Οικονομία

Νέες συνήθειες στην εστίαση – Μειώθηκαν οι έξοδοι, αυξήθηκαν delivery και γρήγορο φαγητό

Νέες συνήθειες στην εστίαση – Μειώθηκαν οι έξοδοι, αυξήθηκαν delivery και γρήγορο φαγητό

Λιγότερες έξοδοι για φαγητό, μικρότερες παραγγελίες, περισσότερο delivery, γρήγορο φαγητό και κατανάλωση αλκοολούχων στο σπίτι. Η εικόνα που διαμορφώθηκε στον κλάδο της εστίασης λόγω των νέων συνηθειών που απέκτησαν οι Έλληνες εν μέσω ακρίβειας, διαφέρει σημαντικά από εκείνη των προηγούμενων ετών στη χώρα μας.

Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία για τη μέση ετήσια δαπάνη των Ελλήνων στην εστίαση, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, αυτή διαμορφώθηκε στα 866 ευρώ το 2023. Σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο χρόνο που έφτανε τα 697 ευρώ παρουσιάζεται αυξημένη, ωστόσο στη διαφορά αυτή θα πρέπει να συνυπολογιστούν και οι ανατιμήσεις που έγιναν στους καταλόγους το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα καθώς ο πληθωρισμός στην κατηγορία της εστίασης διαμορφώθηκε στο 6,8%. Την ίδια στιγμή, η μέση ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη, παρά τις υψηλότερες τιμές του 2023, ήταν μειωμένη κατά 6% σε σχέση με μία 15ετία νωρίτερα, καθώς το 2009 έφτανε τα 918 ευρώ.

Από τις δαπάνες που κάνουν οι Έλληνες για φαγητό απέξω, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ένα σημαντικό ποσοστό κατευθύνεται πλέον στο γρήγορο φαγητό αλλά και στο φαγητό σε πακέτο ή delivery. Σε σχέση με το 2009, η μέση ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη στην κατηγορία «πρόχειρα φαγητά σε ταχυφαγεία ή για φαγητό σε πακέτο» έχει σχεδόν τριπλασιαστεί, από τα 53,48 ευρώ στα 151,90 ευρώ, το 2023. Σε αυτή την άνοδο θα πρέπει φυσικά να συνυπολογιστεί και η ανάπτυξη που γνώρισε στη διάρκεια αυτής της 15ετίας ο κλάδος του delivery, προσφέροντας πλέον και περισσότερες επιλογές αλλά και μεγαλύτερη ευκολία στις παραγγελίες των καταναλωτών. Σημαντική πάντως ήταν η άνοδος της μέσης δαπάνης και σε ετήσια βάση, σε σχέση το 2022 δηλαδή, όταν οι Έλληνες ξόδευαν κατά μέσο όρο 108,89 ευρώ.

Αυξήθηκε η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στο σπίτι

Η περικοπή των εξόδων όχι μόνο για φαγητό αλλά και για ποτό αποτυπώνεται και στην άνοδο που καταγράφεται στις πωλήσεις των αλκοολούχων ποτών, με τους καταναλωτές να στρέφονται στην οικονομικότερη λύση της κατανάλωσης στο σπίτι, αντί για τα καταστήματα εστίασης. Έτσι, οι δαπάνες των Ελλήνων για οινοπνευματώδη ποτά εμφανίζονται αυξημένες τόσο σε ετήσια βάση, όσο και σε σύγκριση με το 2009. Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η μέση ετήσια κατά κεφαλήν δαπάνη για οινοπνευματώδη ποτά το 2023 διαμορφώθηκε στα 136,25 ευρώ, έναντι 118,49 ευρώ το 2022 και 70,42 ευρώ το 2009. Την ίδια στιγμή, με βάση τα στοιχεία της εταιρείας Circana για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στο 8μηνο του 2024, η κατηγορία των αλκοολούχων ποτών εμφάνισε τη μεγαλύτερη -μεταξύ των υπολοίπων - ανάπτυξη σε όγκο, της τάξεως του 7,8%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρσι.

Με βάση την παραπάνω εικόνα, την οποία διαπιστώνουν και οι ίδιοι οι επαγγελματίες της εστίασης στα καταστήματά τους, αναζητείται από πλευρά τους, ουσιαστικά, μία «χρυσή ισορροπία», όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου στο CNN Greece. Από τη μία πλευρά, σημειώνουν, αντιμετωπίζουν το αυξημένο λειτουργικό κόστος - λόγω κυρίως των υψηλών τιμών των πρώτων υλών και της ενέργειας - και από την άλλη, το γεγονός ότι μέρος μόνο των αυξήσεων αυτών μετακυλίονται στις τιμές των καταλόγων, προκειμένου να μην είναι «αποτρεπτικές» για τους καταναλωτές.

Πηγή: cnn.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις


tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup

tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup