Τετάρτη, 13 Μαρτίου 2019 16:30

Συζήτηση στη Βουλή για την Κοινή Αγροτική Πολιτική μετά το 2020

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

«Η ΚΑΠ (Κοινή Αγροτική Πολιτική) πρέπει να παραμείνει μια ισχυρή κοινή πολιτική, εξασφαλίζοντας μια δίκαιη εισοδηματική στήριξη σε όλους τους ευρωπαίους αγρότες, αλλά έχοντας ασφαλή, υψηλής ποιότητας και σε προσιτές τιμές τρόφιμα, αντιμετωπίζοντας, παράλληλα, τις περιβαλλοντικές και κλιματικές προκλήσεις.»

Τα παραπάνω τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σταύρος Αραχωβίτης, κατά τη διάρκεια της ενδελεχούς συζήτησης, που πραγματοποιήθηκε χθες το απόγευμα για περίπου τρεις ώρες στην αίθουσα της Γερουσίας στη Βουλή και κινήθηκε γύρω από τα βασικά θέματα που απασχολούν αυτή την περίοδο τη διαμόρφωση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της περιόδου 2021-2027 στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η συζήτηση έγινε μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και των βουλευτών-μελών των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και Παραγωγής και Εμπορίου υπό την προεδρία της κας Χαράς Καφαντάρη.

Στην κοινή συνεδρίαση των δύο Επιτροπών συμμετείχαν ο κ. Αραχωβίτης, η Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, κα Ολυμπία Τελιγιορίδου, ο Γενικός Γραμματέας Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων, κ. Χαράλαμπος Κασίμης, ο Διευθυντής Στρατηγικής, Απλοποίησης και Ανάλυσης Πολιτικής της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Αναστάσιος Χανιώτης, καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.

Ο Υπουργός ανέφερε, κατ’ αρχάς ότι λόγω των επικείμενων Ευρωεκλογών, η διαδικασία για την ψήφιση των νέων κανονισμών που θα διέπουν την ΚΑΠ θα καθυστερήσει, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει η εφαρμογή της το 2022, μετά από μία μεταβατική περίοδο. Συγκεκριμένα, είπε στους βουλευτές ότι ενόψει των Ευρωεκλογών «οι όποιες αλλαγές, τα όποια σημεία διαπραγμάτευσης που είναι μείζονος πολιτικής σημασίας παγώνουν για το επόμενο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο».

Στη συνέχεια, ο κ. Αραχωβίτης ανέπτυξε τις βασικές προτάσεις που διέπουν το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ΚΑΠ μετά το 2020 και στάθηκε ιδιαίτερα στα εξής:

  • Η Κομισιόν προτείνει χαμηλότερο προϋπολογισμό για την ΚΑΠ κατά 4,6% σε τρέχουσες τιμές.
  • Η λογική της Νέας ΚΑΠ βασίζεται σε κοινές απαιτήσεις, όπως είναι η ενισχυμένη αιρεσιμότητα και οι κοινοί δείκτες.
  • Η ενισχυμένη αιρεσιμότητα, έχει ενιαίες υποχρεώσεις για το σύνολο των γεωργών, έχει ενιαίες υποχρεώσεις για το περιβάλλον και για το κλίμα, αλλά και διοικητικές ποινές σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των δικαιούχων.
  • Οι κοινοί δείκτες που παρακολουθούν την πορεία, είναι οι δείκτες των εκροών για την ετήσια εκκαθάριση των δαπανών της ΚΑΠ, είναι οι κοινοί δείκτες των αποτελεσμάτων, για τον ετήσιο έλεγχο της προόδου έναντι των στόχων και είναι και οι κοινοί δείκτες των επιπτώσεων, για την αξιολόγηση της επίδοσης της ΚΑΠ.
  • Στις άμεσες ενισχύσεις, στον πρώτο πυλώνα, θα υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ α) βασικής εισοδηματικής ενίσχυσης, β) συμπληρωματικής αναδιανεμητικής εισοδηματικής ενίσχυσης, γ) συνδεδεμένης εισοδηματικής ενίσχυσης σε συγκεκριμένους τομείς και δ) συμπληρωματικής εισοδηματικής ενίσχυσης για τους νέους γεωργούς.
  • Προτείνεται, επίσης, η μείωση των άμεσων ενισχύσεων, όταν ο αγρότης λαμβάνει ποσά πάνω από 60.000 ευρώ ετησίως.
  • Μια βασική διαφοροποίηση, που φέρνει η νέα φιλοσοφία στην Κοινή Γεωργική Πολιτική είναι τα στρατηγικά σχέδια.

Σε αυτό το σημείο στάθηκε ιδιαίτερα ο Υπουργός λέγοντας ότι «τα στρατηγικά σχέδια, λοιπόν, θα τα καθορίζουν τα κράτη - μέλη και θα έχουν μια λογική για την επίτευξη εννέα ειδικών στόχων, που αναφέραμε στην αρχή. Η διαφοροποίηση του σχεδίου θα στηρίζεται σε ανάλυση SWOT και εκτίμηση αναγκών. Το σχέδιο θα περιλαμβάνει μια στρατηγική παρέμβασης, στην οποία θα ορίζονται ποσοτικοί στόχοι και ορόσημα, για την επίτευξη των ειδικών στόχων.

Το στρατηγικό σχέδιο για την ΚΑΠ θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  • εκτίμηση αναγκών και στρατηγική παρέμβασης.
  • την περιγραφή κοινών στοιχείων των διαφόρων παρεμβάσεων.
  • τις άμεσες ενισχύσεις, την κατεύθυνσή τους, τις τομεακές παρεμβάσεις, αλλά και τις παρεμβάσεις στην αγροτική ανάπτυξη.
  • σαφείς στόχους και δείκτες επίτευξής τους.
  • περιγραφή του συστήματος διακυβέρνησης και συντονισμού
  • περιγραφή των δράσεων για την απλούστευση και τη μείωση του διοικητικού βάρους των τελικών δικαιούχων.»

Για τις ελληνικές θέσεις, ο Υπουργός είπε ότι η χώρα μας «σε ανώτατο επίπεδο έχει εναντιωθεί στην οποιαδήποτε μείωση προϋπολογισμού, όπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός, ο οποίος μάλιστα πρότεινε και τρόπους για την απόκρουση της οποιασδήποτε μείωσης. Συγκεκριμένα, προτάθηκε να έχουμε αύξηση του προϋπολογισμού από το 1,1 στο 1,3 του ευρωπαϊκού ΑΕΠ και να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία η θέσπιση φόρου επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, αλλά και η θέσπιση φόρου των μεγάλων επιχειρήσεων του διαδικτύου.»

