Ο Μπάιντεν εννοεί να ακυρώσει την άδεια για την κατασκευή του αγωγού Keystone XL, πιθανόν ήδη την πρώτη του ημέρα στην εξουσία
Ο Δημοκρατικός εκλεγμένος πρόεδρος Τζο Μπάιντεν σκοπεύει να ακυρώσει την άδεια για την κατασκευή του αγωγού Keystone XL, έργου εκτιμώμενης αξίας 9 δισεκ. δολαρίων, πιθανόν την πρώτη του ημέρα στην εξουσία, δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς πηγή ενημερωμένη για τις προθέσεις του.
Ο Ρεπουμπλικάνος απερχόμενος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ μετέτρεψε την κατασκευή του αγωγού σε κεντρική υπόσχεση της προεκλογικής του εκστρατείας. Ο Μπάιντεν, που θα ορκιστεί μεθαύριο Τετάρτη, ήταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης του Μπαράκ Ομπάμα που απέρριψε την κατασκευή του αγωγού, διότι δεν συμβάδιζε στο σχέδιό του για την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής.
Η φράση «ανάκληση της άδειας κατασκευής του αγωγού Keystone XL» φιγουράρει στον κατάλογο των εκτελεστικών διαταγμάτων που ο Τζο Μπάιντεν αναμένεται να υπογράψει την πρώτη ημέρα αφού αναλάβει τα καθήκοντά του, σύμφωνα με ρεπορτάζ του καναδικής δημόσιας ραδιοτηλεόρασης CBC [1].
Ο βετεράνος Δημοκρατικός πολιτικός είχε δεσμευτεί προεκλογικά ότι θα ακύρωνε το έργο.
Τον αγωγό Keystone XL κατασκευάζει η TC Energy Corp. Η εταιρεία δεν είχε κάποιο σχόλιο να κάνει άμεσα όταν ήρθε σε επαφή μαζί της το πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς. Εκπρόσωπος της ομάδας του κ. Μπάιντεν δεν απάντησε άμεσα όταν του ζητήθηκε σχόλιο.
Η πρεσβεύτρια του Καναδά στις ΗΠΑ, η Κίρστεν Χίλμαν, ανέφερε πως θα συνεχίσει να προωθεί το έργο, κρίνοντας ότι δεν έρχεται σε αντίθεση με τα σχέδια των δύο χωρών για την προστασία του περιβάλλοντος.
Το έργο, που έχει σκοπό τη μεταφορά αργού από την Αλμπέρτα στη Νεμπράσκα, έχει καθυστερήσει αρκετά, εξαιτίας προσφυγών πολλών οργανώσεων προστασίας του περιβάλλοντος στη δικαιοσύνη των ΗΠΑ.
Ο επικεφαλής της κυβέρνησης στην επαρχία Αλμπέρτα, ο Τζέισον Κίνι, τόνισε μέσω Twitter ότι τον «ανησυχεί βαθιά» το δημοσίευμα του CBC, προειδοποιώντας πως η ακύρωση του έργου θα είχε βαρύ κόστος σε θέσεις εργασίας «και στις δύο πλευρές των συνόρων», θα έπληττε τις διμερείς σχέσεις και την αμερικανική εθνική ασφάλεια, καθώς, κατ’ αυτόν, θα αύξανε την εξάρτηση των ΗΠΑ από τα κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ.
Αν πράγματι η κυβέρνηση Μπάιντεν ακυρώσει το έργο, η Αλμπέρτα σε συντονισμό με την TC θα προσφύγει στη δικαιοσύνη, συμπλήρωσε ο κ. Κίνι.
Χθες Κυριακή η εφημερίδα Wall Street Journal ανέφερε ότι η TC επρόκειτο να αναγγείλει μέσα στην εβδομάδα σειρά κινήσεων, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσής της να χρησιμοποιεί μόνο ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, προκειμένου να μπορέσει να κερδίσει την υποστήριξη του Τζο Μπάιντεν [2].
Η κατασκευή του αγωγού έχει προχωρήσει πολύ στον Καναδά: έφθασε στα σύνορα με τις ΗΠΑ. Στην αμερικανική επικράτεια, η TC έχει αρχίσει την κατασκευή σταθμών άντλησης σε καθεμία από τις πολιτείες από όπου θα περάσει ο αγωγός, αλλά δικαστικές ήττες την εμπόδιζαν να προχωρήσει το μεγαλύτερο μέρος του 2020.
Ο Δημοκρατικός πρώην πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα ακύρωσε το σχέδιο το 2015, κρίνοντας ότι ο Καναδάς θα εξασφάλιζε το μεγαλύτερο μέρος του οικονομικού οφέλους, ενώ το έργο θα αύξανε τις εκπομπές των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την υπερθέρμανση του πλανήτη.
Ο Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε προεδρική άδεια το 2017 που επέτρεπε το έργο να προχωρήσει· πολλές οργανώσεις περιβαλλοντικής προστασίας προσέφυγαν στη δικαιοσύνη εναντίον της κυβέρνησής του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ-Reuters - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ/EPA/ Morry Gash POOL