Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου 2024 13:48

Αυξήσεις «φωτιά» στα τυριά: Η ξέφρενη πορεία των τιμών σε φέτα, ανθότυρο, μυζήθρα, γραβιέρα

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Έως και 50% πάνω τα τυριά μέσα σε μόλις 2 χρόνια. Η πορεία των τιμών σε 6 είδη γαλακτοκομικών.

Σε είδος πολυτελείας έχουν εξελιχθεί τα γαλακτοκομικά και ειδικότερα τα τυριά, τα οποία μέχρι πριν από 2 χρόνια δεν έλειπαν από κανένα νοικοκυριό.

Ωστόσο, η ακρίβεια και οι συνεχείς αυξήσεις έχουν αναγκάσει τους καταναλωτές να περιορίσουν δραστικά την κατανάλωση των τυριών, η τιμή των οποίων έχει αυξηθεί σε ορισμένα είδη ακόμα και 50% μέσα σε μόλις 2 χρόνια.

Στον παρακάτω πίνακα θα δείτε την πορεία των τιμών σε 6 είδη γαλακτοκομικών, με βάση σχετικό ρεπορτάζ του MEGA:

Ιανουάριος ’22 Ιανουάριος ’23 Ιανουάριος ’24 Αύξηση
Φέτα βαρελίσια συσκευασμένη 8,50 ευρώ 12 ευρώ 12,70 ευρώ (Σε σουπερμάρκετ έως 17,33 €/Kg) +49,4%
Ανθότυρο 5,50 ευρώ 7,80 ευρώ 7,80 ευρώ +41,8%
Μυζήθρα 8,50 ευρώ 11,50 ευρώ 12,30 ευρώ +44,7%
Γραβιέρα 12 ευρώ 16,50 ευρώ 17,60 ευρώ +46,6%
Κεφαλογραβιέρα 11 ευρώ 15,50 ευρώ 15,80 ευρώ +43,6%
Γιαούρτι σε πήλινο 3,80 ευρώ 5 ευρώ 5 ευρώ +31,6%
Γιαούρτι: Η τιμή που πουλάει ο παραγωγός

έως Οκτώβριο ’23 Ιανουάριος ’24
Πρόβειο 1,58 – 1,65 ευρώ 1,40 – 1,52 ευρώ
Κατσικίσιο 1 – 1,10 ευρώ 0,90 – 0,94 ευρώ
«Η κτηνοτροφία περνάει πολύ δύσκολα»

«Όταν εμείς έχουμε κόστος για την παραγωγή ενός κιλού πρόβειου γάλακτος, 1,64 ευρώ μ.ό. και γίδινο 1,15 ευρώ και πωλούσαμε το γάλα μας μέχρι τον Οκτώβρη με 1,60 ευρώ το πρόβειο, έρχονται οι μεταποιητές, αυθαίρετα, από τα τιμολόγια του Νοέμβρη που αγοράζουν το γάλα και ρίχνουν την τιμή κάτω από το 1,50 ευρώ στο πρόβειο. Μας καταστρέφουν, και ενώ στο ράφι οι τιμές δεν πέφτουν», λέει, μιλώντας στο Mega, o Παναγιώτης Πεβερέτος, πρόεδρος του συνδέσμου Ελλήνων κτηνοτρόφων.

«Οι επιδοτήσεις που περνάμε μειώθηκαν από 30 – 50%, ανεβαίνει το κόστος, μεγάλη θνησιμότητα στα αρνιά, πάνω από 30%, και φτάνουμε σε ένα σημείο να μην μπορούμε να συνεχίσουμε τη δουλειά μας γιατί όχι μόνο δεν κερδίζουμε, αλλά χάνουμε» συμπλήρωσε.

Όπως είπε ο ίδιος, από το 2021 το κόστος της παραγωγής «πέταξε πάνω από το 100%, οι ζωοτροφές και η ενέργεια. Τα προηγούμενα 2 χρόνια αποχώρησαν από το επάγγελμα 10.000 αιγοπροβατοτρόφοι και 300 αγελαδοτρόφοι. Συνολικά η κτηνοτροφία περνάει μια πολύ δύσκολη περίοδο, γι’ αυτό έχουμε βγει στους δρόμους μαζί με τους αγρότες».

Δείτε το βίντεο:

Πηγή: iEidiseis.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου 2024 10:14

Σχετικά Άρθρα

  • Ποιες είναι οι νέες εκτιμήσεις για την τιμή του λαδιού
    Ποιες είναι οι νέες εκτιμήσεις για την τιμή του λαδιού

    Συγκρατημένη αισιοδοξία αποπνέουν οι εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη φετινή παραγωγή του ελαιόλαδου στις χώρες-παραγωγούς, με ό,τι συνεπάγεται αυτό και για την τιμή του.

    Το ότι το ελαιόλαδο έχει γίνει είδος πολυτελείας για τους πολλούς δεν είναι μυστικό. Αρκεί να αναζητήσει κανείς τη διαμόρφωση των τιμών του στο ράφι, από το ξέσπασμα της κρίσης ως σήμερα. Πρακτικά μιλάμε για υπερδιπλάσια τιμή από τον Ιανουάριο του 2021 ως σήμερα.

    Όπως επισημαίνει στις Φθινοπωρινές της Προβλέψεις η Κομισιόν, οι τιμές παραγωγού έφθασαν σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα το 2023/24, μετά από δύο σεζόν με ιστορικά χαμηλά επίπεδα παραγωγής ελαιόλαδου στην ΕΕ. Κορυφώθηκαν τον Ιανουάριο του τρέχοντος έτους, με τις μέσες τιμές στην Ισπανία -που είναι η μεγαλύτερη παραγωγός στην Ευρώπη- να φτάνουν τα 903 ευρώ/100 kg, για το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο.

    Έκτοτε, οι τιμές βρίσκονται σε ελαφρά πτωτική πορεία, καθώς οι προσδοκίες για μια καλύτερη σεζόν 2024/25 παγιώνονται. Ωστόσο, οι τιμές αυτές εξακολουθούν να είναι περίπου διπλάσιες του μέσου όρου της πενταετίας.

    Οι προβλέψεις για το ελαιόλαδο

    Η φετινή παραγωγή

    Η παραγωγή ελαιόλαδου στην ΕΕ αναμένεται να ανακάμψει περαιτέρω το 2024/25, εκτός εάν εμφανιστούν ακραίες καιρικές συνθήκες τους επόμενους μήνες, με κινητήρια δύναμη την ανάκαμψη της παραγωγής στην Ισπανία (σε περίπου 1,3 εκατ. τόνους, +50% και 65% μερίδιο), αλλά και στην Ελλάδα και στην Πορτογαλία. Αντίθετα, η Ιταλία ενδέχεται να έχει χαμηλότερη παραγωγή ακόμα και σε σχέση με πέρσι, μετά την ξηρασία και τους καύσωνες στο νότο. Συνολικά, η παραγωγή ελαιόλαδου στην ΕΕ αναμένεται να φθάσει τους 2 εκατ. τόνους (+32% σε ετήσια βάση) και να προκαλέσει μείωση των τιμών, οδηγώντας σταδιακά σε ανάκαμψη της κατανάλωσης (+7%), ανάλογα με το ρυθμό μεταβίβασης των τιμών στους καταναλωτές.

    Όπως τονίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η κύρια αβεβαιότητα για το 2024/25 είναι το πόσο γρήγορα οι τιμές θα προσαρμοστούν στην αυξημένη διαθεσιμότητα και πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές μετά την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών τους λόγω των υψηλών τιμών. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ η μέση ετήσια κατά κεφαλήν κατανάλωση ήταν σχεδόν 9,5 κιλά πριν από την πληθωριστική κρίση, την περίοδο 2023/2024 έπεσε στα 7,2 κιλά.

    Στα καθ’ ημάς, οι παραγωγοί παραμένουν συγκρατημένοι, καθώς πολλά θα κριθούν τις επόμενες ημέρες, με βασικό ζητούμενο τη βροχή. Αν και η παραγωγή αναμένεται μεγαλύτερη από πέρσι (το πιθανότερο είναι ότι δεν θα επιβεβαιωθούν οι αρχικές προβλέψεις/προσδοκίες για 200.000 τόνους), οι ελαιοπαραγωγοί σημειώνουν ότι ο αφυδατωμένος καρπός θα δώσει μικρότερη ποσότητα και χαμηλότερη ποιότητα ελαιόλαδου. Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο για τους καταναλωτές είναι να δουν στο ράφι τιμές κάτω από τα 10 ευρώ τους επόμενους μήνες.

    Η «μάχη» στο χωράφι

    Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μάχη του πληθωρισμού για τα νοικοκυριά θα κριθεί εν πολλοίς στο πεδίο των τροφίμων. Αν και το κύμα των αυξήσεων έχει ανακοπεί, καταγράφονται επίμονες ανατιμήσεις τόσο σε νωπά όσο και σε συσκευασμένα είδη διατροφής. Με αυτό το δεδομένο, η διακύμανση των διεθνών τιμών σε βασικά αγροτικά προϊόντα, που επηρεάζουν τη βιομηχανία τροφίμων, είναι κρίσιμη. Στη ζάχαρη, για παράδειγμα, η ενισχυμένη προσφορά (παραγωγή και αποθέματα), σε σχέση με τη ζήτηση, αναμένεται να πιέσει την τιμή της. Ωστόσο, όπως επισημαίνει ανάλυση της Τράπεζας Πειραιώς, οι παράγοντες αυτοί δεν έχουν ενσωματωθεί ακόμα στην τιμή, καθώς φαίνεται να κυριαρχούν οι ανησυχίες της αγοράς για το ενδεχόμενο ύπαρξης δυσμενών καιρικών συνθηκών στη Βραζιλία (εμφάνιση La Niña). Η εκτίμηση είναι, μάλιστα, ότι η θετική δυναμική στην τιμή της ζάχαρης πιθανά να παραμείνει βραχυπρόθεσμα. Το σιτάρι έκανε ένα “άλμα” από τα τέλη Αυγούστου, τον τελευταίο μήνα “χάνει” γύρω στο 1,5%, αλλά παραμένει 2% ψηλότερα από τα περσινά επίπεδα, χωρίς φυσικά να προσεγγίζει καν στα ιλιγγιώδη ύψη της περιόδου 2022/2023. Οι ανησυχίες σχετικά με τη συρρίκνωση της προσφοράς και το γεωπολιτικό ρίσκο παραμένουν, όμως, στο επίκεντρο, με τις εκτιμήσεις της αγοράς να κάνουν λόγο για πιθανή συνέχιση ενίσχυσης των τιμών.

    Πηγή: Ιefimerida.gr

  • Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών
    Σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών

    Συνολικά 123 προϊόντα, τα οποία εμφανίζουν μειώσεις από 6% έως 15% έχουν ενταχθεί, σύμφωνα με το υπουργείου Ανάπτυξης, στη νέα πρωτοβουλία που ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες στα σούπερ μάρκετ, με στόχο την αποκλιμάκωση των τιμών.

    Υπενθυμίζεται πως πρόκειται για μία πρωτοβουλία στην οποία συμμετέχουν οικειωθελώς οι επιχειρήσεις μετά το κάλεσμα από πλευράς του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου σε επιχειρήσεις- προμηθευτές και λιανεμπόριο προκειμένου να συμβάλλουν στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

    H πρόσκληση προς τις επιχειρήσεις για συμμετοχή στη νέα αυτή πρωτοβουλία, αφορά σε μειώσεις τιμών στα προϊόντα τουλάχιστον κατά 5%, με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον δύο μηνών. Για τη διαμόρφωση της τελικής τιμής, τόσο οι επιχειρήσεις - προμηθευτές που συμμετέχουν, προχωρούν σε μείωση, στο ποσοστό που επιλέγουν, στα προϊόντα τους, όσο και τα σούπερ μάρκετ από την πλευρά τους, που τα διαθέτουν στο ράφι. Ο στόχος είναι ανά 15 μέρες να αυξάνεται ο αριθμός των κωδικών, με τους καταναλωτές να ενημερώνονται σχετικά με τις νέες μειωμένες τιμές.

