Του Αθανάσιου Κατσίμπελη*
Η κοινωνία μας οφείλει να υπερασπιστεί με τον πιο δυναμικό τρόπο το δικαίωμα στην εκπαίδευση ΟΛΩΝ των παιδιών. Ένα πρώτο βήμα υπεράσπισης αυτού του δικαιώματος αποτελεί η πρώιμη ανίχνευση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και η πρώιμη παρέμβαση.
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες έχει τεθεί σε εφαρμογή στη χώρα μας η συνεκπαίδευση των μαθητών στις τάξεις του Γενικού Σχολείου. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές ανάγκες δεν υποχρεούνται να φοιτούν αποκλειστικά στο Ειδικό Σχολείο, αλλά μπορούν να φοιτούν στο Γενικό Σχολείο, με την υποστήριξη κατάλληλα εξειδικευμένου προσωπικού.
Η νέα αυτή εκπαιδευτική και σχολική πραγματικότητα οδήγησε στη δημιουργία νέων εκπαιδευτικών θεσμών και προγραμμάτων. Στο Γενικό Σχολείο υφίσταται, λοιπόν, πια η δυνατότητα παροχής Παράλληλης Στήριξης στον μαθητή από Ειδικό Εκπαιδευτικό εντός της σχολικής τάξης. Υπάρχει, επίσης, το Τμήμα Ένταξης (Τ.Ε.), το οποίο παρακολουθεί ο μαθητής για συγκεκριμένες ώρες κάθε μέρα, σε χώρο εντός του σχολείου αλλά εκτός της σχολικής τάξης, της οποίας είναι μέλος.
Στην Ηλεία δεν έχει ιδρυθεί κανένα τμήμα ένταξης σε νηπιαγωγείο παρά το γεγονός πως υπάρχει μεγάλος αριθμός μαθητών που χρειάζεται υποστήριξη.
Η μη ίδρυση τμημάτων οφείλεται κυρίως στη γραφειοκρατία και στην ακαμψία του νομοθετικού πλαισίου.
Μέχρι οι μαθητές του νηπιαγωγείου να αξιολογηθούν από δημόσιο φορέα για την απόκτηση διάγνωσης που χρειάζεται για το τμήμα ένταξης έχει συνήθως παρέλθει η μισή χρονιά.
Πολύ συχνά παρέρχεται ολόκληρη η χρονιά μέχρι την απόκτηση της γνωμάτευσης με αποτέλεσμα οι τρεις (3) γνωματεύσεις που απαιτούνται για την ίδρυση του ΤΕ σε ένα νηπιαγωγείο να αφορούν σε μαθητές που δε θα φοιτήσουν στο νηπιαγωγείο την επόμενη χρονιά αλλά στο δημοτικό σχολείο. Την ίδια στιγμή κάποιο νηπιαγωγείο που ελλείψει διαγνώσεων δεν έχει ιδρύσει Τ.Ε, ενδέχεται να χρειάζεται εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής.
Ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Πύργου έκανε πρόσφατα δημόσια έκκληση στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας και στο Υπουργείο Παιδείας να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να ιδρυθούν τμήματα ένταξης στο Νομό Ηλείας, με βάση τις πραγματικές ανάγκες, όπως περιγράφονται και σε έγγραφο του ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας.
Το Δ.Σ του Συλλόγου τονίζει χαρακτηριστικά : «Είναι ντροπή στην Ηλεία, παρά τις ανάγκες που υπάρχουν, να μην έχουν ιδρυθεί τμήματα ένταξης Νηπιαγωγείων.
Απαιτούμε τη δημιουργία Τμημάτων Ένταξης σε κάθε Νηπιαγωγείο και τη στελέχωσή τους με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, καλούμε την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας και το Υπουργείο Παιδείας να προβούν σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να ιδρυθούν τμήματα ένταξης στο Νομό Ηλείας, με βάση τις πραγματικές ανάγκες»