Κυριακή, 06 Νοεμβρίου 2022 08:00

Στεγαστικό: Σχεδόν 1 στα 3 σπίτια παραμένει χωρίς ένοικο στις μεγάλες πόλεις, ενώ το πρόβλημα οξύνεται

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Κενό παραμένει περίπου το 30% των κατοικιών στα τρία μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια το στεγαστικό πρόβλημα στη χώρα έχει αναδειχθεί ως ένα από τα πιο επείγοντα ζητήματα που απαιτούν λύση.

Οπως καταγράφεται στο νέο ψηφιακό εργαλείο του Ινστιτούτου για την Έρευνα και την Κοινωνική Αλλαγή Eteron «Στέγαση360°», το οποίο επιχειρεί μια ψηφιακή καταγραφή και κωδικοποίηση του στεγαστικού ζητήματος στην Ελλάδα, στην απογραφή του 2011 μετρήθηκαν συνολικά 2.249.813 μη κατοικούμενες κατοικίες συμπεριλαμβανομένων των εξοχικών και δευτερευουσών κατοικιών, αριθμός που αντιστοιχεί στο 35% του συνολικού οικιστικού αποθέματος της χώρας.

Η Ελλάδα έχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά κενών κατοικιών στην Ευρώπη, με μεγάλες συγκεντρώσεις στα αστικά κέντρα και σύμφωνα με τους ερευνητές του Ινστιτούτου: «η ύπαρξη μεγάλου αριθμού κενών κατοικιών σε κεντρικές περιοχές των πόλεων αλλά και η μη αξιοποίηση των διαθέσιμων κτιριακών πόρων είναι σκανδαλώδης, σε μια περίοδο όξυνσης των στεγαστικών προβλημάτων».

Βάσει των στοιχείων, το μεγαλύτερο ποσοστό των κενών κατοικιών εντοπίζεται στα μεγάλα αστικά κέντρα και συγκεκριμένα στον Δήμο της Αθήνας ήταν 31%, στον Δήμο Πειραιά 28% και στον Δήμο Θεσσαλονίκης 28,2%. Προκύπτει μάλιστα ότι ο αριθμός κενών διαμερισμάτων στην περιοχή της Αττικής αυξήθηκε κατά 77% το 2011 συγκριτικά με το 2001, ενώ μόνο στον Δήμο Αθηναίων τα κενά διαμερίσματα έφτασαν τις 132.000.

Εκτός των κατοικιών, ένα σημαντικό ποσοστό των ακινήτων που ανήκουν σε δημόσιους φορείς παραμένει κενό ή υποχρησιμοποιείται. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπ. Εργασίας (2017) οι φορείς κοινωνικής ασφάλισης διαθέτουν περίπου 1.120 κτίρια σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων το 49% είναι κενά. Αντίστοιχα κενό παραμένει ένα μεγάλο ποσοστό ακινήτων ιδιοκτησίας του Υπ. Οικονομικών (κληροδοτήματα, κατασχέσεις, αγνώστου), ακίνητα που ανήκουν σε Δήμους ή σε Ιδρύματα και άλλα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ.

Με ενδιαφέρον αναμένονται, πάντως, τα ποιοτικά στοιχεία της τελευταίας απογραφής, τα οποία παρά τα πάμπολλα προβλήματα που αντιμετώπισε η διαδικασία και δημιούργησα αμφιβολίες ακόμα και για την αξιοπιστία τους, αναμένεται να δώσουν μία εικόνα για τις μεταβολές της τελευταίας δεκαετίας.

Χωρίς αυτά είναι δύσκολο να εκτιμήσει κανείς ακόμα και αν η τάση των κενών κατοικιών βαίνει μειούμενη ή όχι: «Παραμένει ερώτημα η επίδραση που έχει η αύξηση των επενδύσεων στα ακίνητα των τελευταίων χρόνων, και ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα, με την αλλαγή χρήσης πολλών κτιρίων για τουριστική εκμετάλλευση και τη μετατροπή τους σε βραχυχρόνιες μισθώσεις. Από την άλλη θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και οι συνέπειες της φυγής Ελλήνων στο εξωτερικό εξαιτίας του brain drain, αλλά και της επιστροφής μεταναστών που ζούσαν στην Ελλάδα στις χώρες τους τα χρόνια της κρίσης», επισημαίνει στο «ethnos.gr», η Δήμητρα Σιατίτσα, δρ. αρχιτεκτονικής – πολεοδομίας και ερευνήτρια σε θέματα κατοικίας και πόλης.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με την ίδια, η χάραξη μιας συνολικής στρατηγικής για το στεγαστικό ζήτημα από έναν φορέα, στα πρότυπα όλων των χωρών του εξωτερικού, σε συνδυασμό με την όσο το δυνατόν πληρέστερη καταγραφή του οικιστικού αποθέματος της χώρας και της χρήσης του, θα πρέπει να αποτελέσει την προυπόθεση για τα επόμενα βήματα.

«Σήμερα στην Ελλάδα δεν υπάρχει ένας ενιαίος φορέας χάραξης και υλοποίησης στρατηγικής. Είχε εξαγγελθεί η δημιουργία ενός υφυπουργείου από τον Πρωθυπουργό, η οποία όμως δεν προχωρησε. Αποτέλεσμα είναι προγράμματα, όπως το «Σπίτι μου» που ανακοινώθηκε πρόσφατα, να υλοποιούνται από την ΔΥΠΑ μόνο και μόνο επειδή είναι το διάδοχο σχήμα του ΟΕΚ. Δεν υπάρχει καμία άλλη χώρα στον δυτικό κόσμο που να μην έχει έναν φορέα αρμόδιο για τη στεγαστική πολιτική. Οι αρμοδιότητες στην Ελλάδα είναι κατακερματισμένες και διάσπαρτες. Το γεγονός ότι το πρόβλημα συζητείται πια κρίνεται σίγουρα θετικά. Ομως πρέπει να αντιληφθούμε ότι η στεγαστική πολιτική θελει μακροπρόθεσμη στόχευση και στρατηγική και μία σταθερότητα και όχι αποσπασματικές εξαγγελίες που δε θα έχουν συνέχεια και σύνδεση μεταξύ τους», εξηγεί η κυρία Σιατίτσα, η οποία προσθέτει ότι κάθε προσπάθεια θα πρέπει οπωσδήποτε να συμπεριλάβει την Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία γνωρίζει τόσο τη γεωγραφία όσο και τις κοινωνικές ανάγκες μιας περιοχής.

Την ίδια στιγμή η χώρα μας σε αντίθεση με άλλα ευρωπαικά κράτη, είχε δεσμεύσει και ελάχιστους πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης γι΄αυτούς τους σκοπούς. Παράλληλα οι χρηματοδοτήσεις δεν πρέπει να προχωρούν άστοχα και χωρίς μελέτες: «Οι πόροι πρέπει να συνδεθούν και με πολιτικές για την κατοικία καθώς όταν <πέφτουν> χρήματα στον κλάδο, ανεβαίνουν οι τιμές. Ως εκ τούτου είναι απαραίτητη η διασύνδεσή τους με κοινωνικές πολιτικές ώστε οι κατοικίες να είναι προσβάσιμες».

