Τρίτη, 09 Απριλίου 2024 21:28

ΚΕΟΣΟΕ: Πώς θα βγει το κρασί από την κρίση

Γράφτηκε από

Τι μελετά αυτή τη στιγμή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή;

Πολλά από τα αιτήματα της οινοποιίας καταλήγουν σε διαιτησία για διαπραγμάτευση στις Βρυξέλλες όπως τα θέματα για τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο κρασί, την ιδιωτική αποθεματοποίηση, την προσωρινή εκρίζωση, ελάχιστα-ανώτατα όρια (de minimis).

Η Επιτροπή αναγνωρίζει τη σημασία της διατήρησης των παραδόσεων της ευρωπαϊκής οινοπαραγωγής και της ενίσχυσης του κοινωνικού και περιβαλλοντικού ρόλου του τομέα στις αγροτικές περιοχές. Για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας των μικρών οινοπαραγωγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση τα ζητήματα που σχετίζονται με την εξ αποστάσεως πώληση προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης, όπως επισημαίνει η ΚΕΟΣΟΕ, αποτελούν προτεραιότητα.

Στα τέλη του 2022, η Επιτροπή είχε ήδη συμβάλει στην επανέναρξη των συζητήσεων μεταξύ των κρατών μελών στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργασίας FISCALIS που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτή η ομάδα αποτελείται από εμπειρογνώμονες εθνικών διοικήσεων και αποστολή της είναι να βρίσκει λύσεις που στοχεύουν στη διευκόλυνση της εξ αποστάσεως πώλησης προϊόντων, διασφαλίζοντας παράλληλα τον έλεγχο αυτών των συναλλαγών για την ενίσχυση της καταπολέμησης της απάτης.

Πολλά από τα αιτήματα της οινοποιίας καταλήγουν σε διαιτησία για διαπραγμάτευση στις Βρυξέλλες

Οι πιθανές λύσεις αξιολογούνται πλέον με βάση την ανάλυση κόστους-οφέλους, καθώς και τη σκοπιμότητά τους από νομική, διοικητική και τεχνική άποψη. Στη συνέχεια, μπορεί να εκπονηθεί νομοθετική πρόταση με στόχο την απλούστευση του υφιστάμενου πλαισίου ειδικών φόρων κατανάλωσης, ιδίως για τους μικρούς και μεσαίους παραγωγούς.

Ιδιωτική αποθεματοποίηση

Προς το παρόν, η Επιτροπή δεν έχει λάβει κανένα αίτημα από κράτος μέλος, ούτε για την ιδιωτική αποθεματοποίηση, ούτε για την προσωρινή εκρίζωση ή την διαφοροποιημένη αναδιάρθρωση αμπελώνων.

Υπάρχει πρόοδος σχετικά με τα αιτήματα για προσωρινή εκρίζωση/ αναδιάρθρωση, που μελετήθηκαν από την Επιτροπή μετά τα αιτήματα της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας; Αναδύεται η αρχή ενός νέου εργαλείου;

Μέχρι στιγμής, υπήρξαν μόνο μερικές ανεπίσημες ανταλλαγές της Commission με τις γαλλικές αρχές σχετικά με τις επιλογές που εξετάζουν για την ανάπτυξη του δεύτερου μέτρου (μείωση της παραγωγικής ικανότητας), αλλά μέχρι τώρα δεν έχει κατατεθεί κανένα επίσημο αίτημα.

Η χρηματοδότηση

Όσον αφορά τα αιτήματα για αύξηση του ανώτατου ορίου των γεωργικών ελάχιστων ορίων χρηματοδοτήσεων, ποια είναι η θέση της Επιτροπής;

Η Επιτροπή σημειώνει τις εκκλήσεις ορισμένων κρατών μελών και ενδιαφερομένων για αύξηση του ορίου ενίσχυσης de minimis για τον γεωργικό τομέα. Να υπενθυμίσουμε ότι οι κρατικές ενισχύσεις απαγορεύονται γενικά στην Ευρωπαϊκή Ένωση, εκτός εάν η Επιτροπή τις κρίνει συμβατές με την εσωτερική αγορά. Ο έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαιτεί προηγούμενη κοινοποίηση όλων των νέων μέτρων ενίσχυσης στην Επιτροπή, η οποία πρέπει να αξιολογήσει τη συμβατότητα.

Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρέσεις σε αυτόν τον κανόνα που επιτρέπουν στα κράτη μέλη να παρέχουν ταχεία υποστήριξη στις επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων συμπεριλαμβανομένου του γεωργικού τομέα. Για παράδειγμα, ο κανονισμός για τη γεωργία de minimis εξαιρεί μικρά ποσά ενισχύσεων στον γεωργικό τομέα από τον έλεγχο των κρατικών ενισχύσεων, καθώς θεωρείται ότι δεν έχουν αντίκτυπο στον ανταγωνισμό και το εμπόριο εντός της αγοράς.

Πιο συγκεκριμένα, τα κράτη μέλη μπορούν να χορηγούν ενίσχυση στον γεωργικό τομέα έως και 20.000 € ανά δικαιούχο (25.000 € εάν το κράτος μέλος διαθέτει κεντρικό μητρώο για την καταγραφή των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας) για περίοδο 3 ετών χωρίς προηγούμενη κοινοποίηση στην Επιτροπή για ελάχιστη ενίσχυση.

Οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας δεν είναι το μόνο μέσο ενίσχυσης για τη στήριξη των γεωργών, ούτε είναι το κύριο εργαλείο για την αντιμετώπιση των σημαντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι γεωργοί. Για παράδειγμα, όταν αντιμετωπίζουν σημαντικές ζημιές που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές ή δυσμενή κλιματικά φαινόμενα, κινητοποιούνται διαφορετικοί πόροι.

Ο αναθεωρημένος κανονισμός εξαιρέσεων κατά κατηγορίες γεωργικών προϊόντων («ABER»), που εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις 14 Δεκεμβρίου 2022, κηρύσσει ορισμένες κατηγορίες ενισχύσεων συμβατές με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις κρατικές ενισχύσεις και τις απαλλάσσει από την υποχρέωση προηγούμενης κοινοποίησης και έγκρισης από την Επιτροπή, με την προϋπόθεση ότι πληρούν ορισμένους όρους που περιορίζουν τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά. Αυτό επιτρέπει στα κράτη μέλη να παρέχουν γρήγορα βοήθεια.

Οι κανόνες που προβλέπονται στον κανονισμό ABER είναι συμπληρωματικοί με εκείνους που ορίζονται στις κατευθυντήριες γραμμές του 2022 που ισχύουν για τους τομείς της γεωργίας, της δασοκομίας και της αλιείας.

Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές καθορίζουν τους όρους υπό τους οποίους η Επιτροπή αξιολογεί εάν οι κρατικές ενισχύσεις που δεν ωφελούν τους εξαιρούμενους κατά κατηγορία, είναι συμβατές με την ενιαία αγορά. Προσφέρουν επίσης ένα ευρύ φάσμα δυνατοτήτων υποστήριξης των αγροτών, συμβάλλοντας παράλληλα στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συνδέονται με την Κοινή Αγροτική Πολιτική και την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Αυτά τα δύο μέσα παρέχουν σαφή πλαίσια για την παροχή ευρέος φάσματος δυνατοτήτων βοήθειας, για παράδειγμα για την αντιστάθμιση ζημιών που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές/δυσμενή κλιματικά φαινόμενα. Βοηθούν τους αγρότες να τηρούν αυστηρότερα πρότυπα για το περιβάλλον ή την καλή διαβίωση των ζώων, υποστηρίζουν τους νέους αγρότες να ασχοληθούν με γεωργικές δραστηριότητες ή να απαιτήσουν συμβουλευτικές υπηρεσίες, στηρίζουν τις επενδύσεις που συνδέονται με τη μεταποίηση ή την εμπορία γεωργικών προϊόντων.

Τέλος, μέχρι τις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους, το προσωρινό πλαίσιο κρίσης και μετάβασης επιτρέπει στα κράτη μέλη να χορηγούν περιορισμένη βοήθεια, έως 280.000 ευρώ κατ’ ανώτατο όριο ανά δικαιούχο, σε αγρότες που έχουν πληγεί από την κρίση που προκλήθηκε από τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας (ενότητα 2.1 του το TCTF). Η προθεσμία της 30ης Ιουνίου 2024 είναι αυτή της χορήγησης ενίσχυσης (δηλαδή της δημιουργίας από το κράτος μέλος του νομίμου δικαιώματος ενίσχυσης για έναν δεδομένο δικαιούχο). Οι πραγματικές πληρωμές ενίσχυσης μπορούν να κατανεμηθούν από το κράτος μέλος σε πολλά έτη, εάν το κρίνει σκόπιμο.

Πηγή: In.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 09 Απριλίου 2024 20:45

Σχετικά Άρθρα

  • Νέο δίκτυο δεδομένων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων
    Νέο δίκτυο δεδομένων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων

    Οι νέοι κανόνες για το δίκτυο δεδομένων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων (FSDN) εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της ανάλυσης για τη στήριξη ενός πιο βιώσιμου γεωργικού τομέα και της στοχευμένης χάραξης πολιτικής βάσει δεδομένων.

    Από το 2025, τα κράτη μέλη θα συλλέγουν νέα δεδομένα σε επίπεδο γεωργικής εκμετάλλευσης, παρέχοντας μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση της βιωσιμότητας στη γεωργία και των οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών της διαστάσεων.

    Το νέο FSDN βασίζεται στο μακροχρόνιο Δίκτυο Γεωργικής Λογιστικής Πληροφόρησης (FADN), το οποίο έχει παράσχει πολύτιμες γνώσεις για την αγροτική οικονομία για σχεδόν έξι δεκαετίες. Το Δίκτυο είναι μια μοναδική πηγή μικροοικονομικών και λογιστικών δεδομένων που προέρχονται κάθε χρόνο από περισσότερες από 80.000 γεωργικές εκμεταλλεύσεις της ΕΕ και τα δεδομένα βιωσιμότητας για περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα θα προστεθούν τώρα στο νέο FSDN.

    Η αναβάθμιση στο FSDN είναι αποτέλεσμα στενής συνεργασίας με τα κράτη μέλη, τα οποία συνεργάστηκαν με την Επιτροπή για την ανάπτυξη ενός πλαισίου που ανταποκρίνεται στην ανάγκη για αξιόπιστα δεδομένα, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή εφαρμογή και ελαχιστοποιώντας τον φόρτο για τους γεωργούς και τις εθνικές διοικήσεις.

    Επιπλέον, το FSDN θα διευκολύνει την πρόσβαση και τη χρήση πληροφοριών από διαφορετικές πηγές, σύμφωνα με την αρχή «συλλέξτε μία φορά, επαναχρησιμοποιήστε πολλές φορές».

    Αυτό θα συμβάλει στη μείωση του φόρτου εργασίας για τους γεωργούς και τις εθνικές διοικήσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ενωσιακό επίπεδο. Επιπλέον, θα παράσχει πληρέστερη εικόνα και θα καταστήσει δυνατή τη λήψη καλύτερα τεκμηριωμένων αποφάσεων, συγκεντρώνοντας πληροφορίες από το FSDN, τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ και το ΟΣΔΕ, μεταξύ άλλων θεμάτων, σχετικά με τις γεωργικές πρακτικές, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τις οικονομικές επιδόσεις.

    Η εφαρμογή του FSDN ανοίγει νέες ευκαιρίες για καλύτερη ανάλυση των επιδόσεων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, τόσο για τους γεωργούς που συμμετέχουν στο δίκτυο, όσο και για άλλους μη συμμετέχοντες γεωργούς (που εξακολουθούν να βασίζονται σε στοιχεία του ΔΓΛΠ/FSDN), προωθώντας έτσι έναν πιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό γεωργικό τομέα. Οι συστάσεις του στρατηγικού διαλόγου για το μέλλον της γεωργίας της ΕΕ αναγνωρίζουν τη σημασία του νέου FSDN για την αξιολόγηση δεικτών βιωσιμότητας, τη δοκιμή μεθόδων συλλογής δεδομένων, την παρακολούθηση της βιωσιμότητας σε επίπεδο γεωργικής εκμετάλλευσης και τη συμβολή στο μελλοντικό σύστημα συγκριτικής αξιολόγησης της ΕΕ.

    Για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στο νέο πλαίσιο συλλογής δεδομένων, ο κανονισμός εισάγει μια σταδιακή προσέγγιση εφαρμογής, επιτρέποντας στα κράτη μέλη να προσαρμόσουν σταδιακά τα συστήματα και τις διαδικασίες τους με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, ο κανονισμός περιλαμβάνει ρήτρα αναθεώρησης, η οποία θα επιτρέψει στην Επιτροπή και τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν και να προσαρμόσουν το πλαίσιο, ανάλογα με τις ανάγκες, λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα των πρώτων ετών εφαρμογής.

    Η μετάβαση στο FSDN υποστηρίζεται από σημαντικούς πρόσθετους πόρους, χρηματοδοτούμενους από την ΕΕ, με τη μορφή εφάπαξ συνεισφοράς στις δαπάνες εγκατάστασης ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίοι θα διατεθούν στα κράτη μέλη στο τέλος του 2024 για τη διευκόλυνση της ομαλής υλοποίησης. Επιπλέον, η ετήσια τρέχουσα χρηματοδότηση της ΕΕ θα αυξηθεί, για τη στήριξη της ετήσιας λειτουργίας και συντήρησης του FSDN, και μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί από τα κράτη μέλη για την παροχή κινήτρων στους γεωργούς για τη συμμετοχή τους, εφόσον το επιλέξουν.

    Ιστορικό

    Τον Ιούνιο του 2022 η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για νέο πλαίσιο συλλογής δεδομένων για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1217/2009 του Συμβουλίου. Μετά τη θετική ψήφο της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 17 Οκτωβρίου 2023 και την έγκριση από το Συμβούλιο στις 13 Νοεμβρίου 2023, ο κανονισμός (ΕΕ) 2023/2674 για τη μετατροπή του ΔΓΛΠ σε FSDN (βασική πράξη FSDN) δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ στις 29 Νοεμβρίου 2023. Ο βασικός νόμος FSDN θεσπίζει τον κατάλογο των οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών θεμάτων που πρέπει να καλύπτονται από τη συλλογή δεδομένων.

    Τα δεδομένα του FSDN θα στηρίξουν την ανάπτυξη τεκμηριωμένων πολιτικών και πολιτικών βάσει επιδόσεων, καθώς και την ανάλυση των γεωργικών τομέων στα κράτη μέλη και στην Ένωση συνολικά, μετρώντας την πρόοδο και παρέχοντας πολύτιμη καθοδήγηση στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Το FSDN θα συμβάλει στην ανάλυση των ενισχυμένων οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών διαστάσεων της ΚΓΠ, στη βελτίωση των συμβουλευτικών υπηρεσιών προς τους γεωργούς και στη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη της αλυσίδας εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων διατροφής.

    Παράλληλα, ο εκτελεστικός κανονισμός (ΕΕ) 2024/2499, που εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024, προβλέπει σημαντική χρηματοδοτική συνεισφορά στις δαπάνες εγκατάστασης των κρατών μελών που σχετίζονται με τη μετάβαση.

    Χρειάστηκε παράγωγο δίκαιο για να εξομαλυνθούν ορισμένες λεπτομέρειες για την πλήρη εφαρμογή του νέου δικτύου δεδομένων. Τον Μάρτιο του 2024 η Επιτροπή εξέδωσε τον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 2024/1417, συμπεριλαμβανομένων κανόνων για τον προσδιορισμό του ετήσιου εισοδήματος, την ανάλυση βιωσιμότητας και την πρόσβαση σε δεδομένα για ερευνητικούς σκοπούς.

    Στη συνέχεια, η Επιτροπή υπέβαλε εκτελεστικό κανονισμό στην επιτροπή FSDN στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, ο οποίος έλαβε θετική ψήφο από τα κράτη μέλη. Παρέχει λεπτομερή ορισμό των μεταβλητών, των μεθόδων επιλογής του δείγματος, των διατάξεων κοινοχρησίας δεδομένων και των χρηματοδοτικών κατανομών.

    Πηγή: Etheas.gr

  • ΚΕΟΣΟΕ: Πρόσθετα διοικητικά κόστη για τα κρασιά στην αγγλική αγορά
    ΚΕΟΣΟΕ: Πρόσθετα διοικητικά κόστη για τα κρασιά στην αγγλική αγορά

    Στις 30 Οκτωβρίου, με την ευκαιρία της παρουσίασης του φθινοπωρινού Finance Act, η βρετανική κυβέρνηση ενδέχεται να αποφασίσει να παρατείνει το μορατόριουμ στο φορολογικό σύστημα μετά το Brexit που αποφασίστηκε από τους προκατόχους της. Στο μεταξύ, οι μεγάλοι έμποροι λιανικής προειδοποιούν τους πελάτες τους για τους μεγάλους κινδύνους που ενυπάρχουν σε αυτό το σύστημα, δηλώνει με σημερινή ανακοίνωσή της η ΚΕΟΣΟΕ.

    Τον Αύγουστο του 2023, τέθηκε σε ισχύ μια νέα μέθοδος υπολογισμού του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα αλκοολούχα ποτά, οδηγώντας στη μεγαλύτερη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στη Βρετανία εδώ και 50 χρόνια. Για να εξομαλύνει τον αντίκτυπο αυτού του μέτρου από τις σοβαρές συνέπειες, η κυβέρνηση εκείνη την εποχή έθεσε σε εφαρμογή μια μεταβατική περίοδο, που λήγει την 1η Φεβρουαρίου.

    Από την ημερομηνία αυτή και πέρα, το μεμονωμένο εύρος από 11,5% έως 14,5% αλκοόλ – όπου όλα τα κρασιά φορολογούνται με τον συντελεστή που ισχύει για κρασιά αλκοολικού βαθμού 12,5%, δηλαδή με 2,67 £ ή 3,20 ευρώ ανά φιάλη – θα αντικατασταθεί με αυξήσεις ανά 0,1%/ανά βαθμό αλκοόλ. Εάν τα κρασιά αλκοολικού βαθμού 12% φορολογούνται με 2,56 £ ανά φιάλη, ποσό πιο συμφέρον από ό,τι σήμερα, στα 12,7% vol, ενώ ο φόρος αυξάνεται σε 2,71 £ ή 3,09 £ για ένα κρασί που περιέχει 14,5% vol, σύμφωνα με το Wine & Spirit Trade Association που εκπροσωπεί περισσότερους από 300 παραγωγούς, εισαγωγείς, εμπόρους και μεταφορείς κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών.

    Δημοσιονομική και διοικητική επιβάρυνση

    Αυτή δεν είναι η μόνη συνέπεια αυτού του μέτρου. Όχι μόνο απλούστευση του φορολογικού συστήματος δεν υπάρχει, όπως ισχυρίστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά βρετανικές εταιρείες επισημαίνουν σημαντική διοικητική επιβάρυνση που συνδέεται με τα 30 φορολογικά κλιμάκια που δυνητικά επηρεάζουν τα κρασιά μεταξύ 11,5% και 14,5% αλκοόλ. Σε επιστολή προς τους πελάτες της, η βρετανική εταιρεία λιανικής Majestic (περισσότερα από 200 σημεία πώλησης) εκτιμά ότι «εταιρείες όπως η δική μας θα πρέπει να κάνουν εξαψήφιες επενδύσεις μόνο και μόνο για να αναπτύξουν συστήματα ικανά να διαχειρίζονται αυτή τη νέα προσέγγιση. Συνέπεια: τα ποσά αυτά πρέπει απαραίτητα να επιβαρύνουν τις τιμές των κρασιών στο στάδιο της λιανικής πώλησης. Επιπλέον, οι τιμές θα διαφέρουν ανάλογα με τον τρύγο, διότι οποιαδήποτε αλλαγή στον αλκοολικό τίτλο ενός κρασιού – που προκαλείται για παράδειγμα από τις κλιματικές συνθήκες της χρονιάς – θα συνοδεύεται από αύξηση ή μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης». Τέλος, η Majestic αναμένει μια αποδέσμευση ορισμένων παραγωγών από τη βρετανική αγορά λόγω της δυσκινησίας του νέου συστήματος: «Τα μικρά κτήματα που παράγουν υπέροχα κρασιά αναμφίβολα δεν θα τροποποιήσουν τα συστήματα που υπάρχουν για γενιές, ώστε να προσαρμοστούν μόνο στη βρετανική αγορά».

    Μεγάλη πτώση των φορολογικών εσόδων

    Μαζί με τη Majestic συντάσσονται κορυφαίοι εισαγωγείς και έμποροι όπως οι Laithwaites, The Wine Society και Cambridge Wine Merchants. Ένωσαν τις δυνάμεις τους για να ξεκινήσουν μια εκστρατεία ενημέρωσης στις αρχές Οκτωβρίου με σκοπό να προειδοποιήσουν τους πελάτες τους για μελλοντικές εξελίξεις και να τους παροτρύνουν να επικοινωνήσουν με τους κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους τους, ώστε η κυβέρνηση να αλλάξει πορεία και, τουλάχιστον, να διατηρήσει το μορατόριουμ.

    Οι βρετανοί επαγγελματίες προβάλλουν ένα ισχυρό επιχείρημα: «Μεταξύ Σεπτεμβρίου 2023 και Αυγούστου 2024, τα στοιχεία της Φορολογικής και Τελωνειακής Υπηρεσίας δείχνουν ότι τα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο αλκοόλ μειώθηκαν συνολικά κατά 1,3 δισεκατομμύρια λίρες (1,55 δισεκατομμύρια ευρώ) από το ένα έτος στο άλλο. Η πτώση μόνο για τα κρασιά ανέρχεται σε 238 εκατομμύρια £ (284 εκατομμύρια ευρώ). Αυτό συνέβη, μετά από «αύξηση άνω του 10% στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα οινοπνευματώδη και τις μπύρες και τουλάχιστον 20% για τα περισσότερα κρασιά», σημειώνει η WSTA. Και σημειώνει ότι «προς το παρόν, η νέα κυβέρνηση δεν έχει δώσει καμία ένδειξη για την πρόθεσή της να διατηρήσει οριστικά τη μείωση».

    Πηγή: Etheas.gr

  • Μέλι: Νοθευμένη η μία στις δύο συσκευασίες – Σήμα κινδύνου από τους Έλληνες μελισσοκόμους
    Μέλι: Νοθευμένη η μία στις δύο συσκευασίες – Σήμα κινδύνου από τους Έλληνες μελισσοκόμους

    Σκάνδαλο μεγατόνων με νοθεία στο μέλι αποκαλύπτει η Ευρωπαίκή Επιτροπή. Το 50% του μελιού είναι νοθευμένο με φθηνά εισαγόμενα μέλια. Μελισσοκομικές ενώσεις ανεβάζουν τη νοθεία στο 80%.

    Σε κρίση βρίσκεται η εγχώρια και η ευρωπαϊκή αγορά μελιού εδώ και αρκετά χρόνια, με τους μελισσοκόμους να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ότι η μελισσοκομία δεν θα καταφέρει να επιβιώσει στον αθέμιτο ανταγωνισμό, που έχει δημιουργηθεί από τη νοθεία στο μέλι και τις αθρόες εισαγωγές.

    Αυτή την στιγμή η Ευρώπη κινδυνεύει ακόμα και να χάσει το ρόλο της ως βασικός παραγωγός μελιών, με τους επαγγελματίες μελισσοκόμους να προειδοποιούν ότι η ΕΕ θα μετατραπεί απλώς σε έναν κόμβο για την επεξεργασία εισαγόμενου μελιού.

    Ταυτόχρονα, οι ευρωπαίοι και Έλληνες μελισσοκόμοι βρίσκονται σε αδιέξοδο, καθώς η εισροή φθηνών εισαγωγών, μια αγορά που κατακλύζεται από νοθευμένο μέλι και ο αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής, έχει γονατίσει τον κλάδο της μελισσοκομίας, απειλώντας τα προς το ζην.

    Στοιχεία από ευρωπαϊκές μελισσοκομικές οργανώσεις ανεβάζουν αυτό το ποσοστό της νοθείας ακόμα και στο 80%

    Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας στοιχεία για το μέγεθος της απάτης που πραγματικά σοκάρουν. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδόν το 50% του μελιού στην αγορά είναι νοθευμένο από κινέζικα και ουκρανικά φθηνά μέλια, αμφιβόλου ποιότητας. Αντίστοιχα, τα στοιχεία από ευρωπαϊκές μελισσοκομικές οργανώσεις ανεβάζουν αυτό το ποσοστό της νοθείας ακόμα και στο 80%.

    Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Επαγγελματιών Μελισσοκόμων (EPBA) διεξήγαγε έρευνα στη Γερμανία, το αποτέλεσμα της οποίας ήταν πραγματικά αποκαλυπτικό: Περίπου το 80% του μελιού στα σούπερ-μάρκετ βρέθηκε νοθευμένο, όπως ακριβώς συνέβη και στη Σερβία.

    Αθέμιτος ανταγωνισμός

    Ο αθέμιτος ανταγωνισμός με τα εισαγόμενα «σιρόπια» και τις γλυκαντικές ουσίες, που πωλούνται ως μέλια, έχει οδηγήσει τόσο τους Έλληνες όσο και τους ευρωπαίους μελισσοκόμους σε οικονομικό αδιέξοδο και εγκατάλειψη. Και αυτό γιατί, τα τελευταία χρόνια δυσκολεύονται να πουλήσουν το μέλι τους στη χονδρική, καθώς η τιμή του είναι σημαντικά υψηλότερη από το εισαγόμενο. Μάλιστα, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία ευρωπαϊκών μελισσοκομικών οργανώσεων, σε ορισμένες χώρες το ποσοστό εγκατάλειψης αγγίζει το 75%, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει ολόκληρη η ΕΕ από έλλειψη επικονιαστών.

    Περίπου το 80% του μελιού στα σούπερ-μάρκετ της Γερμανίας βρέθηκε νοθευμένο, όπως ακριβώς συνέβη και στη Σερβία

    «Η νοθεία αυτή τη στιγμή είναι ένα ευρωπαϊκό φαινόμενο που χτυπά όχι μόνο τον πρωτογενή τομέα, αλλά και το καταναλωτικό κοινό», επισημαίνει στον ΟΤ, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδος Κώστας Λεονταράκης, τονίζοντας ότι βασικός κίνδυνος παραμένει ο αφανισμός του πρωτογενή τομέα, ο οποίος είναι αθωράκιστος σε τέτοιου είδους φαινόμενα και πρακτικές.

    Δημιουργούνται εύλογα ερωτηματικά, πώς το μέλι μπορεί να πωλείται τόσο φτηνά και ταυτόχρονα να παραμένει κερδοφόρο

    Με τι τιμές εισάγεται το μέλι

    Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία για τις τιμές των μελιών που κυκλοφορούν στην αγορά. Σύμφωνα με στοιχεία από τις ευρωπαϊκές συνεταιριστικές οργανώσεις Copa-Cogeca, το πρώτο εξάμηνο του 2024, η μέση τιμή του μελιού που εισάγεται στην ΕΕ ήταν μόλις 2,17 ευρώ ανά κιλό, μια πτώση 14% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το κινεζικό και το ουκρανικό μέλι αντιπροσωπεύουν πάνω από το 70% αυτών των εισαγωγών, με συγκλονιστικά χαμηλές τιμές 1,28 ευρώ/κιλό και 1,75 ευρώ/κιλό, αντίστοιχα.

    Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε σε σούπερ μάρκετ της Γερμανίας, προκύπτει ότι το μέλι πωλείται ακόμα και με 1,93 το μισό κιλό (3,86 ευρώ το κιλό). «Με έναν μόνο μεσάζοντα, θα πρέπει να έχει αγοραστεί στα 83 λεπτά από το μελισσοκόμο! Δεν υπάρχει απολύτως καμία περίπτωση να παραχθεί μέλι με τόσο χαμηλό κόστος πουθενά στον κόσμο», τονίζει χαρακτηριστικά η EPBA.

    Εν τω μεταξύ, η παραγωγή ενός κιλού μελιού κοστίζει μεταξύ 3 και 4 ευρώ. Με αυτό το τεράστιο χάσμα τιμών, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το μέλι συσσωρεύεται στις αποθήκες, απούλητο. Ταυτόχρονα, δημιουργούνται εύλογα ερωτηματικά, πώς το μέλι μπορεί να πωλείται τόσο φτηνά και ταυτόχρονα να παραμένει κερδοφόρο.

    Πώς περνά τους ελέγχους το νοθευμένο μέλι

    «Η νοθεία ευημερεί καθώς κάποιοι επιτήδειοι έμποροι κυκλοφορούν κινέζικα και ουκρανικά μέλια, τα οποία επέτρεψε η Ευρώπη να εισάγονται χωρίς δασμούς μέσα στον ευρωπαϊκό χώρο. Αυτά τα μέλια είναι πάμφθηνα και μηδαμινής θρεπτικής αξίας», σημειώνει στον ΟΤ ο κ. Λεονταράκης, εξηγώντας ότι «τα μέλια αυτά είναι επικίνδυνα, καθώς φιλτράρονται για να μπορούν εύκολα να περνούν τους ελέγχους ως γλυκαντικές ουσίες. Στη συνέχεια οι ουσίες αυτές αναμειγνύονται με μικρές ποσότητες μελιού, παίρνοντας τη θέση στην αγορά από τα ελληνικά ντόπια και καθαρά μέλια».

    Στη συνέχεια οι μελισσοκόμοι πέφτουν «θύματα» κατά την πώληση στη χονδρική, που όπως εξηγεί στον ΟΤ, ο κ. Λεονταράκης: «Όταν εμείς προσπαθούμε να πουλήσουμε τα δικά μας τα μέλια αυτά υποτιμούνται, καθώς είναι πλέον εύκολο ένας έμπορος να προμηθευτεί μέλια τέτοιου τύπου με 1 και 2 ευρώ. Έτσι, τα δικά μας είτε μένουν αδιάθετα είτε τα παίρνουν οι έμποροι όποτε θέλουν και τα πληρώνουν όσο θέλουν».

    Τη φετινή χρονιά οι παραγωγές ήταν ισχνές ή μηδαμινές στο μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας

    Σε δεινή κατάσταση οι μελισσοκόμοι στην Ελλάδα

    Τη φετινή χρονιά οι παραγωγές ήταν ισχνές ή μηδαμινές στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας μας, με τους μελισσοκόμους να δίνουν μάχη να κρατήσουν εν ζωή τα μελισσοσμήνη τους, λόγω ελλείψεως ανθοφορίας ή μελιττοφορίας, φέρνοντάς τους έτσι σε οικονομικό αδιέξοδο, με τα κόστη να πολλαπλασιάζονται.

    Επίσης, κατασταλτικός παράγοντας ήταν και είναι η έξαρση ασθενειών και μελισσοφάγων που αποδεκατίζουν τα μελισσοσμήνη, έχοντας τεράστιες απώλειες και εισοδήματος αλλά και ζωικού κεφαλαίου, κάτι που θα συνεχίσει ως τη νέα σεζόν.

    «Χάνουμε τα μελίσσια από λιμοκτονία, καθώς η φυσική τους τροφή το νέκταρ και η γύρη, δεν υπήρχαν φέτος στη φύση και δεν μπορέσαμε να τα καλύψουμε με τα υποκατάσταση που δίνουμε», προειδοποιεί ο κ. Λεονταράκης, τονίζοντας στον ΟΤ ότι δεν υπάρχει άλλος χρόνος για καθυστερήσεις, καθώς οι μελισσοκόμοι έχουν φτάσει στα όρια τους.

    Διαχείριση και όχι επίλυση του προβλήματος

    «Μέχρι τώρα όλη η Ευρώπη απλά διαχειρίζεται την κατάσταση, ενώ υπάρχει νομοθετικό κενό με τους ελέγχους. Στη χώρα μας η έλλειψη πρόνοιας από τα αρμόδια υπουργεία και των εκάστοτε κυβερνήσεων απέναντι στον κλάδο μας, έχει φέρει τη μελισσοκομία σε αδιέξοδο. Το φωνάξαμε και συνεχίζουμε να φωνάζουμε: Πάρτε μέτρα. Μέχρι σήμερα όμως, δεν έχει ληφθεί κανένα», σημειώνει ο κ. Λεονταράκης, υπενθυμίζοντας ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη μελισσοκομική δύναμη στην Ευρώπη, με έναν τεράστιο αριθμό επαγγελματιών και μελισσοσμηνών και μια πολύ καλή παραγωγή όταν το επιτρέψει η φύση και οι καιρικές συνθήκες.

    Τόσο η ΟΜΣΕ στη χώρα μας όσο και οι ευρωπαϊκές μελισσοκομικές οργανώσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ζητώντας να αλλάξει η κατάσταση με την κατάλληλη νομοθεσία, που θα προβλέπει αυστηρούς ελέγχους και μέτρα κατά του νοθευμένου μελιού. Ταυτόχρονα, ζητούν να θεσπιστούν άμεσα εναρμονισμένες μεθόδους ανίχνευσης της νοθείας, με ένα ισχυρό σύστημα ιχνηλασιμότητας για την καλύτερη παρακολούθηση της αλυσίδας εφοδιασμού μελιού και τον εντοπισμό περιπτώσεων απάτης.

    Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζουν οι Copa-Cogeca, «απέχουμε ακόμη πολύ από την επίτευξη του στόχου που προτείναμε για 0% νοθεία έως το 2030.

    Πηγή: OT - In.gr

  • ΚΕΟΣΟΕ: Στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα του 2021, η φετινή συγκομιδή σταφυλιών στη Γαλλία
    ΚΕΟΣΟΕ: Στα ιστορικά χαμηλά επίπεδα του 2021, η φετινή συγκομιδή σταφυλιών στη Γαλλία

    Είναι δύσκολο να εκτιμηθεί σωστά η παραγωγή κρασιού στη Γαλλία, δηλώνει με σημερινή ανακοίνωσή της η ΚΕΟΣΟΕ. Συγκεκριμένα, νέα εκτίμηση με τις προβλέψεις που δημοσιεύτηκαν στις 8 Οκτωβρίου από τις Υπηρεσίες Στατιστικής και Προοπτικών του γαλλικού Υπουργείου Γεωργίας, υποβιβάζουν στα 37,5 εκατομμύρια εκατόλιτρα την παραγωγή κρασιού.

    Η νέα εκτίμηση είναι πολύ κάτω από τα 40 έως 43 εκατομμύρια hl κρασιών που ανακοινώθηκε στις αρχές Αυγούστου και τα 39,3 εκατομμύρια hl που ανακοινώθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου. Αποτυχία πρόβλεψης αρκετή για να τροφοδοτήσει την κριτική από τη βιομηχανία κρασιού, σχετικά με εκτιμήσεις που συχνά δυσκολεύονται να ποσοτικοποιήσουν τις σοδειές, με την πρόβλεψη να είναι πολύ υψηλή όταν πέφτουν οι αποδόσεις και το αντίστροφο. «Η σοδειά του 2024 θα είναι κατά 22% χαμηλότερη από πέρυσι και 15% χαμηλότερη από τον μέσο όρο της περιόδου 2019-2023» διευκρινίζει το υπουργείο Γεωργίας, σημειώνοντας ότι η σοδειά «θα ισοδυναμεί με τη χαμηλή παραγωγή του 2021, που επλήγη από παγετό» και έπεσε στα 37,46 εκατομμύρια hl. Έτσι, ο τρύγος του 2024 πλησιάζει επικίνδυνα στο ιστορικό χαμηλό του 2017, στα 36,78 εκατομμύρια hl.

    Περιηγούμενοι στους γαλλικούς αμπελώνες, η πρόβλεψη συγκομιδής απαριθμεί τα κλιματικά φαινόμενα: παγετός, μείωση ανθοφορίας, περονόσπορος, χαλάζι, ωίδιο, ξηρασία… «που έπληξαν χωρίς εξαίρεση ιδιαίτερα όμως τη Bourgogne και το Beaujolais (-35%) και την Champagne (-33%), καθώς και τους αμπελώνες που προορίζονται για την παραγωγή eaux-de-vie (αποστάγματα) που είχαν εξαιρετική συγκομιδή το 2023 (-31% για το κονιάκ)», περιγράφει η υπουργική αξιολόγηση, ενώ η Jura δείχνει -75% , η Val de Loire -30%, η Provence και η Vallée du Rhone -16%, το Bordeaux -14%, το Languedoc-Roussillon -13%, η Αλσατία -13%, η Κορσική -13%, η Savoie -5%…

    Αβεβαιότητα τιμών

    Η εκτίμηση της παραγωγής παραμένει δύσκολη, αλλά και η προβολή των τιμών δεν είναι λιγότερο δύσκολη. Αν πριν από μερικά χρόνια μια πτώση της παραγωγής είχε άμεσο ανοδικό αντίκτυπο στις τιμές του χύμα κρασιού, αυτές οι μέρες έχουν περάσει, καθώς η αποκατανάλωση επιβαρύνει τις πωλήσεις. Ο αμπελώνας αναμένει αυξήσεις στις τιμές του κρασιού για να αντισταθμίσει εν μέρει το άλμα στο κόστος παραγωγής του και τη μείωση των αποδόσεών του.

    Στους αμπελώνες του Νότου, «φθάνουν οι πρώτες προσφορές από μεσίτες και εμπόρους, με τις τιμές χαμηλά, όπως στο τέλος της τελευταίας αμπελοοινικής περιόδου» τονίζει ο Ludovic Roux, ο πρόεδρος των Vignerons Coopérators d’Occitanie: «Θα έχουμε μια από τις μικρότερες συγκομιδές στην ιστορία, γύρω στη συγκομιδή του 2021 και αυτό είναι καταστροφικό. Με τόσο μικρή σοδειά, είναι αδύνατο να μην ξεκινήσουμε με χαμηλές τιμές. Λέμε στοπ σε εμπόρους και μεσίτες που συμμετέχουν στον θάνατο του επαγγέλματος».

    Ο Πρόεδρος της Ένωσης Μεσογειακών Εταιρειών Οίνου (UEVM), ο έμπορος Ζαν Κλοντ Μας απαντά ότι «χρειαζόμαστε μια ενάρετη και κερδοφόρα στρατηγική παραγωγής. Αυτό απαιτεί καλοσυντηρημένους αμπελώνες, με κόστος παραγωγής, που να επιτρέπει να μπορούμε να εμπορευόμαστε [τα κρασιά] πιο αποτελεσματικά και σε αντάλλαγμα να δίνουμε καθοδήγηση στην παραγωγή για την παραγωγή των κρασιών που απαιτούνται μακροπρόθεσμα. Αλλά να λέμε σήμερα ότι θα αλλάξουμε τιμές… Είναι πολύ επισφαλές να ακολουθήσεις αυτή τη διαδρομή».

    «Η ελεύθερη αγορά είναι πολύ βίαιη, λόγω της απουσίας συνεργασίας. Δεν βρισκόμαστε σε πόλεμο, η κρίση δεν λυπάται κανένα σήμερα και ο ανταγωνισμός πουλάει φθηνά από Χιλή και Αυστραλία, ενώ το τοπικό εμπόριο δεν έχει τη δύναμη να το αλλάξει αυτό», αναφέρει ο έμπορος κρασιών Gerard Bertrand.

    Η αντίθεση αυτή, επικρατεί και στις υπόλοιπες οινοπαραγωγές χώρες και θυμίζει κάτι που μοιάζει όχι με πόλεμο, αλλά με αγώνα επιβίωσης.

    Πηγή: Etheas.gr

  • Διεθνής Οργανισμός Αμπέλου και Οίνου: Παγκόσμια η κρίση στο κρασί
    Διεθνής Οργανισμός Αμπέλου και Οίνου: Παγκόσμια η κρίση στο κρασί

    Κοινό ανακοινωθέν 37 υπουργών Γεωργίας και πρέσβεων σε συνάντηση για τα 100 χρόνια του Διεθνή Οργανισμού Αμπέλου και Οίνου

    Η μείωση της κατανάλωσης κρασιού σε συνδυασμό με την κλιματική αλλαγή και τις γεωπολιτικές εντάσεις οδήγησαν τους εκπροσώπους του 75% των αμπελώνων του κόσμου, που συμμετείχαν σε συνάντηση για τα 100 χρόνια του Διεθνή Οργανισμού Αμπέλου και Οίνου, να διαμορφώσουν σχέδιο δράσης για τη… σωτηρία του αμπελοοινικού κλάδου.

    Συγκεντρώνοντας 37 από τα 50 μέλη του στο παλάτι των Δουκών της Βουργουνδίας στη Ντιζόν, ο Διεθνής Οργανισμός Αμπέλου και Οίνου (OIV) διοργάνωσε για δεύτερη φορά στην αιωνόβια ιστορία του μια υπουργική διάσκεψη (η πρώτη χρονολογείται από το 1932). Στη συνάντηση που συμμετείχαν 17 υπουργοί, 5 γραμματείς και 6 πρεσβευτές στη Salle des Estates της Βουργουνδίας, η διάσκεψη υψηλού επιπέδου κατέληξε σε κοινή δήλωση για την εκατονταετηρίδα του OIV (ιδρύθηκε στις 29 Νοεμβρίου 1924).

    «Αυτή η δήλωση είναι ένα ιστορικό βήμα προς τα εμπρός για τη στήριξη της αμπελουργίας και του κρασιού σε μια κρίσιμη στιγμή της ιστορίας τους» ανέφερε ο John Barker, διευθυντής του OIV, σε συνέντευξη Τύπου, επισημαίνοντας ότι οι εκπρόσωποι των κυβερνήσεων «έχουν λάβει υπόψη τα βασικά στοιχεία για τον κλάδο: βιώσιμη ανάπτυξη και κλιματική αλλαγή, αλλαγές στην κατανάλωση, αβέβαιο περιβάλλον για το διεθνές εμπόριο, ανάγκη για πολιτιστική ενίσχυση του κλάδου».

    Η κρίση είναι ορατή από την τάση «μείωσης της επιφάνειας των αμπελώνων στον κόσμο, καθώς και της ακανόνιστης, ακόμη και μειούμενης, παραγωγής τα τελευταία χρόνια»

    Οι 37 υπογράφουσες οινοπαραγωγές χώρες (μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα) σημειώνουν πρώτα τις εμπορικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο παγκόσμιος αμπελώνας (ο OIV αντιπροσωπεύει το 75% της παγκόσμιας παραγωγής κρασιού).

    Η μείωση της κατανάλωσης του κρασιού «είναι ένα γεγονός που δεν αφορά αποκλειστικά τη Γαλλία», αλλά «επηρεάζει όλες τις οινοπαραγωγικές χώρες» σχολιάζει σε συνέντευξη Τύπου η υπουργός Γεωργίας Annie Genevard. Στη δήλωση αναφέρεται ότι, η κρίση είναι ορατή από την τάση «μείωσης της επιφάνειας των αμπελώνων στον κόσμο, καθώς και της ακανόνιστης, ακόμη και μειούμενης, παραγωγής τα τελευταία χρόνια», με την μείωση της κατανάλωσης να εξηγείται από την «εξέλιξη των προτύπων κατανάλωσης κρασιού [με] την εξέλιξη της κοινωνίας, από το αβέβαιο διεθνές περιβάλλον, από τη δημογραφική εξέλιξη και την ανάπτυξη νέων τάσεων κατανάλωσης, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων, που κατευθύνουν τις προτιμήσεις τους προς νέα προϊόντα», αλλά και από την «επιβράδυνση του διεθνούς εμπορίου κρασιού και την εμμονή αδικαιολόγητων τεχνικών και μη δασμολογικών φραγμών που επηρεάζουν το εμπόριο σε έναν τομέα που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές».

    Κλιματική αλλαγή

    Σε αυτές τις παγκόσμιες κοινωνικοοικονομικές τάσεις προστίθενται οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής που «ενισχύουν τις προκλήσεις που τίθενται» με κινδύνους «που δυσχεραίνουν τη διαχείριση του παραγωγικού δυναμικού», με καιρικές συνθήκες που μπορούν να τροποποιήσουν τις ποικιλίες σταφυλιών και τα χαρακτηριστικά του terroir, χωρίς να ξεχνάμε «μια πιθανή εξέλιξη της γεωγραφίας των υφιστάμενων αμπελουργικών περιοχών μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα» που περιλαμβάνει και την παρακμή των παραδοσιακών αμπελώνων που δεν μπορούν πλέον να παράγουν όπως κατά το παρελθόν (λόγω έλλειψης νερού) , αλλά και την εγκατάσταση νέων αμπελώνων σε πιο βόρειες περιοχές.

    Για να ανταποκριθούν σε αυτές τις διαρθρωτικές και οικονομικές προκλήσεις, οι υπογράφοντες ζητούν να παρασχεθούν τα μέσα για την προσαρμογή της παραγωγής στις αλλαγές της ζήτησης της αγοράς, διασφαλίζοντας παράλληλα ποιοτικές συνθήκες παραγωγής και δίνοντας μεγαλύτερη προσοχή στον καταναλωτή μέσω της ενημέρωσης, της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της ευαισθητοποίησης για τη σημασία της υπεύθυνης κατανάλωσης».

    Διαφορετικός συγχρονισμός και απαντήσεις

    «Ο καθένας θα δώσει την κατάλληλη απάντηση» στους αμπελώνες του, απαντά η Γαλλίδα υπουργός Annie Genevard, επισημαίνοντας ότι «για τη Γαλλία, ο κλάδος επιθυμεί να ανταποκριθεί κυκλικά και δομικά δρώντας σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και με διαφορετικές απαντήσεις». Υπολογίζοντας ότι 100.000 εκτάρια είναι πλεονασματικά εδώ και αρκετά χρόνια, η πρώτη φάση μείωσης του παραγωγικού δυναμικού περιλαμβάνει οριστική εκρίζωση στα 4.000 ευρώ/εκτάριο που επικυρώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και θα χρηματοδοτηθεί από τη Γαλλία με ποσό των 120 εκατ. ευρώ για 30.000 ha. «Λιγότερο από το 4% των γαλλικών αμπελώνων» επισημαίνει η Annie Genevard, η οποία δηλώνει ότι θέλει να «πείσει τη γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιτρέψει και την προσωρινή εκρίζωση».

    «Προσθέτω ότι δεν μπορούμε να σταματήσουμε σε αυτό», προσθέτει η Annie Genevard, σημειώνοντας ότι «αυτές οι εκριζώσεις, οριστικές ή προσωρινές, δεν πρέπει να μειώσουν τις μελλοντικές δυνατότητες του κλάδου».

    Σημειώνοντας την αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες («η εγκατάλειψη του οικογενειακού μεσημεριανού γεύματος και δείπνου, η μειωμένη κατανάλωση ορισμένων τροφών…»), η υπουργός θέλει «να αποκαταστήσει στις νεότερες γενιές την παράδοση, τον πολιτισμό, τη γνώση και την ευχαρίστηση να μοιράζονται ένα μπουκάλι κρασί. Ένας πολιτισμός που οι πρόγονοί μας είχαν φυσικά το κρασί ως παράδοση και κουλτούρα. Είναι σημαντικό να το μαθαίνουμε», φυσικά «προσέχοντας τη διάσταση της δημόσιας υγείας».

    Μοναδική η θέση των αμπελώνων και του κρασιού

    Στη διακήρυξη κυριαρχεί η ίδια προσέγγιση για τα 37 μέλη του OIV, που θέλουν να «προωθήσουν την παγκόσμια κληρονομιά των αμπελώνων και του κρασιού και τις ιστορικές, πολιτιστικές, ανθρώπινες, κοινωνικές και περιβαλλοντικές πτυχές και να επιβεβαιώσουν τη μοναδική θέση των αμπελώνων και του κρασιού στην παραγωγή και την κατανάλωση χωρών.

    Όσον αφορά την ίδια την παραγωγή κρασιού, η κοινή δήλωση ζητά να υποστηριχθούν «καινοτομίες, φιλόδοξες, ανθεκτικές και βιώσιμες πολιτιστικές και οινολογικές πρακτικές που βελτιώνουν την προσαρμογή και συμβάλλουν στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής, καθώς και της βιοποικιλότητας, όπως η διατήρηση και η χρήση διαφοροποιημένων ποικιλιών αμπέλου, ο πειραματισμός με νέες ποικιλίες αμπέλου, η βιώσιμη εντατικοποίηση, οι αγροοικολογικές πρακτικές και άλλες καινοτόμες προσεγγίσεις, καθώς και η αποτελεσματικότερη διαχείριση των υδάτινων πόρων και του εδάφους».

    Να σημειωθεί ότι οι 37 χώρες που υπογράφουν το κοινό ανακοινωθέν είναι: Αλβανία, Γερμανία, Αργεντινή, Αρμενία, Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Βραζιλία, Βουλγαρία, Χιλή, Κύπρος, Κροατία, Ισπανία, Γαλλία, Γεωργία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ινδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Μαρόκο, Μολδαβία, Μαυροβούνιο, Νέα Ζηλανδία, Ολλανδία, Περού, Πορτογαλία, Δημοκρατία της Τσεχίας, Ρουμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Σερβία, Σλοβακία, Σλοβενία, Ελβετία, Ουκρανία και Ουρουγουάη.

    Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik
  • ΚΕΟΣΟΕ: Αυξημένους ελέγχους για ελληνοποιήσεις ζητούν φορείς του αμπελοοινικού τομέα
    ΚΕΟΣΟΕ: Αυξημένους ελέγχους για ελληνοποιήσεις ζητούν φορείς του αμπελοοινικού τομέα

    Να ενταθούν οι έλεγχοι και να παταχθεί η αισχροκέρδεια, η παραοικονομία και η παραπλάνηση του καταναλωτή από τις ελληνοποιήσεις των εισαγόμενων οίνων, ζητούν με ανακοίνωσή τους παραγωγικοί φορείς του αμπελοοινικού τομέα, δηλώνει η ΚΕΟΣΟΕ με σημερινή ανακοίνωσή της.

    Η αναμενόμενη μικρού όγκου ελληνική οινοπαραγωγή στα 1.378.706 hl (137.870 tn) σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ΔΑΟΚ και η κατά πάσα βεβαιότητα οριστικοποίηση χαμηλού όγκου αποθεμάτων την 31η Ιουλίου, στερούν από την αγορά σημαντικές ποσότητες οίνου, γεγονός που ήδη έχει εκκινήσει διαδικασίες εισαγωγών (ερυθρών και λευκών) οίνων, κυρίως από Ιταλία με κατεύθυνση την εγχώρια αγορά και τη διάθεσή τους ως οίνων με ελληνική προέλευση.

    Ο κίνδυνος που ελλοχεύει με τις εισαγωγές οίνων δεν είναι μόνο, η επισήμανση με την οποία θα διατεθούν στον Έλληνα καταναλωτή, αλλά οι χαμηλές τιμές με τις οποίες παραδίδονται στα οινοποιεία (0,55 €/lt ερυθροί οίνοι και 0,63 €/lt λευκοί οίνοι), τιμές οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες της ΚΕΟΣΟΕ οφείλονται στο ότι οι εν λόγω οίνοι προέρχονται από Τρίτες Χώρες (κυρίως Χιλή) και αναβαπτίζονται ως ευρωπαϊκοί οίνοι, για να φτάσουν στη χώρα μας και τελικά στον καταναλωτή, είτε ως ευρωπαϊκοί, είτε ως οίνοι ελληνικής προέλευσης.

    Οι πρακτικές ενδοκοινοτικών αποκτήσεων οίνων, παρ’ ότι δεν απαγορεύονται, επιβάλλεται από τη νομοθεσία να διατίθενται στον καταναλωτή με την επισήμανση ως οίνοι Ευρωπαϊκής Ένωσης – όταν πράγματι πρόκειται για οίνους που παράγονται στο ευρωπαϊκό έδαφος – γεγονός που αποτελεί το μόνο στοιχείο άμυνας των ελληνικών κρασιών έναντι του ανταγωνισμού.

    Οι τιμές με τις οποίες εισέρχονται στο ελληνικό έδαφος οι οίνοι μη ελληνικής προέλευσης, είναι κατά ανεξήγητο τρόπο ιδιαίτερα χαμηλές, αφού οι συνθήκες παραγωγής στα οινοπαραγωγά Κράτη Μέλη της ΕΕ δεν ευνόησαν, όπως και στην Ελλάδα την παραγωγή οίνων σε επίπεδο κόστους παραγωγής που να αιτιολογεί τόσο χαμηλές τιμές.

    Η εξέλιξη αυτή, δημιουργεί ένα σαφές και έντονο ανταγωνιστικό μειονέκτημα στους εγχωρίως παραγόμενους οίνους, το κόστος παραγωγής των οποίων είναι φέτος σημαντικά υψηλότερο, εξαιτίας των αδυναμιών ελέγχου των συντελεστών του κόστους εισροών. Αυτό πλέον που διακυβεύεται σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, είναι η προστασία και το συμφέρον του Έλληνα καταναλωτή, ιδιαίτερα όσον αφορά την επισήμανση των οίνων που προμηθεύεται, ή καταναλώνει στα σημεία εστίασης.

    Θα πρέπει κατά συνέπεια οι καταναλωτές, να ελέγχουν την προέλευση των οίνων που καταναλώνουν, είτε σε εμφιαλωμένη συσκευασία, είτε σε καράφα ( bag in box- ασκούς), μιας και η υφιστάμενη νομοθεσία τους παρέχει σημαντικές δυνατότητες.

    Όπως προβλέπει η απόφαση για τους κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ) του υπουργείου Ανάπτυξης (ΦΕΚ 2044/Β/22.8.2013), τα σημεία εστίασης (εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ) είναι υποχρεωμένα να αναγράφουν στους τιμοκαταλόγους τους, όταν διαθέτουν κρασί σε καράφα, την χώρα προέλευσης και τον παραγωγό. Παράλληλα, η ίδια απόφαση δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή εφόσον το ζητήσει να γίνεται παρουσία του, η μετάγγιση της ποσότητας οίνου που παρήγγειλε, ώστε να μπορεί να διαβάσει την επισήμανση της συγκεκριμένης συσκευασίας και συνεπώς (σσ. ΚΕΟΣΟΕ) να ταυτοποιήσει το προϊόν σε σχέση με αυτό που αναγράφεται στον τιμοκατάλογο.

    Οι σχετικές διατάξεις που προστατεύουν τον Έλληνα καταναλωτή στην πλειοψηφία των περιπτώσεων δεν περιλαμβάνονται στους τιμοκαταλόγους των σημείων εστίασης και ουδέποτε αποτέλεσαν αντικείμενο ελέγχου από το αρμόδιο υπουργείο. Ειδικά η μη αναγραφή στους τιμοκαταλόγους της χώρας προέλευσης και του παραγωγού του οίνου, έχει σαν αποτέλεσμα όχι μόνο να παραπλανάται ο Έλληνας καταναλωτής, αλλά να δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός, συνοδευόμενος σε πολλές περιπτώσεις με διακίνηση οίνων χωρίς παραστατικά.

    «Να επισημάνουμε ότι οι οίνοι αυτοί αποτελούν αντικείμενο εμπορικής συναλλαγής που έχει τα χαρακτηριστικά της αισχροκέρδειας, αφού πωλούνται στον τελικό καταναλωτή έως 15 φορές ακριβότεροι, σε σχέση με την τιμή αγοράς τους, καταστρέφοντας κατ’ ουσίαν τον κλάδο του κρασιού στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τις πρακτικές που εφαρμόζονται στα οινοπαραγωγά Κράτη Μέλη της ΕΕ.

    Για τους λόγους που προαναφέραμε καλούμε τους συναρμόδιους κρατικούς φορείς, να προβούν σε ελέγχους εφαρμογής της νομοθεσίας, προκειμένου να προστατευθεί ο Έλληνας καταναλωτής από την παραπληροφόρηση και την οικονομική νοθεία των προϊόντων, που καταναλώνει», καταλήγει η ανακοίνωση της ΚΕΟΣΟΕ.

    Πηγή: Εtheas.gr

  • Κρασί: Στα περσινά επίπεδα η ελληνική οινοπαραγωγή – Οι πρώτες εκτιμήσεις
    Κρασί: Στα περσινά επίπεδα η ελληνική οινοπαραγωγή – Οι πρώτες εκτιμήσεις

    Τι δείχνουν τα στοιχεία για τον όγκο παραγωγής κρασιού 2024 – 2025

    Ελαφρώς αυξημένη κατά 0,15% εμφανίζεται φέτος η παραγωγή κρασιού στη χώρα μας (1.378.706 hl το 2024 έναντι 1.376.763 hl το 2023), σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλε το τμήμα Αμπέλου Οίνου και Αλκοολούχων Ποτών του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην Κομισιόν.

    «Το στοιχείο που βασίζεται σε εκτιμήσεις των κατά τόπους ΔΑΟΚ, είναι αρκετά επισφαλές και δεδομένου ότι ο τρύγος συνεχίζεται σε ορισμένες περιοχές ο τελικός όγκος οινοπαραγωγής που υπολογίζεται βάσει των Δηλώσεων Παραγωγής, θα διαφοροποιηθεί, συνήθως όμως ο τελικός όγκος είναι κατώτερος των εκτιμήσεων των ΔΑΟΚ», εκτιμά η ΚΕΟΣΟΕ, η οποία επεξεργάστηκε και τα στοιχεία με τις προβλέψεις της ελληνικής οινοπαραγωγής με περίοδο αναφοράς 1/8/2024 έως 31/7/2025.

    Σχεδόν όλες οι Περιφέρειες της χώρας, κατέγραψαν μείωση της σταφυλικής παραγωγής τουλάχιστον κατά 50% σε σύγκριση με τα προ τριετίας επίπεδα, εκτιμά η ΚΕΟΣΟΕ

    Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι η οινοπαραγωγή 2023-2024, κατέγραψε ιστορική πτώση σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο κατά 35,27%.

    Η πρόβλεψη του υπουργείου ανά κατηγορία εμφανίζει επίσης μεγάλο όγκο παραγωγής γλευκών και χυμών σταφυλής (450.710 hl), που εφόσον πρόκειται για γλεύκη (σ.σ. χυμός σταφυλής δεν παράγεται συνήθως), θα μεταποιηθεί πιθανότατα σε οίνο σε επόμενο χρονικό διάστημα.

    Είναι βέβαια προφανές ότι σχεδόν όλες οι Περιφέρειες της χώρας, κατέγραψαν μείωση της σταφυλικής παραγωγής τουλάχιστον κατά 50% σε σύγκριση με τα προ τριετίας επίπεδα, γεγονός που αναμένεται να επιβεβαιωθεί ασφαλέστερα με την οριστική δήλωση παραγωγής.

    Οι μεταβολές

    Σύμφωνα με τις πρώτες προβλέψεις, η μεγαλύτερη μείωση αναμένεται στους ποικιλιακούς οίνους χωρίς ΠΟΠ/ΠΓ (κατά 43,08%) και στους οίνους ΠΓΕ (κατά 11,21%). Αντίστοιχα, η μεγαλύτερη αύξηση της παραγωγής κατά 37,11%παρατηρείται στις ποσότητες γλεύκης και χυμό σταφυλής.

    Λαμβάνοντας τα παραπάνω υπ’ όψη, η εικόνα και οι μεταβολές της πρόβλεψης 2024 σε σύγκριση με την οριστική οινοπαραγωγή 2023 είναι η ακόλουθη:

    Από το 1990 μέχρι σήμερα, παρατηρείται διαχρονική μείωση της παραγωγής οίνου στη χώρα μας, που όμως δεν οφείλεται στην κλιματική κρίση μόνο, αλλά και στην εγκατάλειψη εκτάσεων αμπελοκαλλιέργειας. Οι εγκαταλελειμμένες εκτάσεις σύμφωνα με πληροφορίες της ΚΕΟΣΟΕ είναι πολύ μεγαλύτερες από τις επίσημα εμφανιζόμενες, δεδομένου ότι πολλοί αμπελουργοί έχουν αλλάξει ήδη καλλιέργεια, λόγω του ασύμφορου της αμπελοκαλλιέργειας (π.χ. σε καλλιέργεια φράουλας στην Αχαΐα), την οποία δεν έχουν δηλώσει στο Αμπελουργικό Μητρώο.

    Αποτέλεσμα επίσης του χαμηλού όγκου οινοπαραγωγής είναι και η αύξηση, που παρατηρείται στις εισαγωγές οίνων, κυρίως από Ιταλία, σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.

    Πηγή: In.gr
  • Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Γιατί Snapchat, TikTok και YouTube μπήκαν στο στόχαστρό της
    Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Γιατί Snapchat, TikTok και YouTube μπήκαν στο στόχαστρό της

    Τα αιτήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Snapchat, το TikTok και το YouTube υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε, την Τετάρτη (2/10), πληροφορίες από το YouTube, το Snapchat και το TikTok σχετικά με τις παραμέτρους που χρησιμοποιούν οι αλγόριθμοί τους για να προτείνουν περιεχόμενο στους χρήστες και τον ρόλο τους στην ενίσχυση ορισμένων συστημικών κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σχετίζονται με τις εκλογές, την ψυχική υγεία και την προστασία των ανηλίκων.

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters, τα αιτήματα που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), «αφορούν επίσης στα μέτρα των πλατφορμών για τον μετριασμό της πιθανής επιρροής των συστημάτων σύστασής τους στη διάδοση παράνομου περιεχομένου, όπως η προώθηση παράνομων ουσιών και η ρητορική μίσους, ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ανακοίνωσή της.

    Ακόμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι ζήτησε πρόσθετες πληροφορίες από το TikTok σχετικά με τα μέτρα που έχει λάβει η εταιρεία για να εμποδίσει τους κακούς παράγοντες, προκειμένου να χειραγωγήσουν την εφαρμογή, με στόχο να μειώσει τους κινδύνους που σχετίζονται με τις εκλογές και τον πολιτικό διάλογο.

    Οι εταιρείες τεχνολογίας πρέπει να παράσχουν τις ζητούμενες πληροφορίες έως τις 15 Νοεμβρίου, δήλωσε η Ε.Ε., και στη συνέχεια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποφασίσει για τα επόμενα βήματα, τα οποία θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν πρόστιμα.

    Επισημαίνεται ότι η Ε.Ε. έχει ανοίξει στο παρελθόν διαδικασίες μη συμμόρφωσης στο πλαίσιο του DSA, ο οποίος απαιτεί από τις εταιρείες τεχνολογίας να κάνουν περισσότερα για την αντιμετώπιση του παράνομου και επιβλαβούς περιεχομένου στις πλατφόρμες τους, όπως είναι το Facebook και το Instagram της Meta, η AliExpress και το TikTok.

    Πηγή: iEidiseis.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