Βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση που αφορά την μετατροπή σχολικών μονάδων του νομού μας σε πρότυπα-πειραματικά σχολεία. Πρότειναν το χαρακτηρισμό 6 σχολικών μονάδων του νομού ως πειραματικών χωρίς καν να ζητήσουν τη γνώμη των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε αυτά τα σχολεία, χωρίς καν να ζητήσουν τη γνώμη των συνδικαλιστικών εκπροσώπων τους. Πρόκειται για την εφαρμογή του νόμου 4692/2020 που ψήφισε εν μέσω πανδημίας η κυβέρνηση, με χιλιάδες μαθητές κλεισμένους στο σπίτι τους εδώ και πολλούς μήνες. Αφού καταδικάστηκε στη συνείδηση των εκπαιδευτικών η υπουργική απόφαση με τους δείκτες αξιολόγησης σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικού έργου και προσωπικού, η κυβέρνηση επανέρχεται.
Αντί να πάρει τα απαραίτητα μέτρα για να ανοίξουν με όρους ασφάλειας και υγιεινής όλα τα σχολεία, προσπαθεί- με την αξιοποίηση των προπαγανδιστικών και άλλων μηχανισμών που διαθέτει- να γενικευθούν τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία σε κάθε περιοχή, με την επιλογή και συγκέντρωση των «καλών» μαθητών από άλλα σχολεία. Στην πραγματικότητα υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, καταργεί τα γεωγραφικά όρια και ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Με αυτόν τον τρόπο ανοίγει ουσιαστικά ο δρόμος για να δημιουργηθούν σχολεία πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα και διαφορετικά μαθήματα.
Αποκρύπτουν πως η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων συνδέεται συνολικά με την υπόλοιπη «αντιεκπαιδευτική πολιτική» που τόσο καλά γνωρίσαμε εδώ και πολλά χρόνια. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η κατηγοριοποίηση και η δημιουργία εντέλει σχολείων πολλών ταχυτήτων. Ο τρόπος επιλογής των μαθητών (όχι τυχαία αλλά με βάση την επίδοση τους) , η επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα, η διδακτέα ύλη, αλλά ακόμα και η χρηματοδότηση των σχολείων αυτών αποφασίζεται από Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) που διορίζεται εξολοκλήρου από το Υπουργείο Παιδείας.
Δημιουργεί επισφαλείς εργασιακές σχέσεις στους εκπαιδευτικούς μιας και καταργείται η μονιμότητα των οργανικών θέσεων. Βασικές διαδικασίες του σχολείου περνούν σε εξωσχολικούς και άρα αναρμόδιους φορείς. Ουσιαστικά ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν αποτελεί επί της ουσίας το κυρίαρχο όργανο του σχολείου. Συμμεριζόμαστε την ανησυχία και τους προβληματισμούς των γονέων, των συλλόγων διδασκόντων και των μαθητών των σχολίων που «λυτοί και δεμένοι» προσπαθούν να τους πείσουν ότι η προσπάθεια επιβολής της μετατροπής του σε «πρότυπο» είναι για το καλό τους. Όλοι όμως αυτοί που κόπτονται για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, δεν τους είδαμε να ανησυχούν για την ανυπαρξία ολιγομελών τμημάτων, για μη ελεγμένα για αντισεισμική προστασία σχολεία, για ελλείψεις εκπαιδευτικών, για πενιχρές χρηματοδοτήσεις.
Στην αντίληψη του ΚΚΕ, η εκπαιδευτική, παιδαγωγική, διδακτική έρευνα προσανατολίζεται σε νέες διδακτικές μεθόδους. Μελετά και αξιοποιεί νέα πορίσματα στον κλάδο της Παιδαγωγικής, της αναπτυξιακής ψυχολογίας κ.ά. Έτσι η παιδαγωγική και εκπαιδευτική έρευνα θα συμβάλλουν ώστε να αφομοιώνονται και να διαχέονται γρήγορα οι νέες επιστημονικές κατακτήσεις σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα, να αναπτύσσεται ολόπλευρα η παιδική και η νεανική προσωπικότητα. Σε συνεργασία με τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα θα προωθούνται η καινοτομία και ο πειραματισμός και η εφαρμογή τους στο πλαίσιο των δομών του ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου. Έτσι ο ρόλος του σχολείου θα υπηρετεί συνολικά το στόχο της διαπαιδαγώγησης των νέων ανθρώπων, στην κατεύθυνση της ολόπλευρα ανεπτυγμένης προσωπικότητας, που απαιτεί τη μεθοδική και ισόρροπη καλλιέργεια όλων των πλευρών του ανθρώπινου ψυχισμού, της νόησης, του συναισθήματος και της βούλησης. Σε αυτόν το βασικό στόχο εντάσσεται και η λειτουργία των πειραματικών σχολείων με βάση την πρόταση του ΚΚΕ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταργηθεί ο νόμος που προσδιορίζει το θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Να καταργηθεί δηλαδή: «η προσέλκυση δωρεών, χορηγιών και κάθε είδους παροχών», η επιλογή των μαθητών μέσα από εξετάσεις αφού έτσι χάνεται ο όποιος πειραματικός χαρακτήρας στην εισαγωγή νέων εκπαιδευτικών πρακτικών και το «δείγμα» των μαθητών δεν είναι πια τυχαίο αλλά φιλτραρισμένο.
ΚΑΛΟΥΜΕ τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς να απορρίψουν κάθε πρόταση για δημιουργία προτύπων και πειραματικών σχολείων και να παλέψουν για το αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σχολείο που θα υπηρετεί τις ανάγκες για μάθηση στον 21ο αιώνα.
(Δελτίο Τύπου)