Στο εξωτερικό, πάντως, πολλοί δήμοι έχουν αναπτύξει μηχανισμούς εντοπισμού των κενών κατοικιών σε συνεργασία με τις κοινωφελείς υπηρεσίες, κυρίως ηλεκτροδότησης και υδροδότησης, οι οποίες διαθέτουν στοιχεία για ακίνητα με μηδενική ή πολύ χαμηλή κατανάλωση που ενδεχομένως είναι κενά (Βαρκελώνη, Βαλλωνία) ή μέσω της συγκέντρωσης πληροφοριών από πολίτες (Σκωτία, Ηνωμένο Βασίλειο).
Πολλαπλές οι αιτίες

Η περιστασιακή χρήση των κενών κατοικιών από τους ιδιοκτήτες τους, η απροθυμία να τις μισθώσουν αποφεύγοντας με αυτόν τον τρόπο καταστροφές και προβλήματα, αλλά και η πολυιοδιοκτησία, είναι τρεις από τις βασικότερες αιτίες της ύπαρξης μεγάλου αριθμού κενών διαμερισμάτων.

Οπως σημειώνουν οι ερευνητές, η υπερπροσφορά νέων κατοικιών την περίοδο της κτηματομεσιτικής φούσκας (με κορύφωση το 2007), η αδυναμία επένδυσης για την επισκευή ακινήτων την περίοδο της κρίσης, αλλά και η απουσία θεσμικών εργαλείων και προγραμμάτων αναπλάσεων και επανάχρησης κτιρίων για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών, έχουν οδηγήσει στην εγκατάλειψη πολύτιμους κοινωνικούς πόρους.

Αναλυτικά οι πιο συνηθισμένοι λόγοι που παραμένουν κενά διαμερίσματα στα κέντρα των πόλεων είναι ότι:

Χρησιμοποιούνται περιστασιακά ως δευτερεύουσα κατοικία από ιδιοκτήτες/τριες που κατοικούν στα προάστια ή σε άλλες πόλεις ή χώρες.

Διατηρούνται κενές καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν ενδιαφέρονται να αποκτήσουν από αυτές συμπληρωματικό εισόδημα/δεν έχουν ανάγκη από συμπληρωματικό εισόδημα ή δεν θέλουν να επιβαρυνθούν με τυχόν προβλήματα που σχετίζονται με την ενοικίαση (κακή συνεργασία με ενοικιαστές, κακοπληρωτές, ανάγκες συντήρησης κλπ.), εν αναμονή μιας καλύτερης οικονομικής συγκυρίας.

Ανήκουν σε πολλούς κληρονόμους ή σε κληρονόμους που κατοικούν στο εξωτερικό.

Δεν μπορούν να τα νοικιάσουν γιατί είναι σε πολύ κακή κατάσταση και οι ιδιοκτήτες τους αδυνατούν ή δεν θέλουν να επενδύσουν για τη συντήρηση ή την επισκευή τους.

Ειδικά για το κέντρο της Αθήνας ή και των άλλων μεγάλων πόλεων, πολλές κενές κατοικίες ανήκουν σε ιδρύματα, φορείς, κληροδοτήματα ή και στο δημόσιο.

Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ένας σημαντικός αριθμός ακινήτων καταγράφονται ως κενά χωρίς να είναι πραγματικά κενά, είτε γιατί κατοικούνται παράτυπα (χωρίς ενοικιαστήριο) είτε γιατί χρησιμοποιούνται για άλλη αδήλωτη δραστηριότητα (π.χ. επαγγελματική στέγη ή πιο πρόσφατα airbnb).

Ειδικά σε ό,τι αφορά την πολυιδιοκτησία, το πρόβλημα παρουσιάζεται ιδιαίτερα έντονο στα μεγάλα αστικά κέντρα. Παλαιότερα ερευνητικά δεδομένα για το κέντρο της Αθήνας έχουν δείξει ότι υπάρχουν κτίρια στην πρωτεύουσα, στα οποία ο μέσος όρος των συνιδιοκτητών ξεπερνά τους 30, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις εντοπίζονται και ακίνητα με περισσότερους από …200 συνιδιοκτήτες. Ακόμα πιο περίπλοκες από τις περιπτώσεις των πλήρως και αυτοτελώς εγκαταλελειμμένων κτισμάτων, όμως, είναι οι περιπτώσεις των κτιρίων που από το σύνολο των ωφέλιμων χώρων χρησιμοποιείται μόνο το 10% ή το 20% και η λήψη οποιασδήποτε απόφασης καθίσταται σχεδόν αδύνατη.
Πρόγραμμα Ανακαινίζω – Ενοικιάζω για Κενά Σπίτια

Στο πλαίσιο της δράσης «Σπίτι μου» ανακοινώθηκε πρόσφατα και το πρόγραμμα Ανακαινίζω – Ενοικιάζω για κενά σπίτια. Αφορά στην επιδότηση ιδιοκτητών ακινήτων για την εκτέλεση εργασιών επισκευής και ανακαίνισης κενών κατοικιών, οι οποίες θα διατεθούν στη συνέχεια για μίσθωση τουλάχιστον 3 ετών.

Στο πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί από τη ΔΥΠΑ, εντάσσονται ιδιοκτήτες κατοικιών εμβαδού έως 100 τ.μ. σε αστικά κέντρα, οι οποίοι έχουν τουλάχιστον 50% της επικαρπίας ή της πλήρους κυριότητας της κατοικίας και με οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα έως 40.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία έως 300.000 ευρώ. Η κατοικία πρέπει να είναι δηλωμένη ως κενή στο Ε2 του τελευταίου φορολογικού έτους. Διευκρινίζεται επίσης ότι κάθε δικαιούχος μπορεί να κάνει αίτηση για μία μόνο κατοικία, ενώ δεν είναι επιλέξιμοι όσοι έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα Εξοικονομώ.

Η επιδότηση αφορά δαπάνες ανακαίνισης/επισκευής, που αποδεικνύονται με σχετικά τιμολόγια και φθάνει έως το 40% της δαπάνης, με ανώτατο όριο τα 10.000 ευρώ.
Οι προηγούμενες και οι ...επόμενες προσπάθειες.

Η συζήτηση στην Ελλάδα εστιάζεται περισσότερο στα προβλήματα ενεργοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων και την απουσία εργαλείων και διοικητικών μηχανισμών για την επισκευή ερειπωμένων, εγκαταλειμμένων και διατηρητέων κτιρίων. Το 2014 κατατέθηκε το Σχέδιο Νόμου για τα εγκαταλειμμένα, κενά και αγνώστου ιδιοκτήτη ακίνητα, που βασίστηκε σε μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το οποίο όμως δεν προχώρησε.

Ενα νέο νομοσχέδιο έχει καταρτίσει και η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο αν και έχει διαφημιστεί πολύ, δεν έχει τεθεί ακόμα ούτε σε δημόσια διαβούλευση. Οπως έχει αναλυτικά γράψει το «ethnos.gr», η επισκευή, η διαχείριση και η αξιοποίηση των χιλιάδων εγκαταλελειμμένων κτιρίων τόσο στην Αθήνα όσο και στις πυκνοκατοικημένες περιοχές των πόλεων ανά την επικράτεια θα μπορεί να ανατίθεται στους δήμους ή και σε ιδιωτικούς φορείς, τους οποίους αυτοί θα ορίσουν για διάστημα έως και 50 ετών. Μετά την παρέλευση αυτού του διαστήματος τα κτίρια θα επιστρέφουν στους νόμιμους ιδιοκτήτες ή τους κληρονόμους τους.

