Ομιλία Αυγερινοπούλου στην Ολομέλεια της Βουλής για το χωροταξικό – πολεοδομικό νομοσχέδιο
Παρέμβαση πραγματοποίησε η Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Εκσυγχρονισμός της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας». Η Δρ. Αυγερινοπούλου έλαβε το λόγο και εξήρε τις διατάξεις του νομοσχεδίου με τις οποίες εισάγεται ο καλύτερος σχεδιασμός των μακρών συστημάτων και κατ’ επέκταση των δράσεων και της ανάπτυξης της χώρας μας, επιτυγχάνεται ο εκσυγχρονισμός της πολεοδομικής νομοθεσίας και τίθεται ως προϋπόθεση η περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Το νομοσχέδιο παρέχει νέα εργαλεία ολοκληρωμένου χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, κατ' ουσίαν αναπτυξιακού σχεδιασμού, τα οποία θα πρέπει η τοπική αυτοδιοίκηση, σε στενή συνεργασία με το κεντρικό κράτος, να αξιοποιήσουν, ώστε να αναπτυχθεί ο Ν. Ηλείας και να αναδειχθεί σε τουριστικό προορισμό διεθνούς βεληνεκούς, παράλληλα με την αγροτική ανάπτυξη.
Παρατίθεται κάτωθι ολόκληρο το κείμενο της ομιλίας:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
σήμερα βρίσκεται ενώπιόν μας ένα πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο, το οποίο θα οδηγήσει τη χώρα μας σε καλύτερο σχεδιασμό των μακρών συστημάτων, κυρίως εκείνων της χερσαίας και της θαλάσσιας χωροταξίας, και, εξ αποτελέσματος, σε καλύτερο σχεδιάσμό των δράσεων και της ανάπτυξής της χώρας μας. Η συστημική θεωρία επιβάλλει ως προϋπόθεση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας πρώτα τον σχεδιασμό των μακρών συστημάτων και μετά την ανάπτυξη των ανθρώπινων λειτουργιών μέσα σε αυτά. Το σημερινό νομοσχέδιο έρχεται σαφώς να υπηρετήσει την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και κινείται προς την σωστή κατεύθυνση. Στόχος του νομοσχεδίου είναι, πέραν από τη βελτίωση του γενικού πλαισίου της χωροταξικής νομοθεσίας της χώρας μας, και ο εκσυγχρονισμός της πολεοδομικής νομοθεσίας.
Η χωροτακτική οργάνωση είναι αυτή η οποία προστατεύει τη φύση και τις λειτουργίες της από την ανεξέλεγκτη χωροτακτική δραστηριότητα, η οποία είναι εκτεταμένη στη χώρα μας και δεν έχει οδηγήσει πουθενά αλλού παρά σε έναν άναρχο χώρο, σε άτυπους οικισμούς άνευ προδιαγραφών και άνευ θωρακίσεως εξ απόψεως πολιτικής προστασίας και σε μερική βιομηχανική ανάπτυξη πλησίον οικισμών με συνέπεια τη δημιουργία ρύπανσης και άλλων οχλήσεων προς τους οικισμούς. Σε άλλες δε περιπτώσεις έχει γίνει ανορθολογικός σχεδιασμός ή και εσφαλμένος ή παρωχημένος σχεδιασμός στις χρήσεις γης και αυτός θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί, ώστε να μπορέσει η Ελλάδα συνολικά, αλλά και οι τοπικές κοινωνίες η καθεμιά ξεχωριστά, να αναπτύξουν τη δυναμική τους.
Επί παραδείγματι, στο Νομό Ηλείας, η ανάπτυξη περιορίζεται από τον καθορισμό μιας εκτεταμένης Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ), η οποία, ίσως όταν υιοθετήθηκε στο παρελθόν ήταν ορθή ως προς τον σχεδιασμό της, αλλά πλέον είναι παρωχημένη, κατά το ότι δεν επιτρέπει επαρκώς την ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητας, παράλληλα με την αγροτική, ενώ δεν υπάρχουν καθορισμένες χρήσεις γης που να επιτρέπουν βιομηχανική δραστηριότητα ή ένα βιομηχανικό πάρκο, και ως αποτέλεσμα λειτουργούν βιομηχανία και βιοτεχνία εντός σχεδόν των οικισμών και των αγροτεμαχίων και παρατηρούνται ρύπανση και οχλήσεις, η δε εκτός σχεδίου δόμηση είναι εκτεταμένη. Στις τουριστικές περιοχές, εντός των παραλιών αναπτύσσονται και αγροτικές δραστηριότητες, οι οποίες, καθώς δεν εντάσσονται σε ένα σχέδιο αγροτουρισμού, προκαλούν αισθητική σύγχυση και ενδεχομένως παρεμποδίζουν την τουριστική ανάπτυξη και την ορθή οικολογική διαχείριση, κυρίως σε περιοχές Natura. Αλλά και από πολεοδομική άποψη, πολλές από τις πόλεις μας δεν έχουν προλάβει να ολοκληρώσουν τα πολεοδομικά τους σχέδια, ούτε παρουσιάζουν το κάλλος που θα έπρεπε με βάση την πολιτιστική μας παράδοση και την ομορφιά του φυσικού τοπίου στον οποίο έχουμε την τύχη να διαβιούμε.
