Κυριακή, 27 Φεβρουαρίου 2022 11:33

Τα επόμενα βήματα των τραπεζών στην μάχη κατά της ηλεκτρονικής απάτης

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Μείωση των περιστατικών απάτης αλλά δεν επιτρέπεται εφησυχασμός

Με τα πρώτα αποτελέσματα στην μάχη κατά της ηλεκτρονικής απάτης να είναι θετικά, συνεχίζεται η υλοποίηση των δράσεων που αποφασίστηκαν πρόσφατα μεταξύ τραπεζών, Πολιτείας, Τράπεζας της Ελλάδος και της Ελληνικής Αστυνομίας για την πάταξη του φαινομένου που γνωρίζει μεγάλη έξαρση διεθνώς και στην Ελλάδα, ταυτόχρονα με την εκρηκτική άνοδο των ψηφιακών συναλλαγών τα τελευταία χρόνια.

Σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις από πλευράς τραπεζών, ο αριθμός των περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης γνωρίζει κάμψη για πρώτη φορά μετά από την συνεχή άνοδο που γνώρισε τους τελευταίους μήνες, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία, αλλά δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού. Όπως εξάλλου, διαπιστώθηκε στη τελευταία σύσκεψη της Ομάδας Εργασίας που έχει συσταθεί στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με την συμμετοχή τραπεζών, Πολιτείας και Αρχών τα μέτρα που ελήφθησαν κατά το πρόσφατο χρονικό διάστημα για την ευαισθητοποίηση του συναλλακτικού κοινού αναφορικά με τις ηλεκτρονικές απάτες και ειδικότερα με τις απάτες τύπου phishing, είχαν αποτελέσματα.

Επόμενα βήματα: Νέα ενημερωτική εκστρατεία - Ενίσχυση νομικού πλαισίου και ενδυνάμωση συνεργασίας με αρμόδιες αρχές


Αναφορικά με τα επόμενα βήματα που έχουν ως κεντρική στρατηγική να κρατήσουν τους πολίτες σε συνεχή εγρήγορση, ξεκινά μετά και από τις σχετικές αποφάσεις της Ομάδας Εργασίας η δεύτερη φάση ενημέρωσης με τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό υλικό. Η ανάγκη διαρκούς ενημέρωσης κρίνεται επιτακτική, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Ομάδας Εργασίας, ώστε οι πολίτες να μην εφησυχάζουν και να ακολουθούν πιστά τις βασικές συστάσεις και οδηγίες από τις τράπεζες και τις αρμόδιες Αρχές.

Επίσης, μεγάλη έμφαση δίνεται και στην υλοποίηση της απόφασης για τη δημιουργία του κατάλληλου θεσμικού- νομοθετικού πλαισίου, ώστε οι τράπεζες να μπορούν να παρέχουν ουσιαστική αρωγή σε πελάτες - θύματα απάτης. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι τράπεζες, εξαιτίας του ισχύοντος νομικού πλαισίου, δεν μπορούν να προχωρήσουν στη διαδικασία επιστροφής χρημάτων από απατηλή συναλλαγή ακόμη και αν έχουν δεσμεύσει τα σχετικά ποσά, δίχως τη συναίνεση του δικαιούχου του λογαριασμού πίστωσης.

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η εντατικοποίηση της συνεργασίας των τραπεζών και της Ελληνικής Αστυνομίας, μετά και τις πρόσφατες επιτυχίες της στην εξάρθρωση διεθνών εγκληματικών οργανώσεων στον τομέα των απατών σε συνεργασία με τις Ευρωπαϊκές Αστυνομικές και Δικαστικές Αρχές.

Ποιες είναι οι βασικές μορφές ηλεκτρονικής απάτης

Με την αλματώδη αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια διεθνώς και στην χώρα μας, αυξάνεται ταυτόχρονα και ο αριθμός μορφών ηλεκτρονικής απάτης. Όπως έχουν επανειλημμένα αναφέρει σε δημόσιες παρεμβάσεις τους αρμόδια τραπεζικά στελέχη αλλά και στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας, οι πολίτες θα πρέπει να προσέχουν ιδιαίτερα στην πραγματοποίηση των ψηφιακών τους συναλλαγών και να ακολουθούν πιστά τις οδηγίες που τους έχουν δοθεί.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται και στην τελευταία ενημερωτική καμπάνια «Μια Παύση Αρκεί για να Αποφύγουμε την Ηλεκτρονική Απάτη» του τηλεοπτικού σποτ
(

) οι συναλλασσόμενοι δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχνούν ότι «όταν λαμβάνουμε μηνύματα ή e-mails που ισχυρίζονται ότι είναι από την Τράπεζά μας κάνουμε μια «παύση». Τα διαβάζουμε προσεκτικά έχοντας πάντα στο μυαλό μας ότι μια πραγματική τράπεζα δεν θα ζητούσε ποτέ το PIN ή τον κωδικό μας. «Διότι μια παύση αρκεί για να αποφύγουμε την ηλεκτρονική απάτη».