Προυπόθεση για να προχωρήσει το σχέδιο είναι η αποσαφήνιση του αριθμού των κτιρίων που έχουν εγκαταλειφθεί. Για το λόγο αυτό προτείνεται η δημιουργία Μητρώου εγκαταλελειμμένων ακινήτων σε κάθε δήμο.

Στο μητρώο θα εγγράφονται τα ακίνητα μετά την ολοκλήρωση της μεταγραφής στο Υποθηκοφυλακείο ή στο Κτηματολόγιο της αμετάκλητης απόφασης του δικαστηρίου που δέχεται την περιέλευση της διαχείρισης του ακινήτου. Οι δήμοι θα είναι υποχρεωμένοι να φτιάξουν το μητρώο εντός 10 ημερών από την ψήφιση του νομοσχεδίου και στη συνέχεια σταδιακά να το εμπλουτίζουν είτε με ακίνητα που οι ίδιοι έχουν εντοπίσει ή τους έχουν υποδείξει οι δημότες.

Εφόσον με τον εντοπισμό τους οι συνιδιοκτήτες ενός εγκαταλελειμμένου ακινήτου δηλώσουν την επιθυμία τους να το επισκευάσουν οι ίδιοι, θα τους δίνεται η δυνατότητα να το κάνουν, αλλά με έλεγχο και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, το οποίο αν παρέλθει χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες επεμβάσεις, η διαχείριση του κτιρίου θα μπορεί να περιέλθει στον οικείο δήμο, ο οποίος αφού το επισκευάσει, θα έχει τη δυνατότητα είτε και το δικαίωμα είτε να το παραχωρήσει π.χ. για τη στέγαση κάποιας ευαίσθητης κοινωνικής ομάδας ή να προχωρήσει στην αξιοποίησή του.

Για το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο, το Eteron αναφέρει ότι «δε φαίνεται να μπαίνει η παράμετρος του κοινωνικού οφέλους ως ανταπόδοση προς την προσπάθεια και πιθανή δημόσια χρηματοδότηση της αναβάθμισης ιδιωτικών περιουσιών».

Πηγή: ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 06 Νοεμβρίου 2022 08:46

Σχετικά Άρθρα

  • Ακίνητα: Ποιοι ιδιοκτήτες πρέπει να αλλάξουν άμεσα κλειδαριές στα σπίτια τους
    Ακίνητα: Ποιοι ιδιοκτήτες πρέπει να αλλάξουν άμεσα κλειδαριές στα σπίτια τους

    Συναγερμός έχει σημάνει για χιλιάδες Έλληνες ιδιοκτήτες ακινήτων καθώς κλειδαράς προειδοποιεί για άμεση αλλαγή στις κλειδαριές!

    Αυτοί που διαθέτουν πόρτα που έχει τον παρακάτω τύπο κλειδιού θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα σε αντικατάσταση, όπως αναφέρει σε video στο TikTok

    Και αυτό γιατί η παρακάτω τεχνολογία στο κλειδί είναι 35 χρόνων συνεπώς, δεν προσφέρει καμία ασφάλεια και ανοίγει χωρίς ίχνος θορύβου. Επιπλέον, αν οι ιδιοκτήτες βάζοντας το κλειδί στην κλειδαριά αντιμετωπίζουν δυσκολία, θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα σε αντικατάσταση.

    Τέλος, η μέση διάρκεια ζωής μιας κλειδαριάς σε θέματα ασφαλείας είναι περίπου 10 με 15 χρόνια. Συνεπώς, κάθε κλειδαριά, εφόσον περνάει τα 15 χρόνια ζωής θα πρέπει να αντικαθίσταται με νέου τύπου.

    @kleidarasafoilasda #2102626416 #kleidarasafoilasda #ΙΛΙΟΝ #κλειδαρας #locksonline #petroupoleos #afoilasda #locks #locksonline ♬ πρωτότυπος ήχος - Kleidaras-Kleidiaimmobilizer

    Πηγή: newsbomb.gr - Φωτογραφία από Nenad Maric από το Pixabay

  • Ακίνητα: Γιατί θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν οι τιμές στα σπίτια
    Ακίνητα: Γιατί θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν οι τιμές στα σπίτια

    O υπερκύκλος για τις τιμές στα ακίνητα, οι συνέπειες της μετανάστευσης σε πιο πλούσιες χώρες και η αστικοποίηση μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

    Μετά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2007-09, οι παγκόσμιες τιμές στα ακίνητα μειώθηκαν κατά 6% σε πραγματικούς όρους. Όμως, σύντομα, ανέκαμψαν και πάλι και ξεπέρασαν την προ της κρίσης κορύφωσή τους. Όταν χτύπησε ο covid-19, οι οικονομολόγοι εκτιμούσαν ότι ένα κραχ ακινήτων ήταν καθ’ οδόν. Και στη συνέχεια, από το 2021 και μετά, καθώς οι κεντρικές τράπεζες αύξησαν τα επιτόκια για να αντιμετωπίσουν τον πληθωρισμό, αυξήθηκαν οι φόβοι για ένα σόου τρόμου στις τιμές για τα ακίνητα.

    Στην πραγματικότητα, οι πραγματικές τιμές μειώθηκαν μόλις κατά 5,6% -και τώρα αυξάνονται και πάλι με ταχείς ρυθμούς. Η στέγαση φαίνεται να έχει μια αξιοσημείωτη ικανότητα να συνεχίζει να ανατιμάται σε κάθε περίπτωση. Πιθανότατα θα αψηφήσει τη βαρύτητα ακόμη πιο θρασύτατα τα επόμενα χρόνια, σύμφωνα με δημοσίευμα του Economist.

    Ακίνητα: Η ιστορία της στέγασης από τον 19ο αιώνα

    Η ιστορία της στέγασης περιλαμβάνει μια άλλοτε αξιοσημείωτη κατηγορία περιουσιακών στοιχείων που μετατράπηκε στη μεγαλύτερη στον κόσμο. Μέχρι περίπου το 1950, οι τιμές των ακινήτων στο πιο εύπορο κόσμο ήταν σταθερές σε πραγματικούς όρους. Οι κατασκευαστές έχτιζαν σπίτια εκεί όπου τα ήθελαν οι άνθρωποι, εμποδίζοντας τις τιμές να αυξηθούν πολύ ως απάντηση στη ζήτηση. Η ανάπτυξη των υποδομών μεταφορών κατά τον 19ο και στις αρχές του 20ού αιώνα βοήθησε επίσης στη συγκράτηση των τιμών, υποστηρίζεται σε έγγραφο του David Miles, πρώην υπαλλήλου της Τράπεζας της Αγγλίας, και του James Sefton του Imperial College του Λονδίνου. Επιτρέποντας στους ανθρώπους να ζουν πιο μακριά από τον τόπο εργασίας τους, οι καλύτερες μεταφορές αύξησαν την ποσότητα της οικονομικά εκμεταλλεύσιμης γης, μειώνοντας τον ανταγωνισμό για χώρο στα αστικά κέντρα.

