Οικονομία

Ερχονται νέες αυξήσεις 5%-8% στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου το δ’ τρίμηνο – Ο πονοκέφαλος για τις ασφαλιστικές

Ερχονται νέες αυξήσεις 5%-8% στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου το δ’ τρίμηνο – Ο πονοκέφαλος για τις ασφαλιστικές

Τα ασφάλιστρα αυτοκινήτου αυξήθηκαν κατά 5-8% περίπου στο α’ εξάμηνο μετά από 12 χρόνια μειώσεων καθώς ήταν μεγάλη η άνοδος των ζημιών μετά την πανδημία και του κόστους αποκατάστασής τους

Tο 2022 θα μείνει στα χρονικά της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς ως η χρονιά των πρώτων αυξήσεων στα τιμολόγια αστικής ευθύνης αυτοκινήτου από το 2010 και επίσης ως εκείνη που μετά από 7 χρόνια οι ασφαλιστικές θα γράψουν ζημιές στις επενδύσεις τους σε μετοχές και ομόλογα.

Σε ό,τι αφορά τον κλάδο αυτοκινήτου, οι ασφαλιστικές λόγω του τεράστιου και σε κάποιες περιπτώσεις αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ τους κατέγραψαν μείωση τιμολογίων από το 2010 μέχρι το 2021 της τάξης του 50%.

Γιατί αυξήθηκαν τα ασφάλιστρα

Το 2022, όμως, συνέβησαν δύο καταστάσεις που ανάγκασαν τις περισσότερες ασφαλιστικές να προχωρήσουν σε αυξήσεις της τάξης του 5-10% στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου. Οι αυξήσεις ήταν αναγκαίες σε πολλές περιπτώσεις γιατί :

Πρώτον, το 2020 αρκετές εταιρείες προχώρησαν σε μεγάλες μειώσεις ασφαλίστρων λόγω των lockdown της πανδημίας, αλλά από το 2021 η κίνηση στους δρόμους επανήλθε , αυξήθηκαν δραματικά οι ζημιές και οι ζημιές με θύματα με αποτέλεσμα όσες ασφαλιστικές είχαν προχωρήσει την προηγούμενη χρονιά σε μειώσεις ασφαλίστρων (προκειμένου να κερδίσουν μερίδια αγοράς) να βρεθούν εκτεθειμένες και να γράψουν ζημιές στα λειτουργικά (τεχνικά) αποτελέσματά τους.

Ετσι, αναγκαστικά κάποιες από αυτές επανήλθαν το 2022 με αυξήσεις στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου για να καλύψουν τις ζημιές.

Δεύτερον, το 2022 ο πληθωρισμός εκτοξεύτηκε - τον Σεπτέμβριο έφτασε στο 12% περίπου - αυξάνοντας ιδιαίτερα το κόστος αποκατάστασης ζημιών. Ενδεικτικά το κόστος ανταλλακτικών και συνεργείων (εργασίας) εκτοξεύτηκε μέχρι και 30-40% σε σχέση με το 2021. Συνεπώς, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στα αυξημένα κόστη με τις παλιότερες τιμές.

Επειδή, όμως, οι ασφαλιστικές δεν θα ήθελαν να προχωρήσουν σε μεγάλες αυξήσεις - για λόγους πωλήσεων, marketing και ανταγωνισμού- προτίμησαν να «κάψουν κεφάλαια» και να αυξήσουν τα τιμολόγια αυτοκινήτου κατά 5-8% περίπου στο α’ εξάμηνο.

Τα τιμολόγια αυτά , σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, μπορεί να αυξηθούν άλλο τόσο, δηλαδή 5-8%, στο δ’ τρίμηνο εάν οι ζημιές συνεχίσουν να αυξάνονται. Το καλοκαίρι 2022 τα τροχαία ήταν ιδιαίτερα αυξημένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Μεσοσταθμικές αυξήσεις 10% στον κλάδο υγείας

Αντίθετα από τον κλάδο αυτοκινήτου που είχε για χρόνια πτωτικά ασφάλιστρα, ο κλάδος υγείας (ατυχήματα και ασθένειας) είχε για χρόνια ανοδικά ασφάλιστρα λόγω του «ιατρικού πληθωρισμού».

Ετσι και φέτος στον κλάδο υγείας οι μεσοσταθμικές αυξήσεις ασφάλιστρων στο α’ εξάμηνο και στο 9μηνο ήταν περίπου 7-10%. Στον κλάδο αυτό σημαντικό ρόλο παίζουν οι πίνακες θνησιμότητας και οι ηλικίες των ασφαλισμένων. Ο κλάδος μετασχηματίζεται και συγκεντρώνεται ενώ το κόστος νοσηλείας αυξάνεται και λόγω της ανόδου του πληθωρισμού.

Επενδύσεις στα χαρτοφυλάκια: Η χειρότερη χρονιά από το 2015

Το 2022 , αν και ξεκίνησε θετικά, εξελίσσεται σε μία έντονα αρνητική χρονιά για τις επενδύσεις των ασφαλιστικών. Σε επίπεδο μετοχών , ο Γενικός Δείκτης υποχωρεί κατά 10% από την αρχή του χρόνου, ενώ οι ξένες αγορές- στις οποίες επενδύουν οι μητρικοί όμιλοι των πολυεθνικών που έχουν παρουσία στην Ελλάδα- καταγράφουν ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση.

Ωστόσο, οι περισσότερες ζημιές έχουν γίνει από την υποχώρηση των τιμών ελληνικών ομολόγων (που κινούνται αντίθετα από τις αποδόσεις), η οποία προβληματίζει τις ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες.

Ενδεικτικά, η απόδοση του ελληνικού 10ετούςείχε φτάσει μέχρι το 5,1% για να υποχωρήσει τις τελευταίες ημέρες στο 4,5%. Μπορεί οι ασφαλιστικές που έχουν συνταξιοδοτικά προϊόντα να θέλουν μεγάλες αποδόσεις ομολόγων, όμως όσες τα έχουν στα εποπτικά χαρτοφυλάκιά τους «γράφουν» υποχωρήσεις και στους δείκτες φερεγγυότητάς τους.

Η επίδραση της επενδυτικής κρίσης έγινε εμφανέστατη στην παραγωγή προϊόντων Unit Linked από το β’ τρίμηνο και μετά, δηλαδή όταν ξεκίνησε το πληθωριστικό ράλι. Οι ζημιές από την πτώση των επενδυτικών εσόδων αναμένεται να επηρεάσουν και το τελικό αποτέλεσμα χρήσης των ασφαλιστικών για το 2022. Θα χρειαστεί μεγάλο ράλι στις μετοχές και στα ομόλογα για να καλυφθούν οι προηγούμενες απώλειες.

Πηγή: imerisia.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα

tsoukalas popup