Σχετικό ενημερωτικό υλικό για όλες τις μορφές απάτης μπορούν να αναζητήσουν οι πολίτες στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ που έχει αναρτηθεί από τον περασμένο Νοέμβριο με αφορμή την τελευταία εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού για θέματα κυβερνοασφάλειας, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Μήνα Ασφάλειας στον κυβερνοχώρο.

Στην ιστοσελίδα της ΕΕΤ έχουν αναρτηθεί ενημερωτικά βίντεο και infographics με οδηγίες αναγνώρισης και προστασίας από διάφορους τύπους ηλεκτρονικής απάτης στον κυβερνοχώρo όπως:

•απατηλές τηλεφωνικές κλήσεις (vishing), απατηλά μηνύματα SMS (smishing), απατηλά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (phishing),
•απάτη του CEO (CEO Fraud),
•απάτη μέσω τιμολογίων και λοιπών παραστατικών (invoice Fraud),
•απατηλές ιστοσελίδες τραπεζών (spoofed bank websites),
•απάτη μέσω διαδικτυακών ραντεβού (romance scam),
•κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft),
•απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams),
•απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams),
•απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης, , και
•απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping).

Οι συναλλασσόμενοι μπορούν να δουν όλες τις σχετικές πληροφορίες και το ενημερωτικό υλικό στο link https://www.hba.gr/News/Details/2061
καθώς και στο link https://www.hba.gr/News/Details/1509

Αναπόφευκτα νέες μορφές απάτης θα κάνουν την εμφάνιση τους, καθώς όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν σε δημόσιες παρεμβάσεις τους, διεθνώς και στην Ελλάδα, επιτελικά στελέχη τεχνολογικών εταιριών, ο ψηφιακός κόσμος επεκτείνεται σε κάθε πτυχή της ζωής μας, με τις τεράστιες δυνατότητες που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες και τα δίκτυα επικοινωνιών. Όπως τονίζεται, ο πραγματικός με τον ψηφιακό κόσμο θα συνυπάρχουν, κάνοντας όμως απαραίτητη τη διαρκή επαγρύπνηση όλων μας για ζητήματα απάτης και εγκληματικών ενεργειών και στο ψηφιακό κόσμο, με την ίδια έμφαση που δίνεται για ανάλογα περιστατικά στον πραγματικό κόσμο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 27 Φεβρουαρίου 2022 14:00

Σχετικά Άρθρα

  • Αμαλιάδα: 77χρονη εξαπατήθηκε και της πήραν 6000 ευρώ - Ο δράστης “σήκωσε” τα χρήματα στην Καλαμαριά
    Αμαλιάδα: 77χρονη εξαπατήθηκε και της πήραν 6000 ευρώ - Ο δράστης “σήκωσε” τα χρήματα στην Καλαμαριά

    Στην εξιχνίαση μιας ηλεκτρονικής - τραπεζικής απάτης σε βάρος ηλικιωμένης, από την Αμαλιάδα, προχώρησαν οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας.

    Δράστες φέρονται ένας Ινδός και ένας Έλληνας, όμως ο δεύτερος φαίνεται πως είναι ο αποκλειστικός εμπλεκόμενος στην υπόθεση και αυτός που καρπώθηκε το χρηματικό ποσό που με δόλο απέσπασε από την ηλικιωμένη γυναίκα.

    Τον περασμένο Γενάρη, ένας άντρας που επικοινώνησε τηλεφωνικά με την 77χρονη παθούσα, προσποιήθηκε πως ήταν τραπεζικός υπάλληλος.

    Της είπε πως υπήρχε επιστροφή φόρου για αυτήν ύψους 27.000 ευρώ και πως για να λάβει αυτό το ποσό θα έπρεπε να καταθέσει πρώτα σε λογαριασμό το ποσό των 6.000 ευρώ για διαδικαστικούς λόγους και μετά θα της επιστραφεί και αυτό.

    Η ηλικιωμένη πείστηκε και κατέθεσε το χρηματικό ποσό. Ο απατεώνας δεν άργησε καθόλου και έκανε άμεσα ανάληψη του ποσού από ΑΤΜ στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης.

