Τιμώμενο πρόσωπο στην επίσημη τελετή «πρώτης κοπής» χάλυβα ο αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Τσούνης – Δείτε βίντεο και φωτογραφίες – Τι είπε η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας για τις ιπτάμενες φρεγάτες – Το Παρίσι πιέζει την Αθήνα να υπογράψει την τελική συμφωνία για αγορά δύο φρεγατών
Η τελετή «πρώτης κοπής» χάλυβα, η συμβολική εκδήλωση για την έναρξη της ναυπήγησης της νέας γαλλικής φρεγάτας που στην Ελλάδα έγινε γνωστή ως Belh@rra όμως οι Γάλλοι ονομάζουν FDI έγινε την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου στην πόλη Λοριάν, παρουσία της υπουργού Άμυνας της Γαλλίας Φλοράνς Παρλί. Στην τελετή παρέστη και ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης τον οποίο οι Γάλλοι αντιμετώπισαν σχεδόν σαν τιμώμενο πρόσωπο, αποκαλύπτοντας την βαθιά επιθυμία τους να πέσουν σύντομα οι τελικές υπογραφές για να αγοράσει η Ελλάδα δύο γαλλικές φρεγάτες κλάσης FDI.
«Κινητοποιούμαστε με ιδιαίτερη προσοχή, με την υποστήριξη της υπουργού Άμυνας, για να ανταποκριθούμε το συντομότερο στις επιχειρησιακές σας ανάγκες ναύαρχε Τσούνη. Όλες οι ομάδες της Naval Group και της DGA- την οποία ευχαριστώ για την υποστήριξη- είναι εδώ για να κάνουν την φρεγάτα FDI το πλοίο που χρειάζεται το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό» είπε ο Ερβέ Γκιγιού, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ελεγχόμενης από το γαλλικό δημόσιο Naval Group που έχει αναλάβει το χτίσιμο των νέων φρεγατών.
Μιλώντας στα ελληνικά, ο επικεφαλής της κρατικής γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας Naval Group απευθύνθηκε ειδικά στον αρχηγό ΓΕΝ λέγοντά του: «Ναύαρχε Τσούνη ευχαριστώ που ήρθατε στη Λοριάν σήμερα. Είναι τιμή και μεγάλη χαρά για εμάς. Είμαστε στη διάθεση του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού».
Επισήμως, η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει αποφασίσει την προμήθεια των δύο φρεγατών που προϋπολογίζεται ότι θα κοστίσουν τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ. Η γαλλική πλευρά όμως θεωρεί ότι η επιστολή προθέσεως (LOI – Letterof Intent) που συνυπέγραψαν στις 10 Οκτωβρίου στο Παρίσι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος και η Γαλλίδα ομόλογός του ενέχει θέση προσύμφωνου. Μιλώντας στην τελετή έναρξης της ναυπήγησης της φρεγάτας FDI η Φλοράνς Παρλί έκανε ειδική αναφορά στην επιστολή προθέσεως επισημαίνοντας ότι «συντάχθηκε με σκοπό να προετοιμάσει την αγορά των δύο γαλλικών φρεγατών από την Ελλάδα» και υποσχέθηκε ότι το Παρίσι «δεσμεύεται να ικανοποιήσει τις ανάγκες της Ελλάδας».
Σε μια πανηγυρική εκδήλωση που βρισκόταν η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας, η ηγεσία της γαλλικής διεύθυνσης Εξοπλισμών, η διοίκηση της κρατικής ναυπηγικής βιομηχανίας Naval Group, η ηγεσία του γαλλικού πολεμικού ναυτικού, Γάλλοι πολιτικοί και άλλοι επίσημοι, ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού αντιναύαρχος Τσούνης κάθισε –με επιλογή των Γάλλων- δεξιά της Φλοράνς Παρλί.
«Οι Γάλλοι πιέζουν για να πέσουν οι υπογραφές, εμείς πιέζουμε για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις μας και για να πέσουν οι τιμές» είπε στο protothema.gr πηγή με γνώση των συζητήσεων για την οριστικοποίηση της συμφωνίας και σημείωσε ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας. Το σίγουρο είναι ότι η πολιτική βούληση για να κλείσει η συμφωνία υπάρχει, όμως η ελληνική πλευρά θα πρέπει να εξασφαλίσει και τα χρήματα που απαιτούνται για να χρηματοδοτηθεί η αγορά των γαλλικών φρεγατών, αφού ο προϋπολογισμός της ενδεχόμενης αγοράς θα φτάσει –ίσως και να υπερβεί- το 1,5 δις. ευρώ.
Το χτίσιμο της πρώτης φρεγάτας FDI αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023. Οι Γάλλοι έχουν υποσχεθεί στην Αθήνα ότι το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό το 2024 θα παραλάβει το 2ο πλοίο της σειράς που θα ναυπηγηθεί.
Προσπαθώντας να καθησυχάσουν τις ανησυχίες ότι αν αποκτηθούν οι νέας τεχνολογίες φρεγάτες μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει προβλήματα από το γεγονός ότι τα πλοία FDI δεν έχουν δοκιμαστεί επιχειρησιακά, από την Naval Group απαντούν ότι η πρώτη φρεγάτα θα πάει στο γαλλικό ναυτικό. «Στη 2η φρεγάτα που θα παραλάβετε εσείς θα έχουμε επιλύσει τα όποια προβλήματα παρουσιαστούν στο πλοίο της κλάσης FDI» μας είπε κορυφαίο στέλεχος της γαλλικής κατασκευάστριας εταιρείας αποκλείωντας το ενδεχόμενο να παρουσιαστούν… εκπλήξεις σαν αυτές που προέκυψαν όταν οι Γερμανοί της Thyssen έχτιζαν το πρώτο υποβρύχιο τύπου Παπανικολής.