Έρευνα της εφημερίδας Guardian για τις διαστάσεις του φαινομένου.
Έντονη είναι η πίεση που ασκείται στην Meta Platforms από βουλευτές, ομάδες καταναλωτών και τον τραπεζικό τομέα της Βρετανίας λόγω της αποτυχίας της να αποτρέψει το «τσουνάμι» απάτης μέσω των εφαρμογών Facebook, Instagram και WhatsApp.
Έρευνα της εφημερίδας The Guardian αποκαλύπτει ότι οι Βρετανοί χάνουν καθημερινά ποσά που «αλλάζουν τη ζωή τους». Στο ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας αποκαλύπτονται οι ανθρώπινες ιστορίες πίσω από τις απάτες που προέρχονται από τις πλατφόρμες της Meta.
Σημειώνεται ότι έρευνα που δημοσιεύτηκε στην Βρετανία προβλέπει ότι η αποτυχία της εταιρείας τεχνολογίας να εξαλείψει την απάτη θα κοστίσει στα βρετανικά νοικοκυριά 250 εκατομμύρια λίρες το 2023.
Σύμφωνα με τον Guardian, ένας άνθρωπος στο Ηνωμένο Βασίλειο πέφτει θύμα αγοραστικής απάτης μέσω Facebook ή Instagram κάθε επτά λεπτά, με την εφημερίδα να ζητά από άτομα που είχαν εξαπατηθεί σε αυτές τις εφαρμογές, όπως και στο WhatsApp, να μεταφέρουν στους αναγνώστες τις δυσάρεστες εμπειρίες τους.
Ανθρώπινες ιστορίες
Όπως εξομολογείται μια χρήστης του Facebook στην βρετανική εφημερίδα την εξαπάτησαν μέσω μια υποτιθέμενης επένδυσης και έχασε τις αποταμιεύσεις μια ζωής (περίπου 70.000 λίρες) ενώ επιπλέον βρέθηκε να χρωστά και ένα σημαντικό ποσό. Άλλοι χρήστες έχασαν μεγάλα χρηματικά ποσά μέσω διαδικτυακών αγορών τις οποίες πραγματοποιούσαν ανυποψίαστοι σε πλαστά ηλεκτρονικά καταστήματα που διαφημίζονταν σε Facebook και Instagram.
Μια άλλη δυσάρεστη εμπειρία που αναγνώστες μοιράστηκαν με την εφημερίδα ήταν οι απάτες πλαστοπροσωπίας μέσω του WhatsApp. Η συγκεκριμένη απάτη έχει λάβει στην Βρετανία το προσωνύμιο «Hi Mum» με τους απατεώνες να υποδύονται μέλη της οικογένειας του θύματος για να το κάνουν να στείλει μεγάλα χρηματικά ποσά. Πρόκειται για την «ηλεκτρονική εκδοχή» της απάτης με τις τηλεφωνικές κλήσεις που έχουν παρατηρηθεί και στην Ελλάδα.
Η εκτίμηση της τράπεζας TSB
Η τράπεζα TSB έχει ανακοινώσει την εκτίμησή της ότι οι απάτες που προέρχονται από πλατφόρμες Meta θα μπορούσαν να προκαλέσουν ζημίες έως και 250 εκατ. λίρες στα νοικοκυριά του Ηνωμένου Βασιλείου το 2023. Σύμφωνα με την τράπεζα υπήρξε μία έξαρση οργανωμένων ενεργειών τέτοιου είδους από ιστότοπους και εφαρμογές που ανήκουν στην Meta Platforms, μέσα στο 2022, οι οποίες ήταν υπεύθυνες για το 80% των περιπτώσεων που αντιμετώπισε.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, σύμφωνα με το δημοσίευμα, αρκετά θύματα δήλωναν ότι δυσκολεύτηκαν να αναφέρουν τις απάτες στην Meta ή ότι όταν το έκαναν λάμβαναν μια αυτοματοποιημένη απάντηση – ή καθόλου απάντηση.
Νομοθετική ρύθμιση και άλλες παρεμβάσεις
Το πρόβλημα υπάρχει ελπίδα ότι θα λύσει το επερχόμενο νομοσχέδιο για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο, που θα απαιτεί από τις εταιρείες τεχνολογίας και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να αφαιρέσουν τις διαφημίσεις που οδηγούν τελικά σε απάτες, ενώ τα νέα κυβερνητικά μέτρα θα προβλέπουν από τις εταιρείες τεχνολογίας να διευκολύνουν την αναφορά απάτης και να επιτρέπουν στις τράπεζες να καθυστερούν ύποπτες πληρωμές.
Παρόλα αυτά, όπως αναφέρει ο Guardian, στο νομοσχέδιο δεν υπάρχουν προβλέψεις για αποζημιώσεις εκ μέρους των εταιρειών τεχνολογίας προς τους πελάτες τους που έπεσαν θύματα απάτης.
Η θέση των τραπεζών
«Ως η μόνη τράπεζα με εγγύηση επιστροφής χρημάτων για απάτη, έχουμε άπειρες γνώσεις για αυτό το ζήτημα και είναι τραγικό να βλέπουμε νοικοκυριά στο Ηνωμένο Βασίλειο να χάνουν καθημερινά ποσά που αλλάζουν τη ζωή τους λόγω ανεπαρκούς προστασίας στις πλατφόρμες της Meta», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της TSB, Robin Bulloch, τονίζοντας ότι «ανησυχεί βαθιά» από τα υψηλά επίπεδα απάτης στους ιστότοπους της Meta.
Ο Matt Hammerstein, διευθύνων σύμβουλος της Barclays UK, επανέλαβε τη δεινή κατάσταση, δηλώνοντας ότι η χώρα «υφίσταται μια επιδημία απάτης», με τα στοιχεία της να δείχνουν ότι το 77% λαμβάνει χώρα σε τεχνολογικές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης και διαδικτυακών αγορών.
Η Starling Bank περιέγραψε το Facebook ως τον «μεγαλύτερο παράγοντα απάτης» που απειλεί τους πελάτες της, ακολουθούμενο μόνο από το Instagram. Η συγκεκριμένη τράπεζα απέσυρε όλες τις πληρωμένες διαφημίσεις από τις πλατφόρμες της Meta τον Δεκέμβριο του 2021 σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την αποτυχία της να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Οι ίδιες οι τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των TSB, Barclays, Nationwide και Starling Bank, επιχειρούν να δημιουργήσουν έναν «λογιαριασμό επιστροφής χρημάτων» για αυτές τις περιπτώσεις ενώ υποστηρίζουν ότι στο συγκεκριμένο κεφάλαιο θα πρέπει να συμμετέχει και η Meta. Σημειώνεται ότι η αμερικανική εταιρεία έχει χρηματιστηριακή αξία της τάξης των 700 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα του Guardian, η Meta εισπράττει τεράστια ποσά από την ψηφιακή διαφήμιση μέσω του Facebook. Μόνο στην Βρετανία τα ακαθάριστα διαφημιστικά έσοδα αυξήθηκαν πάνω από 37% το 2022 στα 3,3 δισ. λίρες.