    Από την έρευνα των αστυνομικών της Ασφάλειας Ήλιδας, προέκυψε πως ο τηλεφωνικός αριθμός που επικοινώνησε με την ηλικιωμένη, ανήκει σε υπήκοο Ινδίας, προφανώς άνθρωπο φάντασμα σε σχέση με την υπόθεση, ενώ με την άρση του τραπεζικού απορρήτου, ταυτοποιήθηκε και ο κάτοχος του τραπεζικού λογαριασμού και ουσιαστικά ο δράστης της εξαπάτησης, ο οποίος και αναζητείται από τις Αρχές, όπως και ο Ινδός.

    Φωτογραφία αρχείου: Freepik/edophoto

  • Ηλεία: Νέα επιχείριση εξαπάτησης για το market pass - Προσποιούνται το λογιστή και ζητούν κωδικούς
    Ηλεία: Νέα επιχείριση εξαπάτησης για το market pass - Προσποιούνται το λογιστή και ζητούν κωδικούς

    Του Γιάννη Σπυρούνη

    Νέα επιχείριση εξαπάτησης των πολιτών μέσω τηλεφώνου βρίσκεται τις τελευταίες εβδομάδες σε εξέλιξη στην Ηλεία. Αυτή τη φορά το “δόλωμα” είναι το market pass και το σενάριο θέλει κάποιον από λογιστικό γραφείο να καλεί για να ζητήσει τους κωδικούς της τραπεζικής κάρτας προκειμένου να κατατεθούν τα χρήματα.

    Σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις που καταγγέλθηκαν στο ilialive.gr, σε διαφορετική χρονική στιγμή, οι δράστες προσέγγισαν τα υποψήφια θύματά τους, λέγοντας ότι καλούν από το λογιστικό γραφείο με το οποίο συνεργάζονται. Επειδή πολλές φορές μπορεί να έχει καλέσει ο υπάλληλος του γραφείου και όχι ο ίδιος ο λογιστής, η συνομιλία γίνεται πειστική. Έτσι οι επιτίδειοι κερδίζουν έδαφος και εμπιστοσύνη και προχωρούν στο επόμενο βήμα του σχεδίου που θέλει να ζητούν τα στοιχεία της κάρτας προκειμένου να γίνει η κατάθεση.

    Όποιος κάνει το λάθος να δώσει τα στοιχεία, έχει δώσει και πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς, που μέσα σε ελάχιστα λεπτά θα αδειάσουν και παράλληλα θα γίνεται διάσπαση ποσών σε άλλους τρίτους λογαριασμούς…

    Οι δράστες καλούν από αριθμό είτε σταθερού είτε κινητού τηλεφώνου…

    Οι πολίτες θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί για να αποφύγουν τους απατεώνες που είναι θρασύτατοι και επίμονοι προκειμένου να πετύχουν το σκοπό τους…

  • Ελληνική Ένωση Τραπεζών: Μέτρα στήριξης των πληγέντων των τελευταίων δύο μηνών
    Ελληνική Ένωση Τραπεζών: Μέτρα στήριξης των πληγέντων των τελευταίων δύο μηνών

    Τη στήριξή τους με κάθε πρόσφορο τρόπο προς τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά που έχουν πληγεί από τα καταστροφικά φυσικά φαινόμενα των τελευταίων δύο μηνών, ανακοίνωσε η Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤ).

    Ειδικότερα σε σημερινή ανακοίνωση της ΕΕΤ που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της αναφέρεται ότι:

    «Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, σε συνέχεια και της από 25 Ιουλίου 2023 ανακοινώσεώς της (μετά τις πυρκαγιές), γνωστοποιεί ότι οι τράπεζες – μέλη της θα στηρίξουν και πάλι, με κάθε πρόσφορο τρόπο, επιχειρήσεις και νοικοκυριά που έχουν πληγεί από τα καταστροφικά φυσικά φαινόμενα των τελευταίων δύο μηνών.

    Τα μέτρα θα εξειδικευτούν άμεσα από την ΕΕΤ και κάθε μέλος χωριστά.

    Πολίτες και επιχειρήσεις, που επιθυμούν να υποβάλουν επείγοντα αιτήματα ιδίως σε σχέση με την εξυπηρέτηση των δανειακών τους υποχρεώσεων, παρακαλούνται να επικοινωνήσουν άμεσα με τις τράπεζες συνεργασίας τους».

    Πηγή: cnn.gr

  • Αμαλιάδα: Η Ασφάλεια εξιχνίασε δύο απάτες βασισμένες σε “πακιστανικά” κινητά - Πάνω από 20.000 ευρώ η λεία των δραστών
    Αμαλιάδα: Η Ασφάλεια εξιχνίασε δύο απάτες βασισμένες σε “πακιστανικά” κινητά - Πάνω από 20.000 ευρώ η λεία των δραστών

    Βήμα - βήμα έφτασαν στην εξιχνίαση δύο υποθέσεων απάτης οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας, που διαπράχθηκε είτε μέσω διαδικτύου, είτε μέσω τηλεφώνου… Και οι δύο περιπτώσεις αποτελούν χαρακτηριστικές περιπτώσεις απάτης με τις οποίες συχνά - πυκνά οι πολίτες βρίσκονται αντιμέτωποι…

    Η "εισβολή" στους τραπεζικούς λογαριασμού και ο διαμοιρασμός των ποσών

    Στην πρώτη περίπτωση ένας 53χρονος από την Αμαλιάδα, δέχθηκε ένα τηλεφώνημα από αριθμό “πακιστανικού” τηλεφώνου, δηλαδή αριθμού που ανήκει σε υπήκοο Πακιστάν, ο οποίος φέρει στο όνομα του αρκετά ακόμα νούμερα. Ο άνθρωπος που του μίλησε προσποιήθηκε τον υπάλληλο του ΔΕΔΔΗΕ ο οποίος ενημέρωνε για πίστωση ποσού περίπου 380 ευρώ. Για να ολοκληρωνόταν η πίστωση, έπρεπε ο 53χρονος να απαντήσει σε μήνυμα από “περιβάλλον” που προσομοίαζε σε αυτό της Εθνικής Τράπεζας με την χρήση του pin του λογαριασμού.

    Έτσι και έγινε, όμως οι δράστες κατάφεραν μέσα από αυτή την έγκριση να περάσουν και σε λογαριασμό συγγενικού προσώπου του 53χρονου, όπου ήταν συνδικαούχος και να τον αδειάσουν.

    Σχεδόν 18000 ευρώ, έκαναν φτερά, με τη γνωστή πρακτική των ισόποσων μεταφορών σε άλλους λογαριασμούς.

    Όπως φάνηκε από την αστυνομική έρευνα οι έξι λογαριασμοί που έγιναν οι μεταφορές των ποσών ανήκουν σε τέσσερις Ελληνίδες ηλικίας 21, 22, 25 και 60 ετών, καθώς επίσης και σε μια Γεωργιανή και μια Νιγηριανή.

    Οι αστυνομικοί της Ασφάλειας Ήλιδας, ακολούθησαν τα ηλεκτρονικά ίχνη με τη βοήθεια της τράπεζας και έφτασαν στην ταυτοποίηση των εμπλεκομένων στην απάτη αυτή. Όσο για τον αριθμό του “πακιστανικού” τηλεφώνου, αυτό είχε ενεργοποιηθεί λίγες ημέρες πριν την απάτη, τον περασμένο Μάρτιο και είναι προφανές πως η χρήση του είχε αποκλειστικό σκοπό την διάπραξη της απάτης…

    Με δόλωμα τρακτέρ στο Facebook...

    Στην δεύτερη περίπτωση που εξιχνίασαν οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας, η απάτη έγινε μέσω Facebook. Μια 56χρονη από την Αμαλιάδα, είδε μια αγγελία για ένα τρακτέρ και επικοινώνησε με τον τηλεφωνικό αριθμό που υπήρχε σε αυτή. Το τρακτέρ πωλείτο έναντι του ποσού των 5500 ευρώ και ο δράστης που απάντησε στο τηλέφωνο, έπεισε τη γυναίκα να καταβάλει σε λογαριασμό το ποσό των 1000 ευρώ ως προκαταβολή.

    Στη συνέχεια ζήτησε από τη γυναίκα το ποσό των 1980 ευρώ για να κοπεί και να πληρωθεί το τιμολόγιο της αγοράς του τρακτέρ…

    Το σενάριο λογικό… η εξέλιξη άσχημη για την 56χρονη, που μετά από τις δύο καταθέσεις, ούτε τρακτέρ παρέλαβε, ούτε απάντηση άλλη είχε από τον δράστη.

    Η αστυνομική έρευνα της Ασφάλειας Ήλιδας, όμως έφτασε στα ίχνη και αυτού του δράστη. Ένας ημεδαπός άνδρας 34 ετών, κάτοικος Ζεφυρίου Αττικής, που μόλις έγινε η κατάθεση των ποσών, έκανε άμεσα ανάληψη και… μην τον είδατε…

    Και σε αυτή την περίπτωση ο τηλεφωνικός αριθμός που είχε καταχωρηθεί στην αγγελία, άνηκε σε υπήκοο Πακιστάν. Άλλο ένα “πακιστανικό” νούμερο, που ενεργοποιήθηκε λίγες ημέρες πριν την διάπραξη της απάτης με μοναδικό σκοπό, την εξαπάτηση πολιτών…

  • Πύργος: Προσποιήθηκε υπάλληλο της ΔΕΗ και ξάφρισε πάνω από 10.000€ από λογαριασμό
    Πύργος: Προσποιήθηκε υπάλληλο της ΔΕΗ και ξάφρισε πάνω από 10.000€ από λογαριασμό

    Σχηματισμός δικογραφίας σε βάρος αγνώστου δράστη για απάτη με υπολογιστή

    Η δράση των επιτήδειων μέσω sms και ηλεκτρονικών υπολογιστών δεν έχει τέλος. Προχθές στην περιοχή του Πύργου, ένας επαγγελματίας έπεσε θύμα και η απάτη κόστισε ακριβά, αφού ο δράστης αφαίρεσε από το λογαριασμό του το ποσό των 10.470 ευρώ.

    Σύμφωνα με την Αστυνομία, "...από τους αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Πύργου σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος άγνωστου δράστη, ο οποίος επικοινώνησε τηλεφωνικά με ιδιοκτήτη επιχείρησης και προσποιούμενος υπάλληλο της ΔΕΗ, με το
    πρόσχημα επιστροφής χρημάτων, απέστειλε μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο του παθόντα, με φερόμενο αποστολέα τράπεζα και στη συνέχεια ο παθόντας καταχώρησε τους κωδικούς του, με αποτέλεσμα ο άγνωστος δράστης να μεταφέρει από λογαριασμό του, σε λογαριασμό τρίτου το χρηματικό ποσό των 10.470 ευρώ"...

  • Αμαλιάδα: Άθλος από την Ασφάλεια Ήλιδας - Εξιχνίασε δύο περιπτώσεις τραπεζικής απάτης με λεία άνω των 280.000 € - Πάνω από 60 εμπλεκόμενοι - Το ποσό που "σώθηκε"
    Αμαλιάδα: Άθλος από την Ασφάλεια Ήλιδας - Εξιχνίασε δύο περιπτώσεις τραπεζικής απάτης με λεία άνω των 280.000 € - Πάνω από 60 εμπλεκόμενοι - Το ποσό που

    Του Γιάννη Σπυρούνη

    Δύο ηχηρές περιπτώσεις ηλεκτρονικής - τραπεζικής απάτης που συνέβησαν τον περασμένο Ιούλιο στην Αμαλιάδα, εξιχνίασαν οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας, σύμφωνα με πληροφορίες και το ρεπορτάζ, του ilialive.gr. Αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα που δίνει ο νόμος και η τεχνολογία, κινούμενοι χωρίς να χαθεί πολύτιμος χρόνος, οι αστυνομικοί, όχι μόνο κατάφεραν να ταυτοποιήσουν τη συντριπτική πλειοψηφία των - καθ’ οιονδήποτε τρόπο - εμπλεκομένων στις δύο υποθέσεις, αλλά και να μπλοκάρουν μέρος των ποσών που απέσπασαν οι απατεώνες, σε συνεργασία με την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα και Χρηματοδότηση της Τρομοκρατίας, καθώς και τις τράπεζες, στους λογαριασμούς των οποίων διακινήθηκαν τα ποσά. Γεγονός που συνιστά άθλο, αφού οι αστυνομικοί που υπηρετούν στο Τμήμα Ασφαλείας μιας μικρής επαρχιακής πόλης, φάνηκαν πολύ διαβασμένοι στους νέους τρόπους που χρησιμοποιεί το οργανωμένο έγκλημα… Στις δύο υποθέσεις οι απατεώνες απέσπασαν ποσό άνω των 280.000 ευρώ και ο αριθμός των εμπλεκομένων ξεπερνά τους 60.

    Απάτες κακουργηματικού χαρακτήρα

    Το περασμένο καλοκαίρι καταγράφηκαν δεκάδες τραπεζικές άπατες ανά την επικράτεια, αρκετές και στην Ηλεία. Βασικός τρόπος δράσης των επιτήδειων ήταν να επικοινωνήσουν με τα θύματα τους με σκοπό των αγορά προϊόντων ή υπηρεσιών και με το πρόσχημα της κατάθεσης χρημάτων, απέστειλαν υπερσύνδεσμο (link) στο κινητό τηλέφωνο των θυμάτων, πείθοντάς τα να ακολουθήσουν τις οδηγίες να να βάλουν τους κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής. Το περιβάλλον των σελίδων που προσομοίαζε σε αυτό των τραπεζών, με αποτέλεσμα τα θύματα να πειστούν και να προχωρήσουν.

