Νέες συνήθειες στο φαγητό κατά τις καλοκαιρινές τους διακοπές στα νησιά έχουν υιοθετήσει εν μέσω ακρίβειας και πληθωριστικών πιέσεων οι Έλληνες και οι ξένοι τουρίστες, όπως διαπιστώνουν επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης.
Φαγητό «στο χέρι» αντί για ταβέρνες και εστιατόρια, μαγείρεμα πιο συχνά εφόσον διαμένουν σε ενοικιαζόμενα δωμάτια ή σε airbnb, αποτελούν τάσεις στη συμπεριφορά των τουριστών, οι οποίες «ανεβαίνουν» όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα.
Όπως επισημαίνει στο CNN Greece o κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, Περιφερειάρχης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων Νοτίου Αιγαίου, οι κυριότεροι λόγοι στους οποίους αποδίδεται το γεγονός ότι ο Ιούνιος κινήθηκε χαμηλότερα σε επίπεδο τζίρου στην εστίαση σε σχέση με πέρσι και παράλληλα ο Ιούλιος ακόμα δεν έχει φτάσει στα αντίστοιχα επίπεδα προηγούμενων ετών, είναι οικονομικοί. Το γεγονός δηλαδή ότι το διαθέσιμο εισόδημα των επισκεπτών έχει πιεστεί σημαντικά τον τελευταίο 1,5 χρόνο με αποτέλεσμα να περιορίζουν τις δαπάνες τους κατά τη διάρκεια των διακοπών, όπως και τις μέρες παραμονής τους.
Μειωμένη η κατανάλωση
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΣΕΛΠΕ, το 45% των Ελλήνων δήλωσε πως επιλέγει συστηματικά να μαγειρεύει προκειμένου να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης και το 66% ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ, στις καλοκαιρινές του διακοπές.
Παράλληλα ο κ. Παπαδόπουλος στο πλαίσιο των αλλαγών των συνηθειών των επισκεπτών διαπιστώνει σημαντική ανάπτυξη του λεγόμενου «τουρισμού εμπειρίας», που σημαίνει πως σε πολλές περιπτώσεις οι τουρίστες επιλέγουν να «εντάξουν» το φαγητό μέσα σε άλλες δραστηριότητες που κάνουν κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Για παράδειγμα μία επίσκεψη σε ένα οινοποιείο που συνδυάζεται και με κάποιο γεύμα, ή μία ημερήσια κρουαζιέρα.
Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο οι τιμές στα καταστήματα εστίασης (καφέ, εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ) έχουν ανέβει κατά 17-18% μεσοσταθμικά την ίδια στιγμή ωστόσο που, όπως επισημαίνει, η επιβάρυνση για τις επιχειρήσεις του κλάδου λόγω της ανόδου του λειτουργικού κόστους (πρώτες ύλες, ενέργεια, κτλ) έχει αυξηθεί κατά 47%. Μέρος του επιπλέον αυτού κόστους που έχουν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρηματίες έχει μετακυληθεί στους πελάτες. Αυτό δεν σημαίνει, όπως εξηγεί ο ίδιος, ότι οι αυξήσεις είναι αποτρεπτικές για τους επισκέπτες. «Σε κάθε αγορά υπάρχουν διάφορες κατηγορίες υπηρεσιών. Για παράδειγμα στη Νάξο μπορεί να βρει κανείς καφέ με 1,5 και 2 ευρώ όπως και με 4,5 ευρώ, ανάλογα με το κατάστημα που επιλέγει κάθε επισκέπτης» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Πηγή: cnn.gr