Περιβαλλοντική εκπαίδευση από την προσχολική ηλικία ως τη δια βίου εκπαίδευση το μήνυμα της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής
Διευρυμένη ήταν η συζήτηση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου υπό την προεδρία της Δρος Διονυσίας – Θεοδώρας Αυγερινοπούλου, για την περιβαλλοντική εκπαίδευση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με ευρεία συμμετοχή φορέων και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ολοκληρώνοντας το θεματικό κύκλο της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Την Επιτροπή ενημέρωσαν οι κ.κ.: Αναστασία Γκίκα, Γενική Γραμματέας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνα Κοτταρίδη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Πειραιώς και Διευθύντρια Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών και Εργαστηρίου Βιοοικονομίας, Κυκλικής Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, Θεοδώρα Πολυζωίδου, υπεύθυνη Συντονισμού Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων στην Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, Μαρία Παπαθεοδώρου, Ιδρύτρια του Fridays For Future Greece, οργανισμού που ίδρυσε η Greta Toumberg, Αθανάσιος Κατσίμπελης, Πρόεδρος της Επιστημονικής και Ανθρωπιστικής Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Ελλήνων Δασκάλων, Φανή Τσαρούχα, Πρέσβειρα Νεολαίας της Ελλάδος για το Κλίμα και Συντονίστρια Προγράμματος Δεντροφύτευσης Youth4Forest και Ιωάννα Παπαϊωάννου και Ιωάννης Βλάχος, Πρόεδρος και Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.), αντιστοίχως.
Αντικείμενα συζήτησης αποτέλεσαν η περιβαλλοντική εκπαίδευση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, η δια βίου μάθηση και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ενώ ειδικό ενδιαφέρον προσέλκυσε ο ρόλος των νέων στην περιβαλλοντική εκπαίδευση και εν γένει στις πολιτικές για την προστασία του περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή.
Μέσα από τον εποικοδομητικό διάλογο μεταξύ των προσκεκλημένων και των Μελών της Επιτροπής Περιβάλλοντος, αναδείχθηκαν αφενός τα οφέλη της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης για τους μαθητές και αφετέρου η σημαίνουσα θέσή της στο βασικό πρόγραμμα σπουδών όλων των γνωστικών αντικειμένων. Για την αποτελεσματικότερη, δε, εφαρμογή της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης προτάθηκε η θέσπιση συνεχούς επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με παροχή κινήτρων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, η αξιοποίηση των παραδοσιακών σχολικών κτηρίων και η μετατροπή τους σε κέντρα περιβαλλοντικής ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, η ενσωμάτωση της βιωματικής μάθησης, η αναβάθμιση των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, η υποστήριξη του θεσμού των Υπεύθυνων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, η δημιουργία λεωφορείου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης , αλλά και η συγκρότηση Διεπιστημονικού Συμβουλίου Στρατηγικής για την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
Ειδικό σημείο ενδιαφέροντος στην συνεδρίαση αποτέλεσαν οι φωνές νέων που ακούστηκαν στη Βουλή και η συνειδητοποίηση πως οι ίδιοι οι μαθητές, αλλά και ευρύτερα οι νέοι, συνιστούν «ενεργούς φορείς» περιβαλλοντικής γνώσης, καθώς έχουν σχετικές γνώσεις, αλλά και η γενιά τους είναι αυτή που θα βιώσει ακόμα εντονότερα τα περιβαλλοντικά προβλήματα αν δεν λυθούν τώρα. Εξ’ αυτού προωθούν ενεργά τις προσπάθειες καταπολέμησης της περιβαλλοντικής υποβάθμισης και της κλιματικής αλλαγής και ασκούν πίεση για περαιτέρω υιοθέτηση καλών πρακτικών και αποτελεσματικότερων πολιτικών. Θεωρούν, δε, ότι η περιβαλλοντική εκπαίδευση πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω και ζητούν από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας να επιμορφωθεί και να επιδείξει αντίστοιχη περιβαλλοντική ευαισθησία.
Η Επιτροπή Περιβάλλοντος κατέληξε σε διακομματική συμφωνία για την σπουδαιότητα και αναγκαιότητα της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, της ευαισθητοποίησης και της καλλιέργειας του σεβασμού προς το περιβάλλον ήδη από την προσχολική εκπαίδευση και σε όλες τις βαθμίδες, αλλά και ηλικιακά στάδια της ζωής του ανθρώπου.
(Δελτίο Τύπου)