Το νομοσχέδιο παρέχει νέα εργαλεία ολοκληρωμένου χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, κατ' ουσίαν αναπτυξιακού σχεδιασμού, τα οποία θα πρέπει η τοπική αυτοδιοίκηση, σε στενή συνεργασία με το κεντρικό κράτος, να αξιοποιήσουν, ώστε να επανασχεδιάσουν το χώρο και τις δράσεις τους, όπως αυτοί επιθυμούν και εξυπηρετώντας το πρότυπο ανάπτυξης που οι τοπικές κοινωνίες επιδιώκουν. Πρέπει όχι μόνο να υπερψηφίσουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αλλά να προτρέψουμε και την τοπική αυτοδιοίκηση να το αξιοποιήσει πλήρως. Από την πλευρά μας, με τις νέες διατάξεις εγγυούμαστε δύο πράγματα, ότι όχι μόνο τους προσφέρουμε νέα εργαλεία χωροταξίας και πολεοδομίας, αλλά αυτά συνοδεύονται με επαρκή χρηματοδότηση για την υλοποίησή τους, και με σύντομα πλέον χρονοδιαγράμματα, με την εκπόνηση των πολεοδομικών μελετών εντός 2,5 ετών, ώστε να δουν τις προσπάθειές τους να ευοδώνονται εντός σύντομου χρονικού διαστήματος. Είναι δε πολύ σημαντική η προτεραιότητα που δίδεται στις τουριστικές περιοχές για την ολοκλήρωση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων έως το 2023 και για τις υπόλοιπες πόλεις έως το 2028. Αποτελεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα χωρικού σχεδιασμού που έχει γίνει ποτέ στη χώρα. Για το Ν. Ηλείας, ο οποίος φιλοδοξεί να είναι τουριστικός προορισμός διεθνούς βεληνεκούς, οι διατάξεις αυτές είναι πλέον σημαντικές.
Τα νέα εργαλεία που εισάγονται αφορούν στην ενεργοποίηση της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης, τη δημιουργία της Ψηφιακής Τράπεζας Γης, την καθιέρωση της Εθνικής Ονοματολογίας Χρήσεων Γης, τον εκσυγχρονισμό του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, τον εκσυγχρονισμό των ρυμοτομικών απαλλοτριώσεων, την ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης οικοδομικών αδειών, την ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίων/ιδιοκτησιών, τη θέσπιση της «απόσυρσης» κτιρίων και της απαλλοτρίωσης ορόφων για την προστασία του πολιτιστικού περιβάλλοντος και της αισθητικής του τοπίου και για την βελτίωση των συνθηκών ζωής εντός «έξυπνων» πόλεων.
Στηρίζουμε την έξυπνη περιβαλλοντικά πόλη χωρίς αποκλεισμούς δίνοντας μεγαλύτερο συντελεστή δόμησης προς τα φιλικά προς το περιβάλλον κτήρια και τα κτήρια μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας, ενώ εκσυγχρονίζονται οι διατάξεις για την προσβασιμότητα των ανθρώπων με αναπηρία. Δίνεται η δυνατότητα εγκατάστασης κατασκευών, όπως ειδικές ράμπες εντός ρυμοτομικής γραμμής και ανελκυστήρων σε κτήρια ακόμα και αν δεν υπήρχε αρχική πρόβλεψη στην οικοδομική άδεια. Οι κατασκευές αυτές, εφόσον εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία, δεν θα προσμετρώνται στο συντελεστή δόμησης.
Είναι πολύ σημαντικές οι διατάξεις για τα οργανωμένα επιχειρηματικά πάρκα, όπως παραδείγματος χάριν ο αυξημένος συντελεστής δόμησης εντός αυτών, καθώς και η παράλληλη αποθάρρυνση της μεμονωμένης βιομηχανικής δραστηριότητας. Δράσεις που επιβαρύνουν το φυσικό περιβάλλον και τη δημόσια υγεία πρέπει να αναπτύσσονται εντός συγκεκριμένων πλαισίων ακόμα και ως προς την χωροθέτησή τους, ώστε να παρουσιάζουν τις μικρότερες κατά το δυνατόν, αλλά και ελεγχόμενες οχλήσεις. Περαιτέρω με την εισαγωγή των επιχειρηματικών πάρκων οργανώνεται, επιταχύνεται και διευκολύνεται περαιτέρω η επιχειρηματική δραστηριότητα και ανατάσσεται η αναπτυξιακή πορεία της χώρας.
Ιδιαίτερης μνείας αξίζει η νέα ρύθμιση του θαλασσίου χωροταξικού σχεδιασμού, της εθνικής χωρικής στρατηγικής για τον θαλάσσιο χώρο και τα θαλάσσια χωροταξικά πλαίσια σε περιφερειακό επίπεδο. Ο ορθός θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός είναι ουσιώδους σημασίας σε μία χώρα όπως η Ελλάδα. Το νομοσχέδιο μεταφέρει στο Ελληνικό δίκαιο διατάξεις της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2014/89/ΕΕ. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός είναι το μακρό σύστημα, η απαρέγκλιτη προϋπόθεση για την βιώσιμη ανάπτυξη των περιβαλλοντικών, οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών παραμέτρων των θαλασσίων περιοχών και τη βιώσιμη χρήση των θαλασσίων πόρων. Το νομοσχέδιο θέτει χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του αρχικού θαλασσίου χωροταξικού σχεδιασμού, το οποίο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο ως τις 31 Μαρτίου 2021. Ενόψει αυτής της ημερομηνίας, προτείνω στη Βουλή να λάβει χώρα περαιτέρω συζήτηση για τη χάραξη της εθνικής χωρικής στρατηγικής για το θαλάσσιο χώρο και το θαλάσσιο χωροταξική σχεδιασμό.
Ευχαριστώ πολύ!»
(Δελτίο Τύπου)