Σήμερα την σκυτάλη των Πανελλαδικών εξετάσεων πήραν οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου με ένα θέμα διαχρονικά επίκαιρο, την σημασία της ιστορικής γνώσης.
Τα μη λογοτεχνικά κείμενα αντλήθηκαν, το πρώτο από το έργο του Ραϋμόνδου Αλβανού "Ο ελληνικός εμφύλιος. Μνήμες σε πόλεμο και σύγχρονες πολιτικές ταυτότητες" και το δεύτερο από ομιλία της ποιήτριας Κικής Δημουλά. Γραμμένα σε απλό και καθημερινό λόγο γίνονταν εύκολα κατανοητά από τα παιδιά, που μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις ιδέες που διατυπώνονταν και στις δικές τους απαντήσεις. Οι ασκήσεις που αφορούσαν το θέμα Β ήταν διατυπωμένες με σαφήνεια και άγγιζαν στοιχεία της θεωρίας που οι μαθητές είχαν διδαχθεί, όπως ο επικοινωνιακός ρόλος του τίτλου, η υφολογική λειτουργία του ευθέος λόγου, οι γλωσσικές επιλογές που επιτυγχάνουν την ευαισθητοποίηση του αναγνώστη, γι΄αυτό και μπορούσαν να τεκμηριωθούν με αναφορές στα κείμενα που τους δόθηκαν.
Το λογοτεχνικό κείμενο, ήταν απόσπασμα από το διήγημα το Θανάση Βαλτινού "Επείγουσα ανάγκη ελέου". Οι μαθητές έπρεπε στο ερμηνευτικό τους σχόλιο να αποτυπώσουν τη σημασία που είχε το ταγάρι, ως κειμήλιο για την οικογένεια της αφηγήτριας, βασιζόμενοι σε στοιχεία της θεωρίας της Λογοτεχνίας, όπως οι κειμενικοί δείκτες, και να καταθέσουν την προσωπική τους άποψη σχετικά με την αξία των αντικειμένων που μας συνδέουν με το παρελθόν. Το θέμα της Έκθεσης με τη μορφή άρθρου εστίαζε στη σημασία της ιστορικής γνώσης αλλά και στους τρόπους, οι οποίοι βιωματικά μπορούν να ενδυναμώσουν τους δεσμούς με το ιστορικό παρελθόν. Ένα θέμα ιδιαίτερα ευαίσθητο για εμάς ως έθνος, καθώς χρονικά αξιοποιείται στις εξετάσεις σε μια περίοδο που εορτάζουμε τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική καταστροφή και τα 200 από την απελευθέρωσή μας. Γι' αυτό πάντα διδάσκεται, γιατί οι δεσμοί των μαθητών με την Ιστορία πρέπει να είναι ισχυροί.
Τέλος αξίζει να επισημανθεί φυσικά πως για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας βασική προϋπόθεση αποτελεί η προσεκτική μελέτη, η έμφαση στη λεπτομέρεια, και η συστηματική προετοιμασία και εξάσκηση στις θεματικές ενότητες και των τριών τάξεων του Λυκείου. Εχέγγυο επιτυχίας συνεπώς συνιστά το εύρος των γνώσεων και η μύηση στον κόσμο της Λογοτεχνίας, σε μια παιδευτική πορεία που δεν πρέπει και δεν μπορεί να περιορίζεται αυστηρά στο πλαίσιο της προετοιμασίας για τη Γ΄Λυκείου.
Χαρά Χαραλαμπίδη
Φιλόλογος Φροντιστηρίου mathisis