Επίκαιρα

ΕΛΜΕ Ηλείας: Καταγγελία για τα πειραματικά λύκεια

ΕΛΜΕ Ηλείας: Καταγγελία για τα πειραματικά λύκεια

Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, ο προσωρινός ΔΔΕ Ηλείας βιάστηκε να υποβάλει τα σέβη του στις προθέσεις της Υπουργού και κατέθεσε αίτημα για το χαρακτηρισμό δύο σχολικών μονάδων του Πύργου ως Πρότυπων ή Πειραματικών ή όποιο από τα δύο αποφασίσει το Υπουργείο κατόπιν της εγκυκλίου με αρ. πρωτ. 23716/Δ6/1-3-2021. Μέσα σε ελάχιστους μήνες ο κύριος Φωτεινόπουλος ξέχασε τη βασική του ιδιότητα ως εκπαιδευτικός της τάξης και της κιμωλίας και μετατράπηκε σε πειθήνιο εκτελεστικό όργανο των επιταγών της νέο-φιλελευθεροποίησης της Δημόσιας Εκπαίδευσης.

Προχώρησε στην υποβολή αιτήματος για χαρακτηρισμό σχολείων ως Πρότυπα ή Πειραματικά χωρίς καν να συζητήσει το θέμα με τους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων ή να επιδιώξει μια διαβούλευση με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών. Χρησιμοποίησε μια δυνατότητα που του δίνει μεν ο τελευταίος νόμος και λειτούργησε αιφνιδιαστικά και αντιδημοκρατικά μα περισσότερο πέρα από τη βούληση των συναδέλφων η οποία εκφράστηκε με συντριπτικά ποσοστά συμμετοχής στην απεργία-αποχή από τις διαδικασίες της αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

Ο ΔΔΕ σε συνέντευξη του στον τοπικό τύπο ανέφερε: «Επίσης δεν ήρθε σε γνώση μας καμία ανακοίνωση της τοπικής ΕΛΜΕ που να δηλώνει ότι διαφωνεί με τον μετασχηματισμό σχολείων σε πειραματικά». Σε απάντηση αυτού ενημερώνουμε ότι η ΕΛΜΕ Ηλείας κοινοποίησε στις 10 Μαρτίου 7:29 το πρωί την απόφαση της Ομοσπονδίας μας στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης την οποία ενημέρωνε για την αντίθεσή μας στις προτάσεις για τον μετασχηματισμό σχολείων σε πειραματικά. Στη συνέχεια ο ΔΔΕ κάλεσε τον Πρόεδρο της ΕΛΜΕ Ηλείας να του ανακοινώσει απλά ότι έκανε πρόταση για τον μετασχηματισμό δύο σχολείων σε πειραματικά. Αν υπήρχε πραγματικό και όχι προσχηματικό ενδιαφέρον για την άποψή μας θα μπορούσε κάλλιστα να είχε επικοινωνήσει πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε πρόταση.

Πεποίθηση μας είναι ότι τα Πειραματικά σχολεία θα πρέπει να είναι συνδεδεμένα με τα Πανεπιστημιακά ιδρύματα ώστε να εφαρμόζουν τα προτεινόμενα καινοτόμα προγράμματα σε προσδιορισμένο χρονικό πλαίσιο σε τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών. Τυχαίο πρέπει να είναι και το δείγμα των διδασκόντων/ουσών σε αυτά. Είναι πραγματικά ειρωνεία της μοίρας να προτείνεται η μετατροπή σχολικών μονάδων σε Πειραματικά τη μέρα που γίνεται η «κηδεία» των Πανεπιστημιακών Τμημάτων στο Νομό Ηλείας και ταυτόχρονα γίνεται φανερό ότι η πρόταση αυτή δεν προκύπτει από κάποια εκπαιδευτική ανάγκη αλλά υπαγορεύεται άνωθεν.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο η διαφορά Πειραματικού με Πρότυπο αφορά μόνο τη διαδικασία εισαγωγής των μαθητών. Στο Πειραματικό θα γίνεται με κλήρωση (άραγε πόσο αδιάβλητη μπορεί να είναι;) στα δε Πρότυπα με εξετάσεις. Είναι ξεκάθαρο, πως οι οικογένειες που διαθέτουν τη δυνατότητα να παρέχουν επιπλέον στήριξη στα παιδιά τους θα αποτελέσουν τη δεξαμενή άντλησης του «άριστου μαθητικού δυναμικού» της πόλης του Πύργου, ώστε να δημιουργηθεί το ελιτίστικο σχολείο της πόλης μας.

Όσον αφορά στα πρότυπα σχολεία, διαφωνούμε κάθετα με τα σχολεία «ελίτ» για λίγους άριστους μαθητές, καθώς μόνιμο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι τα δημόσια ποιοτικά σχολεία για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες. Η ίδρυση προτύπων σχολείων αποτελεί μία εκ των προτέρων κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, ενάντια στην οποία το εκπαιδευτικό κίνημα έχει δώσει μεγάλους αγώνες. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα Πρότυπα και Πειραματικά Γυμνάσια φέρνουν γονείς και μαθητές σε απόγνωση, καθώς τα παιδιά του δημοτικού αναγκάζονται να καταφεύγουν σε φροντιστήρια από τόσο μικρή ηλικία προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των διαγωνισμών.

Η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η πολυκατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων.

Δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαία αναβάθμιση για όλα τα σχολεία ανεξάρτητα από την περιοχή, τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, τη σύνθεση μαθητικού πληθυσμού. Είναι πραγματικά ντροπή όταν τόσα σχολεία στεγάζονται ακόμα σε λυόμενες αίθουσες στο Νομό, όταν εκατοντάδες μαθητές έχουν αποκλεισθεί από τη σχολική τάξη εδώ και ένα χρόνο, όταν η επαφή μαθητών και καθηγητών είναι πίσω από μια οθόνη με μαύρα παράθυρα να συζητάμε για ίδρυση πρότυπων σχολείων.

Ο βασικός ρόλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δε θα πρέπει να υποβαθμίζεται στην «εκπαίδευση των λίγων άριστων μαθητών», αλλά να είναι η ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου ανεξαιρέτως όλων των παιδιών ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση, τη φυλή, το χρώμα και τη θρησκεία. Αυτή πρέπει να είναι η πραγματική πρόκληση του κάθε σχολείου και του κάθε εκπαιδευτικού και στον τομέα αυτό χρειάζεται στήριξη και βοήθεια, οι οποίες δεν δίνονται. Αποτελεί μεγάλη υποκρισία του Υπ. Παιδείας όταν μετά από ένα χρόνο πανδημίας έχει πραγματικά αφήσει χιλιάδες σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς κυριολεκτικά στην τύχη τους, χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μιλά για «αριστεία» των λίγων.

Τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, πέραν της προφανούς κατηγοριοποίησης των σχολείων που επιφέρουν, αποτελούν μία συνεχώς αξιολογούμενη δομή στην οποία οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν οργανική θέση, έχουν επιπλέον γραφειοκρατικό φόρτο εργασίας και αξιολογούνται διαρκώς. Ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν αποτελεί επί της ουσίας το κυρίαρχο όργανο του σχολείου καθώς το ΕΠ.Ε.Σ και το Συμβούλιο Στήριξης αποφασίζουν για όλα σχεδόν τα θέματα του σχολείου. Ταυτόχρονα, θεσμοθετείται και επίσημα η αναζήτηση χορηγιών και δωρεών για τη χρηματοδότησή τους.

Ο τρόπος επιλογής των μαθητών, η επιλογή των διευθυντών και των εκπαιδευτικών των σχολείων, το ωρολόγιο πρόγραμμα, η διδακτέα ύλη, άλλα ακόμα και η χρηματοδότηση των σχολείων θα αποφασίζεται από Διοικούσα Επιτροπή (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) που θα διορίζεται εξολοκλήρου από το Υπουργείο Παιδείας και θα μπορεί με απόφαση του να τροποποιεί, δηλαδή να «κάνει λάστιχο», το διδακτικό πρόγραμμα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.

Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων σε κάθε περιοχή, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Οι στοχεύσεις της λεγόμενης «εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης» που απέρριψε μαζικά ο κλάδος με τη μαζική συμμετοχή στην απεργία – αποχή υπηρετούνται και μέσα από την επέκταση τέτοιων θεσμών.

Τα ερωτήματα που αναδύονται είναι αμείλικτα:

  • Με ποιον διαβουλεύτηκε ο ΔΔΕ για να τεκμηριώσει την πρότασή του; Ποιες είναι οι ανάγκες της κοινωνίας που δυνητικά θα καλύψουν τέτοιου είδους σχολεία;
  • Είναι ή όχι αντισυναδελφικό και αντιδημοκρατικό να αποφασίζει μόνος του χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων για μια τόσο σοβαρή πρόταση;
  • Έχει αναλογιστεί τις δυσμενείς συνέπειες που θα υπάρξουν για τους εκπαιδευτικούς, τους χθεσινούς ή αυριανούς του συναδέλφους;
  • Γιατί η όλη διαδικασία έγινε εν κρυπτώ; Ενημερώθηκε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ κατόπιν εορτής. Τι θέλει να αποφύγει;
  • Είναι αυτός ο τρόπος διοίκησης που θα εφαρμοστεί στο εξής; Πώς αποποιείται τόσο εύκολα τις δημοκρατικές παραδόσεις του κλάδου;
  • Πώς παίρνει μέρος σε τέτοιες διαδικασίες παρόλο που έχει την ιδιότητα του προσωρινού διευθυντή και ενώ αναμένονται κανονικές κρίσεις για όλη την ιεραρχία της εκπαίδευσης;

Τον καλούμε έστω την ύστατη ώρα να αναιρέσει την πρότασή του, να συνταχθεί με τη βούληση των συναδέλφων αλλά και τις απαιτήσεις της κοινωνίας και να μη γίνει ο Δούρειος Ίππος του συστήματος που θα οδηγήσει στην απαξίωση του δημόσιου σχολείου.

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα

tsoukalas popup