Η εκτροπή πτήσεων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία αύξησε κατά 13% την κατανάλωση καυσίμων στα δρομολόγια που επηρεάζονται, εκτιμά νέα μελέτη. Ως αποτέλεσμα, οι παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας αυξήθηκαν κατά 1%.
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι Δυτικές αεροπορικές εταιρείες απαγορεύτηκε να πετούν πάνω από τη Ρωσία. Αυτό τις ανάγκασε να ακολουθούν πιο μακρινά δρομολόγια μεταξύ Ανατολικής Ασίας και Ευρώπης και Βόρειας Αμερικής.
Οι πτήσεις ακολουθούν μεγάλες παρακάμψεις νότια της Ρωσίας ή πάνω από την Αρκτική
Η νέα μελέτη στην επιθεώρηση Communications Earth & Environment εκτιμά ότι η κατανάλωση καυσίμων αυξήθηκαν κατά 14,8% για τις πτήσεις μεταξύ Ευρώπης και Ασίας και κατά 9,8% για τις πτήσεις μεταξύ Ασίας και Βόρειας Αμερικής.
«Μετά την εισβολή της Ουκρανίας υπήρξε μείωση των πτήσεων μεταξύ των Δυτικών Χωρών και της Ανατολικής Ασίας, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες άλλαζαν τα δρομολόγιά τους» είπε ο Νίκολά Μπεγουίν, καθητητής της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, μέλος της ερευνητικής ομάδας.
«Με τον καιρό οι πτήσεις επανήλθαν αλλά αναγκάστηκαν να κάνουν μεγάλες παρακάμψεις, είτε πετώντας νότια της Ρωσίας είτε πάνω από την Αρκτική» εξήγησε.
«Οι επηρεαζόμενες πτήσεις φτάνουν περίπου τις 1.100 την ημέρα και η επιπλέον απόσταση που πρέπει να διανύσουν έχει σημαντική επίπτωση στο συνολικό αποτύπωμα άνθρακα της αεροπορίας. Οι εκτροπές πρόσθεσαν 8,2 εκατομμύρια τόνους CO2 στις παγκόσμιες εκπομπές της αεροπορίας το 2023».
Οι ερευνητές εξέτασαν δεδομένα υπηρεσιών παρακολούθησης πτήσεων και χρησιμοποίησαν υπολογιστικά μοντέλα για να υπολογίσουν την κατανάλωση καυσίμου. Η ανάλυση έλαβε υπόψη άλλους παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την κατανάλωση, όπως ο άνεμος.
Η μελέτη εξέτασε επίσης τους περιορισμούς πτήσεων πάνω από τη Λιβύη, τη Συρία και την Υεμένη, όπου οι συγκρούσεις επηρεάζουν κάθε μέρα 60-70 πτήσεις για κάθε χώρα.
Τα αεροπλάνα που αποφεύγουν τον εναέριο χώρο της Λιβύης χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο 2,7% περισσότερα καύσωνα, ενώ στην περίπτωση της Συρίας το νούμερο ανεβαίνει στο 2,9%.
Οι περιορισμοί στην Υεμένη είχαν μεγαλύτερη επίπτωση με αύξηση της κατανάλωσης κατά 4,3%.
To 2023, η αεροπορική βιομηχανία αντιστοιχούσε στο 2,5% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.