Επίσης, είπε ότι «ένα δεύτερο σημείο που είναι κομβικό για τη χώρα μας είναι η εξωτερική σύγκλιση. Η κατανομή των άμεσων ενισχύσεων της ΚΑΠ στα κράτη - μέλη δεν πρέπει να χορηγείται με μοναδικό κριτήριο ή να εξετάζεται με μοναδικό κριτήριο την τιμή που απολαμβάνει ανά εκτάριο ο παραγωγός, αλλά να υπάρχουν μια σειρά από άλλα κριτήρια που πρέπει να ληφθούν ταυτόχρονα υπόψη ως δείκτες. Ένα από αυτά είναι το μέγεθος των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, είναι η βιωσιμότητά τους, είναι οι αγρονομικές δυνατότητες και οι διαφορετικές επιπτώσεις που δέχεται κάθε χώρα από την κλιματική αλλαγή και, κυρίως, οι ενισχύσεις κατά εκμετάλλευση και όχι ανά εκτάριο ή ανά στρέμμα.» Συμπερασματικά, επεσήμανε ότι η χώρα μας είναι κατά της σύγκλισης των άμεσων ενισχύσεων με βάση την έκταση.

Ένα άλλο σημείο στο οποίο η χώρα μας έχει εκφράσει ανησυχίες, σύμφωνα με τον κ. Αραχωβίτη, είναι «σχετικά με το νέο μοντέλο παράδοσης. Θεωρούμε ότι το προτεινόμενο αυξημένο επίπεδο επικουρικότητας θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά δίνοντας στα κράτη - μέλη τη δυνατότητα να προσαρμόσουν την ΚΑΠ στις ιδιαίτερες ανάγκες τους και στις ιδιαιτερότητές τους. Ωστόσο, αυτό που πρέπει να προσέξουμε είναι η ισορροπία μεταξύ των κοινών και των εθνικών κανόνων, προκειμένου να μην υπονομεύεται μακροπρόθεσμα ο κοινός χαρακτήρας της γεωργικής πολιτικής, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια εθνικοποίηση της πολιτικής. Αυτό είναι ένα σημείο στο οποίο η χώρα μας και η πολιτική ηγεσία δίνει ιδιαίτερη προσοχή.

Η ΚΑΠ πρέπει να παραμείνει μια ισχυρή κοινή πολιτική, εξασφαλίζοντας μια δίκαιη εισοδηματική στήριξη σε όλους τους ευρωπαίους αγρότες, αλλά έχοντας ασφαλή, υψηλής ποιότητας και οικονομικά τρόφιμα, αντιμετωπίζοντας, παράλληλα, τις περιβαλλοντικές και κλιματικές προκλήσεις.»

Τέλος, ο Υπουργός διαβεβαίωσε τους βουλευτές ότι «η χώρα μας προετοιμάζεται με ταχύτατους ρυθμούς. Έχουμε ήδη ξεκινήσει και υλοποιούμε μια σειρά από δράσεις, προκειμένου να είμαστε έγκαιρα έτοιμοι παρά τη διαδικασία των συζητήσεων. Ήδη έχουμε συγκροτήσει και λειτουργήσει στο ΥΠΑΑΤ δύο ομάδες εργασίας. Η πρώτη που είναι επιτελική και η οποία παρακολουθεί και επιβλέπει την έγκαιρη ροή της πληροφορίας με σκοπό την επιλογή των στρατηγικών κατευθύνσεων και την κατάρτιση του εθνικού στρατηγικού σχεδίου και η δεύτερη ομάδα η επιχειρησιακή η οποία προβαίνει σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες προκειμένου να μεταφέρονται οι ελληνικές θέσεις στα αρμόδια κοινοτικά όργανα και να εκπονηθούν όλα τα απαραίτητα έγγραφα για τον στρατηγικό σχεδιασμό.

Δεύτερον, στο αμέσως επόμενο διάστημα θα εκδοθούν προκηρύξεις για την ανάθεση των απαιτούμενων μελετών προκειμένου η χώρα να είναι σύντομα σε θέση να εκπονήσει εθνικό στρατηγικό σχέδιο για τη νέα ΚΑΠ.

Συγκεκριμένα, πρόκειται να προκηρυχθεί η SWOT ανάλυση που είναι προϋπόθεση όπως είδαμε για τον σχεδιασμό του εθνικού στρατηγικού σχεδίου. Πρόκειται να προκηρυχθεί η μελέτη των μέτρων διαχείρισης κινδύνου (Risk Analysis), που και αυτή είναι προϋπόθεση για τον εθνικό σχεδιασμό. Ενώ παράλληλα γίνονται ενέργειες ώστε ο διοικητικός μηχανισμός του ΥΠΑΤ και τα πληροφοριακά του συστήματα να είναι σε θέση να υποδεχθούν και να φέρουν εις πέρας αυτό το απαιτητικό εθνικό στρατηγικό σχέδιο.

Τρίτον, διοργανώνουμε σειρά διαβουλεύσεων με εκπροσώπους των φορέων του αγροτικού τομέα, έτσι ώστε να υπάρχει η διάχυση της πληροφορίας από τη μια, αλλά ταυτόχρονα να υπάρχει και ανατροφοδότηση (feedback) των θέσεων των αγροτών, προκειμένου να διαμορφωθεί το εθνικό στρατηγικό σχέδιο, ενώ στο site του Υπουργείου διαθέτουμε μια πλατφόρμα που επιτρέπει τη συνεχή ροή πληροφορίας προς όλους τους ενδιαφερόμενους.»

Στη δευτερολογία του, ο Υπουργός απάντησε σε όλες τις τοποθετήσεις των βουλευτών της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, ενώ ανέπτυξε περαιτέρω την πολιτική των συμμαχιών που ακολουθεί η Ελλάδα προκειμένου να επιτύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για τη νέα ΚΑΠ σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Από την πλευρά του ο κ. Χανιώτης ανέπτυξε τη λογική των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Παραδέχτηκε ότι «σε τρέχουσες τιμές, όντως είναι η πρώτη φορά στην οποία υπάρχει μείωση της ΚΑΠ. Η μείωση είναι της τάξεως του 4,5% ως 4,8%. Είναι προφανές αυτό το οποίο έπρεπε να κάνουμε, είναι να προσπαθούμε να δούμε ποιος είναι πιο αποτελεσματικός τρόπος, αυτά τα λεφτά να μπορέσουμε να τα χρησιμοποιήσουμε καλύτερα. Εκεί γίνεται και η μεγάλη στροφή, από τους ελέγχους, που θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν», είπε ότι πηγαίνουμε «στις επιδόσεις που κρίνονται μακροχρόνια».

Ο κ. Χανιώτης τόνισε τη σημασία των στρατηγικών σχεδίων, «γιατί επιτρέπουν τη σύνδεση της λογικής της στήριξης του εισοδήματος ως ενός δικτύου ασφάλειας και ταυτόχρονα των διαρθρωτικών αλλαγών που χρειάζονται για να γίνει πιο παραγωγική η γεωργία».

Όσον αφορά τα τρέχοντα αγροτικά προγράμματα, ο κ. Κασίμης ανέφερε, μεταξύ άλλων, στους βουλευτές ότι «σε πολύ μεγάλο βαθμό είμαστε έτοιμοι να υπογράψουμε τη σύμβαση με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων για τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα στηρίξουν τα επενδυτικά σχέδια στην ελληνική γεωργία και το δεύτερο εργαλείο διαχείρισης κινδύνων, για το οποίο ήδη ξεκινήσαμε την ανάθεση της μελέτης, ώστε, στα πλαίσια των στρατηγικών σχεδίων, να μπορέσουμε να είμαστε προετοιμασμένοι για να εντάξουμε στις πολιτικές μας και τα εργαλεία διαχείρισης κινδύνου».

Σε σχέση με την μελλοντική ΚΑΠ, πρόσθεσε ότι «περνάμε σε μια νέα εποχή, στην οποία το στρατηγικό σχέδιο θα έχει μια ολιστική προσέγγιση της αγροτικής ανάπτυξης και χαιρόμαστε, γιατί εμείς έχουμε συντάξει στρατηγική για την αγροτική ανάπτυξη, η οποία έχει υιοθετηθεί από τους θεσμούς και έχει ενσωματωθεί στη στρατηγική της ανάπτυξης της χώρας. Άρα η λογική του ενιαίου στρατηγικού σχεδίου έχει ήδη περάσει μέσα στη λογική μας και στο σχεδιασμό της πολιτικής μας.»

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 13 Μαρτίου 2019 21:17

Σχετικά Άρθρα

  • Στο τραπέζι νέες ρυθμίσεις και απλούστευση των διαδικασιών στην εφαρμογή της νέας ΚΑΠ
    Στο τραπέζι νέες ρυθμίσεις και απλούστευση των διαδικασιών στην εφαρμογή της νέας ΚΑΠ

    Στόχος των προωθούμενων ρυθμίσεων στην εφαρμογή της νέας ΚΑΠ «να καταστεί η ευρωπαϊκή γεωργία εκ νέου κερδοφόρα»

    Νέες «αρχές» για τη χορήγηση των άμεσων ενισχύσεων στους αγρότες, αναδιανομή των ενισχύσεων, που θα εξασφαλίζει τη «δίκαιη κατανομή» των πόρων για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα, καθώς και απλούστευση των διαδικασιών για την άσκηση της αγροτικής δραστηριότητας, βάζει στο «τραπέζι» των συζητήσεων για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ), που έρχεται μετά το 2027, γνωμοδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών (ΕτΠ).

    Ταυτόχρονα εντοπίζει τα «κακώς κείμενα» της ισχύουσας ΚΑΠ 2023-27, χαρακτηρίζοντας διατάξεις ως ανεπαρκείς, όπως αυτές που αφορούν «τη φιλική προς το κλίμα διαχείριση της γης», συνιστώντας επίσης να λαμβάνεται υπόψη στη νέα ΚΑΠ ο κλάδος εκείνος του πρωτογενούς τομέα, που αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Σημείο «αιχμής» αποτελεί η προσαρμογή των παρεμβάσεων της νέας ΚΑΠ ανάλογα με τις ανάγκες και την ποικιλομορφία των αγροτικών και κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων της ΕΕ.

    Αλλαγές στη νέα ΚΑΠ, υπό την πίεση των αγροτικών κινητοποιήσεων στην Ευρώπη, έχουν ήδη προταθεί στην έκθεση του Στρατηγικού Διαλόγου για το μέλλον της γεωργίας της ΕΕ, που παρουσιάστηκε στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στην οποία περιλαμβάνονται σειρά συστάσεις για αλλαγές στον αγροτικό τομέα. Σε αυτήν, προτείνεται ανάμεσα σε άλλα αντί να δίνεται απευθείας στήριξη στους αγρότες με βάση τη γη που διαθέτουν, να χορηγούνται οι επιδοτήσεις «σε ενεργούς αγρότες που τις χρειάζονται περισσότερο», με τις σχετικές αποφάσεις να βασίζονται στην «οικονομική βιωσιμότητα» των αγροτών αυτών.

    «Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο όσον αφορά την εφαρμογή νέων ρυθμίσεων προκειμένου να καταστεί η ευρωπαϊκή γεωργία εκ νέου κερδοφόρα», τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών

    Οι άμεσες ενισχύσεις στη νέα ΚΑΠ
    Με το επιχείρημα ότι «δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο όσον αφορά την εφαρμογή νέων ρυθμίσεων προκειμένου να καταστεί η ευρωπαϊκή γεωργία εκ νέου κερδοφόρα», η ΕτΠ, τονίζει ότι θα απαιτηθούν νέες αρχές ως προς τη χορήγηση άμεσων ενισχύσεων και την καλύτερη ρύθμιση της αγοράς.

    Αυτό περιλαμβάνει επανεξέταση των κανόνων για τον καθορισμό ανώτατου ορίου για τις ενισχύσεις προς αποφυγή της περαιτέρω αποδυνάμωσης της ανταγωνιστικότητας των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

    «Κρούει» μάλιστα το καμπανάκι, η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις που απορρέουν από την Πράσινη Συμφωνία να πραγματοποιηθεί εγκαίρως. Στο πλαίσιο αυτό, συνιστά να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην αποφυγή πρόσθετων διοικητικών διατυπώσεων.

    «Δίκαιο εγγυημένο εισόδημα» στη νέα ΚΑΠ

    Στο ίδιο μήκος κύματος, η ΕτΠ, καλεί την Κομισιόν να σχεδιάσει ένα μέσο «δίκαιου εγγυημένου εισοδήματος» για τις γεωργικές εκμεταλλεύσεις που δεν αποκομίζουν εισόδημα ικανοποιητικού επιπέδου από τις γεωργικές τους δραστηριότητες. Το μέσο αυτό, όπως προτείνεται, θα πρέπει να συμπληρώνει το αγροτικό εισόδημα, καθιστώντας το συγκρίσιμο με άλλους τομείς.

    Να προβλεφθούν υποχρεωτικές και αυξημένες αναδιανεμητικές ενισχύσεις (ενισχύσεις για μικρές και μεσαίες γεωργικές εκμεταλλεύσεις)

    Ταυτόχρονα, το μέσο αυτό, θα μπορεί δε να χρησιμοποιείται σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διατήρηση γεωργικών εκτάσεων πολλαπλών χρήσεων, όπως οι γεωργικές εκτάσεις υψηλής φυσικής αξίας, σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις που εφαρμόζουν παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής και σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις που είναι απαραίτητες για την πρόληψη της εγκατάλειψης των γεωργικών δραστηριοτήτων και της συρρίκνωσης του πληθυσμού των αγροτικών περιοχών, καθώς και για τη διατήρηση οικοσυστημάτων υψηλής φυσικής αξίας, όπως αυτά που είναι αφιερωμένα στην εκτατική ή ορεινή κτηνοτροφία ή στην εκτροφή αυτόχθονων φυλών ζώων.

    Αναδιανομή των ενισχύσεων στη νέα ΚΑΠ

    Μάλιστα, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αναδιανομή των ενισχύσεων ανά τους διάφορους τύπους και μεγέθη γεωργικών εκμεταλλεύσεων, σύμφωνα με τις ανάγκες κάθε τόπου, προτείνεται να συνεκτιμηθούν οι υπό τις οποίες ασκούνται οι γεωργικές δραστηριότητες.

    Ειδικότερα, θα πρέπει να προβλεφθούν υποχρεωτικές και αυξημένες αναδιανεμητικές ενισχύσεις (ενισχύσεις για μικρές και μεσαίες γεωργικές εκμεταλλεύσεις), με παράλληλο καθορισμό ανώτατου ορίου για τις επιδοτήσεις της ΚΑΠ, με μέλημα την αύξηση των εσόδων όλων των γεωργών.

    Επιπλέον, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αυξήσει τη χρήση των χρηματοδοτικών μέσων ώστε να μπορούν οι γεωργοί να έχουν πρόσβαση σε πιστώσεις.

    Εξισορρόπηση πρώτου και δεύτερου πυλώνα

    Συστήνει να διατηρηθούν οι δυνατότητες που προσφέρει η ΚΑΠ στα κράτη μέλη προκειμένου να εξισορροπούν τις ενισχύσεις και τις παρεμβάσεις του πρώτου πυλώνα με αυτές του δεύτερου.

    Στο πλαίσιο αυτό, συνιστά τη μετατόπιση των άμεσων ενισχύσεων από μια προσέγγιση βασισμένη στη γεωργική έκταση σε ένα σύστημα που θα συνδυάζει πολλαπλούς παράγοντες: την ένταση εργασίας, το μέγεθος της γεωργικής εκμετάλλευσης, την κατηγορία του ιδιοκτήτη (στήριξη ιδίως των νέων γεωργών), τη γεωργική προστιθέμενη αξία, τις περιοχές στις οποίες εφαρμόζονται μέτρα προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, τις περιοχές στις οποίες ασκείται βιώσιμη γεωργία και τον βαθμό χρήσης και προστασίας των περιβαλλοντικών πόρων (αντίκτυπος των δραστηριοτήτων στο περιβάλλον).

    Η μετατόπιση αυτή πρέπει να είναι σταδιακή προκειμένου να μπορέσουν οι γεωργοί να προσαρμοστούν στους νέους κανόνες.

    Απλούστευση της νέας ΚΑΠ

    Τα αιτήματα περί απλούστευσης των διαδικασιών για την άσκηση των αγροτικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο πλαίσιο της ΚΑΠ 2027+, υποστηρίζει η ΕτΠ. Η μείωση του διοικητικού φόρτου για τους γεωργούς και η θέσπιση πιο συνεπών και εύκολα εφαρμόσιμων κανόνων για τον ηλεκτρονικό έλεγχο της εκπλήρωσης αυτών των διατυπώσεων θα καταστήσει τις δραστηριότητές τους πιο αποτελεσματικές, μειώνοντας τις περιττές διαδικασίες, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να επικεντρωθούν στην παραγωγή, στην καινοτομία και στις επενδύσεις, και βελτιώνοντας την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα του γεωργικού τομέα.

    Μάλιστα, ζητεί να απλουστευθούν οι απαιτήσεις της ΕΕ για τα εθνικά στρατηγικά σχέδια για την επόμενη περίοδο χρηματοδότησης και να εγκρίνονται ταχύτερα οι εκτελεστικοί κανονισμοί της ΕΕ, καθώς, ορισμένες φορές, εγκρίθηκαν πολύ αργά κατά την τρέχουσα περίοδο χρηματοδότησης, με αποτέλεσμα να καταστεί δυσχερέστερη η εφαρμογή τους. Παρόμοιες απλουστεύσεις θα πρέπει να εφαρμόζονται σε όλους τους τομείς της ΚΓΠ, συμπεριλαμβανομένης της αγροτικής ανάπτυξης.

    Υποστηρίζεται η απλούστευση των διαδικασιών για την άσκηση των αγροτικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στο πλαίσιο της ΚΑΠ 2027+

    Έκτακτο σχέδιο για ανανέωση των γενεών

    Στη γνωμοδότηση της ΕτΠ, υπάρχει επίσης εισήγηση για διάθεση στο πλαίσιο της νέας ΚΑΠ πρόσθετων κονδυλίων και εφαρμογή ειδικών πολιτικών ανά περιοχή, όπου το μέλλον της γεωργίας είναι αμφίβολο, λόγω της πληθυσμιακής συρρίκνωσης, της γήρανσης του πληθυσμού ή του συνδυασμού των δύο.

    Για να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της γήρανσης του αγροτικού πληθυσμού, προτείνεται η στήριξη των νέων αγροτών, για παράδειγμα, όσον αφορά την εξαγορά επιχειρήσεων και τη μετάδοση της γνώσης. Οι νέοι αγρότες είναι άλλωστε εκείνοι που διατηρούν ζωντανό τον πολιτισμό, συμβάλλουν στην κοινωνικοοικονομική συνοχή των αγροτικών περιοχών και είναι ανοικτοί σε καινοτόμες λύσεις.

    Στο πλαίσιο αυτό, ζητεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προωθήσει και να διευκολύνει την ενεργοποίηση ενός έκτακτου σχεδίου ανανέωσης των γενεών, το οποίο θα ευνοεί την πρόσβαση των νέων σε εκτάσεις γης, τη διάδοση της καινοτομίας και των υπηρεσιών στις γεωργικές επιχειρήσεις, ώστε να καταστούν πιο αποτελεσματικές, ζωτικές και βιώσιμες. Η στήριξη θα πρέπει επίσης να παραταθεί πέραν των πρώτων πέντε ετών από το άνοιγμα της εκμετάλλευσης για νέους γεωργούς που εφαρμόζουν αγροοικολογικές μεθόδους, προκειμένου να υποστηριχθεί η ανάπτυξη και η ανταγωνιστικότητά της με σταθερό τρόπο και να ενθαρρυνθεί η διαδοχή των γενεών στις γεωργικές εκμεταλλεύσεις με την ίδρυση δημόσιων τραπεζών γεωργικών εκμεταλλεύσεων.

    Πηγή: ΟΤ - In.gr

  • LEADER: Αποκατάσταση της φύσης με πρωτοβουλία των τοπικών κοινοτήτων
    LEADER: Αποκατάσταση της φύσης με πρωτοβουλία των τοπικών κοινοτήτων

    H αποκατάσταση της φύσης αποτελεί ευκαιρία για τα συστήματα χρηματοδότησης της ΕΕ, διότι κάθε ευρώ που επενδύεται από την ΕΕ στην αποκατάσταση της γης αποφέρει οικονομικές αποδόσεις από 8 έως 38 ευρώ.

    Η χρηματοδότηση από την Κοινή Γεωργική Πολιτική (ΚΓΠ), συμπεριλαμβανομένης της συνιστώσας LEADER, μπορεί να βοηθήσει τα κράτη μέλη να βελτιστοποιήσουν αυτές τις οικονομικές δυνατότητες από δράσεις αποκατάστασης της φύσης.

    Οι προοπτικές χρηματοδότησης έργων αποκατάστασης της φύσης από το LEADER είναι άφθονες κατά την τρέχουσα περίοδο προγραμματισμού των στρατηγικών σχεδίων της ΚΓΠ (ΕΣΧ). Τα κονδύλια CSP για το LEADER, για παράδειγμα, μπορούν να στηρίξουν έργα αγροτικής ανάπτυξης παρέχοντας μετρήσιμες συνεισφορές στον νέο νόμο για την αποκατάσταση της φύσης (NRL). Αυτό το αναθεωρημένο εγχειρίδιο κανόνων, που διέπει τη βιοποικιλότητα και τους οικοτόπους της ΕΕ, αποσκοπεί στην αποκατάσταση τουλάχιστον του 20% των χερσαίων και θαλάσσιων περιοχών της ΕΕ έως το 2030 και όλων των οικοσυστημάτων που χρειάζονται αποκατάσταση έως το 2050.

    Η ασφάλεια δικαίου σχετικά με την αποκατάσταση της φύσης έχει πλέον καθιερωθεί από το NRL και το κοινό του θεμέλιο σε όλες τις χώρες της ΕΕ παρέχει δεσμεύσεις για τη διασφάλιση της πράσινης ανάπτυξης του μπλοκ. Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη πρέπει τώρα να εφαρμόσουν γεωργικά μέτρα που αποδεικνύουν θετικές τάσεις σε διάφορους δείκτες, όπως ο δείκτης πεταλούδας χορτολιβαδικών εκτάσεων, το μερίδιο γεωργικής γης με χαρακτηριστικά τοπίου υψηλής ποικιλομορφίας και ο δείκτης πτηνών γεωργικών εκτάσεων, αντιστρέφοντας παράλληλα την επιζήμια μείωση των πληθυσμών επικονιαστών.

    Υπάρχουν περαιτέρω υποχρεώσεις όσον αφορά τους αποστραγγιζόμενους γεωργικούς τυρφώνες και την εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών διαχείρισης των χορτολιβαδικών εκτάσεων.

    Μια νέα θεματική ομάδα στο δίκτυο της ΚΓΠ της ΕΕ συγκεντρώνει εμπειρογνώμονες της ΕΕ για τη βιοποικιλότητα και την εφαρμογή των εθνικών στρατηγικών σχεδίων.

    Αυτό θα βοηθήσει τους γεωργούς, τα συμβουλευτικά συστήματα και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη να κατανοήσουν πώς μπορούν να μοιραστούν καλύτερα και να ενισχύσουν τις συνδυασμένες ικανότητές τους για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας σε επίπεδο τοπίου (πέρα από τις μεμονωμένες γεωργικές εκμεταλλεύσεις). Το TG επιδιώκει επίσης να βελτιώσει τη βασική συνδεσιμότητα των οικοτόπων.

    Οι Ομάδες Τοπικής Δράσης (ΟΤΔ) του LEADER ανήκουν στην ομάδα-στόχο της Θεματικής Ομάδας και η 30ετής εμπειρία του LEADER στην υποστήριξη έργων για τη φύση προσφέρει χρήσιμες πληροφορίες για έμπνευση και αναπαραγωγή.

    Πηγή: Etheas.gr

  • Οι αγρότες «οργώνουν» την Ευρώπη - Τα αιτήματά τους και η επίμαχη Κοινή Αγροτική Πολιτική
    Οι αγρότες «οργώνουν» την Ευρώπη - Τα αιτήματά τους και η επίμαχη Κοινή Αγροτική Πολιτική

    Σε ολόκληρη την Ευρώπη, χιλιάδες αγρότες ανέβηκαν στα τρακτέρ τους και βγήκαν στους δρόμους για να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους, για το υψηλό κόστος ζωής, τις πολιτικές βιωσιμότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία. Απέκλεισαν αυτοκινητοδρόμους και λιμάνια και προχώρησαν σε μαζικές διαδηλώσεις.

    Τα αιτήματά τους ποικίλλουν. Στη Γερμανία, όπως και στην Ελλάδα, για παράδειγμα, οι αγρότες είναι αναστατωμένοι για τη σχεδιαζόμενη μείωση των επιδοτήσεων για το ντίζελ, στην Πολωνία και σε άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, μπλοκάρουν δρόμους και συνοριακά περάσματα επειδή θέλουν να αποτρέψουν τις φθηνές εισαγωγές από την Ουκρανία.

    Τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024 ξεκίνησε η συζήτηση για την αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας να αναγνωρίζει την ανάγκη αλλαγών και τεχνικών βελτιώσεων στην ΚΑΠ σε μία προσπάθεια εκτόνωσης της έντασης.

    Υπό τη δαμόκλειο σπάθη των ευρωεκλογών, φαίνεται ότι θα υιοθετηθεί η προσαρμογή στην κλιματική κρίση με τρόπο βιώσιμο για τον αγροτικό κόσμο, η μείωση της γραφειοκρατίας στις διοικητικές εργασίες αλλά και η άρση συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού όσον αφορά στις εμπορικές σχέσεις των ευρωπαϊκών κρατών με τρίτες χώρες και την εισαγωγή αγροτικών προϊόντων.

    Πηγή: cnn.gr

  • Η νέα ΚΑΠ 2023-2027 - Οι βασικές προκλήσεις για τον πρωτογενή τομέα στην Ελλάδα
    Η νέα ΚΑΠ 2023-2027 - Οι βασικές προκλήσεις για τον πρωτογενή τομέα στην Ελλάδα

    Αλλαγές με φιλοπεριβαλλοντικό πρόσημο αλλά και αυστηρούς ελέγχους φέρνει στον πρωτογενή τομέα, από τη νέα χρονιά, η ενεργοποίηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) 2023-2027 και στη χώρα μας.

    Το ελληνικό Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την ΚΑΠ έλαβε πριν από λίγες ημέρες άτυπα το «πράσινο φως» για την εκκίνηση της τυπικής διαδικασίας έγκρισης από τη Γενική Διεύθυνση Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την «επίσημη» έγκριση να αναμένεται περί τα τέλη του Νοεμβρίου.

    Δύο είναι οι βασικές μεταβολές που θα δουν από τη νέα καλλιεργητική χρονιά οι αγρότες καθώς οι κύριοι στόχοι της νέας ΚΑΠ είναι ο φιλοπεριβαλλοντικός / ψηφιακός μετασχηματισμός αλλά και η αυστηροποίηση των ελέγχων.

    «Η μεγάλη αλλαγή που έχουμε πλέον είναι η στροφή προς μια «φιλοπεριβαλλοντική» κατεύθυνση, με δράσεις όμως που θα πρέπει να κάνουν οι παραγωγοί μας, τόσο στον Πυλώνα I, που είναι οι άμεσες ενισχύσεις, όσο και στον Πυλώνα ΙΙ, που αφορά τις επενδύσεις» δήλωσε στο Αθηναϊκό - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο γ.γ. Αγροτικής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων του ΥΠΑΑΤ, Κώστας Μπαγινέτας.