    Και στις δύο περιπτώσεις που εξιχνίασαν οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας, οι δράστες χτύπησαν σε επιχειρήσεις περιοχής πέριξ της Αμαλιάδας. Στην πρώτη στις 10 Ιουλίου 2022, οι απατεώνες απέσπασαν από το λογαριασμό ποσό που αγγίζει τις 155.000 ευρώ.

    Στην δεύτερη στις 27 Ιουλίου 2022, ποσό 126.000 ευρώ. Να σημειωθεί πως και οι δύο περιπτώσεις αφορούσαν σε λογαριασμούς της ίδιας τράπεζας… Στην ίδια τράπεζα άνηκαν και οι αρχικοί λογαριασμοί στους οποίους μεταφέρθηκαν τα χρήματα που απέσπασαν από τα θύματα.

    Στην πρώτη περίπτωση τα χρήματα μοιράστηκαν σε έξι λογαριασμούς με διάφορετκά ποσά και στην δεύτερη σε εφτά λογαριασμούς, ισόποσα. Αυτό ήταν η πρώτη εφαρμογή του “split” της τακτικής της διαίρεσης του αρχικού ποσού. Γιατί στη συνέχεια ο διαμοιρασμός, “άνοιξε” σε περισσότερα άτομα και διαφορετικά ποσά. Μέσα σε λίγα λεπτά οι λογαριασμοί των θυμάτων… είχαν αδειάσει.

    Η κινητοποίηση των Αρχών

    Οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας, από τη στιγμή που καταγγέλθηκαν οι περιπτώσεις απάτης, δεν έχασαν χρόνο και συνεργάστηκαν άμεσα με τις Εισαγγελικές Αρχές, προκειμένου να λάβουν βουλεύματα και νομότυπα κινήθηκαν με άρσεις τραπεζικού και τηλεφωνικού απορρήτου, προκειμένου να ακολουθήσουν όσα ίχνη άφησαν πίσω τους οι δράστες και να οδηγήσουν στην ταυτοποίηση τους. Από την άλλη όμως και οι απατεώνες είχαν προσπαθήσει να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες της τεχνολογίας προκειμένου να αφήσουν όσο το δυνατόν λιγότερα ίχνη πίσω τους. Άλλωστε γίνεται αντιληπτό ότι οι αστυνομικοί είχαν να αντιμετωπίσουν ανθρώπους με μεγάλη εμπειρία στον προγραμματισμό, αλλά και την κατασκευή εφαρμογών και σελίδων στο διαδίκτυο και την κινητή τηλεφωνία.

    Οι δράστες χρησιμοποιούσαν τα πλεονεκτήματα του συστήματος μεταφοράς χρημάτων “Iris” που επιτρέπει οι συναλλαγές να ολοκληρώνονται μέσα σε πολύ λίγα δευτερόλεπτα, χωρίς να αφήνουν έτσι, ιδιαίτερα περιθώρια αντίδρασης στα θύματα τους.

    Οι αστυνομικοί διαπίστωσαν πως οι απατεώνες είχαν χρησιμοποιήσει “αχυράνθρωπους” για να έχουν πρόσβαση σε κινητά τηλέφωνα τα οποία δεν έφεραν στοιχεία ταυτότητας των άμεσα εμπλεκομένων, πρακτική που χρησιμοποιεί το οργανωμένο έγκλημα σε αμέτρητες περιπτώσεις. Πάντα πρόκειται για αλλοδαπούς που αποκτούν δεκάδες τηλεφωνικές συνδέσεις στο όνομα τους και μετά τις δίνουν στους απατεώνες, έναντι μικρής αμοιβής…

    Οι εμπλεκόμενοι στις άπατες

    Οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας ερευνώντας τα στοιχεία και τις διαδρομές των χρημάτων μέσα από το τραπεζικό σύστημα, έφτασαν στην ταυτοποίηση των εμπλεκόμενων δραστών. Και στις δύο περιπτώσεις από τους αρχικούς έξι στην πρώτη και εφτά στη δεύτερη, τραπεζικούς λογαριασμούς που μεταφέρθηκαν τα χρήματα των θυμάτων, ακολούθησε δεύτερος διαμοιρασμός, σε όλες τις περιπτώσεις ποσών, κοντά στις 3.000 ευρώ.

