Παρασκευή, 06 Σεπτεμβρίου 2019 11:07

Ο "δεύτερος Παρθενώνας" που εκτίθεται στο Λονδίνο και η τιμή των Ελγινείων

Γράφτηκε από τον

Ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνα, ένα μεγαλειώδες έργο που αποδίδεται στον Ικτίνο, λεηλατήθηκε λίγο μετά την αρπαγή των μαρμάρων του Παρθενώνα από τον Έλγιν και την "ομάδα εργασίας του". Η εξευτελιστική τιμή που "έπιασαν" τα "ελγίνεια μάρμαρα".

Ήταν 1799 όταν ο Thomas Bruce, ο 7ος λόρδος του Έλγιν γινόταν πρεσβευτής της Αγγλίας στην Κωνσταντινούπολη. Την περίοδο εκείνη η πολιτική της Βρετανίας ασκούσε μεγάλη επιρροή στον Σουλτάνο καθώς οι Άγγλοι είχαν προσφέρει μεγάλη στρατιωτική βοήθεια στους Τούρκους στον πόλεμο εναντίον των Γάλλων στην Αίγυπτο.

Ο νέος πρεσβευτής της χώρας στην Τουρκία εξέφραζε συχνά πυκνά τον θαυμασμό του για την ελληνική τέχνη. Την ίδια χρονιά, το 1799 δηλαδή, ο λόρδος του Έλγιν παντρεύτηκε την Mary Nisbett και ως δώρο γάμου της υποσχέθηκε ένα αρχοντικό το οποίο θα έφτιαχνε ο φημισμένος αρχιτέκτονας Thomas Harrison.

Η έπαυλη θα λεγόταν Broom Hall και ο Harrison ήθελε να τη διακοσμήσει σε κλασσικό ελληνικό ύφος με ομοιώματα αρχαιοελληνικής γλυπτικής.

Ο Ιταλός ζωγράφος Giovanni Battista Lusieri ορίστηκε ως επικεφαλής της ομάδας σχεδιασμού του αρχοντικού μαζί με τον Harrison και η ομάδα έφτασε στην Αθήνα για να μελετήσει τα αρχαία μνημεία. Μάλιστα, έλαβε άδεια για να μπει στην Ακρόπολη έξι μήνες μετά το αίτημα προς τις αρχές των Οθομανών.

Ο αρχικός στόχος ήταν να λάβουν εκμαγεία, αλλά οι διεθνείς εντάσεις έκαναν την ομάδα να αποσυρθεί κατά το 1799 κατόπιν άρσης της άδειας εργασιών στον Παρθενώνα. Τελικά ο Έλγιν κατάφερε να αποσπάσει το φιρμάνι του Kaimmecam Πασά (η εγκυρότητα του οποίου ακόμη και σήμερα αμφισβητείται από την Τουρκία).

Νωρίτερα, ο εφημέριος της πρεσβείας του Thomas Bruce, αιδεσιμότατος Ph. Hunt, είχε επιστρέψει στην Κωνσταντινούπολη από το πρώτο του ταξίδι στην Αθήνα, την άνοιξη του 1800, με λεπτομερή κατάλογο διαφόρων εργασιών που το συνεργείο του Έλγιν επιθυμούσε να διεκπεραιώσει στην Ακρόπολη.

Τα κλεμμένα μάρμαρα του Παρθενώνα
Τα κλεμμένα μάρμαρα του Παρθενώνα AP

Στη συνέχεια, ο Hunt "κατάφερε" τον Αύγουστο του 1801 να καταβιβάσει τις πρώτες μετόπες από τον Παρθενώνα με τον Έλγιν να εκφράζει την έκπληξή του, εμφανώς ικανοποιημένος.

Οι τουρκικές αρχές στην Αθήνα συναίνεσαν στην αφαίρεση των μαρμάρων κατόπιν χρηματισμού τους. Η καλύτερη διατηρημένη μετόπη του μνημείου αφαιρέθηκε την 31η Ιουλίου του 1801, με την βοήθεια ενός ξυλουργού και άλλων 5 μελών του πληρώματος ενός βρετανικού πλοίου.

Μέσα σε τρία χρόνια, μέχρι το 1804, η ομάδα του λόρδου του Έλγιν αφαίρεσε όλα τα Ελγίνεια Μάρμαρα. Από τον Παρθενώνα η ομάδα του Έλγιν αφαίρεσε 56 λίθους της ζωοφόρου, 19 αετωματικές μορφές και 15 μετόπες μαζί με ορισμένα αρχιτεκτονικά μέλη από το μνημείο.

Ο Έλγιν είχε προγραμματίσει να επιστρέψει στην Ελλάδα, αφότου έληξε η θητεία του στην Κωνσταντινούπολη, στις αρχές του 1803, ωστόσο φυλακίστηκε από τους Γάλλους στον δρόμο της επιστροφής του στην πατρίδα του ενώ παράλληλα χρεωκόπησε. Όταν τελικά έφτασε στην Αγγλία εξέθεσε τα λάφυρά του σε εκθέσεις στο Λονδίνο ενώ προσπάθησε να τα πουλήσει στο Βρετανικό κράτος.

