Τι ισχύει για τα δικαιώματα των καταναλωτών όταν το ίντερντεν δεν «τρέχει» στην ταχύτητα που πληρώνουν - ποιες οι αποζημιώσεις
Σε ισχύ είναι πλέον από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) η διαδικασία αποζημίωσης από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους για τις αποκλίσεις από τις διαφημιζόμενες και τις πραγματικές ταχύτητες σύνδεσης στο ίντερνετ, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις εμφανίζονται να μην έχουν καμία σχέση μεταξύ τους.
Πλέον οι πάροχοι υπηρεσιών πρόσβασης στο Διαδίκτυο είναι υποχρεωμένοι να ενημερώνουν τους συνδρομητές των σταθερών δικτύων για τις ρεαλιστικά αναμενόμενες ταχύτητες της σύνδεσής τους, και όχι μόνο για τις ονομαστικές και διαφημιζόμενες ταχύτητες.
Συγκεκριμένα, οι πάροχοι σταθερών δικτύων πρόσβασης υποχρεούνται να ενημερώνουν τους συνδρομητές για την ελάχιστη, μέγιστη και συνήθως διαθέσιμη ταχύτητα που αναμένεται στη σύνδεσή τους. Η ενημέρωση αφορά τόσο τους νέους συνδρομητές όσο και τους υφιστάμενους συνδρομητές ενός παρόχου.
Έτσι, ένας νέος συνδρομητής μπορεί, στο πλαίσιο της προσυμβατικής ενημέρωσης, να λαμβάνει πληροφόρηση για τις ταχύτητες που μπορεί να αναμένει στη σύνδεσή του, πριν την υπογραφή της σύμβασης. Η ενημέρωση γίνεται τόσο από τα καταστήματα όσο και από την ιστοσελίδα ή τις γραμμές τηλεφωνικής εξυπηρέτησης του παρόχου. Παρόμοια, ένας υφιστάμενος συνδρομητής μπορεί να ενημερώνεται για τις ταχύτητες σύνδεσης είτε τηλεφωνικά είτε από την ιστοσελίδα του παρόχου (π.χ. μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στην ιστοσελίδα του παρόχου).
Σύμφωνα με τον Κανονισμό, η ενημέρωση για τις ταχύτητες σύνδεσης αποτελεί μέρος των όρων της σύμβασης, ενώ ο συνδρομητής αποκτά δικαίωμα αποζημιώσεων ή επανορθώσεων σε περίπτωση που διαπιστωθούν συνεχείς ή επαναλαμβανόμενες αρνητικές αποκλίσεις από την ελάχιστη ταχύτητα.
Παραδείγματα δυνατών επανορθώσεων ή αποζημιώσεων είναι:
η έκπτωση στον λογαριασμό,
η δυνατότητα επιλογής πακέτου με χαμηλότερη ονομαστική ταχύτητα λήψης ή/και αποστολής δεδομένων, πλησιέστερη στην ταχύτητα που μπορεί να επιτευχθεί ρεαλιστικά (εφόσον υπάρχει τέτοιο πακέτο), χωρίς να χρειάζεται να καταβληθεί από τον συνδρομητή τέλος για την πρόωρη διακοπή/καταγγελία μιας σύμβασης ορισμένου χρόνου. Η δυνατότητα αυτή θα πρέπει να δίνεται ακόμα και μεταξύ διαφορετικών τεχνολογιών σύνδεσης (όπως από VDSL σε ADSL),
η επιστροφή τμήματος ή συνόλου του παγίου, ή
ο συνδυασμός αυτών.
Σε περίπτωση αποκλίσεων μεγαλύτερων του 30% για ADSL δίκτυα και 20% για τις υπόλοιπες τεχνολογίες (π.χ. VDSL, Fiber To The Home-FTTH) από την τιμή της ελάχιστης ταχύτητας για την οποία ενημερώθηκε, ο συνδρομητής αποκτά και το δικαίωμα αζήμιας καταγγελίας της σύμβασης, εφόσον το πρόβλημα δεν διορθωθεί εντός 30 ημερών (με εξαίρεση τις υποχρεώσεις του συνδρομητή για καταβολή τυχόν υπολοίπων επιδότησης συσκευών ή τερματικού εξοπλισμού ή κατασκευής σύνδεσης στο δίκτυο).
Αναλυτικά εάν διαπιστωθούν σημαντικές συνεχείς ή επαναλαμβανόμενες αρνητικές αποκλίσεις και ο πάροχος δεν έχει αποκαταστήσει το πρόβλημα εντός 30 ημερών από την υποβολή του παραπόνου/καταγγελίας, ο συνδρομητής έχει το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης, είτε είναι ορισμένου είτε αορίστου χρόνου, αζημίως. Στην περίπτωση αυτή, εξακολουθούν να ισχύουν μόνο οι υποχρεώσεις των μερών όσον αφορά την καταβολή τυχόν υπολοίπων επιδότησης συσκευών ή τερματικού εξοπλισμού, όπως αυτές ίσχυαν κατά την τελευταία συναφθείσα μεταξύ αυτών σύμβαση ορισμένου χρόνου. Στο διάστημα των 30 ημερών δεν προσμετρώνται τυχόν καθυστερήσεις που οφείλονται στο συνδρομητή, όπως ακύρωση επίσκεψης τεχνικού με υπαιτιότητα του συνδρομητή. Στην περίπτωση αυτή, ο συνδρομητής θα πρέπει να ενημερωθεί από τον πάροχο για τη νέα ημερομηνία από την οποία αποκτά το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης αζημίως. Σε κάθε περίπτωση, ο πάροχος δύναται να δώσει στο συνδρομητή το δικαίωμα αυτό και πριν εκπνεύσει το διάστημα των 30 ημερών.
Η υποβολή παραπόνων από τους συνδρομητές για αποκλίσεις από την ελάχιστη ταχύτητα, θα γίνεται μέσω της υπηρεσίας εξυπηρέτησης πελατών της κάθε εταιρείας και θα εκκινεί διαδικασία ελέγχου του παραπόνου, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει και διενέργεια μετρήσεων από την πλευρά των συνδρομητών, με βάση τα μετρητικά εργαλεία που παρέχει η κάθε εταιρεία/πάροχος. Επίσης, οι πάροχοι θα επικαιροποιούν τις τιμές των ταχυτήτων σύνδεσης τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο και οι συνδρομητές θα έχουν δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης, εφόσον υποβαθμίζονται οι ήδη παρεχόμενες ταχύτητες.
Ο έλεγχος μιας καταγγελίας ορίζεται ότι πρέπει να γίνεται σε ώρες αιχμής είτε στη ροή καθόδου ή στη ροή ανόδου ή και στις δύο ροές, ανάλογα με το παράπονο/καταγγελία του συνδρομητή. Γενικότερα, η εξέταση του παραπόνου ή της καταγγελίας από τον πάροχο πρέπει να είναι συναφής με τις συνθήκες υπό τις οποίες παρατηρήθηκε από το συνδρομητή (όπως χρόνος όπου αναφέρθηκε το παράπονο/καταγγελία, ή απόσταση από σταθμό βάσης).
Επιπλέον, θα υπάρχει και προσωποποιημένη ενημέρωση στους υφιστάμενους συνδρομητές για τις αλλαγές των όρων της σύμβασης, μέσω του λογαριασμού τους ή μέσω SMS ή ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.
Οι πάροχοι υπηρεσιών πρόσβασης στο Διαδίκτυο παρέχουν στους συνδρομητές τους πρόσβαση, μέσω της ιστοσελίδας τους, σε διαθέσιμες διαδικτυακές εφαρμογές μέσω των οποίων οι συνδρομητές μπορούν να ελέγξουν και να επιβεβαιώσουν τις ταχύτητες και άλλες παραμέτρους ποιότητας που αναφέρονται στους όρους παροχής/χρήσης της υπηρεσίας.
Παράλληλα, οι πάροχοι ενημερώνουν τους χρήστες για παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την μετρούμενη ταχύτητα ή/και άλλες παραμέτρους ποιότητας (όπως παράλληλη κίνηση από άλλες εφαρμογές, κίνηση από άλλες συσκευές στο εσωτερικό δίκτυο του συνδρομητή, σύνδεση μέσω Wi-fi).
Μετά την πρώτη ενημέρωση, οι πάροχοι επικαιροποιούν τις τιμές των ταχυτήτων ή και άλλων παραμέτρων ποιότητας τουλάχιστον μία φορά ανά ημερολογιακό έτος, ώστε οι τιμές να ανταποκρίνονται σε πρόσφατα δεδομένα ή δείγμα μετρήσεων.
Τα πρωτογενή δεδομένα (όπως αποτελέσματα μετρήσεων) που χρησιμοποιούνται από τους παρόχους για την εκτίμηση των ταχυτήτων ή και άλλων παραμέτρων ποιότητας διατηρούνται από τους παρόχους για τουλάχιστον δύο έτη από την ημερομηνία έκδοσης των ενημερώσεων/επικαιροποιήσεων και είναι διαθέσιμα προς την ΕΕΤΤ και προς όλους τους αρμόδιους φορείς επίλυσης διαφορών για έλεγχο σε ψηφιακή δομημένη μορφή (π.χ. CSV). Για το ίδιο διάστημα είναι διαθέσιμη για έλεγχο η επεξεργασία των αποτελεσμάτων για την έκδοση των εκτιμούμενων τιμών ταχυτήτων ή και άλλων παραμέτρων ποιότητας, σε ηλεκτρονική μορφή σε κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας/ ανάλυσης δεδομένων.
Ο κάθε πάροχος δύναται να καθιστά τα πρωτογενή δεδομένα δημοσίως διαθέσιμα (ως ανοικτά δεδομένα) διαγράφοντας ή καθιστώντας ανώνυμα τυχόν προσωπικά δεδομένα χρηστών, ή δεδομένα από τα οποία μπορεί να εξακριβωθεί η ταυτότητα χρηστών (όπως διεύθυνση ΙΡ, αριθμός τηλεφώνου ή μοναδικός αριθμός βρόχου σε σταθερά δίκτυα, αριθμός τηλεφώνου ή κάρτας SIM σε κινητά δίκτυα).
Οι συνδρομητές μπορούν να επικοινωνούν με τους παρόχους για αναλυτικότερες πληροφορίες σχετικά με τις νέες διαδικασίες, καθώς και να αναζητούν περισσότερες πληροφορίες στις παρακάτω ιστοσελίδες των παρόχων για το Ανοιχτό Διαδίκτυο:
Σέρνεται η ταχύτητα του διαδικτύου στο σπίτι σας; Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το ρούτερ σας να είναι τοποθετημένο δίπλα στο πιο ακατάλληλο αντικείμενο
Υπάρχουν τόνοι οικιακών αντικειμένων και συσκευών που θα μπορούσαν να καταστρέψουν τη σύνδεσή σας στο διαδίκτυο.
Αλλά το συγκεκριμένο, δεν θα το σκεφτόσασταν ποτέ πως αποτελεί απειλή για την υποτονική ταχύτητα του internet μέσα στο σπίτι σας.
Ποιο είναι; Ο καθρέφτης σας. Ναι, καλά διαβάσατε… ορισμένοι μεγάλοι καθρέφτες τοίχου μπορούν να επηρεάσουν τη συνδεσιμότητα, καθώς ο καθρέφτης αποτελείται από ένα λεπτό στρώμα μετάλλου που μπορεί να προκαλέσει παρεμβολές στη θύρα των καλωδίων, αποκάλυψε η Virgin Media O2, έπειτα από δημοσκόπηση σε 2.000 άτομα που έδειξε ότι αν και πολλοί ξέρουμε πού πρέπει και πού δεν πρέπει να τοποθετούμε το ρούτερ μας, ωστόσο εξακολουθούμε να το βάζουμε στο λάθος σημείο.
Bεβαιωθείτε ότι μπορείτε να βλέπετε το ρούτερ σας εκεί που το χρειάζεστε περισσότερο
Οι δύο στους πέντε (41%) είπαν ότι το βάζουν πίσω ή δίπλα από την τηλεόραση, ένα 12% είπε ότι το αφήνει στο πάτωμα και το 6% το βάζει κάτω από το κρεβάτι.
Το τεστ οπτικής επαφής
Μια άλλη χρήσιμη συμβουλή για να βελτιώσετε τη σύνδεσή σας είναι το τεστ οπτικής επαφής, σύμφωνα με τη Sun.
Αν μπορείτε, βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να βλέπετε το ρούτερ σας εκεί που το χρειάζεστε περισσότερο. Έτσι, εάν περνάτε τον περισσότερο χρόνο στο γραφείο σας, είναι καλύτερο να βρίσκεται εκεί.
Ο Gareth Lister, Διευθυντής Συνδεσιμότητας της Virgin Media O2, δήλωσε: «Η ευρυζωνικότητα αποτελεί βασικό μέρος της καθημερινής ζωής. Είτε εργάζεστε από το σπίτι, είτε κάνετε μια ηλεκτρονική αγορά, είτε παρακολουθείτε εκείνη τη σειρά που πρέπει να δείτε, η συνδεσιμότητα βρίσκεται στο επίκεντρο όλων αυτών. Ωστόσο, η συνειδητή τοποθέτηση του ρούτερ σας είναι κάτι που συχνά παραβλέπεται».
Οι ενισχυτέςσήματος είναι εξαιρετικοί για την επέκταση της εμβέλειας του Wi-Fi σας, αλλά δεν παρέχονται δωρεάν. Αυτό όμως που μπορείτε να κάνετε, σύμφωνα με τη Sun, είναι να αρχίσετε να ψάχνετε στα συρτάρια σας για ένα παλιό, ξεχασμένο γκάτζετ: το παλιό σας ρούτερ, που θα μπορούσε να έχει μια πολύ χρήσιμη δεύτερη ζωή ως ενισχυτής Wi-Fi.
Ο Tom Morgan, ειδικός τεχνικής υποστήριξης στην ιστοσελίδα τεχνολογίας Which?, υποστηρίζει ότι με μερικές μικρές αλλαγές στη ρύθμισή του, ο παλιός σας εξοπλισμός θα μπορούσε να γίνει πολύ χρήσιμος.
«Συνδέοντας το παλιό ρούτερ που έχετε κάπου πεταμένο και κάνοντας μικροαλλαγές στις ρυθμίσεις του, μπορείτε να επαναχρησιμοποιήσετε τη συσκευή ως ενισχυτή σήματος Wi-Fi», λέει.
Τα περισσότερα ρούτερ διαθέτουν μια ενσωματωμένη λειτουργία «wireless repeater» ή «wireless bridging» που σας επιτρέπει να ρυθμίσετε τις παραμέτρους τους.
Με αυτόν τον τρόπο το ρούτερ όχι μόνο θα επιτρέψει την επέκταση του σήματος Wi-Fi, αλλά οι θύρες LAN (ethernet) της συσκευής μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη φυσική σύνδεση άλλων συσκευών στο δίκτυό σας.
Για να ξεκινήσετε, απλώς ακολουθήστε τα παρακάτω 10 βήματα:
Κάντε επαναφορά εργοστασιακών ρυθμίσεων του παλιού σας ρούτερ. Η ακριβής μέθοδος ποικίλλει, αλλά συνήθως αυτό γίνεται πατώντας το κουμπί reset στο πίσω μέρος του ρούτερ για 30 δευτερόλεπτα.
Σημειώστε τις διευθύνσεις IP του τρέχοντος ρούτερ σας και του παλιού – αυτές βρίσκονται στο πίσω μέρος ή σε μια μικρή κάρτα από τον πάροχο Ίντερνετ.
Συνδέστε ένα καλώδιο ethernet σε μία από τις θύρες LAN του παλιού ρούτερ και συνδέστε το άλλο άκρο του στον υπολογιστή σας.
Ανοίξτε ένα πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο στον υπολογιστή σας και πληκτρολογήστε τη διεύθυνση IP του παλιού ρούτερ στη γραμμή διευθύνσεων.
Θα σας ζητηθεί να εισαγάγετε το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης του ρούτερ.
Αφού συνδεθείτε, μεταβείτε στα LAN settings και αναζητήστε τα DHCP settings. Απενεργοποιήστε τον DHCP server στο παλιό ρούτερ. Αυτό σημαίνει ότι το κύριο ρούτερ σας θα χειρίζεται την ανάθεση διευθύνσεων IP.
Παραμένοντας στα LAN settings, θα δείτε ένα IP address setting. Εδώ, μπορείτε να ορίσετε μια στατική διεύθυνση IP στην ίδια περιοχή με το τρέχον, εν λειτουργία ρούτερ σας. Για παράδειγμα, εάν η διεύθυνση IP του κύριου ρούτερ σας είναι 192.168.1.1, μπορείτε να αναθέσετε 192.168.1.2 στο παλιό ρούτερ.
Πηγαίνετε στα wireless settings του παλιόύ ρούτερ και βρείτε μια επιλογή για SSID ή Wireless network name. Ενημερώστε το, μαζί με τον κωδικό πρόσβασης SSID, ώστε να ταιριάζει με το τρέχον ρούτερ σας. Με αυτόν τον τρόπο θα επιτρέψετε στις συσκευές σας να συνδέονται αυτόματα και να εναλλάσσονται απρόσκοπτα μεταξύ των δύο ρούτερ.
Αποθηκεύστε τις αλλαγές που κάνατε και, στη συνέχεια, αποσυνδέστε το καλώδιο ethernet από τον υπολογιστή σας.
Συνδέστε το ένα άκρο σε μια θύρα LAN του παλιού ρούτερ και το άλλο άκρο σε μια θύρα LAN του τρέχοντος ρούτερ.
Αφού τελειώσετε με τα παραπάνω τεχνικά βήματα, θα πρέπει να τοποθετήσετε το παλιό ρούτερ σας σε σημείο όπου έχετε αδύναμο σήμα.
Ο Morgan συνιστά τη χρήση ενός καλωδίου ethernet για τη σύνδεση του παλιού ρούτερ με το τρέχον, ώστε να είναι ακόμη πιο αξιόπιστη. Αν όμως κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο (ή δεν αντέχετε να το βλέπετε), θα πρέπει να αναζητήσετε έναν Powerline adapter.
H εποχή που αναρωτιόσουν αν στο ξενοδοχείο που θα πας για τις διακοπές σου υπάρχει WiFi προκειμένου να συνδεθείς στο Internet έχει περάσει ανεπιστρεπτί καθώς κανένα κατάλυμα δεν νοείται να μην προσφέρει ασύρματη πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Το θέμα είναι ότι πλέον δεν είναι λίγοι εκείνοι που είτε θέλουν να έχουν γρήγορη και απεριόριστη πρόσβαση όπου και αν βρίσκονται. Και σε πολλές περιπτώσεις το ζήτημα είναι πως θα έχεις πρόσβαση ακόμη και όταν βρίσκεσαι στο εξοχικό σου.
Προκειμένου να έχεις Internet οπουδήποτε και αν είσαι, η μία λύση είναι να χρησιμοποιείς το smartphone σου προκειμένου να έχεις πρόσβαση και από τις υπόλοιπες συσκευές σου, ήτοι το tablet, το laptop ή ακόμη και την τηλεόραση του εξοχικού σου ή της παραθεριστικής κατοικίας που είσαι. Σε αυτό το «σενάριο» το smartphone γίνεται mobile wifi hotspot, ενεργοποιώντας την επιλογή «Σημείο Πρόσβασης» που έχουν όλες οι συσκευές. Πρόκειται για μία εύκολη και γρήγορη λύση που πολλοί την προτιμούν και για να έχουν πρόσβαση από το laptοp τους όταν βρίσκονται εκτός σπιτιού ή γραφείου και θέλουν κάτι πιο αξιόπιστο από το WiFi ενός καφέ ή ενός ξενοδοχείου.
Στην περίπτωση αυτή, οι τρεις πάροχοι (Cosmote, Vodafone, Nova) έχουν ανακοινώσει κάποιες αρκετά καλές προσφορές που θα καλύψουν τις ανάγκες των χρηστών κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Συγκεκριμένα, η Cosmote προσφέρει απεριόριστα δεδομένα για διάστημα 30 ημερών με το κόστος να φθάνει στα 10,90 ευρώ. Την ίδια προσφορά κάνει και η Nova, ήτοι απεριόριστα δεδομένα για 30 ημέρες έναντι 10,90 ευρώ. Όσον αφορά στη Vodafone, ακολουθεί μία διαφορετική πρακτική καθώς προσφέρει απεριόριστα δεδομένα για διάστημα 15 ημερών έναντι 5,90 ευρώ.
Ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα αυτής της πρότασης είναι ότι ο χρήστης μπορεί να εκμεταλλευτεί τις ταχύτητες των 5G δικτύων του, εφόσον η συσκευή το υποστηρίζει και υπάρχει κάλυψη 5G από τον πάροχο του στην περιοχή που βρίσκεται.
Το μειονέκτημα είναι πως αφενός η μετατροπή του smartphone σε hotspot έχει ως αποτέλεσμα την ταχύτερα κατανάλωση της μπαταρίας, ενώ, φυσικά, αν υπάρχουν και άλλοι χρήστες που θέλει να «καλύψει» δεν μπορεί να φύγει τo smartphone από το σπίτι.
Internet μέσω εξειδικευμένης συσκευής
Σε περίπτωση λοιπόν που η σύνδεση θα πρέπει να καλύψει τις ανάγκες μίας οικογένειας ή μίας πολυπληθούς παρέας ή λύση είναι η χρήση μίας εξειδικευμένης συσκευής. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται η αγορά είτε ενός 4G/4G+ WiFi router, το οποίο μοιάζει με ένα κλασικό router αλλά η σύνδεση γίνεται μέσω του δικτύου κινητής τηλεφωνίας, είτε μίας μικρής MiFi (mobile WiFi) συσκευής. Στην πρώτη περίπτωση το κόστος ενός τέτοιου router κυμαίνεται μεταξύ 100 και 150 ευρώ, ενώ σε εκείνη ενός MiFi είναι μεταξύ 40 και 80 ευρώ.
Το πρόβλημα και στις δύο περιπτώσεις είναι πως ακόμη δεν υπάρχουν -τουλάχιστον όσον αφορά τους οικιακούς καταναλωτές- 5G προτάσεις. Από την άλλη πλευρά, πρόκειται για μία ιδανική λύση για όσους έχουν εξοχικά ή νοικιάζουν το σπίτι τους μέσω πλατφορμών και δεν θέλουν να έχουν μόνιμη σύνδεση με το Internet αλλά να μπορούν να την ενεργοποιούν όποτε το επιθυμούν.
Όσον αφορά το κόστος χρήσης, οι πάροχοι ακολουθούν διαφορετικά μοντέλα. Στην περίπτωση της Cosmote ο χρήστης αγοράσει είτε ένα 4G WiFi router είτε ένα pocket WiFi και μαζί παίρνει μία SIM κάρτα. Μετά αγοράζει πακέτα με data, οι τιμές των οποίων είναι αρκετά προσιτές, ενώ υπάρχουν και προσφορές για το καλοκαίρι, όπως αυτή των απεριόριστων δεδομένων για 2 μήνες έναντι 25 ευρώ. Η έτερη επιλογή είναι 10 GB έναντι 10 ευρώ για 30 ημέρες, ενώ υπάρχει και το πακέτο που προσφέρει απεριόριστα δεδομένα για 3 μήνες συν 200GB για 9 μήνες έναντι 80 ευρώ.
Στην περίπτωση της Vodafone, ο χρήστης μπορεί να αποκτήσει μία σύνδεση συμβολαίου με μηδενικό πάγιο και ενεργοποιεί πακέτα. Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιεί μία MiFi συσκευή, την οποία η Vodafone πωλεί σε ιδιαίτερα προσιτή τιμή, και μετά τα πακέτα στο πακέτο Giga Wifi on the spot, όπως ονομάζεται η συγκεκριμένη πρόταση, είναι στα 4,95 ευρώ τα 10 GB ή στα 9,95 ευρώ τα 40 GB ή στα 19,95 ευρώ για 200 GB για 30 ημέρες στην κάθε περίπτωση. Η Vodafone πάντως έχει και την πρόταση Giga Wifi on home που δίνει δωρεάν ένα 4G+ router αλλά υπάρχει μηνιαίο πάγιο 19,90 ευρώ για 300 GB.
Τέλος, η πρόταση της Nova είναι το Mobile Internet on the Go με Κάρτα που ο χρήστης παίρνει μία κάρτα SIM και έχει 20 GB για 60 ημέρες έχοντας πληρώσει 18 ευρώ. Η κάρτα μπαίνει σε όποια συσκευή έχει ο χρήστης, ενώ στη συνέχεια τα προσφερόμενα πακέτα παρέχουν 10 GB έναντι 10 ευρώ για 30 ημέρες είτε 15 GB έναντι 15 ευρώ για 60 ημέρες είτε 30 GB έναντι 25 ευρώ για 60 ημέρες.
Με τον πρόεδρο και διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου ΟΤΕ κ.Μιχάλη Τσαμάζ , συναντήθηκε ο επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ και Βουλευτής Ηλείας κ.Μιχάλης Κατρίνης.
Αντικείμενο της συνάντησης η πρόσβαση των πολιτών της Ηλείας στις υπηρεσίες υψηλών ταχυτήτων στο ίντερνετ.
Ο κ.Κατρίνης έθεσε στον κ.Τσαμάζ την ανάγκη επιτάχυνσης του μεγάλου έργου για το Ultra Fast Broadband (UFBB) και το FTTH (Fiber to the home), αφού ο ΟΤΕ έχει αναλάβει το συγκεκριμένο έργο για την Ηλεία.
Μέσα από την υλοποίηση αυτού του έργου , χιλιάδες νοικοκυριά και πολίτες στην Ηλεία θα αποκτήσουν σύνδεση ταχύτητας τουλάχιστον 100 Mbps, με δυνατότητα αναβάθμισης ως και 1 Gps, με προφανή πλεονεκτήματα όπως :
η γρηγορότερη μεταφορά δεδομένων
uploading και downloading με μεγαλύτερη ταχύτητα και χωρίς καθυστέρηση
ταυτόχρονες δράσεις, όπως videoconferencing, streaming και gaming, χωρίς απώλεια δεδομένων
μεγάλη σταθερότητα στη σύνδεση.
Ουσιαστικά, θα αναβαθμιστεί συνολικά η Ηλεία αφού οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών θα περάσουν σε μια νέα εποχή και διάσταση.
Η ολοκλήρωση αυτού του έργου θα δώσει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης στις επιχειρήσεις και τον πρωτογενή τομέα (εφαρμογές έξυπνης γεωργίας), ανοίγοντας νέες προοπτικές για την οικονομία της περιοχής μας.
Ο κ.Κατρίνης επισήμανε στον κ. Τσαμάζ ότι μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο, θα πρέπει άμεσα ο ΟΤΕ να προχωρήσει σε αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου, αφού σε αρκετές περιοχές του νομού παρατηρούνται προβλήματα στη σύνδεση δικτύου και την ταχύτητα μετάδοσης δεδομένων.
‘’ Σε καμία περιοχή της Ηλείας δεν πρέπει να υπάρχει πρόβλημα σύνδεσης. Είναι υποχρέωση κάθε παρόχου αλλά και της πολιτείας να εγγυηθεί το αυτονόητο αυτό δικαίωμα των πολιτών. Η άμεση ένταξη της Ηλείας στις γρήγορες ταχύτητες θα δώσει άλλη δυναμική στην οικονομία του νομού-ιδιαίτερα αυτή του πρωτογενή τομέα που κινείται παγκοσμίως σε ρυθμούς ‘’έξυπνης’’ γεωργίας- ενώ θα βελτιώσει την καθημερινότητα όλων των πολιτών’’ δήλωσε ο Ηλείος βουλευτής.
10 HOT-SPOTS WI-FI: οι νέες τεχνολογίες στην υπηρεσία των πολιτών
Τη δυνατότητα να συνδέονται δωρεάν στο ίντερνετ και να κάνουν χρήση των υπηρεσιών του, έχουν πλέον οι κάτοικοι της Νέας Φιγαλείας –και όχι μόνο-, καθώς η πόλη διαθέτει δέκα hot spots, δηλαδή περιοχές – σημεία που καθιστούν δυνατή την ελεύθερη και ασύρματη πρόσβαση στο διαδίκτυο. Η δυνατότητα αυτή είναι εφικτή σε κοινόχρηστους χώρους, όπως πάρκα και κεντρικές πλατείες, και παρέχεται στο πλαίσιο των δράσεων για τον εκσυγχρονισμό του Δήμου Ζαχάρως, που ξεκίνησε με την υλοποίηση έργων πληροφορικής σχετικά με την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, έχοντας ως στόχο την εξοικείωση των πολιτών με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
Βήμα 1: Εντοπίστε την λίστα με τα Wi-Fi δίκτυα στη φορητή συσκευή σας και επιλέξτε το δίκτυο WIFIHOTSPOTS FIGALEIA (εφόσον βρίσκεστε σε ένα από τα γεωγραφικά σημεία που προσφέρουν κάλυψη).
Βήμα 2: Μόλις εμφανιστεί στην οθόνη σας η σελίδα εισόδου του portal του dimoszacharos.gr πατήστε “Σύνδεση” και αυτομάτως αποκτάτε πρόσβαση στο διαδίκτυο για τις επόμενες 12 ώρες. Μετά το πέρας του χρόνου αυτού, αρκεί να επαναλάβετε τη διαδικασία.
Ο Δήμαρχος Ζαχάρως Κώστας Αλεξανδρόπουλος επισημαίνει: «Ξεκινήσαμε από την δημοτική ενότητα Νέας Φιγαλείας, μια περιοχή με χαμηλές ταχύτητες ίντερνετ, καταφέρνοντας να εξασφαλίσουμε υψηλές ταχύτητες (4G & 5G), με γνώμονα τη ΔΩΡΕΑΝ πρόσβαση των δημοτών μας στο διαδίκτυο. Εάν σε κάποιο σημείο υπάρξει αδυναμία πρόσβασης, απαραίτητη είναι η ομαδοποίηση της συνοικίας-περιοχής, ώστε να αξιολογηθεί άμεσα και να φροντίσουμε να επεκτείνουμε την πρόσβαση, κατόπιν σχετικού αιτήματος στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου».
«Τα τελευταία χρόνια η ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας και των ασύρματων τεχνολογιών συμβάλλουν στην καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση και επαφή του πολίτη με το ίντερνετ και τις υπηρεσίες που προσφέρει. Στο πλαίσιο αυτό, παραδίδουμε προς χρήση το νέο ασύρματο δίκτυο ευρυζωνικής πρόσβασης, χωρίς κόστος και ελεύθερα προσβάσιμο από όλους», αναφέρει ο κ. Αλεξανδρόπουλος. «Με την ολοκλήρωση του έργου, ο Δήμος μας αποκτά την κατάλληλη υποδομή για τη μελλοντική ανάπτυξη καινοτόμων και σύγχρονων υπηρεσιών προς το δημότη», τονίζει στη συνέχεια. «Το δημοτικό ασύρματο δίκτυο Wi-Fi Hotspots προσφέρει στους πολίτες της Νέας Φιγαλείας τη δυνατότητα να πλοηγούνται δωρεάν στο διαδίκτυο, να ανταλλάσσουν αρχεία και να έχουν online επικοινωνία και ελεύθερη πρόσβαση στην ενημέρωση, τις νέες τεχνολογίες και όλες τις προηγμένες ευρυζωνικές υπηρεσίες».
Ο Δήμος Ζαχάρως θα προβεί άμεσα στην εγκατάσταση νέων σημείων Wi-Fi στην περιοχή της Φασκομηλιάς. Το έργο αυτό βρίσκεται στο στάδιο μελέτης και η τοποθέτηση αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Δεκεμβρίου του 2022, ώστε οι κάτοικοι της Φασκομηλιάς να έχουν δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο στις εορτές. Παράλληλα, ο Δήμος αναζητά προσβάσιμα σημεία και στην περιοχή του Λέπρεου. Η πρόσβαση στο ασύρματο δίκτυο είναι δυνατή από ένα σύνολο συσκευών όπως φορητοί υπολογιστές (laptops), έξυπνες συσκευές χειρός (π.χ. handheld PDAs, τηλέφωνα), ασύρματες κάμερες, οθόνες τηλεπροβολής κ.ά. Για τη σύνδεση χρειάζεται μόνο να βρίσκεστε σε περιοχή εντός εμβέλειας ενός Wi-Fi.
*Η πρόσβαση στο δίκτυο WIFIHOTSPOTSFIGALEIA είναι δωρεάν και ελεύθερη για όλους.
*Δεν απαιτούνται προσωπικά στοιχεία κατά την είσοδο και χρήση του δικτύου.
*Το δίκτυο υλοποιείται από την digitalcities με τεχνολογία Wi-Fi 6 -4-5G. Η wifihotspots απομονώνει τη συσκευή σας από τους άλλους χρήστες του δικτύου για μέγιστη ασφάλεια.
Τα γεωγραφικά σημεία προσβασιμότητας στην Κοινότητα Νέας Φιγαλείας αποτυπώνονται στο χάρτη που ακολουθεί.
H ψηφιακή αμνησία είναι η εμπειρία του να ξεχνάμε πληροφορίες που ξέρουμε πως 'θυμάται' το τηλέφωνο μας ή το laptop μας. Ό,τι όμως, είναι βολικό έχει και το τίμημα του.
Eίναι γεγονός ότι η μνήμη είναι ένα πεδίο το οποίο δεν έχουν αποκωδικοποιήσει πλήρως οι επιστήμονες. Την ίδια ώρα, ητεχνολογία είναι η πιο φανταστική δικαιολογία που μπορούμε να επικαλεστούμε κάθε φορά που δεν θυμόμαστε κάτι.
Γιατί να φταίει το μυαλό μας ή η ηλικία μας ή η αφηρημάδα μας ή το ότι κάνουμε 32 πράγματα μαζί -και εύλογα δεν δείχνουμε παντού την ίδια προσοχή- που δεν θυμόμαστε αριθμούς τηλεφώνων, γενέθλια, επετείους ή ονόματα; Φταίει το γεγονός όλη η γνώση είναι ένα click μακριά. Ναι, είναι πολύ βολικό να μην χρειάζεται να 'σπάμε' το κεφάλι μας, για να θυμηθούμε μια πληροφορία. Αλλά όπως λένε (και) οι νευροεπιστήμονες “ό,τι είναι βολικό, έχει και το τίμημα του”.
Το Internet να είναι καλά και είμαστε και εμείς καλά. Ή δεν είμαστε;
Το μυαλό μας και τα έξυπνα τηλέφωνα μας δημιουργούν ένα περίπλοκο ιστό αλληλεπιδράσεων. Όπως αναφέρει η Guardian η σχέση μας με τα smartphones έφτασε στο πικ της εν μέσω πανδημίας, στις παρατεταμένες περιόδους του άγχους, της απομόνωσης και της εξάντλησης. Δεδομένα που είχαν συνέπειες στη μνήμη μας. Μετά ήλθε η νέα παγκόσμια κρίση και το ακόμα πιο βαθύ βύθισμα σε όσα έχει να προσφέρει μια απλή σύνδεση με το διαδίκτυο -μήπως και καταφέρουμε να ελέγξουμε κάτι από όσα αφορούν τη ζωή μας.
Τα notifications και ο άμεσος έλεγχος τους (ό,τι άλλο και αν κάνουμε) φαίνεται να επηρεάζει τι θυμόμαστε, πώς το θυμόμαστε και αν θυμόμαστε κάτι, με τους νευροεπιστήμονες να εκφράζουν την ανησυχία ότι αν συνεχίσουμε να βαδίζουμε στον ολισθηρό δρόμο της ανάθεσης της μνήμης μας στις συσκευές, κάποια στιγμή θα αλλάξει ο τρόπος που προσδιοριζόμαστε. Γιατί τελικά, είμαστε ό,τι θυμόμαστε.
Πώς το Google άλλαξε τον τρόπο που λειτουργεί το μυαλό μας
Aπό τότε που 'φτιάχτηκε' τοGoogleεξαφανίστηκαν πολλά άγχη που είχαμε έως τότε. Όπως το να θυμόμαστε πάσης φύσεως πληροφορίες -σχετικές με την καθημερινότητα μας, τη ζωή μας και τη δουλειά μας.
Το 2011 έρευνα έκανε λόγο για την ύπαρξη του Google Effect, φαινόμενο που πρώτοι ανέφεραν η Betsy Sparrow (Columbia), η Jenny Liu (Wisconsin) και ο Daniel M. Wegner (Harvard), στην εργασία που δημοσίευσαν τον Ιούλιο εκείνου του έτους.
Όπως έγραψαν οι ερευνητές, ο εγκέφαλος μας εκπαιδεύεται στο να θυμάται από πού προέρχεται μια πληροφορία και όχι την ίδια την πληροφορία. Για αυτό και βασιζόμαστε στο διαδίκτυο και τις ψηφιακές συσκευές, για την αποθήκευση και την ανάκτηση πληροφοριών. Επιπροσθέτως, είναι και πιο εύκολο, βολικό και αποτελεσματικό από το να στηριζόμαστε στη μνήμη μας. Με αυτόν δε, τον τρόπο αφήνουμε στην ησυχία τους τις γνωστικές μας ικανότητες. Ή μήπως τις ακυρώνουμε;
Tη σήμερον ημέρα, οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν το Google Effect ως ψυχολογικό φαινόμενο. Θα τα δούμε όλα στη συνέχεια. Πρώτα θα δούμε τη μεθοδολογία της εργασίας που αποκάλυψε το φαινόμενο.
Η έρευνα έγινε σε τέσσερα μέρη.
Στο πρώτο οι μελετητές κάλεσαν τους μετέχοντες να απαντήσουν σε σειρά από εύκολες και δύσκολες ερωτήσεις. Στη συνέχεια εκτέλεσαν τροποποιημένο Stroop task (ελέγχει την καθυστέρηση του χρόνου αντίδρασης μεταξύ συνεπών και ασυμβίβαστων ερεθισμάτων, με τη χρήση χρωμάτων και λέξεων). Περιλάμβανε καθημερινές λέξεις και άλλες που σχετίζονται με την τεχνολογία -πχ οθόνη.
Στο δεύτερο πείραμα, οι ερωτηθέντες διάβασαν μια σειρά από δηλώσεις για επουσιώδη θέματα. Οι μισοί από αυτούς οδηγήθηκαν στο να πιστέψουν πως μπορούσαν να τις αποθηκεύσουν και να τις χρησιμοποιήσουν όταν τις χρειάζονταν. Στους άλλους μισούς δόθηκε ρητή εντολή να προσπαθήσουν να τις θυμηθούν. Στη συνέχεια εξετάστηκαν και οι δύο ομάδες κατά την ανάκληση των δηλώσεων.
Στο τρίτο μέρος, το δείγμα διάβασε και δακτυλογραφούσε ασήμαντες δηλώσεις, πριν ενημερωθεί ότι η καταχώρισή τους διαγράφηκε, αποθηκεύτηκε ή αποθηκεύτηκε σε μια συγκεκριμένη τοποθεσία. Στη συνέχεια, δόθηκε στους εθελοντές εργασία αναγνώρισης. Ρωτήθηκαν αν είχαν δει την ακριβή δήλωση, αν είχε αποθηκευτεί και εφόσον είχε αποθηκευτεί, πού είχε αποθηκευτεί.
Στο τελευταίο μέρος, τα υποκείμενα πληκτρολόγησαν ξανά δηλώσεις trivia. Είχαν ενημερωθεί ότι η κάθε δήλωση είχε αποθηκευτεί σε έναν φάκελο με γενική ονομασία (π.χ. στοιχεία, γεγονότα). Στη συνέχεια δόθηκαν δύο διαφορετικές εργασίες ανάκλησης: μία για τις δηλώσεις και μία για τον συγκεκριμένο φάκελο στον οποίο αποθηκεύτηκε κάθε πρόταση.
Oι μελετητές ενημέρωσαν τον πλανήτη ότι
οι άνθρωποι αρχίζουν να σκέφτονται τους υπολογιστές, όταν τους τίθενται ερωτήσεις γενικής γνώσης, ακόμη και όταν γνωρίζουν τη σωστή απάντηση. Το αποτέλεσμα αυτό ήταν ιδιαίτερα έντονο, όταν η ερώτηση ήταν δύσκολη και η απάντηση άγνωστη,
οι άνθρωποι δεν τείνουν να θυμούνται πληροφορίες εάν πιστεύουν ότι θα είναι διαθέσιμες για αναζήτηση αργότερα,
εάν οι πληροφορίες αποθηκευτούν, οι άνθρωποι είναι πολύ πιο πιθανό να θυμούνται πού βρίσκονται από το να τις ανακαλέσουν και
οι άνθρωποι τείνουν να θυμούνται είτε το γεγονός, είτε την τοποθεσία, αλλά όχι και τα δύο. Κάτι που ισχύει ακόμα και όταν οι πληροφορίες είναι πιο αξιομνημόνευτες από το όνομα της τοποθεσίας.
Τα ευρήματα επιβεβαιώθηκαν από μελέτη του ΜΙΤ που αφορούσε διδακτορικές διατριβές και συγκεκριμένα, το πώς άλλαζε διαρκώς ο τρόπος με τον οποίον οι φοιτητές ανέφεραν τις πηγές.
Διαπιστώθηκε ότι οι μηχανές αναζήτησης και η ψηφιακή αποθήκευση έγιναν πιο συνηθισμένα φαινόμενα και ότι οι μαθητές άρχισαν να βασίζονται περισσότερο στην ικανότητά τους να θυμούνται πού εμφανίζονται σχετικές πληροφορίες στην επιστημονική βιβλιογραφία -και στην ικανότητά τους να ανακτούν αυτές τις πληροφορίες-, παρά στην ικανότητά τους να θυμούνται τις ίδιες τις πληροφορίες.
Αυτό βέβαια, αποδείχτηκε πιο αποτελεσματικός τρόπος εργασίας, καθώς βοήθησε τους μαθητές να έχουν περισσότερες αναφορές στην εργασία τους και έγγραφα αναφοράς που εκδόθηκαν σε ένα ευρύτερο φάσμα ετών, από αυτό που ήταν εφικτό πριν την εμφάνιση των μηχανών αναζήτησης.
Από το Google Effect στη ψηφιακή αμνησία
Το 2015 έγινε γνωστό πως το Google effect είχε βγει από τα όρια του Google και είχε περάσει σε όλο το διαδίκτυο και σε πληροφορίες που αφορούσαν σημαντικές προσωπικές πληροφορίες.
Ανακαλύφθηκε πως το 91% των ανθρώπων αντί να προσπαθήσει να θυμηθεί λεπτομέρειες, τις αναζητούσε στο Internet -με το 44% να χρησιμοποιεί προς αυτήν την κατεύθυνση το κινητό του τηλέφωνο.
Σε μελέτη που έγινε σε 1000 καταναλωτές, ηλικίας από 16 έως 55+ χρόνων στις ΗΠΑ, οι περισσότεροι δεν μπορούσαν να θυμηθούν σημαντικές πληροφορίες -όπως το τηλέφωνο ενός δικού τους ανθρώπου. Οι μελετητές του Kaspersky Lab οδηγήθηκαν στο συμπέρασμα πως οι εθελοντές είχαν ξεχάσει σημαντικά πράγματα, λόγω της ευκολίας που υπήρχε πια στο να βρίσκουν ό,τι θέλουν μέσω των συσκευών. Και κάπως έτσι το Google Effect μετονομάστηκε σε “ψηφιακή αμνησία”.
Η αλήθεια ωστόσο, είναι πως πρόκειται για δυο διαφορετικά ψυχολογικά φαινόμενα: το Google Effect έχει να κάνει με την τάση που έχουμε να ξεχνάμε πληροφορίες που είναι διαθέσιμες στις μηχανές αναζήτησης και ως ψηφιακή αμνησία αναφέρεται στην τάση μας να ξεχνάμε πληροφορίες που είναι αποθηκευμένες με ψηφιακό τρόπο.
Υπάρχει βέβαια, κοινή συνιστώσα: εναποθέτουμε όλο και περισσότερο το μυαλό μας (μνημονικό και γνώσεις), στην τεχνολογία.
Πώς αλλάζουμε το μυαλό μας και τελικά το ποιοι είμαστε
Πάντα βάσει όσων έχουν μελετήσει το φαινόμενο, η τάση που εμφανίζουμε -όλο και σε εντονότερο βαθμό- οι άνθρωποι με τη χρήση της τεχνολογίας -σε επίπεδο πληροφοριών-, μπορεί να είναι κάτι το ωφέλιμο στις περιπτώσεις που το κάνουμε σκόπιμα και στρατηγικά.
Δηλαδή, είναι προτιμότερο να βασιζόμαστε το τηλέφωνο μας για να θυμάται αριθμούς άλλων, από το να απομνημονεύουμε όλους τους αριθμούς.
Η σχέση αυτή μπορεί να γίνει προβληματική, σε περίπτωση που εναποθέσουμε πλήρως τον εγκέφαλο μας στην τεχνολογία -και σταματήσουμε να επεξεργαζόμαστε και να αποστηθίζουμε πληροφορίες. Παράδειγμα; Όταν ψάχνεις ξανά και ξανά (και ξανά) το ίδιο πράγμα στο διαδίκτυο. Κάτι που το λες και εκνευριστικό. Ομολογώ αισθάνομαι μια ταπείνωση, κάθε φορά που συμβαίνει.
Ένα άλλο γεγονός είναι πως όταν είμαστε συνέχεια με το βλέμμα στο κινητό -ή την οθόνη-, χάνουμε όσα γίνονται γύρω μας -και άρα τυχόν νέες εμπειρίες. Όταν δεν δίνουμε σημασία σε μια εμπειρία, είναι λιγότερο πιθανό να την ανακαλέσουμε σωστά.
Οι λιγότερες εμπειρίες μπορούν να περιορίσουν την ικανότητα μας να σκεφτόμαστε νέες ιδέες και να είμαστε δημιουργικοί. Να σημειώσουμε εδώ πως δεν μπορούν να προκύψουν συγκεκριμένα σχετικά στοιχεία, καθώς ουδείς μέτρησε το επίπεδο της διανοητικής μας δημιουργικότητας, πριν προκύψουν στη ζωή μας τα κινητά τηλέφωνα.
“Το δεδομένο ωστόσο, είναι πως για να είμαστε διορατικοί πρέπει να 'συνδέσουμε' δυο διαφορετικά πράγματα στο μυαλό μας” λέει η Catherine Price, συγγραφέας του How to Break Up With Your Phone, “για να το κάνουμε και να είμαστε δημιουργικοί, πρέπει να έχουμε πολλή πρώτη (ακατέργαστη) ύλη στον εγκέφαλο μας. Δεν μπορείς να μαγειρέψεις, αν δεν έχεις υλικά. Με την ίδια έννοια, δεν μπορείς να είσαι διορατικός αν δεν έχεις υλικό στο μυαλό σου και αυτό το παρέχουν οι αναμνήσεις που 'αποθηκεύονται' στη μνήμη μακράς διάρκειας”.
Να σου μεταφέρω τι είχε να πει η Wendy Suzuki, καθηγήτρια Νευροεπιστήμης και Ψυχολογίας, η οποία αναμένεται να γίνει Κοσμήτορας του New York University.
Όταν δεν θυμόμαστε τι κάναμε, τις πληροφορίες που μάθαμε και τα γεγονότα της ζωής μας, αλλάζει το σημείο του εγκεφάλου που υπάρχει για να 'θυμάται' και αυτό προσδιορίζει τις προσωπικές μας ιστορίες. Στο τέλος της ημέρας, προσδιορίζει το ποιοι είμαστε.
Το φαινόμενο της 'συνεχούς μερικής προσοχής'
Το μυαλό μας δεν μπορεί να κάνει multitasking. Όπως λέει η κυρία Price στην Guardian “πιστεύουμε πως μπορεί, αλλά δεν είναι αυτή η πραγματικότητα. Σε κάθε δεδομένη στιγμή που κάνουμε multitasking και πιστεύουμε πως το κάνουμε με επιτυχία, μια από τις 'εργασίες' που διαχειριζόμαστε δεν είναι απαιτητική, σε γνωστικό επίπεδο. Όταν προσέχουμε το τηλέφωνο μας, δεν προσέχουμε τίποτα άλλο. Και πάντα θυμόμαστε ό,τι προσέχουμε”.
Η νευροεπιστήμονας του Cambridge, Barbara Sahakian είχε να αναφέρει ένα πείραμα του 2010 “όταν τρεις διαφορετικές ομάδες έπρεπε να ολοκληρώσουν μια εργασία ανάγνωσης. Η μια ομάδα έλαβε άμεσο μήνυμα (instant message) πριν αρχίσει, η δεύτερη το έλαβε κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης και η τρίτη δεν έλαβε τίποτα. Μετά όλες έκαναν τεστ κατανόησης. Αυτοί που έλαβαν τα μηνύματα, δεν μπορούσαν να θυμηθούν τι είχαν διαβάσει μόλις”.
Ναι, η τεχνολογία μας προσφέρει τη δυνατότητα να 'επισκεφτούμε' όλον τον κόσμο και να ενημερωθούμε για ό,τι μπορεί να μας ενδιαφέρει, αλλά όταν διακόπτουμε διαρκώς ό,τι κάνουμε μέσα στην ημέρα, εξαιτίας ενός notification, γινόμαστε θύματα του φαινομένου της συνεχούς μερικής προσοχής (ο όρος ανήκει στην εξπέρ τεχνογνωσίας Linda Stone).
Οι επιστήμονες έχουν ήδη εκφράσει την ανησυχία τους για το τι μπορεί να κάνει αυτό στις αναμνήσεις μας.
Υπάρχει ο φόβος πως οι συνεχείς περισπασμοί που προκαλούνται από τις συσκευές ενδέχεται να επηρεάσουν την ικανότητα μας να 'αποθηκεύουμε' αναμνήσεις και μοιραία να τις μεταφέρουμε στο 'χώρο' της μακροπρόθεσμης αποθήκευσης (έχει αποδειχθεί πως η απόσπαση προσοχής εμποδίζει αυτήν τη μεταφορά). Αυτό μπορεί να εμποδίσει την ικανότητα μας να σκεφτόμαστε πιο βαθιά και να κάνουμε ενδιαφέρουσες σκέψεις.
Οι ασκήσεις που μπορούν να βοηθήσουν
Τι προτείνουν οι ειδικοί ως λύση, προκειμένου να προστατεύσουμε τη μνήμη μας και να μειώσουμε το ρίσκο να πάθουμε άνοια -υποψία που έχουν οι επιστήμονες και έως τώρα δεν στηρίζεται από ευρήματα ερευνών που προφανώς είναι σε εξέλιξη;
Να αποχωριζόμαστε το κινητό μας (και κάθε σύνδεση με το διαδίκτυο για λόγους αναζήτησης πληροφοριών) για λίγη ώρα -που θα αυξάνεται με τον καιρό-, κάθε ημέρα. Αν νιώθουμε πιο ήρεμοι και θυμόμαστε περισσότερα, τότε έχουμε τη απάντηση μας, όπως είπε η Price.
Ο Larry Rosen, μελετητής των social media, της τεχνολογίας και του εγκεφάλου πρότεινε μια πιο συγκεκριμένη τακτική. “Τα διαλείμματα από την τεχνολογία. Ξεκινάς με το να κάνεις οτιδήποτε στις συσκευές σου για ένα λεπτό και βάζεις ξυπνητήρι για να ενεργοποιηθεί σε 15 λεπτά.
Σε αυτό το διάστημα, το κινητό σου είναι στην αθόρυβη λειτουργία, με την οθόνη να 'κοιτάει' το τραπέζι, αλλά να είναι στο πεδίο ορατότητας -για να 'λέει' στο μυαλό σου πως μετά το 15λεπτο θα έχεις πάλι ένα λεπτό διάλειμμα. Όταν προσαρμοστείς στο 15λεπτο πλήρους συγκέντρωσης, το κάνεις 20λεπτο. Αν φτάσεις στη μια ώρα συνεχούς προσήλωσης -με ένα λεπτό διάλειμμα πριν και μετά- τα έχεις καταφέρει”.
Πάντα βοηθούν τα παζλ, το sudoku τα παιχνίδια που έχουν χαρτιά και το σκάκι -ή ό,τι άλλο μπορεί να 'ακονίσει' τη μνήμη μας, όπως και το να προσπαθούμε να θυμηθούμε κάτι που έχουμε διαβάσει, οι κοινωνικές επαφές (με το κινητό στην τσάντα) και η φυσική άσκηση. Είναι χρήσιμο να κοιτάμε γύρω μας και να προσπαθούμε να 'αποθηκεύουμε' εικόνες και ήχους.
Mήπως τελικά έχουμε να κάνουμε με νέα μορφή διαδραστικής μνήμης;
Να δούμε λίγο και αυτό που έχουν να πουν όσοι δεν υποστηρίζουν πως η έντονη σχέση μας με τις συσκευές μας είναι κακό πράγμα. Κάνουν λόγο για νέα μορφή διαδραστικής μνήμης. Η αυθεντική προσδιορίστηκε ως ψυχολογική υπόθεση που προέκυψε ως απάντηση αυτού που νωρίτερα είχε αναφερθεί ως 'ομαδικό μυαλό'. Είναι τύπος συλλογικής μνήμης, ένας μηχανισμός μέσω του οποίου οι ομάδες ανθρώπων συνεργάζονται επί της κωδικοποίησης, της αποθήκευσης και της ανάκτησης πληροφοριών.
Χρησιμοποιείται συχνά σε διάφορους τύπους κοινωνικών ομάδων, συμπεριλαμβανομένων των μελών της οικογένειας, των φίλων και των συναδέλφων. Θεωρείται ευεργετικός τύπος μνήμης, καθώς δίνει σε κάθε άτομο της ομάδας πρόσβαση σε περισσότερες πληροφορίες από όσες θα μπορούσε να θυμηθεί μόνο του.
Επίσης, επιτρέπει σε κάθε άτομο να αφιερώνει λιγότερους 'γνωστικούς πόρους' (ικανότητες), για να θυμάται αυτές τις πληροφορίες -από ό,τι θα χρειαζόταν να αφιερώσει αν λειτουργούσε μόνο του-, καθώς ξέρει ότι κάποιος άλλος στην ομάδα θα έχει 'αποθηκεύσει' τις πληροφορίες που χρειάζεται.
Οι επιστήμονες διευκρινίζουν πως η ψηφιακή αποθήκευση πληροφοριών μπορεί να θεωρηθεί μέρος του συστήματος της διαδραστικής μας μνήμης.
Αυτή η θεωρία αναφέρει ότι το ανθρώπινο μυαλό μπορεί να θεωρηθεί ως μέρος ενός μεγάλου δικτύου συνεργατών διαδραστικής μνήμης (στην προκειμένη περίπτωση, αποτελείται από διάφορες ψηφιακές πηγές που μας παρέχουν έναν τρόπο αποθήκευσης και πρόσβασης σε πληροφορίες που δεν θέλουμε να θυμόμαστε οι ίδιοι). Αυτό σημαίνει ότι βασιζόμαστε στην ψηφιακή αποθήκευση, για να αποθηκεύσουμε πληροφορίες -όπως θα βασιζόμασταν σε άλλο άτομο της ομάδας με την οποία μοιραζόμαστε ένα σύστημα διαδραστικής μνήμης.
Είναι ωστόσο, αυτή η αλήθεια; Γινόμαστε καλύτεροι από τη σχέση μας με τον ψηφιακό κόσμο;
Προχωρά δυναμικά το στρατηγικό πλάνο αναβάθμισης της χώρας - Σε εξέλιξη η αναβάθμιση ταχυτήτων σταθερού ευρυζωνικού Ιnternet COSMOTE
Σε επιχειρήσεις που διαθέτουν συνδέσεις σταθερού συμμετρικού Ιnternet COSMOTE Dedicated Internet Access (DIA), επεκτείνεται η δωρεάναναβάθμιση ταχυτήτων για εταιρικούς πελάτες COSMOTE. Οι αναβαθμίσεις θα πραγματοποιούνται όπου είναι εφικτό και μετά από συνεννόηση με τον πελάτη. Θα ξεκινήσουν άμεσα και αναμένεται να ολοκληρωθούν σταδιακά μέσα στο 2022. Είναι άλλη μία πρωτοβουλία του Ομίλου ΟΤΕ, η οποία, μαζί με την επέκταση του δικτύου FTTH στα 2/3 των γραμμών της χώρας μέχρι το 2027, αναβαθμίζει τη χώρα, αλλάζει ριζικά την καθημερινότητα και δημιουργεί νέες προοπτικές για την ψηφιακή ανάπτυξη.
Οι συνδρομητές της υπηρεσίας DIA, στους οποίους είναι εφικτή η αναβάθμιση, θα μεταφερθούν στην επόμενη εμπορικά διαθέσιμη ταχύτηταInternet, διατηρώντας την ίδια τιμή και διάρκεια του συμβολαίου τους, αλλά και τις πρόσθετες υπηρεσίες που διαθέτουν, όπως Internet Back Up, Managed Network Services και DDoS. Οι πελάτες θα ενημερωθούν απευθείας από τον συνεργάτη τους στην COSMOTE για όλες τις παραμέτρους και για τα βήματα που απαιτούνται για την υλοποίηση της αναβάθμισης.
Οι υπηρεσίες δικτύωσης DIA προσφέρουν τη δυνατότητα σε κάθε επιχείρηση για σταθερή και υψηλών ταχυτήτων πρόσβαση στο Internet, αξιόπιστα, με εγγυημένη συμμετρική ταχύτητα και ασφάλεια. Η ταχύτητα ανόδου (upload) και η ταχύτητα καθόδου (download) είναι ίδιες και ταυτόχρονες, ενώ προσφέρεται ένα μεγάλο εύρος ταχυτήτων, από 10Mbps μέχρι 10 Gbps, ικανό να καλύψει κάθε ανάγκη. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Ξεκίνησε η αναβάθμιση ταχυτήτων για τους εταιρικούς πελάτες ευρυζωνικού Internet COSMOTE
Η δωρεάν αναβάθμιση ταχυτήτων έχει ήδη ξεκινήσει για οικιακούς και εταιρικούς πελάτες COSMOTE σταθερού ευρυζωνικού Ιnternet, σε περιοχές που δεν έχει φτάσει ακόμη η οπτική ίνα μέχρι το σπίτι και την επιχείρηση και όπου αυτό είναι τεχνολογικά εφικτό. Με την επέκταση της αναβάθμισης ταχυτήτων και στην υπηρεσία DIA, ακόμη περισσότεροι εταιρικοί πελάτες COSMOTE θα απολαμβάνουν υψηλότερες ταχύτητες Ιnternet.
«Στόχος της επέκτασης αναβάθμισης ταχυτήτων και για τους πελάτες της υπηρεσίας Dedicated Internet Access, είναι να δώσουμε τη δυνατότητα σε ακόμη περισσότερους εταιρικούς μας πελάτες να δουν στην πράξη τα οφέλη των υπερυψηλών ταχυτήτων και να προχωρήσουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Μεγαλύτερες ταχύτητες Ιnternet σημαίνει ενισχυμένη ανταγωνιστικότητα, καλύτερη καθημερινότητα και μεγαλύτερη παραγωγικότητα για την επιχείρηση στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο», δήλωσε σχετικά ο Chief Marketing Officer Business Segment Ομίλου ΟΤΕ, κ. Γρηγόρης Χριστόπουλος.
Ξεκινά η διαδικασία υποβολήςαιτημάτωνπληρωμήςγια τους δικαιούχους- παρόχους του προγράμματος «ΤουρισμόςγιαΌλους» (καταλύματα και τουριστικά γραφεία), για voucher που εξαργυρώθηκαν από τον Αύγουστο μέχρι και τον Σεπτέμβριο 2021. Αναλυτικότερα:
Οι εξαργυρώσεις μηνός Αυγούστου 2021 (από 01.08.21 έως και 31.08.21) υποβάλλονται από 04.02 έως 14.02.2022
Οι εξαργυρώσεις μηνόςΣεπτεμβρίου 2021 (από 01.09.21 έως και 30.09.21) υποβάλλονται από 15.02 έως 28.02.2022
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 58 του νέου ν. 4875/2021, τα ποσά πλέον καταβάλλονται στους παρόχους ακατάσχετα και ασυμψήφιστα με οφειλές προς φορολογική διοίκηση και Δημόσιο, ενώ δεν υποβάλλεται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.
Η υποβολή γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του Υπουργείου Τουρισμού στο tourism4all.gov.gr.