Η Ιταλία παραμένει ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της Ελλάδας στον τομέα του ελαιόλαδου, καθώς το 64,67% της αξίας των ελληνικών εξαγωγών ελαιόλαδου (533.110.000 ευρώ) και το 75,88% του συνολικού όγκου της (146.644 τόνοι) πάει στην ιταλική αγορά.
Ωστόσο, το επώνυμο ελληνικό ελαιόλαδο απουσιάζει από τις αλυσίδες supermarket καθώς εισάγεται σε μορφή χύδην και χρησιμοποιείται για την παραγωγή μίγματος ελαιόλαδου, το οποίο στη συνέχεια πωλείται στην εγχώρια αγορά και στις αγορές του εξωτερικού ως «μείγμα ελαιόλαδου ΕΕ» ή «μείγμα ελαιόλαδου ΕΕ και τρίτων χωρών».
Ως κορυφαίος προμηθευτής ελαιόλαδου της ιταλικής αγοράς κατατάσσεται η Ισπανία, η οποία κατέχει τριπλάσιο μερίδιο εισαγωγών (61,53%) από τη χώρα μας (21,69%), ενώ μαζί αθροίζουν το 83,22% των συνολικών ιταλικών εισαγωγών ελαιόλαδου. Ακολουθούν η Τυνησία με μερίδιο αγοράς 8,54% και η Πορτογαλία με 7,69%.
Σύμφωνα με στοιχεία του ISMEA, η Ιταλία κατέχει αφενός τον μεγαλύτερο αριθμό ποικιλιών ελιάς παγκοσμίως, αφετέρου διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό πιστοποιημένων ελαιόλαδων ΠΟΠ και ΠΓΕ, με τον όγκο παραγωγής πιστοποιημένου ελαιόλαδου (ΠΟΠ, ΠΓΕ) να αντιστοιχεί κατά μέσο όρο στο 2-3% της συνολικής παραγωγής ελαιόλαδου στην επικράτεια. Η χώρα μας έχει κατοχυρώσει 18 ελαιόλαδα ΠΟΠ και 11 ΠΓΕ, ενώ η Ιταλία 42 ΠΟΠ και 5 ΠΓΕ.
Όπως επισημαίνει το Ελληνικό Γραφείο ΟΕΥ του Μιλάνου στην Ιταλία, προκειμένου να εισέλθει στην ιταλική αγορά το επώνυμο ελληνικό τυποποιημένο ελαιόλαδο, είναι απαραίτητες οι ακόλουθες ενέργειες:
- Απαιτείται σταθερή και όχι αποσπασματική προβολή του ε/ελαιόλαδου με συνεχόμενη συμμετοχή σε εξειδικευμένες εμπορικές εκθέσεις τροφίμων και ποτών. Στο πλαίσιο αυτό είναι σημαντική η εθνική συμμετοχή στις διεθνείς εμπορικές εκθέσεις τροφίμων και ποτών στην Ιταλία.
- Διοργάνωση ταξιδιών εξοικείωσης (fam trip) με δημιοσιογράφους εξειδικευμένων εντύπων και εμπορικών αγοραστών (buyers) σε ελαιοτριβεία και εταιρείες παραγωγής και εμφιάλωσης ελαιόλαδου στην Ελλάδα, οι οποίες θα συνοδεύονται από παράλληλες εκδηλώσεις γευσιγνωσίας λαδιού
- Διοργάνωση στην αγορά γαστρονομικών εκδηλώσεων με υψηλής ποιότητας ελληνικά προιόντα και οι οποίες θα απευθύνονται στα μέσα ενημέρωσης
- Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen σχετικά με τις πωλήσεις ελαιόλαδου από το δίκτυο των supermarket, το 2021, το μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων (26%) παρθένου και εξαιρετικά παρθένου ελαιόλαδου αφορούσε σε ελαιόλαδο ιδιωτικής ετικέτας (private label). Η προώθηση ελληνικού ελαιόλαδου ιδιωτικής ετικέτας στις αλυσίδες τροφίμων στην Ιταλία παρουσιάζει μεγάλες δυσκολίες, που οφείλονται στο υψηλό κόστος της μεταφοράς, της εμφιάλωσης και της πρώτης ύλης και έχουν σαν αποτέλεσμα το ελληνικό προϊόν να καθίσταται μη ανταγωνιστικό σε σχέση με το ελαιόλαδο που εμφιαλώνεται στη χώρα. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εξαγωγείς θα πρέπει να ενώσουν τις προσπάθειές τους ώστε να διαπραγματευτούν τη θέση τους στα supermarket με επώνυμα προίόντα ελαιόλαδου «Μade in Greece»
- Συμμετοχή των ε/παραγωγών και εξαγωγέων προιόντων εκλεκτών ειδών (delicatessen) σε διοργανώσεις διαγωνισμών γευσιγνωσίας λαδιού στην Ιταλία
- Αξιοποίηση της γεωγραφικής εγγύτητας και του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας (1.300.000 Ιταλοί επισκέπτες). Απαιτείται συλλογική προσπάθεια για την προβολή του αγροτουρισμού από τουριστικούς και άλλους φορείς (περιφέρειες, κλαδικές ενώσεις κ.α).
- Τέλος, οι εξαγωγείς θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους, την προώθηση περιβαλλοντικά βιώσιμης συσκευασίας. Το Μιλάνο και η Περιφέρεια της Λομβαρδίας, αποτελούν πόλους πρωτοπορίας στην προστασία του περιβάλλοντος και οι εταιρείες που θα επενδύσουν στην έρευνα και ανάπτυξη περιβαλλοντικά βιώσιμων συσκευασιών, θα αποκτήσουν πλεονέκτημα στον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό των περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένων καταναλωτών.
Πηγή: Agrotypos.gr