    Τα γεγονότα που ακολούθησαν τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο ανέτρεψαν όλες αυτές τις διεργασίες, δημιουργώντας τον υπερκύκλο ακινήτων που ζούμε σήμερα. Οι κυβερνήσεις άρχισαν να επιδοτούν τα στεγαστικά δάνεια. Οι άνθρωποι στις δεκαετίες των 20 και των 30 απέκτησαν πολλά παιδιά, αυξάνοντας την ανάγκη για κατοικία. Η αστικοποίηση αύξησε τη ζήτηση για στέγαση σε μέρη που ήταν ήδη γεμάτα.

    Το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα έφερε ένα πλήθος κανονισμών για τη χρήση γης και αντι-αναπτυξιακές φιλοσοφίες. Η κατασκευή υποδομών έγινε δυσκολότερη, καθιστώντας τις πόλεις λιγότερο επεκτάσιμες. Οι μητροπόλεις που κάποτε έχτιζαν ακίνητα με άνεση, από το Λονδίνο μέχρι τη Νέα Υόρκη, έβαλαν φρένο. Σε ολόκληρο τον πλούσιο κόσμο, η κατασκευή κατοικιών, εκφρασμένη ως ποσοστό του πληθυσμού, κορυφώθηκε τη δεκαετία του 1960 και στη συνέχεια μειώθηκε σταθερά στο μισό περίπου του σημερινού επιπέδου. Οι τιμές των κατοικιών άρχισαν να κινούνται αδυσώπητα προς τα πάνω.

    Τι συνέβη στα ακίνητα κατά τα τελευταία χρόνια

    Τα τελευταία χρόνια υπήρξαν λιγότερο ανατρεπτικά για τις αγορές ακινήτων από ό,τι προέβλεπαν ακόμη και οι αισιόδοξοι προγνώστες πριν από τρία χρόνια. Καθώς οι κεντρικοί τραπεζίτες αύξησαν τα επιτόκια, πολλοί κάτοχοι ενυπόθηκων δανείων δεν ένιωσαν τίποτα. Πριν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας πολλοί είχαν φορτωθεί με στεγαστικά δάνεια σταθερού επιτοκίου, θωρακίζοντάς τους από τα υψηλότερα επιτόκια. Στην Αμερική, όπου πολλοί άνθρωποι καθορίζουν το επιτόκιο του ενυπόθηκου δανείου τους για 30 χρόνια, οι πληρωμές των ενυπόθηκων τόκων των νοικοκυριών, ως ποσοστό του εισοδήματος, παραμένουν σταθερές. Οι νέοι αγοραστές αντιμετωπίζουν υψηλότερο κόστος υποθηκών. Αλλά η ταχεία αύξηση των εισοδημάτων συμβάλλει στην εξουδετέρωση αυτής της επίδρασης. Οι μισθοί σε ολόκληρη την ομάδα χωρών G10 είναι κατά 20% υψηλότεροι από ό,τι ήταν το 2019.

    Δεν έχουν μείνει όλοι αλώβητοι. Στη Γερμανία, τη Νέα Ζηλανδία και τη Σουηδία οι πραγματικές τιμές των ακινήτων έχουν πέσει πάνω από 20% από τις κορυφές της πανδημίας. Ωστόσο, σε άλλα μέρη, οι τιμές των κατοικιών έπεσαν μόνο λίγο και βρίσκεται σε εξέλιξη ένα είδος άνθησης. Οι τιμές των κατοικιών στις ΗΠΑ φτάνουν σε νέα υψηλά επίπεδα σχεδόν κάθε μήνα, έχοντας αυξηθεί κατά 5% σε ονομαστικούς όρους τον τελευταίο χρόνο. Στην Πορτογαλία οι τιμές εκτοξεύονται στα ύψη. Από το 2011 έως το 2019 οι τιμές των κατοικιών στη Ρώμη μειώθηκαν κατά περισσότερο από 30% σε ονομαστικούς όρους, καθώς η Ιταλία αντιμετώπιζε μια κρίση δημόσιου χρέους. Τώρα αυξάνονται και πάλι.

    Οι τιμές

    Βραχυπρόθεσμα οι τιμές των ακινήτων θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Η πτώση των επιτοκίων βοηθά. Στην Αμερική το επιτόκιο για ένα 30ετές σταθερό ενυπόθηκο δάνειο έχει μειωθεί κατά σχεδόν 1,5 ποσοστιαία μονάδα από το πρόσφατο ανώτατο επίπεδό του. Στην Ευρώπη ένα κύμα δανειοληπτών με σταθερό επιτόκιο θα μπορέσει σύντομα να αναχρηματοδοτηθεί με χαμηλότερα επιτόκια, καθώς οι κεντρικές τράπεζες μειώνουν τα επιτόκια τους. Υπάρχουν όμως και βαθύτερες δυνάμεις που δρουν. Τρεις παράγοντες θα διασφαλίσουν ότι, για τις επόμενες δεκαετίες, ο υπερκύκλος των κατοικιών θα διαρκέσει.

    Ο πρώτος αφορά τη δημογραφία. Υπολογίζεται ότι ο γεννημένος στο εξωτερικό πληθυσμός του πλούσιου κόσμου αυξάνεται με ετήσιο ρυθμό 4%, την ταχύτερη αύξηση που έχει καταγραφεί ποτέ. Οι μετανάστες χρειάζονται ένα μέρος για να ζήσουν, γεγονός που, σύμφωνα με έρευνες, τείνει να ανεβάζει τόσο τα ενοίκια όσο και τις τιμές των κατοικιών. Μια πρόσφατη εργασία της Rosa Sanchis-Guarner του Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, που αφορά την Ισπανία, διαπιστώνει ότι μια αύξηση του ποσοστού μετανάστευσης κατά μία ποσοστιαία μονάδα αυξάνει τις μέσες τιμές των κατοικιών κατά 3,3%.

    Πώς επηρεάζει η μετανάστευση

    Ως απάντηση στις πρωτοφανείς αφίξεις, οι πολιτικοί από τον Καναδά έως τη Γερμανία περιορίζουν τη μετανάστευση. Αλλά ακόμη και με τις πιο αυστηρές πολιτικές, οι πλούσιες χώρες θα συνεχίσουν πιθανότατα να δέχονται περισσότερους μετανάστες από ό,τι παλαιότερα. Η ανάγκη τους να εξυπηρετήσουν έναν γηράσκοντα πληθυσμό είναι πιθανό να υπερκεράσει την επιθυμία τους να περιορίσουν τη μετανάστευση στα σύνορα. Η τράπεζα Goldman Sachs εκτιμά ότι αν η Καμάλα Χάρις κερδίσει τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές, η καθαρή μετανάστευση θα μειωθεί ήπια, σε 1,5 εκατ. ετησίως από πολύ πάνω από 2 εκατ. το 2024. Εάν ο Ντόναλντ Τραμπ κερδίσει με μια διαιρεμένη κυβέρνηση, αναμένουν ότι θα μειωθεί μόνο στο 1,25 εκατ.

    Ο δεύτερος παράγοντας αφορά τις πόλεις. Όταν το 2020 χτύπησε ο covid-19, πολλοί πίστευαν ότι οι αστικές περιοχές θα έχαναν τη λάμψη τους. Η άνοδος της εξ αποστάσεως εργασίας σήμαινε ότι, θεωρητικά, οι άνθρωποι θα μπορούσαν να ζουν οπουδήποτε και να εργάζονται από το σπίτι, επιτρέποντάς τους να αγοράζουν πιο ευρύχωρες κατοικίες με λιγότερα χρήματα.

    Η τηλεργασία

    Δεν έχει λειτουργήσει με αυτόν τον τρόπο. Οι άνθρωποι εργάζονται από το σπίτι πολύ περισσότερο από ό,τι παλαιότερα, αλλά οι μεγάλες πόλεις διατηρούν την ελκυστικότητά τους. Στην Αμερική το 37% των επιχειρήσεων βρίσκεται σε μεγάλες αστικές περιοχές, το ίδιο ποσοστό με το 2019. Υπολογίζουμε ότι το μερίδιο της συνολικής απασχόλησης του πλούσιου κόσμου που λαμβάνει χώρα στις πρωτεύουσες έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Στην Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Τουρκία, περισσότερες θέσεις εργασίας δημιουργούνται στις πρωτεύουσες απ’ ό,τι αλλού. Επίσης, εκεί διασκεδάζουν περισσότερο: το μερίδιο των μπαρ και των παμπ της Βρετανίας που βρίσκονται στο Λονδίνο έχει αυξηθεί λίγο από πριν από την πανδημία. Όλα αυτά αυξάνουν τον ανταγωνισμό για ζωτικό χώρο στα συμπαγή αστικά κέντρα, όπου η προσφορά κατοικιών είναι ήδη περιορισμένη.

    Ο θρίαμβος της πόλης επιτείνει τις επιπτώσεις του τρίτου παράγοντα: των υποδομών. Σε πολλές πόλεις οι μετακινήσεις έχουν γίνει πιο βασανιστικές, περιορίζοντας το πόσο μακριά μπορούν οι άνθρωποι να ζήσουν από τη δουλειά τους. Στη Βρετανία, η μέση ταχύτητα μετακίνησης έχει μειωθεί κατά 5% την τελευταία δεκαετία. Σε πολλές αμερικανικές πόλεις η κυκλοφοριακή συμφόρηση βρίσκεται κοντά σε ιστορικά υψηλά επίπεδα. Πολλές κυβερνήσεις θεωρούν σχεδόν αδύνατο να κατασκευάσουν νέα δίκτυα μεταφορών για να ελαφρύνουν τον φόρτο των μετακινήσεων. Ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας της Καλιφόρνια, που προοριζόταν να συνδέσει το Λος Άντζελες με το Σαν Φρανσίσκο και μεγάλο μέρος του δυνητικού ζωτικού χώρου στο ενδιάμεσο, μάλλον δεν θα κατασκευαστεί ποτέ.

    Το κίνημα “YIMBY”

    Ορισμένοι οικονομολόγοι ελπίζουν ότι υπάρχει μια στροφή στο “YIMBY”. Το κίνημα “YIMBY” (συντομογραφία για το «ναι στην πίσω αυλή μου») είναι ένα κίνημα υπέρ της στέγασης που επικεντρώνεται στην προώθηση για νέα ακίνητα, στην εναντίωση στα όρια πυκνότητας (όπως η μονοκατοικία) και στην υποστήριξη των δημόσιων μεταφορών. Βρίσκεται σε αντίθεση με την τάση “NIMBY” («όχι στην πίσω αυλή μου»), οι οποίες γενικά αντιτίθενται στις περισσότερες μορφές αστικής ανάπτυξης προκειμένου να διατηρηθεί το status quo.
    Οι άνθρωποι που λένε «ναι» στο να έχουμε νέα ακίνητα «στην αυλή μου» έχουν κερδίσει το επιχείρημα και φαίνεται να έχουν μεταστρέψει ορισμένους πολιτικούς. Λίγα μέρη ακολουθούν το εγχειρίδιο του “YIMBY”, αλλάζοντας τους κανόνες χρήσης γης για να ενθαρρύνουν την οικοδόμηση. Στις αρχές του 2022 οι άδειες για την κατασκευή κατοικιών στη Νέα Ζηλανδία έφθασαν στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, συμβάλλοντας στην αποκλιμάκωση των τιμών των ακινήτων.

    Πέρα από τη Νέα Ζηλανδία, ωστόσο, η επιρροή του YIMBY παραμένει οριακή. Ένα έγγραφο των Knut Are Aastveit, Bruno Albuquerque και André Anundsen, τριών οικονομολόγων, διαπιστώνει ότι η αμερικανική «ελαστικότητα της προσφοράς κατοικιών» -ο βαθμός στον οποίο η κατασκευή ανταποκρίνεται στην υψηλότερη ζήτηση- έχει μειωθεί από τη δεκαετία του 2000. Δεν βρίσκουμε στοιχεία για μια γενικευμένη άνοδο της οικοδομής μετά την πανδημία. Το πρόβλημα της προσφοράς παραμένει πιο έντονο στις πόλεις. Στο Σαν Χοσέ, την πιο ακριβή πόλη της Αμερικής, μόλις 7.000 ακίνητα εγκρίθηκαν για κατασκευή πέρυσι, πολύ λιγότερο από το ποσοστό πριν από μια δεκαετία. Αλλά ακόμη και στο Χιούστον και το Μαϊάμι, που υπερηφανεύονται ότι αποφεύγουν τα λάθη που έκαναν άλλες μεγάλες πόλεις, η οικοδόμηση είναι αργή.

    Τα επόμενα χρόνια οι αγορές ακινήτων θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν όλα τα είδη των πληγμάτων, από τις διακυμάνσεις της οικονομικής ανάπτυξης και των επιτοκίων μέχρι τις τραπεζικές χρεοκοπίες. Αλλά με τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της δημογραφίας, της αστικής οικονομίας και των υποδομών να ευθυγραμμίζονται, ας σκεφτούμε μια πρόβλεψη που έκαναν το 2017 οι κύριοι Miles και Sefton. Διαπιστώνει ότι «σε πολλές χώρες είναι εύλογο ότι οι τιμές των κατοικιών θα μπορούσαν πλέον να αυξάνονται επίμονα ταχύτερα από τα εισοδήματα». Η μεγαλύτερη κατηγορία περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο είναι πιθανό να γίνει ακόμη μεγαλύτερη.

    Πηγή: ΟΤ - In.gr

  • Αμαλιάδα: Ένας άνδρας κινδύνεψε από πυρκαγιά σε δυόροφη κατοικία
    Αμαλιάδα: Ένας άνδρας κινδύνεψε από πυρκαγιά σε δυόροφη κατοικία

    Μεγάλες ζημιές προκάλεσε η πυρκαγιά που ξέσπασε σε κατοικία στην Αμαλιάδα το βράδυ της Παρασκευής.

    Στο περιστατικό κινητοποιήθηκαν οκτώ πυροσβέστες με τρία οχήματα της Π.Υ. Αμαλιάδας.

    Στον πρώτο όροφο του κτιρίου όπου και ξέσπασε η πυρκαγιά και επεκτάθηκε στη συνέχεια και στο ισόγειο, υπήρχε ένας άντρας περίπου 60 ετών, που απομακρύνθηκε εγκαίρως από τους πυροσβέστες.

    Για το περιστατικό, προανάκριση διενεργείται από το αρμόδιο ανακριτικό τμήμα.

  • Στεγαστικό: Οκτώ προγράμματα που δίνουν λύσεις από τον Ιανουάριο - Ποιους αφορά
    Στεγαστικό: Οκτώ προγράμματα που δίνουν λύσεις από τον Ιανουάριο - Ποιους αφορά

    Τον Ιανουάριο του 2025 θα ανοίξουν τα δύο νέα προγράμματα στεγαστικής πολιτικής που παρουσίασε το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, ενώ βελτιώσεις έρχονται στο «Ανακαινίζω Νοικιάζω» και στα υπόλοιπα στεγαστικά προγράμματα του υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

    Πρόκειται για μια δέσμη πρωτοβουλιών που ξεπερνούν σε αξία τα 2 δισ. ευρώ, όπως για παράδειγμα το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2», αυξημένες ενισχύσεις για την ανακαίνιση κτηρίων, την κοινωνική αντιπαροχή και τα μέτρα για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις σε κορεσμένες περιοχές περιλαμβάνει η νέα στεγαστική πολιτική.

    Παράλληλα, η κυβέρνηση συνδυάζει τα κίνητρα για τους ιδιοκτήτες με πρόσθετες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στις κατασκευές με στόχο να αυξηθεί η προσφορά στην αγορά κατοικίας και να συγκρατηθούν τα ενοίκια.

    Το «Σπίτι μου 2»

    Πρόκειται για ένα πρόγραμμα χαμηλότοκων στεγαστικών δανείων για περίπου 20.000 δικαιούχους, με στόχο την διευκόλυνση της αγοράς πρώτης κατοικίας με πόρους του δανειακού σκέλους του Ταμείου Ανάκαμψης.

    Το πρόγραμμα αυτό απευθύνεται σε άτομα ή ζευγάρια από 25 έως 50 ετών με εισόδημα:

    • έως 20.000 ευρώ για άγαμους
    • έως 28.000 ευρώ για ζευγάρια + 4.000 ευρώ/παιδί
    • έως 31.000 ευρώ για μονογονεϊκή οικογένεια +5.000 ευρώ/παιδί
    Το «Αναβαθμίζω το σπίτι μου»

    Πρόκειται για ένα πρόγραμμα χαμηλότοκων δανείων που στόχο έχει την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών σε όλη την Ελλάδα.

    Με αυτό, το κυβερνητικό επιτελείο θέλει να ενθαρρύνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων να προχωρήσουν στην ανακατασκευή παλαιών διαμερισμάτων με πόρους του δανειακού σκέλους του Ταμείου Ανάκαμψης, είτε αυτά είναι κύριες κατοικίες, είτε είναι δευτερεύουσες.

    Αξίζει να σημειωθεί πως οι ενδιαφερόμενοι δεν υπόκεινται σε εισοδηματικά και ηλικιακά κριτήρια, με το υπουργείο να εκτιμά πως θα βοηθήσει περίπου 20.000 δικαιούχους.

    Διαβάστε περισσότερα εδώ: «Σπίτι μου 2» και «Αναβαθμίζω το σπίτι μου» - Ποιοι κερδίζουν από τα δύο νέα προγράμματα

    Στο 60% η επιδότηση για το Ανακαινίζω – Νοικιάζω

    Σε λίγες μέρες θα έρθει η διάταξη για τη βελτίωση των όρων του Προγράμματος Ανακαινίζω Νοικιάζω. Η επιδότηση ανεβαίνει στο 60% και ανέρχεται έως τις 8.000 ευρώ για ανακαίνιση έως 13.330.

    Οι όροι που παραμένουν:

    • Να έχουν το 50% και άνω της επικαρπίας ή της πλήρους κυριότητα
    • Οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα έως 40.000€ και ακίνητη περιουσία έως 300.000€
    • Το ακίνητο πρέπει να είναι μέχρι 100 τ.µ. και να µην έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία, ή ως μισθωμένο

    Ο προϋπολογισμός του προγράμματος στα 50 εκ. ευρώ ευρώ.

    Κοινωνική Αντιπαροχή

    Το έργο αφορά στην ανέγερση κατοικιών σε ακίνητα του Δημοσίου µέσω διαγωνιστικών διαδικασιών & µε δαπάνες του αναδόχου & εκμίσθωση διαμερισμάτων.

    Έχει γίνει προκαταρκτική επιλογή 15 οικοπέδων ιδιοκτησίας ΔΥΠΑ, τα οποία είναι ώριμα προς αξιοποίηση.

    Στέγαση και Εργασία

    Το βελτιωμένο πρόγραμμα, «Στέγαση και Εργασία» αφορά τουλάχιστον 700 ευάλωτα νοικοκυριά σε 60 δήμους.

    Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας πληρώνει για τρία χρόνια το ενοίκιο, λογαριασμούς ΔΕΚΟ, δαπάνες οικοσκευής ενώ προσθέσαμε και δαπάνες για επισκευές και ενεργειακά πιστοποιητικά.

    Αν μετά τα τρία χρόνια ο ωφελούμενος κρατήσει το σπίτι, θα μπορεί να λαμβάνει πλέον το επίδομα ενοικίου για 1 + 1 χρόνο.

    Το συγκεκριμένο πρόγραμμα επιδοτεί παράλληλα για ένα χρόνο την εργασία σε επιχειρήσεις ή εργοδότες με καταβολή του κατώτατου μισθού και τις ασφαλιστικές εισφορές εργαζόμενου και εργοδότη.

    Πρόγραμμα Κάλυψη

    Απευθύνεται επίσης σε νέους ανθρώπους ηλικίας 25-39 ετών, οι οποίοι περιλαμβάνονται στους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, με προτεραιότητα σε µονογονείς, τρίτεκνες & πολύτεκνες οικογένειες.

    Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 21,5 εκ. ευρώ.

    Πρόγραμμα Κοινωνικής Στέγασης για τις πλέον ευάλωτες ομάδες Αθήνα Θεσσαλονίκη

    Το πρόγραμμα υλοποιείται με κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης σε συνεργασία με τους Δήμους Αθηναίων και Θεσσαλονίκης.

    Συγκεκριμένα, ανακαινίζονται 100 διαμερίσματα (70 στην Αθήνα και 30 στη Θεσσαλονίκη) για τη στέγαση 250 νοικοκυριών από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που απειλούνται από ή βιώνουν έλλειψη στέγης.

    Στέγαση δημοσίων υπαλλήλων

    Ήδη σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση το ΥΚΟΙΣΟ προχωράει στον εντοπισμό δημοτικών και κρατικών κτιρίων προκειμένου να ανακαινιστούν και να διατεθούν για τη φιλοξενία δασκάλων, γιατρών, κα.

    Φέτος οι ανάγκες στέγασης δασκάλων, γιατρών κλπ. σε 31 νησιωτικούς Δήμους ανέρχονται σε 3.086.

    Οι μεγαλύτερες ανάγκες αφορούν τη Σαντορίνη όπου ζητείται στέγη για 464 ανθρώπους ενώ οι μικρότερες στο Ληξούρι και συγκεκριμένα 4.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Ενοίκια: Οι 6 παρεμβάσεις που εξετάζει η κυβέρνηση για να μειωθούν
    Ενοίκια: Οι 6 παρεμβάσεις που εξετάζει η κυβέρνηση για να μειωθούν

    «Κλειδί» για τη μείωση των ενοικίων η διάθεση των κλειστών διαμερισμάτων, που υπολογίζονται ακόμη και σε 600.000.

    Το στεγαστικό ζήτημα είναι ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα, δεδομένου ότι αποτελεί ένα από τα φλέγοντα ζητήματα της καθημερινότητας του πολίτη. Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωθυπουργός και πρόεδρος της Ν.Δ., Κυριάκος Μητσοτάκης, σε δύο εβδομάδες από το βήμα της ΔΕΘ, θα ξεδιπλώσει το πλαίσιο της κυβερνητικής παρέμβασης, προκειμένου να δοθεί πραγματική ανάσα σε χιλιάδες νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα, τόσο εξαιτίας των ακριβών ενοικίων όσο και εξαιτίας της έλλειψης σπιτιών στην αγορά.

    Στο οικονομικό επιτελείο και στο Μέγαρο Μαξίμου επεξεργάζονται ένα πακέτο παρεμβάσεων που έχει ως μοναδικό στόχο την αύξηση της προσφερόμενης προς ενοικίαση στέγης και, μέσω αυτής, την υποχώρηση των τιμών, ώστε να καταστεί η απόκτηση στέγης προσιτή για τα νοικοκυριά.

    Οι πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν ότι θα επιδιωχθεί να επιτευχθεί αυτός ο στόχος μέσα από πολυεπίπεδες λύσεις και όχι από μία μόνο παρέμβαση. Σε γενικές γραμμές, στόχος είναι να ανοίξουν κλειστά διαμερίσματα, τα οποία είτε είναι ανενεργά από επιλογή είτε βρίσκονται σε κακή κατάσταση και δεν μπορούν να μισθωθούν. Παράλληλα, θα επιδιωχθεί να αποθαρρυνθούν οι ιδιοκτήτες από το να προσφέρουν τα διαμερίσματά τους στη βραχυχρόνια μίσθωση και να τα επιστρέψουν στην αγορά της μακροχρόνιας μίσθωσης.

    Μάλιστα, ο πρώτος στόχος εκτιμάται ότι μπορεί να επιτευχθεί με τη θέσπιση κινήτρων και αντικινήτρων για τα κλειστά διαμερίσματα. Ήδη αρχίζει από την ΑΑΔΕ η καταγραφή τους, προκειμένου να υπάρξει σαφής εικόνα ως προς τον αριθμό τους, καθώς οι εκτιμήσεις διαφέρουν. Άλλοι κάνουν λόγο για 200.000 ακίνητα, ενώ άλλοι για 600.000. Επίσης, θα επιδιωχθεί να υπάρξει σαφής εικόνα για την κατάσταση κάθε ακινήτου, ώστε ανάλογα να αποφασιστούν οι όποιες παρεμβάσεις.

    Εκτιμάται, επίσης, ότι θα βελτιωθεί η προσφορά κατοικίας και από την υλοποίηση της απόφασης για αύξηση του ορίου για τη χορήγηση της Golden Visa από τα 250.000 ευρώ που είναι σήμερα, στα 800.000 ευρώ. Το μέτρο θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Σεπτεμβρίου. Από την άλλη πλευρά, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) θεωρεί ότι θα πρέπει να δοθούν κίνητρα και όχι τιμωρητικά αντικίνητρα, όπως ο αυξημένος ΕΝΦΙΑ για τα κλειστά διαμερίσματα.

    Οι έξι άξονες που σχεδιάζει η κυβέρνηση για τα ακίνητα

    Σύμφωνα με τα σενάρια που υπάρχουν μέχρι στιγμής, οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης θα κινηθούν, εκτός των άλλων, στους εξής έξι άξονες:

    1. Κλειστά διαμερίσματα: Στην κυβέρνηση θεωρούν ότι υπάρχει ένα τεράστιο απόθεμα ανενεργών ακινήτων, τα οποία υπό προϋποθέσεις μπορούν να επηρεάσουν την προσφορά κατοικίας στην αγορά. Η διαδικασία αξιοποίησής τους θα αρχίσει με την καταγραφή των χαρακτηριστικών τους, όπως η τοποθεσία και η κατάσταση, για να εξεταστεί πώς μπορούν να αξιοποιηθούν περισσότερο.

    2. Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Θα έρθουν αλλαγές στη λειτουργία της αγοράς, με παρεμβάσεις κυρίως φορολογικού χαρακτήρα και αυξημένους συντελεστές. Επίσης, είναι πιθανό να τεθεί όριο, ανάλογα με την περιοχή, για την εκμίσθωση ακινήτων ή ένας συνδυασμός των δύο.

    3. Μητρώο ακινήτων: Εξετάζεται η δημιουργία πλατφόρμας για τη δημόσια ανάρτηση στοιχείων ακινήτων, ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια στην αγορά. Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει πληροφορίες για τις τιμές πώλησης και ενοικίασης, με στόχο την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και την παροχή καλύτερης πληροφόρησης στο κοινό.

    4. «Σπίτι μου ΙΙ»: Η κυβέρνηση αναμένει έγκριση από τις Βρυξέλλες για την ένταξη του δεύτερου σταδίου του προγράμματος «Σπίτι μου» στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το νέο στάδιο του προγράμματος, με προϋπολογισμό 2 δισ. ευρώ (εκ των οποίων τα 1,7 δισ. ευρώ από κοινοτικούς πόρους), θα περιλαμβάνει αλλαγές στα ηλικιακά και εισοδηματικά κριτήρια, καθώς και στις προϋποθέσεις για την αξία και την ηλικία των ακινήτων.

    5. «Κοινωνική Αντιπαροχή»: Το πρόγραμμα θα παρέχει κατοικίες με χαμηλό ενοίκιο από την αδρανή περιουσία του Δημοσίου. Σχεδιάζεται η κατασκευή περισσότερων από 2.500 κατοικιών για πολίτες έως 39 ετών, με δυνατότητα αγοράς μετά από μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

    6. «Ανακαινίζω-Νοικιάζω»: Το πρόγραμμα θα ενισχυθεί με αύξηση της επιδότησης για εργασίες επισκευής σε κλειστά διαμερίσματα, ώστε να εισέλθουν στην αγορά ενοικίασης.

    Οι εν λόγω πρωτοβουλίες αναμένεται να συμβάλουν στην επίλυση των προβλημάτων της αγοράς ακινήτων, ενισχύοντας την προσβασιμότητα για τους πολίτες και προσφέροντας λύσεις στη στεγαστική κρίση που πλήττει πολλούς στην Ελλάδα.

    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Πράσινο Πύργου: Πυρκαγιά σε μονοκατοικία - Καταστράφηκαν δύο δωμάτια (photos)
    Πράσινο Πύργου: Πυρκαγιά σε μονοκατοικία - Καταστράφηκαν δύο δωμάτια (photos)

    Πυρκαγιά ξέσπασε πριν από λίγο σε μονοκατοικία στην είσοδο του χωριού Πράσινο του δήμου Πύργου.

    Από την πυρκαγιά, που πιθανότατα προκλήθηκε από κάποιο μαγειρικό σκεύος, καταστράφηκαν δυο δωμάτια της μονοκατοικίας, ενώ η έγκαιρη επέμβαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας πρόλαβε την εξάπλωσή της στο υπόλοιπο του σπιτιού.

    Η επέμβαση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας γλίτωσε τα χειρότερα περιορίζοντας την φωτιά μόνο στα δύο δωμάτια και μέρος της στέγης.

