Οικονομία

Τι ξόδεψαν οι Έλληνες καταναλωτές σε στέγαση και διατροφή - Αύξηση 5,3% στις δαπάνες στα νοικοκυριά

Τι ξόδεψαν οι Έλληνες καταναλωτές σε στέγαση και διατροφή - Αύξηση 5,3% στις δαπάνες στα νοικοκυριά

Περίπου 1.685 ευρώ χρειάστηκε να ξοδέψουν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα για κάθε μήνα του 2023, για να καλύψουν τις ανάγκες τους σε στέγαση, διατροφή και υπηρεσίας, μεταξύ άλλων, σύμφωνα με την Έρευνα Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ.

Ειδικότερα, η μέση ετήσια δαπάνη των νοικοκυριών της χώρας για αγορές ανήλθε στα 20.223,36 ευρώ καταγράφοντας αύξηση 5,3%, σε τρέχουσες τιμές σε σχέση με το 2022.

Μάλιστα, το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών, σε τρέχουσες τιμές, φαίνεται πως αφορά:

  • στα είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά (20,7%),
  • στη στέγαση (14,1%) και
  • στις μεταφορές (13,1%),

Ενώ το μικρότερο μερίδιο των δαπανών (3,4%) αντιστοιχεί στην εκπαίδευση και τα οινοπνευματώδη ποτά και καπνό.

1.jpg

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 50% των νοικοκυριών δαπανούν περισσότερα από 1.315 ευρώ το μήνα.

Ενώ αξίζει να σημειωθεί πως τα νοικοκυριά που διαμένουν σε ενοικιασμένη κατοικία δαπανούν το 16,8% του προϋπολογισμού τους, κατά μέσο όρο, για ενοίκιο.

Αναφορικά με τις μεταβολές στη μέση μηνιαία κατανάλωση ειδών διατροφής, οινοπνευματωδών ποτών και καπνού, μεταξύ 2022 και 2023, σε όλες τις κατηγορίες της ομάδας ειδών διατροφής και οινοπνευματωδών ποτών παρατηρούνται μειώσεις, ως παρακάτω:

  • ελαιόλαδο 13,6%
  • οινοπνευματώδη ποτά 12,7%
  • ψάρια 11,8%
  • ρύζι 10,7%,
  • τυρί 6,1%
1727434207079-293613102-11.jpg
Ο χάρτης των δαπανών

Τα νοικοκυριά που διαμένουν σε αγροτικές περιοχές φαίνεται πως δαπανούν κατά μέσο όρο, 21,6% λιγότερο από τα νοικοκυριά που διαμένουν σε αστικές περιοχές.

  • Αγροτικές περιοχές: 1.386 ευρώ /μήνα
  • Αστικές περιοχές: 1.769 ευρώ /μήνα

Τα νοικοκυριά που διαμένουν στην περιφέρεια Αττικής δαπανούν, κατά μέσο όρο, το 115,3% της μέσης μηνιαίας δαπάνης των νοικοκυριών της χώρας, ενώ αυτά που διαμένουν στην περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος το 69,5% αυτής.

Το 2023, σε σύγκριση με το 2022, τα νοικοκυριά που διαμένουν στην περιφέρεια Πελοποννήσου αύξησαν τις δαπάνες τους κατά μέσο όρο 13,6%, ενώ αυτά που διαμένουν στην περιφέρεια Βορείου Αιγαίου κατά 12,6%. Μείωση κατά 2,9% παρατηρήθηκε στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

1727434408919-285743290-1.jpg
Αυξήθηκε η κατανάλωση ενέργειας

Η μέση μηνιαία ποσότητα ενέργειας που καταναλώνεται στην κύρια κατοικία παρουσίασε αύξηση σε:

  • υγραέριο 11,7%
  • φυσικό αέριο 7,2%,

και μείωση σε:

  • ηλεκτρική ενέργεια 9,2%
  • υγρά καύσιμα 4,2%
  • στερεά καύσιμα (καυσόξυλα, πελλέτες, πυρήνας κ.λπ.) 3,8%.

Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι τα νοικοκυριά χρησιμοποιούν την κεντρική θέρμανση (πετρέλαιο, φυσικό αέριο κ.λπ.) ως κύρια πηγή θέρμανσης σε ποσοστό 57,8%.

Το 39,9% των νοικοκυριών χρησιμοποιούν καλοριφέρ πετρελαίου για θέρμανση και το 17,9% φυσικό αέριο, ενώ το 0,4% των κατοικιών των νοικοκυριών δεν διαθέτει θέρμανση.

Το 75,8% των νοικοκυριών χρησιμοποιεί συσκευή κλιματισμού (για ψύξη, ενώ το 19% των κατοικιών των νοικοκυριών δεν διαθέτει ψύξη.

O κίνδυνος φτώχειας απειλεί το 18,7% του πληθυσμού

O κίνδυνος φτώχειας απειλεί το 18,7% του πληθυσμού της χώρας, όταν στον υπολογισμό του δείκτη λαμβάνεται υπόψη μόνο η ισοδύναμη δαπάνη με τρόπο κτήσης την αγορά (17,4% το 2022), ενώ ο δείκτης μειώνεται στο 13,8% του πληθυσμού (13,4% το 2022), όταν λαμβάνονται υπόψη όλες οι καταναλωτικές δαπάνες, ανεξάρτητα από τον τρόπο κτήσης (τεκμαρτό ενοίκιο από ιδιοκατοίκηση, ιδιοπαραγόμενα αγαθά, αγαθά και υπηρεσίες παρεχόμενες δωρεάν από τον εργοδότη, άλλα νοικοκυριά, μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, κράτος κ.λπ.).

Η μέση μηνιαία ισοδύναμη δαπάνη των φτωχών νοικοκυριών εκτιμάται στο 31,9% των δαπανών των μη φτωχών νοικοκυριών.

Τα φτωχά νοικοκυριά δαπανούν το 33,8% του μέσου προϋπολογισμού τους σε είδη διατροφής και μη οινοπνευματώδη ποτά, ενώ τα μη φτωχά το 19,6%.

Πηγή: cnn.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις


tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup

tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup