Περιβάλλον

Συμφωνία στην ΕΕ για τις εκπομπές CΟ2 των φορτηγών

Συμφωνία στην ΕΕ για τις εκπομπές CΟ2 των φορτηγών

Τα κράτη της ΕΕ συμφώνησαν να μειώσουν τις εκπομπές των βαρέων οχημάτων κατά 90% έως το 2040.

Το Συμβούλιο της ΕΕ συμφώνησε για τη μείωση των εκπομπών από φορτηγά και λεωφορεία, αν και ενσωματώνει εξαιρέσεις για μοντέλα που προορίζονται για πυροσβεστικές υπηρεσίες ή πολιτική προστασία, μεταξύ άλλων.

Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν χθες να εφαρμόσουν μέτρα για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από επαγγελματικά οχήματα και λεωφορεία έως και 90% έως το 2040, κάτι που είναι σύμφωνο με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Μάρτιο.

Το συμφωνημένο πλαίσιο για τη μείωση των εκπομπών από φορτηγά και λεωφορεία έως το 2040 περιλαμβάνει ένα ενδιάμεσο ορόσημο το 2030

Έτσι, οι υπουργοί Περιβάλλοντος της ΕΕ ενέκριναν αυτή τη μείωση και τώρα πρέπει να περιμένουμε τη θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Αυτό το συμφωνημένο πλαίσιο για τη μείωση των εκπομπών από φορτηγά και λεωφορεία έως το 2040 περιλαμβάνει ένα ενδιάμεσο ορόσημο το 2030, έτος κατά το οποίο οι εκπομπές θα πρέπει να μειωθούν κατά 45% (σε σύγκριση με τον προηγούμενο στόχο του 30%), ενώ έως το 2035 η απαίτηση θα είναι 65%.

Τι προβλέπει η συμφωνία – Οι εξαιρέσεις

Αυτή η προσέγγιση των 27 σημαίνει μεγάλες απαιτήσεις για τους κατασκευαστές βιομηχανικών οχημάτων, αν και περιλαμβάνει εξαιρέσεις για μικρούς κατασκευαστές, καθώς και για οχήματα που προορίζονται για δασοκομία, εξόρυξη ή γεωργικές εργασίες, αναφέρει το πρακτορείο Efe.

Θα υπάρχουν επίσης ειδικοί όροι για τα μοντέλα που χρησιμοποιούνται από τις ένοπλες δυνάμεις, τους πυροσβέστες, την πολιτική προστασία, τη δημόσια τάξη, την ιατρική περίθαλψη και τα επαγγελματικά οχήματα, όπως, για παράδειγμα, τα φορτηγά συλλογής απορριμμάτων.

Αν και αυτό που εγκρίθηκε χθες από το Συμβούλιο της ΕΕ διατηρεί τις γραμμές της πρότασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, περιλαμβάνει ορισμένες παραλλαγές, όπως στον ορισμό του βαρέος οχήματος μηδενικών εκπομπών, αν και τα μοντέλα υδρογόνου και υδρογόνου διατηρούνται σε αυτήν την έννοια.

Συμπεριλήφθηκε μια υποκατηγορία, που ονομάζεται extra heavy συνδυασμός, προκειμένου να προσαρμοστεί καλύτερα στα χαρακτηριστικά της.

Η υπουργός Οικολογικής Μετάβασης και Δημογραφικής Πρόκλησης, Teresa Ribera, δήλωσε, με την ευκαιρία αυτής της θέσης του Συμβουλίου, ότι η συμφωνία που επιτεύχθηκε χθες επιβεβαιώνει τη δέσμευση για την επίτευξη «φιλόδοξων» περιβαλλοντικών προκλήσεων και επεσήμανε ότι οι πολίτες αξίζουν να ζουν σε ένα περιβάλλον πιο υγιεινό και πιο πράσινο και τόνισε ότι αυτό είναι ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Μεταξύ των νέων χαρακτηριστικών που εισάγονται στην πρόταση που εγκρίθηκε από τους Υπουργούς Περιβάλλοντος της ΕΕ είναι ο στόχος της μείωσης κατά 100% των εκπομπών από τα αστικά λεωφορεία έως το 2035 και μείωσης 85% έως το 2030, ενώ τα υπεραστικά λεωφορεία θα εξακολουθήσουν να εξαιρούνται από αυτόν τον περιορισμό.

Όλοι αυτοί οι στόχοι θα επανεξεταστούν το 2027, ένα χρόνο νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό.

Η πρόταση αυτή έχει εκτιμηθεί ιδιαίτερα από περιβαλλοντικές οργανώσεις όπως η Transport & Environment, οι οποίες επεσήμαναν ότι αυτή η θέση θα σημαίνει την «σχεδόν ολοκληρωτική» προοδευτική εξάλειψη των πετρελαιοκίνητων φορτηγών, αν και εξέφρασε την επιθυμία να γίνουν αυστηρότερα τα ενδιάμεσα κριτήρια έως το 2030 έτσι ώστε οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών «να είναι έτοιμοι να ανταγωνιστούν τους ξένους αντιπάλους τους που εισέρχονται στην αγορά της ΕΕ».

Πράσινες μεταφορές

Η ΕΕ έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα για πιο πράσινες οδικές μεταφορές. Υποστηρίζοντας τους στόχους της Επιτροπής, το Συμβούλιο έχει θέσει τα ελάχιστα πρότυπα για την προώθηση της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές αυτού του τομέα.

Οι κατασκευαστές φορτηγών χρειάζονται ένα σαφές μήνυμα για να στοιχηματίσουν σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών και να ανταγωνιστούν την Tesla και τους Κινέζους αντιπάλους της.

Από την πλευρά της, η ευρωπαϊκή ένωση κατασκευαστών οχημάτων (Acea) ανέφερε ότι οι στόχοι που έχουν τεθεί είναι «ιδιαίτερα φιλόδοξοι» λαμβάνοντας υπόψη τις ανεπαρκείς συνθήκες για την επίτευξή τους, και γι’ αυτό τάχθηκε υπέρ της ετήσιας παρακολούθησης της διαδικασίας.

Έτσι, ο γενικός διευθυντής της Acea, Sigrid de Vries, δήλωσε ότι αυτοί οι περιβαλλοντικοί στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν μόνο από τους κατασκευαστές οχημάτων.

«Οι φορείς χάραξης πολιτικής πρέπει να κάνουν περισσότερα για να ευθυγραμμίσουν τα πρότυπα που έχουν τεθεί για τους κατασκευαστές οχημάτων με αυτά των άλλων ενδιαφερόμενων μερών», εξήγησε ο De Vries, προσθέτοντας ότι, τελικά, η διαθεσιμότητα βαρέων επαγγελματικών οχημάτων μηδενικών εκπομπών είναι «μόνο» μέρος του παζλ, επομένως πρέπει να πληρούνται άλλες προϋποθέσεις για να καταστεί δυνατή αυτή η μετάβαση εντός των καθορισμένων προθεσμιών.

Πηγή: In.gr - Φωτογραφία από Sabine από το Pixabay

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

tsoukalas popup