Η πρώτη πρότασή του έπεσε στο κενό καθώς αξίωνε 60.000 λίρες με τη Βρετανική κυβέρνηση να δίνει τα μισά. Τελικά συμφώνησαν στις 35.000 λίρες. Η αγορά των αρχαιοτήτων αποφασίστηκε με ψήφους 82 υπέρ και 30 κατά από τη Βρετανική Βουλή και παρά τα όσα λέγονταν για τον αθέμιτο τρόπο που τα απέκτησε ο λόρδος.

Η Βρετανική Κυβέρνηση μετέφερε τα Μάρμαρα στο Βρετανικό Μουσείο με δαπάνη του Sir Jozeph Duveen.

Η ιστορική καταγραφή αναφέρει πως ο Έλγιν οργάνωσε 33 συνολικά αποστολές πλοίων για να μεταφερθεί ολόκληρη η συλλογή του με κειμήλια. Οι 17 αφορούσαν την Ακρόπολη, ενώ κατά την πρώτη αποστολή, το πλοίο "Μέντορας" ναυάγησε ανοιχτά των Κυθήρων και χρειάστηκαν δύο χρόνια για να διασωθούν τα αρχαία που βυθίστηκαν στον πυθμένα.

Ναός Επικούριου Απόλλωνα
Ναός Επικούριου Απόλλωνα EUROKINISSI

Μια παρόμοια ιστορία με την παραπάνω αφορά όμως και τη μοίρα της λεηλασίας του ναού του Επικουρίου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγαλείας, ενός από τους σπουδαιότερους και επιβλητικότερους της αρχαιότητας. Αποτελεί ένα από τα καλύτερα σωζόμενα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας, όντας ο καλύτερα διατηρημένος ναός μετά το ναό του Ηφαίστου στην Αθήνα.

Το 1812 διενεργήθηκαν οι πρώτες συστηματικές ανασκαφές από τους: J. Foster, C. R. Cockerell, K. H. von Hallerstein, G. Gropius, J. Linckh, O. M. Stackerlberg, και P. O. Brondsted και έφεραν στο φως τις πλάκες της ζωφόρου και το κορινθιακό κιονόκρανο.

Τα ευρήματα μεταφέρθηκαν στη Ζάκυνθο, με τη συγκατάθεση του Βελή πασά, που είχε δωροδοκηθεί για το σκοπό αυτό. Το 1814 η ζωφόρος αγοράστηκε με εντολή του Άγγλου αντιβασιλέως Γεωργίου και το 1815 κατέληξε στο Βρετανικό Μουσείο. Ο Άγγλος διανοούμενος Christian Muller χαρακτήρισε την υφαρπαγή των μνημείων πράξη βανδαλισμού, αντίστοιχη με αυτή του λόρδου Έλγιν.

Ναός Επικούριου Απόλλωνα
Ναός Επικούριου Απόλλωνα EUROKINISSI

Οι 23 μαρμάρινες πλάκες του λεγόμενου "δεύτερου Παρθενώνα" (αποδίδεται στον Ικτίνο) εκτίθενται σήμερα στην αίθουσα 16 του Βρετανικού Μουσείου του Λονδίνου. Στις δώδεκα πλάκες απεικονίζεται η Αμαζονομαχία και στις υπόλοιπες έντεκα η Κενταυρομαχία.

Η δε ζωοφόρος ήταν πιθανότατα έργο του Παιωνίου ο οποίος είχε φιλοτεχνήσει το άγαλμα της Νίκης στην Αρχαία Ολυμπία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα υπήρξε το πρώτο μνημείο της ελληνικής επικράτειας που συμπεριελήφθη στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, το 1986.

Πηγή: News247.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 07 Σεπτεμβρίου 2019 03:20

Σχετικά Άρθρα

  • ΥΠΠΟ: Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση των βορειότερων τμημάτων μακρών πτερών ναού Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες Φιγαλείας
    ΥΠΠΟ: Ολοκληρώθηκε η αποκατάσταση των βορειότερων τμημάτων μακρών πτερών ναού Επικούριου Απόλλωνα στις Βάσσες Φιγαλείας

    Μια ακόμα φάση του μακρόπνοου και σύνθετου έργου για την αποκατάσταση και ανάδειξη του ναού του Επικούριου Απόλλωνα Βασσών Φιγάλειας, ενός από τα σπουδαιότερα δείγματα της αρχαίας οικοδομικής, ολοκληρώθηκε επιτυχώς από το Υπουργείο Πολιτισμού. Όπως είναι γνωστό, ο χαρακτήρας του έργου είναι κυρίως στερεωτικός και αποσκοπεί στην άρση των γεωμετρικών παραμορφώσεων του αρχαίου κτηρίου και στην ενίσχυση των μηχανισμών άμυνάς του έναντι των φυσικών δράσεων.

    Οι προσφάτως εκτελεσθείσες εργασίες στο μνημείο υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο Υποέργου με τίτλο «Αποκατάσταση βορειότερων τμημάτων μακρών πτερών ναού Επικούριου Απόλλωνα Βασσών» της Πράξης «Αποκατάσταση - Ανάδειξη ναού Επικούριου Απόλλωνα Βασσών - Γ΄ φάση» ενταγμένης στο ΕΣΠΑ 2014 - 2020.

    Το εν λόγω Υποέργο που πραγματοποιήθηκε απολογιστικά και με αυτεπιστασία από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας, διήρκησε από τον Φεβρουάριο 2019 έως και τον Νοέμβριο 2023 και η δαπάνη υλοποίησής του ανήλθε στο ποσό των 1.276.443,84 €. Οι δύο κύριοι στόχοι του αφορούσαν:

    (α) τη στερέωση δύο τμημάτων του μνημείου, ένα στην ανατολική πλευρά του που περιλαμβάνει δύο κίονες (τους 3ο και 4ο από Β.) και ένα στη δυτική πλευρά του μνημείου που περιλαμβάνει ένα κίονα (τον 3ο από Β.), και

    (β) την αποκατάσταση και αναστήλωση στη βόρεια όψη του μνημείου τριών εκ των έξι ελλειπόντων λίθων του επιστυλίου, για τους οποίους σύμφωνα με πρόσφατη σχετική μελέτη είναι γνωστό ότι ο ένας εξ αυτών είχε καταρρεύσει περί τον 13ο ή τον 14ο μ.Χ. αιώνα, πιθανώς ως συνέπεια ενός ισχυρού σεισμού από κοινού με ολίγους άλλους, ενώ οι άλλοι δύο λίθοι ανετράπησαν το καλοκαίρι του 1812, από τους τότε ανασκαφείς του αρχαίου ναού, για να εξαλειφθεί το ενδεχόμενο να καταπέσουν κατά τη διάρκεια των εργασιών.

    Προκειμένου να επιτευχθούν οι ανωτέρω στόχοι, στις περιοχές επέμβασης στο μνημείο, μεταξύ άλλων: (i) έλαβαν χώρα εργασίες καταβίβασης λίθων επιστυλίων, απομακρύνσεις από το μνημείο κιόνων ολόσωμων (Εικ. 1), και αποσυναρμολογήσεις λίθων κρηπίδας και ευθυντηρίας, (ii) πραγματοποιήθηκαν εργασίες ενίσχυσης της θεμελίωσης, με την κατασκευή τοιχαρίων υποστήριξης και αντιστήριξης στο δυτικό θεμέλιο, και τη διαμόρφωση στρώσης από σταθεροποιημένη άργιλο μεταξύ του βραχώδους υποβάθρου και των λίθων ευθυντηρίας, (iii) αποκαταστάθηκε η ακεραιότητα των αποσυναρμολογημένων λίθων (με συγκολλήσεις των θραυσμάτων τους καθώς και συμπληρωματικών τεμαχίων τους, Εικ. 2), (iv) αναστηλώθηκαν οι τρεις λίθοι του βόρειου επιστυλίου (Εικ. 3, 4), ανατάχθηκαν οι αποκαταστημένοι λίθοι στις μακρές πλευρές και επανήλθαν στο μνημείο οι τρεις κίονες (Εικ. 5, 6), και τέλος (v) πραγματοποιήθηκε η επανασύνδεση, με νέα στοιχεία από τιτάνιο, όσων λίθων είχαν εκ της κατασκευής τους μεταξύ των συνδέσεις.

    Με τις πρόσφατες εργασίες, οι οποίες συνιστούν τη φυσική συνέχεια του εκτελεσμένου από το 2001 έως το 2015 έργου αποκατάστασης του βόρειου πτερού του μνημείου των Βασσών, που είχε εκτελεστεί υπό την εποπτεία της Επιτροπής Συντήρησης Ναού Επικούριου Απόλλωνα, αφενός υλοποιήθηκε επιτυχώς η πρώτη φάση αποκατάστασης των μακρών πλευρών του μνημείου, θέτοντας «στέρεες βάσεις» για τη συνέχιση και ολοκλήρωση του έργου και στα μακρά πτερά του, και αφετέρου επανατοποθετήθηκαν στη πρόσοψη του αρχαίου ναού τρία σημαντικά αρχιτεκτονικά μέλη του (μετά περίπου επτά αιώνες το ένα και περίπου δύο αιώνες τα άλλα δύο) αποκαθιστώντας τη συνέχεια του βόρειου επιστυλίου του για πρώτη φορά μετά το 1812.

    Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, ότι το εν λόγω πολύπλευρο έργο όχι μόνο στοχεύει στη συντήρηση και την επαρκή ενίσχυση ενός αρχαίου κτηρίου, αλλά έχει ως απώτερο σκοπό τη διατήρηση για τις μελλοντικές γενιές ενός μνημείου παγκόσμιας ακτινοβολίας (όπως είναι γνωστό, ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα περιλαμβάνεται από το 1986 στο Κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO). Τέλος, το έργο συνεισφέρει και στην προσέλκυση περισσοτέρων επισκεπτών στον αρχαιολογικό χώρο των Βασσών, ο οποίος βρίσκεται σε μία δυσπρόσιτη περιοχή, απομακρυσμένη από τα μεγάλα αστικά κέντρα της Πελοποννήσου, που είναι όμως ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους και διάσπαρτη με πολλούς άλλους σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους (Αρχαίας Φιγάλειας, Ιερού Λυκαίου Δία, Αρχαίας Αλίφειρας κ.α.)

    Epikour 2

    Epikour 3

    Epikour 4

    Epikour 5

  • Γλυπτά του Παρθενώνα: Ανέλπιστη στήριξη από Τουρκία - «Δεν υπάρχει νόμιμο έγγραφο που να νομιμοποιεί τον Έλγιν»
    Γλυπτά του Παρθενώνα: Ανέλπιστη στήριξη από Τουρκία - «Δεν υπάρχει νόμιμο έγγραφο που να νομιμοποιεί τον Έλγιν»

    Ανέλπιστη στήριξη από την Τουρκία στο θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα βρίσκει η Ελλάδα. Κατά την 24η Σύνοδο της Unesco η εκπρόσωπος της Τουρκίας δήλωσε πως η γειτονική μας χώρα δεν έχει υπόψη της το «φιρμάνι» του Έλγιν, δηλαδή το έγγραφο - που υποστηρίζει η Βρετανία -ότι της παρείχε η Οθωμανική Αυτοκρατορία για να αφαιρέσει τα γλυπτά.

    «Δεν έχουμε υπόψη μας κανένα έγγραφο»

    Ειδικότερα, μιλώντας στη σύνοδο της Unesco για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις χώρες προέλευσης η προϊσταμένη του τμήματος Καταπολέμησης της Λαθρεμπορίας του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Ζεϊνέπ Μποζ είπε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα:

    «Θέλουμε ολόψυχα να ευχαριστήσουμε την ελληνική αντιπροσωπεία για την προβολή των επιχειρημάτων τους με πραγματικά και συγκεκριμένα στοιχεία, όπως στην υπόθεση των Γλυπτών για περισσότερα από 40 χρόνια τώρα. Και ως επικεφαλής της μονάδας καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης πολιτιστικής κληρονομιάς στην Τουρκία δεν έχουμε υπόψη μας κανένα έγγραφο που να νομιμοποιεί αυτή την αγορά που έγινε από το αποικιοκρατικό Ηνωμένο Βασίλειο εκείνη την εποχή».

    «Επομένως δεν νομίζω ότι υπάρχει χώρος για να συζητήσουμε τη νομιμότητά της ακόμη και σύμφωνα με τη νομοθεσία της εποχής και ανυπομονώ ολόψυχα να γιορτάσουμε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, καθώς πιστεύουμε ότι σηματοδοτεί την αλλαγή συμπεριφοράς προς την προστασία της πολιτιστικής ιδιοκτησίας και αποτελεί το ισχυρότερο μήνυμα που δίνεται παγκοσμίως. Γι’αυτό μείνετε δυνατοί», κατέληξε.

    Σημειώνεται ότι η δήλωση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς προέρχεται από τη χώρα διάδοχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, οι Αρχές της οποίας βάσει του βρετανικού αφηγήματος παραχώρησαν στον λόρδο Έλγιν το φιρμάνι που τους έδινε δικαίωμα να αφαιρέσουν τα Γλυπτά, που έκτοτε είναι ένα από τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου στις συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Βρετανικό Μουσείο: Ανακτήθηκαν άλλα 268 χαμένα αντικείμενα - Συνολικά έχουν επιστρέψει περισσότερα από 600
     Βρετανικό Μουσείο: Ανακτήθηκαν άλλα 268 χαμένα αντικείμενα - Συνολικά έχουν επιστρέψει περισσότερα από 600

    Ο πρόεδρος του Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν ανέφερε πως έχουν ταυτοποιηθεί άλλα 100 αντικείμενα - Πέρσι τον Αύγουστο έγινε γνωστό πως περίπου 2.000 αντικείμενα είχαν κλαπεί ή καταστραφεί από τη συλλογή του

    Συνολικά 626 αντικείμενα, από τα περίπου 1.500 χαμένα ή κλεμμένα από τις αποθήκες του, βρέθηκαν μεταξύ άλλων στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και μεταφέρθηκαν πίσω στο Λονδίνο, αναφέρει το Βρεανικό Μουσείο.

    Το Μουσείο ανακοίνωσε την Παρασκευή την επιστροφή άλλων 268 κλεμμένων τεχνουργημάτων, με τα οποία ο συνολικός αριθμός των ανακτηθέντων αντικειμένων ανεβαίνει στα 626. Παράλληλα, το Μουσείο συμπληρώνει ότι εξακολουθεί να εργάζεται - με βάση νέα στοιχεία - για περίπου 100 αντικείμενα

    Η επιχείρηση επιστροφής των χαμένων αρχαιοτήτων από το Μουσείο «είναι παγκόσμια, ενώ αντικείμενα έχουν πλέον ανακτηθεί από όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική» τόνισε ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Όσμπορν συμπληρώνονντας πως είχε αμφιβολίες για το αν οι προσπάθειες ανάκτησης θα απέδιδαν καρπούς. «Όταν ανακοινώσαμε τη θλιβερή είδηση ότι αντικείμενα είχαν κλαπεί από τη συλλογή μας, ο κόσμος λογικά υπέθεσε ότι αυτό ήταν όλο... θα ήταν απίθανο να τα ξαναδούμε, έστω ορισμένα από αυτά» ανέφερε για να προσθέσει: «Αλλά η ομάδα του Βρετανικού Μουσείου δεν το έβαλε κάτω. Στηρίχτηκε στην έξυπνη ερευνητική της εργσασία και σε ένα δίκτυο εθελοντών, για να φτάσει σε ένα αξιοσημείωτο αποτέλεσμα: περισσότερα από 600 από τα αντικείμενα έχουν επιστρέψει σε εμάς και άλλα 100 έχουν ταυτοποιηθεί – συνολικά σχεδόν τα μισά από τα κλεμμένα αντικείμενα. Είναι ένα σπουδαίο αποτέλεσμα, αλλά δεν επαναπαυόμαστε εδώ... συνεχίζουμε και για τα υπόλοιπα αντικείμενα που λείπουν».

    Πηγή: Protothema.gr - Φωτογραφία από Hulki Okan Tabak από το Pixabay

  • Αυγερινοπούλου: Σειρά επαφών για τον Ναό Επικούριου Απόλλωνα
    Αυγερινοπούλου: Σειρά επαφών για τον Ναό Επικούριου Απόλλωνα

    Τα έργα συντήρησης και η τοποθέτηση του νέου στεγάστρου

    Το θέμα της ολοκλήρωσης, το επόμενο διάστημα, των εργασιών αποκατάστασης των βορειότερων τμημάτων μακρών πτερών του Ναού του Επικούριου Απόλλωνα και της τοποθέτησης νέου στεγάστρου, απασχόλησε την επικοινωνία που είχε η Βουλευτής Ηλείας της Ν.Δ, Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού, κ. Γιώργο Διδασκάλου και την προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Ηλείας, κα. Ερωφίλη Ίρις Κόλλια.

    Η κα. Αυγερινοπούλου συνεχάρη τόσο το Υπουργείο όσο και την προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων, για την εξέλιξη των εργασιών, που ολοκληρώνονται το επόμενο τρίμηνο, καθώς ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνα αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας και το πρώτο μνημείο στην Ελλάδα που η UNESCO το 1986 συμπεριέλαβε στα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και το πολύπλευρο αυτό έργο επιτυγχάνει τη συντήρηση και την επαρκή ενίσχυση του μνημείου με σκοπό τη μακρόπνοη διατήρησή του για τις μελλοντικές γενιές, καθώς επίσης και την αναβάθμιση της αισθητικής αξίας του. Με τον τρόπο αυτό οδηγεί στην προσέλκυση περισσοτέρων επισκεπτών στον αρχαιολογικό χώρο των Βασσών.

    Παράλληλα, η κα. Αυγερινοπούλου ενημερώθηκε για τις παράλληλες δράσεις πληροφόρησης για τον αρχαίο ναό και για το εν εξελίξει έργο αποκατάστασής του (έκδοση αρχαιολογικού οδηγού στα ελληνικά και τα αγγλικά, έκδοση μελετών αποκατάστασης, ενημερωτικά δελτία κ.ά.) που καθιστούν το μνημείο βαθύτερα κατανοητό στο ευρύ κοινό, ενώ παράλληλα συνεισφέρουν στην ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και του πολιτιστικού περιβάλλοντος της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής των ΒασσώνΦιγαλείας.

    Η τοποθέτηση νέου στεγάστρου στον ναό του Επικούριου Απόλλωνα είναι ο επόμενος στόχος που έχει θέσει η Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηλείας, έργο για το οποίο η μελέτη έχει ωριμάσει και τα τεύχη δημοπράτησης είναι έτοιμα για δημοσίευση. Το νέο στέγαστρο θα είναι διαφορετικό από το παλιό, το οποίο τοποθετήθηκε το 1986, και θα έχει μεταλλικό σκελετό συνοδευόμενο από μεμβράνη επικάλυψης, για να διασφαλιστεί η προστασία του από τις καιρικές συνθήκες. Την ολοκλήρωση της τοποθέτησής του θα ακολουθήσει η αποκατάσταση των κεντρικών τμημάτων και αναμένεται να ολοκληρωθεί με τα νότια τμήματα στον ναό.

    Η κα. Αυγερινοπούλου υπογράμμισε παράλληλα την ανάγκη για δημιουργία αναψυκτήριου για τους επισκέπτες της περιοχής, με την ίδια να έχει προτείνει και την μελλοντική δημιουργία ενός μουσείο πλησίον του Ναού, για την ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων από ανασκαφές στην ευρύτερη περιοχή αλλά και την μελλοντική φιλοξενία των γλυπτών του Ναού.

    Υπενθυμίζεται ότι με διαρκείς παρεμβάσεις, ήδη από το 2012,η κα. Αυγερινοπούλου έχει αιτηθεί την αύξηση της ροής χρηματοδότησης για την συντήρηση και αναστήλωση του Ναού ενώ έχει απευθυνθεί προς την Ελληνική Κυβέρνηση και προς την UNESCO για να στηρίξει το δίκαιο αίτημα της διεκδίκησης όλων των τμημάτων ελληνικών κτηρίων από μουσεία του εξωτερικού και δη της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα και του Επικουρίου Απόλλωνος από το Βρετανικό Μουσείο.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Ερώτηση Καλαματιανού για τον Επικούριο Απόλλωνα: Δεν παραιτούμαστε από τη διεκδίκηση της αρχαίας πολιτιστικής μας κληρονομιάς
    Ερώτηση Καλαματιανού για τον Επικούριο Απόλλωνα: Δεν παραιτούμαστε από τη διεκδίκηση της αρχαίας πολιτιστικής μας κληρονομιάς

    Το κρίσιμο και ευαίσθητο ζήτημα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς φέρνει στη Βουλή, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Διονύσης Καλαματιανός. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην ερώτησή του προς την υπουργό Πολιτισμού, η αρχαία ελληνική πολιτιστική κληρονομιά έχει υποστεί βανδαλισμούς και υφαρπαγές ανεκτίμητης αξίας στοιχείων της, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Γλυπτά του Παρθενώνος και τη μαρμάρινη ιωνική ζωφόρο του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος.

    Με δήλωσή του, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υπογραμμίζει πως «διεκδικούμε την πολιτιστική μας κληρονομιά και δεν τη χαρίζουμε. Δίχως αμφιβολία, η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνος από το Βρετανικό Μουσείο, αποτελεί πάγια εθνική θέση και απαίτηση. Αναρωτιόμαστε, όμως, πως προκύπτει αυτή η ευκολία των δηλώσεων της κας Μενδώνη, περί μη υποχρέωσης της χώρας μας να ζητεί επαναπατρισμό των υπολοίπων ελληνικών αρχαιοτήτων που βρίσκονται εκτός του φυσικού τους μέρους, όπως η ζωφόρος του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος ή η Μετόπη του Παρθενώνα που βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου. Υπάρχει, λοιπόν, η ανάγκη να δοθούν ξεκάθαρες απαντήσεις και διευκρινήσεις από το αρμόδιο υπουργείο, προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι προθέσεις της κυβέρνησης πάνω στο κρίσιμο αυτό ζήτημα.»

    Ο Βουλευτής επισημαίνει στην ερώτησή του την έντονη ανησυχία που έχει προκύψει στους πολίτες της Ηλείας, μετά από δηλώσεις της υπουργού Πολιτισμού και του διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης, σχετικά με τις θέσεις και τη στρατηγική της χώρας για τον επαναπατρισμό ελληνικών αρχαιοτήτων. Συγκεκριμένα, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε πως «το γεγονός ότι πάρα πολλές αρχαιότητες ελληνικές βρίσκονται σε όλα τα μουσεία του κόσμου, δεν σημαίνει ότι υποχρεώνει την Ελλάδα να ζητά τον επαναπατρισμό τους. Η Ελλάδα σταθερά, από τη δεκαετία του '80 μέχρι σήμερα, ζητά τον επαναπατρισμό μόνο των γλυπτών του Παρθενώνα. Γιατί; Διότι απεσπάσθησαν βιαίως, το μνημείο βανδαλίστηκε, το μνημείο είναι ιστάμενο, τα γλυπτά αυτά είναι μέρος του αρχιτεκτονικού του συνόλου, του συνόλου του αρχιτεκτονήματος του Παρθενώνα. Και για αυτό τα θεωρούμε ως προϊόντα κλοπής και δεν μπορεί να αναγνωρισθεί νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο. Όλα τα άλλα, όλες οι άλλες ελληνικές αρχαιότητες, όπως άλλωστε και πλήθος αρχαιοτήτων από όλους τους παλαιούς πολιτισμούς, βρίσκονται στα μουσεία του κόσμου και αποτελούν κτήμα όλης της οικουμένης, όπως και τα γλυπτά του Παρθενώνα. Η διαφορά είναι ότι γι' αυτά ο φυσικός τους χώρος είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένος με το ίδιο το μνημείο.» Ασφαλώς, πρόκειται για μια δήλωση που προκαλεί αλγεινή εντύπωση, καθώς αφήνει να εννοηθεί πως το μόνο μνημείο της χώρας μας που βανδαλίστηκε και αποσπάστηκαν βιαίως στοιχεία του, είναι ο Παρθενώνας. Ουσιαστικά υιοθετεί την επιχειρηματολογία των Μουσείων που βρίσκονται στο εξωτερικό. Δηλαδή, η ζωφόρος του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος, που βρίσκεται και αυτή στο Βρετανικό Μουσείο, καλώς βρίσκεται εκεί; Για αυτή, μπορεί να αναγνωρισθεί νομή, κατοχή και κυριότητα στο Βρετανικό Μουσείο; Δεν αποτελεί αντικείμενο κλοπής; Επιπλέον, δεν είναι ιστάμενο μνημείο ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνος και αναπόσπαστο μέρος αυτού η ζωφόρος του;

    Παράλληλα, ο διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, ούτε λίγο, ούτε πολύ, είχε εκφράσει εμμέσως άποψη για «αντικατάσταση» των Γλυπτών του Παρθενώνος στο Βρετανικό Μουσείο με τη ζωφόρο του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος, προκειμένου αυτά να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Βέβαια, στη συνέχεια προσπάθησε να ανασκευάσει, επικαλούμενος παρερμηνεία του λόγου του, όμως, οι σκιές παραμένουν και έρχονται να πυκνώσουν μετά και από τις ανωτέρω δηλώσεις της κας Μενδώνη.

    Ο Διονύσης Καλαματιανός απευθύνει στην υπουργό Πολιτισμού συγκεκριμένα ερωτήματα:

    • Επιμένει στις ανωτέρω δηλώσεις της ή θα τις ανακαλέσει;
    • Αλλάζει την εθνική θέση και παραιτείται η κυβέρνηση από τη διεκδίκηση της αρχαίας πολιτιστικής μας κληρονομιάς -πλέον των Γλυπτών του Παρθενώνος-, που βρίσκεται παρανόμως σε Μουσεία του εξωτερικού;
    • Είναι ή δεν είναι ιστάμενο μνημείο ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνος; Δεν υπέστη βανδαλισμό και δεν εκλάπη η μαρμάρινη ιωνική ζωφόρος του, με αποτέλεσμα αυτή να βρίσκεται σήμερα στις αποθήκες του Βρετανικού Μουσείου; Δεν αποτελεί η ζωφόρος αναπόσπαστο μέρος του Ναού του Επικουρίου Απόλλωνος;
    • Υπάρχει περίπτωση να εμπλακεί η χώρα μας σε πρακτικές «ανταλλαγής» και «παζαρέματος», με σκοπό να επιστρέψουν τα Γλυπτά του Παρθενώνος στο φυσικό τους μέρος, όπως αρχικά είχε αφήσει να εννοηθεί με δηλώσεις του ο Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης, πριν ο ίδιος ανασκευάσει;
    • Σκοπεύει η κυβέρνηση να ζητήσει επαναπατρισμό άλλων ελληνικών αρχαιοτήτων -πλέον των Γλυπτών του Παρθενώνος-, που βρίσκονται παρανόμως σε Μουσεία του εξωτερικού;

    (Δελτίο Τύπου)

  • Οι Σύλλογοι Νέων της Επαρχίας Ολυμπίας ζητούν από την ΕΟΕ να συμπεριληφθεί ο Επικούριος Απόλλωνας στη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας
    Οι Σύλλογοι Νέων της Επαρχίας Ολυμπίας ζητούν από την ΕΟΕ να συμπεριληφθεί ο Επικούριος Απόλλωνας στη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας
    Κοινή επιστολή των Συλλόγων Νέων της Επαρχίας Ολυμπίας εστάλη πριν λίγες μέρες στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή ζητώντας να επανεξετάσει τη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας στην Ηλεία και να εντάξει σε αυτή το Ναό του Επικουρίου Απόλλωνα το πρώτο αναγνωρισμένο ελληνικό μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας που ανεγράφη στο κατάλογο της UNESCO. Την επιστολή υπογράφουν:
    • Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Νέων Καλλιθέας ''Ο ΖΑΧΑΣ''
    • Σύλλογος Νεολαίας και Άθλησης Νέας Φιγαλείας ''ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΒΟΓΑΛΗ''
    • Σύλλογος Νέων Ανδρίτσαινας ''ΟΙ ΠΑΡΑΣΣΙΟΙ''
    Η Επιστολή αναφέρει:
    Αξιότιμα μέλη της ΕΟΕ, Σας στέλνουμε αυτήν την επιστολή προκειμένου να σας εκφράσουμε το αίτημά μας ώστε να συμπεριληφθεί ο Ναός του Επικούριου Απόλλωνα στο πρόγραμμα της Λαμπαδηδρομίας του 2024. Το αίτημά μας στηρίζεται στο γεγονός ότι πρόκειται για ένα μνημείο με οικουμενική απήχηση, μιας και είναι το πρώτο στην Ελλάδα που ανακηρύχθηκε Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς από την UNESCO το 1986, έναν χρόνο πριν την Ακρόπολη των Αθηνών.
    Ένας τέτοιος σχεδιασμός θα βοηθούσε στην μεγαλύτερη προβολή και των δύο αυτών οικουμενικών συμβόλων, αφού η Ολυμπιακή Φλόγα θα μπορέσει να αναδειχθεί ακόμα περισσότερο από την αίγλη ενός μνημείου που συνδέεται με την λατρεία του θεού Απόλλωνα, τον οποίο επικαλείται η πρωθιέρεια κατά την αφή της Φλόγας, και συνάμα ο ναός να λάμψει από το φως του οικουμενικού αυτού συμβόλου.
    Μάλιστα, ενδεχόμενοι ενδοιασμοί της Επιτροπής θα μπορούσαν να παραμεριστούν, αφού η επιτυχημένη πρώτη διανυκτέρευση της Φλόγας στην Ανδρίτσαινα το 2004 σε συνδυασμό με την εμπειρία της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής εγγυώνται την ομαλή διεξαγωγή της διαδικασίας.
    Ως εκ τούτου, με κάθε σεβασμό σας προτρέπουμε να αναδιαμορφώσετε τη διαδρομή της Ολυμπιακής Φλόγας των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024, αλλά και να μεριμνήσετε ώστε να συμπεριληφθεί ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα σε κάθε Λαμπαδηδρομία της Ολυμπιακής Φλόγας.
    (Δελτίο Τύπου)
  • ΣΥΡΙΖΑ για Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν μπορείς να δανείσεις κάτι στον ιδιοκτήτη του»
    ΣΥΡΙΖΑ για Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν μπορείς να δανείσεις κάτι στον ιδιοκτήτη του»

    Απορρίπτει ο ΣΥΡΙΖΑ το ενδεχόμενο δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα από το Βρετανικό Μουσείο, τονίζοντας πως δεν μπορείς να δανείσεις κάτι στον ιδιοκτήτη του.

    «Τα σενάρια για δανεισμό- και, μάλιστα, με ανταλλάγματα– των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο δεν συνάδουν με την πάγια θέση της Ελληνικής Δημοκρατίας, που είναι ρητά διατυπωμένη σε όλα τα διεθνή φόρα και κυρίως στην UNESCO από όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις τις τελευταίες δεκαετίες. Η θέση αυτή είναι ότι δεν αναγνωρίζουμε σε κανένα κράτος και σε καμία νομική οντότητα, όπως το Βρετανικό Μουσείο, κανένα δικαίωμα ιδιοκτησίας στα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα. Αυτή τη θέση δεν μπορεί κανένας να την παραβλέψει. Η απόπειρα Μητσοτάκη να προσχωρήσει στη συζήτηση περί δανεισμού των Γλυπτών παραβιάζει την εθνική θέση κι ενισχύει το νομικό ισχυρισμό του Βρετανικού Μουσείου περί ιδιοκτησίας των Γλυπτών του Παρθενώνα κι άρα εκ των πραγμάτων αδυνατίζει τη διαπραγματευτική ισχύ της χώρας μας», αναφέρουν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ.

    Η Κουμουνδούρου ζητεί ξανά να συγκροτηθεί μόνιμη Διαρκής Διακομματική Επιτροπή της Βουλής, ώστε όλα τα κόμματα να μετέχουν σε αυτόν τον αγώνα και να γνωρίζουν τι γίνεται.

    Είναι, επιπλέον, κάθετα αντίθετος σε πρωτοβουλίες με τις οποίες τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα γίνουν θέμα εσωτερικής πολιτικής αντιπαλότητας: «Με αυτό το πνεύμα, υπερασπιζόμενοι τη θέση της χώρας μας, καταδικάσαμε την απρεπή συμπεριφορά του Βρετανού πρωθυπουργού, Ρίσι Σούνακ, έναντι του θεσμού του Έλληνα πρωθυπουργού. Η λύση του ζητήματος μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω του διακυβερνητικού διαλόγου Ελλάδας- Ηνωμένου Βασιλείου στο υψηλότερο επίπεδο και με τη συμμετοχή της UNESCO».

    Πηγή: Cnn.gr

  • Βρετανικό Μουσείο: Οι συζητήσεις με Ελλάδα για τα Γλυπτά συνεχίζονται και είναι εποικοδομητικές
    Βρετανικό Μουσείο: Οι συζητήσεις με Ελλάδα για τα Γλυπτά συνεχίζονται και είναι εποικοδομητικές

    Εκπρόσωπος του Μουσείου έκανε λόγο για συνεργασία που θα επιφέρει την απαραίτητη ισορροπία

    Κανονικά συνεχίζονται οι συζητήσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και το Βρετανικό Μουσείο για μια «σύμπραξη για τον Παρθενώνα» όπως δηλώνει εκπρόσωπός του στη σκιά της απρέπειας Σούνακ που ακύρωσε τη συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη μετά τη συνέντευξη του Έλληνα πρωθυπουργού στο BBC στο οποίο έκανε ειδική αναφορά στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών.

    «Η θέση του Βρετανικού Μουσείου παραμένει αμετάβλητη. Οι συζητήσεις με την Ελλάδα σχετικά με μια "σύμπραξη για τον Παρθενώνα" συνεχίζονται και είναι εποικοδομητικές» είπε εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου στα ΝΕΑ.

    «Πιστεύουμε ότι μια μακροχρόνια συνεργασία αυτού του είδους θα πετύχει τη σωστή ισορροπία έτσι ώστε αφενός να μοιραζόμαστε τα σπουδαιότερα αντικείμενά μας με κοινά σε όλο τον κόσμο και αφετέρου να διαφυλάξουμε την ακεραιότητα της μοναδικής συλλογής που διαθέτουμε στο Μουσείο» πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.

    Η θέση του Τζορτζ Όζμπορν

    Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα Νοεμβρίου ο πρόεδρος των διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Όζμπορν είχε εκφράσει την ελπίδα ότι το μουσείο μπορεί να «καταλήξει σε μια συμφωνία με την Ελλάδα» που θα προβλέπει την προσωρινή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα με αντάλλαγμα αρχαιότητες που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

    «Μπορεί να μην τα καταφέρουμε, αλλά πιστεύουμε ότι αξίζει να προσπαθήσουμε» είχε πει ο Όζμπορν μιλώντας στο ετήσιο δείπνο των διαχειριστών του μουσείου στη γκαλερί Duveen, όπου βρίσκονται και τα Γλυπτά.

    «Ελπίζω ότι μπορούμε να καταλήξουμε σε συμφωνία με την Ελλάδα» συνέχισε ο Όζμπορν, λέγοντας ότι στόχος της συμφωνίας είναι να επιτρέψει «να δούμε αυτά τα σπουδαία γλυπτά στην Αθήνα, καθώς και στο Λονδίνο», καθώς «θα επιτρέψει σε άλλους θησαυρούς από την Ελλάδα να τους δούμε εδώ στο Βρετανικό Μουσείο.

    Ο Όζμπορν είχε σκιαγραφήσει και το πλαίσιο της συμφωνίας λέγοντας ότι «ως διαχειριστές επιδιώκουμε μια συνεργασία με τους Έλληνες φίλους μας που δεν απαιτεί από κανέναν να παραιτηθεί από τις διεκδικήσεις του, δεν ζητά αλλαγές σε νόμους που δεν είναι δικοί μας».

    Σε αυτό το πλαίσιο εξήγησε ότι η συμφωνία βρίσκει «έναν πρακτικό, ρεαλιστικό και ορθολογικό τρόπο να προχωρήσουμε».

    Παράλληλα, είπε ότι τα γλυπτά ήταν πάντα «αμφιλεγόμενα», προσθέτοντας ότι «δεν πρέπει να αποφεύγουμε αυτή τη διαμάχη. Νομίζω ότι πολύ συχνά σκεφτήκαμε να σιωπήσουμε, αν δεν μιλήσουμε για πράγματα που είναι δύσκολα, τότε κανείς άλλος δεν θα το κάνει».

    Πηγή: Protothema.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