Μια παγκόσμια βλάβη στα συστήματα της Microsoft προκάλεσε χάος σε αεροδρόμια, τράπεζες, σιδηροδρόμους και επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο, καθώς ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών τέθηκε εκτός λειτουργίας και επηρεάστηκαν εκατομμύρια άνθρωποι.
Σε μια από τις πιο εκτεταμένες καταρρεύσεις συστημάτων πληροφορικής που έπληξαν ποτέ εταιρείες και ιδρύματα παγκοσμίως, οι αερομεταφορές σταμάτησαν, τα νοσοκομεία επηρεάστηκαν και μεγάλος αριθμός εργαζομένων δεν είχε πρόσβαση στους υπολογιστές του. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Sky News διακόπηκε προσωρινά από τον αέρα και το σύστημα κρατήσεων του NHS GP δεν λειτούργησε.
Στο επίκεντρο Windows και Microsoft
Η υπηρεσία Windows της Microsoft ήταν στο επίκεντρο της διακοπής λειτουργίας, με τους ειδικούς να συνδέουν το πρόβλημα με μια ενημέρωση λογισμικού από την εταιρεία κυβερνοασφάλειας Crowdstrike που επηρέασε συστήματα υπολογιστών σε όλο τον κόσμο. Οι ειδικοί δήλωσαν ότι η διακοπή θα μπορούσε να διαρκέσει ημέρες από τις οποίες θα μπορούσε να ανακάμψει, επειδή κάθε υπολογιστής μπορεί να χρειαστεί να διορθωθεί χειροκίνητα.
Κατά τη διάρκεια της νύχτας, η Microsoft επιβεβαίωσε ότι διερευνούσε ένα ζήτημα με τις υπηρεσίες και τις εφαρμογές της, με τον ιστότοπο υγείας υπηρεσιών του οργανισμού να προειδοποιεί για «υποβάθμιση των υπηρεσιών» που σημαίνει ότι οι χρήστες ενδέχεται να μην μπορούν να έχουν πρόσβαση σε πολλές από τις πιο δημοφιλείς υπηρεσίες της εταιρείας, που χρησιμοποιούνται από εκατομμύρια επιχειρήσεις και ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Προβλήματα στις πτήσεις
Μεταξύ των επιχειρήσεων που επηρεάζονται είναι η Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης, η οποία ανέφερε στον ιστότοπό της: «Πιθανές διαταραχές σε όλο το δίκτυο (Παρ 19 Ιουλίου) λόγω παγκόσμιας διακοπής συστήματος τρίτου μέρους ... Συμβουλεύουμε τους επιβάτες να φτάσουν στο αεροδρόμιο τρεις ώρες πριν από την πτήση τους για να αποφύγουν τυχόν διαταραχές»
Στις ΗΠΑ, οι πτήσεις καθηλώθηκαν λόγω προβλημάτων επικοινωνίας που φαίνεται να συνδέονται με τη διακοπή. Η American Airlines, η Delta και η United Airlines ήταν μεταξύ των αερομεταφορέων που επηρεάστηκαν. Το αεροδρόμιο του Βερολίνου διέκοψε προσωρινά όλες τις πτήσεις τη Δευτέρα, ενώ στην Αυστραλία, το αεροδρόμιο της Μελβούρνης ενημέρωσε τους πελάτες ότι «αντιμετωπίζει ένα παγκόσμιο τεχνολογικό πρόβλημα που επηρεάζει τις διαδικασίες check-in για ορισμένες αεροπορικές εταιρείες».
Επιπτώσεις και σε νοσοκομεία
Κλινικές στο Ηνωμένο Βασίλειο δήλωσαν ότι δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα αρχεία των ασθενών ή να κλείνουν ραντεβού λόγω της διακοπής λειτουργίας. Τα ιατρεία κατέφυγαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να αναφέρουν ότι δεν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση στο σύστημα EMIS Web.
Σε άλλες περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου, η Govia Thameslink Railway (GTR) - μητρική εταιρεία των Southern, Thameslink, Gatwick Express και Great Northern - προειδοποίησε τους επιβάτες να αναμένουν καθυστερήσεις λόγω του προβλήματος. Σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης της κατάστασης των υπηρεσιών Downdetector, οι χρήστες ανέφεραν προβλήματα με τις υπηρεσίες της Visa, της BT, των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, των τραπεζών, των πλατφορμών διαδικτυακών παιχνιδιών και των μέσων ενημέρωσης.
«Μπλε οθόνη θανάτου»
Η CrowdStrike, ανέφερε στις 08.30 ώρα Ελλάδας ότι το λογισμικό ασφάλειας «Falcon Sensor» προκαλεί το κρασάρισμα υπολογιστών που τρέχουν Windows. Οι αναρίθμητοι υπολογιστές που επηρεάζονται φέρονται να εμφανίζουν την «μπλε οθόνη του θανάτου», η οποία σημαίνει ότι το λειτουργικό σύστημα κράσαρε.
Αυτό σημαίνει ότι το πρόβλημα είναι πιθανό να μην μπορεί να λυθεί με εξ΄αποστάσεως ρύθμιση από τις ομάδες IT και απαιτεί χειροκίνητη επανεκκίνηση των υπολογιστών, ανέφερε ρεπόρτερ κυβερνοασφάλειας του BBC.
Η CrowdStrike εξυπηρετεί περίπου 24.000 πελάτες σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με την ανακοίνωσή των οικονομικών αποτελεσμάτων τριμήνου, ένας αριθμός που αναδεικνύει το μέγεθος του προβλήματος.
Πηγή: ethnos.gr