Τετάρτη, 25 Οκτωβρίου 2023 15:28

«Μας εξέπληξε»: Τι αποκάλυψε το τηλεσκόπιο James Webb για την ατμόσφαιρα του Δία

Ο Δίας ήταν ένας από τους πρώτους στόχους που παρατήρησε το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb όταν έστρεψε για πρώτη φορά το υπέρυθρο βλέμμα του στο σύμπαν τον Ιούλιο του 2022. Αφού κατέγραψε εκπληκτικές εικόνες που ξεπέρασαν τις προσδοκίες των αστρονόμων, το διαστημικό παρατηρητήριο αποκάλυψε τώρα ένα πρωτόγνωρο χαρακτηριστικό στην ατμόσφαιρα του αέριου γίγαντα.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τη NIRCam (Near-Infared Camera) του Webb για να τραβήξουν μια σειρά εικόνων του Δία με διαφορά 10 ωρών, εφαρμόζοντας τέσσερα διαφορετικά φίλτρα για να ανιχνεύσουν αλλαγές στην ατμόσφαιρα του πλανήτη.

Οι αστρονόμοι εντόπισαν έναν αεροχείμαρρο υψηλής ταχύτητας στην κατώτερη στρατόσφαιρα του Δία, ένα ατμοσφαιρικό στρώμα περίπου 40 χιλιόμετρα πάνω από τα σύννεφα. Ο αεροχείμαρρος, ο οποίος βρίσκεται πάνω από τον ισημερινό του πλανήτη, έχει πλάτος μεγαλύτερο από 4.800 χιλιόμετρα και κινείται με ταχύτητα 515 χιλιομέτρων την ώρα, διπλάσια από εκείνη των ανέμων ενός τυφώνα κατηγορίας 5 στη Γη.

Τα ευρήματα της μελέτης ρίχνουν φως στις δυναμικές αλληλεπιδράσεις εντός της θυελλώδους ατμόσφαιρας του Δία. «Είναι κάτι που μας εξέπληξε εντελώς», δήλωσε ο φυσικός Ricardo Hueso, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύθηκε στις 19 Οκτωβρίου στο περιοδικό Nature Astronomy.

«Αυτό που πάντα βλέπαμε ως θολές ομίχλες στην ατμόσφαιρα του Δία εμφανίζεται τώρα ως ευκρινή χαρακτηριστικά που μπορούμε να παρακολουθήσουμε μαζί με τη γρήγορη περιστροφή του πλανήτη», δήλωσε.

Ο άγριος καιρός του Δία

Ο Δίας είναι ο μεγαλύτερος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος και αποτελείται από αέρια, οπότε δεν θα μπορούσε να διαφέρει περισσότερο από τη Γη. Αλλά όπως και ο πλανήτης μας, ο Δίας έχει μια πολυεπίπεδη ατμόσφαιρα. Αυτά τα τυρβώδη στρώματα έχουν παρατηρηθεί από προηγούμενες αποστολές και τηλεσκόπια που προσπαθούσαν να κατανοήσουν καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο τα διάφορα τμήματα της ατμόσφαιρας αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Τα στρώματα περιέχουν επίσης καιρικά φαινόμενα, συμπεριλαμβανομένων καταιγίδων που εκτείνονται σε βάθος αιώνα, όπως η Μεγάλη Κόκκινη Κηλίδα του Δία, και σύννεφα από παγωμένη αμμωνία.

Ενώ άλλες αποστολές έχουν διεισδύσει βαθύτερα στα στροβιλιζόμενα σύννεφα του Δία χρησιμοποιώντας διαφορετικά μήκη κύματος φωτός για να κοιτάξουν κάτω από αυτά, το Webb είναι μοναδικά τοποθετημένο για να μελετήσει τα υψηλότερα στρώματα, περίπου 25 έως 50 χιλιόμετρα πάνω από τις κορυφές των νεφών, και να καταγράψει προηγουμένως δυσδιάκριτες λεπτομέρειες.

Τα μυστικά του αεροχειμάρρου

Οι ερευνητές συνέκριναν τους ανέμους που ανιχνεύθηκαν από το Webb σε μεγάλα υψόμετρα με εκείνους μέσα στα χαμηλότερα στρώματα που κατέγραψε το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble και παρακολούθησαν τις αλλαγές στην ταχύτητα του ανέμου. Και τα δύο διαστημικά παρατηρητήρια ήταν απαραίτητα για την ανίχνευση του αεροχειμμάρου, καθώς το Webb εντόπισε τα χαρακτηριστικά μικρών σύννεφων και το Hubble επέτρεψε μια ματιά στην ατμόσφαιρα του ισημερινού, συμπεριλαμβανομένων των καταιγίδων που δεν σχετίζονται με τον αεροχείμαρρο. Τα δύο τηλεσκόπια παρείχαν μια ευρύτερη θεώρηση της πολύπλοκης ατμόσφαιρας του Δία και των διεργασιών που λαμβάνουν χώρα μέσα στα στρώματα.

«Γνωρίζαμε ότι τα διαφορετικά μήκη κύματος του Webb και του Hubble θα αποκάλυπταν την τρισδιάστατη δομή των νεφών καταιγίδων, αλλά ήμασταν επίσης σε θέση να χρησιμοποιήσουμε το χρονοδιάγραμμα των δεδομένων για να δούμε πόσο γρήγορα αναπτύσσονται οι καταιγίδες», δήλωσε πλανητικός επιστήμονας και συν-συγγραφέας της μελέτης Michael Wong, ο οποίος ήταν επικεφαλής των σχετικών παρατηρήσεων του Hubble.

Μελλοντικές παρατηρήσεις του Δία με το τηλεσκόπιο Webb μπορεί να αποκαλύψουν περισσότερες πληροφορίες για τον αεροχείμμαρο, όπως το κατά πόσον η ταχύτητα και το ύψος του μετατοπίζονται με την πάροδο του χρόνου, καθώς και άλλες εκπλήξεις.

Με πληροφορίες από: Webb telescope spots never-before-seen feature in Jupiter’s atmosphere by Ashley Strickland, CNN

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 25 Οκτωβρίου 2023 11:28

Το τηλεσκόπιο James Webb ανακάλυψε πλανήτη μοναδικό στο είδος του

Οι επιστήμονες είναι σοκαρισμένοι και ενθουσιασμένοι από την ανακάλυψη του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb.

Οι επιστήμονες που χρησιμοποιούν το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb —αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων— βρίσκονται σε κατάσταση σοκ μετά την ανακάλυψη ενός πλανήτη που είναι ο πρώτος του είδους του.

Αυτή η μοναδική ανακάλυψη έγινε από την ομάδα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν και θεωρείται αξιοσημείωτη, καθώς δεν υπάρχει τίποτα άλλο γνωστό στο σύμπαν που να μοιάζει με αυτόν τον πλανήτη.

Ο πλανήτης αυτός είναι το τελευταίο εύρημα του διαστημικού τηλεσκοπίου, το οποίο συνεχίζει να αποκαλύπτει απίστευτα μυστικά του Διαστήματος.

Διπλάσιος σε μέγεθος από τη Γη

«Αυτή είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε κάτι τέτοιο. Ο πλανήτης φαίνεται να αποτελείται κυρίως από ατμό καυτού νερού, γι’ αυτό και τον αποκαλούμε ‘steam world’ (ατμοσφαιρικός κόσμος)».

Ο πλανήτης, που ονομάζεται GJ 9827 d, είναι περίπου διπλάσιος σε μέγεθος από τη Γη. Για πολλά χρόνια, οι αστρονόμοι πίστευαν ότι αυτού του είδους οι πλανήτες υπήρχαν, αλλά δεν είχαν καταφέρει να το αποδείξουν μέχρι τώρα​.

Και για εκείνους που ενδιαφέρονται για τα εξωγήινα θέματα, μην ανησυχείτε. Ο GJ 9827 d, ο οποίος βρίσκεται 100 έτη φωτός από τη Γη, δεν μπορεί να φιλοξενήσει ζωή όπως τη γνωρίζουμε.

Ωστόσο, η μοναδική του ατμόσφαιρα ανοίγει νέες δυνατότητες για τη μελέτη άλλων μικρών πλανητών και την πιθανότητά τους να φιλοξενήσουν ζωή, σύμφωνα με την ομάδα του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.

Μέχρι στιγμής, σχεδόν όλοι οι εξωπλανήτες αποτελούνται κυρίως από τα ελαφρύτερα στοιχεία — υδρογόνο και ήλιο — όπως ο Δίας και ο Κρόνος στο ηλιακό μας σύστημα, δήλωσε η Piaulet-Ghorayeb. Αυτό σημαίνει ότι είναι σαφώς διαφορετικοί από το φιλικό προς τη ζωή περιβάλλον της Γης.

«Αυτό είναι ένα κρίσιμο βήμα…»

«Ο GJ 9827 d είναι ο πρώτος πλανήτης όπου ανιχνεύσαμε μια ατμόσφαιρα πλούσια σε βαριά μόρια, όπως οι γήινοι πλανήτες του ηλιακού συστήματος», δήλωσε η Caroline Piaulet-Ghorayeb από το Ινστιτούτο Trottier για την Έρευνα των Εξωπλανητών στο Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ, η οποία ηγήθηκε της μελέτης. «Αυτό είναι ένα τεράστιο βήμα»

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι αν δεν υπήρχε το τηλεσκόπιο James Webb, αυτές οι ανακαλύψεις απλώς δεν θα μπορούσαν να συμβούν. Ο αστροφυσικός του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, Ryan MacDonald, ανέφερε: «Ακόμη και με τις πρώτες παρατηρήσεις του τηλεσκοπίου το 2022, οι ερευνητές ανακάλυπταν νέες γνώσεις σχετικά με τις ατμόσφαιρες απομακρυσμένων πλανητών.

Τώρα, επιτέλους, ερευνούμε από τι είναι φτιαγμένοι αυτοί οι μυστηριώδεις κόσμοι με μεγέθη ανάμεσα στη Γη και τον Ποσειδώνα, για τους οποίους δεν έχουμε παραδείγματα στο ηλιακό μας σύστημα».

«Αυτό είναι ένα κρίσιμο βήμα προς την ανίχνευση ατμοσφαιρών σε κατοικήσιμους εξωπλανήτες τα επόμενα χρόνια»​, τόνισε ο ίδιος.

Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik
    Η μεγαλύτερη καταιγίδα στο ηλιακό μας σύστημα αλλάζει συνεχώς σχήμα και θέση

Νέες παρατηρήσεις της Μεγάλης Ερυθράς Κηλίδας του Δία που κατέγραψε το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble δείχνουν ότι η 190 ετών καταιγίδα κουνιέται και αλλάζει σχήμα συνεχώς.

Οι απροσδόκητες παρατηρήσεις, τις οποίες έκανε το Hubble επί 90 ημέρες από τον Δεκέμβριο έως τον Μάρτιο, δείχνουν ότι η Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα (Great Red Spot, ή GRS για συντομία) δεν είναι τόσο σταθερή όσο φαίνεται, σύμφωνα με τους αστρονόμους.

Η GRS είναι ένας αντικυκλώνας, μια μεγάλη κυκλοφορία ανέμων στην ατμόσφαιρα του Δία που περιστρέφεται γύρω από μια κεντρική περιοχή υψηλής πίεσης κατά μήκος της ζώνης νεφών του νότιου μεσαίου γεωγραφικού πλάτους του πλανήτη. Και η μεγαλύτερη στο ηλιακό μας σύστημα, τόσο μεγάλη που η Γη θα μπορούσε να χωρέσει μέσα της.

Παρόλο που οι καταιγίδες θεωρούνται γενικά ασταθείς, η Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα διατηρείται για σχεδόν δύο αιώνες. Αλλά οι παρατηρούμενες αλλαγές φαίνεται να σχετίζονται με την κίνηση και το μέγεθός της. Μια ακολουθία των εικόνων στο παρακάτω βίντεο της NASA δείχνει τη δίνη να «κουνιέται» σαν ζελατίνη και να διαστέλλεται και να συστέλλεται με την πάροδο του χρόνου:

Η σχετική μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Planetary Science Journal και παρουσιάστηκε στην πρόσφατη 56η ετήσια συνάντηση του Τμήματος Πλανητικών Επιστημών της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας.

«Ενώ γνωρίζαμε ότι η κίνησή του μεταβάλλεται ελαφρώς στο γεωγραφικό μήκος της, δεν περιμέναμε να δούμε και το μέγεθος να ταλαντώνεται. Απ' όσο γνωρίζουμε, δεν έχει εντοπιστεί στο παρελθόν», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Έιμι Σάιμον, πλανητική επιστήμονας στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Goddard της NASA.

«Με την υψηλή ανάλυση του τηλεσκοπίου Hubble μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι η GRS συμπιέζεται και αποσυμπιέζεται, ενώ ταυτόχρονα κινείται ταχύτερα και βραδύτερα. Αυτό ήταν πολύ απροσδόκητο», συμπλήρωσε.

Μια μεταβαλλόμενη εξωγήινη καταιγίδα

Οι αστρονόμοι παρατηρούν την Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα εδώ και τουλάχιστον 150 χρόνια. Οι επιστήμονες της NASA χρησιμοποιούν το Hubble για να παρακολουθούν τη συμπεριφορά της μία φορά το χρόνο μέσω του προγράμματος Outer Planet Atmospheres Legacy ή OPAL, του οποίου ηγείται η Σάιμον. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα παρατηρεί τους εξωτερικούς πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος και παρακολουθεί πώς αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου.

Όμως οι νέες παρατηρήσεις έγιναν ξεχωριστά μέσω ενός προγράμματος αφιερωμένου στη λεπτομερέστερη μελέτη της Μεγάλης Ερυθράς Κηλίδας, παρακολουθώντας πώς η καταιγίδα μεταβάλλεται σε διάστημα μηνών. Οι γνώσεις που συλλέγονται από προγράμματα σαν αυτό μπορούν να βοηθήσουν τους επιστήμονες να κατανοήσουν πώς μπορεί να είναι ο καιρός σε εξωπλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από άλλα άστρα.

Η ομάδα της Σάιμον χρησιμοποίησε τις εικόνες υψηλής ανάλυσης του Hubble για να ρίξει μια λεπτομερή ματιά στο μέγεθος, το σχήμα και τις χρωματικές αλλαγές της Μεγάλης Ερυθράς Κηλίδας.

«Όταν κοιτάζουμε προσεκτικά, βλέπουμε ότι πολλά πράγματα αλλάζουν από μέρα σε μέρα», δήλωσε η Σάιμον. Στις αλλαγές περιλαμβάνεται η φωτεινότητα του πυρήνα της καταιγίδας όταν η GRS βρίσκεται στο μεγαλύτερο μέγεθός της, καθώς ταλαντώνεται.

«Καθώς επιταχύνεται και επιβραδύνεται, η GRS πιέζει τους αεροχείμαρρους στα βόρεια και νότια της», δήλωσε ο Μάικ Ουόνγκ, συν-συγγραφέας της μελέτης, πλανητικός επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϊ. «Σαν ένα σάντουιτς όπου οι φέτες ψωμιού εξογκώνονται όταν υπάρχει πολύ γέμιση στη μέση».

Στον Ποσειδώνα, οι σκοτεινές κηλίδες μπορούν να παρασυρθούν σε όλο τον πλανήτη, καθώς δεν υπάρχουν ισχυροί αεροχείμαρροι που να τις συγκρατούν στη θέση τους, ενώ στον Δία η Μεγάλη Κόκκινη Κηλίδα είναι παγιδευμένη ανάμεσα σε αεροχείμαρρους σε νότιο γεωγραφικό πλάτος, σύμφωνα με τον Ουόνγκ.

Οι αστρονόμοι έχουν παρατηρήσει ότι η Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα συρρικνώνεται από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα OPAL πριν από μια δεκαετία και προβλέπουν ότι θα συνεχίσει να συρρικνώνεται μέχρι να φτάσει σε ένα σταθερό, λιγότερο μακρόστενο σχήμα, το οποίο θα μπορούσε να μειώσει την ταλάντωση.

«Αυτή τη στιγμή υπερπληρώνει τη ζώνη πλάτους της σε σχέση με το πεδίο του ανέμου. Μόλις συρρικνωθεί μέσα σε αυτή τη ζώνη, οι άνεμοι θα την κρατήσουν πραγματικά στη θέση της», δήλωσε η Σάιμον.

Με πληροφορίες από: The largest storm in our solar system is moving unexpectedly, scientists say by Ashley Strickland, CNN

Δίας: Εκτοξεύθηκε το «Europa Clipper» της NASA – Αναζητά την πιθανή ύπαρξη εξωγήινης ζωής (video)

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι η Ευρώπη, το φεγγάρι του Δία, το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό.

Ένας πύραυλος SpaceX Falcon Heavy απογειώθηκε, τη Δευτέρα (14/10), από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα, μεταφέροντας ένα σκάφος της NASA που έχει σχεδιαστεί για να εξερευνήσει το παγωμένο φεγγάρι του Δία με την ονομασία Ευρώπη και να αναζητήσει σημάδια εξωγήινης ζωής.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι «Los Angeles Times», το «Europa Clipper» θα κάνει ταξίδι πεντέμισι ετών και περίπου 2,8 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων προς τον μεγαλύτερο πλανήτη του ηλιακού συστήματος μας. Το ταξίδι του «Europa Clipper» δεν θα είναι άμεσο, καθώς θα υποβοηθηθεί από τη βαρύτητα, περνώντας πρώτα από τον Άρη στις αρχές του επόμενου έτους και στη συνέχεια θα περάσει γύρω από τη Γη στα τέλη του 2026 προτού στραφεί προς τον Δία και το παγωμένο, δυναμικό φεγγάρι του.

Η αποστολή του «Europa Clipper» στον Δία

Ως εκ τούτου, το «Europa Clipper» είναι προγραμματισμένο να φτάσει στον Δία το 2030 και να συλλέξει δεδομένα για περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Όταν τελειώσει η αποστολή, το διαστημικό σκάφος θα πετάξει σε ένα από τα βραχώδη φεγγάρια του Δία για να διασφαλίσει ότι το διαστημόπλοιο δεν θα μολύνει την Ευρώπη. Η εκτόξευση ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις 10 Οκτωβρίου, αλλά δεν έγινε λόγω του τυφώνα Μίλτον.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν εδώ και δεκαετίες μια αποστολή στην Ευρώπη, από τότε που το σκάφος «Galileo» της NASA διαπίστωσε ότι το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό, ο οποίος θερμαίνεται από τις βαρυτικές δυνάμεις του Δία που συμπιέζουν και τεντώνουν τον πυρήνα του φεγγαριού, καθώς η Ευρώπη περιστρέφεται γύρω από τον γιγαντιαίο πλανήτη με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Με νερό, μια πηγή ενέργειας με τη μορφή θερμότητας και ενδεχομένως οργανικές ενώσεις, οι επιστήμονες λένε ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να είναι φιλοξενήσει εξωγήινη ζωή.

Ενώ θα βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Δία, το «Europa Clipper» θα περάσει δεκάδες φορές από την Ευρώπη και θα χρησιμοποιήσει τη σειρά επιστημονικών οργάνων του για να μελετήσει τη δυναμική του υπόγειου ωκεανού του φεγγαριού και να αναζητήσει οργανικές ενώσεις, δηλαδή μια πιθανή ένδειξη ζωής. Η αποστολή του «Europa Clipper», αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το Jet Propulsion Laboratory της NASA. Είναι ο μεγαλύτερος πλανητικός ανιχνευτής που έχει κατασκευάσει ποτέ η διαστημική υπηρεσία.

Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

«Σαν σφεντόνα»: Την Τετάρτη η διαστημική μανούβρα που θα κρίνει την επιτυχία της αποστολής στον Δία

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος (ESA) θα επιχειρήσει την Τετάρτη 14 Αυγούστου μια από τις πιο τολμηρές μανούβρες που έχουν γίνει ποτέ σε διαπλανητικές πτήσεις.

Θα κατευθύνει το σκάφος Jupiter Icy Moons Explorer (Juice) σε ένα πέρασμα ακριβείας ανάμεσα στη Γη και στη Σελήνη προκειμένου να πραγματοποιήσει τον πρώτο ελιγμό διπλής βαρυτικής υποβοήθησης στο διάστημα. Μια άσκηση υψηλού κινδύνου αλλά ζωτικής σημασίας προκειμένου το ρομποτικό σκάφος αξίας 1,6 δισ. ευρώ να φτάσει στον στόχο του, τον Δία, μέχρι τον Ιούλιο του 2031. Εκεί θα ξεκινήσει την εξερεύνηση δύο φεγγαριών του γιγάντιου πλανήτη, της Ευρώπης και του Γανυμήδη, σε μια προσπάθεια να βρει σημάδια ζωής που μπορεί να κρύβονται στους παγωμένους ωκεανούς τους.

Τι ακριβώς είναι αυτός ο ελιγμός διπλής βαρυτικής υποβοήθησης; Όπως αναφέρει ο Guardian, την Τετάρτη το Juice θα περάσει κοντά από το φεγγάρι και στη συνέχεια θα πετάξει προς τη Γη, εκμεταλλευόμενο τα βαρυτικά πεδία των δύο ουράνιων σωμάτων για να αλλάξει την ταχύτητα και την κατεύθυνσή του με μια κίνηση σφεντόνας, όπως περιγράφεται. Στη συνέχεια, θα πραγματοποιήσει ένα πέρασμα από την Αφροδίτη το επόμενο έτος, ακολουθούμενο από δύο ακόμη «σφεντόνες» δίπλα από τη Γη το 2026 και το 2029, προτού το Juice κατευθυνθεί τελικά προς τον Δία.

Πρόκειται για έναν ελιγμό που απαιτεί εξαιρετικά ακριβή πλοήγηση. Το παραμικρό λάθος θα μπορούσε να βγάλει το Juice εκτός πορείας και να καταδικάσει την αποστολή, προειδοποιεί ο ESA.

«Είναι σαν να περνάς μέσα από έναν πολύ στενό διάδρομο, πολύ, πολύ γρήγορα: πατάς τέρμα το γκάζι όταν το περιθώριο στην άκρη του δρόμου είναι μόλις κάποια χιλιοστά», δηλώνει ο υπεύθυνος λειτουργίας του Juice, Ignacio Tanco.

Όμως χωρίς τέτοιους ακριβείς ελιγμούς, απλά δεν θα μπορούσαμε να εξερευνήσουμε τους πιο απομακρυσμένους πλανήτες του ηλιακού συστήματος, σύμφωνα με τον ESA.

Οικονομία στα καύσιμα

Για να πετάξει απευθείας στον Δία το Juice θα χρειαζόταν να μεταφέρει 60.000 κιλά προωθητικού αερίου, κάτι που θα ήταν ανέφικτο.. Επιπλέον, θα χρειαζόταν περισσότερα καύσιμα για να επιβραδύνει ώστε να μπει σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη. Επομένως ο μόνος τρόπος για να φτάσει στο έξω ηλιακό σύστημα είναι να χρησιμοποιήσει τους εσωτερικούς πλανήτες για να αποκτήσει βαρυτική βοήθεια.

«Αυτός ο ελιγμός θα είναι ζωτικής σημασίας για την αποστολή. Όσο ακριβέστερα εκτελείται, τόσο λιγότερα καύσιμα θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε για μελλοντικές διορθώσεις πορείας και θα έχουμε περισσότερα να χρησιμοποιήσουμε για να εξερευνήσουμε τον Δία και τα φεγγάρια του», προσθέτει η Emma Bunce, διευθύντρια του Ινστιτούτου Διαστήματος στο Πανεπιστήμιο του Λέστερ.

Την ίδια προσέγγιση θα ακολουθήσει και η NASA με τη δική της αποστολή στον Δία, Europa Clipper, που θα εκτοξευθεί αργότερα φέτος (το Juice εκτοξεύθηκε τον Απρίλιο του 2023). Όταν φτάσει στον Δία θα επικεντρώσει την προσοχή της στο φεγγάρι Ευρώπη, ενώ το Juice θα έχει πρωταρχικό του στόχο τον Γανυμήδη.

NASA: Τον ψυχρότερο εξωπλανήτη που έχει βρεθεί ποτέ «έπιασε» το τηλεσκόπιο James Webb

Η μάζα του εξωπλανήτη είναι πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Δία και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 12 ετών φωτός από τη Γη

Παρατηρήσεις με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb οδήγησαν τους επιστήμονες στην ανακάλυψη ενός γιγάντιου εξωπλανήτη, ενός «σούπερ Δία» σε τροχιά γύρω από ένα κοντινό αστέρι ηλικίας περίπου 3,5 δισεκατομμυρίων ετών. Η ανακάλυψη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature».
    Ο πλανήτης, με την ονομασία Epsilon Indi Ab, είναι εντυπωσιακά φωτεινός και είναι ο ψυχρότερος εξωπλανήτης σε σχέση με οποιονδήποτε άλλο πλανήτη που έχει απεικονιστεί πέρα από το Ηλιακό μας Σύστημα. Η μάζα του είναι πάνω από έξι φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Δία και βρίσκεται σε απόσταση περίπου 12 ετών φωτός από τη Γη. Τα δεδομένα δείχνουν ότι αυτός είναι πιθανώς ο μόνος γιγάντιος πλανήτης στο σύστημά του.
    «Αυτή η ανακάλυψη είναι συναρπαστική επειδή ο πλανήτης είναι αρκετά παρόμοιος με τον Δία. Είναι λίγο θερμότερος και έχει μεγαλύτερη μάζα, αλλά μοιάζει περισσότερο με τον Δία από οποιονδήποτε άλλο πλανήτη που έχει απεικονιστεί μέχρι στιγμής», επισημαίνει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Ελίζαμπεθ Μάθιους από το Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ για την Αστρονομία.

Προηγούμενες μελέτες είχαν εντοπίσει τον πλανήτη, αλλά η ύπαρξή του δεν είχε επιβεβαιωθεί μέχρι που το τηλεσκόπιο James Webb τον απεικόνισε. Μόνο μερικές δεκάδες εξωπλανήτες έχουν απεικονιστεί απευθείας από διαστημικά και επίγεια τηλεσκόπια κατά το παρελθόν. Οι εξωπλανήτες που είχαν απεικονιστεί προηγουμένως τείνουν να είναι νεότεροι και θερμότεροι. Καθώς οι πλανήτες ψύχονται και συστέλλονται κατά τη διάρκεια της ζωής τους γίνονται σημαντικά πιο αμυδροί και επομένως δυσκολότεροι στην απεικόνιση.

Ο Epsilon Indi Ab είναι ο δωδέκατος πλησιέστερος στη Γη εξωπλανήτης που έχει γίνει γνωστός μέχρι σήμερα και ο πλησιέστερος με μάζα μεγαλύτερη από τον Δια.
    Εντοπίστηκε εξωπλανήτης που μυρίζει σαν κλούβιο αυγό και παράγει βροχή… γυαλιών

Είναι ο πρώτος πλανήτης μακριά από το ηλιακό μας σύστημα με αυτό το χαρακτηριστικό

Έχει την κωδική ονομασία HD 189733 b (εικόνα πάνω από NASA) και βρίσκεται σε απόσταση 65 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό Αλώπηξ. Αυτός ο πλανήτης που ανακαλύφθηκε το 2005, έχει παρόμοιο ή κοντινό μέγεθος με αυτό του πλανήτη Δία, στο δικό μας ηλιακό σύστημα.

Βρίσκεται πολύ κοντά στο μητρικό του άστρο και οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται σε αυτόν είναι ιδιαίτερα υψηλές. Από τις παρατηρήσεις που είχαν γίνει σε αυτόν τον εξωπλανήτη, είχαν διαπιστωθεί οι εξωτικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτόν αφού εκτός από τις υψηλές θερμοκρασίες υπάρχουν άνεμοι που κινούνται με ταχύτητες άνω των οκτώ χιλιάδων χλμ./ώρα. Επιπλέον η βροχόπτωση μοιάζει σαν να πέφτουν γυαλιά.

Η καυτή του ατμόσφαιρα και τα γυάλινα νέφη του δίνουν μια σχεδόν γαλήνια γαλανόλευκη εμφάνιση η οποία είναι όμως εντελώς παραπλανητική.

Η ανακάλυψη

Το νεότερο που μάθαμε για αυτόν τον μακρινό πλανήτη, χρησιμοποιώντας δεδομένα από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, είναι ότι μυρίζει σαν κλούβια αυγά.

Η εύρεση υδρόθειου εδώ είναι ένα βήμα προς την κατανόηση του πώς σχηματίζονται οι πλανήτες.

Το James Webb εντόπισε στην ατμόσφαιρα του εξωπλανήτη την παρουσία υδρόθειου, ενός μορίου που αναδύει αυτή τη δυσοσμία, όπως αναφέρει με δημοσίευση στην επιθεώρηση «Nature» ομάδα αστρονόμων.

«Αν η μύτη σας μπορούσε να λειτουργήσει στους 1.000 βαθμούς Κελσίου… η ατμόσφαιρα θα μύριζε σαν κλούβια αυγά», είπε χαρακτηριστικά, ο Γκουανγουέι Φου αστροφυσικός στο αμερικανικό Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

«Το υδρόθειο είναι ένα σημαντικό μόριο που δεν γνωρίζαμε ότι υπήρχε. Προβλέψαμε ότι θα ήταν και ξέρουμε ότι βρίσκεται στον Δία, αλλά δεν το είχαμε εντοπίσει εξακριβωμένα έξω από το ηλιακό μας σύστημα. Δεν ψάχνουμε για ζωή σε αυτόν τον πλανήτη επειδή είναι πολύ ζεστός αλλά η εύρεση του υδρόθειου είναι ένα σκαλοπάτι για την εύρεση αυτού του μορίου σε άλλους πλανήτες και την απόκτηση περισσότερης κατανόησης για το πώς σχηματίζονται διαφορετικοί τύποι πλανητών» πρόσθεσε.

James Webb: Το τηλεσκόπιο κατέγραψε τη σύγκρουση γιγάντιων αστεροειδών σε γειτονικό γαλαξία

Τη σύγκρουση γιγάντιων αστεροειδών που συνέβη πιθανότατα σε γειτονικό ηλιακό σύστημα και σημειώθηκε πριν 20 χρόνια, κατάφεραν να παρατηρήσουν επιστήμονες.

Ο Beta Pictoris

Ο γειτονικός γαλαξίας, Beta Pictoris, που βρίσκεται μόλις 63 έτη φωτός από τη Γη, έχει από καιρό κεντρίσει το ενδιαφέρον των αστρονόμων λόγω της εγγύτητας και της ηλικίας του.

Ενώ το ηλιακό μας σύστημα εκτιμάται ότι έχει ηλικία περίπου 4,5 δισεκατομμυρίων ετών, το Beta Pictoris θεωρείται «εφηβικό πλανητικό σύστημα» ηλικίας 20 εκατομμυρίων ετών, δήλωσε στο CNN η αστρονόμος Κριστίν Τσεν, ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins στη Βαλτιμόρη.

«Αυτό σημαίνει ότι είναι ακόμη υπό διαμόρφωση», δήλωσε και πρόσθεσε «είναι ένα μερικώς διαμορφωμένο πλανητικό σύστημα, αλλά δεν έχει τελειώσει ακόμα».

Η Τσεν παρατήρησε για πρώτη φορά τον Beta Pictoris, ο οποίος έχει δύο γνωστούς γίγαντες αέριους πλανήτες που ονομάζονται Beta Pictoris b και c, χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο Spitzer που έχει πλέον αποσυρθεί το 2004 και το 2005.

«Ήμουν πολύ ενθουσιασμένη που θα παρατηρούσα ξανά αυτό το σύστημα το 2023 χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb», δήλωσε. «Και ήλπιζα πραγματικά να κατανοήσω το πλανητικό σύστημα με πολύ μεγαλύτερη λεπτομέρεια, και σίγουρα το κάνουμε αυτό».

Από τότε που το Webb άνοιξε το υπέρυθρο μάτι του στο σύμπαν το 2022, οι επιστήμονες χρησιμοποιούν το διαστημικό παρατηρητήριο για να κοιτάξουν μέσα από το αέριο και τη σκόνη για να μελετήσουν υπερκαινοφανείς, εξωπλανήτες και μακρινούς γαλαξίες.

Η σύγκρουση πριν από 20 χρόνια

Η ομάδα πιστεύει ότι τα δεδομένα του Spitzer υποδηλώνουν ότι ένα ζευγάρι γιγάντιων αστεροειδών έτυχε να συγκρουστεί λίγο πριν από τις παρατηρήσεις του συστήματος από το τηλεσκόπιο.

«Ο Beta Pictoris βρίσκεται σε μια ηλικία κατά την οποία ο σχηματισμός πλανητών στη ζώνη των γήινων πλανητών βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη μέσω γιγαντιαίων συγκρούσεων αστεροειδών, οπότε αυτό που θα μπορούσαμε να δούμε εδώ είναι ουσιαστικά πώς σχηματίζονται σε πραγματικό χρόνο βραχώδεις πλανήτες και άλλα σώματα», δήλωσε η Τσεν.

Όταν η Τσεν και η ομάδα της παρατήρησαν τον Beta Pictoris μεταξύ του 2004 και του 2005, πιθανότατα έβλεπαν φευγαλέα στοιχεία ενός «ενεργού πλανητικού συστήματος με συγκρούσεις», αλλά δεν το είχαν συνειδητοποιήσει ακόμα, είπε.

Εκτός από τους δύο γνωστούς πλανήτες, προηγούμενες έρευνες εντόπισαν στοιχεία για κομήτες και αστεροειδείς που περιφέρονται στο νεαρό σύστημα. Καθώς οι κομήτες και οι αστεροειδείς συγκρούονται μεταξύ τους, δημιουργούν σκονισμένα συντρίμμια και βοηθούν στο σχηματισμό βραχωδών πλανητών.

Η σύγκρουση που συνέβη μετέτρεψε έναν αστεροειδή σε λεπτά σωματίδια σκόνης που ήταν μικρότερα από γύρη ή ζάχαρη άχνη, δήλωσε ο Τσεν.

Είπε ότι η μάζα της σκόνης που δημιουργήθηκε ήταν περίπου 100.000 φορές μεγαλύτερη από το μέγεθος του αστεροειδούς που σκότωσε τους δεινόσαυρους, ο οποίος εκτιμάται ότι είχε πλάτος μεταξύ 6,2 και 9,3 μιλίων (10 και 15 χιλιομέτρων). Η σκόνη στη συνέχεια ωθήθηκε έξω από το πλανητικό σύστημα από την ακτινοβολία του κεντρικού άστρου, το οποίο είναι ελαφρώς θερμότερο από τον ήλιο μας.

Αρχικά, οι αστρονόμοι πίστευαν ότι μικρά σώματα συγκρούονταν και αναπλήρωναν τα σύννεφα σκόνης που παρατηρήθηκαν στο Beta Pictoris με την πάροδο του χρόνου. Αλλά το ισχυρό τηλεσκόπιο Webb δεν μπόρεσε να ανιχνεύσει σκόνη.

Η μελέτη του γειτονικού ηλιακού συστήματος μπορεί να βοηθήσει τους αστρονόμους να κατανοήσουν καλύτερα πώς ήταν οι πρώτες μέρες του δικού μας ηλιακού συστήματος.

Τηλεσκόπιο James Webb: Ίχνη άνθρακα σε αρχαίο γαλαξία αλλάζουν τις θεωρίες για την εμφάνιση της ζωής

Οι αστρονόμοι εντόπισαν άνθρακα σε έναν γαλαξία που σχηματίστηκε μόλις 350 εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang, κάτι που αυξάνει τις πιθανότητες ότι οι συνθήκες για τη ζωή ήταν παρούσες σχεδόν από την αυγή του χρόνου.

Σύμφωνα με την ανάλυση των παρατηρήσεων που έγιναν από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, τεράστιες ποσότητες άνθρακα απελευθερώθηκαν όταν η πρώτη γενιά άστρων εξερράγη σε υπερκαινοφανείς αστέρες (σουπερνόβα). Ο άνθρακας είναι γνωστό ότι έσπειρε τους πρώτους πλανήτες και αποτελεί δομικό στοιχείο για τη ζωή όπως την ξέρουμε, αλλά μέχρι τώρα θεωρούνταν ότι εμφανίστηκε πολύ αργότερα στην κοσμική ιστορία, αναφέρει ο Guardian.

«Πρόκειται για την πρώτη ανίχνευση ενός στοιχείου βαρύτερου από το υδρογόνο που έχει ποτέ επιτευχθεί», δήλωσε ο καθηγητής Roberto Maiolino, αστρονόμος στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ και συν-συγγραφέας της σχετικής μελέτης. «Πρόκειται για μια τεράστια ανακάλυψη».

«Η εύρεση μεγάλης ποσότητας άνθρακα σε έναν τόσο μακρινό γαλαξία υποδηλώνει ότι η ζωή θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει εμφανιστεί πολύ νωρίς στο σύμπαν, πραγματικά κοντά στην κοσμική αυγή».

Το πολύ πρώιμο σύμπαν αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από υδρογόνο, ήλιο και μικροσκοπικές ποσότητες λιθίου. Κάθε άλλο στοιχείο – συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σχημάτισαν τη Γη και τους ανθρώπους – σχηματίστηκε στα αστέρια και απελευθερώθηκε κατά όταν αυτά εξερράγησαν στο τέλος της ζωής τους. Με κάθε νέα γενιά άστρων, το σύμπαν εμπλουτιζόταν προοδευτικά με όλο και βαρύτερα στοιχεία, μέχρι που σχηματίστηκαν βραχώδεις πλανήτες και η ζωή έγινε πιθανή.

Η σημασία του άνθρακα

Ο άνθρακας είναι ένα θεμελιώδες στοιχείο σε αυτή τη διαδικασία, καθώς μπορεί να συσσωρευτεί σε κόκκους σκόνης σε έναν στροβιλιζόμενο δίσκο γύρω από τα αστέρια, και να μεγαλώνει σε όγκο μέχρι να δημιουργηθούν οι πρώτοι πλανήτες.

Προηγουμένως θεωρούνταν ότι ο εμπλουτισμός με άνθρακα συνέβη περίπου 1 δισεκατομμύριο χρόνια μετά το Big Bang. Η τελευταία έρευνα χρονολογεί το αρχαιότερο αποτύπωμα άνθρακα σε μόλις 350 εκατ. χρόνια, κάτι που σημαίνει ότι ο άνθρακας απελευθερώθηκε σε μεγάλες ποσότητες στους υπερκαινοφανείς αστέρες πρώτης γενιάς στο σύμπαν.

Αυτό δεν αλλάζει τις εκτιμήσεις για το πότε ξεκίνησε η ζωή στη Γη, πριν από περίπου 3,7 δισεκατομμύρια χρόνια, αλλά υποδηλώνει ότι ορισμένα από τα κριτήρια για την εμφάνιση ζωής σε άλλα μέρη του σύμπαντος υπήρχαν πολύ νωρίτερα από ό,τι αναμενόταν.

«Ιερό δισκοπότηρο τα πρώτα αστέρια»

«Τα πρώτα αστέρια είναι το ιερό δισκοπότηρο της χημικής εξέλιξης, καθώς αποτελούνται μόνο από αρχέγονα στοιχεία και συμπεριφέρονται πολύ διαφορετικά από τα σύγχρονα αστέρια», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Δρ. Francesco D'Eugenio, αστροφυσικός στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.

«Μελετώντας πώς και πότε σχηματίστηκαν τα πρώτα μέταλλα στο εσωτερικό των άστρων, μπορούμε να θέσουμε ένα χρονικό πλαίσιο για τα πρώτα βήματα στην πορεία που οδήγησε στον σχηματισμό της ζωής».

Ο γαλαξίας, ο οποίος είναι ο πέμπτος πιο μακρινός που έχει παρατηρηθεί ποτέ, είναι μικρός και συμπαγής – περίπου 100.000 φορές μικρότερος από τον δικό μας γαλαξία. «Είναι απλώς ένα έμβρυο γαλαξία όταν τον παρατηρούμε, αλλά θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κάτι αρκετά μεγάλο, περίπου στο μέγεθος του γαλαξία μας», δήλωσε ο D'Eugenio. «Αλλά για έναν τόσο νεαρό γαλαξία, είναι αρκετά μαζικός»

Μια ανάλυση του φάσματος του φωτός που προέρχεται από τον γαλαξία έδωσε μια σίγουρη ανίχνευση άνθρακα και δοκιμαστικές ανιχνεύσεις οξυγόνου και νέου.

«Από τον άνθρακα στο DNA είναι ένα τεράστιο ταξίδι, αλλά αυτό δείχνει ότι τα βασικά στοιχεία είναι, κατ' αρχήν, ήδη εκεί», δήλωσε ο Maiolino.

Τα ευρήματα πρόκειται να δημοσιευθούν στο περιοδικό Astronomy & Astrophysics.