    Στην πρώτη περίπτωση των 155.000 ευρώ, μετά τους αρχικούς έξι δράστες, τα χρήματα μοιράστηκαν σε τουλάχιστον σε άλλα 25 άτομα και σε άλλες τράπεζες. Σε αυτή την υπόθεση ταυτοποιήθηκαν συνολικά 31 άτομα και αναζητούνται και άλλα. Πρόκειται για Έλληνες και αλλοδαπούς, που κατοικούν σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

    Στην δεύτερη περίπτωση των 126.000 ευρώ από τους εφτά αρχικούς δράστες μοιράστηκαν χρήματα σε άλλους 21 και ταυτοποιήθηκαν να εμπλέκονται συνολικά 28 άτομα με λογαριασμούς και σε άλλη τράπεζα.

    Οι δράστες και στις δύο περιπτώσεις, είτε έκαναν αναλήψεις ποσών μέσω ΑΤΜ είτε μετέφεραν μικρότερα ποσά, σε άλλους λογαριασμούς.

    Να σημειώσουμε πως οι αρχικοί δράστες που έκαναν τις αρχικές μεταφορές των χρημάτων στους πρώτους λογαριασμούς εμπλεκομένων στην απάτη, προς ώρας παραμένουν άγνωστοι. Εξετάζεται όμως, αν είναι κάποιος από όλους όσους έχουν εντοπιστεί και φαίνεται ως κρίκος της αλυσίδας.

    Το μπλοκάρισμα των λογαριασμών

    Οι αστυνομικοί του Τμήματος Ασφαλείας Ήλιδας, πέρα από την εντοπισμό των δραστών και την εξιχνίαση των δύο υποθέσεων, μέσα από τις δαιδαλώδεις διαδρομές του τραπεζικού συστήματος και της κινητής τηλεφωνίας, κατάφεραν να μπλοκάρουν λογαριασμούς, που ακόμα υπήρχαν ποσά από αυτά που είχαν αποσπάσει οι απατεώνες. Σε συνεργασία με την Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματική Δραστηριότητα και Χρηματοδότηση της Τρομοκρατίας και τις τράπεζες, εγκλώβισαν σημαντικά χρηματικά ποσά τα οποία επιστράφηκαν στα δύο θύματα. Ποσά που ξεπερνούν τις 40.000 ευρώ.

    Τους δράστες και στις δύο περιπτώσεις βαρύνουν κατηγορίες για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και απάτης με υπολογιστή, καθώς της αδικήματα που αφορούν την νομοθεσία περί «Πρόληψης και καταστολής της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας».

    Οι δύο συγκεκριμένες εξιχνιάσεις αποτελούν σημαντικές νίκες, απέναντι στον πόλεμο με τη νέα μάστιγα που βρίσκεται σε εξέλιξη, με τους εγκληματίες να ακολουθούν την τεχνολογία και τα πλεονεκτήματα που αυτή προσφέρει, στην αρνητική όμως μορφή τους.

    Κάποτε οι αστυνομικοί σχεδόν καθημερινά κυνηγούσαν ληστές με καλάσνικοφ σε τράπεζες, ΕΛΤΑ, κοσμηματοπωλεία. Κόντρα στα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας εκείνα που είναι υπέρ των αρχών, οι εγκληματίες αντιπαρατάσσουν και εκμεταλλεύονται τα όποια κενά αφήνει πίσω της η τεχνολογία με τα αποτελέσματα που βλέπουμε…

  • Επιτήδειοι προσπαθούν να «ξαφρίσουν» τραπεζικούς λογαριασμούς με «όχημα» τον Δήμο Πύργου!
    Επιτήδειοι προσπαθούν να «ξαφρίσουν» τραπεζικούς λογαριασμούς με «όχημα» τον Δήμο Πύργου!

    Παναγιώτης Αντωνακόπουλος: «Οι πολίτες να διασταυρώνουν τα τηλεφωνήματα που δέχονται»

    Σε πολύ σοβαρές καταγγελίες προέβη ο Δήμαρχος Πύργου Παναγιώτης Αντωνακόπουλος και εφιστά την προσοχή σε όλους όσοι συνδιαλλάσσονται οικονομικά με τον Δήμο Πύργου. Επιτήδειοι με πρόσχημα τις πληρωμές ενταλμάτων του Δήμου Πύργου προς τρίτους, επιχειρούν να υποκλέψουν προσωπικά στοιχεία και να «αδειάσουν» τραπεζικούς λογαριασμούς.

    Καλοστημένο δίκτυο εξαπάτησης πολιτών που συνδιαλέγονται οικονομικά με τον Δήμο Πύργου (όπως και με άλλους της χώρας), έχουν στήσει επιτήδειοι. Με πρόσχημα πληρωμές ενταλμάτων προς τρίτους, όπως δημοσιεύονται στο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», αρχικά τηλεφωνούν στους επιχειρηματίες. Προκειμένου να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους, τους αναφέρουν τον αριθμό του εντάλματος και όσες λεπτομέρειες είναι ήδη δημοσιευμένες και τους ενημερώνουν ότι θα τους αποστείλουν από τις υπηρεσίες του Δήμου ένα λινκ για να καταχωρήσουν τα προσωπικά τους στοιχεία, τον τραπεζικό τους λογαριασμό, κωδικούς κ.α.

    Ήδη, όπως ενημερώνει ο κ. Αντωνακόπουλος έχουν γνωστοποιηθεί το τελευταίο διάστημα τρία τέτοια περιστατικά. Οι πολίτες που δέχτηκαν αυτό το τηλεφώνημα-για καλή τους …τύχη- πήραν τηλέφωνο στις Οικονομικές Υπηρεσίες του Δήμου για περαιτέρω διευκρινήσεις κι εκεί αποκαλύφθηκε η απάτη.

    «Μέσω της κυβερνοαπάτης, κάποιοι τηλεφωνούν σε δικαιούχους πληρωμής, όπως δημοσιεύονται στη «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», ισχυρίζονται ότι τηλεφωνούν από το Δημαρχείο, αναφέρουν τον αριθμό του εντάλματος στην προσπάθεια να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους και στέλνουν ένα λινκ που ζητά τον τραπεζικό λογαριασμό καθώς και άλλα στοιχεία» εξηγεί ο κ. Αντωνακόπουλος.

    «Κάποιοι απατεώνες έχουν «στήσει» αυτή τη διαδικασία με στόχο να υφαρπάξουν με δόλιο τρόπο τον τραπεζικό λογαριασμό. Εφιστώ την προσοχή σε όλους, γιατί ειδικά αυτή την περίοδο ο Δήμος Πύργου κάνει πολλές πληρωμές. Ήδη σημειώθηκαν τρία περιστατικά, αλλά οι πολίτες τηλεφώνησαν στις υπηρεσίες και τότε έγινε αντιληπτή η απάτη.

    Πρέπει όλοι να είναι πολύ προσεκτικοί. Να διασταυρώνουν την αξιοπιστία του τηλεφωνήματος. Να παρακολουθούν οι ίδιοι τη διαδικασία.

    Εμείς ήδη έχουμε κινηθεί προς κάθε κατεύθυνση. Ενημερώσαμε την Αστυνομία, την Τράπεζα με την οποία συνδιαλεγόμαστε, και θα ενημερώσουμε και την Εισαγγελία, ώστε να κλείσουμε όλες τις διεξόδους της απάτης.

    Όποιος ζητά τραπεζικό λογαριασμό μην τον στέλνετε αμέσως. Διασταυρώστε και την πηγή που σας το ζητάει.

    Επίσης να τονίσουμε ότι ο Δήμος Πύργου ΠΟΤΕ δεν στέλνει λινκ για να ζητήσει προσωπικά στοιχεία και τραπεζικούς λογαριασμούς».

  • Ηλεία: Μπαράζ αποπειρών απάτης μέσω τηλεφώνου με στόχο τους κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών
    Ηλεία: Μπαράζ αποπειρών απάτης μέσω τηλεφώνου με στόχο τους κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών

    Δεκάδες περιπτώσεις απόπειρας εξαπάτησης πολιτών μέσω τηλεφώνου με στόχο την απόσπαση των κωδικών τραπεζικών λογαριασμών, καταγράφονται τις τελευταίες ημέρες στην Ηλεία.

    Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που επιτήδειοι κάλεσαν πολίτες με το πρόσχημα της επιστροφής επιδότησης από την ΔΕΔΔΗΕ και επιχείρησαν να αποσπάσουν τους κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής, προτρέποντας τα υποψήφια θύματα τους να περάσουν τους κωδικούς αυτούς σε σύνδεσμο (link) που τους είχαν αποστείλει με μήνυμα στο κινητό τηλέφωνο. Παράλληλα ζητούσαν και το e-mail του υποψήφιου θύματος.

    Μάλιστα σε περιπτώσεις που οι πολίτες είπαν ότι δεν μπορούν να απαντήσουν τη συγκεκριμένη στιγμή και ζητούσαν ένα τηλέφωνο επικοινωνίας από τους απατεώνες, αυτοί τους έδιναν τον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της ΔΕΔΔΗΕ, κάνοντας την περίπτωση να μοιάζει αληθοφανής.

    Μέχρι στιγμής δεν έχει αναφερθεί περίπτωση που η απόπειρα απάτης να ολοκληρώθηκε "επιτυχώς" για τους δράστες...

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς