Τετάρτη, 25 Οκτωβρίου 2023 17:42

ΕΕ: Ενίσχυση της προστασίας αγροτικών προϊόντων και κρασιών υψηλής ποιότητας

Γράφτηκε από

Ο νέος κανονισμός θα αυξήσει την αποδοχή των Γεωγραφικών Ενδείξεων σε ολόκληρη την ΕΕ και θα παράσχει υψηλότερο επίπεδο προστασίας, ιδίως στο διαδίκτυο

Την πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο για την επανεξέταση και την ενίσχυση του συστήματος γεωγραφικών ενδείξεων (ΓΕ) για τον οίνο, τα αλκοολούχα ποτά και τα αγροτικά προϊόντα, χαιρετίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο νέος κανονισμός θα αυξήσει την αποδοχή των ΓΕ σε ολόκληρη την Ένωση και θα παράσχει υψηλότερο επίπεδο προστασίας, ιδίως στο διαδίκτυο, επισημαίνει η Κομισιόν. Αυτό θα συμβάλει στην περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας των τροφίμων και στην ανάπτυξη προτύπων στην ΕΕ και θα διασφαλίσει ότι η πολιτιστική, γαστρονομική και τοπική κληρονομιά μας διατηρείται και πιστοποιείται ως αυθεντική τόσο εντός της ΕΕ όσο και σε ολόκληρο τον κόσμο.

Να σημειωθεί ότι την 1η Οκτωβρίου 2023 καταχωρίστηκαν 3.552 ονομασίες: 1.656 ονομασίες οίνων, 1.634 ονομασίες τροφίμων και γεωργικών τροφίμων και 262 αλκοολούχα ποτά. Τον Φεβρουάριο του 2023 η Επιτροπή καταχώρισε την 3.500ή γεωγραφική ένδειξη. Διάσημες γεωγραφικές ενδείξεις είναι, για παράδειγμα, οι εξής: Kalamata olives (Ελιές Καλαμών), Bayerisches Bier, Champagne, Irish Whiskey, Parmigiano Reggiano, Polish Vodka, Queso Manchego, Roquefort.

Την 1η Οκτωβρίου 2023 καταχωρίστηκαν 3.552 ονομασίες: 1.656 ονομασίες οίνων, 1.634 ονομασίες τροφίμων και γεωργικών τροφίμων και 262 αλκοολούχα ποτά.

Πώς θα ενισχυθεί το υφιστάμενο σύστημα ΓΕ

Ο νέος κανονισμός σχετικά με τις γεωγραφικές ενδείξεις της ΕΕ για τον οίνο, τα αλκοολούχα ποτά και τα αγροτικά προϊόντα θα ενισχύσει και θα βελτιώσει το υφιστάμενο σύστημα ΓΕ με τους εξής τρόπους:

  • θα θεσπίσει ενιαίο νομικό πλαίσιο και συντομευμένη, απλουστευμένη διαδικασία καταχώρισης: συγχωνεύονται διαφορετικοί κανόνες σχετικά με τις διαδικασίες ΓΕ και την προστασία για τους τρεις τομείς (τρόφιμα, οίνος και αλκοολούχα ποτά), με αποτέλεσμα μια ενιαία απλουστευμένη διαδικασία καταχώρισης ΓΕ για αιτούντες εντός και εκτός ΕΕ. Αυτό το απλούστερο νομικό πλαίσιο, με συντομότερους χρόνους καταχώρισης, αναμένεται να αυξήσει την ελκυστικότητα των προγραμμάτων για τους παραγωγούς, ιδίως σε χώρες με λιγότερες ΓΕ·
  • θα αυξήσει την προστασία των ΓΕ ως συνιστωσών παραμέτρων, και στο διαδίκτυο: οι νέοι κανόνες θα αυξήσουν την προστασία των ΓΕ που χρησιμοποιούνται ως συνιστώσες παράμετροι σε μεταποιημένα προϊόντα, καθώς και των προϊόντων ΓΕ που πωλούνται στο διαδίκτυο. Ο νέος κανονισμός θα προστατεύει επίσης τις ονομασίες ΓΕ στο σύστημα ονομάτων τομέα, υποχρεώνοντας τα κράτη μέλη να αποκλείουν από την επικράτειά τους ονόματα τομέα που ενδέχεται να παραβιάζουν μια ονομασία ΓΕ·
  • θα αναγνωρίσει τις βιώσιμες πρακτικές: οι παραγωγοί θα είναι σε θέση να αναδεικνύουν τις δράσεις τους όσον αφορά την περιβαλλοντική, οικονομική ή κοινωνική βιωσιμότητα, συμπεριλαμβανομένης της καλής διαβίωσης των ζώων. Το κείμενο που συμφωνήθηκε από τους συννομοθέτες παραθέτει έναν μη εξαντλητικό κατάλογο των πρακτικών βιωσιμότητας ως κίνητρο για τους παραγωγούς. Αυτό θα συμβάλει στην καλύτερη προστασία των φυσικών πόρων και των αγροτικών οικονομιών, στην εξασφάλιση τοπικών φυτικών ποικιλιών και φυλών ζώων, στη διατήρηση του τοπίου της περιοχής παραγωγής, καθώς και στη βελτίωση της καλής διαβίωσης των ζώων. Μια ομάδα παραγωγών μπορεί να αποφασίσει να καταστήσει ορισμένες βιώσιμες πρακτικές υποχρεωτικές για τα προϊόντα τους. Στην περίπτωση αυτή, οι εν λόγω πρακτικές θα πρέπει να αναγράφονται στις προδιαγραφές του προϊόντος. Σε εθελοντική βάση, οι παραγωγοί μπορούν επίσης να συντάσσουν έκθεση βιωσιμότητας, η οποία θα δημοσιεύεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή·
  • θα ενδυναμώσει τις ομάδες παραγωγών: τα νέα μέτρα θα θεσπίσουν ένα εθελοντικό σύστημα αναγνωρισμένων ομάδων παραγωγών ΓΕ, το οποίο θα συσταθεί από τα κράτη μέλη.

Προκειμένου να αυξηθεί η ελκυστικότητα του συστήματος, οι εν λόγω ομάδες θα έχουν την εξουσία να διαχειρίζονται, να επιβάλλουν και να αναπτύσσουν τις ΓΕ τους για να ενισχύσουν τη θέση τους στην αξιακή αλυσίδα.

Η επιβολή της νομοθεσίας για τις ΓΕ παραμένει αρμοδιότητα των κρατών μελών. Περιλαμβάνει τον έλεγχο της ορθής χρήσης των καταχωρισμένων όρων και την καταπολέμηση της δόλιας παραγωγής, πώλησης και χρήσης ΓΕ. Η Επιτροπή παραμένει υπεύθυνη για την καταχώριση, την τροποποίηση και την ακύρωση όλων των καταχωρίσεων. Η πολιτική συμφωνία που επιτεύχθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και την Επιτροπή υπόκειται πλέον σε επίσημη έγκριση από τους συννομοθέτες.

Τι είναι οι γεωγραφικές ενδείξεις

Οι γεωγραφικές ενδείξεις προστατεύουν τις ονομασίες προϊόντων που προέρχονται από συγκεκριμένες περιοχές και έχουν ειδικά χαρακτηριστικά, ιδιότητες ή φήμη, από την αντιγραφή ή την απάτη και πιστοποιούν ότι έχουν παραχθεί σύμφωνα με υψηλά πρότυπα στην περιοχή καταγωγής τους. Κατά την πιο πρόσφατη μελέτη για τις ΓΕ διαπιστώθηκε ότι η αξία πώλησης ενός προϊόντος με προστατευόμενη ονομασία είναι κατά μέσο όρο διπλάσια από την αξία πώλησης παρόμοιων προϊόντων χωρίς πιστοποίηση. Εκτός από την ανάδειξη της γαστρονομικής τεχνογνωσίας της ΕΕ, οι γεωγραφικές ενδείξεις αποφέρουν σαφή οφέλη στην αγροτική οικονομία.

Από αξιολόγηση που δημοσιεύτηκε τον Δεκέμβριο του 2021 προέκυψε ότι το υφιστάμενο πλαίσιο είναι αποτελεσματικό και παρέχει σαφή ενωσιακή προστιθέμενη αξία. Ωστόσο, εντοπίστηκαν ορισμένοι περιορισμοί, όπως οι πολύπλοκες νομικές δομές και οι χρονοβόρες διαδικασίες καταχώρισης, η θέση των παραγωγών στην αξιακή αλυσίδα, καθώς και το χαμηλό επίπεδο επιβολής της νομοθεσίας.

Επισημάνθηκε επίσης ότι η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η καλή διαβίωση των ζώων θα μπορούσαν να ενσωματωθούν περαιτέρω.

Η πρόταση κανονισμού της Επιτροπής σχετικά με τις γεωγραφικές ενδείξεις της ΕΕ για τον οίνο, τα αλκοολούχα ποτά και τα γεωργικά προϊόντα εγκρίθηκε στις 31 Μαρτίου 2022, μετά από ευρεία διαδικασία διαβούλευσης. Τον Οκτώβριο του 2020 δημοσιεύθηκε η αρχική εκτίμηση επιπτώσεων, την οποία ακολούθησε δημόσια διαβούλευση, καθώς και στοχευμένες διαβουλεύσεις με τα κράτη μέλη και τους σχετικούς οργανισμούς του τομέα.

Οι ονομασίες των προϊόντων που έχουν καταχωριστεί ως ΓΕ προστατεύονται νομικά από την απομίμηση, την κατάχρηση και την επίκληση ΓΕ εντός της ΕΕ και σε τρίτες χώρες όπου έχει υπογραφεί ειδική συμφωνία προστασίας. Η νέα πράξη του διακανονισμού της Χάγης που αφορά τις γεωγραφικές ενδείξεις αντιπροσωπεύει ένα πρόσθετο, πολυμερές πλαίσιο για την προστασία τους.

Πηγή: In.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 25 Οκτωβρίου 2023 11:45

Σχετικά Άρθρα

  • LinkedΙn: Πρόστιμο 310 εκατ. από την ΕΕ για τα προσωπικά δεδομένα
    LinkedΙn: Πρόστιμο 310 εκατ. από την ΕΕ για τα προσωπικά δεδομένα

    Το πρόστιμο στην Linkedin επέβαλε η Ιρλανδική Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων επειδή εκεί βρίσκεται η ευρωπαϊκή έδρα της εταιρείας.

    Πρόστιμο ύψους 310 εκατ. ευρώ επέβαλαν οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην LinkedIn για παραβιάσεις των κανόνων προστασίας των δεδομένων, όπως αναφέρει το Associated Press.

    Η Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων – Data Protection Commission DPC- επέπληξε τον ιστότοπο επαγγελματικής κοινωνικής δικτύωσης που ανήκει στη Microsoft λόγω ανησυχιών σχετικά με τη «νομιμότητα, τη δικαιοσύνη και τη διαφάνεια» της επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων για διαφημιστικούς σκοπούς.

    Οι παραβιάσεις της Linkedin

    Ο εποπτικός φορέας είναι η εθνική ανεξάρτητη αρχή που είναι υπεύθυνη για την προάσπιση του θεμελιώδους δικαιώματος των ατόμων στην ΕΕ να προστατεύονται τα προσωπικά τους δεδομένα.

    Η DPC είναι η εποπτική αρχή της Ιρλανδίας για τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR) και έχει επίσης λειτουργίες και εξουσίες που σχετίζονται με άλλα σημαντικά ρυθμιστικά πλαίσια, συμπεριλαμβανομένων των ιρλανδικών κανονισμών προστασίας προσωπικών δεδομένων (2011) και της Οδηγίας της ΕΕ, γνωστής ως Οδηγία επιβολής του νόμου.

    Είναι ο κύριος ρυθμιστικός φορέας προστασίας του LinkedIn στην ΕΕ των 27 χωρών, επειδή εκεί βρίσκεται η ευρωπαϊκή έδρα της εταιρείας.

    Ο εποπτικός φορέας ανακοίνωσε ότι διεξήγαγε έρευνα η οποία διαπίστωσε ότι η LinkedIn δεν είχε νόμιμη βάση για τη συλλογή δεδομένων ώστε να μπορεί να στοχεύει χρήστες με διαδικτυακές διαφημίσεις, γεγονός που αποτελεί παραβίαση των κανόνων προστασίας της ιδιωτικής ζωής που είναι γνωστοί ως Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων ή GDPR. Διέταξε το LinkedIn να συμμορφωθεί με τους κανόνες.

    Η επεξεργασία προσωπικών δεδομένων «χωρίς κατάλληλη νομική βάση αποτελεί σαφή και σοβαρή παραβίαση» του δικαιώματος στην προστασία των δεδομένων στην ΕΕ, ανέφερε σε δήλωσή του ο αναπληρωτής επίτροπος Graham Doyle.

    Η LinkedIn από την πλευρά του υποστήριξε ότι ενώ πιστεύει ότι «συμμορφώνεται» με τους κανόνες, εργάζεται ωστόσο για να διασφαλίσει ότι οι «διαφημιστικές πρακτικές» του πληρούν τις απαιτήσεις.

    Η Microsoft ανακοίνωσε πέρυσι ότι αναμένεται να χρεωθεί με περίπου 425 εκατομμύρια δολάρια για πιθανό πρόστιμο από την ιρλανδική ρυθμιστική αρχή για το LinkedIn.

    Πηγή: OT.gr - In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik

  • ΕΕ: Όλο και πιο δύσκολο να είσαι μουσουλμάνος μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με μελέτη
    ΕΕ: Όλο και πιο δύσκολο να είσαι μουσουλμάνος μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με μελέτη

    Σχεδόν ένας μουσουλμάνος στους δύο είπε τώρα ότι αντιμετωπίζει ρατσισμό στην καθημερινή ζωή του, σε σύγκριση με 39% το 2016

    Οι μισοί από τους μουσουλμάνους που ζουν μέσα στην ΕΕ λένε πως υφίστανται καθημερινά διακρίσεις, σύμφωνα με έκθεση που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, μια κατάσταση που είχε επιδεινωθεί πριν ακόμη από την «κορύφωση του μίσους» που προκλήθηκε από τις επιθέσεις της Χαμάς στο ισραηλινό έδαφος. Τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν δείχνουν ότι είναι «όλο και πιο δύσκολο να είσαι μουσουλμάνος μέσα στην ΕΕ», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η εκπρόσωπος του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (FRA) Νικόλ Ρομέν.
    Από τα 9.600 πρόσωπα που ερωτήθηκαν στο διάστημα από τον Οκτώβριο 2021 ως τον Οκτώβριο 2022 σε 13 χώρες της ΕΕ, σχεδόν ένας μουσουλμάνος στους δύο είπε ότι αντιμετωπίζει ρατσισμό στην καθημερινή ζωή του, σε σύγκριση με 39% το 2016, όταν είχε πραγματοποιηθεί η προηγούμενη μελέτη. Από τις 7 Οκτωβρίου 2023, οι μελέτες δείχνουν «μια κορύφωση του μίσους εναντίον των μουσουλμάνων», που τροφοδοτείται από τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, προσθέτει η Ρομέν. Τον Ιούλιο, ο οργανισμός αυτός της ΕΕ που έχει την έδρα του στη Βιέννη, είχε δημοσιοποιήσει μια μελέτη για την «ανερχόμενη πλημμυρίδα του αντισημιτισμού».

    Η Αυστρία (71%) και η Γερμανία (68%) είναι οι δύο χώρες στις οποίες διαμαρτύρονται περισσότερο ότι είναι θύματα ρατσισμού. Η Γαλλία βρίσκεται στο 39%, ενώ η Ισπανία και η Σουηδία έχουν τα καλύτερα αποτελέσματα. Ιδιαίτερα στην αγορά εργασίας και στην αναζήτηση στέγης, η έρευνα κάνει λόγο για μια «κάθετη άνοδο» των διακρίσεων, με τις γυναίκες που φορούν ενδύματα με βάση τη θρησκεία τους να είναι πιο εκτεθειμένες απ' ό,τι αυτές που δεν τα φορούν, όπως και από τους άνδρες.
    Σύμφωνα μ' αυτή τη μελέτη, «οι μουσουλμάνοι γίνονται στόχοι όχι μόνο εξαιτίας της θρησκείας τους, αλλά επίσης για το χρώμα του δέρματός τους και για την εθνοτική ή μεταναστευτική προέλευσή τους». «Σχεδόν οι μισοί πιστεύουν πως η τελευταία σύλληψή τους οφειλόταν στο φυλετικό προφίλ τους» και ήταν παράνομη, ενώ είναι «τρεις φορές πιθανότερο απ' ό,τι ο γενικός πληθυσμός να εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο».

    Μπροστά σ' αυτά τα «ανησυχητικά» συμπεράσματα, ο FRA συνιστά στην ΕΕ να επικεντρώσει στην αντιμετώπιση του ρατσισμού εναντίον των μουσουλμάνων, ο οποίος «επιδεινώνεται», σύμφωνα με την πρόεδρο του οργανισμού Σίρπα Ραούτιο, «από μια ρητορική απανθρωποίησης την οποία παρατηρούμε σε όλη την ήπειρο».

    Οι μουσουλμάνοι αντιπροσωπεύουν τη δεύτερη σε μέγεθος θρησκευτική ομάδα της ΕΕ και 26 εκατομμύρια ζουν στο έδαφός της, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εκτιμήσεις του Pew Research Center, που χρονολογούνται από το 2016, δηλαδή αποτελούν το 5% του συνολικού πληθυσμού. Οι περισσότεροι κατοικούν στη Γαλλία και τη Γερμανία.

    Ο αριθμός αυτός «έχει αυξηθεί σημαντικά αυτά τα τελευταία χρόνια εξαιτίας των προσώπων που διαφεύγουν από τις συγκρούσεις στο Αφγανιστάν, το Ιράκ και τη Συρία», υπογραμμίζεται στην έκθεση. Η πρώτη έκθεση του Οργανισμού Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ είχε συνοδευθεί από τη δημιουργία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της θέσης του συντονιστή της μάχης εναντίον του μίσους κατά των μουσουλμάνων.
    Πηγή: Protothema.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ ABEDIN TAHERKENAREH
  • ΚΕΟΣΟΕ: Πρόσθετα διοικητικά κόστη για τα κρασιά στην αγγλική αγορά
    ΚΕΟΣΟΕ: Πρόσθετα διοικητικά κόστη για τα κρασιά στην αγγλική αγορά

    Στις 30 Οκτωβρίου, με την ευκαιρία της παρουσίασης του φθινοπωρινού Finance Act, η βρετανική κυβέρνηση ενδέχεται να αποφασίσει να παρατείνει το μορατόριουμ στο φορολογικό σύστημα μετά το Brexit που αποφασίστηκε από τους προκατόχους της. Στο μεταξύ, οι μεγάλοι έμποροι λιανικής προειδοποιούν τους πελάτες τους για τους μεγάλους κινδύνους που ενυπάρχουν σε αυτό το σύστημα, δηλώνει με σημερινή ανακοίνωσή της η ΚΕΟΣΟΕ.

    Τον Αύγουστο του 2023, τέθηκε σε ισχύ μια νέα μέθοδος υπολογισμού του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά, οδηγώντας στη μεγαλύτερη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη Βρετανία εδώ και 50 χρόνια. Για να εξομαλύνει τον αντίκτυπο αυτού του μέτρου από τις σοβαρές συνέπειες, η κυβέρνηση εκείνη την εποχή έθεσε σε εφαρμογή μια μεταβατική περίοδο, που λήγει την 1η Φεβρουαρίου.

    Από την ημερομηνία αυτή και πέρα, το μεμονωμένο εύρος από 11,5% έως 14,5% αλκοόλ – όπου όλα τα κρασιά φορολογούνται με τον συντελεστή που ισχύει για κρασιά αλκοολικού βαθμού 12,5%, δηλαδή με 2,67 £ ή 3,20 ευρώ ανά φιάλη – θα αντικατασταθεί με αυξήσεις ανά 0,1%/ανά βαθμό αλκοόλ. Εάν τα κρασιά αλκοολικού βαθμού 12% φορολογούνται με 2,56 £ ανά φιάλη, ποσό πιο συμφέρον από ό,τι σήμερα, στα 12,7% vol, ενώ ο φόρος αυξάνεται σε 2,71 £ ή 3,09 £ για ένα κρασί που περιέχει 14,5% vol, σύμφωνα με το Wine & Spirit Trade Association που εκπροσωπεί περισσότερους από 300 παραγωγούς, εισαγωγείς, εμπόρους και μεταφορείς κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών.

    Δημοσιονομική και διοικητική επιβάρυνση

    Αυτή δεν είναι η μόνη συνέπεια αυτού του μέτρου. Όχι μόνο απλούστευση του φορολογικού συστήματος δεν υπάρχει, όπως ισχυρίστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά βρετανικές εταιρείες επισημαίνουν σημαντική διοικητική επιβάρυνση που συνδέεται με τα 30 φορολογικά κλιμάκια που δυνητικά επηρεάζουν τα κρασιά μεταξύ 11,5% και 14,5% αλκοόλ. Σε επιστολή προς τους πελάτες της, η βρετανική εταιρεία λιανικής Majestic (περισσότερα από 200 σημεία πώλησης) εκτιμά ότι «εταιρείες όπως η δική μας θα πρέπει να κάνουν εξαψήφιες επενδύσεις μόνο και μόνο για να αναπτύξουν συστήματα ικανά να διαχειρίζονται αυτή τη νέα προσέγγιση. Συνέπεια: τα ποσά αυτά πρέπει απαραίτητα να επιβαρύνουν τις τιμές των κρασιών στο στάδιο της λιανικής πώλησης. Επιπλέον, οι τιμές θα διαφέρουν ανάλογα με τον τρύγο, διότι οποιαδήποτε αλλαγή στον αλκοολικό τίτλο ενός κρασιού – που προκαλείται για παράδειγμα από τις κλιματικές συνθήκες της χρονιάς – θα συνοδεύεται από αύξηση ή μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης». Τέλος, η Majestic αναμένει μια αποδέσμευση ορισμένων παραγωγών από τη βρετανική αγορά λόγω της δυσκινησίας του νέου συστήματος: «Τα μικρά κτήματα που παράγουν υπέροχα κρασιά αναμφίβολα δεν θα τροποποιήσουν τα συστήματα που υπάρχουν για γενιές, ώστε να προσαρμοστούν μόνο στη βρετανική αγορά».

    Μεγάλη πτώση των φορολογικών εσόδων

    Μαζί με τη Majestic συντάσσονται κορυφαίοι εισαγωγείς και έμποροι όπως οι Laithwaites, The Wine Society και Cambridge Wine Merchants. Ένωσαν τις δυνάμεις τους για να ξεκινήσουν μια εκστρατεία ενημέρωσης στις αρχές Οκτωβρίου με σκοπό να προειδοποιήσουν τους πελάτες τους για μελλοντικές εξελίξεις και να τους παροτρύνουν να επικοινωνήσουν με τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους τους, ώστε η κυβέρνηση να αλλάξει πορεία και, τουλάχιστον, να διατηρήσει το μορατόριουμ.

    Οι βρετανοί επαγγελματίες προβάλλουν ένα ισχυρό επιχείρημα: «Μεταξύ Σεπτεμβρίου 2023 και Αυγούστου 2024, τα στοιχεία της Φορολογικής και Τελωνειακής Υπηρεσίας δείχνουν ότι τα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο αλκοόλ μειώθηκαν συνολικά κατά 1,3 δισεκατομμύρια λίρες (1,55 δισεκατομμύρια ευρώ) από το ένα έτος στο άλλο. Η πτώση μόνο για τα κρασιά ανέρχεται σε 238 εκατομμύρια £ (284 εκατομμύρια ευρώ). Αυτό συνέβη, μετά από «αύξηση άνω του 10% στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα οινοπνευματώδη και τις μπύρες και τουλάχιστον 20% για τα περισσότερα κρασιά», σημειώνει η WSTA. Και σημειώνει ότι «προς το παρόν, η νέα κυβέρνηση δεν έχει δώσει καμία ένδειξη για την πρόθεσή της να διατηρήσει οριστικά τη μείωση».

    Πηγή: Etheas.gr

  • Χωρίς φρένο οι ανατιμήσεις από το χωράφι στο ράφι – Η ακρίβεια εξακολουθεί να εξανεμίζει τον πενιχρό μισθό
    Χωρίς φρένο οι ανατιμήσεις από το χωράφι στο ράφι – Η ακρίβεια εξακολουθεί να εξανεμίζει τον πενιχρό μισθό

    Η ακρίβεια και από το χωράφι στο ράφι πλήττει καταναλωτές και παραγωγούς που σημειώνουν ότι «πουλάμε τα προϊόντα μας σε εξευτελιστικές τιμές»

    Η ακρίβεια εξακολουθεί να καλπάζει , «εξαΰλώνοντας» τους πενιχρούς μισθούς και συντάξεις. Σχεδόν καθημερινά δημοσιοποιούνται στοιχεία, που τεκμηριώνουν την επιδείνωση των όρων ζωής της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων.

    Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της Eurostat σύμφωνα με τα οποία είμαστε στις τέσσερις χώρες της ΕΕ με τα υψηλότερα ποσοστά πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας. Εξάλλου από τα μνημόνια μέχρι σήμερα το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα έχει καταβαραθρωθεί, με μείωση -28,4% – το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, όταν στην ΕΕ έχει αυξηθεί κατά 18,5%.

    Και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς του 2023, αναφέρουν ότι ο κίνδυνος φτώχειας απειλεί το 18,7% του πληθυσμού της χώρας (17,4% το 2022), με τα νοικοκυριά του φτωχότερου 20% του πληθυσμού να αυξάνουν τις δαπάνες τους σε σχέση με το 2022 κατά 8,5%, ενώ τα νοικοκυριά του πλουσιότερου 20% του πληθυσμού κατά 15,7%.

    Στο 3,2% ο πληθωρισμός τροφίμων – Χωρίς φρένο η ακρίβεια από το χωράφι στο ράφι

    Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, εξάλλου, ο πληθωρισμός τροφίμων τον Σεπτέμβριο ξεπέρασε και πάλι τον γενικό δείκτη (2,9%) και ανήλθε στο 3,2%.

    Μάλιστα το «καπέλο» στα καρτελάκια της λιανικής σε σχέση με τις τιμές που φεύγουν τα προϊόντα από τους παραγωγούς εξακολουθεί να είναι… τεράστιο.

    Παρατηρείται το παράδοξο να υπάρχει μείωση 14,4% στις τιμές παραγωγού και αύξηση 3% στις τιμές λιανικής

    «Το πρόβλημα της ακρίβειας το αντιμετωπίζουμε όλοι», λέει στο MEGA ο Σωκράτης Αλειφτήρας, εκπρόσωπος Τύπου της αγροτικής ομοσπονδίας ν. Λάρισας.

    «Εμείς είμαστε αυτοί που παράγουμε τα προϊόντα και δυστυχώς τα πουλάμε σε εξευτελιστικές τιμές και φτάνουν στο ράφι δύο και τρεις φορές ακριβότερα».

    Η διαδρομή από το χωράφι στο ράφι

    Πώς καταλήγουν όμως τα προϊόντα να έχουν τόσο αυξημένες τιμές στο ράφι;

    Τα στοιχεία για τον Αύγουστο αναδεικνύουν το παράδοξο να υπάρχει μείωση 14,4% στις τιμές παραγωγού και αύξηση 3% στις τιμές λιανικής.

    Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα με τα μήλα στάρκιν που φεύγουν από τον παραγωγό με 70 λεπτά και φτάνουν στο ράφι με ελάχιστη τιμή τα 1,70 ευρώ το κιλό.

    Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών, η ανάλυση των εξόδων στην πορεία της διαμόρφωσης της τιμής από την παραγωγή ως τη λιανική έχει ως εξής:

    0,70€/κιλό παραγωγός, 0,10€/κιλό εργάτες συγκομιδής, 0,20€/κιλό αποθήκευση, ψυγεία, 0,15€/κιλό εργαζόμενοι για μεταφορά από ψυγείο στο τελάρο, 0,07€/κιλό μεταφορικά (ανάλογα με το ύψος των καυσίμων), 0,35€/κιλό έξοδα συσκευασίας, 0,13€/κιλό ΦΠΑ, φορτωτικά, διαλογή, φύρα, κέρδος εμπόρων.

    Ακόμη πιο ακριβά στην πραγματικότητα – Το στάρκιν θα φτάσει στον καταναλωτή 3 ευρώ/κιλό

    Σύμφωνα με τον Γιώργο Λεχουρίτη, πρόεδρο του ΙΝΚΑ, πάντως τα προϊόντας φτάνουν ακόμη πιο ακριβά στα ράφια.

    «Και οι παραγωγοί διαμαρτύρονται ότι παίρνουν φθηνότερες τιμές από ό,τι έπαιρναν πέρυσι και παράλληλα βλέπουμε τα προϊόντα ακριβότερα. Όταν μιλάτε για 70 λεπτά το ‘στάρκιν’ πως πουλάει ο παραγωγός, αυτό είναι η α’ ποιότητα που θα φτάσει στον καταναλωτή πάνω από 3 ευρώ. Μακάρι να έφτανε στο 1,70».

    «Εκείνοι που ανεβάζουν τις τιμές είναι οι μεσάζοντες. Μας λένε οι κυβερνήσεις διαδοχικά ότι έξω οι μεσάζοντες από την αγορά αλλά δυστυχώς οι μεσάζοντες ζουν και βασιλεύουν. Όλο αυτό έχει αντίκτυπο στην τσέπη του καταναλωτή», υπογραμμίζει και σημειώνει ότι «έλεγχοι στην αγορά δε γίνονται».

    Δύσκολοι καιροί για αγρότες

    «Ο αγροτικός κόσμος περνάει πολλές δυσκολίες», σημείωσε στο MEGA η Διαμάντω Κρητικού, πρόεδρος αγροτικού συνεταιρισμού Αμύνταιου.

    Η κα Κρητικού, η οποία καλλιεργεί ροδάκινα, κάνει λόγο για μια πολύ δύσκολη χρονιά.

    «Ζούμε από την παραγωγή των ροδάκινων, μια χρονιά πολύ δύσκολη φέτος, με την κλιματική αλλαγή να μη μας έχει αφήσει ανεπηρέαστους. Τα ροδάκινα είναι ευαίσθητα, δεν κρατάνε, η ποσότητα που έμεινε και δεν απορροφήθηκε ήταν πολύ μεγάλη. Εμείς εδώ στο χωριό είχαμε χαλαζόπτωση πράγμα που δεν έκανε ελκυστικό το προϊόν. Το 40 – 50% της παραγωγής έμεινε μέσα στα χωράφια. Η τιμή ήταν πολύ χαμηλή».

    Όπως λέει η ίδια: «Είναι πολύ δύσκολο να συνεχίσουμε να καλλιεργήσουμε τη νέα χρονιά».

    Οι ελληνοποιήσεις

    Πέρα από τα προβλήματα με τον καιρό και τα κόστη, οι αγρότες έχουν να αντιμετωπίσουν και τις παράνομες ελληνοποιήσεις προϊόντων από τρίτες χώρες.

    Σύμφωνα με τον Απόστολο Ραυτόπουλο, πρόεδρο της Ένωσης εργαζομένων καταναλωτών Ελλάδος, αγροτικοί συνεταιρισμοί από την Κρήτη με επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Ανάπτυξης έχουν κοινοποιήσει το ζήτημα.

    «4.000.000 κιλά ντομάτες από την Τουρκία χωρίς κανέναν έλεγχο. Παράνομες ελληνοποιήσεις αγροτικών προϊόντων. Υπήρχε ένα πολύ μεγάλο φορτίο το οποίο προοριζόταν από την Τουρκία, μέσω Ελλάδας, για το Ισραήλ. Στο Ισραήλ, επειδή δε συνοδευόταν από τα χαρτιά για τη φυτοπροστασία, την υγεία και όλα αυτά, το επέστρεψαν πίσω», είπε χαρακτηριστικά.

    Πηγή: in.gr

  • Μεταναστευτικό: Σκληραίνει τη στάση της η ΕΕ – Τι αποφάσισαν οι 27, έρχεται «σύντομα νέος νόμος»
    Μεταναστευτικό: Σκληραίνει τη στάση της η ΕΕ – Τι αποφάσισαν οι 27, έρχεται «σύντομα νέος νόμος»

    Οι αποφάσεις της συνόδου Κορυφής της ΕΕ για το μεταναστευτικό - Επικεντρώνονται στην «αύξηση και επιτάχυνση των επιστροφών»

    Παρά τις επιμέρους διαφορές τους στο μεταναστευτικό, τα κράτη – μέλη της ΕΕ κατά τη σύνοδο των ηγετών τους αποφάσισαν επί τοις ουσίας να σκληρύνουν τη στάση τους, καλώντας για επιτάχυνση και αύξηση των επιστροφών.

    Μάλιστα, οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν την Πέμπτη να χρησιμοποιήσουν όλα τα μέσα πίεσης, συμπεριλαμβανομένου του εμπορίου, της αναπτυξιακής βοήθειας και της πολιτικής θεωρήσεων, για να επιταχύνουν τις επιστροφές των μεταναστών που εισέρχονται στο μπλοκ και ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συντάξει επειγόντως έναν νόμο, όπως μεταδίδει το Reuters.

    Σύντομα νόμος

    «Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί σε αποφασιστική δράση σε όλα τα επίπεδα για τη διευκόλυνση, αύξηση και επιτάχυνση των επιστροφών από την Ευρωπαϊκή Ένωση με τη χρήση όλων των σχετικών μέσων και εργαλείων πολιτικής της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της διπλωματίας, της ανάπτυξης, του εμπορίου και των θεωρήσεων», ανέφεραν οι ηγέτες στα συμπεράσματα της συνάντησής τους.

    Από τους 484.000 πολίτες τρίτων χωρών που διατάχθηκαν να εγκαταλείψουν την ΕΕ πέρυσι, μόνο το 20% επέστρεψε στην πατρίδα του. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν δήλωσε ότι η Επιτροπή εργάζεται για τη βελτίωση αυτού του αριθμού και σύντομα θα παρουσιάσει νόμο για την αντιμετώπισή του.

    Υποστήριξη των 27 στην Πολωνία

    Οι ηγέτες υποστήριξαν επίσης την Πολωνία στο σχέδιό της να αναστείλει προσωρινά την αποδοχή αιτήσεων ασύλου από μετανάστες που ωθούνται στα ανατολικά σύνορα της χώρας από τη Λευκορωσία και τη Ρωσία.

    Ενώ πολλές μη κυβερνητικές οργανώσεις λένε ότι η απόφαση αυτή αποτελεί παραβίαση του χάρτη θεμελιωδών δικαιωμάτων της ΕΕ, η φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι ήταν νόμιμη ως προσωρινή απάντηση σε μια υβριδική επίθεση από το Μινσκ και τη Μόσχα.

    «Η Ρωσία και η Λευκορωσία… δεν μπορεί να επιτραπεί να καταχρώνται τις αξίες μας, συμπεριλαμβανομένου του δικαιώματος ασύλου, και να υπονομεύουν τις δημοκρατίες μας», ανέφεραν οι ηγέτες της ΕΕ στα συμπεράσματα. «Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει την αλληλεγγύη του προς την Πολωνία. … Οι εξαιρετικές καταστάσεις απαιτούν κατάλληλα μέτρα».

    Τον Νοέμβριο τα νεότερα

    Το Συμβούλιο επανέλαβε τη δέσμευσή του για αποτελεσματικό έλεγχο των εξωτερικών συνόρων της Ένωσης. Ζητά παράλληλα «ενισχυμένη συνεργασία με τις χώρες καταγωγής και διέλευσης, μέσω συνολικών αμοιβαία επωφελών εταιρικών σχέσεων, για την αντιμετώπιση των βαθύτερων αιτιών και την καταπολέμηση της εμπορίας ανθρώπων και του λαθρεμπορίου, με σκοπό την πρόληψη της απώλειας ζωών και των παράτυπων αναχωρήσεων».

    Το μεταναστευτικό θα επιστρέψει στο τραπέζι τόσο στην άτυπη Σύνοδο της Βουδαπέστης τον Νοέμβριο όσο και στο τακτικό Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου με τα κράτη-μέλη να καλούνται να περάσουν σε πράξεις πριν να είναι αργά.

    Ενδιαφέρον των 27 για τη συμφωνία Ιταλίας – Αλβανίας

    Σημειώνεται πως μεγάλο ενδιαφέρον συγκέντρωσε η διαπραγμάτευση της Ιταλίδας πρωθυπουργού με την Αλβανία για τις υπεράκτιες διαδικασίες ασύλου, που ξεκίνησαν αυτή την εβδομάδα. Η συμφωνία προβλέπει ότι για μία περίοδο πέντε ετών, η Αλβανία θα δέχεται έως και 36.000 μετανάστες ετησίως και οι αιτήσεις ασύλου τους θα διεκπεραιώνονται σε δύο κέντρα.

    Μητσοτάκης: Η ΕΕ ήρθε πιο κοντά στις ελληνικές θέσεις

    «Η ευρωπαϊκή πολιτική στο μεταναστευτικό ήρθε πιο κοντά στις ελληνικές θέσεις» τόνισε από τις Βρυξέλλες ο πρωθυπουργός μετά το τέλος των εργασιών της Συνόδου Κορυφής και υποστήριξε ότι δρομολογείται ευρωπαϊκό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο, όποιος δεν δικαιούται άσυλο θα πρέπει να επιστρέφει στη χώρα προέλευσης.

    Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, «αυτό το οποίο ερχόμαστε τώρα να συμπληρώσουμε, ως επόμενο βήμα, είναι να δρομολογήσουμε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο για τις επιστροφές. Διότι η επιχειρηματολογία μας θα είναι πλήρης μόνο αν πούμε ότι εμείς καθορίζουμε ποιος θέλει να μπει στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά όποιος δεν μπορεί και δεν έχει θέση στην Ευρώπη γιατί δεν δικαιούται άσυλο, πρέπει να επιστρέφει στη χώρα από την οποία προήλθε.

    Αυτό ακριβώς είναι το αντικείμενο και της οδηγίας που δώσαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να επεξεργαστεί γρήγορα νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία γύρω από τα ζητήματα των επιστροφών.

    Άρα, θεωρώ ότι η Ευρώπη με αργά αλλά σταθερά βήματα κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και προς μία κατεύθυνση που εξυπηρετεί σίγουρα και τις ελληνικές θέσεις».

    Τι είπε ο Μητσοτάκης για τη συμφωνία Ιταλίας και Αλβανίας

    Σχετικά με τη συμφωνία της Ιταλίας με την Αλβανία, παρότι είχε δηλώσει στους FT, ότι αυτό είναι δύσκολο να υιοθετηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο κ. Μητσοτάκης δεν το απέρριψε ως μία διμερή συμφωνία.

    «Είναι μια καινούργια, ενδιαφέρουσα, θα έλεγα, λύση -εγώ δεν την απέρριψα σε καμία περίπτωση- για τις περιπτώσεις εκείνες των μεταναστών οι οποίοι συλλέγονται σε διεθνή ύδατα -η Ελλάδα κατά τεκμήριο δεν έχει τέτοιου είδους ζητήματα- και των οποίων οι αιτήσεις ασύλου θα τύχουν επεξεργασίας, με βάση το ιταλικό δίκαιο, στην Αλβανία. Όμως, οι άνθρωποι αυτοί, τελικά, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα περάσουν πάλι μέσα από την Ιταλία.

    Και ,να το τονίσω αυτό, είναι μια διμερής συμφωνία μεταξύ Ιταλίας και Αλβανίας. Δεν είναι μια απόφαση η οποία, σε αυτό το επίπεδο, έχει ευρωπαϊκή διάσταση», είπε και πρόσθεσε:

    «Στην επιστολή της κυρίας von der Leyen, για τις επιστροφές υπάρχει μια φράση ότι «θα εξετάσουμε και καινοτόμες λύσεις». Και μέσα στις καινοτόμες λύσεις που μπορούν να εξεταστούν είναι και αυτή η ιδέα των κέντρων εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα οποία θα αποστέλλονται μετανάστες, των οποίων οι αιτήσεις ασύλου θα απορρίπτονται, εάν αυτοί δεν μπορούν να επιστραφούν κατευθείαν στις χώρες προέλευσής τους.

    Αυτό είναι ακόμα μια ιδέα, δεν έχει τύχει επεξεργασίας. Επί της αρχής τη βρίσκω θετική. Και προφανώς όταν δούμε τις συγκεκριμένες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα μπορούμε να τοποθετηθούμε».

    Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Stephanie Lecocq
  • Μητσοτάκης για μεταναστευτικό: Αυτό που λείπει από την ΕΕ είναι μία αποτελεσματική πολιτική επιστροφών
    Μητσοτάκης για μεταναστευτικό: Αυτό που λείπει από την ΕΕ είναι μία αποτελεσματική πολιτική επιστροφών

    Ο Κυριάκος Μητσοτάκης υποστηρίζει ότι η ΕΕ έχει έρθει κοντά στις ελληνικές θέσεις για το μεταναστευτικό

    Δηλώσεις για τον πόλεμο στην Ουκρανία, για τα ζητήματα ανταγωνιστικότητας και για το μεταναστευτικό έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης προσερχόμενος στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ.

    Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η ΕΕ έχει έρθει κοντά στις ελληνικές θέσεις στη μεταναστευτική πολιτική

    Αυτό που λείπει είναι μία αποτελεσματική πολιτική επιστροφών, υπογράμμισε ο Έλληνας πρωθυπουργός σχετικά με το τρίτο ζήτημα.

    Στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα μας απασχολήσουν τρία θέματα, σημείωσε αρχικά ο κ. Μητσοτάκης. «Θα έχουμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον πρόεδρο Ζελένσκι και να ακούσουμε τις προτάσεις του σχετικά με το σχέδιο νίκης το οποίο έχει διαμορφώσει. Θέλω να επαναλάβω την πάγια θέση της Ελλάδας η οποία είναι και θέση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Η Ουκρανία είναι εκείνη που θα επιλέξει τον χρόνο τον οποίο θα ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις ειρήνης με τη Ρωσία. Πρέπει όμως να μπορεί να το κάνει από θέση ισχύος και όχι από θέση αδυναμίας», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

    «Θα έχουμε μία πρώτη συζήτηση για τα θέματα ανταγωνιστικότητας τα οποία θα εξετάσουμε και σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια στο άτυπο συμβούλιο της Βουδαπέστης. Θέλω να επαναλάβω την απόλυτη στήριξη της ελληνικής κυβέρνησης στις προτάσεις τις οποίες κατέθεσε ο κ. Ντράγκι μέσα από το πόρισμά του σχετικά με τα ζητήματα της ανταγωνιστικότητας στην ΕΕ. Και να ξαναπώ ακόμα μία φορά ότι όπως είμαστε σήμερα οι φιλόδοξοι στόχοι της ΕΕ δεν εναρμονίζονται με τα οικονομικά μέσα τα οποία έχουμε στη δυνατότητά μας για να μπορούμε να τους πετύχουμε», τόνισε ο πρωθυπουργός.

    Για την ευρωπαϊκή μεταναστευτική πολιτική

    «Θα μας απασχολήσει πολύ και το ζήτημα της μετανάστευσης. Η Ελλάδα εδώ και πέντε χρόνια βρίσκεται στην πρώτη γραμμή υλοποίησης μιας πολύ αυστηρής αλλά δίκαιης πολιτικής για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης και με χαρά διαπιστώνω ότι σταδιακά και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αλλά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν έρθει πολύ κοντά στις ελληνικές θέσεις δίνοντας πολύ μεγάλη σημασία στην εξωτερική διάσταση του ζητήματος της παράνομης μετανάστευσης και της αποτελεσματικής φύλαξης των συνόρων της ΕΕ.

    Αυτό το οποίο λείπει από την ευρωπαϊκή μας στρατηγική είναι μία αποτελεσματική πολιτική επιστροφών και χαίρομαι ιδιαίτερα ότι αυτό είναι κάτι που αναγνωρίζεται και από την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την οποία και θα εξουσιοδοτήσουμε καθώς φαίνεται να μπορέσει να καταθέσει στο Συμβούλιο καινοτόμες προτάσεις για το πώς μπορούμε να κάνουμε τις επιστροφές όσων δεν δικαιούνται άσυλο στις χώρες προέλευσής τους πιο αποτελεσματικές. Και εκεί θέλω να θυμίσω ότι επιστροφές πρέπει να γίνονται και προς την Τουρκία γιατί αυτό είναι και στο πλαίσιο της συμφωνίας ΕΕ – Τουρκίας από το 2016.

    Προσβλέπω λοιπόν σε μία πολύ ουσιαστική συζήτηση για ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί πολύ την Ευρώπη, αλλά ένα ζήτημα το οποίο, θέλω να το τονίσω, δεν βρίσκεται ψηλά στα προβλήματα τα οποία οι Έλληνες πολίτες μας λένε ότι τους απασχολούν διότι πολύ απλά η Ελλάδα υπήρξε πολύ αποτελεσματική στην αντιμετώπιση του ζητήματος της παράνομης μετανάστευσης», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

    Πηγή: In.gr

  • Οικονομική Ελευθερία: Στην χειρότερη θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ η Ελλάδα
    Οικονομική Ελευθερία: Στην χειρότερη θέση ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ η Ελλάδα

    Με βάση το δείκτη για την οικονομική ελευθερία η Ελλάδα καταλαμβάνει την 70η θέση ανάμεσα σε 165 χώρες και την 16η χειρότερη ως προς το μέγεθος του κράτους.

    Η Ελλάδα έχει να διανύσει πολύ δρόμο ακόμα για να αποκτήσει μεγαλύτερη οικονομική ελευθερία, και να βελτιώσει τη θέση της σε μείζονα ζητήματα όπως το μέγεθος του κράτους, την επιχειρηματικότητα, τα εισοδήματα και το εμπόριο.

    Σύμφωνα με μελέτη του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ) – η οποία έγινε σε συνεργασία με το Καναδικό Ινστιτούτο Fraser – η χώρα μας βρίσκεται στο τελευταίο «σκαλί» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μαζί με την Πολωνία, με βάση τον δείκτη οικονομικής ελευθερίας.

    Ο Δείκτης Οικονομικής Ελευθερίας μετρά τον τρόπο με τον οποίο οι πολιτικές και οι θεσμοί 165 χωρών υποστηρίζουν την οικονομική ελευθερία

    Στην παγκόσμια κατάταξη τοποθετείται ανάμεσα στη Μογγολία και την Κένυα. Με στοιχεία του 2022, καταλαμβάνει την 70η θέση ανάμεσα σε 165 χώρες και την 16η χειρότερη ως προς το μέγεθος του κράτους.

    Η Ελλάδα στα βασικά πεδία

    Η κατάταξη της Ελλάδας στα πέντε βασικά πεδία του δείκτη είναι:

    • 150η θέση ως προς το μέγεθος του κράτους
    • 50η θέση με κριτήριο το κράτος δικαίου και τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα
    • 68η θέση ως προς τη πρόσβαση σε ισχυρό νόμισμα
    • 36η θέση όσον αφορά στην Ελευθερία στο διεθνές εμπόριο
    • 75η θέση ως προς το ρυθμιστικό περιβάλλον, την τραπεζική πίστη, τα εργασιακά και την επιχειρηματικότητα

    Στη κορυφή της «λίστας» φιγουράρουν για ακόμα μία χρονιά το Χονγκ Κονγκ και η Σιγκαπούρη, καταλαμβάνοντας την 1η και τη 2η θέση αντίστοιχα. Την πρώτη πεντάδα των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις ανάμεσα σε 165 χώρες στο Δείκτη Οικονομικής Ελευθερίας συμπληρώνουν η Ελβετία, η Νέα Ζηλανδία και οι ΗΠΑ.

    Από την Ε.Ε ξεχωρίζουν η Δανία που καταλαμβάνει την 6η θέση στη παγκόσμια κατάταξη, η Γερμανία την 16η θέση, η Γαλλία την 36η θέση και η Ιταλία την 51η θέση ενώ η Ρωσία βρίσκεται στην 94η θέση, η Ιαπωνία στην 11η θέση, η Κίνα στην 104η θέση, η Ινδία στην 84η θέση και η Βραζιλία καταλαμβάνει την 119η θέση.

    Οι 5 χώρες με τη χαμηλότερη βαθμολογία είναι η Αλγερία, η Συρία, το Σουδάν, η Ζιμπάμπουε, και τελευταία η Βενεζουέλα ενώ χώρες όπως η Βόρεια Κορέα και η Κούβα δεν ταξινομούνται λόγω έλλειψης δεδομένων.

    Ο Δείκτης

    Ο Δείκτης Οικονομικής Ελευθερίας μετρά τον τρόπο με τον οποίο οι πολιτικές και οι θεσμοί 165 χωρών υποστηρίζουν την οικονομική ελευθερία.

    Το Ινστιτούτο Fraser εκπονεί την ετήσια μελέτη για την Οικονομική Ελευθερία στον Κόσμο σε συνεργασία με ένα δίκτυο ανεξάρτητων ερευνητικών και εκπαιδευτικών ινστιτούτων από περίπου 100 χώρες, μεταξύ των οποίων είναι το ΚΕΦΙΜ.

    Πρόκειται για μια πρωτότυπη μέτρηση της οικονομικής ελευθερίας, που υπολογίζεται βάσει των θεσμών και των πολιτικών που εφαρμόζει κάθε χώρα σε πέντε πεδία: το μέγεθος του κράτους· το κράτος δικαίου και τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα · την πρόσβαση σε ισχυρό νόμισμα· την ελευθερία στο διεθνές εμπόριο· και το ρυθμιστικό περιβάλλον στην τραπεζική πίστη, τα εργασιακά και την επιχειρηματικότητα.

    Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της μελέτης ο Γενικός Διευθυντής του ΚΕΦΙΜ, Νίκος Ρώμπαπας επισημαίνει ότι «η Ελλάδα συνεχίζει και φέτος να καταλαμβάνει την τελευταία θέση στην ΕΕ ως προς την οικονομική ελευθερία. Ταυτόχρονα, είμαστε στην προτελευταία θέση στην ΕΕ ως προς το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών. Τα δύο αυτά δεδομένα συνδέονται απόλυτα. Η ελληνική οικονομία δεν πάσχει από υπερβολική ελευθερία, όπως συνεχίζεται να λέγεται, αλλά ακριβώς από το αντίθετο. Και η κατάσταση δεν θα διορθωθεί ουσιαστικά με αναιμικές βελτιώσεις. Χρειάζεται πολλή περισσότερη προσπάθεια τόσο από την κυβέρνηση, όσο και από την κοινωνία».

    Πηγή: ΑΠΕ - In.gr

  • Το μεταναστευτικό στο «μενού» του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου: Συνεδριάζει με «βαριά» ατζέντα - Τι θα πει ο Μητσοτάκης
    Το μεταναστευτικό στο «μενού» του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου: Συνεδριάζει με «βαριά» ατζέντα - Τι θα πει ο Μητσοτάκης

    Με βαριά ατζέντα συνεδριάζει σήμερα και αύριο το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και ένα από τα θέματα που θα βρεθούν στο επίκεντρο είναι το μεταναστευτικό. Πρόκειται για ένα θέμα που έχει έρθει δυναμικά στο προσκήνιο για δύο διαφορετικούς λόγους: Πρώτον οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή μπορεί να οδηγήσουν σε ένα μεταναστευτικό κύμα και δεύτερον σε μια σειρά ευρωπαϊκών κρατών έχει ανοίξει η συζήτηση για ένα αυστηρότερο πλαίσιο.

    To μεταναστευτικό είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα που απαιτεί ευρωπαϊκή λύση υπογραμμίζει η Αθήνα σε μια εποχή που παρατηρούνται διαφορετικές απόψεις στο εσωτερικό της Ε.Ε. Είναι χαρακτηριστικό πως η Γερμανία προχώρησε σε αυστηρότερους ελέγχους στα σύνορα. Την ίδια στιγμή στο πλαίσιο της συμφωνίας Ρώμης και Τιράνων μετανάστες μεταφέρονται σε δομές στην Αλβανία (η συμφωνία ισχύει για μία περίοδο πέντε ετών)

    Από την πλευρά της η Πολωνία θα ζητήσει να επικυρωθεί η απόφαση της για να αναστείλει εν μέρει το δικαίωμα ασύλου για τους μετανάστες που εισέρχονται παράνομα στη χώρα από τη γειτονική Λευκορωσία. Η συζήτηση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο καθώς Ολλανδία και Ουγγαρία θέλουν εξαίρεση από την κοινή μεταναστευτική πολιτική.

    Ουσιαστικά μια σειρά χωρών φαίνεται ότι προχωράνε σε μια σκληρότερη γραμμή, με αποτέλεσμα να έχει φουντώσει η συζήτηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Να σημειωθεί εδώ πως η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν απέστειλε προς τους ηγέτες των κρατών-μελών της ΕΕ επιστολή με προτάσεις υπογραμμίζοντας πως χρειάζονται λύσεις σε συλλογικό επίπεδο.

    Στο μεταναστευτικό, ο πρωθυπουργός έχει επανειλημμένα τονίσει ότι προτεραιότητα τώρα είναι η εφαρμογή του Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο. Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Μητσοτάκης αναμένεται να υπογραμμίσει τη σημασία φύλαξης των εξωτερικών συνόρων της ΕΕ και ενίσχυσης των χωρών πρώτης υποδοχής με όλα τα μέσα, και με περαιτέρω κοινοτική χρηματοδότηση. Αναμένεται ακόμη να επισημάνει τη σημασία επιτάχυνσης των επιστροφών και συνεργασίας με τρίτες χώρες γι' αυτόν τον σκοπό.

    Από την Αθήνα εστιάζουν στα όσα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια αλλά παράλληλα αναγνωρίζεται πως μέσα σε ένα ταραγμένο σκηνικό στην ευρύτερη γειτονιά χρειάζεται αυξημένη προσοχή. «Είναι πολύ σημαντικό που η Ελλάδα έχει 80%, μέσα σε βάθος πενταετίας, μείωση των διαμενόντων στη χώρα, είναι πολύ σημαντικό ότι φυλάει τα σύνορά της, είναι πολύ σημαντικό ότι οι θέσεις της γίνονται θέσεις της Ευρώπης. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, να είμαστε ήσυχοι, είναι πολλές οι προκλήσεις» ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης. Όπως επεσήμανε «δεν είναι ότι δεν υπάρχει πίεση, υπάρχει μεγάλη πίεση, αλλά υπάρχει πολύ καλύτερη διαχείριση».

    Με αφορμή τα σενάρια που έχουν υπάρξει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σημείωσε «δεν υπάρχει περίπτωση να φτιαχτεί δομή φιλοξενίας προσφύγων ή μεταναστών στην Κρήτη. Μιλάμε για κάτι το οποίο θα είναι προσωρινό, δηλαδή, άνθρωποι οι οποίοι έρχονται εκεί, για δύο το πολύ έως πέντε ημέρες θα ταυτοποιούνται και στη συνέχεια δε θα μένουν εκεί. Άρα, δομή παραμονής προσφύγων ή μεταναστών στην Κρήτη, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να δημιουργηθεί».

    Κομβική η συνεργασία με την Άγκυρα στο μεταναστευτικό

    Να εντατικοποιηθεί η συνεργασία με την Τουρκία στο μεταναστευτικό θέλει η κυβέρνηση. Να σημειωθεί εδώ πως μένει να οριστικοποιηθεί η ημερομηνία συνάντησης του υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου Νίκου Παναγιωτόπουλου με τον Τούρκο ομόλογό του Αλί Γερλικαγιά. Όπως έχει αναφέρει κ. Παναγιώτοπουλος υπάρχει ήδη μία συνεργασία, αλλά θα πρέπει να βελτιωθούν οι βάσεις ακόμα περισσότερο για να αντιμετωπιστούν τα κυκλώματα των διακινητών.

    Να σημειωθεί εδώ πως τη σημασία της εφαρμογής της δήλωσης ΕΕ-Τουρκίας για το μεταναστευτικό υπογράμμισε η πρόεδρος της Κομισιόν στην επιστολή της προς τους ηγέτες των κρατών-μελών της ΕΕ. Όπως επεσήμανε αναμένεται να προγραμματιστεί μέχρι το τέλος του 2024 πακέτο στήριξης ύψους 1 δισ. ευρώ για βοήθεια προς τους Σύρους πρόσφυγες και τις ευάλωτες κοινότητες, αλλά και στήριξη της Τουρκίας στη διαχείριση των συνόρων και της μετανάστευσης.

    Κλείδωσε συνάντηση Γεραπετρίτη - Φιντάν

    Κρίσιμη ημερομηνία για τον ελληνοτουρκικό διάλογο θεωρείται η 8η Νοεμβρίου, καθώς θα γίνει στην Αθήνα συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη με τον Τούρκο ομόλογό του Χακάν Φιντάν. «Βρισκόμαστε πράγματι σε ένα σημαντικό σταυροδρόμι στα ελληνοτουρκικά» δήλωσε ο κ. Γεραπετρίτης σε συνέντευξή του.

    Ειδικότερα όπως εξήγησε, βρισκόμαστε στο σημείο εκείνο, «στο οποίο έχουμε λάβει την εντολή οι δύο υπουργοί Εξωτερικών να διερευνήσουμε αν μπορεί να υπάρξει ένα κοινό πλαίσιο για να προχωρήσουμε τη συζήτηση σε ένα άλλο στάδιο, σε ένα στάδιο, το οποίο θα αφορά την οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης». Προσέθεσε επίσης «δεν είμαστε ακόμη εκεί. Είμαστε ακόμη στη συζήτηση, η οποία αφορά το ποιο θα είναι το εύρος της συζήτησης, με ποιες αρχές θα γίνει η συζήτηση αυτή. Άρα στην πραγματικότητα, σε ένα προκριματικό στάδιο».

    Να σημειωθεί πως με βάση τον οδικό χάρτη που έχει συμφωνηθεί στην πρόσφατη συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν τον Ιανουάριο θα πραγματοποιηθεί το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας. Στην κυβέρνηση δεν υπάρχουν βέβαια αυταπάτες πως θα αλλάξει από τη μία στιγμή στην άλλη η τουρκική στάση και στο πλαίσιο αυτό έχουν μπει με σαφήνεια οι κόκκινες γραμμές της χώρας.

    Πηγή: Ethnos.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