Λιγότερα αλλά πιο ακριβά smartphones αγοράζουν πλέον οι Έλληνες καταναλωτές ακολουθώντας τη διεθνή τάση που θέλει τους χρήστες να κρατούν περισσότερα χρόνια τη συσκευή τους.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, το 2022 έκλεισε με τις πωλήσεις smartphones να κινούνται ελαφρά πτωτικά καθώς η μείωση -σε σχέση με το 2021- ήταν της τάξεως του 1,5% περίπου στα 1,88 εκατ. τεμάχια. Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά μικρότερο σε σχέση με το -11,3% που κατέγραψαν οι πωλήσεις smartphones σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας ερευνών IDC.
Από την άλλη πλευρά, όμως, η αξία των πωληθέντων κινητών τηλεφώνων στην Ελλάδα το 2022 παρουσίασε αύξηση 10,2% και διαμορφώθηκε σε επίπεδα λίγο πάνω από τα 700 εκατ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει ότι οι Έλληνες προτίμησαν πιο ακριβά μοντέλα, καθώς η υπάρχουσα τάση σε παγκόσμιο επίπεδο θέλει τους καταναλωτές να κρατούν την ίδια συσκευή για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε σχέση με ότι συνέβαινε στο παρελθόν, οπότε προτιμούν πιο ακριβά μοντέλα. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς λόγους που το μερίδιο της Apple -όσον αφορά στα πωληθέντα τεμάχια- παρουσιάζει αύξηση σε παγκόσμιο επίπεδο αλλά και στην Ελλάδα.
Επίσης, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αρκετοί από τους μεγάλους κατασκευαστές «αποχωρούν» σταδιακά από τα χαμηλότερα στρώματα της αγοράς, ήτοι την κατηγορία συσκευών με τιμή μεταξύ 100 και 200 ευρώ, για να επικεντρωθούν σε πιο ακριβά μοντέλα, τα οποία έχουν και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους.
Όσον αφορά στο ξεκίνημα της φετινής χρονιάς, παρατηρήθηκε μία αύξηση τις πρώτες εβδομάδες στα πωληθέντα τεμάχια της τάξεως του 4% με την αύξηση σε επίπεδο αξίας να κινείται σε επίπεδα αρκετά πάνω από το 20%.
Κατασκευαστές
Όσον αφορά στους κατασκευαστές, η αγορά δείχνει να κινείται σε δύο ταχύτητες με τους τρεις μεγαλύτερους «παίκτες» να έχουν ένα συνολικό μερίδιο της τάξεως άνω του 85% και οι υπόλοιπες εταιρείες να ανταγωνίζονται για το υπόλοιπο ποσοστό. Αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι έχουμε και νέους «παίκτες» που έχουν κάνει δυναμική είσοδο, ενώ φέτος δεν αποκλείεται να έχουμε και εκπλήξεις.
Στην πρώτη θέση παραμένει η Samsung με ένα μερίδιο που εκτιμάται ότι κινείται στα επίπεδα του 40%, περίπου στα ίδια με το 2021. Ακολουθεί η Xiaomi που είναι στο 30%, έχοντας παρουσιάσει μία πτώση μεν αλλά από την άλλη πλευρά αξίζει να σημειωθεί ότι το μερίδιο της κινεζικής εταιρείας στην Ελλάδα είναι το υψηλότερο που έχει ο συγκεκριμένος κατασκευαστής σε όλη την Ευρώπη.
Την υψηλότερη άνοδο παρουσίασε η Apple, το μερίδιο αγοράς της οποίας εκτιμάται ότι κινήθηκε το 2022 στα επίπεδο του 15% - 16%, περίπου πέντε ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο σε σχέση με εκείνο του 2021.
Η διαφορά του τρίτου με τον τέταρτο είναι αρκετά μεγάλη καθώς η TCL είχε ένα μερίδιο, το οποίο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, κινήθηκε στα επίπεδα του 5,5% με την realme να ακολουθεί με ένα μερίδιο της τάξεως του 5%. Η έκπληξη ήταν η Motorola, η οποία επανήλθε στην ελληνική αγορά στα μέσα του 2022 και έφθασε το μερίδιο της στο 2,6% για το δεύτερο μισό της περσινής χρονιάς. Ποσοστό που δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο.
Δυναμική είσοδο έχει κάνει και η vivo, το μερίδιο της οποίας κινήθηκε -επίσης για το δεύτερο μισό της χρονιάς- στα επίπεδα του 2%, ποσοστό που θεωρείται ικανοποιητικό για έναν κατασκευαστή που ήταν άγνωστος στο ευρύ κοινό της χώρας μας, ενώ αναμένεται να το ενισχύσει μέσα στο 2023.
Στους νέους «παίκτες» περιλαμβάνεται και η Oppo που, επίσης έκανε τα πρώτα βήματα της στην ελληνική αγορά και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα κινηθεί αρκετά πιο δυναμικά μέσα στους επόμενους μήνες. Σημειωτέον ότι η Oppo διαχειρίζεται και το brand της OnePlus, το οποίο έχει αρκετούς fans στην Ελλάδα και το οποίο επίσης επέστρεψε στην ελληνική αγορά τις τελευταίες εβδομάδες.
Επίσης, αρκετά πιο δυναμικά αναμένεται να κινηθεί στο δεύτερο μισό της χρονιάς και η Huawei, η οποία ετοιμάζεται να λανσάρει νέα smartphones και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει βρει τρόπους προκειμένου να ξεπεράσει τα ζητήματα που υπάρχουν με την πρόσβαση σε υπηρεσίες της Google.
Πηγή: Cnn.gr