    Ο κ. Θεοδωρικάκος απαντώντας το πρωί της Τρίτης σχετικά με τις μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ σημείωσε μιλώντας στον ΣΚΑΙ ότι «πέρσι τέτοιον καιρό ο πληθωρισμός στα τρόφιμα ήταν 10,4%, ενώ αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στο 3% και αν δεν είχαμε το λάδι 60% πάνω από πέρσι, θα βρισκόταν στο 1%».

    Η λίστα με τα προϊόντα

    Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης σε πρώτη φάση έχουν συμμετάσχει συνολικά 12 εταιρείες με κωδικούς που αφορούν προϊόντα από τρόφιμα, έως προϊόντα προσωπικής υγιεινής αλλά και για τη φροντίδα του σπιτιού.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Δεύτερη φθηνότερη χώρα της Ευρωζώνης στην τιμή του ψωμιού η Ελλάδα
    Δεύτερη φθηνότερη χώρα της Ευρωζώνης στην τιμή του ψωμιού η Ελλάδα

    Σταθερά η δεύτερη φθηνότερη χώρα της Ευρωζώνης στην τιμή του φρέσκου ψωμιού παραμένει η Ελλάδα από το 2020, με την Εσθονία να είναι η μόνη που μας ανταγωνίζεται.

    Παρά την ανταγωνιστική του τιμή, όμως, οι περισσότεροι φούρνοι και η πορεία της κατανάλωσης ψωμιού παρουσιάζει σταδιακά μείωση τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος με αντικείμενο «Το παρόν και το μέλλον της Αρτοποιίας στην Ελλάδα».

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η τιμή φρέσκου λευκού ψωμιού (φραντζόλα 500γρ.) στην Ελλάδα, παραμένει από το 2020 η δεύτερη χαμηλότερη της ευρωζώνης (πρώτη η Εσθονία).

    Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, η θέση της Ελλάδας έχει βελτιωθεί από την 6η (2020), στην 5η χαμηλότερη τιμή το 2024, μετά τις Βουλγαρία, Ρουμανία, Εσθονία και Πολωνία.

    Στο 1,21 ευρώ η φραντζόλα - Κατά 48% χαμηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο

    Στην Ελλάδα, η τιμή διαμορφώνεται στο 1,21 ευρώ και είναι 48% χαμηλότερη συγκριτικά με το Μ.Ο. Ευρωπαϊκής τιμής (1,80 ευρώ). Σε σχέση με το 2020, η τιμή μεταβλήθηκε κατά 39%, λίγο περισσότερο από το Μ.Ο. της μεταβολής στην Ευρώπη.

    Η αύξηση της τιμής του ψωμιού στη χώρα, που είναι χαμηλότερη σε σχέση με τις τιμές στην Ευρώπη, προκλήθηκε λόγω της αύξησης:

    • Των πρώτων υλών (σιτάρι- αλεύρι).

    Η τιμή του αλεσμένου σιταριού στην Ελλάδα, παρουσιάζει από τον Αύγουστο του 2021 μία σημαντική αύξηση μέχρι και τις αρχές του Ιουνίου του 2022 που διαμορφώθηκε η υψηλότερη τιμή της. Από τα 230 ευρώ ανά τόνο τον Αύγουστο του 2021, η τιμή του αλεσμένου σιταριού στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στα 260 ευρώ ανά τόνο, μέσα στον ίδιο μήνα και παρέμεινε σταθερή μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου του ίδιου έτους. Στη συνέχεια, η τιμή του σιταριού, ξεκίνησε να αυξάνεται μέχρι τον Ιούνιο του 2022, για να διαμορφωθεί στα 400 ευρώ ανά τόνο, ενώ από τον επόμενο μήνα ξεκινάει η μείωση της τιμής του.

    • Της ηλεκτρικής ενέργειας.

    Σύμφωνα με τις τιμές για μη οικιακούς καταναλωτές από το 2019 μέχρι το 2023, η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από το μέσο όρο της Ευρώπης των 27, στην ετήσια τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρώ. Η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, που διαμορφώθηκε στην Ελλάδα το 2023, είναι μικρότερη από τις τιμές που διαμορφώνονται σε χώρες όπως η Γαλλία (0,1734 ευρώ/ kWh), η Κροατία (0,2039 ευρώ/ kWh), η Ιταλία (0,1745 ευρώ/ kWh) και η Ουγγαρία (0,1836 ευρώ/ kWh).

    • Του φυσικού αερίου.

    Οι τιμές στο φυσικό αέριο, όπως και στην ηλεκτρική ενέργεια, εμφανίζουν μια σημαντική αύξηση σε όλες τις χώρες της ΕΕ, από το 2022, ενώ το 2023 μειώθηκαν, παραμένοντας σε υψηλότερα επίπεδα από το 2021. Η τιμή φυσικού αερίου της Ελλάδας το 2023, εμφανίζεται μικρότερη σε σχέση με χώρες όπως η Τσεχία, η Γερμανία, η Γαλλία, η Κροατία, η Ιταλία και η Βόρεια Μακεδονία.

    • Του κόστους εργασίας.

    Η μεταβολή του κόστους εργασίας, διαμορφώνεται με βάση τον δείκτη μισθολογικού κόστους. Το κόστος εργασίας αυξήθηκε σε σχέση με το 2019:

    1. αύξηση 17% το 2023
    2. αύξηση 25% το 2ο τρίμηνο του 2024 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019.

    Στην Ελλάδα ο αριθμός των επιχειρήσεων στον κλάδο, ήταν 8.391. Ανά 10.000 άτομα, λειτουργούσαν 8 τέτοιες επιχειρήσεις, κάτι που αποτελεί την υψηλότερη επίδοση σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

    Η χώρα μας βρίσκεται στην 23η θέση της λίστας του καθαρού κύκλου εργασιών στη παραγωγή ψωμιού, φρέσκων ειδών ζαχαροπλαστικής και κέικ για το 2021. Ο καθαρός κύκλος εργασιών, ανήλθε σε 1.856 εκατ., για τις 8.391 επιχειρήσεις, διαμορφώνοντας έτσι το μέσο όρο κύκλου εργασιών ανά επιχείρηση στις 221.294 ευρώ.