    Δείτε φωτογραφίες

    Fotia Prasino4

    Fotia Prasino5

    prasino fotia spiti 3

  • Αυτοψίες σε κτίσματα στην Αττική: 40 σπίτια κρίθηκαν κατεδαφιστέα στην Πεντέλη - Ακόμα δύο συλλήψεις για πλιάτσικο
    Αυτοψίες σε κτίσματα στην Αττική: 40 σπίτια κρίθηκαν κατεδαφιστέα στην Πεντέλη - Ακόμα δύο συλλήψεις για πλιάτσικο

    Συνεχίζονται οι έλεγχοι και οι αυτοψίες από κλιμάκια της Γενικής Διεύθυνσης Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΓΔΑΕΦΚ) του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας στις περιοχές της Αττικής που επλήγησαν από τη μεγάλη φωτιά.

    Στην Πεντέλη, συνολικά 30 επιχειρήσεις, αλλά και 104 σπίτια παραδόθηκαν στις φλόγες, εκ των οποίων τα 40 κρίθηκαν κατεδαφιστέα, ενώ στα 64 σπίτια μπορούν να πραγματοποιηθούν επισκευές, σύμφωνα με το Star.

    Επίσης, πολλά σπίτια χαρακτηρίστηκαν κίτρινα, ωστόσο οι κάτοικοι των σπιτιών αυτών δήλωσαν πως δεν μπορούν να μείνουν σε αυτά αφού οι ζημιές που υπάρχουν μέσα, όπως ραγισμένα ταβάνια, είναι επικίνδυνα για τη σωματική τους ακεραιότητα.

    Αυτοψίες σε οκτώ δήμους

    Μέχρι τώρα διενεργήθηκαν 184 αυτοψίες σε κτίρια σε οκτώ δήμους, εκ των οποίων 158 σε κατοικίες, 21 σε αποθήκες, 2 σε δημόσια κτίρια και 3 σε επαγγελματικούς χώρους. Οι αυτοψίες θα συνεχιστούν από τα κλιμάκια της ΓΔΑΕΦΚ και τις επόμενες ημέρες στην Αττική, σε ένα πλαίσιο στενής συνεργασίας με τους δήμους, οι οποίοι συγκεντρώνουν τα αιτήματα των πολιτών.

    Δύο συλλήψεις για πλιάτσικο

    Παράλληλα, συνεχείς είναι οι περιπολίες των αστυνομικών για πλιάτσικο στα καμένα. Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με το Star, έχουν πραγματοποιηθεί 18 προσαγωγές και δύο συλλήψεις, ενώ οι έλεγχοι αναμένεται να είναι συνεχείς τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα μέχρις ότου να μπορέσουν να επιστρέψουν οι κάτοικοι στα σπίτια τους.

    Την Τρίτη (20/8) το απόγευμα ο Κυριάκος Μητσοτάκης με κλιμάκιο των συναρμόδιων υπουργών, θα πραγματοποιήσει σύσκεψη με τη συμμετοχή της Περιφέρειας Αττικής και δημάρχων σχετικά με τη φωτιά.

    Όσα περιγράφει ο συντονιστής εναέριων μέσων

    Για τις αγωνιώδες στιγμές που έζησαν και τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που κατέβαλλαν τις ημέρες που η πύρινη λαίλαπα κατέκαιγε την Αττική, μίλησε στο OPEN ο συντονιστής των εναέριων μέσων που επιχείρησαν στο μέτωπο της Πυροσβεστικής, αντιπύραρχος Μενέλαος Ανδρεσάκης.

    Ειδικότερα, ήταν 11 Αυγούστου όταν οι πιλότοι των αεροσκαφών της Πυροσβεστικής κλήθηκαν να αλλάξουν πορεία και να επιχειρήσουν σε μια ιδιαίτερη συνθήκη καθώς η φωτιά που αρχικά ξεκίνησε από τον Βαρνάβα απείλησε από την αρχή σπίτια και τελικά έφτασε στα βορειανατολικά προάστια της Αθήνας, με καταστροφικές συνέπειες.

    «Το μεσημέρι της 11 Αυγούστου πήραμε εντολή να απογειωθούμε αρχικά για την πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στην περιοχή των Μεγάρων. Απογειωθήκαμε με το ελικόπτερο προκειμένου να μεταβούμε και στο αέρα πήραμε εκτροπή για να μεταβούμε στην πυρκαγιά στον Βαρνάβα. Με το που δόθηκε η αρχική ειδοποίηση για το συμβάν στις 15 :02 το πρώτο εναέριο μέσο επιχείρησε μετά από 5 λεπτά, 15:07» ανέφερε το OPEN.

    Στη συνέχεια ο αντιπύραρχος, Ανδρεσάκης έκανε λόγο για μια πολύ δύσκολη φωτιά που τον τρόμαξε, για τη γρήγορη εξάπλωσή της παρά την άμεση αντίδραση των εναέριων μέσων.,

    «Πολύ δύσκολος ο συντονισμός 29 εναέριων»

    «Με το που είδα τόσο πόσο γρήγορα εξελίσσεται και εξαπλώνεται η πυρκαγιά, η ταχύτητα εξάπλωσή της ήταν δραματική, ραγδαία αυτό με φόβισε» είπε και πρόσθεσε «αυτή η διαχείριση 29 εναέριων μέσων ταυτόχρονα από πάνω από μια πυρκαγιά όπου έπρεπε να σβήσουμε και την δασική καύσιμη ύλη αλλά και να προστατέψουμε και οικισμούς και κατοικίες ήταν πάρα πολύ δύσκολη» πρόσθεσε.

    Οι προσπάθειες των Πυροσβεστών ήταν υπεράνθρωπες τις 40 ώρες που έκαιγε η φωτιά στην Αττική. Οι ίδιοι αντιμετώπισαν πολύ δύσκολες συνθήκες λόγω του έντονου καπνού που έπνιξε το Λεκανοπέδιο από την αρχή της πυρκαγιάς. Όπως λέει ο αντιπύραρχος στο OPEN επιχειρούσαν με μηδενική ορατότητα που δυσκόλεψε το έργο τους.

    «Εμείς από πάνω βλέπαμε τον καπνό να έχει καλύψει το έδαφος, δεν μπορούσαν τα εναέρια μέσα να επιχειρήσουν στο μέτωπο της πυρκαγιάς» υπογράμμισε. Όσο για το τι σκέφτονται όταν η βάρδια τους τελειώνει, αν τελειώνει ποτέ είπε« το πότε θα ξαναέρθει η σειρά μας να αντικαταστήσουμε τους συναδέρφους και να δούμε μια καλύτερη κατάσταση από αυτή που παραδώσαμε και αφήσαμε».

    Πηγή: ethnos.gr

  • Στέγαση και εργασία για τους αστέγους: Αυξάνονται οι παροχές για ενοίκιο, οικοσκευή και κοινόχρηστα
    Στέγαση και εργασία για τους αστέγους: Αυξάνονται οι παροχές για ενοίκιο, οικοσκευή και κοινόχρηστα

    Aύξηση της επιδότησης ενοικίου κατά 50 ευρώ, αύξηση του ποσού για οικοσκευή, κοινόχρηστα και ΔΕΚΟ, αλλά και παροχές για ψυχαγωγία ( πχ θέατρο) προβλέπει το πρόγραμμα «Στέγαση και Εργασία για τους αστέγους» που αναμένεται να υλοποιηθεί το Φθινόπωρο από το υπουργείο κοινωνικής συνοχής και οικογένειας μετά την δημοσιοποίηση της σχετικής ΚΥΑ.

    Διαβάστε περισσότερα στο imerisia.gr

    Πηγή: Ethnos.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο