Σάββατο, 14 Αυγούστου 2021 13:28

ΙΝ Αγ. Σπυρίδωνος: Κυριακή 15 Αυγούστου «Το Πάσχα του Καλοκαιριού»

Γράφτηκε από την
Ad Slot
Κυριακή 15 Αυγούστου «Το Πάσχα του Καλοκαιριού» η αθάνατη κοίμηση της Θεοτόκου που μας διδάσκει ο Θάνατος δεν είναι το τέλος της ζωής αλλά η είσοδος στην Επουράνια Βασιλεία του Θεού - "Την Κυριακή τιμούμε της Παναγιά μας την Πνευματική μας Μητέρα όπως της αρμόζει με τον Εκκλησιασμό μας γεμίζοντας τους Ιερούς Ναούς και δεν λιποτακτούμε... Λόγω του κορωνοϊού"
Υπεραγία Θεοτόκε, δόξα των αγγέλων, μάνα του κόσμου, των θλιβομένων η χαρά, έλα στην καρδιά μας και παρηγόρησέ μας, στήριξε και καθοδήγησέ μας. Εσύ ξέρεις από τον πόνο, την μοναξιά, την αδικία, την προσφυγιά και την δίωξη από τους ανθρώπους. Όπως ξέρεις κι απὸ την χαρά, την ανάπαυση, την χάρη και τις ευλογίες του Μεγάλου Θεού μας».
Δεκαπενταύγουστος! Το Πάσχα του Καλοκαιριού. Η μεγάλη Θεομητορικὴ εορτή του Αυγούστου, η Κοίμηση της Θεοτόκου, συγκλονίζει κάθε πιστὴ ψυχή. Κατά αυτή την εορτή βλέπουμε την Παναγία δοξασμένη να ανέρχεται στους ουρανούς. Ήδη απὸ την πρώτη του μηνὸς στους Ιερούς Ναούς μας, ψάλλονται μέχρι και σήμερα τα βράδυ οι Ιερές Παρακλήσεις, εναλλάξ η Μικρὴ και η Μεγάλη. Οι πιστοί πρέπει να προετοιμάζονται, νηστεύουν, εξομολογούνται, κοινωνούν για να εορτάσουν έτσι αληθινὰ το μεγάλο αυτό πανηγύρι. Η Μητέρα της Ζωής η Παναγία και μητέρα όλων μας μεθίσταται προς την όντως Ζωή, τον Υιὸ και Θεό Της. Η παράδοση της Εκκλησίας αναφέρεται στην Μετάστασή Της.
Panagia3
Χάρη σε αυτὴν το άχραντο σώμα της Νέας Εύας, της γυναίκας που γέννησε τον φθορέα της φθοράς, δεν γεύεται της φθοράς την δύναμη. «Η πηγὴ της ζωής εν μνημείῳ τίθεται», όμως «κλίμαξ προς ουρανὸν ο τάφος γίνεται». Για τον λόγο αυτό η εορτή της σεβάσμιας Κοιμήσεώς της είναι γεγονός πανηγυρικό, χαρμόσυνο, ένδοξο και όχι λυπηρό... Η ένδοξη αυτή εορτή μας διδάσκει ότι, όπως για την Παναγία ο θάνατος δεν είναι το τέλος της ζωής και ο αφανισμός του σώματος, αλλά η είσοδος στην νέα ζωή που μας πρόσφερε ο Κύριος δια της Αναστάσεώς Του, έτσι και οι πιστοί δια του θανάτου εισέρχονται στην νέα προοπτική της αθανάτου ζωής και της επουρανίου βασιλείας μετά της Θεομήτορος και πάντων των Αγίων!
Η ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΙΕΡΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΗΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ.
Κατά την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου πολλοί θα προσέλθουν στους Ιερούς Ναούς μας και θα προσκυνήσουν και θα παρακαλέσουν την Παναγία μας. Ας δούμε όμως την περιγραφή και την ερμηνεία της Βυζαντινής εικόνας της Κοιμήσεώς της. Η Ιερή εικόνα της Κοιμήσεως της Θεοτόκου είναι πολυπρόσωπη. Δύο όμως πρόσωπα ξεχωρίζουν στην όλη παράσταση: Ο Χριστὸς και η Παναγία μας. Ο Χριστός μας με το ηγεμονικό Του παράστημα που κρατάει την ψυχὴ της Παναγίας Μητέρας Του, ως βρέφος φασκιωμένο και το λιπόσαρκο σκήνωμα της Παναγίας μας. Στην εικόνα δεσπόζει το νεκρικὸ κρεβάτι, στολισμένο με πλούσια ποδέα (βάση), όπου αναπαύεται η Παναγία με τα χέρια σταυρωμένα. Μπροστὰ στερεωμένο σε ένα απλὸ κηροπήγιο καίει ένα χοντρὸ κερί. Πίσω απὸ το νεκρικὸ κρεβάτι και στην μέση ακριβώς στέκει ο Χριστὸς με το σώμα σε περίεργη στροφὴ προς τα δεξιά, προς την κεφαλὴ της Μητέρας Του. Στα χέρια Του απλωμένα στην ίδια κατεύθυνση, κρατά την ψυχή της, η οποία έχει την μορφὴ φασκιωμένου μωρού με τα χέρια σταυρωμένα. Τον τριγυρίζει δόξα. Μέσα σε αυτὴν είναι ζωγραφισμένοι στην κορυφὴ ένα εξαπτέρυγο και σε μονοχρωμία τέσσερεις άγγελοι που πλαισιώνουν τον Χριστὸ με χειρονομίες και έκφραση λύπης στα πρόσωπά τους…
Πάνω ακριβώς απὸ τον Χριστὸ στην κορυφὴ του τόξου της εικόνας έχουν ανοίξει οι πύλες του ουρανού και φαίνονται δύο άγγελοι, πάλι σε μονοχρωμία, να σκύβουν με σκεπασμένα χέρια για να πάρουν με την σειρὰ τους την αγία ψυχή της. Στην κεφαλὴ και στα πόδια του νεκρικού κρεβατιού είναι μαζεμένοι οι απόστολοι (ο Θωμάς ως γνωστόν απουσίαζε κατά Θεία οικονομία στις Ινδίες) με εκφράσεις, στάσεις και χειρονομίες που δείχνουν βαθειὰ λύπη. Ο Πέτρος θυμιατίζει στην κεφαλὴ της Παναγίας, ο δε Απόστολος Παύλος και ο Θεολόγος Ιωάννης σκύβουν στα πόδια της και την ασπάζονται. Πιο πίσω είναι τρεις Ιεράρχες με ανοιχτὰ βιβλία και στα αριστερά, στο βάθος, θρηνούν τρεις γυναίκες. Την σύνθεση κλείνουν στο βάθος, πίσω απὸ τις ομάδες των μαθητών δυὸ συμβατικὰ αρχαιόπρεπα κτήρια. Ανάμεσα σε αυτά διαβάζεται η επιγραφὴ «Η ΚΟΙΜΗΣΙΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ».
PanagiaTinos1
Οι τέσσερεις (εικονίζονται οι τρεις) Ιεράρχες που παραβρέθηκαν στην Κοίμηση, ήταν: ο Ιάκωβος ο Αδελφόθεος, ο Ιερόθεος επίσκοπος Αθηνών, ο Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης και ο Τιμόθεος. Ο Ιερόθεος δεν εικονίζεται. Σε κάποιες εικόνες βλέπουμε στην δεξιά άκρη του σπιτιού τον Ιωάννη τον Δαμασκηνὸ που κρατάει χαρτί (πάπυρο) με τα εξής λόγια: «Ἀξίως ὡς ἔμψυχόν σε οὐρανὸν ὑπεδέξαντο οὐράνια Πάναγνε θεία σκηνώματα καὶ παρέστηκας…» Και στα αριστερὰ τον Άγιο Κοσμά τον ποιητὴ κρατώντας άλλο χαρτὶ που λέει: «Γυναίκα σε θνητήν, ἄλλ᾿ ὑπερφυῶς καὶ μητέρα Θεοῦ εἰδότες, πανάμωμε…». Σε όλα τα πρόσωπα διακρίνεται η θλίψη, ανάμικτη όμως με την γλυκιὰ ελπίδα.
Είναι η «χαρμολύπη», το «χαροποιὸν πένθος», γνώρισμα των πιστών που ζουν με την προσμονὴ της Ανάστασης. Τούτο το βλέπουμε και στα τροπάρια της εορτής, που άλλοτε τονίζουν τον τρόμο και το δέος των Αποστόλων, τους οποίους παρουσιάζουν να δακρύζουν και άλλοτε τονίζουν την χαρά τους, την οποία την εκδηλώνουν με ψαλμοὺς και ύμνους. Σε μερικὲς επίσης εικόνες εικονίζονται στον ουρανὸ σύννεφα, που μετέφεραν τους Αποστόλους στην Ιερουσαλήμ. Τέλος σε πολλὲς εικόνες της Κοίμησης ζωγραφίζεται και το επεισόδιο του αγγέλου να κόβει με το ξίφος του, τα χέρια του Ιεφονία, (εκείνου του Εβραίου που αποπειράθηκε να ρίξει στο έδαφος το Ιερό Λείψανο της Θεοτόκου, τα οποία βέβαια συγκολλήθηκαν και πάλι με θαυματουργική επέμβαση της Θεοτόκου).
Την Παναγία Μητέρα μας η οποία είναι το πέρασμα προς τον ουρανό ας ετοιμασθούμε και φέτος αγαπητοί μας Χριστιανοί, να τιμήσουμε σπεύδοντας αθρόα στους Ιερούς Ναούς μας μη φοβούμενοι τον κορωνοϊό προκειμένου να δοξολογήσουμε στην πάσνσεπτη Κοίμησή της μαζί με όλους τους Αγίους, τις Ουράνιες δυνάμεις, τους Αγίους Αποστόλους και κάθε πιστὴ ψυχὴ δεόμενοι εκτενώς μαζί με τον μελωδὸ Θεοφάνη: «…μη επιλάθου (μη ξεχάσεις), Δέσποινα, των πιστώς εορταζόντων, την παναγίαν σου Κοίμησιν». Η Υπεραγία Θεοτόκος ας μας έχει κάτω από την μητρική της προστασία και σκέπη αυτές τις δύσκολες ώρες και ημέρες. Και εμείς ας προσφεύγουμε πάντα στην Παναγία μας με πίστη και εμπιστοσύνη. Να την παρακαλούμε από τα βάθη της ψυχής μας να είναι για εμάς και για την πατρίδα μας τείχος ισχυρό και απρόσβλητο τόσο από τους ορατούς όσο και από τους αοράτους εχθρούς που μας επιτίθενται και μας πολιορκούν.
ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΟΡΘΡΟΥ ΚΑΙ Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΕΤ' ΑΡΤΟΚΛΑΣΙΩΝ ΘΑ ΤΕΛΕΣΘΕΙ ΑΠΟ ΩΡΑ 7:00 ΕΩΣ 10:30 Π.Μ. ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΘΑ ΨΑΛΛΟΥΝ ΤΑ ΕΓΚΩΜΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΠΡΟ ΤΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ ΤΗΣ!
ΕΚ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ
(Δελτίο Τύπου)
Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 14 Αυγούστου 2021 13:15

Σχετικά Άρθρα

  • Ηλεία: Με καύσωνα ο Δεκαπενταύγουστος - Που έφτασε ο υδράργυρος
    Ηλεία: Με καύσωνα ο Δεκαπενταύγουστος - Που έφτασε ο υδράργυρος

    Οριακά ξεπέρασε τους 40oC ο υδράργυρος στην Ηλεία ενώ πολλές περιοχές ξεπέρασαν τους 39oC το Δεκαπενταύγουστο.

    Δείτε τις θερμοκρασίες που κατέγραψαν οι μετεωρολογικοί σταθμοί του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών στην Ηλεία:

    • Ωλένη: 40,1oC
    • Φράγμα Πηνειού: 39,6oC
    • Πηνεία: 39,3oC
    • Αμαλιάδα: 39,4oC
    • Βαρθολομιό: 38,5oC
    • Πύργος: 38,1oC
    • Ανδρίτσαινα: 35,9oC
    • Ζαχάρω: 33,8oC
  • Αμαλιάδα: Με κατάνυξη ο εορτασμός της Παναγίας στη Φραγκαβίλα
    Αμαλιάδα: Με κατάνυξη ο εορτασμός της Παναγίας στη Φραγκαβίλα

    Με τη μεγάλη συμμετοχή των πιστών εορτάστηκε η Κοίμηση της Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Φραγκαβίλας στην Αμαλιάδα.

    Από νωρίς το πρωί έως πολύ αργότερα οι πιστοί προσκήνυσαν την ιερή εικόνα της Παναγίας, άναψαν ένα κερί ή μια λαμπάδα, προσευχήθηκαν και κοινώνησαν.

    Οι περισσότεροι κάτοικοι από την Αμαλιάδα επέλεξαν την Φραγκαβίλα για το Δεκαπενταύγουστο, ενώ δεν ήταν λίγοι αυτοί που θέλησαν να μεταβούν σε άλλές ιστορικές μονές και ναούς στην περιοχή.

    Παρών ανάμεσά τους και ο δήμαρχος Ήλιδας Χρήστος Χριστοδουλόπουλος.

    Fragkavila 2

    Fragkavila 3

    Fragkavila 4

    Fragkavila 5

    Fragkavila 6

    Fragkavila 7

    Fragkavila 8

  • Τους 42 βαθμούς άγγιξε το θερμόμετρο τον Δεκαπενταύγουστο - Οι οκτώ «καυτές» πόλεις
    Τους 42 βαθμούς άγγιξε το θερμόμετρο τον Δεκαπενταύγουστο - Οι οκτώ «καυτές» πόλεις

    Πολύ υψηλές θερμοκρασίες καταγράφηκαν από το δίκτυο αυτόματων μετεωρολογικών σταθμών του meteo.gr/Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών την Πέμπτη 15/08 .

    Όπως στον χάρτη που ακολουθεί, η μέγιστη θερμοκρασία φαίνεται να καταγράφεται στα Βραχναίικα Αχαΐας με 42.1 °C .

    Επιπλέον, η μέση μέγιστη θερμοκρασία στη χώρα ήταν ίση με 35,2 °C , ενώ 174 από τους 488 ενεργούς σταθμούς (την παρούσα χρονική στιγμή) κατέγραψαν θερμοκρασίες άνω των 37 °C , από τους οποίους οι 30 κατέγραψαν θερμοκρασία άνω των 40 °C. . .

    Δείτε τον χάρτη με τις υψηλότερες θερμοκρασίες τον Δεκαπενταύγουστο:

    MaxT_Aug15.jpg

    Πηγή: cnn.gr

  • Σκαφιδιά: Με λαμπρότητα ο εορτασμός της Παναγίας στο ιστορικό μοναστήρι (photos & video)
    Σκαφιδιά: Με λαμπρότητα ο εορτασμός της Παναγίας στο ιστορικό μοναστήρι (photos & video)

    Από τη μεγαλύτερη προσέλευση πιστών τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίστηκε ο φετινός εορτασμός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Σκαφιδιάς στο δήμο Πύργου. Μεγάλες ουρές σχηματίστηκαν τόσο κατά την είσοδο των πιστών στη μονή, όσο και για να προσκυνήσουν την Ιερή εικόνα της Παναγίας.

    Στην Επίσημη Δοξολογία χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Ηλείας και Ωλένης κ.κ. Αθανάσιος Β’, ενώ παρέστησαν ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Ανδρέας Νικολακόπουλος, ο βουλευτής Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Διονύσης Καλαματιανός, οι αντιπεριφερειάρχες Βασίλης Γιαννόπουλος, Παναγιώτης Μπράμος, Θεοδωρής Βασιλόπουλος, ο δήμαρχος Πύργου Στάθης Καννής, οι αντιδήμαρχοι Πύργου, Δημήτρης Τζουανόπουλος και Γιώργος Κάρδαρης ο πρώην δήμαρχος Τάκης Αντωνακόπουλος, ο δασάρχης Πύργου Δρ. Παναγιώτης Λάττας, ο Αστυνομικός Διευθυντής Ηλείας Ταξίαρχος Γιώργος Σωτηρόπουλος, ο πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ηλείας Γρηγόρης Κατσώλης, κ.α.

    Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας έγινε η λιτάνευση της Ιερής Εικόνας στον εξωτερικό χώρο της Μονής.

    Δείτε video και φωτογραφίες:

    Skafidia 2

    Skafidia 3

    Skafidia 4

    Skafidia 5

    Skafidia 7

    Skafidia 8

    Skafidia 9

    Skafidia 6

    Skafidia 10

    Skafidia 11

    Skafidia 12

    Skafidia 13

    Skafidia 14

    Skafidia 15

    Skafidia 16

  • Δεκαπενταύγουστος: Πώς αμείβονται οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα που εργάζονται σήμερα
    Δεκαπενταύγουστος: Πώς αμείβονται οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα που εργάζονται σήμερα

    Προσαύξηση 75% στο ημερομίσθιό τους δικαιούνται οι μισθωτοί στον ιδιωτικό τομέα που εργάζονται σήμερα, την αργία του Δεκαπενταύγουστου, όπως εξηγεί η ΓΣΕΕ μέσω του Κέντρου Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της Συνομοσπονδίας.

    Η 15η Αυγούστου, η οποία εφέτος (2024) συμπίπτει με ημέρα Πέμπτη, έχει καθοριστεί από τον νόμο ως υποχρεωτική αργία (αρθ. 193 ΠΔ 80/2022, αρθ. 60 ν. 4808/2021). Στις ημέρες υποχρεωτικής αργίας απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών και η λειτουργία των επιχειρήσεων, εκτός από εκείνες που νόμιμα λειτουργούν τις Κυριακές και κατά τις υποχρεωτικές αργίες.

    Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, ως προς την αμοιβή της Πέμπτης 15 Αυγούστου 2024 ισχύουν τα εξής:

    Για τις επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν

    Στις επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν καταβάλλεται, χωρίς κάποια προσαύξηση, το σύνηθες ημερομίσθιο σε όσους αμείβονται με ημερομίσθιο, ενώ σε όσους αμείβονται με μισθό καταβάλλεται ο μηνιαίος μισθός τους.

    Για τις επιχειρήσεις που νόμιμα λειτουργούν

    Οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν δικαιούνται

    • αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το σύνηθες καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75%, που θα υπολογιστεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν,
    • στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό:
    1. αν πρόκειται για επιχειρήσεις που αργούν κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας και εκτάκτως θα λειτουργήσουν την 15η Αυγούστου, οφείλεται το 1/25 του συνήθως καταβαλλομένου μισθού τους και επιπλέον προσαύξηση 75% επί του νόμιμου ημερομισθίου για όσες ώρες απασχοληθούν,
    2. αν πρόκειται για επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές και τις λοιπές από τον νόμο αργίες, οφείλεται μόνον προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου ημερομισθίου τους για όσες ώρες απασχοληθούν.

    Επιπλέον, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:

    • Δεν είναι νόμιμος ο συμψηφισμός ημέρας οφειλόμενης ανάπαυσης (ρεπό) με ημέρα υποχρεωτικής αργίας.
    • Το ημερομίσθιο της 15ης Αυγούστου το δικαιούνται και οι μισθωτοί που βρίσκονται σε άδεια, χωρίς να προσμετρηθεί όμως η μέρα αυτή στις εργάσιμες μέρες της άδειάς τους.
    • Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (π.χ. από Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ), κανονισμό εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας ή Κυριακής, αυτοί υπερισχύουν.