    Σε ό,τι αφορά τους ελέγχους στα προγράμματα, ο κ. Μπαγινέτας υπογράμμισε ότι πλέον θα γίνονται βάσει δεικτών και σε περιπτώσεις παραβίασής τους η χώρα θα δέχεται πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    Τα Eco - Schemes του Πυλώνα Ι

    Κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων για τα κονδύλια της προγραμματικής περιόδου, η Ελλάδα κατάφερε να διατηρήσει τα ίδια κεφάλαια που είχε και στην προηγούμενη ΚΑΠ, όταν ο συνολικός Προϋπολογισμός της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής για την υπόλοιπη Ευρώπη έπεσε περίπου 10%.

    Κάθε χρόνο από τον Πυλώνα Ι διατίθεται για άμεσες ενισχύσεις το ποσό του 1,9 δισ. ευρώ. Πλέον, με την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας στην ΚΑΠ το 25% των πόρων (περί τα 460 εκατ. ευρώ) θα πρέπει να οδηγείται προς το καθεστώς των οικολογικών σχημάτων (eco-schemes).

    «Από τη νέα χρονιά οι αγρότες με τη δήλωση ΟΣΔΕ 2023, εκτός των όσων δήλωναν τις περασμένες χρονιές θα πρέπει να επιλέξουν και μια δράση από τη λίστα των οικολογικών σχημάτων που θα είναι αναρτημένη στον ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως είναι η εφαρμογή αμειψισποράς, η διατήρηση βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας κ.α.» τόνισε ο κ. Μπαγινέτας.

    Έτσι εφόσον ένας παραγωγός έχει δηλώσει φέτος και την επόμενη χρονιά τις ίδιες εκτάσεις, και στη δήλωση ΟΣΔΕ 2023 δεν περιλαμβάνεται κάποια δράση οικολογικού σχήματος, θα δει «ψαλιδισμένες» τις ενισχύσεις του κατά 25%.

    Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι υποχρεωτική για κάθε Κράτος-Μέλος αλλά εθελοντική για τον παραγωγό. Μάλιστα σύμφωνα με τον κ. Μπαγινέτα, κατά τα δυο πρώτα χρόνια, από το 2023 έως το 2025 όποιο ποσό από τα 460 εκατ. ευρώ των eco-schemes δεν απορροφηθεί θα μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί για τη Βασική Ενίσχυση. Ωστόσο από το 2025 στην ίδια περίπτωση τα χρήματα χάνονται για τη χώρα μας.

    Φιλοπεριβαλλοντικές επενδύσεις στον Πυλώνα ΙΙ

    Αναφορικά με τον Πυλώνα ΙΙ με την ενσωμάτωση της «Πράσινης Συμφωνίας» προβλέπεται ότι το 35% των συνολικών πόρων θα πρέπει να κατευθυνθούν σε φιλοπεριβαλλοντικές επενδύσεις.

    «Όταν θα προκηρυχθούν τα νέα Σχέδια Βελτίωσης, ενδεχομένως το Σεπτέμβριο του 2023, θα καταστεί υποχρεωτική η ένταξη φιλοπεριβαλλοντικών επενδύσεων, όπως η εγκατάσταση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η επαναχρησιμοποίηση υπολειμμάτων, η παραγωγή βιοαερίου κ.α.» επισήμανε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μπαγινέτας.

    Σε περίπτωση που κατά την υποβολή φακέλου για ένταξη στα Σχέδια Βελτίωσης ο ενδιαφερόμενος δεν έχει προσθέσει κάποια φιλοπεριβαλλοντική επένδυση, «κατά πάσα πιθανότητα θα κόβεται» σημείωσε.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Σε κτηνοτρόφους για ζωοτροφές και δέντρα δίνει προτεραιότητα η Κομισιόν με τις ειδικές ενισχύσεις μέσω ΚΑΠ
    Σε κτηνοτρόφους για ζωοτροφές και δέντρα δίνει προτεραιότητα η Κομισιόν με τις ειδικές ενισχύσεις μέσω ΚΑΠ

    Σαφείς κατευθύνσεις δίνει η Κομισιόν για τον τρόπο αξιοποίησης των κονδυλίων που φέρνει στην Ελλάδα η αποδέσμευση πόρων του β’ πυλώνα για έκτακτη ενίσχυση αγροτών. Με ορίζοντα το συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ που συνεδριάζει την προσεχή Δευτέρα 13 Ιουνίου, η Κομισιόν έχει ετοιμάσει μια ενημέρωση για την κατάσταση των αγορών αγροτικών εμπορευμάτων της Ευρώπης, όπου «διαπιστώνει» πως οι μόνοι κλάδοι της πρωτογενούς παραγωγής που κινούνται αυτήν τη στιγμή σε οριακά επίπεδα κερδοφορίας ή ακόμα παρουσιάζουν σοβαρές ζημιές, είναι η κτηνοτροφία και ο τομέας των φρουτολαχανικών.

    Μάλιστα, για το πεδίο των αροτραίων καλλιεργειών, η Κομισιόν εκτιμά πως παρά τα υψηλά κόστη εισροών, οι τιμές παραγωγού που διαμορφώνει η αγορά μπορούν να αντισταθμίσουν το μεγαλύτερο έξοδο. Εκτιμά ότι οι τιμές στα σιτηρά και το καλαμπόκι βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα και φαίνεται ότι θα παραμείνουν σε αυτά.

    Δεν ισχύει το ίδιο στην περίπτωση των κτηνοτρόφων, αφού με τις ζωοτροφές στα ύψη και σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα έξοδα των μονάδων που σχετίζονται με την ενεργειακή κρίση, η κατάσταση γίνεται μη βιώσιμη. «Οι τιμές διαμορφώνουν νέα υψηλά, αλλά και πάλι δεν αντισταθμίζουν το μεγάλο κόστος ζωοτροφών και ενέργειας» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο εν λόγω έγγραφο. «Ομοίως, ο τομέας των οπωροκηπευτικών συνεχίζει να πλήττεται από το αυξανόμενο κόστος των εισροών και τις ελλείψεις στη διαθεσιμότητα ορισμένων εισροών και υλικών, καθώς και από τις μειωμένες ευκαιρίες εξαγωγών λόγω του συνεχιζόμενου πολέμου» σημειώνει η Κομισιόν στο σημείωμά της για την κατάσταση των αγορών.

    Μετά από αυτό, την προσεχή Δευτέρα 13 Ιουνίου, η Κομισιόν θα ζητήσει από τα Κράτη Μέλη, νέες προτάσεις για δυνατότητες ενίσχυσης των παραγωγών αλλά και τον τρόπο με τον οποία εκείνα σκέπτονται να αξιοποιήσουν τα έως τώρα μέτρα. Υπενθυμίζεται ότι στην περίπτωση των κονδυλίων από τα Προγράμματα Αγροτικής Ανάπτυξης, η Κομισιόν εισάγει αυστηρούς «πράσινους» όρους για την αποδέσμευση των ποσών. Συγκεκριμένα, τα κράτη μέλη καλούνται να στοχεύσουν αυτή τη στήριξη στους παραγωγούς

    • που πλήττονται περισσότερο από την τρέχουσα κρίση και που
    • ασχολούνται με την κυκλική οικονομία,
    • τη διαχείριση εισροών
    • ή τις φιλικές προς το περιβάλλον και το κλίμα μεθόδους παραγωγής.

    Οι πληρωμές θα πρέπει να πραγματοποιηθούν έως τις 15 Οκτωβρίου 2023. Για να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας, τα κράτη μέλη θα πρέπει να υποβάλουν τροποποίηση στα προγράμματά τους εισάγοντας αυτό το νέο μέτρο.

    Οι παραπάνω κατευθύνσεις έρχονται να επιβεβαιώσουν προηγούμενα ρεπορτάζ της Agrenda που διέκριναν ότι το ελληνικό σχέδιο ενίσχυσης θα στραφεί προς την κτηνοτροφία, ενώ παράλληλα βρίσκονται σε συμφωνία με δημόσιες δηλώσεις του υπουργού Γιώργου Γεωργαντά, ο οποίος στο πλαίσιο της έκθεσης Freskon τον περασμένο μήνα, ανέφερε πως σε περίπτωση εμπορικών δυσκολιών θα υπάρξει ενίσχυση του κλάδου των φρούτων και λαχανικών με κοινοτικά κονδύλια.

    Αναφορικά με τα περιθώρια που αφήνουν τα κοινοτικά χρήματα, οι Βρυξέλες δίνουν το πράσινο φως για την αξιοποίηση αδέσμευτων κονδυλίων από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης της μεταβατικής ΚΑΠ 2021-2023 σε ποσοστό 5%. Σύμφωνα με τους πίνακες των προγραμμάτων που έχουν προκηρυχθεί, φαίνεται ότι στην περίπτωση της Ελλάδας, το διαθέσιμο μπάτζετ είναι της τάξης των 72 εκατ. ευρώ, έπειτα και από τις τελευταίες ανακατανομές πόρων για Νέους Αγρότες (100 εκατ.) και Βιολογικά (241 εκατ.).

    Θέμα ημερών η συμπληρωματική του 2%

    Ανοιχτή μένει η εκκρεμότητα πίστωσης περίπου 10 εκατ. ευρώ σε δικαιούχους κτηνοτρόφους οι οποίοι δεν πληρώθηκαν τον Απρίλιο την ενίσχυση επιστροφής 2% του δηλωμένου τζίρου τους για το 2021. Ως γνωστόν, αρκετοί έμειναν εκτός εξαιτίας ενός λάθους που δεν ξεκλείδωσε βασικούς ΚΑΔ που άπτονται της κτηνοτροφίας, ενώ άλλοι δεν είχαν επικαιροποιημένα στοιχεία στο Μητρώο Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η έκδοση απόφαση για συμπληρωματική πληρωμή «βαραίνει» το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο ετοιμάζει εγκύκλιο που θα επιτρέψει την πίστωση των ποσών σε όλους τους δικαιούχους στο ακέραιο, κάτι που αναμένεται τις επόμενες ημέρες.

    Πηγή: Agronews.gr

  • Οι 12 δυνατότητες αξιοποίησης μέτρων της νέας ΚΑΠ που έχουν μπροστά τους οι αιγοπροβατοτρόφοι
    Οι 12 δυνατότητες αξιοποίησης μέτρων της νέας ΚΑΠ που έχουν μπροστά τους οι αιγοπροβατοτρόφοι

    Το χρηµατοδοτικό πλέγµα το οποίο θα παρεµβάλει την αιγοπροβατοτροφία στη νέα ΚΑΠ από άµεσες πληρωµές και επενδύσεις, έδωσε ο πρόεδρος του ΟΠΕΚΕΠΕ, ∆ηµήτρης Μελάς κατά τη διάρκεια εκδήλωσης αφιερωµένη στον κλάδο, που διεξήχθη στη Λέσβο.

    Μέσα σε αυτό ξεχωρίζει η οριζόντια ενίσχυση 70% για όλους τους αιγοπροβατοτρόφους στα ορεινά για επενδύσεις στους στάβλους και αυτόνοµα φωτοβολταϊκά, ενώ ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος µε τον οποίο θα δίνονται οι συνδεδεµένες. Συγκεκριµένα, οι αιγοπροβατοτρόφοι µπορούν να εξασφαλίσουν από τη νέα ΚΑΠ σύµφωνα µε τον κ. Μελά και το στρατηγικό σχέδιο που έχει υποβληθεί προς έγκριση:

    Άµεσες ενισχύσεις

    Βασική ενίσχυση: Το 27% των πόρων, δηλαδή 237 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθούν προς τα βοσκοτόπια. Η µέση ενίσχυση θα είναι 19 ευρώ το στρέµµα.

    Αναδιανεµητική ενίσχυση: Για τους κτηνοτρόφους που δηλώνουν έως 170 στρέµµατα βοσκότοπο, θα κατευθυνθούν 47 εκατ. ευρώ, µε την ενίσχυση να υπολογίζεται κατά µέσο όρο στα 9,8 ευρώ το στρέµµα.

    Προαιρετικές άµεσες ενισχύσεις

    Περιβαλλοντική διαχείριση βοσκότοπου: Μέση ενίσχυση 6 ευρώ το στρέµµα για µείωση της περιόδου βόσκησης ή µετακίνηση στα ορεινά το καλοκαίρι.

    Εµπλουτισµός σιτηρεσίου: 1,5 ευρώ ανά αιγοπρόβατο.

    Συνδεδεµένη ενίσχυση στα αιγοπρόβατα: Θα κατευθυνθούν 65 εκατ. ευρώ και η ενίσχυση θα είναι στα 12 ευρώ το ζώο. Για τον υπολογισµό των επιλέξιµων αιγοπροβάτων λαµβάνεται υπόψη η ελάχιστη αναλογία ποσότητας γάλακτος-αριθµού επιλέξιµων προβατίνων ή/και αιγών η οποία πρέπει να είναι 100 προς 1.

    Συνδεδεµένη ζωοτροφών: Για τους κτηνοτρόφους που παράγουν ζωοτροφές η συνδεδεµένη στα πρωτεϊνούχα κτηνοτροφικά ψυχανθή είναι 19,2 ευρώ το στρέµµα και στα σανοδοτικά 8,3 ευρώ. Απαραίτητη προϋπόθεση η προσκόµιση παραστατικών για την παράδοση ποσότητας προϊόντος ανάλογα τα στρέµµατα. Όσοι χρησιµοποιούν τις εκτάσεις για ιδιοπαραγωγή, η ποσότητα αυτή θα υπολογίζεται σε συνάρτηση µε τον αριθµό και το είδος των µηρυκαστικών ζώων και τις διατροφικές τους απαιτήσεις.

    ∆ιατήρηση της βιολογικής γεωργίας: 24,7 ευρώ το στρέµµα ανά έτος στα αιγοπρόβατα.

    Πρόγραµµα Αγροτικής Ανάπτυξης

    Σπάνιες και Αυτόχθονες Φυλές: Θα συνεχιστεί το µέτρο για τα αιγοπρόβατα µε κάθε θηλυκό ζώο άνω του 1 έτους να ενισχύεται µε ποσό περίπου 33 ευρώ (αντιστοιχία σε 232 ευρώ/ΜΖΚ).

    Μετατροπή στη Βιολογική Γεωργία: Για αιγοπρόβατα άνω των 12 µηνών, η ενίσχυση θα είναι 21 ευρώ το στρέµµα.

    Ευζωία: Ενέργειες όπως χορήγηση πρωτογάλατος σε όλα τα νεογέννητα, καθαρισµός προαύλιο χώρου κ.λπ. Ετήσια ενίσχυση, ύψους 715 ευρώ/ΜΖΚ που αντιστοιχεί σε 100 ευρώ ανά ενήλικο ζώο.

    Νέοι Κτηνοτρόφοι: Η έναρξη δραστηριότητας στην αιγοπροβατοτροφία ενισχύεται µε 40.000 - 42.500 ευρώ.

    Εξισωτική Αποζηµίωση: Προκύπτει ενίσχυση 12 ευρώ το στρέµµα για τα ορεινά βοσκοτόπια και 8,8 ευρώ για βοσκοτόπια σε µειονεκτικές περιοχές.

    Επενδύσεις κτηνοτρόφων: Οριζόντια ενίσχυση 60% για όλες τις κτηνοτροφικές εκµεταλλεύσεις. Η επιδότηση ανεβαίνει 70% στα ορεινά και σε µειονεκτικές περιοχές και νέους.

    Πηγή: Agronews.gr

  • Επιχειρησιακή Λειτουργία Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ)
    Επιχειρησιακή Λειτουργία Κέντρων Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ)

    Από σήμερα 3-5-2022, οι ίδιοι οι δικαιούχοι, καθώς και περισσότερα από 490 Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων, μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης με τον ΟΠΕΚΕΠΕ, μπορούν να προχωρήσουν στην οριστική υποβολή των δηλώσεων των δικαιούχων στο κυβερνητικό νέφος (gov.gr) για την λήψη των άμεσων επιδοτήσεων.

    Η μεταφορά της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης στο κυβερνητικό νέφος, πέραν από την αξιοσημείωτη μείωση του κόστους, συνοδεύεται με μια σειρά από ενέργειες θεσμικής ενδυνάμωσης της θέσης και του ρόλου του ΟΠΕΚΕΠΕ ενόψει της εφαρμογής της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής για την επόμενη περίοδο.

    Κατόπιν σχετικής συμφωνίας των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εθνικής Άμυνας, ο ΟΠΕΚΕΠΕ αποκτά απευθείας πρόσβαση στους πλέον πρόσφατους ορθοφωτοχάρτες του ΝΠΔΔ «Ελληνικό Κτηματολόγιο». Με αυτό τον τρόπο διευκολύνεται τόσο η εργασία των ΚΥΔ να συλλέξουν ορθές αιτήσεις, όσο και η λειτουργία του ΟΠΕΚΕΠΕ για την διεξαγωγή καθολικών συνεχών προληπτικών ελέγχων (οι οποίοι προβλέπονται στην νέα ΚΑΠ) για την διασφάλιση της δίκαιης και σύννομης κατανομής των κοινοτικών πόρων.

    Ο ΟΠΕΚΕΠΕ διαλειτουργεί με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προκειμένου να εφαρμόσει απρόσκοπτα τους απαραίτητους ελέγχους, όπως αυτοί περιγράφονται στις σχετικές εγκυκλίους του Οργανισμού.

    Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν αναπαράγει μια ψηφιοποιημένη γραφειοκρατία αλλά συνθέτει ένα καινοτομικό περιβάλλον διοικητικής απλούστευσης δημιουργώντας μια ανοιχτή και βιώσιμη αγορά για την ανάπτυξη και παροχή χρηστικών υπηρεσιών στα Κέντρα Υποστήριξης Δηλώσεων (ΚΥΔ) με ορίζοντα επταετίας. Σε αυτό το πλαίσιο παρέχει ανοιχτή και διαφανή ασφαλή πρόσβαση σε δημόσια δεδομένα και συστήματα που ελέγχει.

    Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα συνεχίσει να σχεδιάζει και να υλοποιεί δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού του πρωτογενούς τομέα αξιοποιώντας το σύνολο των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων για να καλυφθεί το ψηφιακό χάσμα του πρωτογενούς τομέα. Σε μια εποχή πολλαπλών κρίσεων, η στήριξη των εμπλεκομένων στους τομείς της γεωργίας και των τροφίμων με ιδιαίτερη μέριμνα στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους του τόπου αποτελεί βασική κυβερνητική πολιτική και δέσμευση.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Ανάρτηση στην ιστοσελίδα της ΕΥΔ ΠΑΑ συνοπτικού - εκλαϊκευμένου κειμένου του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023-2027
    Ανάρτηση στην ιστοσελίδα της ΕΥΔ ΠΑΑ συνοπτικού - εκλαϊκευμένου κειμένου του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ 2023-2027

    Σε συνέχεια της υποβολής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή του Στρατηγικού Σχεδίου της Χώρας μας για τη νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΣΣ ΚΑΠ) της προγραμματικής περιόδου 2023-2027 και για την πληρέστερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων, έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΕΥΔ ΠΑΑ συνοπτικό – εκλαϊκευμένο κείμενο, στο οποίο περιγράφεται το σύνολο των προτεινόμενων παρεμβάσεων και για τους δύο Πυλώνες της νέας ΚΑΠ.

    Επισημαίνεται, ότι το κείμενο παρουσιάζει συνοπτικά τις εθνικές προτάσεις που περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο και όχι τις εγκεκριμένες, οι οποίες θα προκύψουν μετά από διαβούλευση με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη βάση των κοινά αποδεκτών σημείων της αξιολόγησής τους.

    Στόχος του ΥπΑΑΤ είναι η διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής για τον πρωτογενή τομέα που θα απαντά στις σύγχρονες προκλήσεις, ανάγκες και προβλήματα της ελληνικής γεωργίας και κτηνοτροφίας και ταυτόχρονα θα υπηρετεί τις προτεραιότητες της νέας ΚΑΠ για τη στροφή προς ένα περισσότερο ανθεκτικό, πράσινο και ψηφιακό αγροδιατροφικό μοντέλο.

    Μπορείτε να βρείτε το συνοπτικό κείμενο του ΣΣ ΚΑΠ εδώ.

    (Δελτίο Τύπου)

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch