Κυριακή, 18 Φεβρουαρίου 2024 18:55

Πόσο επηρεάζουν οι ανατιμήσεις τα εισοδήματα – Τα 25 ακριβότερα προϊόντα από το 2021 [πίνακας]

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Η κρίση επιβίωσης και η ακρίβεια στο «ραφι» κατά τα τελευταία 2,5 χρόνια

Μεγάλο «αγκάθι» αποτελεί για τους πολίτες η συνεχιζόμενες ανατιμήσεις στα τρόφιμα, οι οποίες έχουν καταστρέψει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Η κατάσταση παραμένει ιδιαιτέρως προβληματική εδώ και 2,5 χρόνια με αποτέλεσμα να πλήττονται οι πολίτες στην καθημερινότητά τους, με την κυβέρνηση της ΝΔ να έχει καθυστερήσει να λάβει μέτρα καθ’ όλη τη διάρκειας της κρίσης τιμών.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάστηκε ο ΟΤ, οι ανατιμήσεις ακολουθούν φρενήρη ρυθμό, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση του ελαιόλαδου, του οποίου η τιμή έχει αυξηθεί κατά 135,5% σε μέσο όρο από τον Ιούνιο του 2021 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2024. Όπως προκύπτει και από τον πίνακα που παρατίθεται μια σειρά βασικών προϊόντων έχει ανατιμηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, δυσκολεύοντας ολοένα και περισσότερο τους πολίτες, ιδίως τα φτωχότερα νοικοκυριά που έχουν και τις μεγαλύτερες ανάγκες.

Από τα νωπά λαχανικά (+52%) και τα τυριά (+41,5%) μέχρι τα κρέατα +30,7%), τα αυγά (+28,7%) το γιαούρτι (+27,6) και το ψωμί (+33,4%) , οι αυξήσεις τιμών είναι δυσανάλογες με την όποια κινητικότητα των μισθών.

Σε φρενήρη ρυθμό οι ανατιμήσεις των τροφίμων

O πίνακας αποτυπώνει τις ανατιμήσεις τροφίμων

Νέες ανατιμήσεις

Την ίδια ώρα, νέες ανατιμήσεις και νέα κέρδη διαβλέπουν τα στελέχη των σούπερ μάρκετ μέσα στους επόμενους μήνες, κάτι το οποίο προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους πολίτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αυξήσεις τιμών συνεχίζονται με μεγάλη ένταση στο σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα η αγορά βασικών προϊόντων να καθίσταται πολύ δύσκολη. Για αυτό άλλωστε και τα στελέχη της συγκεκριμένης αγοράς εκτιμούν ότι θα υπάρξει ουσιαστικά πτώση της κατανάλωσης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την κυλιόμενη έρευνα τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αναμένεται μείωση του όγκου πωλήσεων το α’ εξάμηνο του 2024 (-1,3%) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023. Επίσης, αναμένεται αύξηση της αξίας των πωλήσεων το α’ εξάμηνο του 2024 (+1,6%) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023.

Επιβάρυνση στα νοικοκυριά

Για αυτό άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΓΣΕΕ, παρατηρείται δυσανάλογη επιβάρυνση στα νοικοκυριά , καθώς για εισοδήματα κάτω των 750 ευρώ διαπιστώνεται αύξηση 19% της δαπάνης για το ψωμί. Το ποσοστό υποχωρεί στο 11% για την κατηγορία εισοδημάτων μεταξύ 751 και 1.100 ευρώ, ενώ περιορίζεται μόλις στο 1% για την κατηγορία 1.801 – 2.200 ευρώ. Την ίδια στιγμή, 1 στους 2 εργαζόμενους αμείβεται με μισθό που δεν ξεπερνά τα 900 ευρώ.

Με βάση τα τελευταία στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ για το 2023, περισσότεροι από 400.000 εργαζόμενοι αμείβονται με μισθούς κάτω από τα όρια του βασικού μισθού.

Ζήτημα επιβίωσης

Συγκεκριμένα, με μισθούς έως και 500 ευρώ αμείβονται 284.134 εργαζόμενοι, μισθό από 500 έως 600 ευρώ λαμβάνουν 77.145 εργαζόμενοι, ενώ άλλοι 54.505 εργαζόμενοι έχουν μισθό από 600 έως 700 ευρώ. Επίσης μισθό από 700 έως 800 ευρώ λαμβάνουν 293.928 εργαζόμενοι, από 900 έως – 1.000 ευρώ 329.000 και με πάνω από 1.000 ευρώ (1.000 – 1.200) αμείβεται το 16% των εργαζομένων (373.163).

Το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ καταγράφοντας την εισοδηματική κρίση που προκαλεί το ραλι της ακρίβειας την τελευταία τριετία (2020 – 2023) σημειώνει ότι οι αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής έφτασαν κυριολεκτικά στα ύψη.

Μείωση μισθού

Την ίδια περίοδο ο πραγματικός μέσος μισθός σημείωσε μείωση. Συγκεκριμένα η μείωση ήταν της τάξης του 8,7% σε σχέση με το 2021, ενώ παρά τις ονομαστικές αυξήσεις των δύο τελευταίων ετών, η αγοραστική δύναμη του κατώτατου μισθού τον Οκτώβριο του 2023 ήταν στο ίδιο επίπεδο με την αγοραστική δύναμη του πραγματικού κατώτατου μισθού του 2015. «Η Ελλάδα είναι ουραγός στους μισθούς και πρωταθλήτρια στις τιμές και στην κερδοφορία στην Ευρώπη», σημειώνει το ΙΝΕ.

Σύμφωνα με το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ (Ιανουάριος 2024) το κύμα ακρίβειας σαρώνει όλα τα εισοδήματα και εξανεμίζει την αγοραστική δύναμη εκατομμυρίων χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων, ενώ πολλά νοικοκυριά αντιμετωπίζουν ακόμα και κρίση επιβίωσης, καθώς δεν μπορούν να ικανοποιήσουν βασικές μηνιαίες δαπάνες τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι 7 στους δέκα εργαζόμενους δηλώνουν ότι δεν τα βγάζουν πέρα με τις υποχρεώσεις τους, το 55% έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων, το 75% έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης, το 15% έχει αυξήσει το χρόνο εργασίας τους ή έχει βρει δεύτερη δουλειά προκειμένου να τα βγάλει πέρα, ενώ 1 στους 3 εργαζόμενους “τρώει από τα έτοιμα” χρησιμοποιώντας χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

Πηγή: ot.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 18 Φεβρουαρίου 2024 16:18

Σχετικά Άρθρα

  • Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών
    Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών

    Συνολικά 123 προϊόντα, τα οποία εμφανίζουν μειώσεις από 6% έως 15% έχουν ενταχθεί, σύμφωνα με το υπουργείου Ανάπτυξης, στη νέα πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες στα σούπερ μάρκετ, με στόχο την αποκλιμάκωση των τιμών.

    Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για μία πρωτοβουλία στην οποία συμμετέχουν οικειωθελώς οι επιχειρήσεις μετά το κάλεσμα από πλευράς του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου σε επιχειρήσεις- προμηθευτές και λιανεμπόριο προκειμένου να συμβάλλουν στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

    H πρόσκληση προς τις επιχειρήσεις για συμμετοχή στη νέα αυτή πρωτοβουλία, αφορά σε μειώσεις τιμών στα προϊόντα τουλάχιστον κατά 5%, με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον δύο μηνών. Για τη διαμόρφωση της τελικής τιμής, τόσο οι επιχειρήσεις - προμηθευτές που συμμετέχουν, προχωρούν σε μείωση, στο ποσοστό που επιλέγουν, στα προϊόντα τους, όσο και τα σούπερ μάρκετ από την πλευρά τους, που τα διαθέτουν στο ράφι. Ο στόχος είναι ανά 15 μέρες να αυξάνεται ο αριθμός των κωδικών, με τους καταναλωτές να ενημερώνονται σχετικά με τις νέες μειωμένες τιμές.

    Ο κ. Θεοδωρικάκος απαντώντας το πρωί της Τρίτης σχετικά με τις μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ σημείωσε μιλώντας στον ΣΚΑΙ ότι «πέρσι τέτοιον καιρό ο πληθωρισμός στα τρόφιμα ήταν 10,4%, ενώ αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στο 3% και αν δεν είχαμε το λάδι 60% πάνω από πέρσι, θα βρισκόταν στο 1%».

    Η λίστα με τα προϊόντα

    Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης σε πρώτη φάση έχουν συμμετάσχει συνολικά 12 εταιρείες με κωδικούς που αφορούν προϊόντα από τρόφιμα, έως προϊόντα προσωπικής υγιεινής αλλά και για τη φροντίδα του σπιτιού.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Χωρίς φρένο οι ανατιμήσεις από το χωράφι στο ράφι – Η ακρίβεια εξακολουθεί να εξανεμίζει τον πενιχρό μισθό
    Χωρίς φρένο οι ανατιμήσεις από το χωράφι στο ράφι – Η ακρίβεια εξακολουθεί να εξανεμίζει τον πενιχρό μισθό

    Η ακρίβεια και από το χωράφι στο ράφι πλήττει καταναλωτές και παραγωγούς που σημειώνουν ότι «πουλάμε τα προϊόντα μας σε εξευτελιστικές τιμές»

    Η ακρίβεια εξακολουθεί να καλπάζει , «εξαΰλώνοντας» τους πενιχρούς μισθούς και συντάξεις. Σχεδόν καθημερινά δημοσιοποιούνται στοιχεία, που τεκμηριώνουν την επιδείνωση των όρων ζωής της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων.

    Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της Eurostat σύμφωνα με τα οποία είμαστε στις τέσσερις χώρες της ΕΕ με τα υψηλότερα ποσοστά πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας. Εξάλλου από τα μνημόνια μέχρι σήμερα το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα έχει καταβαραθρωθεί, με μείωση -28,4% – το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, όταν στην ΕΕ έχει αυξηθεί κατά 18,5%.

    Και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς του 2023, αναφέρουν ότι ο κίνδυνος φτώχειας απειλεί το 18,7% του πληθυσμού της χώρας (17,4% το 2022), με τα νοικοκυριά του φτωχότερου 20% του πληθυσμού να αυξάνουν τις δαπάνες τους σε σχέση με το 2022 κατά 8,5%, ενώ τα νοικοκυριά του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού κατά 15,7%.

    Στο 3,2% ο πληθωρισμός τροφίμων – Χωρίς φρένο η ακρίβεια από το χωράφι στο ράφι

    Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, εξάλλου, ο πληθωρισμός τροφίμων τον Σεπτέμβριο ξεπέρασε και πάλι τον γενικό δείκτη (2,9%) και ανήλθε στο 3,2%.

