Ενας στους πέντε βγαίνει από το σπίτι με μετρητά αλλά το 19% πληρώνει με κάρτα για να συμβάλει στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
Κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, δηλαδή στο 39%, βρίσκεται γενικώς η διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών στην Ελλάδα, ενώ εκτιμάται πως έως το 2027 η χρήση κάρτας, πιστωτικής ή χρεωστικής, καθώς και άλλων ψηφιακών μέσων πληρωμής θα ξεπεράσει για πρώτη φορά την χρήση μετρητών στην χώρα μας.
Πρόβλημα ωστόσο εντοπίζεται στον κλάδο του τουρισμού, όπου ειδικώς η διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών μεταξύ των τουριστών που επισκέπτονται την Ελλάδα υπολείπεται έναντι άλλων ανταγωνιστικών της Ελλάδας χωρών, όπως η Τουρκία, η Κροατία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία. Αυτό αποκάλυψαν χθες στελέχη της VISA στο περιθώριο της παρουσίασης της έρευνας του INEMY – ΕΣΕΕ για τις ψηφιακές πληρωμές, έρευνα που διενεργήθηκε σε συνεργασία με την VISA.
Όπως εξήγησε, μιλώντας σε δημοσιογράφους, η κ. Sevi Vassileva, Γενική Διευθύντρια Ελλάδας, Κύπρου, Μάλτας και Ισραήλ για τη Visa, η Ελλάδα υστερεί έναντι των ανταγωνιστών της στη Μεσόγειο στις ηλεκτρονικές συναλλαγές των τουριστών, οι οποίοι πληρώνουν τελικά περισσότερο με μετρητά στην Ελλάδα και λιγότερο με κάρτα από ότι σε χώρες όπως η Τουρκία ή η Κροατία…
Η αξία των συναλλαγών με κάρτες
Η μέση αξία της συναλλαγής με ψηφιακά μέσα ανέρχεται στα 25 ευρώ, ενώ για συναλλαγές που διεκπεραιώνονται στον ψηφιακό κόσμο (e-shop κλπ) η μέση αξία των συναλλαγών είναι 35 ευρώ, σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa για την Ελλάδα. Ο ίδιος επεσήμανε πως οι ψηφιακές πληρωμές έχουν αποτρέψει παγκοσμίως απάτες ύψους 27 δις. δολαρίων.
Το 65% συχνά πληρώνει πια με κάρτα
Τα capital controls και η πανδημία άλλαξαν σημαντικά τις συνήθειες πληρωμών στην Ελλάδα και τη διείσδυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, υπογράμμισε η κ. Βάλια Αρανίτου, καθηγήτρια ΕΚΠΑ και διευθύντρια του ΙΝΕΜΥ - ΕΣΕΕ, καθώς η εικόνα πριν και μετά την πανδημία είναι εντελώς διαφορετική.
Πριν την πανδημία το 44% των καταναλωτών χρησιμοποιούσε συχνά ή πολύ τα ψηφιακά μέσα πληρωμής, ενώ σήμερα το ίδιο ποσοστό έχει αυξηθεί σε 65%. Δηλαδή 2 στους 3 χρησιμοποιούν συχνά ή πολύ κάρτες και ψηφιακά μέσα πληρωμής. Αντίθετη ροή έχει η χρήση μετρητών: Πριν την πανδημία το 48% χρησιμοποιούσε πολύ ή συχνά μετρητά για τις συναλλαγές του (σχεδόν ένας στους δυο δηλαδή) ενώ σήμερα το ίδιο ποσοστό έχει μειωθεί σε 30%.
Πάντως υπάρχει ακόμη ένα 18% - δηλαδή ένας στους 5 – που φεύγει από το σπίτι του μόνο με μετρητά, χωρίς κάρτες και ψηφιακό πορτοφόλι. Ο συνδυασμός μετρητών και καρτών είναι ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής (46%) ενώ ένας στους τέσσερις (24%) φεύγει από το σπίτι μόνο με κάρτες. Πολύ περιορισμένο είναι το ποσοστό όσων χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνο ψηφιακό πορτοφόλι (3%).
Για τη μάχη κατά της φοροδιαφυγής
Εντυπωσιακό είναι πως ένας στους πέντε (19%) απαντάει πως πληρώνει με κάρτες και ψηφιακά μέσα διότι έτσι νιώθει πως συμβάλει στην μάχη κατά της φοροδιαφυγής! Ένας στους τρεις απαντά πως έτσι νιώθει πιο ασφαλής, ενώ το 58% το κάνουν για ευκολία.
Πού πληρώνουμε με κάρτες
Φυσικά οι περισσότεροι χρησιμοποιούν τις κάρτες τους και τα ψηφιακά μέσα πληρωμής στο σούπερ μάρκετ, τις αγορές ρούχων, καλλυντικών και ηλεκτρικών ειδών, όπως επίσης και στα πρατήρια καυσίμων, τις τηλεπικοινωνίες, τα εστιατόρια και τα καφέ, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις αλλά και τους φόρους.
Αντίθετα, οι καταναλωτές αποφεύγουν τα ψηφιακά μέσα πληρωμής και καταφεύγουν στα μετρητά όταν πρέπει να πληρώσουν babysitter, υπηρεσίες καθαρισμού σπιτιών, φροντιστές ηλικιωμένων κλπ, τεχνίτες, υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους, αλλά και ταξίδια (ξενοδοχεία και εισιτήρια).
Μικροποσά μόνο με μετρητά
Γιατί χρησιμοποιούμε μετρητά; Το 39% λέει πως χρησιμοποιεί μετρητά όταν η συναλλαγή είναι μικρού ποσού, για παράδειγμα έως 5 ευρώ (π.χ. περίπτερο). Υπάρχει μάλιστα και ένα 53% που λέει πως η πληρωμή μικροποσών με κάρτα τον κάνει να νιώθει «άβολα».
Το 30% πληρώνει με μετρητά για ευκολία, αλλά υπάρχει και ένα 18% που πληρώνει με μετρητά επειδή η επιχείρηση δεν έχει POS. Το εν λόγω ποσοστό, μάλιστα, φαντάζει ιδιαίτερα μεγάλο – ένας στους 5 δεν βρίσκει POS στις επιχειρήσεις – δεδομένου ότι πλέον όλες οι επιχειρήσεις είναι υποχρεωμένες να εγκαταστήσουν POS.
Δεν ξεφεύγει της προσοχής πως ένα 15% απαντά πως πληρώνει με μετρητά επειδή πιστεύει πως το περιθώριο κέρδους του εμπόρου είναι μικρό…
Online shopping
Όσον αφορά στο online shopping το 43% ψωνίζει ψηφιακά τουλάχιστον μια φορά το μήνα, ενώ το ίδιο ποσοστό αυξάνεται σε 57% στιθς ηλικίες 18 – 34 ετών. Πολύ λιγότερες έως και μηδαμινές είναι οι αγορές μέσω social media, καθώς μόνο το 12% αγοράζει μέσω social media τουλάχιστον μια φορά το μήνα (20% στους νέους 18-34 ετών).