Κοράλλια: Έκτακτη σύσκεψη του ΟΗΕ για την πανδημία στα πολύτιμα οικοσυστήματα
Ανυσυχία με τον Αντετοκούνμπο στο Μιλγουόκι: Φήμες ότι μπορεί να αποχωρήσει απο τους Μπακς ...
Χημικά από τα ΜΑΤ στο Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας: Απόπειρα εκκένωσης της κατάληψης των εποχικών πυροσβεστών ...
Μαρίνα Σπανού: Όταν τραγουδούσα στον δρόμο ήταν αμήχανο να μου αφήνουν χρήματα
Τουρισμός: «Άνοιξε» τo Voucher των 1250 ευρώ - Δικαιούχοι και προθεσμίες
X: Πάρτι παραπληροφόρησης βλέπει έκθεση ΜΚΟ
Τσιτσιπάς - Σερούντολο 2-1: Με ανατροπή νίκησε ξανά τον Αργεντινό και προκρίθηκε στους 8 του Paris Masters ...
Αρχ. Ολυμπία: Τροχαίο στα τούνελ - Ανατροπή οχήματος στην περιμετρική
Επτά τροφές που κρατούν την ημικρανία μακριά
Οι μαθητές/τριες του Γυμνασίου με ΛΤ Βασιλακίου συμμετέχουν σε Πανελλήνιο ρεκόρ ΚΑΡΠΑ ...
Η χριστιανοσύνη τη συγκεκριμένη μέρα τιμά την αναστήλωση των εικόνων από την αυτοκράτειρα Θεοδώρα το 842 μ.Χ., που σηματοδότησε το τέλος της Εικονομαχίας, της θρησκευτικής και πολιτικής διαμάχης που διαίρεσε τους κατοίκους της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε Εικονομάχους ή Εικονοκλάστες και Εικονολάτρες ή Εικονόφιλους και Εικονόδουλους.
Στην Κωνσταντινούπολη και στον περίλαμπρο ναό της Αγίας Σοφίας, η αναστήλωση των ιερών εικόνων εορτάσθηκε μέσα σε πανηγυρικό κλίμα, ενώ ακολούθησε λιτανεία με μεγάλη πομπή.
Παράλληλα, αναθεματίστηκαν οι εικονομάχοι, συλλήβδην οι αιρετικοί και όλοι οι αναθεματισθέντες από τις Οικουμενικές Συνόδους. Στο τέλος μνημονεύθηκαν και όλοι οι «αθλητές» της ευσέβειας και της Ορθόδοξης Πίστης. Μάλιστα, κατά την περιφορά των ιερών εικόνων μέσα στους ιερούς ναούς, οι πιστοί συνηθίζουν να κρατάνε μαζί τους εικόνες από τα σπίτια τους.
Πιο συγκεκριμένα, στο Ωρολόγιο (λειτουργικό βιβλίο της εκκλησίας) αναφέρονται τα εξής: «Για εκατό και πλέον χρόνια διαταράχθηκε η Εκκλησία με διωγμούς από κακοδόξους εικονομάχους. Πρώτος υπήρξε ο αυτοκράτορας Λέων ο Ίσαυρος και τελευταίος ο Θεόφιλος, άνδρας της αγίας Θεοδώρας, η οποία μετά το θάνατο του συζύγου της ανέλαβε την εξουσία και στερέωσε πάλι την Ορθοδοξία μαζί με τον Πατριάρχη Μεθόδιο.
Η Βασίλισσα Θεοδώρα διακήρυξε δημόσια ότι ασπαζόμεθα τις Εικόνες, όχι λατρευτικά, ούτε ως Θεούς, αλλά ως εικόνες των αρχετύπων. Την πρώτη Κυριακή των νηστειών το έτος 842, η Θεοδώρα μαζί με το γιό της αυτοκράτορα Μιχαήλ, λιτάνευσαν και ανεστήλωσαν τις άγιες εικόνες μαζί με τον κλήρο και το λαό.
Από τότε εορτάζουμε κάθε χρόνο την ανάμνηση αυτού του γεγονότος γιατί καθορίστηκε οριστικά ότι δεν λατρεύουμε τις Εικόνες, αλλά τιμούμε και δοξάζουμε όλους τους Αγίους που εικονίζουν και λατρεύουμε μόνο τον εν Τριάδι Θεό. Τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα και κανένα άλλο είτε Άγιο είτε Άγγελο».
Κατά την Θεία Λειτουργία αναγιγνώσκεται περικοπή από την προς Εβραίους επιστολής (ια’:24-26, και 32-40), όπου εκτίθενται οι αγώνες των αγίων ανδρών της Παλαιάς Διαθήκης υπέρ της Πίστεως, καθώς επίσης και περικοπή από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο (Ιωάν. α’ 44-52), όπου ιστορείται η κλήση του Φιλίππου και Ναθαναήλ που ομολόγησαν τον Ιησού Χριστό ως υιόν του Θεού «Ῥαββί, σὺ εἶ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ Βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ».
Η απόδοση της περικοπής του Ευαγγελίου στην νέα ελληνική έχει ως εξής:
44 Την άλλη μέρα ο Ιησούς αποφάσισε να πάει στη Γαλιλαία. Βρίσκει τότε το Φίλιππο και του λέει: «Έλα μαζί μου». 45 Ο Φίλιππος καταγόταν από τη Βηθσαϊδά, την πατρίδα του Ανδρέα και του Πέτρου. 46 Βρίσκει ο Φίλιππος το Ναθαναήλ και του λέει: «Αυτόν που προανήγγειλε ο Μωυσής στο νόμο και οι προφήτες, τον βρήκαμε- είναι ο Ιησούς, ο γιος του Ιωσήφ από τη Ναζαρέτ». 47 «Μπορεί από τη Ναζαρέτ να βγει τίποτα καλό;» τον ρώτησε ο Ναθαναήλ. «Έλα και δες μόνος σου», του λέει ο Φίλιππος. 48 Ο Ιησούς είδε το Ναθαναήλ να πλησιάζει και λέει γι’ αυτόν: «Να ένας πραγματικά Ισραηλίτης, χωρίς δόλο μέσα του». 49 «Από πού με ξέρεις;» τον ρωτάει ο Ναθαναήλ. Κι ο Ιησούς του απάντησε: «Προτού σου πει ο Φίλιππος να ’ρθείς, σε είδα που καθόσουν κάτω απ’ τη συκιά». 50 Τότε ο Ναθαναήλ του είπε: «Διδάσκαλε, εσύ είσαι ο Υιός του Θεού, εσύ είσαι ο βασιλιάς του Ισραήλ». 51 Κι ο Ιησούς του αποκρίθηκε: «Επειδή σου είπα πως σε είδα κάτω από τη συκιά, γι΄ αυτό πιστεύεις σε μένα; Θα δεις μεγαλύτερα πράγματα απ’ αυτά». 52 Και πρόσθεσε: «Σας λέγω την αλήθεια, από τώρα και στο εξής θα βλέπετε τον ουρανό να ανοίγει και τους αγγέλους του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν γύρω από τον Υιό του Ανθρώπου».
Επιπρόσθετα, η Κυριακή της Ορθοδοξίας συμπεριλαμβάνεται στις Κυριακές που οι πιστοί τηρούν την αυστηρή νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής, η οποία ολοκληρώνεται μετά την Πασχαλινή Αγρυπνία και την Πανηγυρική Θεία Λειτουργία της Αναστάσεως του Κυρίου, νωρίς το πρωί της Κυριακής του Πάσχα.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι φέτος η Κυριακή της Ορθοδοξίας θα εορταστεί στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Ασωμάτων Πετράκη, αντί του Μητροπολιτικού Ναού Αθηνών, ύστερα από απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου.
Στην Θεία Λειτουργία θα ιερουργήσουν οι Μητροπολίτες Νικοπόλεως και Πρεβέζης Χρυσόστομος, Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου Θεόκλητος και Μαρωνείας και Κομοτηνής Παντελεήμων, ενώ τον πανηγυρικό της ημέρας θα εκφωνήσει ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Δαμασκηνός.
Η πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (Α’ Νηστειών) ονομάζεται και Κυριακή της Ορθοδοξίας, σε ανάμνηση της αναστήλωσης των εικόνων από την αυτοκράτειρα Θεοδώρα το 842, που σηματοδότησε το τέλος της Εικονομαχίας (726-843), της πολιτικοθρησκευτικής διαμάχης που συντάραξε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και απείλησε τη συνοχή της.
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας αποτελεί ιδιαίτερη χριστιανική θριαμβική εορτή, σε ανάμνηση της οριστικής αναστήλωσης των ιερών και σεπτών εικόνων στη Βασιλεύουσα από την Αυτοκράτειρα Θεοδώρα το 842, οπότε και έπαψε από το γεγονός αυτό ο μακροχρόνιος σάλος που είχε δημιουργηθεί κατά την περίοδο της Εικονομαχίας. Στην Κωνσταντινούπολη, η αναστήλωση των εικόνων εορτάσθηκε το έτος εκείνο με λαμπρό πανηγυρισμό και λιτανεία με μεγάλη πομπή. Αναθεματίστηκαν οι εικονομάχοι, συλλήβδην οι αιρετικοί και όλοι οι αναθεματισθέντες από τις Οικουμενικές Συνόδους. Στο τέλος μνημονεύθηκαν και όλοι οι «αθλητές» της ευσέβειας και της ορθόδοξης πίστης.
Έτσι, σε ανάμνηση εκείνου του θριάμβου της Ορθοδοξίας κάθε χρόνο επαναλαμβανόταν στην Κωνσταντινούπολη και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας η τελετή αυτή κατά τον ακόλουθο τρόπο: Ο κλήρος (ενδημούντες και παρεπιδημούντες) μαζί με τους μοναχούς που πρωτοστάτησαν στους αγώνες υπέρ των εικόνων τελούσαν «παννύχιον υμνολογίαν» στον Ιερό Ναό της Θεοτόκου των Βλαχερνών, στο τέλος της οποίας ακολουθούσε λαμπρή λιτανεία στη Μεγάλη Εκκλησία, όπου παρίστατο ο Αυτοκράτορας.
42 ημέρες πριν το Πάσχα
Σήμερα, σε ανάμνηση της αναστήλωσης των εικόνων, εορτάζεται σε ολους τους χριστιανικούς ναούς η «Κυριακή της Ορθοδοξίας» κατά την πρώτη Κυριακή των Νηστειών, δηλαδή 42 μέρες πριν το Πάσχα. Κατά τη λειτουργία αναγιγνώσκεται με ιδιαίτερη έμφαση περικοπή εκ της προς Εβραίους επιστολής (ια’:24-26, και 32-40), όπου εκτίθενται οι αγώνες των αγίων ανδρών της Παλαιάς Διαθήκης υπέρ της πίστεως, καθώς επίσης και περικοπή από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο (α’ 40 κ.έ.), όπου ιστορείται η κλήση του Φιλίππου και Ναθαναήλ που ομολόγησαν τον Ιησού Χριστό ως υιόν του Θεού «Ῥαββί, σὺ εἶ ὁ υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ Βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ».
Ιδιαίτερα στην Ελλάδα, από Βασιλείας του Γεωργίου του Α’, καθιερώθηκε την Κυριακή της Ορθοδοξίας να προσέρχεται ο Βασιλεύς στη Μητρόπολη Αθηνών και να απαγγέλλει παρά τω Δεσποτικώ το Σύμβολο της Πίστεως. Το αυτοκρατορικό αυτό έθιμο, έφθασε μέχρι των ημερών μας επί Βασιλέως Κωνσταντίνου Β’, το οποίο μετά την μεταπολίτευση συνεχίζεται από τον εκάστοτε πρόεδρο της δημοκρατίας.
Σήμερα το εορτολόγιο περιλαμβάνει όσους φέρουν το όνομα Αρχέλαος, Ευλόγιος, Ευλογής, Ευλογία, Ευλογούλα, Ευλογίτσα, Κόνων, Λωξάνδρα, Λωξάντρα, Ρωξάνη, Ρωξάνα, Ορθοδόξης, Δόξης, Δοξάκης, Ορθοδοξία, Δόξα, Ορθούλα, Άξιος, Άξια.
Τι τρώμε την Κυριακή της Ορθοδοξίας;
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας συμπεριλαμβάνεται στις Κυριακές της σαρακοστιανής περιόδους. Επομένως μιλάμε για μια περίοδο νηστείας από την οποία δεν εξαιρείται αυτή η ημέρα. Το τραπέζι μας λοιπόν θα πρέπει να έχει νηστίσιμα εδέσματα. Σύμφωνα με την παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν τρώμε κρέας και τρόφιμα που προέρχονται από επεξεργασία κρέατος. Από εκεί και πέρα κάποιοι τηρούν αυστηρή νηστεία και δεν καταναλώνουν ούτε λάδι ενώ άλλοι επιλέγουν απλά θαλασσινά ή λαδερά φαγητά.
Πηγή: in.gr
Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, τελέσθηκε σήμερα, Α' Κυριακή των Νηστειών, η Συνοδική Θεία Λειτουργία στη Μητρόπολη Αθηνών.
Το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, ενώ συλλειτούργησαν οι συνοδικοί μητροπολίτες Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού Κύριλλος και Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης Αντώνιος. Τελετάρχης ήταν ο μητροπολίτης Ν. Ιωνίας και Φιλαδελφείας Γαβριήλ.
Το παρών έδωσαν μέλη της κυβέρνησης, βουλευτές, πρέσβεις Ορθόδοξων κρατών, εκπρόσωποι των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, με την τήρηση όλων των ενδεδειγμένων υγειονομικών μέτρων προστασίας κατά της διασποράς του κορονοϊού.
Τον πανηγυρικό της ημέρας, κατά την οποία η Εκκλησία τιμά την αναστήλωση των Ιερών Εικόνων, εκφώνησε ο συνοδικός μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημερινή Περικοπή της Καινής Διαθήκης -στη θεία κλήση του Κυρίου προς τον Ναθαναήλ- για να τονίσει ότι «η Εκκλησιαστική Παράδοση την τοποθέτησε στο τυπικό της Α' Κυριακής των Νηστειών, για να μας βοηθήσει στο ταξίδι της πίστης-εμπιστοσύνης μας στην ανακάλυψη του θεανδρικού προσώπου του Χριστού».
Μεταξύ άλλων, υπογράμμισε ότι ο εκάστοτε Ορθόδοξος Ναθαναήλ γνωρίζεται με τον Χριστό, στρέφεται προς τον εσωτερικό του κόσμο γεννάται ως πρόσωπο και ανοίγεται στον Θεό και στον συνάνθρωπο και με αφορμή τη σημερινή κατάσταση συμπλήρωσε ότι «η κατανόηση της περιόδου της πανδημικής νόσου COVID-19 που ζούμε επώδυνα δεν αίρει τη δυνατότητα του ανθρώπου να γίνει πρόσωπο και να βιώσει την υπόσταση. Αντίθετα, αποτελεί ευκαιρία ανάδειξης της προσωπικότητας του κάθε πιστού και του αυθεντικού τρόπου της εν Χριστώ ζωής».
Ολοκληρώνοντας τον λόγο του, ο μητροπολίτης Ιλίου τόνισε ότι «είναι η πανδημία μια αφορμή να απελευθερωθούμε από τον ατομοκεντρικό τρόπο ζωής, από τον ατομοκεντρικό τρόπο σκέψης. Το άτομο είναι κατηγορία κοινωνιολογική και βιολογική, που ανήκει ολότελα στη φύση. Είναι μέρος του φυσικού όλου, από το οποίο αποκόβεται με αντίθεση, με οροθεσία, με απομόνωση. Αν το άτομο μετασχηματισθεί σε πρόσωπο, τότε απαιτεί το πέρασμά του στην υπόσταση. Η υπόσταση είναι κατηγορία πνευματική. Δεν είναι μέρος, αλλά περιέχει μέσα της το όλο και τούτο εξηγεί την ικανότητά της να γίνεται ενυπόστατη. Είναι αφορμή η πανδημία να ελευθερωθούμε από τον στείρο και μονολιθικό λόγο, που δεν αντέχει τον διάλογο και να αποκτήσουμε την εμπειρία του Προσώπου, που διαλέγεται… Του Προσώπου στο οποίο αποκαλύπτει ο Θεός την Αλήθειά Του».
Προ της Απολύσεως της Θείας Λειτουργίας αναγνώσθηκε τμήμα του «Συνοδικού της Ορθοδοξίας» κατά την παράδοση και την τάξη της Εκκλησίας, σε ανάμνηση του γεγονότος της Αναστήλωσης των ιερών εικόνων.
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Η Ορθοδοξία μας και η πατρίδα μας να είναι πάνω από όλες μας τις σκέψεις»
«Η Ορθοδοξία μας και η πατρίδα μας να είναι πάνω από όλες μας τις σκέψεις και όλες μας τις φροντίδες», δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κατά την έξοδό του από τη Μητρόπολη Αθηνών, όπου εορτάσθηκε σήμερα η Κυριακή της Ορθοδοξίας. Επιπρόσθετα, ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε στο νόημα της ημέρας και τη σπουδαιότητά της στις δύσκολες μέρες που διανύουμε, με την επισήμανση ότι θα ήταν καλύτερα αν ήταν αλλιώς οι συνθήκες και εορτάζαμε όλοι μαζί με την παρουσία πιστών. Εξέφρασε, ωστόσο, την πεποίθηση ότι του χρόνου όλα θα είναι καλύτερα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - Φωτογραφίες: ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ
Περιορισμένη είναι προσέλευση των πιστών σε εκκλησίες του Πύργου, σήμερα Κυριακή της Ορθοδοξίας. Οι εικόνες που καταγράψαμε σήμερα σε μια μεγάλη ημέρα της θρησκείας μας δείχνουν την κατάσταση που επικρατεί.
Η διάδοση του κορωνοϊού στην Ηλεία, αρχίζει και επηρεάζει όλο και περισσότερο την κοινωνικη δραστηριότητα...
Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]
Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης
Copyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.