Οι ανατιμήσεις στο σούπερ μάρκετ αναμένεται να συνεχιστούν κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς.
Οι ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ συνεχίζονται και εν μέσω καλοκαιριού επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους καταναλωτές που βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα διαρκές κύμα ακρίβειας.
Τα τιμολόγια που φεύγουν αυτή την περίοδο από τους προμηθευτές, βάσει των οποίων εκείνα θα διαμορφώσουν το επόμενο διάστημα τις τιμές στο ράφι, όπως εξηγούν στο CNN Greece παράγοντες της αγοράς, εξακολουθούν να εμφανίζουν αυξήσεις μήνα με τον μήνα σε συγκεκριμένους κωδικούς. Οι οποίες ωστόσο σε ποσοστό, όπως εξηγούν, αυτή τη στιγμή είναι μικρότερες συγκριτικά με το προηγούμενο διάστημα.
Εντούτοις, υπάρχουν προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί ακόμη και τρεις φορές μέσα σε λίγους μήνες, κατά συνέπεια η συνολική επιβάρυνση μέσα στο 10μηνο είναι πλέον μεγάλη.
Παράλληλα αν συνυπολογιστεί το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου δηλώνουν πλέον αδυναμία να συνεχίσουν να απορροφούν το επιπλέον κόστος, γίνεται αντιληπτό ότι και εν μέσω καλοκαιριού, οι αυξήσεις στα ράφια θα συνεχιστούν.
Έρευνα του ΙΕΛΚΑ δείχνει ότι η πλειονότητα των επιχειρήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων το προηγούμενο διάστημα είχε απορροφήσει έστω ένα μέρος από τις ανατιμήσεις που έχει λάβει από τους προμηθευτές και δεν τις μετέφερε στους πελάτες.
Συγκεκριμένα, το 26% δήλωσε ότι έχει απορροφήσει έως 10% του αυξημένου κόστους, άλλο ένα το 26% έχει απορροφήσει το 10-25%, το 27% σε ποσοστό 25-50% και το 20% πάνω από το 50%.
Κάτι ωστόσο που όπως έχουν επισημάνει στελέχη του κλάδου είναι δύσκολο να συνεχιστεί καθώς όσο δεν υπάρχει αποκλιμάκωση των τιμών, η απορρόφηση των ανατιμήσεων θα αποτελεί μη βιώσιμη λύση για τις εταιρείες.
Εξάλλου η αποκλιμάκωση των τιμών, όπως εκτιμούν στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ, δεν αναμένεται να έρθει μέσα στο καλοκαίρι. Ενδεχομένως, σύμφωνα με τους πιο αισιόδοξους να αρχίσει από το φθινόπωρο εφόσον δεν υπάρξει νέα έκτακτη κατάσταση, ενώ οι πιο απαισιόδοξες προβλέψεις κάνουν λόγο για συνέχιση του κύματος ακρίβειας σε όλη τη διάρκεια του έτους.
Στο ράφι του σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές θα δουν τις νέες αυξήσεις σταδιακά, ανάλογα με τα αποθέματα που διαθέτουν οι επιχειρήσεις στις αποθήκες τους και έχουν αγοραστεί τους προηγούμενους μήνες σε χαμηλότερες τιμές.
Στη δε «λίστα» των προϊόντων που θα υποστούν νέες επιβαρύνσεις βρίσκονται από τρόφιμα έως απορρυπαντικά και είδη προσωπικής υγιεινής τα οποία αποτελούν αγαθά πρώτης ανάγκης για τους καταναλωτές.
Ανάμεσα σε εκείνα που, με βάση τα τιμολόγια τα οποία στέλνονται αυτή την περίοδο στα σούπερ μάρκετ, παρατηρούνται σημαντικές μεταβολές, «προαναγγέλλοντας» νέες αυξήσεις στο ράφι, είναι οι χυμοί, τα γαλακτοκομικά καθώς και τα κατεψυγμένα προϊόντα, όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς στο CNN Greece.
Aξίζει να σημειωθεί ότι ειδικά σε ό,τι αφορά στα γαλακτοκομικά, επιχειρήσεις του κλάδου έχουν ήδη κρούσει «καμπανάκι» το προηγούμενο διάστημα σχετικά με τη μειωμένη παραγωγή φέτος, λόγω του αυξημένου κόστους στην κτηνοτροφία. Στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων μάλιστα, εξέφραζαν την ανησυχία για ελλείψεις σημειώνοντας ότι πολλοί κτηνοτρόφοι προτιμούν να οδηγούν κάποια από τα ζώα τους σε σφαγή εξαιτίας της αδυναμίας τους να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες δαπάνες.
Από την πλευρά τους οι καταναλωτές οι οποίοι έχουν ήδη περικόψει τις δαπάνες στις δευτερεύουσες ανάγκες τους, προχωρούν πλέον και στη μείωση των εξόδων τους σε βασικά αγαθά.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ένας στους πέντε καταναλωτές δηλώνει ότι έχει περιορίσει τα έξοδα για τρόφιμα, ποτά και αγορές στο σούπερ μάρκετ. Ένα ποσοστό μάλιστα που βρίσκεται πολύ κοντά, σε εκείνο όσων δηλώσει ότι εξαιτίας της ακρίβειας, μείωσαν τις δαπάνες σε ενέργεια (ηλεκτρικό ρεύμα, καύσιμα, θέρμανση) καθώς και καταναλωτικά προϊόντα (ρούχα, παπούτσια κτλ.).
Πηγή: Cnn.gr