    Κατά την τελευταία δεκαετία (2014 - 2024) στον κλάδο των εμπορικών επιχειρήσεων ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και λοιπών ειδών αρτοποιίας, έχουν συσταθεί συνολικά, 2.622 επιχειρήσεις, ενώ έχουν διαγραφεί 429 επιχειρήσεις.

    Μείωση της κατανάλωσης

    Σύμφωνα με τα στοιχεία, η πορεία της κατανάλωσης του ψωμιού στην Ελλάδα σε κιλά, παρουσιάζει μία σταδιακή μείωση από το 2019 μέχρι το 2022. Η κατανάλωση ψωμιού, έχει μειωθεί κατά 22.164 τόνους από το 2019 μέχρι το 2022.

    Όμως ταυτόχρονα, το διαθέσιμο εισόδημα, έχει μειωθεί κατά 30%.

    Η κατανάλωση άσπρου ψωμιού ακολουθεί την πορεία της συνολικής κατανάλωσης ψωμιού μέχρι το 2021, ενώ αντίθετα η κατανάλωση μαύρου ψωμιού, έχει την αντίθετη πορεία. Το 2022, οι ποσότητες ψωμιού που καταναλώθηκαν, μειώθηκαν σε σχέση με το 2019 (-5,05%).

    Το 2022, η κατανάλωση άσπρου ψωμιού, αυξάνεται σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, ενώ η κατανάλωση του μαύρου ψωμιού, μειώνεται σημαντικά. Η μέση δαπάνη για προϊόντα άρτου, διαμορφώνεται στα 24,18 ευρώ το μήνα και η μεγαλύτερη κατανάλωση γίνεται από νοικοκυριά με εισόδημα από 1.800- 2.000 ευρώ.

    Οι καταναλωτές, όσον αφορά τις επιπλέον υπηρεσίες που θα ήθελαν από το φούρνο της γειτονιάς, είναι η προσθήκη καφέ, έτοιμου φαγητού και σαλάτας, αλλά και εξιδεικευμένων προϊόντων, για παράδειγμα χωρίς γλουτένη, αλεύρι σίτου κ.ά.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Σούπερ μάρκετ: Πώς εφαρμόζεται η νέα πρωτοβουλία για μείωση των τιμών
    Σούπερ μάρκετ: Πώς εφαρμόζεται η νέα πρωτοβουλία για μείωση των τιμών

    Οι υψηλές τιμές που έχουν διαμορφωθεί σε βασικά αγαθά, λόγω των διαρκών ανατιμήσεων στη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, παραμένουν μεγάλος «βραχνάς» για τους καταναλωτές, παρότι, σύμφωνα με τα στοιχεία των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, τους τελευταίους μήνες παρατηρείται αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων.

    Τα στοιχεία της εταιρείας Circana για το 8μηνο του έτους στα σούπερ μάρκετ, δείχνουν, στο σύνολο των ταχυκίνητων αγαθών οριακή μείωση της τιμής ανά τεμάχιο μεσοσταθμικά κατά 0,1%, σε σχέση με πέρσι. Τα τρόφιμα αποτελούν τη μοναδική κατηγορία όπου συνεχίζονται οι αυξήσεις (+0,7%), ενώ τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και τα είδη για τη φροντίδα του σπιτιού, εμφανίζουν μείωση κατά -3,5% και -2% αντίστοιχα. Οριακή αύξηση των τιμών στο οργανωμένο λιανεμπόριο, κατά μέσο όρο +0,24% στο 9μηνο του έτους και άνοδο +0,91% τον Σεπτέμβριο, δείχνουν τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ.

    Με την ακρίβεια, ωστόσο, γενικότερα σε προϊόντα και υπηρεσίες, να παραμένει το μείζον πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά, το ζητούμενο πλέον για τους καταναλωτές είναι όχι μόνο η σταθεροποίηση των τιμών, οι οποίες έχουν φτάσει σε κάθε περίπτωση σε υψηλά επίπεδα, αλλά και οι μειώσεις τους, σε βαθμό που θα ελαφρύνουν ουσιαστικά, τον οικογενειακό προϋπολογισμό.

    Συμμετέχουν οικειοθελώς οι επιχειρήσεις

    Από την πλευρά του υπουργείου Ανάπτυξης, ο κ. Τάκης Θεοδωρικάκος με την ανάληψη των καθηκόντων του το καλοκαίρι, στην προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της ακρίβειας είχε καλέσει την αγορά να «βάλει πλάτη» ενώ κατά τη διάρκεια των συναντήσεών του, στη συνέχεια, με τη βιομηχανία – προμηθευτές και τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τους ζήτησε να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να αποκλιμακώσουν τις τιμές.

    Στο πλαίσιο αυτό, η νέα πρωτοβουλία που έχει ξεκινήσει τις τελευταίες μέρες να εφαρμόζεται στο οργανωμένο λιανεμπόριο, δεν έχει τη μορφή υποχρεωτικού μέτρου (όπως ήταν για παράδειγμα το ''Καλάθι του Νοικοκυριού'') αλλά συμμετέχουν σε αυτή οικειοθελώς οι επιχειρήσεις, με στόχο την περαιτέρω αποκλιμάκωση του πληθωρισμού σε βασικά αγαθά.

    Όπως γνωστοποίησε η Ένωση Σούπερ-Μάρκετ Ελλάδας, σε πρώτη φάση, με βάση τους προμηθευτές και τις αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου που έχουν ανταποκριθεί έως τώρα στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης, οι καταναλωτές αναμένεται μέχρι το τέλος Οκτωβρίου να δουν στα ράφια, περίπου 120 κωδικούς προϊόντων σε χαμηλότερες τιμές.

    Οι μειώσεις, σύμφωνα με την ΕΣΑ, θα κυμαίνονται από 6% έως 15% και ήδη οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ενημερώσει τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου για τις σχετικές λίστες των προϊόντων ενώ σταδιακά περισσότεροι από 600 κωδικοί διαφόρων προμηθευτών μελών του ΣΕΒΤ, του ΕΣΒΕΠ κτλ. αναμένεται να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία.

    Μειώσεις τουλάχιστον 5%

    H πρόσκληση προς τις επιχειρήσεις για συμμετοχή στη νέα αυτή πρωτοβουλία, σύμφωνα με πληροφορίες του CNN Greece, αφορά σε μειώσεις τιμών στα προϊόντα τουλάχιστον κατά 5%, με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον δύο μηνών. Για τη διαμόρφωση της τελικής τιμής, τόσο οι επιχειρήσεις - προμηθευτές που συμμετέχουν, προχωρούν σε μείωση, στο ποσοστό που επιλέγουν, στα προϊόντα τους, όσο και τα σούπερ μάρκετ από την πλευρά τους, που τα διαθέτουν στο ράφι.

    Ο στόχος είναι ανά 15 μέρες να αυξάνεται ο αριθμός των κωδικών, με τους καταναλωτές να ενημερώνονται σχετικά με τις νέες μειωμένες τιμές. Στελέχη της αγοράς σημειώνουν, πως με τη συμμετοχή, σταδιακά, όλο και περισσότερων επιχειρήσεων, ενισχύεται ο ανταγωνισμός στην αγορά, κάτι που εκτιμούν πως θα λειτουργήσει θετικά στην προσπάθεια για την αποκλιμάκωση των τιμών.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Ελαιόλαδο: Το «στοίχημα» για την πορεία της τιμής του τη νέα χρονιά
    Ελαιόλαδο: Το «στοίχημα» για την πορεία της τιμής του τη νέα χρονιά

    Η πορεία της νέας ελαιοκομικής περιόδου, η οποία σύμφωνα με τις εκτιμήσεις έως τώρα εμφανίζει βελτιωμένη εικόνα σε σχέση με πέρσι, αναμένεται να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της τιμής του ελαιολάδου που θα δουν στα ράφια οι καταναλωτές από τη νέα χρονιά.

    Προς το παρόν, πάντως, το ελαιόλαδο συνεχίζει να οδηγεί την κούρσα της ακρίβειας, με την τιμή του να είναι αυξημένη κατά 38,9% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Σεπτέμβριο, απόρροια της σημαντικά μειωμένης παραγωγής της προηγούμενης χρονιάς, τόσο στη χώρα μας όσο και σε Ισπανία και Ιταλία που αποτελούν τους κυριότερους προμηθευτές του προϊόντος στη διεθνή αγορά.

    Η κλιματική κρίση και οι επιπτώσεις της στην αγροτική παραγωγή γενικότερα, συνεχίζει την ίδια στιγμή να αποτελεί έναν αστάθμητο παράγοντα, που όπως έχει φανεί ειδικά τα τελευταία χρόνια, μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα επηρεάζοντας με καθοριστικό τρόπο την πορεία των τιμών στα τρόφιμα. Παράλληλα, ως προς τη διαμόρφωση της τιμής, από την πλευρά των παραγωγών επισημαίνονται ζητήματα που σχετίζονται με το κόστος παραγωγής, την έλλειψη εργατικών χεριών αλλά και όλη τη διαδρομή που ακολουθεί το προϊόν μέχρι να φτάσει στον τελικό καταναλωτή.

    «Καλύτερη χρονιά σε Ελλάδα και Ισπανία»

    Με βάση τη σημερινή εικόνα πάντως, ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποιήσεως Ελαιολάδου, Γιώργος Οικονόμου, μιλώντας στο CNN Greece εκφράζει την εκτίμηση πως η φετινή, θα είναι μία καλή χρονιά για ελαιόλαδο, από άποψη συγκομιδής και για την Ελλάδα αλλά και για την Ισπανία. Σύμφωνα με τον κ. Οικονόμου, η φετινή ελαιοκομική παραγωγή εκτιμάται πως θα ανέλθει στους 230.000 τόνους έναντι 150.000 τόνων την περσινή περίοδο στη χώρα μας ενώ στην Ισπανία, στο 1,3 εκατ. τόνους έναντι 750.000 πέρσι.

    Η εικόνα αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, αναμένεται να αποτυπωθεί και στις τιμές παραγωγού «που διαμορφώνονται βάσει προσφοράς και ζήτησης». Σε ό,τι αφορά τους καταναλωτές, η οποία αλλαγή επέλθει στην τιμή του ελαιολάδου στα ράφια, αναμένεται φανεί από τις αρχές του νέου έτους σταδιακά, ανάλογα και με τα διαθέσιμα αποθέματα, τα οποία, όπως επισημαίνει, «αυτή τη στιγμή δεν είναι μεγάλα».

    Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ρεθύμνου Γιάννης Γλεντζάκης εξηγεί στο CNN Greece πως με βάση τα πρώτα δείγματα η φετινή παραγωγή χαρακτηρίζεται ως μέτρια αλλά βελτιωμένη σε σχέση με πέρσι, με καλές αποδόσεις και ποιότητα της πρώτης ύλης. Υπογραμμίζει πάντως ως τεράστιο πρόβλημα την έλλειψη βροχοπτώσεων, επισημαίνοντας τον κίνδυνο να υποστούν ζημιές λόγω ξηρασίας, τα ελαιόδεντρα κυρίως στο ανατολικό τμήμα του νησιού.

    Πηγή: In.gr
  • Μήλο: Ποια είναι η πορεία της τιμής από το δέντρο στο πιάτο
    Μήλο: Ποια είναι η πορεία της τιμής από το δέντρο στο πιάτο

    Πώς το μήλο από 0,70 ευρώ/κιλό καταλήγει στο 1,70 ευρώ στον καταναλωτή

    Τις τιμές σε όλα τα στάδια της παραγωγής και διακίνησης αυτού του πολύτιμου αγροτικού προϊόντος στην Ελλάδα, του μήλου, φέρνει στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών (ΣΕΚΛΑ), ενόψει του χειμώνα και της εποχής παραγωγής και διάθεσης.

    Ειδικότερα, όπως επισημαίνει ο ΣΕΚΛΑ συχνά, οι παραγωγοί των μήλων αλλά και οι καταναλωτές διερωτώνται πώς είναι δυνατόν ένα κιλό μήλα (στάρκιν) να ξεκινά την πορεία του από το χωράφι με τιμή 0,70 ευρώ το κιλό και να καταλήγει στο ράφι με τιμή -κατ’ ελάχιστο- 1,70 ευρώ το κιλό.

    «Ένα κιλό μήλα, λοιπόν, φτάνει σε αυτή την τιμή -κατ’ ελάχιστο- στον καταναλωτή, γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί καθώς τα πολλαπλά κόστη δεν είναι δυνατόν να απαλειφθούν ακόμα και αν όλη την πορεία την αναλάβει ένας συνεταιρισμός», επισημαίνει ο ΣΕΚΛΑ

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει ο ΣΕΚΛΑ, η πορεία της τιμής του μήλου από το δέντρο στο ράφι έχει ως εξής:

    • 0,70€/κιλό παραγωγός
    • 0,10€/κιλό εργάτες συγκομιδής
    • 0,20€/κιλό αποθήκευση, ψυγεία
    • 0,15€/κιλό εργαζόμενοι για μεταφορά από ψυγείο στο τελάρο
    • 0,07€/κιλό μεταφορικά (ανάλογα με το ύψος των καυσίμων)
    • 0,35€/κιλό έξοδα συσκευασίας
    • 0,13€/κιλό ΦΠΑ, φορτωτικά, διαλογή, φύρα, κέρδος εμπόρων

    Τα πολλαπλά κόστη δεν μπορούν να απαλειφθούν

    Όπως επισημαίνει ο ΣΕΚΛΑ, το άθροισμα των παραπάνω είναι 1,70 ευρώ/κιλό. «Ένα κιλό μήλα, λοιπόν, φτάνει σε αυτή την τιμή -κατ’ ελάχιστο- στον καταναλωτή, γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί καθώς τα πολλαπλά κόστη δεν είναι δυνατόν να απαλειφθούν ακόμα και αν όλη την πορεία την αναλάβει ένας συνεταιρισμός», σημειώνει.

    Ως ενδεικτικό παράδειγμα παραθέτει την περίπτωση του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς, ο οποίος παράγει το καλύτερο ελληνικό ΠΟΠ προϊόν της κατηγορίας, το μήλο Ζαγοράς, και όπως επισημαίνεται «δεν επιτρέπει να φύγει από τα συσκευαστήρια το ένα κιλό μήλα, χαμηλότερα από την τιμή του 1,35 €/κιλό».

    «Πολλές φορές ακούμε στον δημόσιο διάλογο για την επιβάρυνση των φρούτων και λαχανικών από υπερβάλλουσες χρεώσεις, οι οποίες φέρνουν από τη μια πλευρά τους παραγωγούς να απορούν αλλά και τους καταναλωτές να δυσανασχετούν για τις υψηλές τιμές στην απόκτηση των αγαθών. Το παράδειγμα το οποίο δίνει ο ΣΕΚΛΑ στη δημοσιότητα αποκαλύπτει όλη την αλήθεια, ώστε οι δημοσιολογούντες να γνωρίζουν και να μην παραπληροφορούν καταναλωτές, παραγωγούς και πολιτεία για την αξία των προϊόντων μας», δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος του ΣΕΚΛΑ, Νίκος Καλόγρης.

    Πηγή: In.gr
  • Ελαιόλαδο: Αποκαλυπτική έκθεση για τη νέα σεζόν – Πότε «κλειδώνουν» παραγωγή και τιμές
    Ελαιόλαδο: Αποκαλυπτική έκθεση για τη νέα σεζόν – Πότε «κλειδώνουν» παραγωγή και τιμές

    Οι νέες προβλέψεις για την παραγωγή και τις τιμές στο ελαιόλαδο - Σε τι ποντάρει η αγορά

    Στην περαιτέρω ανάκαμψη της παγκόσμιας παραγωγής ελαιολάδου, η οποία φαίνεται να επανέρχεται σε φυσιολογικά επίπεδα την ελαιοκομική χρονιά 2024/25 που μόλις ξεκίνησε, ποντάρει η αγορά, εκτιμώντας ότι ίσως έτσι μπει τέλος στις τιμές ρεκόρ των δύο τελευταίων χρόνων.

    Μετά από δύο περιόδους με χαμηλή παραγωγή και τιμές ρεκόρ το 2024/25 η παραγωγή ελαιολάδου στην ΕΕ αλλά και στην Ελλάδα, αναμένεται να επιστρέψει στα μέσα επίπεδα, αυξημένη κατά 31%. Σύμφωνα μάλιστα, με τις φθινοπωρινές βραχυπρόθεσμες προοπτικές της Κομισιόν, καθώς αυξάνεται η διαθεσιμότητα, οι τιμές αναμένεται να μειωθούν σταδιακά και η κατανάλωση να αυξηθεί κατά 7%.

    Η αυξημένη παραγωγή στην Ισπανία εκτιμάται ότι μπορεί να ωθήσει την τιμή του παραγωγού σε χαμηλότερα επίπεδα, ενώ μεγάλο στοίχημα για τον κλάδο αποτελεί και το αν θα ανακάμψει η κατανάλωση, η οποία τα τελευταία δύο χρόνια έκανε βουτιά κατά 30% με 40% λόγω της εκτίναξης των τιμών.

    Θα προσαρμοστούν οι τιμές όταν γεμίσουν οι δεξαμενές των ελαιοτριβείων και πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές;

    Πάντως, σύμφωνα και με τις τελευταίες φθινοπωρινές προβλέψεις, αν η τρέχουσα καλλιεργητική περίοδος δεν διαταραχθεί από απρόοπτα καιρικά φαινόμενα, τότε η παραγωγή θα επανέρθει σε φυσιολογικά επίπεδα, ενώ οι τιμές αναμένεται να υποχωρήσουν. Κομβικό σημείο θα αποτελέσει το διάστημα προς τα τέλη του χρόνου, περίοδο όπου θα έχει ξεκαθαρίσει η εικόνα με τις ποσότητες που θα συγκεντρωθούν και θα διακινηθούν στην αγορά.

    Η κύρια όμως αβεβαιότητα που παραμένει είναι κατά πόσο τη νέα ελαιοκομική σεζόν 2024/25 θα προσαρμοστούν οι τιμές όταν γεμίσουν οι δεξαμενές των ελαιοτριβείων και πώς θα αντιδράσουν οι καταναλωτές.

    Παραμένουν υψηλά οι τιμές ελαιόλαδου

    Σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα έφτασαν οι τιμές παραγωγού την σεζόν 2023/24, μετά από δύο εκστρατείες με ιστορικά χαμηλή παραγωγή ελαιολάδου στην ΕΕ, οι οποίες και κορυφώθηκαν τον Ιανουάριο του 2024.

    Χαρακτηριστικές είναι οι μέσες τιμές που καταγράφηκαν στην Ισπανία, οι οποίες σύμφωνα με την έκθεση, έφτασαν τα 903 ευρώ/100 kg, 851 ευρώ/100 kg και 845 ευρώ/100 kg για το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, το παρθένο ελαιόλαδο και το λαμπάντε ελαιόλαδο, αντίστοιχα.

    Έκτοτε, οι τιμές ακολουθούν ελαφρά πτωτική πορεία, καθώς παγιώνονται οι προσδοκίες για μια μέση εκστρατεία 2024/25. Ωστόσο, εξακολουθούν να είναι περίπου διπλάσιες από τον μέσο όρο της πενταετίας.

    Οι εμπορικές πράξεις ελαιολάδου

    Η χαμηλή διαθεσιμότητα και οι υψηλές τιμές στην ΕΕ έχουν επίσης επηρεάσει τις εμπορικές ροές, τόσο για τις εξαγωγές όσο και για τις εισαγωγές.

    Σύμφωνα με την έκθεση, οι εξαγωγές της ΕΕ ξεκίνησαν μια πτωτική τάση κατά τη διάρκεια της εκστρατείας 2022/23 και άρχισαν να ανακάμπτουν με αργούς ρυθμούς μόνο στα τέλη του 2023. Ο όγκος των εξαγωγών την περίοδο Οκτωβρίου – Ιουλίου ήταν 1,3% κάτω από εκείνον του 2022/23 και 26% κάτω από εκείνον του 2021/22. Σε αξία, η εικόνα είναι πολύ διαφορετική με αυξήσεις που έφτασαν στο 54% και το 56%, αντίστοιχα.

    Οι εισαγωγές της ΕΕ αυξήθηκαν κατά 30% την περίοδο Οκτωβρίου-Ιουλίου

    Μέχρι το τέλος της ελαιοκομικής σεζόν 2023/24, οι εξαγωγές εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσουν σε παρόμοιο χαμηλό όγκο με την προηγούμενη περίοδο εμπορίας, φτάνοντας τους 590 000 τόνους.

    Αντίθετα, οι εισαγωγές της ΕΕ αυξήθηκαν κατά 30% την περίοδο Οκτωβρίου-Ιουλίου. Αξιοσημείωτες είναι οι αυξήσεις από τους κύριους προμηθευτές, την Τυνησία (+20% και 62% μερίδιο) και την Τουρκία (+17%, 14% μερίδιο), ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός η εισαγωγή ποσοτήτων, αν και με μικρότερα μερίδια, και από άλλες πηγές όπως η Αίγυπτος, η Συρία και η Αργεντινή.

    Δεδομένων των υψηλών τιμών, η κατανάλωση στην ΕΕ θα εξακολουθήσει να μειώνεται ελαφρώς (-1%) από το επίπεδο της προηγούμενης περιόδου εμπορίας και 22% κάτω από το 2021/22.

    Με θετικό πρόσημο η παραγωγή ελαιόλαδου

    Με κινητήρια δύναμη την αύξηση της παραγωγής της Ισπανίας, σε περίπου 1,3 εκατ. τόνους (αύξηση κατά 50% και κατά 65% μερίδιο) αλλά και της Ελλάδας και της Πορτογαλίας, αναμένεται περαιτέρω ανάκαμψη για την παραγωγή ελαιολάδου της ΕΕ τη νέα ελαιοκομική σεζόν 2024/25. Ο μοναδικός λόγος για να διαψευστούν οι θετικές προβλέψεις, θα είναι η εμφάνιση ακραίων καιρικών συνθηκών τους επόμενους μήνες.

    Την ίδια στιγμή, όπως όλα δείχνουν η Ιταλία κινδυνεύει να χάσει την δεύτερη θέση στην παγκόσμια κατάταξη των μεγάλων παραγωγών και να μετατοπιστεί στην πέμπτη θέση. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, η Ιταλία ενδέχεται να έχει χαμηλότερη παραγωγή από τη σεζόν 2023/24 και μετά την ξηρασία και τους καύσωνες στο νότο. Η μείωση αυτή εκτιμάται, σύμφωνα και με εκτιμήσεις ιταλικών συνεταιριστικών φορέων, ότι θα φτάσει ακόμα και στο 1/3 της παραγωγής. Σύμφωνα με νέα έκθεση του Ιταλικού Ινστιτούτου Υπηρεσιών για την Αγορά Γεωργίας και Τροφίμων (Ismea), η συνολική παραγωγή εκτιμάται ότι θα μειωθεί μεταξύ 215.000 και 235.000 τόνων.

    Έτσι, συνολικά, η παραγωγή ελαιολάδου στην ΕΕ αναμένεται να φθάσει τους 2 εκατ. τόνους (+32% σε ετήσια βάση) και να προκαλέσει μείωση των τιμών, οδηγώντας σταδιακά σε ανάκαμψη της κατανάλωσης (+7%), με την επιφύλαξη του ρυθμού μετάδοσης των τιμών στους καταναλωτές, εκτιμάται στην έκθεση της Κομισιόν.

    Ταυτόχρονα, όπως επισημαίνεται, καθώς η διαθεσιμότητα αυξάνεται και οι τιμές μειώνονται, οι εξαγωγές της ΕΕ αναμένεται να αυξηθούν το 2024/25 κατά 10%, οι οποίες θα συμβάλουν στην αναπλήρωση των αποθεμάτων στους κύριους εξαγωγικούς προορισμούς.

    Ταυτόχρονα, οι εισαγωγές αναμένεται να μειωθούν κατά 7%, αλλά η επίδραση μπορεί να μετριαστεί εάν επιβεβαιωθούν οι αυξημένες συγκομιδές στην Τυνησία και την Τουρκία, δεδομένης της ανταγωνιστικότητας των τιμών τους.

    Πηγή: ΟΤ

  • Μισθοί: Οι κλάδοι στην αγορά εργασίας που δίνουν αυξήσεις – Τι συμβαίνει σε βιομηχανία και λιανεμπόριο
    Μισθοί: Οι κλάδοι στην αγορά εργασίας που δίνουν αυξήσεις – Τι συμβαίνει σε βιομηχανία και λιανεμπόριο

    Ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης μιλά στον ΟΤ για την ακρίβεια – «Κλειδί» οι μισθοί

    Η αγορά εργασίας είναι «τεμαχισμένη». Έχει δύο, τρεις ακόμη και ίσως και τέσσερις ταχύτητες. Οι επιχειρησιακές συμβάσεις ιδιαίτερα στον χώρο της βιομηχανίας είναι ελάχιστες όσες προβλέπουν ότι οι μισθοί θα αυξηθούν, που κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του καθοριζόμενου κατώτατου μισθού.

    Είναι ακριβώς το αντίθετο απ’ ότι συμβαίνει στο λιανεμπόριο, όπου κατά τεκμήριο, οι επιχειρησιακές συμβάσεις προβλέπουν υψηλότερο εισαγωγικό μισθό.

    Η ακρίβεια και οι χαμηλές αμοιβές

    Όμως οι χαμηλές αμοιβές του ιδιωτικού τομέα πυροδοτούν την κοινωνική δυσαρέσκεια, η οποία συμπυκνώνεται στην έννοια της «ακρίβειας».

    Μιλώντας προς τον ΟΤ ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης επισημαίνει ότι «το πρόβλημα της ακρίβειας δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί παρά μόνο με την αύξηση των αμοιβών του ιδιωτικού τομέα, εφόσον το επιτρέπει η παραγωγικότητα της βιομηχανίας, που είναι το αποτέλεσμα της επενδυτικής δραστηριότητας των ίδιων των επιχειρήσεων».

    Οι συμβάσεις

    Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος που αφορούν όμως το 2023, στο δωδεκάμηνο του προηγούμενου έτους υπογράφηκαν 209 νέες επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις, οι οποίες αφορούν 137.179 μισθωτούς. Όμως από αυτές μόνο οι 59 συμβάσεις προβλέπουν αυξήσεις μισθών!

    Και αναφερόμενη στο 2024 η Τράπεζα της Ελλάδος σημειώνει πως οι μέσες αποδοχές και το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος αναμένεται ότι θα εξακολουθήσουν να αυξάνονται με ρυθμούς ανάλογους του 2023, ενώ η άνοδος της παραγωγικότητας θα παραμείνει περιορισμένη.

    Οι αντιδράσεις από τις ΜμΕ

    Κι όπως έλεγε πηγή της αγοράς είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι όταν τον περασμένο Μάρτιο συζητούνταν το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού, οι μεγαλύτερες αντιδράσεις προήλθαν από τις οργανώσεις των μικρομεσαίων, αλλά κι από ένα τμήμα της βιομηχανίας, που βασίζει την ανταγωνιστικότητα του στις χαμηλές αμοιβές των εργαζομένων.

    Ίσως παρόμοιας έντασης θα είναι και οι αντιδράσεις το 2025 – περί τον Μάρτιο – όταν θα αρχίσει να συζητείται το ύψος της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού.

    Ο αντίθετος δρόμος του λιανεμπορίου

    Ωστόσο στον αντίποδα της βιομηχανίας κινείται το λιανεμπόριο – πρωτίστως οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ και ακολούθως οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου. Οπως έλεγε πηγή του κλάδου των σούπερ μάρκετ μιλώντας προς τον ΟΤ οι επιχειρήσεις που συγκεντρώνουν το 95% του ετήσιου τζίρου, απασχολούν 118.000 εργαζομένους.

    Όλοι αυτοί αμείβονται υψηλότερα – κατά πολύ ή λιγότερο εξαρτάται από τις οικονομικές δυνατότητες της κάθε επιχείρησης – από την συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων. Εκτός όμως από τον υψηλότερο εισαγωγικό μισθό – έναντι του καθοριζόμενου κατώτατου, δηλαδή των 830 ευρώ το μήνα – οι εργαζόμενοι των αλυσίδων έχουν και διάφορες άλλες παροχές.

    Οπως επί παραδείγματι οι εργαζόμενοι στα καταστήματα των τουριστικών περιοχών, για το διάστημα που διαρκεί η τουριστική περίοδος απολαμβάνουν μία έξτρα αμοιβή.

    Η έλλειψη προσωπικού

    Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν, σύμφωνα με την ίδια πηγή, λόγω του γεγονότος ότι οι «οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν εύκολα προσωπικό και για να μην χάσουν υπαλλήλους δίνουν υψηλότερο μισθό και διάφορες επιμέρους παροχές».

    Μάλιστα παρατηρείται ένας ιδιότυπος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων στο θέμα του «πακέτου» προσφέρει η κάθε επιχείρηση για να κρατήσει τους εργαζομένους της και να μην μεταπηδήσουν στην ανταγωνίστρια της.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι για αρκετά χρόνια προ της κρίσης η εργασία σε ένα σούπερ μάρκετ θεωρούνταν «υποδεέστερη» και ως εκ τούτου ευκαιριακή, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στον κλάδο.

    Πηγή: ΟΤ

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο