Τα προβλήματα ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων λόγω των δυσκολιών ένταξης σε χρηματοδοτικά εργαλεία αναδεικνύει με ερώτηση που κατέθεσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κινήματος Αλλαγής κ. Μιχάλης Κατρίνης.
Αυτά τα προβλήματα προέκυψαν κυρίως εξαιτίας :
- των καθυστερήσεων ως προς την καταχώρηση όλων των απαραίτητων στοιχείων στο Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΕΗΣ)
- του ότι λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των επιστρεπτέων προκαταβολών στα όρια του Κανονισμού ήσσονος σημασίας (de minimis)
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Κατρίνης ζητά από την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει την κατάσταση και να φροντίσει να υπάρξει λύση για τις επιχειρήσεις, οι οποίες χωρίς να έχουν ευθύνη για τις καθυστερήσεις των αρμόδιων αρχών κινδυνεύουν με απένταξη των σχεδίων τους.
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους κ.κ. Υπουργούς : - Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Α. Γεωργιάδη
- Οικονομικών κ. Χ. Σταϊκούρα
Θέμα: Κίνδυνος απένταξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από χρηματοδοτικά εργαλεία, λόγω προβλημάτων του Πληροφοριακού Συστήματος Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΕΗΣ), στην εφαρμογή του Κανονισμού 1407 / 2013 (de minimis)
Όπως είναι γνωστό, εδώ και αρκετά χρόνια οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και εύρεσης πόρων χρηματοδότησης των επενδυτικών σχεδίων τους, σε τέτοιο βαθμό που να έχουν ξεπεράσει τα όρια αντοχής τους. Την κατάσταση επιδεινώνουν και οι δυσκολίες ένταξής τους στα χρηματοδοτικά εργαλεία που προσφέρουν οι κατά τόπους Περιφέρειες, λόγω του ότι ένα μεγάλο μέρος του περιορισμού de minimis έχει καλυφθεί από τις επιστρεπτέες προκαταβολές.
Τα προβλήματα προκύπτουν επειδή :
- στο Πληροφοριακό Σύστημα Σώρευσης Κρατικών Ενισχύσεων Ήσσονος Σημασίας (ΠΣΣΕΗΣ) καταγράφεται το σύνολο της επιστρεπτέας προκαταβολής ως ενίσχυση. Αν αφορά δανειοδότηση της επιχείρησης, σύμφωνα με τις οδηγίες της ΑΑΔΕ για λογιστική απεικόνισή της, θα έπρεπε να ορίζεται με σαφήνεια το Ακαθάριστο Ισοδύναμο Επιχορήγησης (ΑΙΕ), όπως αναφέρεται στα σημεία 14 και 15 του Κανονισμού ήσσονος σημασίας (de minimis) 1407 / 2013 και για να διευκολυνθεί ο υπολογισμός του ΑΙΕ, τα ποσά των ενισχύσεων που δεν έχουν μορφή επιχορήγησης σε μετρητά θα πρέπει να μετατρέπονται σε ακαθάριστο ισοδύναμο επιχορήγησης. Αυτό εξάλλου φαίνεται και από ανακοινώσεις των θεσμικών φορέων της επιχειρηματικότητας όπως τα επιμελητήρια, η επιστρεπτέα προκαταβολή αντιμετωπίζεται ως κρατικό δάνειο, σύμφωνα με τις οδηγίες που έχουν δοθεί με τη ΣΛΟΤ 957/2020.
- οι αρμόδιες υπηρεσίες – φορείς παρά το ότι οφείλουν, κατά τη διαδικασία ελέγχου σώρευσης που γίνεται και πριν από την έγκριση μίας πράξης και κατά την εισαγωγή ή τροποποίηση ενός επιχειρηματικού σχεδίου, να εισαγάγουν αμελλητί στο ΠΣΣΕΗΣ τα στοιχεία του σχεδίου, και να κάνουν αναφορά στο σχετικό Α.Ι.Ε., δεν το πράττουν.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί :
1. Τι συμβαίνει τελικά με το χειρισμό της επιστρεπτέας προκαταβολής και τον κανόνα ήσσονος σημασίας ;
2. Για ποιο λόγο η ΑΑΔΕ δεν αναφέρει το ποσό Α.Ι.Ε. στις εγκρίσεις και στις εγκυκλίους της αφού ο λογιστικός χειρισμός αντιμετωπίζεται ως κρατικό δάνειο;
3. Γιατί καθυστερεί η εισαγωγή στοιχείων στο ΠΣΣΕΗΣ, όσον αφορά την καταχώρηση της επιστρεπτέας προκαταβολής, δεδομένου ότι πρόκειται για πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία;
4. Σχεδιάζει η κυβέρνηση να λειτουργήσει μια πραγματικά ολοκληρωμένη πλατφόρμα διαχείρισης των ζητημάτων σώρευσης των κρατικών ενισχύσεων που θα ενημερώνεται αυτόματα;
5. Τι πρόκειται να πράξει η Κυβέρνηση ώστε να υπάρξει λύση για τις επιχειρήσεις που μη έχοντας ευθύνη για τις καθυστερήσεις των αρμόδιων αρχών για την αμελλητί ενημέρωση του ΠΣΣΕΗΣ έχουν ενταχθεί και υλοποιήσει ήδη δαπάνες αλλά και να μην υπάρξουν εκ νέου αντίστοιχα προβλήματα ;
Ο ερωτών βουλευτής
Μιχάλης Κατρίνης