    Μάλιστα το «καπέλο» στα καρτελάκια της λιανικής σε σχέση με τις τιμές που φεύγουν τα προϊόντα από τους παραγωγούς εξακολουθεί να είναι… τεράστιο.

    Παρατηρείται το παράδοξο να υπάρχει μείωση 14,4% στις τιμές παραγωγού και αύξηση 3% στις τιμές λιανικής

    «Το πρόβλημα της ακρίβειας το αντιμετωπίζουμε όλοι», λέει στο MEGA ο Σωκράτης Αλειφτήρας, εκπρόσωπος Τύπου της αγροτικής ομοσπονδίας ν. Λάρισας.

    «Εμείς είμαστε αυτοί που παράγουμε τα προϊόντα και δυστυχώς τα πουλάμε σε εξευτελιστικές τιμές και φτάνουν στο ράφι δύο και τρεις φορές ακριβότερα».

    Η διαδρομή από το χωράφι στο ράφι

    Πώς καταλήγουν όμως τα προϊόντα να έχουν τόσο αυξημένες τιμές στο ράφι;

    Τα στοιχεία για τον Αύγουστο αναδεικνύουν το παράδοξο να υπάρχει μείωση 14,4% στις τιμές παραγωγού και αύξηση 3% στις τιμές λιανικής.

    Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα με τα μήλα στάρκιν που φεύγουν από τον παραγωγό με 70 λεπτά και φτάνουν στο ράφι με ελάχιστη τιμή τα 1,70 ευρώ το κιλό.

    Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών, η ανάλυση των εξόδων στην πορεία της διαμόρφωσης της τιμής από την παραγωγή ως τη λιανική έχει ως εξής:

    0,70€/κιλό παραγωγός, 0,10€/κιλό εργάτες συγκομιδής, 0,20€/κιλό αποθήκευση, ψυγεία, 0,15€/κιλό εργαζόμενοι για μεταφορά από ψυγείο στο τελάρο, 0,07€/κιλό μεταφορικά (ανάλογα με το ύψος των καυσίμων), 0,35€/κιλό έξοδα συσκευασίας, 0,13€/κιλό ΦΠΑ, φορτωτικά, διαλογή, φύρα, κέρδος εμπόρων.

    Ακόμη πιο ακριβά στην πραγματικότητα – Το στάρκιν θα φτάσει στον καταναλωτή 3 ευρώ/κιλό

    Σύμφωνα με τον Γιώργο Λεχουρίτη, πρόεδρο του ΙΝΚΑ, πάντως τα προϊόντας φτάνουν ακόμη πιο ακριβά στα ράφια.

    «Και οι παραγωγοί διαμαρτύρονται ότι παίρνουν φθηνότερες τιμές από ό,τι έπαιρναν πέρυσι και παράλληλα βλέπουμε τα προϊόντα ακριβότερα. Όταν μιλάτε για 70 λεπτά το ‘στάρκιν’ πως πουλάει ο παραγωγός, αυτό είναι η α’ ποιότητα που θα φτάσει στον καταναλωτή πάνω από 3 ευρώ. Μακάρι να έφτανε στο 1,70».

    «Εκείνοι που ανεβάζουν τις τιμές είναι οι μεσάζοντες. Μας λένε οι κυβερνήσεις διαδοχικά ότι έξω οι μεσάζοντες από την αγορά αλλά δυστυχώς οι μεσάζοντες ζουν και βασιλεύουν. Όλο αυτό έχει αντίκτυπο στην τσέπη του καταναλωτή», υπογραμμίζει και σημειώνει ότι «έλεγχοι στην αγορά δε γίνονται».

    Δύσκολοι καιροί για αγρότες

    «Ο αγροτικός κόσμος περνάει πολλές δυσκολίες», σημείωσε στο MEGA η Διαμάντω Κρητικού, πρόεδρος αγροτικού συνεταιρισμού Αμύνταιου.

    Η κα Κρητικού, η οποία καλλιεργεί ροδάκινα, κάνει λόγο για μια πολύ δύσκολη χρονιά.

    «Ζούμε από την παραγωγή των ροδάκινων, μια χρονιά πολύ δύσκολη φέτος, με την κλιματική αλλαγή να μη μας έχει αφήσει ανεπηρέαστους. Τα ροδάκινα είναι ευαίσθητα, δεν κρατάνε, η ποσότητα που έμεινε και δεν απορροφήθηκε ήταν πολύ μεγάλη. Εμείς εδώ στο χωριό είχαμε χαλαζόπτωση πράγμα που δεν έκανε ελκυστικό το προϊόν. Το 40 – 50% της παραγωγής έμεινε μέσα στα χωράφια. Η τιμή ήταν πολύ χαμηλή».

    Όπως λέει η ίδια: «Είναι πολύ δύσκολο να συνεχίσουμε να καλλιεργήσουμε τη νέα χρονιά».

    Οι ελληνοποιήσεις

    Πέρα από τα προβλήματα με τον καιρό και τα κόστη, οι αγρότες έχουν να αντιμετωπίσουν και τις παράνομες ελληνοποιήσεις προϊόντων από τρίτες χώρες.

    Σύμφωνα με τον Απόστολο Ραυτόπουλο, πρόεδρο της Ένωσης εργαζομένων καταναλωτών Ελλάδος, αγροτικοί συνεταιρισμοί από την Κρήτη με επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Ανάπτυξης έχουν κοινοποιήσει το ζήτημα.

    «4.000.000 κιλά ντομάτες από την Τουρκία χωρίς κανέναν έλεγχο. Παράνομες ελληνοποιήσεις αγροτικών προϊόντων. Υπήρχε ένα πολύ μεγάλο φορτίο το οποίο προοριζόταν από την Τουρκία, μέσω Ελλάδας, για το Ισραήλ. Στο Ισραήλ, επειδή δε συνοδευόταν από τα χαρτιά για τη φυτοπροστασία, την υγεία και όλα αυτά, το επέστρεψαν πίσω», είπε χαρακτηριστικά.

    Πηγή: in.gr

  • «Πρωτιά» τη Ελλάδας στις ανατιμήσεις στα αγροτικά προϊόντα
    «Πρωτιά» τη Ελλάδας στις ανατιμήσεις στα αγροτικά προϊόντα

    Τις υψηλότερες αυξήσεις πανευρωπαϊκά σημείωσαν οι τιμές στα αγροτικά προϊόντα στην Ελλάδα το β' τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με την Eurostat.

    Μετά τον πληθωρισμό, που σε όλη την Ευρώπη πέφτει και στην Ελλάδα ανεβαίνει, η χώρα μας καταγράφει άλλη μια πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία: Ενώ οι τιμές στα αγροτικά προϊόντα μειώνονται, στην Ελλάδα αυξάνονται και μάλιστα με τη μεγαλύτερη ταχύτητα από όλα τα κράτη-μέλη.

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις σημερινές ανακοινώσεις της Eurostat, το δεύτερο τρίμηνο του 2024, οι τιμές των αγροτικών προϊόντων στην ΕΕ μειώθηκαν σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, τόσο για τις εκροές όσο και για τις εισροές που δεν σχετίζονται με επενδύσεις. Οι μενεκροές, δηλαδή οι τιμές παραγωγού, μειώθηκαν μεσοσταθμικά κατά 3%. Αντιθέτως στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 8%.

    Οι δε εισροές, δηλαδή οι τιμές των αγαθών και υπηρεσιών που καταναλώνονται για να παραχθούν τα αγροτικά προϊόντα, όπως η ενέργεια, τα λιπάσματα και οι ζωοτροφές – μειώθηκαν κατά 7%. Οι μειώσεις αυτές ήταν, ωστόσο, ελαφρώς λιγότερο έντονες από ό,τι τα δύο προηγούμενα τρίμηνα, παραδέχεται η στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    Εξισορρόπηση τιμών, αλλά όχι στην Ελλάδα

    Μετά από μια περίοδο απότομης αύξησης των αγροτικών τιμών κατά τη διάρκεια του 2021 και των τριών πρώτων τριμήνων του 2022, η ταχύτητα των ανατιμήσεων επιβραδύνθηκε και οι τιμές άρχισαν τελικά να μειώνονται. Οι πρόσφατες μειώσεις των τιμών παραγωγού και του κόστους εισροών είναι προς την κατεύθυνση των πιο ήρεμων επιπέδων πριν από το 2021. υπογραμίζει η Εurostat.

    Στην Ελλάδα πάλι, η αποκλιμάκωση στις τιμές ειροών είναι πολύ πιο αργή από ό, τι στην υπόλοιπη Ε.Ε, με μείωση μόλις -2,80%, που δεν είναι ικανή να εξισορροπήσει τις υπέρογκες ανατιμήσεις των προγούμενων ετών, στην ενέργεια και στις πρώτες ύλες.

    Αντίρροπες τάσεις

    Μια πιο προσεκτική ματιά στα στοιχεία δείχνει αντίρροπες τάσεις στις τιμές των αγροτικών προϊόντων το δεύτερο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του 2023. Μεγάλες μειώσεις καταγράφηκαν στις τιμές των αυγών (-15%), των σιτηρών (-14%) και των κτηνοτροφικών φυτών (-13%). Αντίθετα, οι ελλείψεις από την πλευρά της προσφοράς οδήγησαν σε συνεχείς αυξήσεις των τιμών παραγωγού στο ελαιόλαδο (+41%) και στις πατάτες (+10%).

    Σε γενικές γραμμές, υπήρξαν ήπιες μεταβολές στις τιμές των οπωροκηπευτικών, με ανατιμήσεις 3% συνολικά για τα φρούτα και μικρή υποχώρηση -1% για τα λαχανικά.

    Εντός όμως της κατηγορίας υπήρξαν πολύ μεγάλες αποκλίσεις: Για παράδειγμα οι τιμές στα λεμόνια μειώθηκαν κατά -48%, ενώ στα φρούτα από υποτροπικά και τροπικά κλίματα αυξήθηκαν κατά +51%. Στα λαχανικά, απότομες ήταν οι μειώσεις στις τιμές των κρεμμυδιών (-46%) και στις τομάτες (-27%), σε αντίθεση με τις απότομες αυξήσεις των νωπών οσπρίων (+39%) και των κουνουπιδιών (+35%).

    Μεταξύ των εισροών που δεν σχετίζονται με επενδύσεις, οι πιο απότομες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν για τα λιπάσματα και τα βελτιωτικά εδάφους (-19%) και τις ζωοτροφές (-13%).

    Μείωση των τριμηνιαίων τιμών στις περισσότερες χώρες της ΕΕ

    Σε εθνικό επίπεδο, οι περισσότερες χώρες της ΕΕ (17 από τις 25 χώρες με διαθέσιμα στοιχεία) κατέγραψαν μείωση των τιμών των γεωργικών προϊόντων το δεύτερο τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του 2023. Οι εντονότερες μειώσεις τιμών σημειώθηκαν στην Ουγγαρία (-13%), την Πολωνία (-12%) και την Τσεχία (-10%).

    Στην Ελλάδα καταγράφονται οι υψηλότερες ανατιμήσεις στο ελαιόλαδο, με 60,75%, έναντι 41% στην Ε.Ε.

    Αντίθετα, οι υψηλότερες αυξήσεις καταγράφηκαν στην Ελλάδα (+8%), τη Λετονία (+4%), την Κύπρο και την Ιρλανδία (+3%).

    Όσον αφορά τις εισροές που δεν σχετίζονται με επενδύσεις, όλες οι χώρες της ΕΕ με διαθέσιμα στοιχεία κατέγραψαν μειώσεις το δεύτερο τρίμηνο του 2024, σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Τα μεγαλύτερα ποσοστά μείωσης σημειώθηκαν στην Κροατία (-14%), την Ουγγαρία, την Ισπανία και τη Σλοβακία (-11% η καθεμία).

    Πρώτη από το τέλος η Ελλάδα, με τις υψηλότερες αυξήσεις τιμών σε όλη την ΕΕ

    Το ακριβότερο ελαιόλαδο

    Στην Ελλάδα καταγράφονται οι υψηλότερες ανατιμήσεις πανευρωπαϊκά στο ελαιόλαδο (από τις χώρες για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία), με 60,75% αύξηση το δεύτερο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με πέρυσι.

    Αν λάβουμε υπ’όψιν ότι τα τρία προηγούμενα τρίμηνα έχουν προηγηθεί ανατιμήσεις από 80% ως 97%, αυτό πιθανόν σημαίνει ότι οι υψηλές τιμές στη λιανική θα διατηρηθούν, με το επιχείρημα (ή τη δικαιολογία) ότι ακόμα διατίθεται στην αγορά το «περσινό», ακριβά αγορασμένο από τους παραγωγούς ελαιόλαδο. Βέβαια, οι παραγωγοί από την άλλη υποστηρίζουν ότι πέρυσι συνέβη το αντίθετο: Το ελαιόλαδο που αγοράστηκε σε τιμές 5 ευρώ (πριν σκαρφαλώσει στα 8 και 9) πουλήθηκε μετά από διαδοχικά καπέλα ως και 15 ευρώ στη λιανική.

    Πλημμύρα ειαγωγών

    Στην Ελλάδα, ακόμα και στα αγροτικά προϊόντα που υπάρχουν μειώσεις τιμών, αυτές είναι από μικρές ως ελάχιστες σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Για παράδειγμα, τα ελληνικά λεμόνια είναι μόλις -1% φθηνότερα από ό,τι το δεύτερο τρίμηνο του 2023 (και συχνά δυσεύρετα), ενώ οι τιμές στα ισπανικά υποχώρησαν κατά -58%. Οι ελληνικές τομάτες πωλήθηκαν φέτος από τον παραγωγό σχετικά φθηνότερα (-7%). Όταν όμως οι τιμές τους στην Ολλανδία και Ισπανία έχουν πέσει από -46% ως -53%, δεν είναι να απορεί κανείς που τα ράφια των σουπερμάρκετ γεμίζουν με τις ομοιόμορφες σε χρώμα και μέγεθος, αλλά αδιάφορες σε γεύση, εισαγόμενες τομάτες.

    Οι αιτίες της ακρίβειας στα αγροτικά προϊόντα

    Πριν ρίξουμε το ανάθεμα για τις υψηλές τιμές στον Έλληνα παραγωγό, πρέπει να εξετάσουμε τις ιδιομορφίες της ελληνικής αγροτικής οικονομίας σε σύγκριση με άλλες χώρες της Ευρώπης. Μία από τις αιτίες που τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα είναι ακριβότερα είναι και η μειωμένη παραγωγή, καθώς ο πρωτογενής τομέας απαξιώνεται και η ύπαιθρος ερημώνει. Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής είναι μία από τις αιτίες που οι σοδειές φθίνουν, όμως αυτή είναι η μισή αλήθεια.

    Για το γεγονός ότι οι αγρότες είναι ανοχύρωτοι απέναντι στις πλημμύρες, τους καύσωνες και τη λειψυδρία, δε φταίει το «κακό το ριζικό μας» αλλά και ανθρωπογενείς παράγοντες, με βαρύτατες τις ευθύνες της πολιτείας.

    Όταν υπάρχει σύσταση στους γεωργούς στα νησιά να μην ποτίζουν γιατί δε φτάνει το νερό για τις πισίνες και τα ξενοδοχεία, όταν ντόπιες ποικιλίες, συχνά μοναδικές στον κόσμο, απειλούνται με εξαφάνιση, και επελαύνουν οι μεταλλαγμένοι σπόροι, όταν οι αγρότες στη Θεσσαλία ακόμα δεν έχουν ανακάμψει από τις πληγές του Ντάνιελ, είναι αναπόφευκτο η ντόπια παραγωγή να μαραζώνει, και να πλυμμηρίζει η αγορά με εισαγωγές.

    Αν σε αυτά προσθέσουμε την υστέρηση σε υποδομές, την έλλειψη οικονομιών κλίμακας – που θα μπορούσαν να επιτευχθούν με μια ορθολογική ανάπτυξη των συνεταιρισμών, τα τσουχτερά κόστη παραγωγής και τις στρεβλώσεις στην αλυσίδα των τροφίμων από το χωράφι στο ράφι, δεν μπορούμε να αισιοδοξούμε για άμεση αποκλιμάκωση των τιμών ούτε για ανάκαμψη του πρωτογενούς τομέα.

    Πηγή: In.gr
  • Ευρωπαϊκή Ένωση: Προστατεύοντας την Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ) σε 114 προϊόντα
    Ευρωπαϊκή Ένωση: Προστατεύοντας την Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ) σε 114 προϊόντα

    Μοναδικά ελληνικά προϊόντα, όπως η Μαστίχα Χίου, το Φυστίκι Αιγίνης, ο Κρόκος Κοζάνης, το Μανούρι, η Τσακώνικη Μελιτζάνα Λεωνιδίου, τα Ξερά Σύκα Κύμης και η Φακή Εγκλουβής, συμπεριλαμβάνονται στα προϊόντα με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ).

    Καθένα τους είναι ένας ξεχωριστός θησαυρός που αντικατοπτρίζει τα πλούσια εδάφη και την πολιτιστική πολυμορφία της Ελλάδας! Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), κατοχυρώνοντας συγκεκριμένα προϊόντα ως ΠΟΠ, αποσκοπεί στην προστασία της ονομασίας τους και στην προβολή των μοναδικών τους χαρακτηριστικών που συνδέονται με τη γεωγραφική τους προέλευση και με την παραδοσιακή τεχνογνωσία.

    Με αυτόν τον τρόπο, η ΕΕ αναδεικνύει τα μοναδικά διατροφικά χαρακτηριστικά ορισμένων ελληνικών προϊόντων και εξασφαλίζει τη διάσωση και την επαρκή παραγωγή τους, με τα υψηλότερα δυνατά επίπεδα ποιότητας και υγιεινής, ενισχύοντας το εισόδημα μικρών παραγωγών και συμβάλλοντας στην περιφερειακή ανάπτυξη της Ελλάδας.

    Ταξιδέψτε σε όλη την Ελλάδα, ανακαλύψτε και δοκιμάστε τα 114 ελληνικά ΠΟΠ προϊόντα.

    Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

    (Για να περιηγηθείτε στη βάση δεδομένων με τα ελληνικά ΠΟΠ προϊόντα, επιλέξτε από την κορυφή της σελίδας τη γλώσσα ελληνικά και στη συνέχεια στο πεδίο «Χώρα», επιλέξτε την Ελλάδα και πατήστε «Αναζήτηση»).

    • Ανατολική Μακεδονία & Θράκη – Κασέρι
    • Αττική – Φυστίκι Αιγίνης
    • Βόρειο Αιγαίο – Μαστίχα Χίου
    • Δυτική Ελλάδα – Αυγοτάραχο Μεσολογγίου
    • Δυτική Μακεδονία – Κρόκος Κοζάνης
    • Ήπειρος – Μετσοβόνε
    • Θεσσαλία – Κρασιά Ραψάνης
    • Ιόνια Νησιά – Φακή Εγκλουβής
    • Κεντρική Μακεδονία – Πράσινες Ελιές Χαλκιδικής
    • Κρήτη – Πευκοθυμαρόμελο Κρήτης
    • Νότιο Αιγαίο – Τοματάκι Σαντορίνης
    • Πελοπόννησος – Τσακώνικη Μελιτζάνα Λεωνιδίου
    • Στερεά Ελλάδα – Ξερά Σύκα Κύμης'

    Πηγή: Etheas.gr - Φωτογραφία από DanaTentis από το Pixabay

  • Τρόφιμα: Ελαιόλαδο, ψάρια και δημητριακά οι «πρωταθλητές» των ανατιμήσεων τον Αύγουστο
    Τρόφιμα: Ελαιόλαδο, ψάρια και δημητριακά οι «πρωταθλητές» των ανατιμήσεων τον Αύγουστο

    Στο 2,8% αυξήθηκε τον Αύγουστο ο πληθωρισμός στην κατηγορία των τροφίμων με το ελαιόλαδο, τα ψάρια και τα δημητριακά για πρωινό να καταγράφουν διψήφιο ποσοστό αυξήσεων σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ.

    Το ελαιόλαδο συνεχίζει να οδηγεί την κούρσα των ανατιμήσεων, με αύξηση της τάξεως του 49,1% σε σχέση με τον περσινό Αύγουστο. Σημειώνεται πάντως ότι σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα (Ιούνιος του 2024) το ελαιόλαδο εμφανίζει μικρή αποκλιμάκωση της τάξεως του 1,2%. Οι τιμές στα νωπά ψάρια αυξήθηκαν κατά 11,3% μέσα σε έναν χρόνο και στα δημητριακά για πρωινό κατά 11,2%. Ανατιμήσεις της τάξεως του 6,9% κατέγραψε η κατηγορία «μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων», κατά 5% αυξήθηκαν τα αποξηραμένα φρούτα και οι ξηροί καρποί, κατά 4,8% η κατηγορία «ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά» και κατά 3,1% τα νωπά λαχανικά. Αυξήσεις 1,4% κατέγραψαν οι τιμές στα κρέατα και στα επεξεργασμένα/διατηρημένα λαχανικά.

    Όπως προκύπτει από τα παραπάνω στοιχεία, οι σημαντικότερες ανατιμήσεις στα είδη διατροφής παρατηρούνται κυρίως σε προϊόντα όπου οι τιμές των πρώτων υλών συνεχίζουν να υφίστανται τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

    Σε ποια τρόφιμα υποχώρησαν οι τιμές

    Στον αντίποδα, σε σχέση με τον Αύγουστο του 2023, μείωση της τάξεως του - 6,6% καταγράφηκε σε πίτσες και πίτες, - 4,5% στις πατάτες και - 3,3% στα κατεψυγμένα λαχανικά. Κατά -2,6% έπεσαν οι τιμές στην κατηγορία «λοιπά τρόφιμα» και κατά -2% σε γαλακτοκομικά και αυγά.

    elstat-2.jpg
    Η πορεία των τιμών από μήνα σε μήνα

    Στη σύγκριση των τιμών μεταξύ Αυγούστου και Ιουλίου, οι κυριότερες αυξήσεις σε μηνιαία βάση καταγράφηκαν στα νωπά λαχανικά (2,8%), στα νωπά ψάρια (1,4%), στα νωπά φρούτα (1,2%) και στα τυριά (1,1%). Από την άλλη πλευρά, τις σημαντικότερες μειώσεις μέσα σε έναν μήνα, εμφάνισαν το γιαούρτι κατά 2,8%, τα πουλερικά κατά 1,3%, το ελαιόλαδο κατά 1,2% και τα μη σερβιριζόμενα αλκοολούχα ποτά κατά 0,7%

    Πηγή: Cnn.gr
  • Η ακρίβεια καλά κρατεί: Σε ποια προϊόντα αναμένονται ανατιμήσεις τον Σεπτέμβριο – Τι λέει το ΙΝΚΑ
    Η ακρίβεια καλά κρατεί: Σε ποια προϊόντα αναμένονται ανατιμήσεις τον Σεπτέμβριο – Τι λέει το ΙΝΚΑ

    Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα πρέπει να βάλουν από Σεπτέμβιο οι καταναλωτές καθώς ένα νέο κύμα αυξήσεων αναμένεται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

    Ήδη η αγορά έχει προαναγγείλει αυξήσεις στις τιμές του καφέ, ενώ η άνοδος του κακάο επηρεάζει τις τιμές αρκετών προϊόντων στη βιομηχανία τροφίμων, την ίδια στιγμή που τυροκομικά, γάλα, χυμός πορτοκαλιού, τσάι και βούτυρο έχουν διψήφια ποσοστά αύξησης σε σχέση με πέρσι.

    Διαβάστε περισσότερα στο imerisia.gr

  • Ακρίβεια: Που θα δούμε ανατιμήσεις από τον Σεπτέμβριο - Ποια τρόφιμα παίρνουν την ανιούσα
    Ακρίβεια: Που θα δούμε ανατιμήσεις από τον Σεπτέμβριο - Ποια τρόφιμα παίρνουν την ανιούσα

    Νέο κύμα ανατιμήσεων αναμένεται να χτυπήσει τα ράφια των σούπερ μάρκετ - Πυρκαγιές, πανώλη, ενεργειακό και μεταφορικό κόστος ανεβάζουν τις τιμές

    Ο παρατεταμένος καύσωνας πέρα από την εκτεταμένη χρήση του air condition βάζει φωτιά και στο πορτοφόλι μας στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Περαιτέρω αυξήσεις στα τρόφιμα προοιωνίζει ο Σεπτέμβριος, λόγω μίας σειράς παραγόντων, εσωτερικών και εξωτερικών.

    Η παρατεταμένη ξηρασία οδήγησε, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, σε πολύ κακή παραγωγή σε μία σειρά από προϊόντα, κυρίως φρούτα και λαχανικά.

    Οι πυρκαγιές στην Αττική ουσιαστικά κατέκαψαν καλλιέργειες κηπευτικών στον Μαραθώνα, που αποτελεί ουσιαστικά σημαντικό τροφοδότη και των σούπερ μάρκετ και των λαϊκών αγορών.

    Η ασθένεια της πανώλης έχει ήδη οδηγήσει σε ανατιμήσεις ή είναι δυσεύρετο το κρέας από προβατίνα. Αυτή τη στιγμή έχει ανοίξει η αγορά σε περιοχές, που δεν έχουν εντοπιστεί κρούσματα και είναι καθαρές ή σε κάθε περίπτωση έχουν κλείσει τον κύκλο της ασθένειας, όπως συνέβη με την Κρήτη.

    Το μεταφορικό κόστος γονατίζει τα ελληνικά νοικοκυριά και σε ό, τι αφορά προϊόντα, που έρχονται στην αγορά από απομακρυσμένες περιοχές.

    Η τιμή του ρεύματος επηρεάζει αρνητικά τις μικρές επιχειρήσεις

    Καθώς υπήρξε αύξηση του ενεργειακού κόστους σε ό, τι αφορά στο ρεύμα οι μικρές επιχειρήσεις, που δεν έχουν ενεργειακή αυτονομία, δυσκολεύονται να απορροφήσουν το κόστος ενέργειας και αναμένεται να μετακυλήσουν μέρος του κόστους παραγωγής με ανατιμήσεις στους καταναλωτές.

    Σε ό, τι αφορά στην ένδυση και την υπόδηση αλλά και άλλα προϊόντα ή πρώτες ύλες το πρόβλημα στις ναυτιλιακές μεταφορές εξαιτίας των γεωπολιτικών εξελίξεων (π.χ. Χούθι) αναμένεται να δημιουργήσει νέο κύμα ανατιμήσεων, γεγονός που αποτυπώνεται ήδη σε επιχειρήσεις χοντρεμπορικής.

    Οι αυξήσεις ήδη έχουν γίνει σε ροφήματα αλλά έρχονται και νέες ανατιμήσεις σε ό, τι αφορά στους καταναλωτές σε καφέ, σοκολάτες, χυμούς, τυροκομικά, κηπευτικά και κρέατα.

    Μέσα στα προϊόντα που αναμένεται να έχουν νέες ανατιμήσεις είναι και η φέτα και η γραβιέρα λόγω της κρίσης που προκάλεσε στην αγορά η πανώλη ενώ αναμένεται να παραμείνει υψηλή η τιμή του ελαιόλαδου, διότι υπήρξαν προβλήματα στην καλλιέργεια λόγω των παρατεταμένων κυμάτων καύσωνα.

    Πηγή: newsbomb.gr

  • Καφές από... χρυσάφι: Πώς μετατρέπεται σε «είδος πολυτελείας»
    Καφές από... χρυσάφι: Πώς μετατρέπεται σε «είδος πολυτελείας»

    Το ανοδικό της ράλι, συνεχίζει η διεθνής τιμή του καφέ, όσο η παγκόσμια παραγωγή παραμένει μειωμένη ως αποτέλεσμα της κλιματικής κρίσης, καταρρίπτοντας διαδοχικά ρεκόρ και μετατρέποντας σταδιακά το προϊόν σε «είδος πολυτελείας».

    Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Καφέ (ICO), η σύνθετη τιμή δείκτη ICO που αποτελεί βασική τιμή αναφοράς για την παγκόσμια βιομηχανία καφέ, σημείωσε τον Ιούνιο υψηλό 13 ετών, με μέση τιμή 226,83 σεντς, περίπου 2,27 δολάρια ανά λίβρα. Με την ξηρασία να πλήττει τις καλλιέργειες χωρών που αποτελούν τις μεγάλες παραγωγούς - Βιετνάμ και Βραζιλία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των εξαγωγών κόκκων καφέ- το κόστος παραγωγής ανεβαίνει ενώ η παγκόσμια πρόσφορά της πρώτης ύλης μειώνεται συνεχώς.

    Ως συνέπεια, οι ειδικοί προειδοποιούν τους λάτρεις του καφές πως οι τιμές θα μπορούσαν να παραμείνουν υψηλότερες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. «Ο καφές είναι πιο ευαίσθητος στις αλλαγές της θερμοκρασίας σε σχέση με πολλές άλλες καλλιέργειες», όπως ανέφερε o Michael Hoffmann, ομότιμος καθηγητής στο Κολέγιο Γεωπονικών και Βιολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Cornell, σύμφωνα με ρεπορτάζ του CNNi. «Η κλιματική αλλαγή επιδεινώνεται. Φανταστείτε πιο έντονα καιρικά φαινόμενα, άνοδο της θερμοκρασίας και τις άμεσες επιπτώσεις στους ανθρώπους που εργάζονται στις φυτείες καφέ» σημείωσε, προσθέτοντας πως «πιθανότατα ο καφές, απλά, θα γίνει πιο ακριβός».

    Πέραν όμως της αυξημένης τιμής της πρώτης ύλης που προκαλεί «πονοκέφαλο», τόσο στις επιχειρήσεις του κλάδου, όσο και στους καταναλωτές διεθνώς, σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, οι Έλληνες καταναλωτές προβληματίζονται επιπλέον σχετικά με τον καφέ που παραγγέλνουν στους χώρους εστίασης.

    Υπενθυμίζεται πως από την 1η Ιουλίου ο συντελεστής ΦΠΑ στον σερβιζόμενο καφέ αυξήθηκε στο 24%, ενώ ο μειωμένος ΦΠΑ 13% παρέμεινε μόνο στις περιπτώσεις που ο καταναλωτής τα παραλαμβάνει από το κατάστημα ή παραγγέλνει μέσω delivery. Οι επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης εκφράζοντας την αντίδρασή τους, σημείωναν πως είναι αδύνατο να απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις, ο σχεδόν διπλάσιος πλέον ΦΠΑ καθώς τα περιθώρια τους έχουν εξαντληθεί λόγω της μεγάλης επιβάρυνσης που έχουν δεχθεί την τελευταία τριετία από την αύξηση του λειτουργικού κόστους.

    Τον πρώτο μήνα εφαρμογής του νέου συντελεστή στον καφέ, όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούλιο, οι τιμές σε ετήσια βάση, συνολικά στην κατηγορία «εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία» αυξήθηκαν κατά 6,6%. Σύμφωνα με εκπροσώπους της εστίασης, η τιμή του καφέ αυξήθηκε περίπου από 40 έως 70 λεπτά σε σχέση με το 2023. Την ίδια στιγμή, επαγγελματίες που διατηρούν καταστήματα καφέ διαπιστώνουν πως ήδη, κάποιοι σταθεροί πελάτες τους έχουν περιορίσει τη συχνότητα των επισκέψεων τους.

    Πηγή: cnn.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο