλισης και άνω θα διαμορφωθεί στα 2.612 ευρώ με μηνιαία αύξηση 64 ευρώ.
    • ΟΑΕΕ: Η μέση σύνταξη γήρατος με 30 έτη ασφάλισης και άνω θα διαμορφωθεί στα 1.101 ευρώ με μέση αύξηση 27 ευρώ.
    • ΕΤΑΑ: Η μέση σύνταξη γήρατος με 30 έτη ασφάλισης και άνω θα διαμορφωθεί στα 1.259 ευρώ με μηνιαία αύξηση 31 ευρώ.

    Υπενθυμίζεται πως το ανώτατο όριο:

    • για τις κύριες συντάξεις θα ανέλθει σε 5.241,89 ευρώ, από 5.114,04 ευρώ
    • για τις επικουρικές συντάξεις θα ανέλθει σε 1.572,56 ευρώ, από 1.534,21 ευρώ.
    • για την βασική σύνταξη του π. ΟΓΑ από 399,54 ευρώ ανέρχεται σε 409,5 ευρώ.

    Συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά

    Έκτακτη ενίσχυση έως 200 ευρώ θα λάβουν τον Δεκέμβριο οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά πάνω από 10 ευρώ, με το ακριβές ποσό να εξαρτάται από το άθροισμα των κύριων συντάξεων που λαμβάνουν.

    Το εφάπαξ επίδομα υπολογίζεται σε:

    • 100 ευρώ για συντάξεις από 1.100 ως 1.600 ευρώ,
    • 150 ευρώ για συντάξεις από 700 ως 1.100 ευρώ και
    • 200 ευρώ για συντάξεις ως 700 ευρώ.

    Κατά κανόνα προσωπική διαφορά έχουν οι παλαιοί συνταξιούχοι πριν το Μάιο του 2016, ωστόσο με μια μέση αύξηση περί τα 2,5%, οι συνταξιούχοι θα δουν την προσωπική τους διαφορά να μηδενίζεται από το 2025, εφόσον το υπόλοιπό της είναι γύρω στα 30 με 50 ευρώ.

    Αλλαγές στην εισφορά αλληλεγγύης

    Διευκρινίσεις για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης έδωσε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κα Νίκη Κεραμέως, κάνοντας λόγο για διόρθωση του ζητήματος.

    «Υπάρχει ένα ζήτημα, όταν δίνουμε αυξήσεις στις συντάξεις, αν περνάει κάνεις κλιμάκιο, να μπαίνει η εισφορά αλληλεγγύης. Από τα 1.400 ευρώ και πάνω μπαίνει η εισφορά αλληλεγγύης. Αυτό δεν είναι σωστό και πρέπει να διορθωθεί».

    Μάλιστα τόνισε πως το ζήτημα αυτό θα διορθωθεί πριν δοθούν οι αυξήσεις και θα αφορούν τόσο τις κύριες, όσο και τις επικουρικές συντάξεις.

    Αξίζει να σημειωθεί πως η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) επιβάλλεται σε συνταξιούχους με μηνιαίες αποδοχές άνω των 1.400 ευρώ για κύρια σύνταξη και 300 ευρώ για επικουρική.

    Ποιοι συνταξιούχοι θα λάβουν αναδρομικά έως 2.600 ευρώ

    Περίπου 35.000 απόστρατοι συνταξιούχοι αναμένεται να λάβουν αναδρομικά 27 μηνών που θα φτάσουν τα 2.600 ευρώ, μέχρι το τέλος του χρόνου

    Πρόκειται για αναδρομικά που προκύπτουν από τις διαφορές κρατήσεων στις κύριες συντάξεις, εξαιτίας της κατάργησης των περικοπών του νόμου 4093 από τα μερίσματά τους και θα είναι ανάλογα με το ύψος της κύριας σύνταξης με τα ποσά που θα λάβουν να κυμαίνονται από 1.200 έως 2.600 ευρώ.

    Πηγή: cnn.gr

  • Στα αποκαΐδια της φωτιάς, φουντώνει η ακρίβεια: Τρόφιμα, καύσιμα, ενέργεια, τραβάνε την ανηφόρα
    Στα αποκαΐδια της φωτιάς, φουντώνει η ακρίβεια: Τρόφιμα, καύσιμα, ενέργεια, τραβάνε την ανηφόρα

    Η ακρίβεια ενισχύεται εκ νέου, με τα σενάρια ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή και την αστάθεια στην εσωτερική αγορά. Λειψυδρία, πανώλη και πυρκαγιές, πλήττουν την ντόπια πάραγωγή.

    Η ακρίβεια που δεν έφυγε ποτέ, ενισχύεται από τον κίνδυνο περαιτέρω ανάφλεξης στη Μέση Ανατολή, σε συνδυασμό με τους εγχώριους παράγοντες αποσταθεροποίησης: Λειψυδρία, πανώλη, τώρα και η πίεση στον προϋπολογισμό από τις πυρκαγιές, δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ, που ενισχύει εκ νέου τις πληθωριστικές πιέσεις. Ενώ ακόμα δεν έχει κατακαθίσει ο καπνός από τις καταστροφικές φωτιές στην Αττική, μια νέα φωτιά φουντώνει, με ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά.

    Οι σταθερά υψηλές τιμές των ναύλων για τα κοντέινερ μεταφοράς εμπορευμάτων, οι καθυστερήσεις στην τροφοδοσία από τις αγορές της Ασίας, η άνοδος στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου (σχεδόν 9% σε μία μόλις εβδομάδα για το Βrent) και οι προβλέψεις για άνοδο στο φυσικό αέριο – με βάση τα μακροοικονομικά μοντέλα των αναλυτών, δημιουργούν νευρικότητα και στην εγχώρια αγορά.

    Η ακρίβεια… στα τσιγκέλια

    Παράλληλα όμως με τα δυσοίωνα σενάρια, οι καταναλωτές έχουν αρχίσει ήδη να βλέπουν ανατιμήσεις, πριν η επαπειλούμενη γεωπολιτική κρίση κορυφωθεί.

    Το κόστος για το σημερινό τραπέζι του Δεκαπενταύγουστου, για όσους γιορτάζουν με ψητό αρνί, αλλά και για τα εκατοντάδες πανηγύρια στην επικράτεια τις επόμενες ημέρες, , θα είναι αυξημένο ως και 80%, σε σύγκριση με το Πάσχα. Η απαγόρευση μετακίνησης και σφαγής ντόπιων αιγοπροβάτων, που διαρκεί ήδη τρεις εβδομάδες, ως τις 19 Αυγούστου, με την πιθανότητα παράτασης, έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη άνοδο των τιμών στα εισαγόμενα αρνιά.

    Για όσους γιορτάζουν με ψητό αρνί, το κόστος θα είναι αυξημένο ως και 80%

    Πετάει το ρουμάνικο αρνί

    Με βάση έρευνες της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, το εισαγόμενο αρνί, Ρουμανίας και Ισπανίας, πουλιέται σήμερα στην λιανική από 14 ως 16 ευρώ το κιλό. Το Πάσχα το ελληνικό αρνί πωλούνταν στο «καλάθι του νοικοκυριού» 10 ευρώ το κιλό. Στην Κρήτη, όπου το αρνί είναι περιζήτητο και λόγω των γάμων, η ΕΕΚΕ το εντόπισε να πωλείτει ως και 18,90 το κιλό.

    «Θα έπρεπε να απαγορευθούν οι εισαγωγές αμνοεριφίων από τη Ρουμανία, από την οποία προήλθαν τα πρώτα μολυσμένα αρνιά»

    Για τον πρόεδρο της ΕΕΚΕ Απόστολο Ραυτόπουλο, μέρος της ακρίβειας οφείλεται στην αισχροκέρδεια και όχι στην πανώλη. «Τα αγοράζουν από τη Ρουμανία 6 ως 7 ευρώ το κιλό στη χονδρική, και στη λιανική φτάνουν σε υπερδιπλάσια τιμή», δηλώνει στο in.

    Ο ίδιος μας λέει ότι εφόσον ο Δεκαπενταύγουστος είναι η μεγαλύτερη γιορτή μετά το Πάσχα, η κυβέρνηση όφειλε να είχε βάλει το αρνί στο καλάθι του νοικοκυριού, επιτρέποντας τις μετακινήσεις και τις σφαγές ντόπιων αρνιών από τις «καθαρές» περιοχές.

    Πάντως στα στοιχεία του ΟΚΑΑ για τις τιμές χονδρικής, τα εισαγόμενα αρνιά πωλούνται ως και 11,20 ευρώ το κιλό, από 8 ως 8.80 πέρυσι τέτοια εποχή, ενώ ντόπιο αρνί «δεν διατίθεται».

    Αυξήσεις και στα άλλα είδη

    Ο πρόεδρος της ΕΕΚΕ υποστηρίζει ότι θα έπρεπε να απαγορευθούν οι εισαγωγές αμνοεριφίων από τη Ρουμανία, από την οποία προήλθαν τα πρώτα μολυσμένα αρνιά. Επικαλείται μάλιστα σχετικό κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που επιτρέπει να κλείνουν τα σύνορα αν υπάρχουν κρούσματα «εισαγόμενων» ζωονόσων, πρόταση την οποία υποστηρίζουν και οι κτηνοτρόφοι.

    Μαζί με το αρνί, έχουν αρχίσει να ακριβαίνουν εκ νέου και τα υπόλοιπα είδη κρέατος, αφού αυξάνεται η ζήτηση. Αυτό καταγράφηκε και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό του Ιουλίου. Το μοσχάρι ακρίβυνε 2% σε σχέση με τον Ιούνιο και το χοιρινό 1.5%, πριν αποτυπωθούν στην αγορά οι συνέπειες της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών.

    Η κρίση ανοίγει την όρεξη για ανατιμήσεις

    Η ανησυχία των καταναλωτών είναι ότι οι υπαρκτή κρίση και οι αναταράξεις στις διεθνείς αγορές λόγω Μέσης Ανατολής, θα «ανοίξουν την όρεξη» στους κερδοσκόπους, που θα βρουν αφορμή για νέες ανατιμήσεις. Στην Ελλάδα υπάρχει ήδη κακό προηγούμενο, όταν το 2022, το έτος με τις υψηλότερες αυξήσεις τιμών στη λιανική, οι μεγάλες επιχειρήσεις σημείωσαν παγκόσμιο ρεκόρ στα περιθώρια κέρδους, με 15,8%, έναντι 10,8% του διεθνούς μέσου όρου.

    «Δεν είναι μόνο η κρίση στη Μέση Ανατολή. Είναι η ξηρασία, η ανομβρία, η έλλειψη προϊόντων. Πολλές περιφέρειες έχουν δώσει οδηγίες στους αγρότες να μην ποτίζουν γιατί δεν υπάρχει νερό. Στην Ηλεία τα καρπούζια είναι αμάζευτα και λιώνουν στα χωράφια. Δεν συμφέρει τους παραγωγούς να τα μαζέψουν, γιατί οι χονδρέμποροι τα αγοράζουν 8-15 λεπτά το κιλό, όταν μόνο το κόστος για καλλιέργεια και συγκομιδή είναι 25 ευρώ το κιλό», λέει ο κ. Ραυτόπουλος.

    Καρπούζια Αλβανίας και πεπόνια Ιράν

    Εξαιτίας των ελλείψεων ντόπιων προϊόντων, που σε ένα βαθμό τροφοδοτούνται και από τις στρεβλώσεις σε κρίκους της αλυσίδας των τροφίμων, αυξάνονται οι εισαγωγές φρέσκων προϊόντων από το εξωτερικό.

    Η ΕΚΕΕ μιλάει για «καρπούζια από την Αλβανία και το Κόσοβο, πατάτες από την Αίγυπτο, πεπόνια από το Ιράν, τομάτες Πολωνίας και Τουρκίας», ενώ τον τελευταίο χρόνο υπήρξε άυξηση πάνω από 62% στις εισαγόμενες πιπεριές.

    Ο λαχανόκηπος της Αττικής «τσουρουφλίστηκε»

    Οι φωτιές στη Βορειανατολική Αττική, που κατέκαψαν και καλλιέργειες στον Μαραθώνα τον «λαχανόκηπο» του λεκανοπεδίου, είναι η χαριστική βολή, σχολιάζει ο κ. Ραυτόπουλος. «Καταστράφηκαν θερμοκήπια, φυτώρια, μονάδες καλλιέργειας οπωροκηπευτικών. Για τους παραγωγούς που επλήγησαν δεν υπάρχει τίποτα πλέον, όχι για να πουλήσουν, αλλά για να μαζέψουν. Από τον επόμενο μήνα και το χειμώνα, από πού θα τρώμε προϊόντα στην Αττική; Μελιτζάνες, τομάτες, άνηθο, μαϊντανό; Θα αυξηθούν κι άλλο οι παραγωγές από τρίτες χώρες, εντός και εκτός ΕΕ, και μαζί τους και οι τιμές», προβλέπει ο ίδιος.

    Κι ενώ αναμένονται νέες ανατιμήσεις σε τρόφιμα και καταναλωτικά αγαθά, οι υψηλές τιμές στην ενέργεια, τα καύσιμα και φυσικά τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, εξακολουθούν να είναι βραχνάς και τον Αύγουστο. Η ΕΕΚΕ επιμένει ότι φέτος οι ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά σε βασικές γραμμές αγγίζουν το 15%, επικαλούμενη συγκριτικές έρευνες.

    Για τα τιμολόγια του ρεύματος η Ένωση Εργαζόμενων Καταναλωτών υπογραμμίζει, ότι η επιδότηση του Αυγούστου, των 1,6 λεπτών την κιλοβατώρα, δεν αντισταθμίζει τις ανατιμήσεις που φτάνουν σε ένα μήνα τα 2,8 λεπτά, αναιρώντας το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι θα πληρώσουμε φθηνότερα το ρεύμα από ό,τι τον Ιούλιο.

    Όσο για τα καύσιμα, το γεγονός ότι η βενζίνη πωλείται πάνω από 2 ευρώ το λίτρο σε νησιωτικές περιοχές, ενώ έχουν καταγραφεί τιμές ως και 2,35 ευρώ, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για το τι θα συμβεί όταν τα «σκάγια» από την πυριτιδαποθήκη της Μέσης Ανατολής, χτυπήσουν την Ευρώπη.

    Πηγή: in.gr

  • Γιαννιτσοχώρι: Ανετράπη βυτιοφόρο καυσίμων (photos & video)
    Γιαννιτσοχώρι: Ανετράπη βυτιοφόρο καυσίμων (photos & video)

    Ένα βυτιοφόρο με καύσιμα ανετράπη στην Ε.Ο. Πύργου - Κυπαρισσίας

    Δεν έχει υπάρξει για την ώρα διαρροή. Σπεύδουν στο σημείο δυνάμεις της Πυροσβεστικής.

    Νεότερη ενημέρωση

    Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, δεν υπάρχει εγκλωβισμένο άτομο.

    Νεότερη ενημέρωση

    Σύμφωνα με πληροφορίες, το βυτιοφόρο ευτυχώς ήταν άδειο οπότε αποφεύχθηκε το ενδεχόμενο διαρροής και ανάφλεξης.

    vytioforo anatropi giannitsoxori 1

    vytioforo anatropi giannitsoxori 2

    vytioforo anatropi giannitsoxori 3

    Περισσότερα σε λίγο…

  • Το παγκόσμιο προσδόκιμο ζωής αναμένεται να αυξηθεί κατά σχεδόν πέντε χρόνια έως το 2050
    Το παγκόσμιο προσδόκιμο ζωής αναμένεται να αυξηθεί κατά σχεδόν πέντε χρόνια έως το 2050

    Το προσδόκιμο ζωής παγκοσμίως αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,9 έτη στους άνδρες και κατά 4,2 έτη στις γυναίκες μέχρι το 2050, σύμφωνα με τη μελέτη «Global Burden of Disease Study» του αμερικανικού ερευνητικού Ινστιτούτου Μετρήσεων και Αξιολόγησης της Υγείας, που δημοσιεύεται στο περιοδικό «The Lancet».

    Η αύξηση αναμένεται να είναι μεγαλύτερη στις χώρες, όπου το προσδόκιμο ζωής είναι χαμηλότερο, συμβάλλοντας στη σύγκλιση της αύξησης του προσδόκιμου ζωής σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές. Η τάση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε μέτρα δημόσιας υγείας που έχουν αποτρέψει και έχουν βελτιώσει τα ποσοστά επιβίωσης σε καρδιαγγειακά νοσήματα, Covid-19 και μια σειρά από μεταδοτικές ασθένειες σε μητέρες και νεογνά.

    Το παγκόσμιο προσδόκιμο ζωής προβλέπεται να αυξηθεί από 73,6 έτη το 2022 σε 78,1 έτη το 2050. Το παγκόσμιο προσδόκιμο υγιούς ζωής, δηλαδή ο μέσος αριθμός ετών που μπορεί ένα άτομο να ζήσει με καλή υγεία, αναμένεται να αυξηθεί από 64,8 έτη το 2022 σε 67,4 έτη το 2050.

    Η έκθεση επίσης διαπιστώνει ότι η συνεχιζόμενη μετατόπιση της επιβάρυνσης από μεταδοτικές ασθένειες σε μη μεταδοτικές, όπως οι καρδιαγγειακές παθήσεις, ο καρκίνος, η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια και ο διαβήτης, καθώς και η έκθεση σε παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με τις ασθένειες αυτές, όπως η παχυσαρκία, η υψηλή αρτηριακή πίεση, το κάπνισμα και η μη βέλτιστη διατροφή, θα έχουν τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην επιβάρυνση από ασθένειες στην επόμενη γενιά. Καθώς το φορτίο των ασθενειών συνεχίζει να μετατοπίζεται στις ασθένειες αυτές, αναμένεται ότι περισσότεροι άνθρωποι θα ζουν περισσότερο, αλλά με περισσότερα χρόνια κακής υγείας.

    Μάλιστα, σε άλλη μελέτη παραγόντων κινδύνου, που δημοσιεύεται επίσης στο «The Lancet», διαπιστώνεται ότι ο συνολικός αριθμός των χαμένων ετών λόγω κακής υγείας και πρόωρου θανάτου (DALY), που αποδίδονται σε μεταβολικούς παράγοντες κινδύνου έχει αυξηθεί κατά 50% από το 2000.

    Οι ερευνητές μελέτησαν και εναλλακτικά σενάρια, εάν διάφορες παρεμβάσεις στη δημόσια υγεία θα μπορούσαν να εξαλείψουν την έκθεση σε βασικές ομάδες παραγόντων κινδύνου. Οι προβλεπόμενες επιπτώσεις είναι ισχυρότερες στο σενάριο βελτιωμένων κινδύνων που σχετίζονται με παράγοντες συμπεριφοράς και τρόπου ζωής, με μείωση κατά 13,3% των χαμένων χρόνων λόγω κακής υγείας και πρόωρου θανάτου το 2050, σε σχέση με το σενάριο αναφοράς.

    Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

    https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(24)00685-8/fulltext

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Γιατί στοιχίζει τόσο η βενζίνη στην Ελλάδα;
    Γιατί στοιχίζει τόσο η βενζίνη στην Ελλάδα;

    “Ιράν-Ισραήλ” και η διαδρομή αισχροκέρδειας στην τιμή των καυσίμων.

    Βράδυ Σαββάτου, 13 Απριλίου 2024: Οι ειδοποιήσεις στο κινητό μου έρχονται η μία μετά την άλλη. Το Ιράν (αντ)επιτέθηκε στο Ισραήλ. Μπαίνω να διαβάσω. Πάμε σε γενικευμένη σύρραξη; Θα γίνει τελικά ο Γ’ Παγκόσμιος Πόλεμος; Πώς θα αντιδράσουν οι μεγάλοι παίκτες ισχύος που εμπλέκονται στη Μέση Ανατολή; Ερωτήματα κοινά σε όλους με τους οποίους μίλησα εκείνο το βράδυ. Το μόνο που δεν αναρωτηθήκαμε ήταν τι θα συμβεί με τις τιμές του μαύρου χρυσού. Η αλήθεια είναι ότι κάπως είχαμε προετοιμαστεί για αυτό. Άλλωστε, το κοντέρ στις αντλίες των βενζινάδικων είχε ακουμπήσει ταβάνι εδώ και μέρες.

    Ακολουθώντας τα βήματα της διεθνούς ανόδου των τιμών του πετρελαίου κατά 18%, η μέση τιμή της βενζίνης ξεκίνησε στα 1,82 ευρώ το λίτρο στο ξεκίνημα του 2024 και στιγμές πριν η Τεχεράνη ανταποδώσει το πλήγμα στην πρεσβεία της στη Συρία, έφτανε το 1,96 ευρώ. Βέβαια, μια σύντομη περιήγηση στις νησιωτικές περιοχές της χώρας, όπως και στην ευρύτερη περιφέρεια, θα αποδείκνυε ότι το πράγμα είχε ξεφύγει προ πολλού με τα ταμπλό στα πρατήρια βενζίνης να σημειώνουν τιμές που άγγιζαν ακόμη και τα 2,20- 2,30 ευρώ. Μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι δύο μέρες μετά το χτύπημα του Ιράν στο Ισραήλ, ο Πρόεδρος των Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων Αττικής, κύριος Νίκος Παπαγεωργίου προανήγγειλε ότι οι τιμές θα πάρουν φωτιά μέχρι και το Πάσχα, ενώ μελλοντικά δεν θα εγκαταλείψουν εύκολα την τιμή των 2 ευρώ [Ρ/Σ «Parapolitika 90,1»].

    Η εργαλειοποίηση του διεθνούς περιβάλλοντος

    Εργαλειοποιείται το διεθνές περιβάλλον για να διαμορφώνονται οι τιμές στην Ελλάδα; Αυτό το ερώτημα απηύθυνε το NEWS 24/7 στον δημοσιογράφο, οικονομολόγο και διδάσκοντα σε ΑΕΙ Ελλάδας και Κύπρου, κ. Λεωνίδα Βατικιώτη. Όπως ο ίδιος εξηγεί: «Η επίρριψη της ευθύνης στον πόλεμο της Ουκρανίας ή την Μέση Ανατολή λειτουργεί σαν προπέτασμα καπνού για τα καρτέλ. Μάρτυρας είναι τα υπερκέρδη που εμφανίζουν οι μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες μονοπωλούν την αγορά και κάνουν κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους».

    Το ζήτημα φαίνεται να αποκτά μεγαλύτερη διάσταση καθώς, όπως είπαμε, ενόψει του Πάσχα η τιμή της βενζίνης αναμένεται να ανέβει αισθητά. Αν αυτό συμβεί, σίγουρα δεν θα οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις διεθνείς εντάσεις, λένε στο NEWS 24/7 καλά ενημερωμένες πηγές που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους. Επιπλέον, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και το συνηθισμένο φαινόμενο οι τιμές να τραβούν την ανιούσα κάθε Χριστούγεννα, Πάσχα και κατά την περίοδο των θερινών διακοπών, αφού σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς έχουμε συγκεκριμένη προσφορά, η οποία ορίζεται από τα αποθέματα.

    Τώρα, γιατί τα αποθέματα δεν αυξάνονται εγκαίρως, ώστε να μην αυξηθούν οι τιμές, όταν όλοι γνωρίζουμε πότε θα αυξηθεί η ζήτηση, είναι ένα ερώτημα που προκύπτει εύλογα. Για τον λόγο αυτό ρώτησα τον κύριο Βατικιώτη, ο όποιος απαντά λέγοντας πως «αν τα αποθέματα υπολείπονταν της ζήτησης θα υπήρχαν άδεια ράφια. Δε νομίζω να υπάρχει πολίτης αυτής της χώρας που να έχει παρατηρήσει έλλειψη σε προϊόντα σε σούπερ μάρκετ ή εμπορικά. Η υπερβάλλουσα ζήτηση, που δεν αποτυπώνεται σε καμία στατιστική, είναι μια ακόμη δικαιολογία που χρησιμοποιείται από τις μεγάλες επιχειρήσεις για να καλυφθεί η αισχροκέρδεια».

    Το σύστημα Platts και η ελληνική «ιδιαιτερότητα»

    Το ζήτημα με τα αποθέματα δεν αποτελεί τη μόνη ελληνική «ιδιαιτερότητα». Πριν πάμε όμως εκεί, είναι αναγκαίο να εξηγήσουμε τον πάγιο τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι τιμές στα πετρελαιοειδή. Ψάχνοντας απαντήσεις, ζητήσαμε την συμβολή του διδάσκοντα Διεθνή Χρηματοοικονομική και Τραπεζική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, κου. Κώστα Μελά.

    Όπως εξηγεί στο NEWS 24/7: «Για να υπολογίσουμε την τιμή της βενζίνης και άλλων καυσίμων πρέπει πρώτα να ανατρέξουμε στην τιμή Platts. Περί τίνος πρόκειται; Η Platts είναι μια εξειδικευμένη εταιρεία που ιδρύθηκε το 1909 με έδρα το Λονδίνο και καθορίζει την αξία σε δολάρια ΗΠΑ στην οποία μπορεί να πωλείται η βενζίνη ανά τόνο από εταιρείες διύλισης. Αυτή η τιμή ονομάζεται τιμή Platts ή δείκτης Platts και υπολογίζεται ως σταθμισμένος μέσος όρος των τιμών των πετρελαιοειδών σε διαφορετικές γεωγραφικές τοποθεσίες. Ουσιαστικά, η εταιρεία αποτελεί σημαντικό σημείο αναφοράς για εκατοντάδες ενεργειακές εταιρείες, εμπόρους και επενδυτικές τράπεζες, διότι εκφράζει ποια είναι η πραγματική αξία των διυλισμένων προϊόντων με βάση τις φυσικές ανταλλαγές σε μια συγκεκριμένη ημέρα και σε ένα συγκεκριμένο μέρος. Στην πράξη, το 90% των 250 κορυφαίων ενεργειακών εταιρειών στον κόσμο και το 100% των 50 κορυφαίων φορέων εκμετάλλευσης ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου αναφέρονται στους δείκτες Platts, οι οποίοι ελέγχουν τις πάνω από 8.500 τιμές spot, δείκτες και τιμές συμβολαίου που δημοσιεύονται καθημερινά από το πρακτορείο. Για την περίπτωση της Ελλάδος, οι τιμές αναφοράς αναφέρονται στις αντίστοιχες τιμές Platts της γεωγραφικής περιοχής Ανατολικής Μεσογείου».

    Παρ όλα αυτά, πρέπει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα αν και η τιμή της βενζίνης προσδιορίζεται με βάση αυτό το σύστημα, όλο και περισσότεροι μιλούν για τον κεντρικό ρόλο που παίζουν οι παράγοντες του κλάδου της διύλισης.

    Οι παράγοντες με τη μεγαλύτερη επίδραση στην τιμή

    Από την άλλη, υπάρχουν αρκετοί που υποστηρίζουν ότι πρέπει μεταξύ άλλων να λάβουμε υπόψη πως η πρώτη ύλη συμβάλλει καθοριστικά στην διαμόρφωση της τελικής τιμής που θα πληρώσουμε. «Το κόστος του αργού πετρελαίου, ενός μη ανανεώσιμου πόρου, εξαρτάται άμεσα από τη ζήτηση. Όταν η ζήτηση αυξάνεται, αυξάνεται και η τιμή, ενώ όταν μειώνεται η ζήτηση, η τιμή καταλήγει να πέφτει», μου λέει κατά τη συνομιλία μας ο κύριος Μελάς.

    Επιπλέον, τονίζει ότι πρέπει να εισαχθεί στη σχετική συζήτηση κι ο ρόλος του κόστους διύλισης, «αφού το αργό πετρέλαιο δεν χρησιμοποιείται σε ‘’καθαρότητα’’, αλλά τροποποιείται για να μετατραπεί σε βενζίνη και άλλα καύσιμα», με τους διαφορετικούς τύπους του (ελαφρύ και αργό) να καθορίζουν τον βαθμό «απλότητας» της επεξεργασίας του και το τελικό κόστος .

    Στο τελευταίο συνδράμουν και οι συνθήκες της αγοράς, αφού σύμφωνα με τον πεπειραμένο στη διεθνή χρηματοοικονομική και τραπεζική ακαδημαϊκό, όταν η ζήτηση καυσίμων είναι υψηλή και οι προμήθειες του αργού χαμηλές, τα διυλιστήρια μπορεί να αναγκαστούν να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο για την απόκτηση πρώτων υλών. Αντίθετα, αυτό το κόστος θα είναι πολύ χαμηλό όταν η ζήτηση είναι χαμηλότερη με υψηλά αποθέματα.

    Τεράστια έσοδα για το Δημόσιο, μεγάλος χαμένος ο καταναλωτής

    Πάντως, για τον Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, κ. Μιχάλη Κιούση ο λόγος που οι τιμές παραμένουν στα ουράνια ακόμη και όταν υποχωρούν οι διεθνείς τιμές έγκειται στην υψηλή φορολογία. «Η Ελλάδα έχει την υψηλότερη τιμή βενζίνης στην Ευρώπη», έλεγε τον Φεβρουάριο του 2023, προσθέτοντας ότι πρόκειται για ένα γεγονός «δυσανάλογο με την αγοραστική μας δύναμη».

    Έναν χρόνο αργότερα λίγα πράγματα έχουν αλλάξει, καθώς ο ιδιαίτερα υψηλός ΦΠΑ και ο ΕΦΚ (και τα δύο κληροδοτήματα της μνημονιακής περιόδου) έχουν ως αποτέλεσμα κάθε φορά που η βενζίνη φτάνει στα 2€, 81 λεπτά να κατευθύνονται προς τα διυλιστήρια, 9 λεπτά αποτελούν το κέρδος του δικτύου εμπορίας και διανομής και 1,10 πηγαίνει προς το κράτος.

    «Το κράτος είναι ο μεγάλος κερδισμένος της υπερφορολόγησης», μού απαντά σήμερα ο κύριος Βατικιώτης, όταν τον ρωτώ ποιο το αποτύπωμα της ακρίβειας στα καύσιμα στην οικονομική ζωή των πολιτών και κατ’ επέκταση στην οικονομία της χώρας. Ο ίδιος εξηγεί ότι λόγω «της ανελαστικότητας της ζήτησης, μιας και είναι απαραίτητο έξοδο για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, κάθε παραπάνω λεπτό στην τελική τιμή της βενζίνης ή του πετρελαίου αυξάνει τα έσοδα και των ενεργειακών μονοπωλίων και του κράτους που είναι ο μεγάλος κερδισμένος λόγω της υπερφορολόγησης (Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης, ΦΠΑ, κ.λπ.)».

    Πράγματι, βάσει των στοιχείων του εβδομαδιαίου δελτίου της Κομισιόν με στοιχεία από τις 08/04/2024, η Ελλάδα είχε την 3η ακριβότερη βενζίνη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά από την Ολλανδία και τη Δανία, όταν είναι 3η από το τέλος σε ό, τι αφορά την αγοραστική δύναμη των πολιτών της. Μια εβδομάδα αργότερα, η διεθνής πλατφόρμα Globalpetrolprices κατέτασσε τη χώρα μας στην 9η θέση παγκοσμίως με την ακριβότερη βενζίνη.

    Το πράγμα γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον αν σκεφτεί κανείς ότι στην Ιταλία- χώρα στην οποία οι τιμές διαμορφώνονται από το σύστημα Platts της Αν. Μεσογείου – η προ φόρων τιμή της βενζίνης είναι κατά 5% φθηνότερη συγκρινόμενη με αυτή που πληρώνουμε στην Ελλάδα.

    Η έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού

    Γιατί συμβαίνει αυτό; Μήπως η ευθύνη τελικά βαραίνει και τα πρατήρια υγρών καυσίμων; Ο υψηλός ανταγωνισμός (αν και τοπικός, άρα ενδέχεται να διαφέρει το επίπεδο συγκέντρωσης ανά περιοχή), το πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, αλλά και οι συνεχείς έλεγχοι του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας μάς απομακρύνουν από αυτό ενδεχόμενο.

    Για να βρούμε τις απαντήσεις που γυρεύουμε, πιθανά πρέπει να εστιάσουμε εκ νέου την προσοχή μας στην πορεία που ακολουθούν τα καύσιμα πριν φτάσουν στις αντλίες των πρατηρίων.

    Η μέχρι τώρα πορεία των τιμών δείχνει ότι στην Ελλάδα όταν οι τιμές διεθνώς αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι. Όμως, όταν αυτές υποχωρούν, οι εν Ελλάδι τιμές υποχωρούν μεν, με πολύ πιο αργούς ρυθμούς δε· ρυθμούς που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού.

    Κάπως έτσι φτάνουμε στον Αύγουστο του 2023, όταν η Επιτροπή Ανταγωνισμού (Τεύχος 7) δημοσίευσε τα πρώτα στοιχεία μιας έρευνας που απλωνόταν σε όλη την αγορά. Τότε, τα δεδομένα ανέφεραν υψηλό βαθμό συγκέντρωσης στη διύλιση, κατάσταση αντιστρόφως ανάλογη με τα πρατήρια λιανικής που ανέρχονται σε 5χιλ, διασφαλίζοντας καλύτερους όρους ανταγωνισμού.

    Συγκεκριμένα η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) τόνιζε ότι «η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων (…) σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας».

    Τι ήθελε να πει η Έκθεση;

    Πιθανότατα ότι υπήρχαν λόγοι που έχριζαν βαθύτερης διερεύνησης σχετικά με τις συνθήκες ανταγωνισμού «στις οικείες αγορές προκειμένου να διευκρινιστούν αν η παρατηρούμενη ασυμμετρία, και γενικότερα η αύξηση της τιμής αυτών των προϊόντων την τελευταία διετία, οφείλονται στην απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, όσο και-σε- ζητήματα αναφορικά με τον μηχανισμό τιμολογιακής πολιτικής, την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και άλλων πιθανών φραγμών εισόδου και ανάπτυξης της αγοράς και τη διατήρηση υψηλού περιθωρίου κέρδους από τις επιχειρήσεις του κλάδου».

    Ίσως τα πράγματα να άλλαζαν αν γινόταν πράξη παλαιότερες εξαγγελίες σχετικά με το άνοιγμα της ελληνικής αγοράς πετρελαιοειδών, ταυτόχρονα με τον μετασχηματισμό των κανόνων για τα αποθέματα ασφαλείας που διαμορφώνουν σημαντικά την τιμή των καυσίμων, αλλά και τα περιθώρια κερδοφορίας.

    Παρόλα αυτά, μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν υπήρξε κάποια ραγδαία εξέλιξη.

    Πόσα λίτρα βενζίνης αγοράζουμε πλέον με τον βασικό μισθό;

    Στις 22 Απριλίου 2024 ακριβότερη βενζίνη από την Ελλάδα (1,992 ευρώ) είχαν μόνο 4 από τις 42 χώρες της ευρύτερης περιοχής, λέει ο κ. Βατικιώτης. «Κάθε σύγκριση γίνεται πιο απογοητευτική αν λάβουμε υπόψη μας και τα εισοδήματα, δεδομένου ότι οι μισθοί στην Ελλάδα είναι από τους χαμηλότερους. Στην Ελλάδα λοιπόν ο μισθός αντιστοιχούσε σε 551 λίτρα βενζίνης, στην Πορτογαλία σε 670, σε Ιταλία 901, στην Ισπανία 1.133, στη Γαλλία 1.288 και στην Γερμανία σε 1.661 λίτρα! Δεν το λες και καταπληκτική ποιότητα ζωής….».

    Ομολογουμένως όχι. Ζούμε μια κατάσταση που φαντάζει αδιανόητη, αλλά όχι ακατανόητη.

    Η μέχρι τώρα πορεία των τιμών δείχνει ότι στην Ελλάδα όταν οι τιμές διεθνώς αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι. Όμως, όταν αυτές υποχωρούν, οι εν Ελλάδι τιμές υποχωρούν μεν, με πολύ πιο αργούς ρυθμούς δε· ρυθμούς που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού. Η συνθήκη αυτή, γνωστή και ως φαινόμενο Rockets&Feathers, σύμφωνα με την ΕΑ, μπορεί «να οφείλεται σε διάφορα αίτια και ενδεχόμενες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, τόσο από την πλευρά της ζήτησης όσο και από την πλευρά της προσφοράς, μεταξύ των οποίων η ύπαρξη ρητής ή σιωπηρής συμπαιγνίας, αποθηκευτικοί περιορισμοί, κόστος αναζήτησης (search costs) για τους καταναλωτές λόγω internalities κλπ».

    Υπάρχει λύση;

    Για να απαντήσουμε σ’ αυτό το κομβικής σημασίας ερώτημα, πρέπει πρώτα να γίνει κατανοητό ότι η σωστή αναφορά για την αξιολόγηση της τάσης των τιμών της βενζίνης (και των υπόλοιπων καυσίμων) δεν είναι το αργό πετρέλαιο, αλλά η αξία των διυλισμένων προϊόντων που διακινούνται στη διεθνή αγορά που καταγράφει καθημερινά η Platts. Αυτό υποστηρίζει ο κύριος Μελάς, για τον οποίο «η συσχέτιση μεταξύ αργού πετρελαίου και καυσίμου δεν είναι επαρκής για να εξηγήσει την τάση στις τιμές της βενζίνης, αλλά εμπλέκεται η Platts που θα μπορούσε να ακολουθήσει διαφορετική δυναμική».

    Ο μηχανισμός λειτουργίας θα μπορούσε να είναι παραμορφωτικός και να έχει κερδοσκοπικό αντίκτυπο στις τιμές πετρελαίου και των διυλισμένων προϊόντων; Η απάντηση μάλλον είναι θετική. Ωστόσο, παράγοντες που επηρεάζουν την τιμή Platts σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, οι οποίοι παραπέμπουν κυρίως στη δυναμική προσφοράς και ζήτησης ενεργειακών προϊόντων, καθώς και οι οικονομικές συνθήκες, οι παγκόσμιες πολιτικές, καιρικές συνθήκες και οι διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών είναι δύσκολο να φανερώσουν εμπράκτως περιπτώσεις κερδοσκοπίας, αναφέρει ο συνομιλητής μου.

    Παρόλα αυτά, οι συνεχείς έλεγχοι από το κράτος μπορούν να μας δείξουν αν υπάρχουν πρακτικές ολιγοπωλιακές που κρατούν ψηλά το περιθώριο κέρδους. Στα χέρια της πολιτείας βρίσκεται και η μείωση των υπερβολικά υψηλών φόρων, που διατηρούνται για λόγους καθαρά δημοσιονομικούς.

    Εν ολίγοις, πρέπει να υπάρξει η πολιτική βούληση η οποία με στοχευμένες παρεμβάσεις θα εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία της εγχώριας αγοράς, θα σκύψει πάνω από τα πραγματικά προβλήματα και θα δώσει λύσεις.

    Γιατί, όπως λέει κι ο κύριος Μελάς: «Στην Ελλάδα υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο, αλλά δεν τηρείται».

    Πηγή: news247.gr

  • «Τσουχτερή» η πασχαλινή έξοδος με τη βενζίνη στα δύο ευρώ το λίτρο
    «Τσουχτερή» η πασχαλινή έξοδος με τη βενζίνη στα δύο ευρώ το λίτρο

    «Τσουχτερή» αποδεικνύεται για τους οδηγούς η πασχαλινή έξοδος με αυτοκίνητο καθώς η τιμή της βενζίνης ξεπερνά ήδη σε πολλές περιοχές της χώρας τα δύο ευρώ.

    Το ανοδικό ράλι στη βενζίνη ξεκίνησε, εκ νέου, από τις αρχές του 2024 ενώ η συνεχιζόμενη ένταση και οι τελευταίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, εντείνουν την ανησυχία για το επόμενο διάστημα, την ίδια στιγμή που η ζήτηση για καύσιμα είναι αυξημένη και αναμένεται να συνεχίσει όσο προχωράμε προς το καλοκαίρι.

    Έτσι παρότι η μετακίνηση προς τους πασχαλινούς προορισμούς με αυτοκίνητο, παραμένει η πιο συμφέρουσα λύση, όταν πρόκειται για τετραμελή οικογένεια ή παρέα, εντούτοις η επιβάρυνση από το κόστος των καυσίμων δεν είναι αμελητέα.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι για ένα ταξίδι από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη με επιστροφή, με αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού, η συνολική δαπάνη ανέρχεται κοντά στα 220 ευρώ, μαζί και με το κόστος των διοδίων.

    Όσοι, από την άλλη πλευρά, επιλέξουν για το Πάσχα, μεγάλα νησιά της χώρας στα οποία είναι απαραίτητη η μετακίνηση με αυτοκίνητο, πέραν το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα πρέπει να συνυπολογίσουν και το γεγονός ότι η τιμή της βενζίνης είναι ακόμη πιο αυξημένη καθώς ακόμη και κατά τη διάρκεια του χειμώνα δεν έπεσε κάτω από τα 2 ευρώ.

    Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων (25/4) η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης φτάνει τα 1,984 ευρώ το λίτρο, όταν πριν από μία εβδομάδα (18/4), έφτανε τα 1,977 ευρώ το λίτρο.

    Στην Αττική κατά μέσο όρο πωλείται μεσοσταθμικά 1,955 ευρώ το λίτρο ενώ στη Θεσσαλονίκη, το 1,951 ευρώ το λίτρο. Οι υψηλότερες μέσες τιμές καταγράφονται στις Κυκλάδες με 2,202 ευρώ το λίτρο και στα Δωδεκάνησα με 2,140 ευρώ το λίτρο. Στη Λευκάδα φτάνει κατά μέσο όρο τα 2,063 ευρώ το λίτρο, στη Κεφαλονιά τα 2,061 ευρώ το λίτρο ενώ στο Ρέθυμνο τα 2,047 και το Ηράκλειο Κρήτης τα 2,024 ευρώ το λίτρο.

    Πηγή: cnn.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο