Πέμπτη, 23 Ιουλίου 2020 13:17

Ακάθιστος Ύμνος στη Μητρόπολη την ώρα που η Αγία Σοφία θα γίνεται τζαμί

Γράφτηκε από τον

Επίσημη ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής - Η ιστορία του ύμνου προς τη Θεοτόκο

Αύριο, ημέρα λειτουργίας της Αγίας Σοφίας ως τζαμί, αλλά και ημέρα "πένθους και οδύνης για όλη την Ορθοδοξία, τον Χριστιανισμό και ολόκληρο τον Ελληνισμό", o αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος θα προστεί, στις 8 το βράδυ, της Ιεράς Ακολουθίας του Ακαθίστου Ύμνου στον Καθεδρικό Ι. Ναό Αθηνών, σύμφωνα με ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής. Το Open Tv προσφέρει σε όλους τους πιστούς τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ζωντανά την Ακολουθία του Ακαθίστου Υμνου -μέσω υβριδικής, σε αυτόν εδώ τον σύνδεσμο του tvopen.gr- τη λειτουργία «Ακάθιστος Ύμνος εις την Υπεραγίαν Θεοτόκο, Ιερά Αγρυπνία».

«Λυπάμαι βαθύτατα που οι ισχυροί του κόσμου τούτου, οι περισσότεροι τουλάχιστον εξ αυτών, κρύβονται πίσω από το δάκτυλό τους ή μάλλον πίσω από τους δικούς τους γεωπολιτικούς και γεωστρατηγικούς υπολογισμούς», είχε τονίσει σε δήλωσή του ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, πριν από λίγες ημέρες, αναφορικά με τη λειτουργία της Αγίας Σοφίας ως τζαμί την 24ηΙουλίου.

Και συνέχισε: «Και με τη στάση τους αυτή ανέχονται ή ουσιαστικά αποδέχονται κατά παράβαση κάθε έννοιας διεθνούς νομιμότητας μια ανίερη πράξη βεβήλωσης όχι μόνον ενός ιερού πνευματικού κέντρου της Ορθοδοξίας μας, της Χριστιανοσύνης, γενικότερα, και ενός συμβόλου της Πίστης μας, αλλά και ενός οικουμενικού μνημείου πολιτισμού και αλληλοπεριχώρησης μεταξύ των λαών και των ανθρώπων και των λαών διαφορετικών θρησκευτικών ταυτοτήτων. Ο μεγάλος ναός της Αγίας Σοφίας γίνεται άθυρμα στα χέρια ανθρώπων που, κατ’ επάγγελμα και διαχρονικά, ποδοπατούν το Διεθνές Δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα και τροφοδοτούν τη σκοτεινότερη μορφή θρησκευτικής μισαλλοδοξίας για να εμπεδώσουν, όπως αυτοί νομίζουν, την κυριαρχία τους.

Την 24η Ιουλίου, ημέρα πένθους και οδύνης για όλη την Ορθοδοξία, τον Χριστιανισμό και ολόκληρο τον Ελληνισμό, θα προστώ της Ιεράς Ακολουθίας του Ακάθιστου Ύμνου, στον Καθεδρικό Ι.Ν. των Αθηνών και σας καλώ όλους και όλες να ψάλλουμε μαζί το ‘’τη Υπερμάχω’’ υπέρ βοηθείας και ενισχύσεως του γένους μας».

Ο ύμνος προς τιμήν της Θεοτόκου

Ακάθιστος ύμνος ονομάζεται γενικά κάθε ορθόδοξος χριστιανικός ύμνος ο οποίος ψάλλεται από τους χριστιανούς πιστούς σε όρθια στάση. Έχει επικρατήσει όμως να λέγεται έτσι ένας ύμνος («Κοντάκιο») της Ορθόδοξης Εκκλησίας προς τιμήν της Θεοτόκου, γνωστός ως Τη Υπερμάχω Στρατηγώ, ο οποίος ψάλλεται στους ναούς τις πέντε πρώτες Παρασκευές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, τις πρώτες τέσσερις τμηματικά, και την πέμπτη ολόκληρος. Είναι ένας ύμνος που αποτελείται από προοίμιο και 24 οίκους (στροφές) σε ελληνική αλφαβητική ακροστιχίδα, από το Α ως το Ω (κάθε «οίκος» ξεκινά με το αντίστοιχο κατά σειρά ελληνικό γράμμα).

Ο Ακάθιστος ύμνος θεωρείται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας. Είναι γραμμένος πάνω στους κανόνες της ομοτονίας, ισοσυλλαβίας και εν μέρει της ομοιοκαταληξίας. Η γλώσσα του είναι σοβαρή και ποιητική και πλουτίζεται από κοσμητικά επίθετα και πολλά σχήματα λόγου (αντιθέσεις, μεταφορές, κ.λπ.). Το θέμα του είναι η εξύμνηση της ενανθρώπισης του Θεού μέσω της Θεοτόκου, πράγμα που γίνεται με πολλές εκφράσεις χαράς και αγαλλίασης, οι οποίες του προσδίδουν θριαμβευτικό τόνο.

Ο ύμνος αυτός ονομάζεται «Ακάθιστος» από την όρθια στάση που τηρούσαν οι πιστοί κατά τη διάρκεια της ψαλμωδίας της. Ολοι οι πιστοί έψαλαν τον Ακάθιστο ύμνο όρθιοι, υπό τις συνθήκες που θεωρείται ότι εψάλη για πρώτη φορά, ενώ το εκκλησίασμα παρακολουθούσε όρθιο και την ακολουθία της εορτής του Ευαγγελισμού, με την οποία συνδέθηκε ο ύμνος.

Η ιστορία του

Το έτος 626, και ενώ ο Αυτοκράτορας Ηράκλειος ηγείτο εκστρατείας του βυζαντινού στρατού κατά των Περσών, η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε αιφνιδίως από τους Αβάρους. Γνωρίζοντας την απουσία του στρατού, οι Άβαροι απέρριψαν κάθε πρόταση εκεχειρίας και την 6η Αυγούστου κατέλαβαν την Παναγία των Βλαχερνών. Σε συνεργασία με τους Πέρσες, τη νύχτα της 7ης προς 8η Αυγούστου, ετοιμάζονταν για την τελική επίθεση, ενώ ο Πατριάρχης Σέργιος περιέτρεχε τα τείχη της Πόλης με την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και ενεθάρρυνε τον λαό στην αντίσταση. Τη νύχτα εκείνη, φοβερός ανεμοστρόβιλος, που αποδόθηκε σε θεϊκή αρωγή, δημιούργησε τρικυμία και κατέστρεψε τον εχθρικό στόλο, ενώ αντεπίθεση των αμυνόμενων προξένησε τεράστιες απώλειες στους Αβάρους και τους Πέρσες, οι οποίοι αναγκάστηκαν να λύσουν την πολιορκία και να αποχωρήσουν άπρακτοι.

«Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια,

ὡς λυτρωθεῖσα τῶν δεινῶν εὐχαριστήρια,

ἀναγράφω σοι ἡ Πόλις σου Θεοτόκε.

Ἀλλ' ὡς ἔχουσα τὸ κράτος ἀπροσμάχητον,

ἐκ παντοίων με κινδύνων ἐλευθέρωσον,

ἵνα κράζω σοι· Χαῖρε, Νύμφη ἀνύμφευτε».

Την 8η Αυγούστου, η Πόλη είχε σωθεί από τη μεγαλύτερη ως τότε απειλή της ιστορίας της. Ο λαός, θέλοντας να πανηγυρίσει τη σωτηρία του, την οποία απέδιδε σε συνδρομή της Θεοτόκου, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών. Τότε, κατά την παράδοση, όρθιο το πλήθος έψαλε τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο» στην Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη του «τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ».

Κατά την επικρατέστερη άποψη, δεν ήταν δυνατό να συνετέθη ο ύμνος σε μία νύκτα. Άρα, μάλλον είχε συντεθεί νωρίτερα και μάλιστα θεωρείται ότι ψαλλόταν στο συγκεκριμένο ναό στην αγρυπνία της 15ης Αυγούστου κάθε έτους. Απλώς, εκείνη την ημέρα ο ύμνος εψάλη «ὀρθοστάδην», ενώ αντικαταστάθηκε το ως τότε προοίμιο («Τὸ προσταχθὲν μυστικῶς λαβὼν ἐν γνώσει») με το ως σήμερα χρησιμοποιούμενο «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια», το οποίο έδωσε τον δοξολογικό και εγκωμιαστικό τόνο στον ως τότε διηγηματικό και δογματικό ύμνο.

Σύμφωνα όμως με άλλες ιστορικές πηγές, ο Ακάθιστος Ύμνος συνδέεται και με άλλα παρόμοια γεγονότα, όπως τις πολιορκίες και τη σωτηρία της Κωνσταντινούπολης επί των Αυτοκρατόρων Κωνσταντίνου του Πωγωνάτου (673), Λέοντος του Ισαύρου (717-718) και Μιχαήλ Γ΄ (860). Δεδομένων των τότε ιστορικών συνθηκών (εικονομαχική έριδα, κ.λπ.), δεν θεωρείται απίθανο η Παράδοση να έχει αλλοιώσει την ιστορική πραγματικότητα, με αποτέλεσμα να καθίσταται πολύ δύσκολο να λεχθεί μετά βεβαιότητος ποιο ήταν το ιστορικό περιβάλλον της δημιουργίας του Ύμνου.

Πηγή: Ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 23 Ιουλίου 2020 15:23

Σχετικά Άρθρα

  • Προσοχή στους αγύρτες και τους ψευδοπροφήτες που παρασύρουν τους πιστούς, προειδοποιεί η Εκκλησία της Ελλάδος
    Προσοχή στους αγύρτες και τους ψευδοπροφήτες που παρασύρουν τους πιστούς, προειδοποιεί η Εκκλησία της Ελλάδος

    Εμφανίζουν ιερά αντικείμενα που δακρύζουν, αιμορροούν και παρουσιάζουν διάφορα άλλα έκτακτα και θαυμαστά φαινόμενα - Προφητεύουν επικείμενες καταστροφές και πολέμους και θέτουν συγκεκριμένες ημερομηνίες - Εγκύκλιος του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου διαβάστηκε σήμερα σε όλους του ναούς

    Προσοχή στους ψευδοαγίους συνέστησε στους πιστούς, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με εγκύκλιο του που διαβάστηκε σήμερα σε όλους τους Ναούς.

    Το εγκύκλιο σημείωμα με θέμα «Τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και οι ψευδοπροφήτες» έστειλε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος προς την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και τις Ιερές Μητροπόλεις, στο οποίο τονίζεται ότι «στην σημερινή εποχή πλήθυναν οι εντός της Εκκλησίας ψευδοπροφήτες, οι οποίοι έχουν παρασύρει έναν αριθμό πιστών και κινδυνεύουν να καταλήξουν σε σχίσμα ή αίρεση».

    Ο εκπρόσωπος τύπου της ΔΙΣ Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Τιμόθεος Ανθης λέει στο protothema.gr: «Κάποιοι άνθρωποι βρίσκουν υποκατάστατα και μεσάζοντες σε άτομα που εμπορεύονται την ευσέβεια και την πίστη». Για να τονίσει ότι «Προβάλλονται ψεύτικα πρότυπα στην ζωή των χριστιανών» καλώντας τους πιστούς να προσέχουν και να αφυπνισθούν. Ο Μητροπολίτης Θεσσαλιωτίδος επισημαίνει ότι υπάρχουν προβλήματα και στην επαρχία και στην Αθήνα από άτομα που εμπορεύονται την αδυναμία και την ολιγοπιστία, για να πει ότι «Δεν είναι υγιές αυτό. Προσοχή στους αγύρτες και στους ψευδοπροφήτες». Ο κ. Τιμόθεος εξηγεί ότι «η κατάσταση αυτή ευνοεί ανθρώπους που δεν έχουν αληθινή πίστη και χρειάζονται «συνταγή» για την πίστη τους.

    Δίνοντας η Διαρκής Ιερά Σύνοδος την αναλυτική εικόνα διευκρινίζει ότι: «Άλλοι από αυτούς έχουν αυτοδιορισθεί διδάσκαλοι και μελλοντολόγοι και ταράσσουν τους πιστούς με διάφορες κινδυνολογίες. Άλλοι παρερμηνεύουν λόγια συγχρόνων ή και παλαιοτέρων Αγίων και τα παρουσιάζουν σύμφωνα με τον δικό τους τρόπο σκέψης. Άλλοι αναφέρονται σε ανώνυμους γέροντες ή γερόντισσες που βρίσκονται εν ζωή, οι οποίοι προφητεύουν επικείμενες καταστροφές και πολέμους και αρκετές φορές μάλιστα θέτουν και συγκεκριμένες ημερομηνίες, και όταν δεν πραγματοποιηθούν, αντί να σιωπήσουν από ντροπή, δεν χάνουν την διάθεσή τους, αλλά θέτουν εκ νέου άλλες ημερομηνίες. Άλλοι επίσης εμφανίζουν ιερά αντικείμενα που δακρύζουν, αιμορροούν και παρουσιάζουν διάφορα άλλα έκτακτα και θαυμαστά φαινόμενα».

    Εχουν αυτοδιορισθεί διδάσκαλοι και μελλοντολόγοι

    Αναλυτικά η εγκύκλιος αναφέρει: «Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά, Μία εβδομάδα μετά την Εορτή της Πεντηκοστής, κατά την οποία φανερώθηκε η Εκκλησία του Χριστού στον κόσμο, τιμούμε τα γεννήματα αυτής της «καινής κτίσεως» της Χάριτος, της Εκκλησίας δηλαδή, που είναι όλοι οι Άγιοι του Θεού, οι αληθινά Πνευματοφόροι άνθρωποι.

    Το Πανάγιο Πνεύμα είναι η πηγή της Αγιότητος και όλων των χαρισμάτων. Χαρίζει την θεοποιό Χάρη ανάλογα με την πνευματική κατάσταση του ανθρώπου «καθώς βούλεται» . Κατά τους θεοφόρους Πατέρες η εργασία των εντολών και η προσευχή είναι αιτίες χορηγήσεως της ενεργείας του Αγίου Πνεύματος. «Κατ’ αναλογίαν της εργασίας των εντολών», γράφει ο Άγιος Μάρκος ο Ασκητής, όχι οι ακροατές, αλλά οι ποιητές του νόμου θα γίνουν κατοικητήρια του Παναγίου Πνεύματος . Κατά την διδασκαλία των Αγίων, αυτό στο οποίο μπορούμε να μετάσχουμε δεν είναι η ουσία του Θεού, αλλά η ενέργεια. Αυτή η ενέργεια ονομάζεται θεοποιός Χάρη, Φως και Πνεύμα Θεού και οδηγεί τον άνθρωπο στην θέωση.

    Οι ταπεινοί γίνονται αποδέκτες της Χάριτος του Θεού. Μόνον αυτοί μπορούν να αποφανθούν μετά βεβαιότητος για τα παρόντα και τα μέλλοντα, να διακρίνουν πού υπάρχει αλήθεια και πού το ψεύδος. Οι Άγιοι και θεόπτες των χαρισμάτων δεν κομπάζουν, αλλά ταπεινώνονται ακόμη περισσότερο μετά την θεία Επίσκεψη. Αντίθετα, οι στερούμενοι της Χάριτος είναι ψευδοπροφήτες, πλανώντες και πλανώμενοι, λύκοι βαρείς μη φειδόμενοι των λογικών προβάτων της Εκκλησίας και διακατέχονται από πνεύμα υπερηφανείας και κενοδοξίας. Το φαινόμενο αυτό των ψευδοαγίων υπάρχει σε κάθε εποχή.

    Στην Παλαιά Διαθήκη ο Θεός έδωσε πολλούς και μεγάλους προφήτες. Όπως παρατηρεί ο σοφός Σολομώντας, η Σοφία του Θεού κατά καιρούς μεταβαίνοντας σε όσιες ψυχές κατασκευάζει φίλους Θεού και προφήτες . Όμως ταυτόχρονα παρουσιάσθηκαν και πολλοί ψευδοπροφήτες στον λαό του Ισραήλ . Ήδη από την αρχή ο Κύριος προειδοποίησε τον λαό Του γι’ αυτούς και έδωσε ως χαρακτηριστικό σημάδι αναγνωρίσεώς τους την παρέκκλιση από την αληθινή πίστη . Οι ψευδοπροφήτες δεν μιλούσαν «από στόματος Κυρίου» , αλλά «από καρδίας αυτών». Δεν τους απέστελλε ο Θεός και αυτοί έσπευδαν να προφητεύουν, δεν λαλούσε προς αυτούς ο Θεός και αυτοί προφήτευαν.

    Για να αρέσουν και να γίνουν αποδεκτοί χρησιμοποιούσαν την κολακεία. Ενώ έβλεπαν ότι ο λαός είχε απωθήσει τον λόγο του Κυρίου, του προφήτευαν ότι θα απολαμβάνει πραγματική ειρήνη . Αποτέλεσμα ήταν να εξαπατούν τον λαό με τις ψευδείς προφητείες τους και να τον οδηγούν στην καταστροφή . Γι’ αυτό στο τέλος καταντροπιάζονταν, γίνονταν καταγέλαστοι και έπεφταν σε τέλεια καταφρόνηση και ανυποληψία από τον λαό . Εμφανίζονταν «ως αλώπεκες εν ταις ερήμοις» . Δηλαδή όπως οι αλεπούδες αγαπούν να κυκλοφορούν σε έρημα μέρη, έτσι και οι ψευδοπροφήτες εμφανίζονταν κατ’ εξοχήν σε εποχές κατά τις οποίες ο λαός λόγω της ασέβειας και της αμαρτίας είχε ερημωθεί από την θεία Χάρη και προστασία.

    Στην Καινή Διαθήκη ομοίως «πολλοί ψευδοπροφήται εξεληλύθασιν εις τον κόσμον» . Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός ήδη από την αρχή του κηρύγματός Του, στην επί του Όρους Ομιλία, εφιστά την προσοχή των πιστών αναφορικά με τους ψευδοπροφήτες, οι οποίοι έρχονται προς αυτούς με ενδύματα προβάτων, αλλά από μέσα είναι άρπαγες λύκοι . Τα αμαρτωλά έργα τους αποτελούν τρανές αποδείξεις ότι δεν είναι δοχεία της Χάριτος του Θεού . Μάλιστα ο Χριστός έχει προφητεύσει ότι όσο θα περνούν τα χρόνια και θα πληθαίνει η ανομία, θα αυξάνονται οι ψευδοπροφήτες και πολλούς θα παρασύρουν στις πλάνες τους . Χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι να δημιουργούν στην Εκκλησία διχοστασίες και σκάνδαλα, να ενεργούν αντίθετα προς την διδαχή της παραδόσεως της Εκκλησίας, να μην υπηρετούν τον Κύριο, αλλά τα προσωπικά τους συμφέροντα και να χρησιμοποιούν τα κολακευτικά και ευγενικά λόγια για να εξαπατήσουν τις καρδιές των αγαθών ανθρώπων . Με ένα λόγο οι ψευδοπροφήτες και όλοι γενικά οι πλανεμένοι άνθρωποι είναι τα ζιζάνια που φύτευσε ο διάβολος στον αγρό του Κυρίου για να μην τελεσφορήσει το έργο της θείας Οικονομίας για την σωτηρία των ανθρώπων.

    Στην σημερινή εποχή πλήθυναν οι εντός της Εκκλησίας ψευδοπροφήτες, οι οποίοι έχουν παρασύρει έναν αριθμό πιστών και κινδυνεύουν να καταλήξουν σε σχίσμα ή αίρεση. Άλλοι από αυτούς έχουν αυτοδιορισθεί διδάσκαλοι και μελλοντολόγοι και ταράσσουν τους πιστούς με διάφορες κινδυνολογίες. Άλλοι παρερμηνεύουν λόγια συγχρόνων ή και παλαιοτέρων Αγίων και τα παρουσιάζουν σύμφωνα με τον δικό τους τρόπο σκέψης. Άλλοι αναφέρονται σε ανώνυμους γέροντες ή γερόντισσες που βρίσκονται εν ζωή, οι οποίοι προφητεύουν επικείμενες καταστροφές και πολέμους και αρκετές φορές μάλιστα θέτουν και συγκεκριμένες ημερομηνίες, και όταν δεν πραγματοποιηθούν, αντί να σιωπήσουν από ντροπή, δεν χάνουν την διάθεσή τους, αλλά θέτουν εκ νέου άλλες ημερομηνίες. Άλλοι επίσης εμφανίζουν ιερά αντικείμενα που δακρύζουν, αιμορροούν και παρουσιάζουν διάφορα άλλα έκτακτα και θαυμαστά φαινόμενα.

    Ασφαλώς η Εκκλησία αναμφισβήτητα αποδέχεται και τα άγια αντικείμενα και τις άγιες Εικόνες και την εκδήλωση ποικίλων φαινομένων της θείας Χάριτος διά μέσου αυτών, όμως χρειάζεται επίσης πολλή προσοχή και διάκριση, ιδίως στην εποχή μας, στην οποία, με την κυριαρχία του διαδικτύου, τέτοιες καταστάσεις προβάλλονται ταχύτατα και γίνονται αμέσως γνωστές. Ο μεγάλος Άγιος και προφήτης των ημερών μας, ο γέροντας Πορφύριος, παρατηρούσε ότι «αυτά τα σημεία... δεν είναι όλα θεϊκά. Μερικά απ’ αυτά τα προκαλεί ο διάβολος μέσω των ανθρώπων.

    Χρειάζεται προσοχή» . Γι’ αυτό είναι ανάγκη να είμαστε πολύ προσεκτικοί σε ανάλογες περιπτώσεις, μήπως πίσω από αυτές δεν βρίσκεται το χέρι του Θεού, αλλά ο πονηρός και άνθρωποι που διακατέχονται από πνεύμα πλάνης και διάθεση αυτοπροβολής, αυτόκλητοι σωτήρες, που δεν υπηρετούν το θείο θέλημα, αλλά το ίδιον συμφέρον.

    Έχοντας αυτά υπ’ όψιν εφιστούμε την προσοχή των πιστών της Εκκλησίας μας• να μην παρασύρονται από τους διαφόρων ειδών πλάνους και αγύρτες και ψευδοπροφήτες, οι οποίοι τους αποσπούν από τον κύριο σκοπό τους, την πρόοδο στην ορθόδοξη πίστη και την πνευματική ζωή, και στρέφουν την προσοχή τους σε αρρωστημένες καταστάσεις και σε δραστηριότητες και ενασχολήσεις που δεν ωφελούν σε τίποτε, αλλά μάλλον προξενούν θόρυβο και ταραχή και σκανδαλισμό και σχίσιμο του αρράφου χιτώνος της Εκκλησίας, δηλαδή του Χριστού.

    Ας μένουμε πιστοί στην παράδοση που έχουμε παραλάβει μέσα στην Εκκλησία μας, ας αποφεύγουμε όσους αυτοαπομονώνονται και ας τιμούμε και υπακούμε στους Ποιμένες και Επισκόπους της Εκκλησίας μας, οι οποίοι αγρυπνούν υπέρ ημών, και ας επιδιώκουμε προ πάντων «τα της ειρήνης και τα της οικοδομής της εις αλλήλους» , για να αναπαύεται μέσα μας η Χάρη του Αγίου Πνεύματος· του Πνεύματος της Αληθείας, της Ειρήνης και της Ενότητος. Αμήν. Με πατρικές ευχές και αγάπη

    † Ο Αθηνών Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος
    † Ο Σάμου και Ικαρίας Ευσέβιος
    † Ο Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Θεόκλητος
    † Ο Κασσανδρείας Νικόδημος
    † Ο Σερρών και Νιγρίτης Θεολόγος
    † Ο Σιδηροκάστρου Μακάριος
    † Ο Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας Ιωήλ
    † Ο Αργολίδος Νεκτάριος
    † Ο Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Τιμόθεος
    † Ο Μεγάρων και Σαλαμίνος Κωνσταντίνος
    † Ο Κεφαλληνίας Δημήτριος
    † Ο Τρίκκης και Σταγών Χρυσόστομος
    † Ο Καρπενησίου Γεώργιος
    † Ο Αρχιγραμματεύς
    † Ο Ωρεών Φιλόθεος»

    Πηγή: Protothema.gr

  • Κορωνοϊός: Προβληματισμός στην Εκκλησία για τους ελέγχους - Εξετάζουν πρόσληψη εταιριών σεκιούριτι και μανουάλια έξω
    Κορωνοϊός: Προβληματισμός στην Εκκλησία για τους ελέγχους - Εξετάζουν πρόσληψη εταιριών σεκιούριτι και μανουάλια έξω

    Κρίσιμη θεωρείται αυτή η Κυριακή καθώς οι πιστοί πρέπει να έχουν rapid test μαζί τους - Οι Ιεράρχες αναρωτιούνται πώς θα γίνονται οι έλεγχοι σε γάμους και στις μεγάλες λειτουργίες των Χριστουγέννων - Η Εκκλησία έχει απευθύνει έκκληση να τηρούνται τα μέτρα

    Συζητήσεις για πρόσληψη εταιριών σεκιούριτι, μανουάλια έξω από τους ναούς, και δωρεάν rapid test περιλαμβάνει η «επόμενη ημέρα» για την Εκκλησία ενόψει γιορτών του Δεκεμβρίου και των μεγάλων λειτουργιών των Χριστουγέννων. Οι πιο ψύχραιμοι Ιεράρχες, υπό το βάρος της πανδημίας, προσπαθούν να κρατήσουν ανοιχτούς τους ναούς για τον κόσμο και να διατηρήσουν την ισορροπία μεταξύ του «ελέγχου πιστοποιητικών και του ανοιχτού ναού για όλους».

    Κρίσιμη θεωρείται αυτή η Κυριακή καθώς στις θρησκευτικές λειτουργίες αλλά και και στα υπόλοιπα μυστήρια υποχρεούται ο πιστός να έχει rapid test μαζί του, για προστασία δική του και των υπολοίπων παρεβρισκομένων. Οι γιορτές της Αγίας Αικατερίνης και του Αγίου Στυλιανού την περασμένη εβδομάδα, λειτούργησαν ως ένα τεστ για την επιτυχία του μέτρου που άρχισε να εφαρμόζεται από την προηγούμενη Δευτέρα. «Η ζωή κυλάει ήρεμα, όπως πριν. Δεν γίνεται έλεγχος και ουδείς ασχολείται», όπως έλεγαν εκκλησιαστικοί παράγοντες. Οι έως τώρα έλεγχοι είναι μεμονωμένοι από ορισμένους ευσυνείδητους Επιτρόπους και από αυτούς που γνωρίζουν πώς να «κατεβάζουν» την εφαρμογή.

    Η Εκκλησία της Ελλάδος δηλώνει αδυναμία για έλεγχο των πιστοποιητικών σε όσους προσέρχονται στους ναούς λίγες μέρες μετά τη σχετική απόφαση που έλαβε η κυβέρνηση, και την Κοινή Υπουργική Απόφαση, σύμφωνα με την οποία οι ανεμβολίαστοι θα πρέπει να εισέρχονται στους ναούς με επίδειξη αρνητικού εργαστηριακού τεστ. Σύμφωνα με την απόφαση, σε εκκλησίες και χώρους λατρείας επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο στον κατά νόμο υπεύθυνο, τον ιερέα 1.500 ευρώ και στον πιστό 300 ευρώ. Στο Ισλαμικό Τέμενος της Αθήνας, όπως λένε εκκλησιαστικοί κύκλοι, υπάρχουν αρμόδιοι υπάλληλοι για τον έλεγχο των πιστοποιητικών , όπως επίσης και στην Συναγωγή των Εβραίων ενώ στα τζαμιά στην Θράκη αρμόδιος είναι ο ιμάμης, για την τήρηση των μέτρων.

    Ηδη, σε κάποιος ναούς παρά τον χειμωνιάτικο καιρό, επιλέχθηκε η λύση να βγουν τα μανουάλια έξω, ενώ ιερείς διαθέτουν τεστ σε πιστούς για να εισέρθουν στους ναούς. Σε ό,τι αφορά στην πρόσληψη εταιριών σεκιούριτι που συζητήθηκε , όπως λένε εκκλησιαστικοί κύκλοι, η Πολιτεία δεν αναλαμβάνει το κόστος. «Απομένει η λύση των δειγματοληπτικών ελέγχων σε ναούς» λένε εκκλησιαστικοί κύκλοι καθώς δεν υπάρχει πρακτική δυνατότητα ελέγχου από τους υπεύθυνους των ναών και δεύτερον γιατί η Εκκλησία δεν μπορεί να αποκλείσει κανέναν. Αν θέλει, λένε το κράτος να στείλει τα αρμόδια όργανα για να κάνουν τους ελέγχους, είναι ευπρόσδεκτο να το κάνει».

    Η έκκληση της Εκκλησίας στους πιστούς να προσέρχονται στους ναούς εμβολιασμένοι ή έχοντας υποβληθεί σε διαγνωστικό τεστ, χαιρετίστηκε αρχικά από την κυβέρνηση, η οποία όταν την μετέτρεψε σε υποχρέωση της Εκκλησίας, προκάλεσε αντιδράσεις από την Ιερά Σύνοδο που ξεκαθάρισε ότι αυτό δεν μπορεί η ίδια να το ελέγξει για πολλούς λόγους.

    «Σεβόμαστε τα μέτρα της Πολιτείας, τα τιμούμε, αλλά δεν μπορούμε να ελέγχουμε την εφαρμογή τους» συμφώνησαν σήμερα όλοι οι Ιεράρχες, κατά την συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. Και ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος δήλωσε ότι σέβεται την απόφαση της Πολιτείας αλλά τα μέτρα δεν μπορούν να εφαρμοστούν πρακτικά, όπως έλεγαν οι Ιεράρχες, επισημαίνοντας ότι δεν έχουν τα απαραίτητα μέσα για να εξακριβώνουν τη συμμόρφωση ή όχι των πιστών με αυτά.

    «Πώς θα γίνονται οι έλεγχοι σε γάμους και στις μεγάλες λειτουργίες των Χριστουγέννων» είναι το ερώτημα που θέτουν οι Ιεράρχες. Και επισημαίνουν ότι «η Εκκλησία από την πρώτη στιγμή έχει βγει «μπροστά» και έχει στηρίξει την κυβέρνηση στο θέμα των εμβολιασμών, παρά τις όποιες φωνές αρνητών ιερέων ακούγονται».

    Οι Ιεράρχες θυμίζουν εξάλλου ότι από τις αρχές Νοεμβρίου έχει γίνει έκκληση της Εκκλησίας στους πιστούς να τηρούν τα μέτρα. Ηδη, δηλαδή η Εκκλησία είχε απευθύνει έκκληση προς τους πιστούς και τον κλήρο «να τηρούν επακριβώς άπαντα τα μέτρα προστασίας».

    Επίσης η Ιερά Σύνοδος απευθυνόμενη στους πιστούς που δεν έχουν εμβολιαστεί ακόμα έστειλε το μήνυμα, να προσέρχονται στους ιερούς ναούς αφότου έχουν υποβληθεί σε διαγνωστικό τεστ (rapid ή pcr), ενώ προτρέπει τους πολίτες να εμβολιαστούν. Επίσης, τονίζει την υποχρέωση των ιερέων, ψαλτών, νεωκόρων κ.λπ. να υποβάλλονται σε δύο τεστ την εβδομάδα (rapid ή pcr) και επισημαίνει πως ο έλεγχος θα γίνεται από τα Εκκλησιαστικά Συμβούλια. Οι Ιεράρχες συμφωνούν ότι θα υπακούσουν στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου για σύσταση στους πιστούς, λέγοντας ωστόσο ότι «δεν μπορούμε να επιβάλουμε κάτι παραπάνω», τονίζοντας «ας έρθει η Πολιτεία, με τα αρμόδια όργανα, την αστυνομία να ελέγχει».
    Πηγή: Protothema.gr
  • Κορωνοϊός - Εκκλησία: Σέβεται τα μέτρα, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει τους πιστούς
    Κορωνοϊός - Εκκλησία: Σέβεται τα μέτρα, αλλά δεν έχει τη δυνατότητα να ελέγξει τους πιστούς

    Τα δεδομένα που διαμορφώνονται με τα νέα μέτρα που ισχύουν από σήμερα στους χώρους λατρείας κατά την τέλεση θρησκευτικών ακολουθιών, εξέτασε σήμερα η Διαρκής Ιερά Σύνοδος - «Πράξη ατομικής και κοινωνικής ευθύνης ο εμβολιασμός»

    Η Εκκλησία σέβεται την απόφαση της κυβέρνησης για τα νέα μέτρα, εξάλλου και η ίδια από την πρώτη στιγμή στάθηκε αρωγός σε αυτά, αλλά θεωρεί ότι η συμμόρφωση των πιστών προς την Κ.Υ.Α. δεν είναι δυνατόν να ελεγθεί από το εργατικό (νεωκόροι) ή εθελοντικό προσωπικό των Ιερών Ναών, καθώς αυτό δεν έχει ούτε δυνατότητες, ούτε αρμοδιότητες φύλαξης, ούτε δημόσιες (π.χ. αστυνομικές) εξουσίες.

    Κατά την σημερινή Συνεδρία, η Διαρκής Ιερά Σύνοδος εξέτασε τα δεδομένα που διαμορφώνονται με τα νέα μέτρα που ισχύουν από σήμερα στους χώρους λατρείας κατά την τέλεση θρησκευτικών ακολουθιών.

    Μετά την Εισήγηση του Μακαριωτάτου Προέδρου και την τοποθέτηση όλων των Σεβασμιωτάτων Ιεραρχών αποφάσισε ομοφώνως τα κάτωθι:

    - Η ΔΙΣ συμπαρίσταται ολόθυμα στην μεγάλη προσπάθεια της Ελληνικής Κυβερνήσεως για την μη περαιτέρω εξάπλωση της πανδημίας.

    Υπενθυμίζει δε ότι η Εκκλησία από την πρώτη στιγμή στάθηκε αρωγός της Πολιτείας στην προσπάθεια αυτή με λόγο συναινετικό και λόγο ευθύνης.
    Ομοίως συμμερίζεται την μεγάλη προσπάθεια από μέρους των ιατρών και των νοσηλευτών μας για την αντιμετώπιση της πανδημίας και συμπαρίσταται τόσο πρακτικά, όσο και ηθικά προτρέποντας όλους να εμβολιαστούν σύμφωνα με τις υποδείξεις της ιατρικής κοινότητας, ελεύθερα και αβίαστα.

    - Σταθερή θέση της Εκκλησίας μας είναι ότι η επιλογή του εμβολιασμού δεν αποτελεί ζήτημα ορθής πίστεως ή ομολογίας, αλλά αντικείμενο της ιατρικής επιστήμης και πράξη ατομικής και κοινωνικής ευθύνης. Κάθε δε αντίθετη άποψη, ακόμα και Κληρικών, δεν εκπροσωπεί την Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία διοικείται και εκφράζεται επισήμως μόνο από την Ιερά Σύνοδο.

    - Αναφορικά προς την Κοινή Υπουργική Απόφαση 72486/19.11.2021 (Β’ 5401), σύμφωνα με την οποία οι πιστοί, όταν εισέρχονται στους Ιερούς Ναούς για να μετάσχουν σε Ιερές Ακολουθίες και να λατρεύσουν τον Αληθινό Θεό, οφείλουν να έχουν τα προβλεπόμενα πιστοποιητικά, θεωρεί ότι η συμμόρφωση των πιστών προς την Κ.Υ.Α. δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί από το εργατικό (νεωκόροι) ή εθελοντικό προσωπικό των Ιερών Ναών, καθώς αυτό δεν έχει ούτε δυνατότητες, ούτε αρμοδιότητες φύλαξης, ούτε δημόσιες (π.χ. αστυνομικές) εξουσίες.

    - Παραμένει σταθερή στο υπ’ αριθμ. 4766/2205/4.11.2021 Εγκύκλιο Σημείωμά Της, με το οποίο απευθύνει και πάλι έκκληση στον ιερό Κλήρο και τον ευσεβή Λαό να τηρούν επακριβώς άπαντα τα μέτρα προστασίας για την αποφυγή εξάπλωσης του κορωνοϊού και προτρέπει πατρικώς για την πραγματοποίηση του υποδεδειγμένου από την ιατρική κοινότητα εμβολιασμού, ως ουσιαστικού μέτρου προστασίας κατά της πανδημίας, ιδίως κατά την τρέχουσα συγκυρία για όσους είναι μεγαλύτεροι των 65 ετών, καθώς και την διενέργεια διαγνωστικών ελέγχων από όσους δεν έχουν εμβολιασθεί.

    - Απευθύνεται στην αίσθηση ευθύνης και το φιλότιμο του ιερού Κλήρου και του πιστού Λαού και προτρέπει:

    1) να παραμένουν άρρηκτα ενωμένοι υπό την σκέπη της Μητέρας Εκκλησίας με υπακοή στην Ιερά Σύνοδο και στους Σεβασμιωτάτους Ποιμενάρχες, αποφεύγοντας κάθε είδους διάσπαση και διχόνοια, την οποία επιδιώκουν «προφάσει ευσεβείας» πρόσωπα τα οποία απεργάζονται σκοπούς ξένους προς την φύση της Εκκλησίας.

    2) να ακολουθούν απαρεγκλίτως τις οδηγίες των ειδικών για την αντιμετώπιση της διασποράς του κορωνοϊού, φορώντας απαραιτήτως την μάσκα προστασίας καθ’ όλη την διάρκεια της παραμονής τους στον Ιερό Ναό και τηρώντας τις προβλεπόμενες αποστάσεις.

    3) να αναπέμπουν δεήσεις και παρακλήσεις προς τον πανοικτίρμονα Θεό να αποστρέψει, να διασκεδάσει και να απομακρύνει την νόσο του κορωνοϊού, διότι για εμάς τους Χριστιανούς ισχύει ο αληθής και αδιάψευστος λόγος του ιερού Ψαλμωδού Δαβίδ (Ψαλμ. 126,1):, «ἐὰν μὴ Κύριος φυλάξῃ πόλιν, εἰς μάτην ἠγρύπνησεν ὁ φυλάσσων» (εάν ο ίδιος ο Κύριος δεν φυλάξει μια πόλη, μάταια αγρυπνεί ο φρουρός της).
    Πηγή: Protothema.gr
  • Η Εκκλησία συμπαρίσταται σε όσους επλήγησαν από τη φωτιά
    Η Εκκλησία συμπαρίσταται σε όσους επλήγησαν από τη φωτιά

    Με αφορμή τις καταστροφικές πυρκαγιές που ενέσκηψαν στην πατρίδα μας και την άμεση ανάγκη εξεύρεσης χώρων που θα στεγάσουν προσωρινά τους πυρόπληκτους, η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, απέστειλε σήμερα το πρωί επείγον εγκύκλιο σημείωμα προς την Αρχιεπισκοπή και τις μητροπόλεις της Εκκλησίας μας, ζητώντας να υπάρξει άμεση επικοινωνία με την κάθε περιφέρεια, στην οποία βρίσκεται κάθε μητρόπολη, προκειμένου να ενημερώσει για τον αριθμό των κλινών, τις οποίες μπορεί να διαθέσει για την προσωρινή φιλοξενία των πυρόπληκτων σε εκκλησιαστικούς χώρους και ιδρύματα (κατασκηνώσεις, οικοτροφεία, Ιερές Μονές κλπ).

    Σύμφωνα με το ανακοινωθέν που εξεδόθη από την Ιερά Σύνοδο, ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ο οποίος από την πρώτη στιγμή επικοινώνησε με τους κατά τόπους μητροπολίτες οι επαρχίες των οποίων επλήγησαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές και εξέφρασε τη συμπαράσταση της Ιεράς Συνόδου προς τους πληγέντες, έθεσε άμεσα τον Φιλανθρωπικό Οργανισμό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» (τηλ. 2130184400) στη διάθεση κάθε αρμοδίου παράγοντα για την άμεση παροχή κάθε βοηθείας (ένδυσης, διατροφής κλπ) προς τους πυρόπληκτους.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

  • Ο εορτασμός της Κυριακής της Ορθοδοξίας στη Μητρόπολη Αθηνών
    Ο εορτασμός της Κυριακής της Ορθοδοξίας στη Μητρόπολη Αθηνών

    Παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου, τελέσθηκε σήμερα, Α' Κυριακή των Νηστειών, η Συνοδική Θεία Λειτουργία στη Μητρόπολη Αθηνών.

    Το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας τέλεσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, ενώ συλλειτούργησαν οι συνοδικοί μητροπολίτες Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού Κύριλλος και Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης Αντώνιος. Τελετάρχης ήταν ο μητροπολίτης Ν. Ιωνίας και Φιλαδελφείας Γαβριήλ.

    Το παρών έδωσαν μέλη της κυβέρνησης, βουλευτές, πρέσβεις Ορθόδοξων κρατών, εκπρόσωποι των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων, με την τήρηση όλων των ενδεδειγμένων υγειονομικών μέτρων προστασίας κατά της διασποράς του κορονοϊού.

    Τον πανηγυρικό της ημέρας, κατά την οποία η Εκκλησία τιμά την αναστήλωση των Ιερών Εικόνων, εκφώνησε ο συνοδικός μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως Αθηναγόρας, ο οποίος αναφέρθηκε στη σημερινή Περικοπή της Καινής Διαθήκης -στη θεία κλήση του Κυρίου προς τον Ναθαναήλ- για να τονίσει ότι «η Εκκλησιαστική Παράδοση την τοποθέτησε στο τυπικό της Α' Κυριακής των Νηστειών, για να μας βοηθήσει στο ταξίδι της πίστης-εμπιστοσύνης μας στην ανακάλυψη του θεανδρικού προσώπου του Χριστού».

    Μεταξύ άλλων, υπογράμμισε ότι ο εκάστοτε Ορθόδοξος Ναθαναήλ γνωρίζεται με τον Χριστό, στρέφεται προς τον εσωτερικό του κόσμο γεννάται ως πρόσωπο και ανοίγεται στον Θεό και στον συνάνθρωπο και με αφορμή τη σημερινή κατάσταση συμπλήρωσε ότι «η κατανόηση της περιόδου της πανδημικής νόσου COVID-19 που ζούμε επώδυνα δεν αίρει τη δυνατότητα του ανθρώπου να γίνει πρόσωπο και να βιώσει την υπόσταση. Αντίθετα, αποτελεί ευκαιρία ανάδειξης της προσωπικότητας του κάθε πιστού και του αυθεντικού τρόπου της εν Χριστώ ζωής».

    mitropoli athinon2

    Ολοκληρώνοντας τον λόγο του, ο μητροπολίτης Ιλίου τόνισε ότι «είναι η πανδημία μια αφορμή να απελευθερωθούμε από τον ατομοκεντρικό τρόπο ζωής, από τον ατομοκεντρικό τρόπο σκέψης. Το άτομο είναι κατηγορία κοινωνιολογική και βιολογική, που ανήκει ολότελα στη φύση. Είναι μέρος του φυσικού όλου, από το οποίο αποκόβεται με αντίθεση, με οροθεσία, με απομόνωση. Αν το άτομο μετασχηματισθεί σε πρόσωπο, τότε απαιτεί το πέρασμά του στην υπόσταση. Η υπόσταση είναι κατηγορία πνευματική. Δεν είναι μέρος, αλλά περιέχει μέσα της το όλο και τούτο εξηγεί την ικανότητά της να γίνεται ενυπόστατη. Είναι αφορμή η πανδημία να ελευθερωθούμε από τον στείρο και μονολιθικό λόγο, που δεν αντέχει τον διάλογο και να αποκτήσουμε την εμπειρία του Προσώπου, που διαλέγεται… Του Προσώπου στο οποίο αποκαλύπτει ο Θεός την Αλήθειά Του».

    Προ της Απολύσεως της Θείας Λειτουργίας αναγνώσθηκε τμήμα του «Συνοδικού της Ορθοδοξίας» κατά την παράδοση και την τάξη της Εκκλησίας, σε ανάμνηση του γεγονότος της Αναστήλωσης των ιερών εικόνων.

    Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Η Ορθοδοξία μας και η πατρίδα μας να είναι πάνω από όλες μας τις σκέψεις»

    «Η Ορθοδοξία μας και η πατρίδα μας να είναι πάνω από όλες μας τις σκέψεις και όλες μας τις φροντίδες», δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος κατά την έξοδό του από τη Μητρόπολη Αθηνών, όπου εορτάσθηκε σήμερα η Κυριακή της Ορθοδοξίας. Επιπρόσθετα, ο Μακαριώτατος αναφέρθηκε στο νόημα της ημέρας και τη σπουδαιότητά της στις δύσκολες μέρες που διανύουμε, με την επισήμανση ότι θα ήταν καλύτερα αν ήταν αλλιώς οι συνθήκες και εορτάζαμε όλοι μαζί με την παρουσία πιστών. Εξέφρασε, ωστόσο, την πεποίθηση ότι του χρόνου όλα θα είναι καλύτερα.

    mitropoli athinon3

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - Φωτογραφίες: ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

  • «Βελτιωμένη πρόταση» από την κυβέρνηση περιμένει η Εκκλησία για Χριστούγεννα και Φώτα
    «Βελτιωμένη πρόταση» από την κυβέρνηση περιμένει η Εκκλησία για Χριστούγεννα και Φώτα

    Συνεδριάζει την Τρίτη η Ιερά Σύνοδος - 180 χριστιανικά σωματεία ζητούν άνοιγμα ναών - Οι αποφάσεις της κυβέρνησης οδηγούν σε διχασμό, λέει ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων - O Μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος κάνει λόγο για Εκκλησία «υπό διωγμόν»

    «Βελτιωμένη πρόταση» περιμένει από την Πολιτεία η Εκκλησία για το άνοιγμα των ναών τα Χριστούγεννα, θεωρώντας ότι «υπάρχει ακόμα χρόνος για αλλαγή της απόφασης». Αυτή, είναι η επίσημη συνετή γραμμή της Εκκλησίας, σύμφωνα με πληροφορίες από εκκλησιαστικές πηγές, ενόψει της συνεδρίασης της Διαρκούς Ιερά Συνόδου την προσεχή Τρίτη και ενώ σε αντίθεση πολλοί Ιεράρχες βρίσκονται ήδη «στα κάγκελα»» και έτοιμοι να χτυπήσουν καμπάνες πένθιμα να καταγγείλουν τη κυβέρνηση ή και να παραβιάσουν την απόφαση , λειτουργώντας τους ναούς με μέτρα προστασίας και αριθμός πιστών ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα των ναών.

    Αν και η Εκκλησία, όπως λένε εκκλησιαστικοί κύκλοι κατανοεί το θέμα προστασίας της δημόσιας υγείας, διεργασίες και συζητήσεις προκαλεί η απόφαση της κυβέρνησης για τον τρόπο λειτουργίας των ναών, που προβλημάτισε έντονα την πλειονότητα των Μητροπολιτών , που αναμένεται να ασκήσει πίεση κατά τη διάρκεια εργασιών της ΔΙΣ . Η πρόταση που έχει γνωστοποιηθεί για τις γιορτές προβλέπει ότι οι εκκλησίες θα ανοίξουν μόνο ανήμερα των Χριστουγέννων και των Φώτων. Τις δύο αυτές ημέρες θα επιτρέπεται η παρουσία έως και εννέα ατόμων (9) σε όλες τις εκκλησίες και έως εικοσιπέντε (25) ατόμων στους Μητροπολιτικούς Ναούς σε όλες τις περιοχές της χώρας. Την ευθύνη τήρησης των μέτρων θα έχουν οι οικείες μητροπόλεις και η Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Επίσης ότι τα Θεοφάνεια, δεν θα πραγματοποιηθεί αγιασμός των υδάτων σε ανοιχτό δημόσιο χώρο.

    Δημητριάδος: Οι αποφάσεις της Κυβέρνησης δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές

    «Θα περιμένουμε την απόφαση της Δ.Ι.Σ., γιατί μόνο αυτή μας δεσμεύει, ουσιαστικώς και εκκλησιαστικώς», σχολίασε στο TRT ο Mητροπολίτης Δημητριάδος, Ιγνάτιος.«Ζητήσαμε το μέτρο, τη χρυσή τομή. Οι αποφάσεις, αν ισχύσουν όπως ανακοινώθηκαν, δεν συνιστούν μέτρο και χρυσή τομή», σημείωσε ο κ. Ιγνάτιος, «άρα, θα περιμένουμε τις αποφάσεις της Δ.Ι.Σ. και ανάλογα θα πράξουμ», και υπογράμμισε ότι «ξέρουμε να χειριστούμε τα πράγματα. Το έχουμε ξανακάνει και νομίζω ότι θα γιορτάσουμε Χριστούγεννα, γιατί έτσι πρέπει, με απόλυτη, βεβαίως, ασφάλεια για τους ανθρώπους».

    Ο Μητροπολίτης θεωρεί κατανοητή την απόφαση για τον εορτασμό των Θεοφανίων χωρίς την παραδοσιακή τελετή του καθαγιασμού των υδάτων, υπογράμμισε την ανάγκη «να παραμείνουμε κοινωνία συγκροτημένη» και κάλεσε όσους παίρνουν τις αποφάσεις «να αναλογιστούν τί αναλαμβάνουν ως ευθύνη και τί πρέπει να κάνουν. Νομίζω ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ακόμη περιθώριο να βρούμε το μέτρο, τη χρυσή τομή και ελπίζω ότι εν τέλει θα τη βρούμε όλοι μαζί». Για να τονίζει «Πολλές φορές στη ζωή μας βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ακραίες αντιλήψεις και απόψεις. Οι Χριστιανοί, με διακριτικότητα στεκόμαστε, λαμβάνουμε μέτρα και ευθύνες», πρόσθεσε ο κ. Ιγνάτιος και υπογράμμισε ότι «πρέπει, όμως, ν’ αποφευχθούν ακραίες καταστάσεις από την Πολιτεία, απ’ αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις. Γι’ αυτό, η διάκριση και η εύρεση της χρυσής τομής είναι πιο αναγκαία από ποτέ, για να γιορτάσουμε Χριστούγεννα».

    Μητροπολίτης Καλαβρύτων: Ο άνθρωπος έχει και πνευματικές ανάγκες, οι οποίες δεν πρέπει να παραθεωρούνται

    «Ανατρεπτικές» χαρακτήρισε τις αποφάσεις της Κυβέρνησης για τη λειτουργία των ναών τα Χριστούγεννα ο μητροπολίτης Καλαβρύτων, Ιερώνυμος και τόνισε πως «οδηγούν σε κλίμα διχασμού με κίνδυνο να πληγεί ανεπανόρθωτα η ενότητα και η σύμπνοια του λαού μας, που είναι το πρώτο ζητούμενο αυτές τις κρίσιμες μέρες».

    Ο κ. Ιερώνυμος, είπε ότι «ο άνθρωπος έχει και πνευματικές ανάγκες, οι οποίες δεν πρέπει να παραθεωρούνται. Οι κρατικοί φορείς φαίνεται να αγνοούν τον λόγο του Κυρίου, πως δεν μπορεί μόνο με ψωμί να ζήσει ο άνθρωπος».

    180 χριστιανικά σωματεία ζητούν άνοιγμα ναών

    Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος (ΔΙΣ) διαβίβασε στην κυβέρνηση επιστολή 180 χριστιανικών σωματείων από όλη τη χώρα, με την οποία ζητούν το άνοιγμα των ναών ενόψει των Χριστουγέννων. «Εκείνο που ζητάμε είναι να μας δοθεί η δυνατότητα να καταφεύγουμε στους ναούς μας. Να μπορούμε ν’ ανάψουμε ένα κερί. Να εξομολογηθούμε. Να λειτουργηθούμε. Να κοινωνήσουμε. Οι πιστοί εκτιμούν τις προσπάθειες των ιατρών και των νοσηλευτών και σέβονται και τηρούν τους νόμους της πολιτείας. Ας σεβαστεί και η πολιτεία τούς ιερούς ναούς, οι οποίοι δεν αποτελούν εστίες διαδόσεως του ιού», λέει η επιστολή.

    Aδεια εξαίρεσης για τον Αγιασμό των υδάτων θα ζητήσει ο Μητροπολίτης Πειραιώς

    Να εξαιρεθεί από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις που απαγορεύουν την τέλεση αγιασμού των υδάτων, ανήμερα των Φώτων, αναμένεται να ζητήσει ο Μητροπολίτης Πειραιώς. Μέσω του εκπροσώπου Τύπου της Μητρόπολης, Δημήτρη Αλφιερή, έγινε γνωστό πως θα ζητήσει εξαίρεση προκειμένου να αγιάσει τα νερά του πρώτου λιμανιού της χώρας καθώς εφέτος , αποφασίστηκε να μην γίνει αγιασμός των υδάτων σε ανοιχτούς χώρους και οι ιερείς να το κάνουν στις κολυμπήθρες των ναών.

    Κερκύρας Νεκτάριος: «Η πανδημία χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για να μην κοινωνούμε»

    O Μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος που έχει κάνει λόγο για Εκκλησία «υπό διωγμόν», είπε χθες «Όμως εμείς έχουμε μπροστά μας τον Άγιο Σπυρίδωνα τον οποίο παρακαλούμε για όλη την οικουμένη, αυτήν που πλήττεται από αντίθεες δυνάμεις». Για να τονίσει: «Η πανδημία χρησιμοποιείται ως πρόσχημα για να μην κοινωνούμε. Στοχοποιείται η Εκκλησία. Όμως εμείς, ακολουθώντας τον Άγιο Σπυρίδωνα, α συνεχίσουμε να πορευόμαστε στην πνευματική παρακαταθήκη του και προσευχόμαστε να συνέλθει ο κόσμος από την πτώση και την λοξοδρόμηση.

    Η Θεία κοινωνία είναι η πεμπτουσία της πίστης μας! Και ο Άγιος θα μας βοηθήσει να κρατήσουμε τη αυθεντικότητα της ζωής μας, λειτουργώντας και κοινωνώντας!».

    Δεν εφαρμόζεται το μέτρο

    Δεν είναι λίγοι αυτοί που χαρακτηρίζουν ως «δώρο άδωρο» απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξουν οι ναοί ανήμερα των Χριστουγέννων και των Φώτων μόνο ανήμερα και με λίγους πιστούς . Όπως λένε είναι δύσκολο να γίνει επιλογή των πιστών , στη συνέχεια παρακολούθηση να μην μπει κανείς άλλος, ή κλείσιμο της πόρτας του ναού. «Καλύτερα να παραμείνει η κατάσταση ως έχει λένε κάποιοι Ιεράρχες, δηλαδή να κάνουν οι ιερείς μόνοι τους τις λειτουργίες με κλειστές πόρτες. «Το μέτρο δύσκολα εφαρμόζεται» λένε χαρακτηριστικά ιερείς.

    Ένα ακόμα θέμα που βάζουν οι ιερείς είναι το θέμα της ευθύνης της εισόδου των πιστών στους ναούς. Ερωτήματα του τύπου ποιος θα κάνει την επιλογή των 9 πιστών ή ποιος θα ελέγχει την είσοδο απασχολούν τους ιερείς όλων των Μητροπόλεων , από την πρώτη στιγμή που έγιναν οι ανακοινώσεις.Επρεπε να βρεθεί η «χρυσή τομή» επισημαίνουν οι Ιεράρχες, υπογραμμίζοντας ότι η αναλογία πιστών και τετραγωνικών ήταν αποδεκτή για λόγους δημόσιας υγείας. «Κατανοούμε ότι πρέπει να προστατευτεί η δημόσια υγεία» λένε οι ψυχραιμότερες φωνές της Εκκλησίας αλλά έπρεπε να βρεθεί και ένα μέτρο που να μπορεί να εφαρμοστεί και όχι να προκαλέσει αντιδράσεις.

    Σερρών: Η Εκκλησία δεν είναι κοσμικό ίδρυμα στο οποίο το κάθε κράτος μπορεί να φέρεται με αυτό τον τρόπο

    «Ασφαλώς και νουν έχουμε και προφυλασσόμεθα και εμείς και προφυλάσσουμε και τους αδελφούς μας», σημείωσε ο μητροπολίτης Σερρών Θεολόγος «αλλ’ όμως αρνούμεθα να δεχθούμε τη λογική αυτού του κόσμου ότι η Εκκλησία είναι ένα κοσμικό ίδρυμα στο οποίο το Κράτος και το κάθε κράτος μπορεί να φέρεται με αυτό τον τρόπο». «Ταπεινωνόμεθα όμως για χάρη της αγάπης και της ενότητος του λαού, αλλά δεν παύουμε να προσευχόμεθα να φωτίσει ο Θεός εκείνους οι οποίοι έχουν στα χέρια τους την διαχείριση αυτής της καταστάσεως να αντιληφθούν ότι ο άνθρωπος δεν είναι μόνο σάρκα, αλλά είναι και ψυχή και αυτή η ψυχή θέλει τροφή όπως και το σώμα και η τροφή της ψυχής είναι το Σώμα και το Αίμα του Δεσπότου Χριστού», τόνισε ακόμα ο μητροπολίτης Θεολόγος.

    Πηγή: Protothema.gr - Φωτογραφία: MotionTeam/Eurokinissi

  • Δυσαρέσκεια Μητροπολιτών για τα μέτρα - Ετοιμάζει νέα πρόταση η Ιερά Σύνοδος
    Δυσαρέσκεια Μητροπολιτών για τα μέτρα - Ετοιμάζει νέα πρόταση η Ιερά Σύνοδος

    Τι ζητά η Εκκλησία για τα Χριστούγεννα, τα Φώτα και την Πρωτοχρονιά

    Την έντονη δυσαρέσκειά τους για την απόφαση της κυβέρνησης σχετικά με τη λειτουργία των εκκλησιών τις ημέρες των Χριστουγέννων και των Φώτων εκφράζουν οι Ιεράρχες και την εξέφρασαν ανοιχτά με πολλούς τρόπους τις τελευταίες ώρες. Συγκεκριμένα, ζητούν διορθωτικές κινήσεις όσον αφορά στον αριθμό των πιστών που θα επιτρέπονται να παρευρίσκονται στους ναούς, ενώ η Ιερά Σύνοδος ετοιμάζεται την Τρίτη (15/12) να καταθέσει δική της πρόταση στην κυβέρνηση για τις λειτουργίες.

    «Εγώ δεν πιστεύω ότι είναι δυνατόν αυτές οι λεγόμενες κυβερνητικές αποφάσεις, που ειναι και αποφάσεις ασεβείας και παραλογισμού να εφαρμοστούν με κανέναν τρόπο», σημείωσε ο Μητροπολίτης Μεσογαίας, Νικόλαος, ενώ ο Μητροπολίτης Κηφισιάς Κύριλλος σημείωσε: «Δεν μπορούμε να επιλέξουμε 9 άτομα και δεν θα επιλέξουμε. Μελλοθάνατους στην εκκλησία δεν θα βάλουμε». Σημειώνεται ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε σχετικά με το άνοιγμα των εκκλησιών, ότι οι εκκλησίες θα είναι ανοιχτές μόνο ανήμερα των Χριστουγέννων και των Φώτων με παρουσία έως και 9 ατόμων σε όλες τις εκκλησίες και έως 25 ατόμων στους Μητροπολιτικούς Ναούς σε όλες τις περιοχές της χώρας.

    Οι ανακοινώσεις όμως του κυβερνητικού εκπροσώπου δεν αποτυπώνονται στην ΚΥΑ που εκδόθηκε χθες, Σάββατο 12 Δεκεμβρίου, για τους περιορισμούς που θα ισχύσουν μέχρι τις 7 Ιανουαρίου. «Είναι εντελώς ανεφάρμοστα, πρακτικά δεν στέκουν, δεν μπορούν να λειτουργήσουν… Είναι ενθαρρυντικό πάντως ότι η ΚΥΑ που κυκλοφόρησε δεν εμπεριέχει για την ώρα αυτά τα μέτρα για τα Χριστούγεννα, άρα έχω την αίσθηση ότι είμαστε σε αναμονή…», σημείωσε στο Open, ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του Open, η Ιεραρχία ζητά:

    • Να είναι ανοιχτές οι εκκλησίες και την Πρωτοχρονιά
    • Να επιτραπεί η ατομική προσευχή
    • Και ο αριθμός των πιστών στους ναούς να καθοριστεί βάσει τετραγωνικών.

    Η πρόταση της Ιεράς Συνόδου αναμένεται να οριστικοποιηθεί στην συνεδρίαση που έχει προγραμματιστεί για την Τρίτη, 15 Δεκεμβρίου. «Η εκκλησία μας δεν ζητάει κάποια προνομιακή μεταχείριση, ζητά από την κυβέρνηση να ακούσει με πολύ ευαισθησία και με ευρύχωρη καρδιά τις θρησκευτικές ανάγκες τους λαού μας», επισημαίνει από την πλευρά του ο Μητροπολίτης Σερρών Θεολόγος. Σύμφωνα με εκκλησιαστικούς κύκλους δεν αποκλείεται να υπάρξει και νέα επικοινωνία του Αρχιεπισκόπου με τον Πρωθυπουργό.

    Πηγή: Ethnos.gr - Φωτογραφία: Eurokinissi/Motion Team/Γιώργος Κωνσταντινίδης

  • Διαστρεβλώσεις και νευρώσεις με τη Θεία Κοινωνία καταγγέλλει η Εκκλησία
    Διαστρεβλώσεις και νευρώσεις με τη Θεία Κοινωνία καταγγέλλει η Εκκλησία

    «Δεν υπάρχει θέμα στοχοποίησης της Εκκλησίας» τονίζει ο Στέλιος Πέτσας

    Για διαστρεβλώσεις του λόγου της εκκλησίας, ειρωνείες με αφορμή τον θάνατο του Μητροπολίτη Λαγκαδά και εμμονές με τη Θεία Κοινωνία, κάνει λόγο η Ιερά Σύνοδος σε ανακοίνωση της , τονίζοντας ότι «η εκκλησία ουδέποτε στήριξε τους αρνητές της πανδημίας του κορωνοϊού». Μετά τα κρούσματα που έπληξαν και Ιεράρχες και το εκκλησιαστικό «παρασκήνιο» για το πόσοι Ιεράρχες έχουν πληγεί από τον ιό η «Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος με θλίψη διαπιστώνει ότι ωρισμένα ΜΜΕ δεν παύουν ποτέ να στοχοποιούν τους ορθόδοξους χριστιανούς, κληρικούς και λαϊκούς, ως ιδεολογικό αντίπαλό τους» αναφέρουν οι ιεράρχες σε ανακοίνωσή τους με αφορμή τον θάνατο του μητροπολίτη Λαγκαδά.

    Η Ιερά Σύνοδος σε μία αιχμηρή ανακοίνωση λέει ότι «ουδέποτε διέδωσε παιδαριώδεις και ειδωλολατρικές απόψεις ότι οι ορθόδοξοι ιερείς ή γενικώς οι χριστιανοί δεν πρόκειται να νοσήσουν λόγω της ιδιότητάς τους».
    Η Ιερά Σύνοδος υπογραμμίζει ότι «ορισμένοι επίδοξοι καθοδηγητές της κοινής γνώμης επιμένουν με νευρωτικό τρόπο να ασχολούνται αποκλειστικά με την Θεία Κοινωνία και να επιβάλουν αντιεπιστημονικούς συσχετισμούς με τη διασπορά του κορωνοϊού, σε πείσμα των επιδημιολογικών στοιχείων και αποφαίνονται ακόμα και για ζητήματα πίστεως “δογματίζοντας” δίχως καμία θεολογική γνώση και αρμοδιότητα». Προσθέτει ότι «από τη στιγμή που η δημοκρατική Πολιτεία εγγυάται την θρησκευτική ελευθερία, δεν είναι δικαίωμά τους να ζητούν την κρατική απαγόρευσή της Θείας Κοινωνίας ως “ανθυγιεινής”, επειδή δεν πιστεύουν οι ίδιοι. Και κυρίως δεν είναι δικαίωμά τους να επιχαίρουν και να χλευάζουν την κοίμηση ενός συνανθρώπου τους, επειδή ήταν κληρικός της Εκκλησίας, την οποία θεωρούν ως παράταξη και μάλιστα αντίθετη τους».

    «Δεν υπάρχει θέμα στοχοποίησης της Εκκλησίας είπε χθες», ο κυβερνητικό εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας. Ο κ. Πέτσας, κληθείς να σχολιάσει την εν λόγω ανακοίνωση, σημείωσε πως η κυβέρνηση εξαίρει “την πραγματικά πολύ εποικοδομητική στάση της Εκκλησίας όλο αυτό το χρονικό διάστημα”.“Από εκεί και πέρα δεν υπάρχει κάποιο ζήτημα στοχοποίησης από ό,τι αντιλαμβανόμαστε”, συνέχισε ο εκπρόσωπος της Κυβέρνησης και πρόσθεσε “αλλά υπάρχουνε κατά καιρούς διάφορα ζητήματα που δοκιμάζουν συνήθειες, παραδόσεις και τον τρόπο με τον οποίο συνηθίζαμε να λειτουργούμε το προηγούμενο διάστημα εξαιτίας των εξελίξεων του κορωνοϊού”.

    Εκπρόσωπος κληρικών (ΘΕΜΑ 104,6): Λάθος να νομίζουμε ότι είμαστε άτρωτοι

    Μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση ότι είναι λάθος να υπάρχει η εντύπωση ότι οι ιερείς είναι άτρωτοι, έστειλε ο εκπρόσωπος τύπου του Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδας π. Γεώργιος Κωνσταντίνου, μιλώντας στο ΘΕΜΑ 104,6, τονίζοντας ότι «και οι ιερείς νοσούν και οι ιερείς πεθαίνουν. Δεν υπάρχει αόρατο δίχτυ να μας προστατεύει, είναι κοινή μοίρα των ανθρώπων και η ασθένεια και ο θάνατος». Ο πατήρ Γεώργιος σημείωσε ότι «οι ιερείς έχουμε ταχθεί υπέρ των μέτρων και οι περισσότεροι κληρικοί τα τηρούν, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, κατ’ αναλογία όσων συμβαίνουν και στην κοινωνία» και πρόσθεσε με νόημα ότι «είμαστε κομμάτι της κοινωνίας, δεν νομίζω να θέλει να τους αντιμετωπίσουμε με κολαστήρια ή ιερά εξέταση όσους ιερείς λένε κάτι διαφορετικό».

    Αυστηρά μέτρα και παραφωνίες
    Κάτω από αυστηρά υγειονομικά μέτρα για την προστασία από τον κορωνοϊό έγινε χθες, η Εξόδιος Ακολουθία του Μητροπολίτη Λαγκαδά, που απεβίωσε λόγω των επιπλοκών της Covid-19. Η εξόδιος ακολουθία τελέστηκε στον Μητροπολιτικό Ναό Αγίας Παρασκευής Λαγκαδά, σε μια τελετή που χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Σερρών Θεολόγος. Εκεί βρίσκονται λίγοι ιεράρχες και όχι πιστοί. Ο Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης Ιωάννης είχε νοσήσει από κορωνοϊό και νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο Παπαγεωργίου όπου και άφησε την τελευταία του πνοή. Δεν έλλειψαν και οι παραφωνίες μετά την κηδεία. Κάποιοι ιερείς που παρευρέθηκαν στην Εξόδιο Ακολουθία του μακαριστού ιεράρχη δεν τήρησαν τα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό.

    Εξιτήριο έλαβε από νοσοκομείο του Ηρακλείου ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης Ειρηναίος

    Ο κ. Ειρηναίος, που νοσηλευόταν από τα τέλη Σεπτεμβρίου στη Νευρολογική κλινική του νοσοκομείου, επέστρεψε σήμερα στην Αρχιεπισκοπή, όπου θα συνεχίσει τη θεραπεία του. Λόγω της επιστροφής του κ. Ειρηναίου στην Αρχιεπισκοπή, ο επίσκοπος Κνωσού Πρόδρομος, ο πρωτοσύγκελλος αλλά και όλοι όσοι εργάζονται στα γραφεία της Αρχιεπισκοπής υποβλήθηκαν σε τεστ Covid-19 τα αποτελέσματα των οποίων ήταν αρνητικά, ενώ προληπτικά πραγματοποιήθηκε απολύμανση στους χώρους της Αρχιεπισκοπής. Στην ανακοίνωση της Αρχιεπισκοπής Κρήτης εκφράζονται οι ιδιαίτερες ευχαριστίες προς το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικού του νοσοκομείου αλλά και προς όλους “γιά τά μηνύματα ἀγάπης καί συμπαράστασης, καθώς καί γιά τίς διαρκεῖς προσευχές τους”. Η Αρχιεπισκοπή Κρήτης, τέλος, τονίζει πως, μετά από υποδείξεις των ιατρών, δεν επιτρέπονται οι επισκέψεις στον προκαθήμενο της Κρήτης.
    Πηγή: Protothema.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