    Πηγή: cnn.gr

  • Δεκαπενταύγουστος: Ποια σούπερ μάρκετ είναι ανοικτά σήμερα – Πώς θα λειτουργήσουν την Παρασκευή
    Δεκαπενταύγουστος: Ποια σούπερ μάρκετ είναι ανοικτά σήμερα – Πώς θα λειτουργήσουν την Παρασκευή

    Σε κάθε επίσημη αργία, όπως σήμερα Πέμπτη 15 Αυγούστου, υπάρχουν εξαιρέσεις

    Η 15η Αυγούστου, η οποία φέτος (2024) συμπίπτει με ημέρα Πέμπτη, έχει καθοριστεί από το νόμο ως υποχρεωτική αργία (αρθ. 193 ΠΔ 80/2022, αρθ. 60 ν. 4808/2021).

    Στις ημέρες υποχρεωτικής αργίας απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών και η λειτουργία των επιχειρήσεων, εκτός από εκείνες που νόμιμα λειτουργούν τις Κυριακές και κατά τις υποχρεωτικές αργίες.

    Ως εκ τούτου, τα εμπορικά καταστήματα αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ παραμένουν κλειστές. Ωστόσο, όπως και σε κάθε επίσημη αργία υπάρχουν εξαιρέσεις. Έτσι σήμερα, ανοικτά θα παραμείνουν τα εξής σούπερ μάρκετ:

    – Shop&Go του ΑΒ Βασιλόπουλου

    – Επιλεγμένα καταστήματα LIDL

    – OK Market

    – Και όλα τα μίνι μάρκετ που ανοίγουν σε Κυριακές και λοιπές αργίες

    Γενικά Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Market in, My Market, Γαλαξίας, Κρητικός θα είναι κλειστά.

    Πώς θα λειτουργήσουν στις 16 Αυγούστου

    Αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που θα εκμεταλλευτούν και την Παρασκευή και δεν θα επιστρέψουν στην εργασία τους πριν από τη Δευτέρα, η Παρασκευή 16 Αυγούστου είναι μια κανονική εργάσιμη ημέρα, ως εκ τούτου, σούπερ μάρκετ, εμπορικά κέντρα και καταστήματα λιανικής λειτουργούν κανονικά.

    Αναλυτικά το ωράριό τους:

    ΑΒ Βασιλόπουλος: 08:00 – 21:00
    Σκλαβενίτης: 08:00 – 21:00
    Μασούτης: 08:00 – 21:00
    Κρητικός: 08:00 – 21:00
    My Market: 08:00 – 21:00
    Γαλαξίας: 08:00 – 21:00
    LIDL: 07:45-21:00
    Τα εμπορικά λειτουργούν 09:00 – 21:00.

    Πώς θα πληρωθούν όσοι εργαστούν

    Ως προς την αμοιβή της Πέμπτης 15 Αυγούστου 2024 ισχύουν τα εξής:

    Για τις επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν

    Στις επιχειρήσεις που δεν λειτουργούν καταβάλλεται χωρίς κάποια προσαύξηση το σύνηθες ημερομίσθιο σε όσους αμείβονται με ημερομίσθιο, ενώ σε όσους αμείβονται με μισθό καταβάλλεται ο μηνιαίος μισθός τους.

    Για τις επιχειρήσεις που νόμιμα λειτουργούν

    Οι εργαζόμενοι που θα απασχοληθούν δικαιούνται:

    1) αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το σύνηθες καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν

    2) στην περίπτωση που οι εργαζόμενοι αμείβονται με μηνιαίο μισθό:

    α) αν πρόκειται για επιχειρήσεις που αργούν κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας και εκτάκτως θα λειτουργήσουν την 15η Αυγούστου, οφείλεται το 1/25 του συνήθως καταβαλλομένου μισθού τους και επιπλέον προσαύξηση 75% επί του νόμιμου ημερομισθίου για όσες ώρες απασχοληθούν

    β) αν πρόκειται για επιχειρήσεις που λειτουργούν νόμιμα κατά τις Κυριακές και τις λοιπές από το νόμο αργίες, οφείλεται μόνον προσαύξηση 75%, που υπολογίζεται στο 1/25 του νομίμου ημερομισθίου τους για όσες ώρες απασχοληθούν.

    Επιπλέον οι εργαζόμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:

    Δεν είναι νόμιμος ο συμψηφισμός ημέρας οφειλόμενης ανάπαυσης (ρεπό), με ημέρα υποχρεωτικής αργίας.

    Το ημερομίσθιο της 15ης Αυγούστου το δικαιούνται και οι μισθωτοί που βρίσκονται σε άδεια, χωρίς να προσμετρηθεί όμως η μέρα αυτή στις εργάσιμες μέρες της άδειάς τους.

    Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (πχ από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας ή Κυριακής, αυτοί υπερισχύουν.

    Πηγή: in.gr

  • ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ: Η Παναγία στη λογοτεχνία, τη ζωγραφική και τη συνείδηση του ελληνισμού
    ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ: Η Παναγία στη λογοτεχνία, τη ζωγραφική και τη συνείδηση του ελληνισμού

    Με τη φράση «φορείς τον ήλιο φόρεμα, σκαμνί σου το φεγγάρι, για να ακουμπάς τα πόδια σου και γύρω στα μαλλιά σου στεφάνι δωδεκάστερο», ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, ο Κωστής Παλαμάς, απευθύνεται στην Παναγία, στο έργο του «η φλογέρα του βασιλιά». Ο ζωγράφος Νικόλαος Λύτρας φαντάζεται και απεικονίζει τη Θεοτόκο ένθρονη ενώ ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα, δηλώνει ότι θαυμάζει την «Πλατυτέρα». Το έργο αυτό ζωγραφίζει το 1890 ο Πολυχρόνης Λεμπέσης και σήμερα βρίσκεται στον Άγιο Γεώργιο Καρύτση, στην Αθήνα. Ως «Πάσχα του καλοκαιριού» περιγράφει, άλλωστε, τη γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου, ο λογοτέχνης και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου.

    «Δίπλα στην ορθόδοξη υμνολογία και αγιογραφία αναπτύσσεται μια συναρπαστική ποίηση, μια γοητευτική πεζογραφία και μια μεγαλειώδης ζωγραφική που με άπειρες παραλλαγές υμνολογεί και δοξάζει την Παναγία» επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Μιχαήλ Τρίτος.

    Οι αναφορές στην πεζογραφία

    Παρουσιάζοντας σχετικές αναφορές από την πεζογραφία, συμπληρώνει το απόσπασμα του Κωστή Παλαμά με τους στίχους: «και δέρνουν τα πλευρά σου φτερούγια σαν του σταυραετού, με εκείνα για να τρέχεις από του παράδεισου το φως στης κόλασης τη νύχτα». Από την πλευρά του ο Φώτης Κόντογλου σε ένα εμπνευσμένο κείμενό του για την Κοίμηση της Θεοτόκου γράφει: «σήμερα το αγέρι φυσά γλυκύτερα στα κουρασμένα πρόσωπά μας, τα δέντρα σαν να γενήκανε πιο χλωρά, το αυγουστιάτικο κύμα σαν να αρμενίζει δροσερό μέσα στο πέλαγο, και αφρίζει φουσκωμένο από χαρά μεγάλη, το κάθε τι πανηγυρίζει και αγάλλεται. Ω! Τι θάνατος λοιπόν είναι αυτός, του γέμισε την οικουμένη και τις καρδιές μας με τη χαρά της Αθανασίας».

    Ένας από τους σύγχρονους λογοτέχνες, ο Νίκος Πεντζίκης λέει με νόημα: «γονατίζω στα πόδια, στα πόδια της παντοτεινής του μητέρας, κόρης, Παρθένου. Δέξου τις παρακλήσεις αναξίων σου ικετών, κορυφή δυσανάβατη στους λογισμούς, βάθος δυσθεώρητο στα άτια, καθέδρα βασιλική που βαστάζεις τον βαστάζοντα πάντα. Άστρο που φανερώνει τον ήλιο. Αγρέ που βλασταίνει την ευφορία της συμπόνιας. Τραπέζι στρωμένο με χορταστική αφθονία. Λιβάδι που ξανανθίζει τη δύναμη, αυτή του πασχαλιάτικου αμνού. Λιμάνι όσων κινδυνεύουν, πρεσβεία, μεσιτεία, εξίλασμα του κόσμου, λύτρωση ουρανός όλων των ημερών».

    Ο πεζογράφος Σπύρος Μελάς σε ένα πανέμορφο κείμενό του το 1949 γράφει, μεταξύ άλλων, «η λατρεία μας σε σένα είναι υφασμένη με αυτή την εθνική μας ύπαρξη. Μας παραστέκεις, μας σκέπεις, μας κραταιώνεις, γιατί πιστεύουμε σωστά. Πιστεύουμε πως δέχτηκες στα αγνά σου σπλάχνα τον Θείο Λόγο για να δώσεις το γήινο σχήμα στο λυτρωτή του κόσμου. Μαρτύρησες και πόνεσες μαζί του για τη σωτηρία μας. Και έζησες στερημένη τη γλυκιά μορφή του κάτω από τη στοργική φροντίδα του Ιωάννη, ως την ημέρα που έγειρες και εκοιμήθηκες τον μακάριο ύπνο της συντελεσμένης αποστολής, για να ανέβεις με τα φτερά των αγγέλων στην αιώνια δόξα του μονογενή σου».

    Έναν από τους πιο εκφραστικούς ύμνους στη Θεοτόκο έγραψε, τέλος ο Άγιος της λογοτεχνίας μας, όπως αποκαλεί ο Μιχαήλ Τρίτος, τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. «Πηγή μου ζωηφόρος που δροσίζει με το βαθύ ποτάμι με τον νόμο σου τόσες ψυχές, δρόσισε και εμένα, την ψυχή μου. Είσαι εσύ η πόλις του Θεού και ακόμη το αγιασμένο σκήνωμα που ευφραίνονται τα ρεύματα κυλώντος ποταμού. Είθε στην καρδιά μου που έχει στραγγιστεί να δώσει ζωή και δύναμη η χάρη σου».

    Οι εικόνες της Παναγίας στην νεοελληνική ζωγραφική

    Μιλώντας για την παρουσία της Παναγίας στην νεοελληνική ζωγραφική ο καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει εντυπωσιακή την Παναγία Μυρτιδιώτισσα του Κωνσταντίνου Παρθένη στο Ναό του Αγίου Αλεξάνδρου Παλαιού Φαλήρου, ένα έργο του 1919. Σημειώνει ότι ανάμεσα στις τοιχογραφίες του μητροπολιτικού ναού Άμφισσας που αγιογράφησε ο Σπύρος Παπαλουκάς το 1927 δεσπόζουν οι αγιογραφίες της Πλατυτέρας και της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

    Εξάλλου, όπως λέει, ο Φώτης Κόντογλου που ταυτίζεται με την παράδοση ζωγράφισε περίπου 10 Πλατυτέρες Παναγίες, εκείνες δηλαδή που η μορφή τους απεικονίζεται στις κόγχες των ιερών ναών, αρχίζοντας το 1935 στο παρεκκλήσι Ζαΐμη στο Ρίο Πατρών. Επίσης ζωγράφισε σκηνές από την ζωή της Παναγίας και την Κοίμηση. Πλήθος είναι και οι φορητές εικόνες που ζωγράφισε ο Αστεριάδης Αγήνωρ, ο Σπύρος Βασιλείου, ο Γεώργιος Γουναρόπουλος, ο Νίκος Εγγονόπουλος και άλλοι φημισμένοι ζωγράφοι. Την Πλατυτέρα, άλλωστε, ανέλαβε να ζωγραφίσει ο Γιάννης Καρούσος στον Άγιο Ανδρέα Πατρών και τον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών.

    Η Παναγία στη συνείδηση του ελληνισμού

    «Ο ελληνικός λαός είδε πάντοτε με σεβασμό τη γαλήνια και πονεμένη μορφή της Παναγίας και το υπερύμνητο πρόσωπό της βρίσκεται βαθύτατα ριζωμένο στην εθνική και πνευματική του παράδοση. Η τιμή των Ελλήνων προς τη Θεοτόκο είναι πάντα συνυφασμένη με την εθνική τους ύπαρξη. Η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η Παναγία του Γένους που έγινε ύμνος, δύναμη και ελπίδα, ιστορία και αγώνας στις κρίσιμες ώρες του Ελληνισμού» υπογραμμίζει, ο κ. Τρίτος και δεν παραλείπει να αναφέρει ότι στις 100 εκκλησιές που υπάρχουν στην Ελλάδα οι 80 φέρουν το όνομά της.

    Ο ίδιος τονίζει ότι στη συνείδηση του ελληνισμού η Παναγία είναι η μάνα της ρωμιοσύνης, η κυρά των αγγέλων, η Παναγία του έθνους και προσθέτει ότι η πιο τρανή απόδειξη του γεγονότος αυτού είναι η αυθόρμητη επίκλησή της στην ώρα του κινδύνου. Στα προσωνύμια που της αποδίδονται συμπεριλαμβάνει τη Μεγαλόχαρη, την Παντάνασσα, την Παρηγορήτρια, τη Λαοδηγήτρια, τη Σώτειρα, τη Θεία Σκέπη, το Αμάραντο Άνθος, τη Γλυκοφιλλούσα, την Ελεούσα, τη Γογργοεπήκοο, τη Δακρυροούσα, τη Ζωοδότρα, την Κοσμοσώτειρα, τη Χρυσοπηγή, τη Γιάτρισσα, την Ψυχοσώτρα, την Κεχαριτωμένη. Τονίζει, τέλος, με νόημα ότι η λίστα αυτή δεν τελειώνει ποτέ...

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Δεκαπενταύγουστος στην Ηλεία: Τα σημαντικότερα μνημεία της Παναγίας στο νομό
    Δεκαπενταύγουστος στην Ηλεία: Τα σημαντικότερα μνημεία της Παναγίας στο νομό

    Ο Αύγουστος είναι ο μήνας της Παναγίας, της Μάνας που αγκαλιάζει όλο τον κόσμο. Και μεσιτεύει στον υιό της για την σωτηρία της ανθρωπότητας. Η γιορτή της Παναγίας, θεωρείται από τις κορυφαίες της Χριστιανοσύνης, ενώ η προετοιμασία των πιστών που αρχίζει από την 1η Αυγούστου με τη νηστεία, διαρκεί 15 ολόκληρες ημέρες, μέχρι τον ευλογημένο Δεκαπενταύγουστο. Σε ολόκληρη την Ελλάδα όπως και στις χώρες της διασποράς, όπου διαμένουν οι απόδημοι Έλληνες, τιμάται με το δυνατόν καλύτερο τρόπο η μνήμη της Θεομήτορος και η μετάσταση της από την γη στον ουρανό.

    Κατά τον συναξαριστή, τη μετάσταση της Παναγίας ανήγγειλε στην ίδια ο Άγγελος τρεις μέρες πριν την πραγμάτωση της. Εκείνη με χαρά δέχτηκε το άγγελμα αφού θα συναντούσε τον πολυαγαπημένο και μονάκριβο γιο της στην Άνω Ιερουσαλήμ, στη θριαμβεύουσα Εκκλησία του. «Κάλεσε στο σπίτι της συγγενείς και γείτονες, τους ανακοίνωσε το μεγάλο ταξίδι «σαρόι την οικίαν, ετοιμάζει την κλίνη και πάντα το προς ταφήν επιτήδεια». Οι γυναίκες καθώς άκουσαν για την αναχώρηση από την παρούσα ζωή της Θεομήτορος, «μετ’ οιμωγής ωλοφύροντο». Η Παναγία της διαβεβαίωσε πως όχι μόνον αυτές αλλά όλον τον κόσμο δεν θα παύσει να φροντίζει και μετά την μετάσταση. Θα γίνει η μεσίτρια στον Υιό της για τη σωτηρία του κόσμου…

    Ο Ελληνισμός, θυμάται και τιμά όχι μόνο την Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου αλλά και μια σειρά γεγονότων που συνέβησαν το μήνα αυτό όπως ο άνανδρος τορπιλισμός της «Έλλης». Η Παναγία είναι η Μάνα η δική μας και τους έθνους μας.

    Περισσότερα προσωνύμια α’ όσα τα θεωνύμια

    Ο λαός μας χάρισε στην Κεχαριτωμένη περισσότερα προσωνύμια απ όσα τα θεωνύμια και την τίμησε με ακόμη περισσότερες εκκλησιές, που τέτοιες μέρες πανηγυρίζουν. Τόσα ονόματα και τόσες πανηγύρεις όσα κι οι τόποι μας , τόσα προσωνύμια όσες κι οι παρακλήσεις στην Κυρία των Ουρανών :

    Οδηγήτρια, Μεσίτρια, Γοργοεπήκοος, Κοσμοσώτειρα, ΄Αξιον Εστί, Πρωτόθρονη, Παντάνασσα αλλά και Παντοβασίλισσα στο δικό της Περιβόλι, Ελεούσα, Δεόμενη, ΄Αμωμος, Πανάμωμος, Ζωοδόχος Πηγή, ΄Αχραντος, Ρόδον Αμάραντον, Υπέρμαχος, όρος Αλατόμητον και μαζί, Μάνα, Βρεφοκρατούσα, Γαλακτοτροφούσα, Δεόμενη, Πλατυτέρα των Ουρανών για να χωρέσει τον Αχώρητο, μα και Παναγία του Πάθους για να θρηνήσει τον Μονάκριβό Της, κι ύστερα πανταχού παρούσα διά της αγάπης Της, Βλαχερνίτισσα, της Τήνου, Εκατονταπυλιανή, Πορταΐτισσα, Λιμνιά, Σπηλιώτισσα, Σουμελά, Παναγούλα, Κεχριά, του Κάστρου, Πάνταννος, Χοζοβιότισσα, του Κήπου ή Κηπουρός, Αλιχνιώτισσα, Κορυφινή, Μπαλουκλιώτισσα, Κύκκου.

    Οι Παναγίες της Ηλείας

    Ανήμερα τη γιορτή της Παναγίας με κάθε μεγαλοπρέπεια όπως άλλωστε αρμόζει γιορτάζουν δεκάδες Ιερές Μονές και Προσκυνήματα αφιερωμένα στο όνομα της Παναγιάς και οι χιλιάδες Ηλείου θα προσκυνήσουν σε κάποιο από αυτά τη Χάρη της


    Οι Ιεροί Ναοί και οι Μονές αφιερωμένοι στην Παναγία στο Νομό μας είναι:

    Μονή της Παναγιάς της Εισοδιώτισσας

    Αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η Μονή της Εισοδιώτισσας στον Άγιο Ιωάννη του δήμου Πύργου. Η εκκλησία της Μονής είναι μία μικρή σπηλιά στο βράχο, κατασκευασμένη τον 15ο αιώνα. Μέχρι το 1974 ήταν μετόχι της Μονής Σκαφιδιάς. Μετά το 1974 ιδρύθηκε η Σχολή Αγιογραφίας και Βυζαντινής μουσικής που στεγάζεται στο κτίριο μπροστά από την εκκλησία και η Μονή έγινε ανεξάρτητη.

    Παναγιά η Σκαφιδιώτισσα

    Το μοναστήρι της Ιεράς Μονής της Παναγίας στη Σκαφιδιά, η κατασκευή του οποίου χρονολογείται από τον 10ο αιώνα. H γυναικεία Mονή Σκαφιδιάς βρίσκεται κοντά στο ομώνυμο χωριό σε ειδυλλιακή θέση όχι μακριά από τήν παραλία. To φρούριο βρίσκεται στο κέντρο της Δ. πλευράς της Mονής. Aποτελείται από τετράπλευρο διώροφο κτήριο, στου οποίου τις 4 γωνίες υψώνεται από ένας προμαχώνας. Aυτός είναι κυλινδρικός αλλά στηρίζεται σε βάση σχήματος κόλουρης πυραμίδας. Στο NA προμαχώνα υπήρχε παλιότερα πυργίσκος. Aρχικά το κτήριο είχε ελάχιστα ανοίγματα, εσωτερική σκάλα και κρεμαστή γέφυρα. Eδώ κατέφευγαν οι μοναχοί σε δύσκολες στιγμές και υπερασπίζονταν τη Mονή τους. Kοντά της βρίσκεται το Ποντικόκαστρο, η αρχαία Φειά και πιο μακριά το μεσαιωνικό Kατάκολο. Oνομάζεται Σκαφιδιά ή Σκαφιδιώτισσα και γιορτάζει τον Δεκαπενταύγουστο, αλλά ήταν τρισυπόστατη: συνεόρταζε του Aγ. Xαραλάμπους και των Tαξιαρχών.

    Ιερά Μονή της Παναγίας στη Φραγκαβίλλα

    Σημαντικής ιστορικής αξίας είναι και η Ιερά Μονή της Παναγίας στη Φραγκαβίλα στο Δήμο Αμαλιάδας. Φραγκαβίλλα 
 Ένα από τα διασημότερα μνημεία της χριστιανικής αρχιτεκτονικής στην Ηλεία, ο ναός της Φραγκαβίλλας, ενάμισι χιλιόμετρο περίπου από το κέντρο της Αμαλιάδας και νοτιοανατολικά της, χτισμένη πάνω σε ωραίο κι αρκετά μεγάλο πλάτωμα, διαφοροποιημένο από το χρόνο, γεμάτο πράσινο, που προσδίδει ακόμη περισσότερη ομορφιά. Ένας γήλοφος με πανοραμική άποψη του Ηλειακού κάμπου. 
Η Φραγκαβίλλα αποτελούσε οικισμό (Φράνκα Βίλλα), με βάση την πρώτη απογραφή που έκανε η Οθωμανική διοίκηση το 1460 μ.Χ. 
 Ο οικισμός της Φραγκαβίλλας εμφανίστηκε τον 7ο αι. μ.Χ. ως ένα σύνολο διάσπαρτων αγροικιών, χτισμένες κι από Εζερίτες ποιμένες που εκδιώχθηκαν από τον Λέοντα τον Σκληρό μετά το 811μ.Χ. 
 Τον 7ο ή 8ο αι. μ.Χ., σε μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης της εκκλησίας της Πελοποννήσου, χτίζεται ο ναός της Παναγίας Πλατυτέρας. 
 Η επικρατέστερη εκδοχή για την ονομασία της Φραγκαβίλλας είναι αυτή που αναφέρεται από κάποιο Φράγκο ευγενή, ο οποίος είχε χτίσει στην περιοχή κάποια έπαυλη, εξοχική κατοικία ή Βίλλα, όπως ονομαζόταν από τους Ρωμαίους. 
Ο ναός της Φραγκαβίλλας είναι βυζαντινού ρυθμού, όπως φαίνεται από τις πέτρες των τοίχων, που συμπληρώνεται από κεραμόπλακες, της εσωτερικής του διαίρεσης, ώστε να σχηματίζεται Σταυρός του τρούλου και, γενικά, της όλης τεχνοτροπίας του.

    Ιερά Μονή Κρεμαστής

    Η Ιερά Μονή της Παναγίας της Κρεμαστής βρίσκεται 18 χλμ. μακριά από την πόλη του Πύργου. Εκεί μπορεί να φτάσει κανείς ακολουθώντας είτε την πανέμορφη διαδρομή από το χωριό Λάνθι, είτε αυτή από το Λαμπέτι. 
Κτισμένη πάνω σε βράχο από τον 12ο αιώνα είναι η Ιερά Μονή της Κρεμαστής, η οποία μάλιστα γιορτάζει δυο φορές το χρόνο. Στέκεται επιβλητική και εντυπωσιάζει με τον όγκο της σαν να είναι κρεμασμένη στο βράχο. Πριν από 800 χρόνια κάτοικοι της περιοχής έβλεπαν τα βράδια σε μια τρύπα του βράχου ένα φως. Κρέμασαν με σχοινί κάποιον, ο οποίος βρήκε την εικόνα της Παναγίας αιωρούμενη.

    Η Παναγία της Καθολικής στη Γαστούνη

    Το πιο σημαντικό βυζαντινό μνημείο του νομού μας χτισμένο το 920 προς τιμή της Παναγίας, είναι η Ιερά Μονή Καθολικής στη Γαστούνη. Η βυζαντινή εικόνα της Θεομήτορος να κρατά το Θείο Βρέφος είναι σπάνια με ανεκτίμητη αξία. Ανήκει στον τύπο του δικιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού και χρονολογείται στον 12ο αιώνα. Έχει ημιεξαγωνική αψίδα, τρούλλο με οκτάπλευρο τύμπάνο και νάρθηκα στα δυτικά.
 Οι τοίχοι, κτισμένοι με πλινθοπερίκλειστο σύστημα και χρήση διπλών πλίνθων στούς αρμούς, ζωογονούνται με λιτό κεραμοπλαστικό διάκοσμο, κυρίως οδοντωτές ταινίες, και με την ένθεση εφυαλωμένων σκυφίων.
 Μοναδική φραγκική επίδραση (του 14ου αιώνα.) το οξυκόρυφο τόξο, της σφραγισμένης σήμερα, βόρειας θύρας.
 Η μεταγενέστερη προσθήκη εξωνάρθηκα και τα νεώτερα μεγάλα θυραία ανοίγματα συνιστούν τις μόνες μείζονες επεμβάσεις στην αρχική του μορφή.
 Στο εσωτερικό διατηρούνται δύο στρώματα τοιχογραφιών. Το δεύτερο, σύμφωνα με επιγραφή χρονολογείται το 1702 και έγινε με δαπάνες του επισκόπου Ωλένης Ιωαννικίου. Μία δεύτερη επιγραφή της ίδιας εποχής, που αναφέρει τους κτήτορες του ναού και ως έτος ανεγέρσεως το 1279, αντιγράφει, πιθανόν, την παλαιότερη κτιτορική επιγραφή.

    Παναγία η Βλαχέρνα

    Το γυναικείο ιστορικό Βυζαντινό μοναστήρι της Παναγίας της Βλαχέρνας βρίσκεται στον οικισμό της Κάτω Παναγιάς της επαρχίας Ηλείας. Η Μονή της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας στην Ηλεία, που έχει πάρει το όνομά της από την ονομαστή Παναγία των Βλαχερνών στην Κωνσταντινούπολη, κείται σε απόσταση 2,5 Km Ν.Α. του λιμενίσκου της Κυλλήνης, σε υψόμετρο μόλις 80 μέτρων. Βλαχέρνα, είναι η ονομασία περίφημης συνοικίας της Κωνσταντινούπολης, ονομαστής από τον ναό της Θεοτόκου των Βλαχερνών, που είχε συνδεθεί με επίσημες θρησκευτικές τελετές των ανακτόρων. Στον ναό αυτόν γινόταν μια ειδική τελετή, το Λούσμα ή Λοετρόν, κατά την οποία οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες λούζονταν με αγιασμένο ύδωρ με σκοπό την πνευματική και σωματική τους κάθαρση και σωτηρία (Έκθεσις Βασιλείου, Τάξεως 551, 1-556, 8). Στον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας, που δεομένη έχει ανοιχτά τα χέρια της σε στάση ικεσίας, γι’ αυτόν τον λόγο ο λαός της Πόλης την ονομάζει «Αψηλοχερούσα».

    Παναγιά η Ελεούσα

    Κοντά στο χωριό Λυγιά και μέσα σε ένα βαθύ καταπράσινο φαράγγι βρίσκεται το Μοναστήρι της Παναγίας της Ελεούσης. Δίπλα είναι μια σπηλιά με σταλακτίτες που το νερό της θεωρείται αγίασμα. Κτίστηκε τον 9ο μ.Χ. αιώνα και πήρε το όνομα από την εικόνα της Παναγίας που βρέθηκε και της έδωσαν το επίθετο Ελεούσα ζητώντας της την προστασία των κατοίκων της περιοχής.
    Τα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας η Μονή της Αγίας Ελεούσας αποτέλεσε το καταφύγιο των κατατρεγμένων. Από τις αλλεπάλληλες καταστροφές και λεηλασίες έχουν απομείνει η εκκλησία και ένας μισογκρεμισμένος πύργος που χρησίμευε για την προστασία των μοναχών από τουςεπιδρομείς και ο οποίος τώρα έχει επισκευασθεί. Η Μονή έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επανάσταση του 1821.

    Παναγία η Δαφνιώτισσα 


    Ο Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου βρίσκεται στη θέση "Παναγίτσα" περιφερείας Κοινότητας Δαφνιώτισσας , στην κορυφή ενός μικρού λόφου, και απέχει περίπου 2 χλμ. νότια-νοτιοδυτικά από το χωριό. 
 Ο χρόνος κτίσεως ή ανακατασκευή του ναού είναι μέχρι σήμερα άγνωστος και χάνεται διαμέσου των αιώνων. Το μνημείο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της περιοχής και έχει γίνει αιτία δημιουργίας παραδόσεων που μεταφέρονται από στόμα σε στόμα και από γενιά σε γενιά των κατοίκων της περιοχής. 
 Ο Ιερός Ναός είναι τρίκλιτος λιθόκτιστος Βασιλική, βυζαντινής αρχιτεκτονικής…

    Παναγία η Σμερνιώτισσα

    Στην Ηλεία μπορεί να έχουμε θρησκευτικά μνημεία αφιερωμένα στην Παναγία που χρονολογούνται εδώ και αιώνες όπως η Παναγία η Καθολική, ή η Παναγία η Σκαφιδιώτισα, η Παναγία η Εισοδιώτισσα, η Παναγία η Κρεμαστή, η Παναγία η Λιγοβαής, η Παναγία της Βλαχέρνας, η Παναγία η Ελεούσα και η Παναγία Σεπετού. Όμως η Παναγία η Σμερνιώτισσα, είναι πραγματικά πολύ ξεχωριστή…

    Το Αρχαιότερο Βυζαντινό Μνημείο της Ηλείας, η Παναγιά της Βόγαλης

    Το Μοναστήρι της Ζούρτσας, η Παναγιά της Βόγαλης έχει τεράστια ιστορία για την Πελοπόννησο. Περίπου ένα χιλιόμετρο ανατολικά της Νέας Φιγάλειας ή Ζούρτσας, στην περιοχή του δεύτερου νεκροταφείου του οικισμού, βρίσκεται ο ιερός ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου, που είναι γνωστός και ως «Μοναστήρι».

    Χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 10ου αιώνα και πιθανότατα ήταν το καθολικό μονής. Πράγματι, σε ένα χρυσόβουλλο του Ανδρόνικου Β΄ Παλαιολόγου, του 1323, με το οποίο η περιοχή της Ζούρτσας παραχωρήθηκε στη Μονή Βροντοχίου του Μυστρά, αναφέρεται το μετόχι της μονής της Παναγίας της Βόγαλης, ενώ στην ενετική καταγραφή του 1700 γίνεται λόγος για τη μονή της Παναγίας Λιγόβαης.

    Η μονή συνδέθηκε στενά με την ιστορία της Ζούρτσας και σύμφωνα με την παράδοση, στα χρόνια της Τουρκοκρατίας φιλοξένησε κρυφό σχολειό, ενώ τον Σεπτέμβριο του 1825 πυρπολήθηκε από τον στρατό του Ιμπραήμ πασά.

    Λειτούργησε ως ανδρική μέχρι το 1834, οπότε καταργήθηκε με διάταγμα του Όθωνα. Θεωρείται ώς το αρχαιότερο Βυζαντινό Μνημείο του Νομού Ηλείας.

    vogaili naos

    Εκτός των ιστορικών Ιερών Ναών που αναφέρθηκαν υπάρχουν και δεκάδες άλλοι στο νομό μας όπως η Ι.Μ. Κοίμησης της Θεοτόκου στα Κρέστενα, Ζωοδόχου Πηγής στο Επιτάλιο, Ι.Μ. Σεπετού, Ι.Μ. της Παναγιάς στην Ισοβα, της Ι.Μ Παναγούλας στη Ξυλοκέρα, Παλαιοπαναγίας Μανολάδας, Παναγία της Θεοφιλιώτισσας στο Καγκάδι Βουπρασίας κ.α.

    pan Fragkavila

    pan Katholiki

    pan Kremasti

    pan Skafidia1

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς