Κόκκινο πανί για την εκπαιδευτική κοινότητα, αποτελούν τα νέα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίων και Λυκείων, που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας για τη νέα σχολική χρονιά, τα οποία έρχονται να προστεθούν στο αντιεκπαιδευτικό όπως χαρακτηρίζεται από τους εκπαιδευτικούς πολυνομοσχέδιο, δημιουργώντας ιδιαίτερα τεταμένο κλίμα στους κόλπους της.
Για το λόγο αυτό το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηλείας, συμμετείχε χθες στην πανελλαδική ημέρα αποχής από την διόρθωση γραπτών των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων όλων των ειδικοτήτων, ύστερα από την προκήρυξη της ΟΛΜΕ, ενημερώνοντας παράλληλα όλους τους εκπαιδευτικούς για την συγκεκριμένη απόφαση της κυβέρνησης.
Σε δηλώσεις του στο χώρο του 1ου Γυμνασίου Πύργου ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηλείας Τρύφωνας Αθανασόπουλος τόνισε ότι: «Συναντηθήκαμε εδώ σήμερα, με αφορμή την αποχή από την διόρθωση των γραπτών των πανελληνίων εξετάσεων, μία αποχή που προκήρυξε η ΟΛΜΕ χθες το βράδυ. Το υπουργείο Παιδείας, ανακοίνωσε τα νέα ωρολόγια προγράμματα γυμνασίων και λυκείων για τη νέα σχολική χρονιά.
Πρακτικά δεν πρόλαβε να στεγνώσει το μελάνι από την ψήφιση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου, από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και η λεγόμενη αναβάθμιση του σχολείου ξεκίνησε με την πρώτη πράξη, επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Το λύκειο χάνει ολοσχερώς τον διαπαιδαγωγιτικό του χαρακτήρα, καθώς καταργούνται όλα τα μαθήματα της αισθητικής αγωγής και των κοινωνικών επιστημών, που συμβάλλουν στην καλλιέργεια της προσωπικότητας του αισθητικού κριτηρίου και της κοινωνικής συνείδησης.
Στην πιο κρίσιμη περίοδο των νέων, λίγο πριν βγουν στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας. Μέλημά τους είναι η στείρα απόκτηση βασικών δεξιοτήτων, όπως καθορίζονται από τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε αντίθεση με την ολόπλευρη μόρφωση. Με τις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα ανατρέπονται τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων καθηγητών, χιλιάδες οργανικές θέσεις χάνονται.
Οι εκπαιδευτικοί καλλιτεχνικών ειδικοτήτων, εικαστικών, μουσικής, Θεατρολογίας, οι κοινωνιολόγοι, οι οικιακής οικονομίας, εξοστρακίζονται από τα σχολεία, ενώ συνέπειες μεγάλες υφίστανται και οι οικονομολόγοι. Η συμπλήρωση ωραρίου για ορισμένες ειδικότητες θα είναι πρακτικά αδύνατη. Η εξαφάνιση των γνωστικών αντικειμένων ειδικά στο λύκειο θα οδηγήσει χιλιάδες συναδέλφους σε εργασιακή βεβαιότητα και τελικά εκτός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές αλλά και συνολικά η κοινωνία, θα πρέπει να αντιδράσει.
Μέσα από τα σωματεία μας, εμείς παλεύουμε να αναδείξουμε όλες αυτές τις παρενέργειες που προκύπτουν από τις αλλαγές που κάνει το υπουργείο Παιδείας, θα είμαστε διαρκώς απέναντι τους, δεν θα τους αφήσουμε σε χλωρό κλαρί. Οι αντιδράσεις μας το επόμενο διάστημα, θα είναι έντονες, ανεξάρτητα αν αυτά που σχεδιάζουν τα περνάνε σε περιόδους που είναι δύσκολα να αντιδράσουμε όπως για παράδειγμα το καλοκαίρι. Δεν θα τους κάνουμε τη χάρη! Θεωρούμε ότι με την κίνηση που κάναμε με την αποχή από την βαθμολόγηση, θα δώσουμε το μήνυμα στο υπουργείο να πάρει πίσω όλα αυτά τα σχέδια που έχει ετοιμάσει και προωθεί για την εκπαίδευση».
Από την πλευρά της η αντιπρόεδρος της ΕΛΜΕ ΗΛΕΙΑΣ Ευρυδίκη Παυλοπούλου, αναφερόμενη στον τρόπο με τον οποίο το υπουργείο προώθησε τα ωρολόγια προγράμματα, έκανε λόγο για καταστάσεις που θυμίζουν άλλες εποχές, τονίζοντας παράλληλα ότι: «Το υπουργείο Παιδείας, έχοντας ως σχέδιο και στόχο λιγότερο σχολείο, λιγότεροι εκπαιδευτικοί, λιγότεροι μαθητές, προώθησε τα νέα ωρολόγια προγράμματα, εφαρμόζοντας την τακτική του σοκ και δέος, που μας θυμίζει άλλες εποχές. Τα νέα ωρολόγια προγράμματα, οδηγούν σε εξαφάνιση κλάδων μαθημάτων αλλά και επιστημονικούς κλάδους όπως των κοινωνικών, των οικονομικών, των πολιτικών, των νομικών επιστημών καθώς και της καλλιτεχνικής παιδείας. Οδηγούν πλήθος εκπαιδευτικών, σε ελλειμματικό ή μηδενικό ωράριο και ακόμα περισσότερο υποβαθμίζουν τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.
Τα νέα εκπαιδευτικά προγράμματα αυτή τη στιγμή υπηρετούν την λογική που υπάρχει στην κυβέρνηση για εξοικονόμηση χρημάτων και μέσω της εκπαίδευσης με μείωση του κόστους. Αυτό προσπαθούν να το πετύχουν με μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Επίσης υπονομεύουν τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών καθώς δημιουργείται μία δεξαμενή πλεοναζόντων εκπαιδευτικών, οι οποίοι χωρίς ωράριο θα είναι ευάλωτοι, και υποψήφιοι για διαθεσιμότητα ή θα μετακινούνται σε τέσσερα με πέντε σχολεία χωρίς ποτέ και πουθενά να μπορούν να πάρουν οργανική θέση.
Οι δε αναπληρωτές συνάδελφοι και ωρομίσθοι αυτών των ειδικοτήτων που πλήττονται, οδηγούνται στην ανεργία. Επίσης υπονομεύουν το ίδιο το δημόσιο σχολείο, καθώς υπηρετούν ένα εξεταστικοκεντρικό σχολείο, αγοραίο, που προωθούνται οι δεξιότητες, εις βάρος της συνολικής μόρφωσης και γενικότερης παιδείας. Οτιδήποτε στο σχολείο δεν είναι δεξιότητα, οτιδήποτε δεν εξετάζεται, θεωρείται περιττό.
Οτιδήποτε καλλιεργεί δημιουργική φαντασία ή ακόμα περισσότερο οδηγεί σε προβληματισμούς για το πως λειτουργεί η κοινωνία και η οικονομία θεωρείται επικίνδυνο. Αυτή τη στιγμή δεν χωρούν ανταγωνισμοί και αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε διαφορετικές ειδικότητες, αντίθετα, σύσσωμος ο κλάδος θα απαντήσει δυναμικά.
Ήδη ξεκίνησε σήμερα απέχοντας από την βαθμολόγηση πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων στα βαθμολογικά κέντρα και απαιτεί να αποσυρθούν τα νέα ωρολόγια προγράμματα. Κανένας εκπαιδευτικός, καμιά ειδικότητα δεν περισσεύει, όλοι οι μαθητές πρέπει να έχουν το δικαίωμα στη μόρφωση. Εμείς διεκδικούμε ένα δημόσιο, δωρεάν, δημοκρατικό σχολείο, ένα σχολείο που θα έχει όλα τα γνωστικά αντικείμενα, όλα τα μαθήματα, όλους τους μαθητές, όλους τους εκπαιδευτικούς, όλες τις ειδικότητες».
Για μια σειρά αντιδραστικών ενεργειών, από την πλευρά της κυβέρνησης, οι οποίες έχουν ξεκινήσει από τον Σεπτέμβρη του 2019, έκανε λόγο στη συνέχεια ο γραμματέας της ΕΛΜΕ Ηλείας Γιάννης Γιαννόπουλος, προσθέτοντας ότι: «Τώρα φαίνεται αυτό στις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό ξεκίνησε με πρώτο και βασικότερο, την κατάργηση των πράσινων σχολών, δηλαδή την δυνατότητα της ελεύθερης πρόσβασης στους μαθητές της τρίτης τάξης, για κάποιες σχολές, συνεχίστηκε μετά, με μία σειρά μέτρων, όπως η κατάργηση στα γυμνάσια της θεματικής εβδομάδας, πέρασε στο άλλο στάδιο εν μέσω κορονοϊού, με το πολυνομοσχέδιο το οποίο αύξανε τα εξεταζόμενα γραπτώς μαθήματα στο γυμνάσιο και τώρα έχουμε την εισαγωγή του πολυνομοσχεδίου, το οποίο εν μέσω της πανδημίας προσπάθησε και τελικά κατάφερε να περάσει η κυβέρνηση με μία σειρά θέματα που αφορούν συνολικά το δημόσιο σχολείο, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η τράπεζα θεμάτων στο λύκειο και το γενικό και το επαγγελματικό το οποίο στην πορεία του χρόνου και με βάση αυτά που έχουμε ως εικόνα από την πρώτη εφαρμογή του, θα δημιουργήσουν μεγάλο πρόβλημα στην μαθητιώσα νεολαία, η οποία θα βλέπει το σχολείο όλο και από πιο μακριά. Αυτός είναι και ο στόχος της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να δημιουργήσει σχολεία για λίγους. Δεν είναι έξω από αυτό το πλαίσιο και οι αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα. Υπάρχει μία τάση να εξοβελιστούν παντελώς από το δημόσιο σχολείο μαθήματα ανθρωπιστικών – κοινωνικών επιστημών – μαθήματα τα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τη νέα γενιά, για την διαμόρφωση ενός πολίτη ο οποίος θα είναι πραγματικά σκεπτόμενος.
Κάτι τέτοιο δεν το θέλουν, η λογική τους κινείται σε σταθμισμένα μοντέλα μαθημάτων, προερχόμενα κυρίως από νεοφιλελεύθερες χώρες και μοντέλα αυτών, ώστε να διαμορφώσουν με τα δικά τους δεδομένα τους μαθητές – πολίτες της επόμενης ημέρας. Εμείς λοιπόν εδώ υπερασπιζόμαστε τους μαθητές μας, το δικαίωμα στην συνολική μόρφωση και γι’ αυτό δεν θα επιτρέψουμε στην κυβέρνηση να συνεχίσει αυτή την πορεία. Παράλληλα τα αποτελέσματα αυτών των διαδικασιών έχουν αρνητικές συνέπειες για τον εκπαιδευτικό κόσμο, όπως η κατάργηση χιλιάδων οργανικών θέσεων, η ανάγκη των εκπαιδευτικών να συμπληρώσουν σε πολλά σχολεία το ωράριό τους και ταυτόχρονα αυτό τους κάνει ευάλωτους σε όποιες επόμενες διεκδικήσεις θα έχουν. Άρα είμαστε λοιπόν σε μία δύσκολη καμπή. Η δύσκολη καμπή, αφορά το δημόσιο σχολείο συνολικά το οποίο εμείς καλούμαστε ως εκπαιδευτικοί και για εμάς τους ίδιους αλλά και για τους μαθητές μας να το υπερασπιστούμε ενάντια σε αυτή τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα».
Αναφερόμενος στο μάθημα της κοινωνιολογίας, στη συνέχεια ο κοινωνιολόγος του 4ου Λυκείου Πύργου Κωνσταντίνος Λίγκας επεσήμανε ότι: «Η κοινωνιολογία είναι ένα μάθημα που οξύνει την σκέψη των παιδιών, αναδεικνύει τον προβληματισμό τους, έχει τεράστια αποδοχή στον μαθητικό κόσμο και βεβαίως έχει τεράστια αποδοχή και στην οικογένεια αλλά και την κοινωνία ολόκληρη. Κάποια στιγμή όλοι γινόμαστε μικροί κοινωνιολογοι, όταν προσπαθούμε να προσεγγίσουμε την κοινωνία, να κατανοήσουμε τους νόμους της, τις αρχές της.
Είναι ένα μάθημα που καθιστά τον μαθητή ολοκληρωμένη προσωπικότητα, ή τουλάχιστον συντείνει σε αυτήν την πορεία. Με την έννοια αυτή, κρίνεται ως απαραίτητο όχι μόνο από τους κοινωνιολόγους αλλά από όλους τους κλάδους οι οποίοι στηρίζουν όλη αυτή την προσπάθεια, να μη βγει το μάθημα αυτό από το λύκειο. Εκτός από την κοινωνιολογία, βγαίνουν όμως κι άλλα μαθήματα των κοινωνικών επιστημών αλλά καταργούνται επίσης μαθήματα από τον χώρο της καλλιτεχνικής παιδείας, των εικαστικών όπου τα παιδιά τα έχουν ανάγκη στην πραγματικότητα σε ένα σύγχρονο μοντέρνο σχολείο και μοντέρνο τρόπο σκέψης».
Από την πλευρά της η εκπαιδευτικός Γκόλφυ Γαβρηλιάδη ανέφερε ότι δεν πλήττεται μόνο ο κλάδος των καθηγητών αλλά κυρίως των μαθητών, επισημαίνοντας παράλληλα ότι: «Ήταν ένα μεγάλο σοκ για όλους μας και δεν το λέω ως οικονομολόγος που πλήττεται ο κλάδος της, είναι ένα μεγάλο σοκ για όλους μας που φυσικά ακολούθησε μία εποχή τρόμου μετά την πανδημία, έτσι παίρνουν όλα αυτά, είναι τραγικό να εξοβελίζονται οι κοινωνικές επιστήμες και η καλλιτεχνική παιδεία από το λύκειο, από το σχολείο μας, την στιγμή που το Σύνταγμα προστατεύει μία παιδεία που χτίζει μία ολόκληρη προσωπικότητα των παιδιών.
Πρέπει να αντισταθούμε όλοι, δεν πλήττονται μόνο κάποιοι κλάδοι, πληττόμεθα όλοι μας και κυρίως οι μαθητές μας. Για εμάς που αγαπάμε αυτή τη δουλειά, αγαπάμε τα παιδιά μας, και ονειρευόμαστε να κάνουμε έναν καλύτερο κόσμο, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να σαμποτάρουμε αυτήν την παρακμή».
Τέλος ο αναπληρωτής κοινωνιολόγος Δημήτρης Μπέτσος ανέφερε ότι: «Ζούμε πολύ δύσκολες στιγμές, δεν είναι μόνο η κατάργηση του μαθήματος της κοινωνιολογίας από πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα, είναι γενικότερα η κατακρεούργηση των κοινωνικών επιστημών από το γυμνάσιο και το λύκειο, πράγμα που θα μας φέρει πολλά χρόνια πίσω. Μαθήματα τα οποία αγάπησαν τα παιδιά, ειδικά ο Σύγχρονος Κόσμος στην Β´ Λυκείου, πρωτότυπο μάθημα για το ελληνικό σχολείο, χωρίς ύλη, με συζήτηση, με θέματα της επικαιρότητας σύγχρονα, καταργήθηκε, δείχνοντας τις προθέσεις του υπουργείου για το τι παιδεία θέλει, τι πολίτες θέλει, μία πολύ δύσκολη κατάσταση για τον κλάδο και για τους μόνιμους αλλά και για εμάς τους αναπληρωτές που οδηγούμαστε στην ανεργία».