Παρασκευή, 20 Οκτωβρίου 2023 22:18

Μόνο το 1% των χημικών ουσιών στο σύμπαν έχει ανακαλυφθεί, σύμφωνα με έρευνα

Το σύμπαν είναι πλημμυρισμένο με δισεκατομμύρια χημικές ουσίες, καθεμία από τις οποίες είναι ένα μικρό σύμπλεγμα δυνατοτήτων. Και έχουμε εντοπίσει μόνο το 1% από αυτές.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι χημικές ενώσεις που δεν έχουν ανακαλυφθεί θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην απομάκρυνση των αερίων του θερμοκηπίου ή να πυροδοτήσουν μια ιατρική ανακάλυψη όπως έκανε η πενικιλίνη.

Αλλά ας το ξεκαθαρίσουμε κάτι πρώτα: δεν είναι ότι οι χημικοί δεν είναι περίεργοι. Από τότε που ο Ρώσος χημικός Ντμίτρι Μεντελέεφ εφηύρε τον περιοδικό πίνακα των στοιχείων το 1869, ο οποίος είναι βασικά ένα κουτί Lego για χημικούς, οι επιστήμονες ανακαλύπτουν τις χημικές ουσίες που βοήθησαν στον καθορισμό του σύγχρονου κόσμου. Χρειαζόμασταν πυρηνική σύντηξη (συγκρούοντας άτομα μεταξύ τους με την ταχύτητα του φωτός) για να φτιάξουμε την τελευταία χούφτα στοιχείων. Το στοιχείο 117, tennessine, συντέθηκε το 2010 με αυτόν τον τρόπο.

Αλλά για να κατανοήσετε την πλήρη κλίμακα του χημικού σύμπαντος, πρέπει να κατανοήσετε και τις χημικές ενώσεις. Μερικά εμφανίζονται φυσικά - το νερό, φυσικά, αποτελείται από υδρογόνο και οξυγόνο. Άλλα, όπως το νάιλον, ανακαλύφθηκαν σε εργαστηριακά πειράματα και κατασκευάζονται σε εργοστάσια.

Συχνά η απάντηση είναι να αναζητήσετε ενώσεις που σχετίζονται με εκείνες που είναι ήδη γνωστές. Υπάρχουν δύο βασικοί τρόποι για να γίνει αυτό. Κάποιος παίρνει μια γνωστή ένωση και την αλλάζει λίγο — προσθέτοντας, διαγράφοντας ή ανταλλάσσοντας μερικά άτομα. Μια άλλη είναι η λήψη μιας γνωστής χημικής αντίδρασης και η χρήση νέων πρώτων υλών. Αυτό συμβαίνει όταν η μέθοδος δημιουργίας είναι η ίδια αλλά τα προϊόντα μπορεί να είναι αρκετά διαφορετικά. Και οι δύο αυτές μέθοδοι είναι τρόποι αναζήτησης γνωστών αγνώστων.

Επιστρέφοντας στον περιοδικό πίνακα, είναι σαν να φτιάχνετε ένα σπίτι, μετά ένα ελαφρώς διαφορετικό σπίτι ή να αγοράζετε νέα τούβλα και να προσθέτετε έναν δεύτερο όροφο. Πολλοί χημικοί περνούν τη σταδιοδρομία τους εξερευνώντας έναν από αυτούς τους οίκους χημικών.

Αλλά ακόμα κι αν ένας χημικός μαντέψει μια εντελώς νέα δομή που δεν σχετίζεται με καμία ένωση που είναι γνωστή στη Γη, θα έπρεπε να την φτιάξει, που είναι το δύσκολο μέρος. Το να καταλάβετε ότι μια χημική ένωση μπορεί να υπάρχει δεν σας λέει πώς είναι δομημένη ή ποιες συνθήκες χρειάζεστε για να την φτιάξετε.

Για πολλές χρήσιμες ενώσεις, όπως η πενικιλίνη, είναι ευκολότερο και φθηνότερο να «αναπτυχθούν» και να εξαχθούν από μούχλα, φυτά ή έντομα. Έτσι, οι επιστήμονες που αναζητούν νέα χημεία εξακολουθούν να αναζητούν συχνά έμπνευση στις πιο μικρές γωνιές του κόσμου γύρω μας.

Πηγή: Cnn.gr - Φωτογραφία από Gerd Altmann από το Pixabay
Τελευταία τροποποίηση στις Παρασκευή, 20 Οκτωβρίου 2023 19:36

Η ανακάλυψη ενός νεαρού γαλαξία σαν τον δικό μας ανατρέπει τις θεωρίες για την εξέλιξη του σύμπαντος

Ερευνητές ανακάλυψαν έναν μακρινό δισκοειδή γαλαξία που έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με τον δικό μας, και θα μπορούσε να αλλάξει την κατανόησή μας για το πώς σχηματίζονται οι γαλαξίες.

Ο γαλαξίας, ο οποίος ονομάστηκε REBELS-25, είναι πολύ πιο οργανωμένος από ό,τι θα περίμενε κανείς για την ηλικία του, σύμφωνα με την έρευνα αστρονόμων από το Πανεπιστήμιο Leiden στην Ολλανδία.

Ο REBELS-25 είναι πολύ νεότερος από τον δικό μας γαλαξία, αλλά παρουσιάζει ομοιότητες στη δομή και την περιστροφή του, αντί να εμφανίζεται χαοτικός όπως άλλοι πρώιμοι γαλαξίες, ανέφεραν οι ερευνητές στη μελέτη που πρόκειται να δημοσιευτεί στο περιοδικό Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

«Σύμφωνα με την κατανόησή μας για τον σχηματισμό των γαλαξιών, αναμένουμε οι περισσότεροι πρώιμοι γαλαξίες να είναι μικροί και να μοιάζουν ακατάστατοι», δήλωσε η συν-συγγραφέας της μελέτης Jacqueline Hodge, αστρονόμος στο Πανεπιστήμιο του Leiden.

Οι πρώιμοι γαλαξίες τείνουν να ενώνονται μεταξύ τους και να αναπτύσσουν πιο ομαλά σχήματα απίστευτα αργά – ο δικός μας γαλαξίας χρειάστηκε δισεκατομμύρια χρόνια για να αναπτύξει τακτοποιημένες δομές, είπαν οι ερευνητές.

Μόλις 700 εκατομμυρίων ετών

Το φως που φτάνει στη Γη από τον REBELS-25 εκπέμφθηκε μόλις 700 εκατομμύρια χρόνια μετά το σχηματισμό του σύμπαντος (που εκτιμάται ότι έγινε πριν από 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια), ένα εκπληκτικά σύντομο χρονικό διάστημα για να εμφανίζεται τόσο τακτοποιημένος.

«Βλέποντας έναν γαλαξία με τέτοιες ομοιότητες με τον δικό μας, αμφισβητούμε την κατανόησή μας για το πόσο γρήγορα οι γαλαξίες στο πρώιμο Σύμπαν εξελίσσονται στους τακτοποιημένους γαλαξίες του σημερινού σύμπαντος», ανέφερε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Lucie Rowland.

Η περιστροφή και η δομή του γαλαξία παρατηρήθηκαν με το τηλεσκόπιο Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) στη βόρεια Χιλή. Η ομάδα βρήκε επίσης δεδομένα που υπαινίσσονται ακόμη πιο ανεπτυγμένα χαρακτηριστικά, όπως σπειροειδείς βραχίονες, και σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν περισσότερες παρατηρήσεις για να επιβεβαιώσουν αν όντως υπάρχουν.

«Η εύρεση περαιτέρω ενδείξεων για πιο εξελιγμένες δομές θα ήταν μια συναρπαστική ανακάλυψη, καθώς θα ήταν ο πιο μακρινός γαλαξίας με τέτοιες δομές που έχει παρατηρηθεί μέχρι σήμερα», δήλωσε η Rowland.

«Μεγάλη έκπληξη»

Ο Dave Clements, ερευνητής αστροφυσικής στο Imperial College του Λονδίνου, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε ότι «είναι μεγάλη έκπληξη» η εύρεση ενός γαλαξία όπως ο REBELS-25.

«Το σύμπαν τότε πιστεύεται ότι ήταν πολύ πιο χαοτικό, με τις αλληλεπιδράσεις και τις συγχωνεύσεις γαλαξιών να διαταράσσουν τη σχετικά εύθραυστη δομή ενός δίσκου. Και όμως, με αυτό μοιάζει ο REBELS-25», δήλωσε στο CNNi.

«Είναι απλώς ένας πολύ ασυνήθιστος γαλαξίας, που έζησε μια απροσδόκητα ήσυχη ζωή μέχρι τη στιγμή που τον βλέπουμε, ή μήπως αυτές οι παρατηρήσεις μας λένε ότι τα πρώτα στάδια του σχηματισμού των γαλαξιών δεν λειτουργούν όπως νομίζουμε; Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε την απάντηση».

Διάστημα: Πέντε εντυπωσιακές όψεις του σύμπαντος από την διαστημική αποστολή Euclid

Πέντε εντυπωσιακές νέες όψεις του σύμπαντος, τις οποίες «αιχμαλώτισε» η διαστημική αποστολή Euclid του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) δημοσιεύονται σήμερα, σχεδόν έντεκα μήνες μετά την εκτόξευση της αποστολής.

Οι νέες εικόνες συνοδεύουν τα πρώτα επιστημονικά δεδομένα της αποστολής που επίσης δημοσιοποιούνται σήμερα και δέκα προσεχείς επιστημονικές εργασίες.

Η επιστήμονας του προγράμματος Euclid, Βαλέρια Πετορίνο, κάνει λόγο για «ένα σημαντικό ορόσημο». «Οι εικόνες και τα σχετικά επιστημονικά ευρήματα είναι εντυπωσιακά διαφορετικά όσον αφορά στα αντικείμενα και τις αποστάσεις που παρατηρούνται. Περιλαμβάνουν μια ποικιλία επιστημονικών εφαρμογών και παρόλα αυτά αντιπροσωπεύουν μόλις 24 ώρες παρατηρήσεων. Δίνουν απλώς μια ιδέα για το τι μπορεί να κάνει ο Euclid. Ανυπομονούμε για άλλα έξι χρόνια δεδομένων που έρχονται», σημειώνει.

Οι πρώτες παρατηρήσεις του διαστημικού τηλεσκοπίου στόχευσαν 17 αστρονομικά αντικείμενα, από κοντινά νέφη αερίου και σκόνης έως μακρινά σμήνη γαλαξιών και αποκάλυψαν πάνω από έντεκα εκατομμύρια αντικείμενα στο ορατό φως και επιπλέον πέντε εκατομμύρια στο υπέρυθρο φως.

Το τηλεσκόπιο στοχεύει να αποκαλύψει τα μυστικά του σκοτεινού σύμπαντος. Θα χαρτογραφήσει δισεκατομμύρια γαλαξίες σε περισσότερο από το ένα τρίτο του ουρανού, θα εξερευνήσει πώς σχηματίστηκε και εξελίχθηκε το σύμπαν και θα μελετήσει τα πιο μυστηριώδη συστατικά του: την σκοτεινή ενέργεια και την σκοτεινή ύλη. Σύμφωνα με την ESA, οι εικόνες που λαμβάνονται από αυτό το διαστημικό τηλεσκόπιο είναι τουλάχιστον τέσσερις φορές πιο ευκρινείς από εκείνες που μπορούμε να πάρουμε από επίγεια τηλεσκόπια.

Η πρώτη εικόνα που δημοσιεύεται αφορά στο σμήνος γαλαξιών Abell 2390 και αποκαλύπτει περισσότερους από 50.000 γαλαξίες. Η δεύτερη παρουσιάζει το Messier 78, ένα φυτώριο αστεριών που περιβάλλεται από διαστρική σκόνη, στο οποίο το τηλεσκόπιο εντόπισε κρυφές περιοχές σχηματισμού άστρων για πρώτη φορά χαρτογραφώντας τα πολύπλοκα νήματα αερίου και σκόνης με λεπτομέρεια και αποκαλύπτοντας νεοσχηματισμένα αστέρια και πλανήτες.

Στην τρίτη εικόνα το τηλεσκόπιο παρουσιάζει τον NGC 6744, ένα αρχέτυπο του είδους του γαλαξία που σχηματίζει τα περισσότερα αστέρια. Το μεγάλο οπτικό πεδίο του Ευκλείδη καλύπτει ολόκληρο τον γαλαξία αποκαλύπτοντας λεπτομέρειες σε μικρές χωρικές κλίμακες.

Η τέταρτη εικόνα απεικονίζει το σμήνος γαλαξιών Abell 2764, το οποίο περιλαμβάνει εκατοντάδες γαλαξίες μέσα σε ένα τεράστιο κομμάτι σκοτεινής ύλης. Επίσης, στο προσκήνιο φαίνεται ένα πολύ φωτεινό αστέρι που βρίσκεται στον δικό μας γαλαξία (V*BP-Phoenicis).

Τέλος, παρουσιάζεται η ομάδα γαλαξιών Dorado Group και το τηλεσκόπιο καταγράφει γαλαξίες που εξελίσσονται και συγχωνεύονται.

Σημειώνεται ότι η αποστολή Euclid λειτουργεί από την ESA σε συνεργασία με τη NASA. Η κοινοπραξία Euclid αποτελείται από περισσότερους από 2.000 επιστήμονες από 300 ινστιτούτα σε 15 χώρες της Ευρώπης, των ΗΠΑ, του Καναδά και της Ιαπωνίας και είναι υπεύθυνη για την παροχή των επιστημονικών οργάνων και την ανάλυση των επιστημονικών δεδομένων.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Dorado Group/ Credit: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi; CC BY-SA 3.0 IGO or ESA Standard Licence

Αποκαλύφθηκε ο μεγαλύτερος 3D χάρτης του σύμπαντος, με 14,1 εκατ. γαλαξίες

Ο μεγαλύτερος τρισδιάστατος χάρτης του σύμπαντος, με περισσότερους από 14 εκατομμύρια γαλαξίες, αποκαλύφθηκε από ομάδα επιστημόνων, οι οποίοι δήλωσαν ότι εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη φύση της σκοτεινής ενέργειας.

Ο χάρτης βασίζεται σε δεδομένα που συλλέχθηκαν από το Φασματοσκοπικό Όργανο Σκοτεινής Ενέργειας (Dark Energy Spectroscopic Instrument, DESI) στην Αριζόνα των ΗΠΑ και περιέχει τρεις φορές περισσότερους γαλαξίες από προηγούμενες προσπάθειες, ενώ σε πολλούς μετρήθηκε για πρώτη φορά η απόστασή τους.

Το παρακάτω βίντεο του DESI προσφέρει μια «πτήση» ανάμεσα στους 14,1 εκατομμύρια γαλαξίες που χαρτογραφήθηκαν:

Όπως αναφέρει ο Guardian, οι επιστήμονες δήλωσαν ότι με τη χρήση αυτού του χάρτη μπόρεσαν να μετρήσουν με πρωτοφανή ακρίβεια πόσο γρήγορα διαστέλλεται το σύμπαν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές στο παρελθόν.

Η σκοτεινή ενέργεια και η διαστολή του σύμπαντος

Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι η διαστολή του σύμπαντος επιταχύνεται, πρόσθεσαν. Ωστόσο, τα ευρήματα αναδεικνύουν επίσης το ενδεχόμενο η σκοτεινή ενέργεια – μια μυστηριώδης, απωθητική δύναμη που κινεί τη διαδικασία – δεν είναι σταθερή σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, όπως είχε προταθεί προηγουμένως.

Ο Δρ. Seshadri Nadathur, συν-συγγραφέας της μελέτης και ανώτερος ερευνητής στο Ινστιτούτο Κοσμολογίας και Βαρύτητας του Πανεπιστημίου του Πόρτσμουθ, δήλωσε: «Αυτό που βλέπουμε είναι κάποιες ενδείξεις ότι η σκοτεινή ενέργεια στην πραγματικότητα μεταβάλλεται με την πάροδο του χρόνου, κάτι που είναι αρκετά συναρπαστικό».

Ο καθηγητής Carlos Frenk, από το Πανεπιστήμιο του Ντάραμ και συν-συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε ότι αν η σκοτεινή ενέργεια ήταν όντως σταθερή στο χρόνο, το μέλλον του σύμπαντος θα ήταν απλό: θα διαστέλλεται συνεχώς, για πάντα. Αλλά ο νέος χάρτης θέτει υπό αμφισβήτηση αυτόν τον ισχυρισμό.

«Τώρα όλα αυτά πάνε περίπατο και ουσιαστικά πρέπει να ξεκινήσουμε από το μηδέν, και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αναθεωρήσουμε την κατανόηση της βασικής φυσικής, την κατανόηση της ίδιας της Μεγάλης Έκρηξης και την κατανόηση της μακροπρόθεσμης πρόβλεψης για το σύμπαν», είπε.

Πώς δημιουργήθηκε ο χάρτης

Η μελέτη, η οποία έχει δημοσιευτεί σε μια σειρά προ-δημοσιεύσεων – που σημαίνει ότι δεν έχει ακόμη περάσει από ομότιμη αναθεώρηση –αποκαλύπτει πώς η ομάδα δημιούργησε πρώτα τον τρισδιάστατο χάρτη και στη συνέχεια μέτρησε μοτίβα στην κατανομή των γαλαξιών που σχετίζονται με ηχητικά κύματα που συνέβησαν στο πρώιμο σύμπαν, γνωστά ως ακουστικές ταλαντώσεις βαρυονίων.

Καθώς το μέγεθος αυτών των μοτίβων είναι γνωστό ότι είναι σταθερό, η ομάδα μπόρεσε να προσδιορίσει τις αποστάσεις των διαφόρων γαλαξιών στο χάρτη, επιτρέποντάς τους να υπολογίσουν πόσο γρήγορα το σύμπαν μεγάλωσε τα τελευταία 11 δισεκατομμύρια χρόνια, με ακρίβεια καλύτερη από 0,5% για όλες τις χρονικές περιόδους και καλύτερη από 1% μεταξύ 8 δισεκατομμυρίων και 11 δισεκατομμυρίων ετών πριν. Η μέτρηση εξηγείται στο βίντεο που ακολουθεί:

Ο Frenk δήλωσε ότι η ακρίβεια των μετρήσεων ήταν αξιοσημείωτη δεδομένου ότι οι γαλαξίες μπορεί να βρίσκονται δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά και να έχουν ηλικία δισεκατομμυρίων ετών. «Είναι απίστευτο το γεγονός ότι μπορούμε να μετρήσουμε οτιδήποτε με ακρίβεια 1%, η οποία είναι η ακρίβεια που επιτυγχάνεται στο εργαστήριο της φυσικής για μετρήσεις υψηλής ακρίβειας», είπε.

Και εγένετο φως – Πώς το ομιχλώδες νεαρό Σύμπαν έγινε διαφανές

To φως των πρώτων άστρων χανόταν σε μια απέραντη ομίχλη μοριακού υδρογόνου. Μέχρι που ήρθε ο επανιονισμός.

Αξιοποιώντας ένα οπτικό τρικ που μεγεθύνει μακρινά αντικείμενα, το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb κατάφερε να ανιχνεύσει την πηγή της ακτινοβολίας που καθάρισε το Σύμπαν από μια αρχέγονη ομίχλη μοριακού υδρογόνου και επέτρεψε έτσι στο φως των άστρων να γεμίσει το Διάστημα.

Με άλλα λόγια, έκανε το Σύμπαν διαφανές όπως το βλέπουμε σήμερα.

Από το σκοτάδι στο φως

Τα πρώτα 380.000 χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, το Σύμπαν ήταν ένα πυκνό, καυτό και υπέρλαμπρο σύννεφο υποατομικών σωματιδίων.

Με την πάροδο του χρόνου, το σύννεφο κρύωσε αρκετά ώστε να μπορέσουν να συνδυαστούν τα ελεύθερα ηλεκτρόνια και πρωτόνια και να σχηματίσουν άτομα και μόρια υδρογόνου.

Το Σύμπαν βυθίστηκε τότε σε μια μακρά περίοδο σκότους, μέχρι να ανάψουν τα πρώτα άστρα μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια αργότερα.

Το φως τους, όμως, ήταν ορατό μόνο σε μικρές αποστάσεις, καθώς το μοριακό υδρογόνο απορροφά την ακτινοβολία. Το Σύμπαν ήταν ένα ομιχλώδες τοπίο με διάσπαρτα αχνά φώτα.

Αυτό άλλαξε με τη διαδικασία του λεγόμενου «επανιονισμού», όταν το υδρογόνο διασπάστηκε εκ νέου σε πρωτόνια και ηλεκτρόνια από την επίδραση κάποιας ισχυρής πηγής ακτινοβολίας. Το φως ήταν πλέον ελεύθερο να γεμίσει τον διαγαλαξιακό χώρο.

Μέχρι σήμερα, όμως, δεν ήταν σαφές αν η ακτινοβολία των πρώτων γαλαξιών ήταν αρκετή για να προκαλέσει τον επανιονισμό, ή αν χρειαζόταν η ισχυρότερη ακτινοβολία των κβάζαρ, μελανών οπών που καταπίνουν μεγάλες ποσότητες ύλης.

Βαρυτικός φακός

Για να βρουν την απάντηση, οι αστρονόμοι έπρεπε να βρουν και να παρατηρήσουν αυτούς τους αρχέγονους γαλαξίες, των οποίων το φως χρειάστηκε περίπου 13 δισ. χρόνια να φτάσει μέχρι τη Γη. Κάτι τέτοιο, όμως, ξεπερνούσε ακόμα και τις δυνατότητες του James Webb.

Τη λύση έδωσε το φαινόμενο του «βαρυτικού φακού», στο οποίο ένα αντικείμενο μεγάλης μάζας εκτρέπει τις ακτίνες φωτός και μεγεθύνει την εικόνα αντικειμένων που βρίσκονται πίσω του, όπως τα παρατηρεί κανείς από τη Γη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο φακός ήταν ένα σμήνος γαλαξιών σε απόσταση 3,9 δισ. ετών φωτός από τη Γη.

Διεθνής ομάδα ερευνητών χρησιμοποίησε τον βαρυτικό φακό για να παρατηρήσει οκτώ νάνους γαλαξίες από την εποχή του επανιονισμού, όταν το Σύμπαν είχε ηλικία κάτω από ένα δισεκατομμύριο χρόνια.

Οι γαλαξίες αυτοί είναι τα πιο αμυδρά αντικείμενα που έχουμε δει ποτέ από εκείνη την εποχή.

Οι παρατηρήσεις έδειξαν ότι η υπεριώδης ακτινοβολία που εξέπεμπαν οι αρχέγονοι γαλαξίες (η συνολική ακτινοβολία των άστων τους) ήταν υπεραρκετή για να προκαλέσει τον ιονισμό του υδρογόνου σε όλο το Σύμπαν, αναφέρουν οι ερευνητές στο περιοδικό Nature.

Ουσιαστικά, κάθε νάνος γαλαξίας δημιούργησε γύρω του μια διαφανή «φούσκα» ιονισμένου αερίου, μια φούσκα που όλο και μεγάλωνε μέχρι που συγχωνεύτηκε με τις γειτονικές.

Το Σύμπαν πέρασε έτσι σε ένα νέο κεφάλαιο και οι ουρανοί άρχισαν να γεμίσουν άστρα. Χάρη στη διαδικασία του επανιονισμού, μπορούμε σήμερα να βλέπουμε από τη μια άκρη του ορατού Σύμπαντος μέχρι την άλλη.

Πηγή: In.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦIA: Freepik
    Αστρονομία: Το φωτεινότερο αντικείμενο που έχει παρατηρηθεί ποτέ στο Σύμπαν εντόπισαν αστρονόμοι

Ένα πολύ φωτεινό κβάζαρ, το πιο φωτεινό αντικείμενο που έχει παρατηρηθεί ποτέ στο Σύμπαν, εντόπισαν οι αστρονόμοι χρησιμοποιώντας το Πολύ Μεγάλο Τηλεσκόπιο (VLT) του Ευρωπαϊκού Νότιου Παρατηρητηρίου (ESO).

Η έρευνα δημοσιεύεται σήμερα στο περιοδικό «Nature Astronomy».

Τα κβάζαρ είναι οι φωτεινοί πυρήνες των μακρινών γαλαξιών και τροφοδοτούνται από υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες. Οι μαύρες τρύπες που τροφοδοτούν τα κβάζαρ συλλέγουν ύλη από το περιβάλλον τους σε μια διαδικασία τόσο ενεργητική που εκπέμπει τεράστιες ποσότητες φωτός.

Σε αυτό το κβάζαρ με την ονομασία J0529-4351 η μαύρη τρύπα έχει μάζα 17 δισεκατομμυρίων Ήλιων και η μάζα της αυξάνεται σε ισοδύναμο ενός Ήλιου την ημέρα αποτελώντας την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μαύρη τρύπα μέχρι σήμερα! Βρίσκεται τόσο μακριά από τη Γη που το φως του χρειάστηκε πάνω από δώδεκα δισεκατομμύρια χρόνια για να φτάσει σε εμάς.

Το J0529-4351 εκπέμπει τόση ενέργεια που είναι πάνω από 500 τρισεκατομμύρια φορές πιο φωτεινό από τον Ήλιο. Αξιοσημείωτο είναι ότι αν και βρισκόταν σε… κοινή θέα, παρέμενε άγνωστο μέχρι σήμερα και αυτό γιατί η εύρεση κβάζαρ απαιτεί ακριβή παρατηρησιακά δεδομένα από μεγάλες περιοχές του ουρανού. Τα σύνολα δεδομένων που προκύπτουν είναι τόσο μεγάλα, που οι ερευνητές χρησιμοποιούν συχνά μοντέλα μηχανικής μάθησης για να τα αναλύσουν και να ξεχωρίσουν τα κβάζαρ από άλλα ουράνια αντικείμενα. Ωστόσο, τα μοντέλα αυτά εκπαιδεύονται σε υπάρχοντα δεδομένα, γεγονός που περιορίζει τους πιθανούς υποψήφιους σε αντικείμενα παρόμοια με τα ήδη γνωστά, με αποτέλεσμα εάν ένα νέο κβάζαρ είναι πιο φωτεινό από οποιοδήποτε άλλο που έχει παρατηρηθεί προηγουμένως, το πρόγραμμα μπορεί να το απορρίψει και να το ταξινομήσει ως άστρο.

Οι ερευνητές αναγνώρισαν το J0529-4351 ως ένα μακρινό κβάζαρ πέρυσι χρησιμοποιώντας παρατηρήσεις με το τηλεσκόπιο 2,3 μέτρων του Εθνικού Πανεπιστημίου της Αυστραλίας, αλλά η ανακάλυψη ότι πρόκειται για το πιο φωτεινό κβάζαρ που έχει παρατηρηθεί ποτέ απαιτούσε ένα μεγαλύτερο τηλεσκόπιο και μετρήσεις από ένα πιο ακριβές όργανο. Ο φασματογράφος X-shooter στο VLT του ESO παρείχε τα κρίσιμα δεδομένα.

Περισσότερα δεδομένα για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη μαύρη τρύπα που έχει παρατηρηθεί ποτέ θα δώσει η αναβάθμιση GRAVITY+ στο συμβολόμετρο του VLT, που έχει σχεδιαστεί για την ακριβή μέτρηση της μάζας των μαύρων τρυπών. Επιπλέον, το Εξαιρετικά Μεγάλο Τηλεσκόπιο (ELT) του ESO, που κατασκευάζεται και εκείνο στην έρημο Ατακάμα της Χιλής θα καταστήσει τον εντοπισμό και τον χαρακτηρισμό τέτοιων ασύλληπτων αντικειμένων ακόμα πιο εφικτό.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ESO/ M.Kornmesser

Στο CERN σχεδιάζουν νέο υπερ-επιταχυντή για να ξεκλειδώσουν τα μυστικά του Σύμπαντος

Οι ερευνητές του μεγαλύτερου επιταχυντή σωματιδίων στον κόσμο στην Ελβετία υπέβαλαν προτάσεις για έναν νέο, πολύ μεγαλύτερο, υπερ-επιταχυντή, με στόχο να ανακαλύψει νέα σωματίδια που θα φέρουν επανάσταση στη φυσική και θα οδηγήσει τους ερευνητές στο να αποκαλύψουν την λειτουργία του Σύμπαντος.

Τα φιλόδοξα σχέδια των επιστημόνων

Εάν εγκριθεί η δημιουργία του επιταχυντή, θα είναι τρεις φορές μεγαλύτερος από το σημερινό γιγαντιαίο μηχάνημα που βρίσκεται στο CERN.

Όμως η τιμή, ύψους 17 δισ., έχει εγείρει κάποιες αμφιβολίες για το έργο, και υπάρχουν φωνές που κάνουν λόγο για μια «απερίσκεπτη» δαπάνη.

Σύμφωνα με το BBC, τα χρήματα αυτά -που είναι μόνο το αρχικό κόστος κατασκευής- θα προέλθουν από τα κράτη μέλη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών (CERN).

Το μεγαλύτερο επίτευγμα σημερινού επιταχυντή αδρονίων (LHC) ήταν η ανίχνευση ενός νέου σωματιδίου που ονομάζεται μποζόνιο Higgs, που ανακαλύφθηκε το 2012. Από τότε, η φιλοδοξία να εντοπιστούν τα δύο ιερά δισκοπότηρα της φυσικής - η σκοτεινή ύλη και η σκοτεινή ενέργεια - αποδείχθηκε άπιαστη και ορισμένοι ερευνητές πιστεύουν ότι υπάρχουν φθηνότερες επιλογές.

Το νέο μηχάνημα ονομάζεται Future Circular Collider (FCC). Ο γενικός διευθυντής του Cern, καθηγητής Φαμπιόλα Τζιανότι, δήλωσε στο BBC News ότι, αν εγκριθεί, θα είναι ένα «όμορφο μηχάνημα».

«Πρόκειται για ένα εργαλείο που θα επιτρέψει στην ανθρωπότητα να κάνει τεράστια βήματα προς τα εμπρός στην απάντηση ερωτημάτων της θεμελιώδους φυσικής σχετικά με τις γνώσεις μας για το Σύμπαν. Και για να το κάνουμε αυτό χρειαζόμαστε ένα πιο ισχυρό όργανο», είπε.

Λειτουργία σε 2 στάδια

Η πρόταση είναι να κατασκευαστεί ο FCC σε δύο στάδια. Το πρώτο θα αρχίσει να λειτουργεί στα μέσα της δεκαετίας του 2040 και θα συγκρούει ηλεκτρόνια μεταξύ τους. Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι η αυξημένη ενέργεια θα παράγει μεγάλο αριθμό σωματιδίων Higgs, τα οποία οι επιστήμονες θα μπορούν να μελετήσουν λεπτομερώς.

Η δεύτερη φάση θα ξεκινήσει στη δεκαετία του 2070 και θα χρειαστούν ισχυρότεροι μαγνήτες, τόσο προηγμένοι που δεν έχουν ακόμη εφευρεθεί. Αντί για ηλεκτρόνια, θα χρησιμοποιηθούν βαρύτερα πρωτόνια για την αναζήτηση ολοκαίνουργιων σωματιδίων.

Το FCC θα είναι σχεδόν τριπλάσιο σε περίμετρο από τον LHC, θα έχει μήκος 91 χιλιομέτρων και διπλάσιο βάθος.

Πηγή: Ethnos.gr - Φωτογραφία από 12019 από το Pixabay
    Η μεγαλύτερη κάμερα του κόσμου θα παρατηρεί το σύμπαν από τη Χιλή

Η βόρεια Χιλή, ένας από τα πιο κατάλληλα σημεία για αστρονομικές παρατηρήσεις με τα άνυδρα βουνά της και τον διαυγή ουρανό, ετοιμάζεται να υποδεχθεί τη μεγαλύτερη αστρονομική κάμερα που έχει κατασκευαστεί ποτέ με την ελπίδα μιας επαναστατικής αλλαγής στη μελέτη του σύμπαντος.

Μεγέθους ενός μικρού αυτοκινήτου και βάρους 2,8 τόνων, η συσκευή θα τοποθετηθεί πάνω σε ένα υπό κατασκευή τηλεσκόπιο και θα επιτρέψει την εξερεύνηση του ουρανού όπως ποτέ προηγουμένως, εξηγούν στο AFP υπεύθυνοι του προγράμματος που χρηματοδοτείται από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η τεράστια αυτή κάμερα, η κατασκευή της οποίας κόστισε περίπου 800 εκατομμύρια δολάρια, θα αρχίσει να τραβάει τις πρώτες εικόνες στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2025. Κάθε τρεις ημέρες θα σαρώνει τον ουρανό επαναλαμβάνοντας την κίνηση επ΄άπειρον.

Θα περάσουμε από "τη μελέτη ενός άστρου και όλης της φυσικής εις βάθος αυτού του άστρου στη μελέτη δισεκατομμυρίων άστρων ταυτόχρονα", δήλωσε ο Μπρούνο Ντίας, πρόεδρος της χιλιανής Εταιρείας Αστρονομίας (Sochias).

"Θα είναι μια αλλαγή παραδείγματος στην αστρονομία", λέει από την πλευρά του ο Στούαρτ Κόρντερ, αναπληρωτής διευθυντής του NoirLab, του αμερικανικού κέντρου ερευνών που διαχειρίζεται το παρατηρητήριο το οποίο βρίσκεται σε υψόμετρο μεγαλύτερο των 2.500 μέτρων, στο Σέρο Πατσόν, 560 χλμ. βόρεια της πρωτεύουσας Σαντιάγο.

Με το πρόγραμμα αυτό, η Χιλή εδραιώνει τη θέση της στον τομέα της αστρονομικής παρατήρησης, με το ένα τρίτο των πιο ισχυρών τηλεσκοπίων του πλανήτη να έχουν εγκατασταθεί στο έδαφός της, σύμφωνα με τα στοιχεία της χιλιανής Εταιρείας Αστρονομίας.

Η κάμερα LSST (Space-Time Research as a Legacy for Posterity) αναμένεται να διαθέτει μέσα σε δέκα χρόνια δεδομένα για είκοσι εκατομμύρια γαλαξίες, 17 δισεκατομμύρια άστρα και έξι εκατομμύρια διαστημικά αντικείμενα.

Οι επιστήμονες θα διαθέτουν έναν ανανεωμένο κατάλογο εικόνων του ηλιακού συστήματος, θα μπορούν να χαρτογραφήσουν τον Γαλαξία και να προχωρήσουν την έρευνα της ενέργειας και της σκοτεινής ύλης.

300 τηλεσκόπια για μία εικόνα

Η συσκευή θα έχει έναν ψηφιακό αισθητήρα 3.200 μεγαπίξελ και για να μία εικόνα του θα ισοδυναμεί με αυτήν που μεταδίδουν μαζί πάνω από 300 τηλεοράσεις υψηλής ευκρίνειας μεσαίου μεγέθους.

Η συσκευή, που κατασκευάστηκε στην Καλιφόρνια, θα έχει την τριπλάσια ικανότητα της πιο ισχυρής κάμερας που υπάρχει σήμερα, της ιαπωνικής Hyper Suprime-Cam 870 μεγαπίξελ. Θα είναι επίσης έξι φορές πιο ισχυρή από την πιο ισχυρή κάμερα που διαθέτει σήμερα το NoirLab.

Το τηλεσκόπιο που θα την ενσωματώσει διαθέτει ένα κάτοπτρο διαμέτρου 8,4 μέτρων. Είναι μακράν του τηλεσκοπίου των 40 εκατοστών που έφθασε στη Χιλή πριν από 60 χρόνια, όταν εγκαταστάθηκε το πρώτο διεθνές παρατηρητήριο της χώρας στο Σέρο Τολόλο κατά τη δεκαετία του 1960.

"Εκείνο το τηλεσκόπιο έφθασε εδώ στην ράχη ενός μουλαριού γιατί δεν υπήρχε δρόμος", εξηγεί ο Στίβεν Χίθκοουτ, διευθυντής του παρατηρητηρίου του Σέρο Τολόλο, που βρίσκεται περίπου 20 χλμ. από το Σέρο Πατσόν.

Η πρωτεύουσα της αστρονομίας

Το παρατηρητήριο Βέρα Κ. Ρούμπιν (Vera C. Rubin), από το όνομα της Αμερικανίδας αστρονόμου που ανακάλυψε τη σκοτεινή ύλη, το οποίο θα υποδεχθεί την τεράστια κάμερα είναι ένα από τους μεγάλα κέντρα αστρονομίας της Χιλής.

Οι φυσικές συνθήκες των ερημικών ζωνών του βόρειου τμήματος της χώρας, ανάμεσα στον Ειρηνικό ωκεανό και την κορδιλιέρα των Άνδεων, δημιοργούν τον πιο καθαρό ουρανό στον πλανήτη, χάρη στην αδύναμη κάλυψη από σύννεφα και το ξηρό κλίμα.

Η Χιλή φιλοξενεί τηλεσκόπια τριάντα και πλέον χωρών, μεταξύ των οποίων ορισμένα με τα πιο ισχυρά όργανα αστρονομίας στον κόσμο, όπως το διαστημικό τηλεσκόπιο ALMA ή το Extremely Large Telescope, το πιο ισχυρό οπτικό όργανο που έχει κατασκευαστεί ποτέ, που θα παρατηρήσει από το 2027 αποστάσεις που δεν έχουν ακόμη κατακτηθεί.

Παρότι και άλλες χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Αυστραλία, η Κίνα και η Ισπανία έχουν εγκαταστήσει επίσης ισχυρούς εξοπλισμούς παρατήρησης, "η Χιλή είναι ασυναγώνιστη" στον χώρο αστρονομίας, λέει ο πρόεδρος της χιλιανής Εταιρείας Αστρονομίας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

GRB: Έκρηξη στην άλλη άκρη του Σύμπαντος επηρέασε τη γήινη ατμόσφαιρα

Οι αστρονόμοι βάφτισαν την έκρηξη ΒΟΑΤ, από τα αρχικά των λέξεων «η Λαμπρότερη Όλων των Εποχών».

Η ισχυρότερη έκρηξη που έχει καταγραφεί ποτέ στο Σύμπαν, ένας παλμός ακτινοβολίας που έλουσε το Ηλιακό Σύστημα στις 9 Οκτωβρίου 2022, προκάλεσε σοβαρή διαταραχή στην ανώτερη ατμόσφαιρα της Γης, μια προειδοποίηση ότι ο πλανήτης ίσως κινδυνεύσει από ανάλογες εκρήξεις σε μικρότερη απόσταση.

Το συμβάν ήταν μια έκλαμψη ακτίνων γάμμα (GRB), το ισχυρότερο είδος έκρηξης που γνωρίζουμε στο Σύμπαν, της οποίας το φως ταξίδευε δύο δισεκατομμύρια χρόνια για να φτάσει στη Γη.

Το επίσημο όνομα που πήρε ήταν GRB 221009A, ανεπίσημα όμως οι ερευνητές όμως την βάφτισαν ΒΟΑΤ, από τα αρχικά των λέξεων «η Λαμπρότερη Όλων των Εποχών».

Αν και ο μηχανισμός γέννησης των GRΒ δεν είναι καλά κατανοητός, οι αστροφυσικοί πιστεύουν ότι οι εκρήξεις αυτές ξεσπούν όταν ένα γερασμένο άστρο εξαντλεί τα πυρηνικά καύσιμά του, καταρρέει κάτω από το ίδιο του το βάρος και μετατρέπεται είτε σε μαύρη τρύπα είτε σε άστρο νετρονίων.

Η ενέργεια που απελευθερώνουν οι GRB μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα στιγμή ισοδυναμεί με την ενέργεια που εκπέμπει ο Ήλιος σε διάστημα δέκα δισεκατομμυρίων ετών.

Όμως η ακτινοβολία της έκλαμψης δεν εξαπλώνεται σφαιρικά γύρω από το άστρο, αλλά παίρνει τη μορφή πιδάκων που πηγάζουν από τους πόλους του άστρου.

Παρόλο που η έκρηξη συνέβη σε απόσταση σχεδόν 2 δισ. ετών φωτός, η ακτινοβολία ήταν αρκετή για να τυφλώσει διαστημικά τηλεσκόπια ακτίνων γάμμα και να προκαλέσει διαταραχές σε όλη την ιονόσφαιρα, η οποία εκτείνεται σε ύψος 50-950 χιλιομέτρων και περιέχει ηλεκτρικά φορτισμένα σωματίδια.

Σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Nature Communications, επίγεια όργανα κατέγραψαν διαταραχές διάρκειας αρκετών ωρών, ενώ στην Ινδία ενεργοποιήθηκαν αισθητήρες κεραυνών.

Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές, σε περίπτωση που μια τέτοια έκρηξη συνέβαινε κοντά στη Γη, σε απόσταση έως μερικές δεκάδες έτη φωτός, η ακτινοβολία θα κατέστρεφε το στρώμα του όζοντος που προστατεύει τον πλανήτη από την υπεριώδη ακτινοβολία του Ήλιου, με αποτέλεσμα να κινδυνεύσει η βιόσφαιρα με μαζικές εξαφανίσεις ειδών.

Ευτυχώς, οι αστρονόμοι εκτιμούν ότι GRB τέτοιας ισχύος συμβαίνουν περίπου μια φορά στα 10.000 χρόνια.